MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.840
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Såå...
    da har jeg funnet problemet - og det ligger et heelt annet sted enn antatt. 😇

    Hadde kompisen min her med en forforsterker med integrert DAC og vi gikk gjennom alle konfigurasjonsvarianter med resultatet at alt var "frisk".
    Til slutt byttet vi fra XLR til RCA kabel mellom DACen min og forforsterkeren min og da forsvant klippingen/vrengingen.

    Så enten er det balanserte signalet fra DACen for høy eller forforsterkeren for følsomt eller hva vet jeg...
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.840
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Shame on me- men det var bokstavelig talt det siste jeg trodde at det kunne produsere en sånn type klipping/vrenging...
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Såå...
    da har jeg funnet problemet - og det ligger et heelt annet sted enn antatt. 😇

    Hadde kompisen min her med en forforsterker med integrert DAC og vi gikk gjennom alle konfigurasjonsvarianter med resultatet at alt var "frisk".
    Til slutt byttet vi fra XLR til RCA kabel mellom DACen min og forforsterkeren min og da forsvant klippingen/vrengingen.

    Så enten er det balanserte signalet fra DACen for høy eller forforsterkeren for følsomt eller hva vet jeg...
    Godt at du har funnet ut hvor problemer ligger å at det lar seg løse med rca kabel👍🏻
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Vis vedlegget 763286

    Nåvel, jeg er litt treg med å legge ut bilde av Gaia III på mine Miles 3 her, men prøver meg på et mobilbilde. Det viste seg at de korterste skruene som følger med i pakken til Gaia III passet perfekt til org. føttene til Miles 3 (så her var det bildet fra Miles 5 som forvirret meg, men føttene til Miles 3 og 5 er jo ikke like). Så Gaia var ultralett å skru på plass - jeg kan riktignok fininstille Gaia-ene slik at IsoAcoustics-logoen står rett mot lytteposisjon. Men jeg har nå spillt på dem en stund slik de står nå, og det låter mye bedre enn de orginale "knottene" :) Generelt mye "ryddigere" lydbildet, og bedre bass spesielt hvis jeg skrur opp volum litt. Føler også at jeg blir mindre lyttetrett enn før, men det kan nok også skyldes andre små endringer i oppsettet, så skal ikke påstå at akkurat det skyldes Gaia III. Men hvis jeg hadde problemer med å betale strømregningen hadde jeg nok betalt strømmen først. Det er tross alt ikke snakk om natt og dag her, men i forhold til prisen er oppgraderinger klart verdt hver en krone :).
    Hei
    Holder på m samme type prosjekt. Før jeg begynner med stort kraftig verktøy, noen som vet hvordan få ut den originale bolten som står på føttene på Marten (Django XL)?
    På bildet er den den svarte bolten som henger under foten.
    Er det feks 6EBA194B-96C8-4BB9-B7FF-9F059ECFC783.jpeg bare å skru på 2 muttere også bruke kraft på den innerste?
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Holder på m samme type prosjekt. Før jeg begynner med stort kraftig verktøy, noen som vet hvordan få ut den originale bolten som står på føttene på Marten (Django XL)?
    På bildet er den den svarte bolten som henger under foten.
    Er det feks Vis vedlegget 792048 bare å skru på 2 muttere også bruke kraft på den innerste?
    Ja om den er skrudd inn rett vei skal det være umbrako på den, vis ikke vil to murte virke😉
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Nyyyydelig, d enkle e ofte d beste,
    Takk skal du ha, d burde eg sjølsagt ha tenkt på..at umbrakoen stod nedenfra og ikke ovenfra..
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.840
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Letingen etter feilen i oppsettet førte til at jeg hadde noen forsterkere i huset til testingen.
    Det var ganske store forskjeller i fremstillingen mellom de ulike effektforsterkere og høyttalerne er såpass avslørende at dette var lett å høre.

    Effektforsterkerne ble styrt av en Octave HP300SE rørpre

    Octave RE320 røreffekt
    PS Audio BHK 300 hybrid effekt
    Vera Audio P150/600 Purifi
    Mark Levinson 5802 integrert.

    Octave har en STOOR rom, god kontroll i bassen for en røramp. Varme fra rørene og samtidig skarp tegnet lydbilde.

    ML ble fort litt masete i toppen og syns ikke å være en superbra match med Marten Parker.
    Ut ifra mine egne preferanser, selvfølgelig. En pluss er at den er superoppløst og har stålkontroll.

    BHK 300 spilte stort og ganske fyldig - mer i klangbalansen som en rørforsterker men med en nesten voldsom bass.

    Vera Audio sin Purifi effekt sitter som en skudd og er i mine ører den beste matchen med Marten Parker, sammen med Octave rørpre.

