Hei!
Har et sett Miles 5. Dessverre har jeg ikke tenkt å selge dem, med mindre interiørspøkelset begynner å knurre når vi skal flytte i leilighet. ;-)
Fikk lyst til å gi deg litt info om hvilke opplevelser jeg har hatt med dem. Kjøpte de brukt. Selger var nok ikke helt tilfreds med deres lydkarakter. Litt gjetning fra min side, men ut fra hva han byttet til, så tror jeg at han synes de ble litt skarpe i lyden. Ikke så rart. To forhold var nok årsak. Elementene brukt i disse er kjent for å kreve lang tid for å spilles godt nok inn. De kan nok oppleves som utfordrende med en noe klinisk gjengivelse til å begynne med. Som ferskvare i en meget steril ny bolig med gips på vegger, betong i tak, parkett på gulv, store glassflater og lite myke materialer i form av gardiner og tepper, så var nok rommet krevende.
Hos meg fikk de et mer innredet hjem. Etter et begeistret førsteinntrykk, begynte også jeg å utfordres av en analytisk gjengivelse. Sibilanthelvetet sendte meg ut på en rundreise med forsterkerbytter, kabelbytter og frustrasjon. Ikke særlig morsomt. Det sies at vi etterhvert tilpasser oss det lydbildet vi presenteres for over tid. Jeg har tro på det. Imidlertid mener jeg utfordringen hele tiden har vært manglende tilstrekkelig innspillingstid. Accutons elementer trenger laaaang innspillingstid. Mine var, selv om de ble kjøpt brukt, ferskvare. Det tenkte jeg ikke over i starten. Etter som noen hundre timer ble klokket inn, falt lyden på plass. Fokuset på sibilanter rant vekk som smeltende snø i vårsola. Fram sprang en fargepalett med nyanser i klare farger spredt ut over et bredt lerret med dybde som en sommereng i den virkelige verden. Dette ble vel potetisk, - ja som potet. ;-)
I forbindelse med salg av nåværende bolig, ble lyttehula utfordret. Fotomannen og megler krevde opprydding. Milesene ble tvangsflyttet fra det jeg mener var rett plassering. De ble skjøvet mot frontvegg og ut mot sideveggene. Ikke bra tenkte jeg. Tja, ikke helt bra. De lavere frekvenser ble litt dominerende. Noen centimetere framover, litt inn og der satt det virkelig! Med litt løft i lavere frekvenser imponerer disse med en noe mer avdempet opplevelse av gjengivelse. De lavere frekvenser fremstår nå, der det finnes aktuelle lydspor, med en autoritet ikke tidligere registret. Innsikten i musikken er forførende og engasjerende. Etter er langt liv med stadig jakt etter noe som ikke har vært lett å definere og å oppnå, får jeg nå gåsehud og blankt blikk av den lydopplevelsen som skapes i eget hjem. Jeg er i musikken, og jeg nyter det til fulle!
Lykke til i jakten på dine Marten!
Mvh Olav E