    Octave preen er også en hybrid og har ikke den aller "rørete" lyden. Superoppløst, som kler Parkerne veldig godt- der kan de vise frem hva de er i stand til- men samtidig uten å være masete. Noe mindre rom enn med røreffekt men sylskarp 3D pinpoint. Den det høres ut som om en slapp bremsen i systemet.
    Lettere i lyden enn BHK, litt mindre voldsom bass, med akkurat passe dose rør.

    Rørforforsterker + klasse D + høyoppløste høyttalere høres ut til å være en meget god kombo.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Letingen etter feilen i oppsettet førte til at jeg hadde noen forsterkere i huset til testingen.
    Det var ganske store forskjeller i fremstillingen mellom de ulike effektforsterkere og høyttalerne er såpass avslørende at dette var lett å høre.

    Effektforsterkerne ble styrt av en Octave HP300SE rørpre

    Octave RE320 røreffekt
    PS Audio BHK 300 hybrid effekt
    Vera Audio P150/600 Purifi
    Mark Levinson 5802 integrert.

    Octave har en STOOR rom, god kontroll i bassen for en røramp. Varme fra rørene og samtidig skarp tegnet lydbilde.

    ML ble fort litt masete i toppen og syns ikke å være en superbra match med Marten Parker.
    Ut ifra mine egne preferanser, selvfølgelig. En pluss er at den er superoppløst og har stålkontroll.

    BHK 300 spilte stort og ganske fyldig - mer i klangbalansen som en rørforsterker men med en nesten voldsom bass.

    Vera Audio sin Purifi effekt sitter som en skudd og er i mine ører den beste matchen med Marten Parker, sammen med Octave rørpre.

    Octave preen er også en hybrid og har ikke den aller "rørete" lyden. Superoppløst, som kler Parkerne veldig godt- der kan de vise frem hva de er i stand til- men samtidig uten å være masete. Noe mindre rom enn med røreffekt men sylskarp 3D pinpoint. Den det høres ut som om en slapp bremsen i systemet.
    Lettere i lyden enn BHK, litt mindre voldsom bass, med akkurat passe dose rør.

    Rørforforsterker + klasse D + høyoppløste høyttalere høres ut til å være en meget god kombo.
    Veldig gøy å lese.

    Vera Audio tror jeg er veldig mye for pengene. Utrolig lavt støygulv, oppløsning i toppklasse og en skikkelig strømforsyning.

    Testet du ML både som integrert og som effekt med Octave-pre ?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.840
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Veldig gøy å lese.

    Vera Audio tror jeg er veldig mye for pengene. Utrolig lavt støygulv, oppløsning i toppklasse og en skikkelig strømforsyning.

    Testet du ML både som integrert og som effekt med Octave-pre ?
    Nei, ML 5802 har dessverre kun digital inn.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har noen her hørt/testet den nye Parker serien- da spesielt Trio? Er lite tester på nettet fra de velkjente skriftene, mest noen asiatiske etter hva jeg kan finne.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har noen her hørt/testet den nye Parker serien- da spesielt Trio? Er lite tester på nettet fra de velkjente skriftene, mest noen asiatiske etter hva jeg kan finne.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Nydelige høyttalere! Kan du si noe om dine erfaringer med de? Har du noen relevante sammenligninger- andre Marten høyttalere for eksempel?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Vis vedlegget 763286

    Nåvel, jeg er litt treg med å legge ut bilde av Gaia III på mine Miles 3 her, men prøver meg på et mobilbilde. Det viste seg at de korterste skruene som følger med i pakken til Gaia III passet perfekt til org. føttene til Miles 3 (så her var det bildet fra Miles 5 som forvirret meg, men føttene til Miles 3 og 5 er jo ikke like). Så Gaia var ultralett å skru på plass - jeg kan riktignok fininstille Gaia-ene slik at IsoAcoustics-logoen står rett mot lytteposisjon. Men jeg har nå spillt på dem en stund slik de står nå, og det låter mye bedre enn de orginale "knottene" :) Generelt mye "ryddigere" lydbildet, og bedre bass spesielt hvis jeg skrur opp volum litt. Føler også at jeg blir mindre lyttetrett enn før, men det kan nok også skyldes andre små endringer i oppsettet, så skal ikke påstå at akkurat det skyldes Gaia III. Men hvis jeg hadde problemer med å betale strømregningen hadde jeg nok betalt strømmen først. Det er tross alt ikke snakk om natt og dag her, men i forhold til prisen er oppgraderinger klart verdt hver en krone :).
    Har nå installert Gaia II på Django XXL, og det ga en relativt kraftig forbedring av lyttebildet. Absolutt en mer fremtredende og tight bass - kan nesten ikke tro at det er samme system. Det dundrer bra på ved litt volum. Og dette medfører at jeg, men kanskje innbilning, får frem flere detaljer. Jeg erfarer også mindre lyttetretthet som før var merkbart spesielt ved lokal streaming av DSD filer.
    Så absolutt en god forbedring, god lytteopplevelse og vel anvendte penger.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.840
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Nydelige høyttalere! Kan du si noe om dine erfaringer med de? Har du noen relevante sammenligninger- andre Marten høyttalere for eksempel?
    Takk,
    har ikke hørt andre Marten enda, dessverre. Kanskje @roeng2 orker en tur ut på øya en dag- så kan han muligens komme med en liten utsagn der.

    Siste høyttalerne jeg hadde var Klipsch Palladium P38 og Marten er en helt annen hest, som en kan tenke seg. Mye mer nøytral, et god hakk bedre oppløst og ganske mye lettere å drive. ;)

    Klipschene er/kan være brutalt mens Parkerne virker mye mer sofistikert og balansert og reagerer veldig tydelig på alle endringer i oppsettet.

    Mener å huske at du hadde Merlin VSM? Minner meg litt om disse, med litt mer membranflate, større lydbilde, lavere nedre frekvens og uten BAM pukkel. ;)
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Takk,
    har ikke hørt andre Marten enda, dessverre. Kanskje @roeng2 orker en tur ut på øya en dag- så kan han muligens komme med en liten utsagn der.

    Siste høyttalerne jeg hadde var Klipsch Palladium P38 og Marten er en helt annen hest, som en kan tenke seg. Mye mer nøytral, et god hakk bedre oppløst og ganske mye lettere å drive. ;)

    Klipschene er/kan være brutalt mens Parkerne virker mye mer sofistikert og balansert og reagerer veldig tydelig på alle endringer i oppsettet.

    Mener å huske at du hadde Merlin VSM? Minner meg litt om disse, med litt mer membranflate, større lydbilde, lavere nedre frekvens og uten BAM pukkel. ;)
    Da husker du veldig godt😊👍 Merlin hadde mye positivt å by på synes jeg. Har hatt noe dialog med Mala og har skjønt at de har Trio i demo og venter inn Quintet. Må nok bort å få hørt og sett litt.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.840
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Da husker du veldig godt😊👍 Merlin hadde mye positivt å by på synes jeg. Har hatt noe dialog med Mala og har skjønt at de har Trio i demo og venter inn Quintet. Må nok bort å få hørt og sett litt.
    Jeg vil si at de trives best med noen veldig gode rør en plass i kjeden. Rent solid state burde gå litt mot det varme. (min subjektive mening ;) )
     

    Toa

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2022
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Grimstad
    Hei dere!

    Ble akkurat medlem her inne og har et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på!

    Jeg har akkurat kjøpt Bird 1
    Sendte over et bilde til en «forum-bekjent» fra ei side på fb. Han har samme høttaler. Trodde vi….. Bildet av han sine høyttalere viser det som ser ut som diskanten til Bird 2 og føttene ser muligens noe annerledes ut. Noen her inne som kan si noe om dette? Finnes det mk1 og mk2 osv?
    Legger ved bilder av de to høyttalerne.
    Mine er øverst…..

    På forhånd, takk
    376BFD3C-466C-4FB7-A1AF-AFCD8D266390.png
    78307FDF-EF0F-4838-9896-BFCC16EE8898.png
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    mk1

    Specifications
    • Frequency range: 28-45,000 Hz -3dB.
    • Power rating: 250 W.
    • Sensitivity: 89dB/2.83V.
    • Impedance: 6 ohm (4.7 min)
    • Type: 3-way ported (30 Hz)
    • Drive units: two 9" ceramic, one 7" ceramic, one 1" diamond.
    • Crossover frequency: Second order - 170, 2700 Hz.
    • Terminals: Bi-wiring, heavy duty.
    mk2

    • Frequency range. 25-100000 Hz ±3dB.
    • Power rating. 300 W.
    • Sensitivity. 89 dB / 2.83V.
    • Impedance. 6 ohm (4.7 min)
    • Type. 3-way ported ( 26 Hz )
    • Crossover frequency. Second order: 250, 3000 Hz.
    • Components. Low loss copper foil coils and silver/gold in oil capacitors.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Toa

    Toa

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2022
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Grimstad
    mk1

    Specifications
    • Frequency range: 28-45,000 Hz -3dB.
    • Power rating: 250 W.
    • Sensitivity: 89dB/2.83V.
    • Impedance: 6 ohm (4.7 min)
    • Type: 3-way ported (30 Hz)
    • Drive units: two 9" ceramic, one 7" ceramic, one 1" diamond.
    • Crossover frequency: Second order - 170, 2700 Hz.
    • Terminals: Bi-wiring, heavy duty.
    mk2

    • Frequency range. 25-100000 Hz ±3dB.
    • Power rating. 300 W.
    • Sensitivity. 89 dB / 2.83V.
    • Impedance. 6 ohm (4.7 min)
    • Type. 3-way ported ( 26 Hz )
    • Crossover frequency. Second order: 250, 3000 Hz.
    • Components. Low loss copper foil coils and silver/gold in oil capacitors.
    Hmmm…. Ser specs på mk2 er de samme som på Bird 2. Så Bird 1 mk2 er bare en tidlig utgave av Bird 2? Eller kan vi misforstå hverandre?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med fare for å bærsje på leggen her;
    Begrepene går om hverandre; Bird 1 = mk1 og Bird 2 = mk2

    Lenge siden jeg hadde Marten høyttalere selv......
     

    Toa

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2022
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Grimstad
    Med fare for å bærsje på leggen her;
    Begrepene går om hverandre; Bird 1 = mk1 og Bird 2 = mk2

    Lenge siden jeg hadde Marten høyttalere selv......
    Ok. Var litt det som var poenget her. Han andre påstår at han har Bird 1. Ser kliss lik ut som Bird 2, men har biwire terminaler uten bassjusteringshjulet bak…. Meget lyst til å komme til bunns i dette😅
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ok. Var litt det som var poenget her. Han andre påstår at han har Bird 1. Ser kliss lik ut som Bird 2, men har biwire terminaler uten bassjusteringshjulet bak…. Meget lyst til å komme til bunns i dette😅
    Synes du fikk et godt svar tidligere. Dette er ikke vanskelig. Glem de MK greiene. Du har Bird, tjommien din har Bird 2 (som jeg selv har hatt).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Ja, beina avslører om det er Bird 1 eller Bird 2. Innbiller meg i farta at det er en forskjell på diskantelementet også? Bird 1 har "bare" keramisk diskant, mens Bird 2 har diamant diskant (dvs. et god del dyrere element i alle fall med dagens priser). Men mulig jeg husker feil her. Hvis jeg fikk velge hadde jeg gått for Bird 2 :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Da får vi være enige om å være uenige😉
    Finnes ikke noe MK-greier her. Finnes bare Bird 1 og Bird 2. Marten bruker ikke MK-versjoner. MEN det finnes nok enkelte par i omløp som kan være oppgradert ved at de ble sendt til Marten i Sverige. Noen har kanskje også endra på beina selv - så det kan jo skape litt forvirrig.
     

    Toa

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2022
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Grimstad
    Ja, beina avslører om det er Bird 1 eller Bird 2. Innbiller meg i farta at det er en forskjell på diskantelementet også? Bird 1 har "bare" keramisk diskant, mens Bird 2 har diamant diskant (dvs. et god del dyrere element i alle fall med dagens priser). Men mulig jeg husker feil her. Hvis jeg fikk velge hadde jeg gått for Bird 2 :)
    Hei!
    Hva jeg har lest, så er begge diamant. Men på 1 så er det 1’ mens på 2’eren er det 3/4’
    Det som er rart er at han andre ikke har single terminaler og bassjustering. Men for alt jeg vet kan jo Bird 2 hatt en oppgradering. Eller så kan jo han ha kjøpt noen litt modifiserte Bird 1….
     

    Toa

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2022
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Grimstad
    Finnes ikke noe MK-greier her. Finnes bare Bird 1 og Bird 2. Marten bruker ikke MK-versjoner. MEN det finnes nok enkelte par i omløp som kan være oppgradert ved at de ble sendt til Marten i Sverige. Noen har kanskje også endra på beina selv - så det kan jo skape litt forvirrig.
    Det virker nok som tilfellet her!
    Takker for svar👍
     

    Toa

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2022
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Grimstad
    Synes du fikk et godt svar tidligere. Dette er ikke vanskelig. Glem de MK greiene. Du har Bird, tjommien din har Bird 2 (som jeg selv har hatt).
    Han tjommien, som du kaller han, har også Bird 1. Det ble byttet diskant ca midtveis i produksjonen pga den ble vanskelig å få tak i. Den fortsatte de med på Bird 2. Føttene er oppgradert.
    Dette var svar jeg fikk fra produsenten selv…..
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Wow Gratulerer! Marten Design er noe for seg sjøl. De gir magiske opplevelser år etter år og har man først blitt forelska blekner det meste i sammenligning! Har fått opp mine Coltrane 2 som jeg fikk brukt for en drøy uke siden. De er helt ekstreme på alle tenkelige måter :)! De spiller forøvrig helt utrolig sammen med kraftverkene fra Coda Technologies!
     

    Vedlegg

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Gikk plutselig opp for meg at jeg må være Tjommien 😅 ... Solgte nylig mine Bird, som da det var noen forvirring rundt var Bird 1 eller 2
     
    • Liker
    Reaksjoner: Toa
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn