MarkusH's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Lenge siden sist, men det er ikke så mye nytt å melde. Anleggene i førsteetasjen er vel mer eller mindre likt, men jeg sjonglerer litt på elektronikken ved TVen. En eldre Pioneer receiver til tv og Kenwood+nad til musikk, Kenwooden har fortsatt ikke vært på service, men humørsyken dens er noe merkelig, så jeg får se om jeg finner ut av det selv ....
    Ellers har det kommet inn et par til med XTZ 95.22 (i hvit utførelse denne gangen), disse vil bli anvendt som tak-kanal foran i kinoen.
    Kjellerstua begynner å nærme seg ferdigstillelse, mangler noen taklister som er bestilt, men ikke ankommet enda, lamper er også bestilt nå. Jeg har handlet inn u-boats og 36*48 lekter til sub-underlag, samt at kassene til ultimax er satt inn i varmen (endelig), etter nesten ett år i garasje ... Så har jeg avtalt kjøp av flere sub-elementer, endte på 10" denne gangen så planene ligger klare for basstårn + minst to subber (til tv-stua) og muligens enda to subber (til det "nye" anlegget på stua). Angående lydforbedringer så er det brukt en liten formue på sikringsskapet, som faktisk gjorde lyden noe bedre i de to anleggene som står oppe. Å si "more will come" her er en underdrivelse, håper ferdigstillelse av kino innen påske, men helst lenge før, men det gjelder å være realistisk. Jeg simpelthen drukner i ubrukte elementer nå, så det må bygges så henda blir så harde som stein. :p
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Valgets kval er vel kommet, hva skal beholdes og hva skal selges? :unsure:
    Det "dyre" står fjellstøtt, men overskuddslageret er overfylt.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Å få solgt hifi-utstyr i low/mid-end klassen er visst ikke lett for tiden, det første lasset kjøres på dynga nå på lørdag, så skal det litt diverse opp til tv-anlegget. Kan ikke kaste alt jeg har akkurat .... Men over på "bedre" nyheter er at jeg har fått byttet til meg en SVS PC13 Ultra uten forsterker, bruker nå en XTZ Sub Amp 1 jeg hadde stående, deler PC13 på 40hz, så går den bare så dypt den orker. Merker at det er godt med litt drahjelp nedover på rock/heavy, på alt annet jeg hører på kan jeg like godt skru den av, men den står nå og slår litt bak den venstre høyttaleren. Merker det er godt med sub i stereo igjen, men det gir mer byggelyst for basstårna, har kommet frem til at det blir 8 stykk seas l26frx per side, i stedet for 6 stykk som jeg først hadde tenkt, men jeg har plass til 8, så da blir det det :)
    Hjemmekinoen har fått litt spilletid og det begynner å dra seg til nå, har måttet gå ned litt på gain på bassen da det ble noe heftig slik jeg først hadde stilt det inn, men jeg må si at ultimax 18" virkelig er råe beist, spesielt fire stykk av de. Har jo tenkt på å ha noe mer bassrelatert (to subber) bak i kinoen, men det er såpass overveldende med fire 18" foran fra før at det tror jeg ikke blir aktuelt. Får vel antakeligvis første dommen på kinoen til helga, så det blir gøy, har to andre kompiser som skal komme etter hvert også, så det blir morro. :)
    Kabinettene til de to "nye" anaview-modulene er også rett rundt hjørnet, så da får jeg se om jeg får satt de sammen litt fort. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Får vel presentere kinoen i denne tråden også, så jeg får samlet alt på ett sted. De to ikea-stolene er byttet ut med to lenestoler i skinn, planen er å formsy pledd til stol og krakk etterhvert, slik som jeg har på stresslessene ved tven. :)
    IMG_20210226_003844.jpg

    Her er da frontrekka i kinoen, først ble det benyttet XTZ 99.36, men likte ikke det så godt, så de ble byttet ut med XTZ 99.26, senterhøyttaler er også en XTZ 99.26, men det er MK2 og i den runde utgaven, har drevet og tenkt på å snu den 90 grader og ha den stående, men funker fint liggende også. :)
    IMG_20210227_235210.jpg

    Med det akustiske lerret på veggen, planer er å bytte ut dekorstoffet fra avshop med mer akustisk duk da jeg synes det er sjenerende å se konstruksjonsvirke bak.
    IMG_20210226_005240.jpg


    Ellers ser ting mer eller mindre likt ut, det blir jo litt endringer i kjellerstua etterhvert (ettersom stereo + basstårn skal ned dit), det skal bli et lite stereoanlegg på stua da stue er vell bred bare for en salong, så der vil lille Divine bli stående sammen med Hegel P2A og Anaview AMS1000, mulig jeg handler en Parasound ZDAC til og/eller en Bluesound streamer, det bestemmer jeg når jeg kommer dit. Har lyst på en Thorens TD160 med TP16 arm på det anlegget, men må da få tak i en strøken en med original plinth, får se om det blir verdt det eller ikke, da måtte jeg også handlet en ønsket RIAA.
    På TV-stua blir det XTZ 99.26 + XTZ 10.17P med SVS 900W amp, Pioneer VSX-1018AH (hvis jeg ikke heller vil bytte til Marantz SR6010 og kjøpe en nyere Marantz i kinoen).
    I hjemmekinoen er det største ønske en 4K blu-ray spiller med smart funksjoner, har funnet en jeg vil ha, så det blir nok kjøp i løpet av våren. :)
    I går ble det bestilt ny pickup til Thorens TD160 også, det ble en Grado Gold 3 som jeg har sikla på ei stund nå, så da må jeg få hjelp til oppsett av platespiller. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har begynt litt "testing" av de subba som har vært innom i det siste, her med de siste som forhåpentligvis forlater rede etterhvert. Dette er da AV123 MFW-15 som jeg har hatt i noen år, de har vært trofaste i min gamle kino, men nå har ultimax tatt over den biten (med glans også). De deles her på 30hz og det virker som de ordner opp litt under 30hz, har noe ulumskheter over 30hz også, men responsen faller mer eller mindre som en stein her under 30hz. Noe output har jeg ned på og under 20hz, men sørgelig lite (og dette er romrelatert) for Divine holder følge til under 20hz i enkelte rom. Har begynt så smått og lage planer for basstårna, frontbafler og bakplater ble kjøpt inn i dag, må få handlet inn litt mer også .... Morsomt å teste litt "sub" før tårn blir en realitet. ;)

    IMG_20210412_225808.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har fått jobbet litt iherdig med kabinettene som skulle huse de to nye anaview ams1000-modulene, med litt hjelp av Gunnar/Cyberkul så fikk de brytere foran og gjort det siste av kabling ferdig. Det hele ble nokså lekkert til slutt synes jeg, jeg er altså meget fornøyd.
    IMG_20210422_163523.jpg

    De ble seende slik ut, her med følgesvennen Hegel P2A på toppen som også har fått litt tlc av Gunnar, sist gang han var og hørte på stereoen.
    Ellers så har Grado Prestige Gold 3 dukket opp, etter en liten reise fra Nederland og opp til Brøttum, planen er å låne protraktor og nålevekt til helga og håpe at jeg får til noe ok slik at jeg kanskje får høre om jeg hører noen forskjell på Grado Prestige Black 1 (antar jeg) og Gold 3, henholdsvis nederst og øverst i samme serie slik jeg har skjønt det. Ikke nok med det, men noen plater er også blitt bestilt, usikker leveransedato og kjenner jeg butikken rett kan det ta en stund, men jeg har tid til å vente på de platene. Nils Lofgren Acoustic Live på CD dukket også opp, så den fikk seg litt spilletid også, virkelig ei bra plate. :)
    Sist men ikke minst så ble det bestilt en Sony 700 (ett eller anna), er en 4k-spiller eller oppskalerer som støtter Dolby atmos og Dolby vision, samt noen strømmetjenester. Regner med at den kommer i løpet av neste uke, så får jeg endelig lukka døra inn til forsterkerne i hjemmekinoen. Der skal også Nad S200 byttes ut med en av de to Anaview forsterkerne, så det blir klasse d effekt på fronta. 😁 Nå har jeg hatt på meg spander-buksene lenge nok, så nå må jeg ta det med ro ei stund og kule'n litt ned. Ligger noen prosjekter og venter som jeg vil gyve løs på også. ;)
    IMG_20210422_205601.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvor går veien videre, tro?
    Jeg var nylig på besøk hos Tor Håkon/SRM her på sentralen, der bydde det seg lyd langt utenpå det jeg er vant til. Det som liksom har sugd seg fast i hjernebarken er den vanvittige dynamikken som ble oppnådd der. Tankene farer rundt i topplokket om det var kilde, diffusorer, fine/dyre monoblokker, ib-basser eller korrigering (dspen) som fikk frem denne råe dynamikken. Hadde jeg opplevd det samme hos han tidligere hadde jeg nok tenkt mer på det da også, for det var virkelig avhengighetsskapende. Nå har det snart gått ei uke og jeg har ikke trivdes særlig godt foran hverken stereo nr.1 eller stereo nr.2, hvorfor? Jo, jeg savner trøkket/dynamikken, rett og slett. Kilde og korrigeringsbiten er liksom "grei" da det har svirret tanker om andre løsninger en stund og etter at bass-systemet er operativt er det ikke lenger spørsmål om det blir dsp, men når. Tankene rundt stereo-anleggene er kort og godt billigst mulig, det gjelder forøvrig også kinoen, men der blir det noen delvis nødvendige kostnader etterhvert. Der svirrer tankene om 7.2.4 (ny receiver), 4k prosjektor og mer demping bak lerretsvegg samt en kombiløsning i bass.
    Det kan være lett å si at høyttalerne er problemet med dynamikken, men de tørr jeg rett og slett ikke å bytte ut. Stereo nr.2 skal "kun" ha en streamer, da jeg ikke orker å styre med CD eller vinyl der, helst ikke dac heller .... Det blir to subber der med behringer nx3000d, Hegel P2A, anaview ams1000 og XTZ Divine 100.33, samt diy rack. Stereo nr.1 er høyttalere, monoblokker, platespiller og CD-spiller sikre, DAC er usikker. Jeg aner ikke hvordan fortsettelsen blir nå .... :unsure:
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210526_132634.jpg

    Det endte vel slik det måtte, "ny" DAC inn i hylla i hovedstereoen. Litt på impuls ble det en Consonance Reference 1.1 DSD, en solid sak på 9kg som støtter alt jeg ønsker, "dessverre" med et rør eller to inni, men slik er det vel med dette merke?
    Nå må jeg få ut fingeren og få begynt med bygginga av basstårn, fordi jeg har både platene, verktøyet, limet, elementa og forsterker nå .... Mangler noen speakon-kabler men det er alt også, bestilte lamellkjeks i dag også. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210620_004533.jpg

    Et lite knips av det som rulla på lerretet etter Goldeneye, altså Paris Live, det begynte i 5.1 for å bli byttet over til stereo. Med den siste romkorreksjonsfila så synes jeg at kjellerkinoen fungerer bra, lyden i surround er litt for mørk for min del, men det er overkommelig å høre på. Til musikk? Not so much .... Det blir lite action fra mellomtonen og opp, derfor brukes dette særdeles lite til musikk, men det fikk litt spilletid på Spotify etter konsert-disken likevel. Wild Wens - Romeo er jo nydelig da, inntrykket øker med kvaliteten på avspillingskassene også.
    Får se om det blir ei bestilling av noen nye filmer i løpet av helga, burde hatt litt "nytt" å se på også :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tid for oppdatering
    Rack er delt i to like høye deler på cirka 50cm med tre plater på hver del. Mdf-plata som har fungert som fot hele tiden er blitt byttet ut med vibrasjonsdempere fra jula. De har fungert så godt på vaskemaskin/tørketrommel at jeg mente det ville fungere fint som føtter. Etter ny plassering av rack ble de justert til å stå fint. Divine 100.49 ble flyttet fra stua og ned i kjellerstua der de ble komplettert med tårna.
    Hele stereoanlegget sys sammen ved hjelp av en Dbx Driverack VENU360, kun med xlr-kabler (Roland, Safecon og Klotz), effektforsterker til tårna er Behringer NU6000DSP).
    IMG_20210815_144351.jpg

    Det hele ser slik ut. :)

    Planer fremover er montering av Grado Gold 3 pickup og å lage meg et lite rack til Behringer og Dbx. Bortsett fra det skal det nytes mye musikk her nede på både Spotify, CD og LP. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Stereo nr.2 (trolig værende tv-anlegg)
    Foreløpig bare provisorisk satt opp for å få lyd, bestilt noen xlr splittere og noen vifter til Behringer nu6000dsp.
    IMG_20210826_215801.jpg

    Usikker på om det blir en løsning med separat dsp eller ikke, det skal prøves litt mer etter at adapterne ankommer. Jeg er veldig fornøyd med delingen/xover i kjellerstua og delay-korreksjon, uten øvrig eq, selv om det nok blir satt opp noen litt finere kurver til hvert tårn som "imponator-faktor" (for de som liker slikt). Planen ved TVen er ny diy tv-benk og egentlig XTZ 10.17P ved siden av den nye benken, men jeg har mer lyst til å ha diy subbene der med Divine rett oppå, da er det ikke sikkert delay har så veldig mye hensikt .... Dette må jeg uansett måle på å plotte inn litt i eqen direkte i behringer, men utifra det jeg hører tror jeg roomgain har sitt inntog på en lavere frekvens her enn i kjellerstua (rommet er litt over 11 meter langt). Det skal bli gøy å få rattet begge disse anleggene litt med eq å se hvor bra det blir til slutt, eventuelt sette opp XTZ 10.17P bak/foran for fire subber totalt i stereo nr.2 (det sitter samme elementer i diy subba som i 10.17P forøvrig).
    Ellers har jeg begynt litt innkjøp av LPer, det er blitt handlet litt diverse, men de trenger nok en grundig vask så det blir en liten jobb fremover. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Etter at tårna stod ferdig så har dagene stort sett bestått av jobb og måling/skruing av dsp. Det har blitt brukt noen timer på målinger, øktene er stort sett 2-3 timer lange før det blir lytting. Først så korrigerte jeg en ganske fin kurve fra 18-152hz med eq på begge kanaler, her hadde jeg speeda opp dippene ganske mye. Sletta alt det og begynte på nytt, med et nytt mål, dra ned peakene .... Responsen i dag er mer lurvete enn den var med korrigering av begge kanalene samlet (under 130hz), men jeg føler det blir mer riktig å dele det opp.
    IMG_20210831_012359.jpg

    Responsen jeg kom frem til i natt så slik ut, "target-område" er ~20hz til ~200hz, kanskje litt lenger opp også. Har egentlig ikke satt noen klare grenser for hva jeg vil oppnå annet enn flatest mulig respons slik at jeg slipper å høre peaker/dipper. Det blir nok ei økt til i dag og dagene fremover for å få nivået enda bedre enn bilde ovenfor. Etterklangstida ~20 til ~30hz er ganske plagsom, den ligger så og si ene og alene på høyre kanal .... venstre kanal fikk jeg omtrent padde flat fra 10-140hz, men så byttet jeg litt highpass i bunn med mer avrulling også, da syns jeg dypbassen ble litt tightere. :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det ser jo mye bedre ut enn denne:
     

    Vedlegg

    M

    MarkusH

    Gjest
    Jobba litt mer med rew og eq i går natt og kom frem til et punkt der det er mer nivå på 22hz enn på 100hz cirka, litt peaker/dipper er det uansett. Fikk de nye viftene i dag, noiseblocker på 9,7db, betalte vel 69 per vifte også så det gjorde susinga bedre. Nå gjenstår det å bli kvitt suset i bassene, som kommer når jeg skrur opp gain på behringer, får prøve meg frem med forskjellige kabler å se om det hjelper. Xlr-splitterne kom også i dag, men jeg manglet fortsatt noen overganger så de er bestilt nå i kveld. Alt i alt så låter hovedstereo brukbart, men jeg hadde definitivt dratt nytte av en streaming-tjeneste med bedre oppløsning enn Spotify. Satser på at Spotify Hifi kommer snart, ellers blir det ny vurdering av Tidal/Qobuz .... Etter at dsp ble satt inn har Spotify tapt seg litt lydmessig og gjort skille opp til cd-spilleren større igjen.
    Håper å få "fiksa" tv-stereo neste uke og få målt/justert litt der oppe også for bedre frekvensgang.
    Rack til dbx/behringer også "ferdig" i kjellerstua, større lydtransparent lerret kjøpt inn til kinoen også der det blir litt små endringer høst/vinter 2021.
    IMG_20210902_114350.jpg

    IMG_20210902_114342.jpg

    IMG_20210902_141430.jpg

    IMG_20210902_141443.jpg

    Dette er target-kurven her nå, med mindre jeg hopper over på "linked" tuning av tårna så får jeg ikke til noe bedre. I etterpåklokskapens navn så burde jeg kanskje holdt meg til den kurva, men det låter tilfredsstillende nå også. De som er best på å lese kurver her inne kan vel se av grafen/vannfallet hvordan dette låter. 🤭
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210917_191416.jpg

    Starten på helga blir benyttet til å skue ut gjennom små vinduer over et skogteppe som er i stadig forandring om dagen. Litt riktig pynt på toppen av det midterste racket også, fikk kjøpt meg noen Vandoren ZZ fliser i dag til den også, dette er bare en billig Jupiter. Fungerer fortsatt fint og putene lukker fortsatt bra, men det er for lenge siden den er blitt brukt .... Det må jeg prøve å gjøre noe med.
    Tankene om en behringer dsp har ikke lagt seg enda, så får håpe det dukker opp en brukt en etterhvert. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Basstårnene er noe jeg egentlig har skrevet lite om hvordan jeg opplever, spesielt etter siste runde med måling og korrigering med venu dsp'en. For å være helt ærlig så spiller dette akkurat slik jeg håpet/ønsket, det jeg opplevde som grumsete/uklar bass før har rett og slett blitt helt borte. Basstårnene spiller også "raskere" enn basselementene i XTZ Divine 100.49 (samme elementer men i bassrefleks). Rett og slett mer musikalske i trykkammer/lukket konstruksjon, i tillegg spiller de minst like dypt i rommet mitt uten berg-og-dalbane-bass som jeg har hatt før .... Jeg har aldri vært den største måle-fyren, det finner jeg rett og slett kjedelig, men etter at de nå er stilt inn etter ønsket respons er det kun små justeringer som er ønskelig å gjøre. Så hva betyr det? Jo, jeg er veldig fornøyd med resultatet, de spiller også høyere i frekvens med en smooth overgang til frontene, dette er mye bedre enn jeg hadde trodd og håpet på i forkant. Det hele virker sømløst for min del, de peakene/dippene jeg har i responsen under 160hz hører jeg ikke/legger ikke merke til. Alt i alt et klart løft. Skal jeg være kritisk til noe må det være stuffing i kammerne, det burde jeg nok gjort ettersom jeg har ønske om å prøve deling høyere i frekvens, altså ha de mer fleksible mtp deling. Når alt kommer til alt så er det ingen vei utenom en god dsp i et slikt system som dette, mener jeg, det tilfører noe mer støy, kanskje mindre enn jeg har nå med en annen dsp, men fortsatt noe mer støy enn det jeg har i frontene alene. Støygulv i lytteposisjonen min er 17-18dB så det er lavt så klart, susinga i basselementene fra dspen er 18dB, for min del er det for mye (jeg hører det fra lytteposisjon). Hva angår forsterker så er jeg meget fornøyd med behringer nu6000dsp etter viftebytte, helt stillegående med billige vifter (79 kroner stykk mener jeg) som også er 9,7dB.

    For testing av bass og lyd generelt har jeg ei bra liste å gå gjennom før jeg kan si meg fornøyd, selvsagt ikke like mye bass på alt, men et utvalg av forskjellig type bass for å få riktig følelse av lyden i rommet.
    Lista er som følger:

    WYR GEMI - predator
    Grace Jones - Hurricane dub
    Hedegaard - All designer Low tempo edit
    Badklaat - get twisted
    Donati - Antonio Carlos
    Nikelodeon - devil in a red dress
    Trentemøller - Chameleon
    Djamil - stair at the light
    Tony Igy - open fire
    Hedegaard - ratchets
    Steve valentine - deeper
    Pete belasco - deeper
    In Flames - the mirror's truth
    Knogjern - ingenting vackert
    Lukhash - perpetual motion
    Sub focus - rock it
    Dimension - organ
    Dada life - born to rage usa version
    Netsky, Darren styles - look at me go
    Thefatrat, RIELL - hiding in the blue
    Lene Marlin - a place nearby

    Det er stort sett bare introduksjonen til test-sangene jeg går gjennom for å teste en ny dsp innstilling ... Består nok stort sett av et par hundre sanger totalt. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hadde besøk av en kompis i dag, vi har ganske lik tilnærming til musikk tross litt forskjellig musikksmak. Qobuz ble brukt som streaming-program med wasapi exclusive mode, det er jo kort og godt noe helt annet enn Spotify (slik det er i dag i alle fall).
    Det ble lyttet på maks referansevolum for min del, men med stort sett det jeg anser som demomusikk. Det virka som konklusjonen hans ble omtrent den samme som min, beskrivelsen "høres ekte ut" eller noe i den stilen liker jeg for så vidt veldig godt. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Klasker opp litt bilder selv om alt er uforandret i det siste .... Prøvde meg på noen stilige bilder, men det faila litt ....
    IMG_20211005_000228.jpg

    IMG_20211005_000143.jpg
    IMG_20211003_235040.jpg

    Sitteposisjonene har fått en oppgradering med ekornes stresslesser med pledd fra Jysk. Må snart få ordna bein/fot til "bordet" mitt også, diffuser er det drevet og planlagt litt. Foreløpig er det delt opp noen meter med 3"3", usikker på hvordan det vil bli, men tiltenkt dybde på den vil diffundere et frekvensområde i mellomtonen et sted .... Planene for plassbygde absorbenter er også klare, selv om det nok blir et prosjekt senere i vinter. Noen flere brukte plater er kommet inn i varmen, de får jeg ta en skikkelig oppsummering på etterhvert, men den grommeste nyankommede er Skambankt sin 1994 som fortsatt er forseglet, ellers er Terje Rypdal sin Chaser også innkjøpt. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tok meg endelig tid til en aldri så liten måling i lytteposisjon i TV-stua.
    tv stua begge.jpg

    10 200 tv stua.jpg

    vannfall begge tv-stua.jpg

    Helt der nede i "dypet" ser det jo ikke spesielt bra ut mtp støygulvet, men jeg tviler på at jeg hører peaken på 17,25hz uansett, men alt i alt er jeg MEGET fornøyd med dette. Her er det ingen korrigering fra eller til, mener subba er delt på 50hz med bratt lowpass og det ligger highpass i bunn på 20hz.
    Jeg så "The Tomorrow War" på dette anlegget i går og det er et veldig morsomt oppsett, bra bunn og crisp og fin lyd oppover, luftig er vel en beskrivelse.

    Jeg har for så vidt hørt at dette ikke spiller "hakkendes galt", men visste ikke at det målte såpass bra. 😁 Har lyst til å prøve meg på et lite DBA i dette anlegget, men får se litt hva som er å oppdrive av drivere etc. :unsure:

    Dette anlegget brukes omtrent 50/50 til musikk, film/serier/gaming forøvrig.

    Jeg har til og med glemt å legge ut bilder av hvordan dette ser ut. :love:

    IMG_20211010_145001.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har ikke vært helt på godfot med stereoen i kjellerstua i det siste, syns det er litt slapt ... så det har blitt mange timer med stereoen på TV-stua i stedet.
    Tok meg en liten målerunde i kjellern i dag, først utgangspunktet:
    xover 130hz.jpg

    Dippen på 170hz har plaget meg litt ei stund, så i dag ble det utprøving av forskjellige delepunkter mellom fronter og tårn.
    xover 200hz.jpg

    Her med crossover på 200hz, noe jeg personlig synes virker noe høyt ... så da fortsatte jobben, men her er samme "dippen" tagget og der er det plutselig en topp gitt ... dippen på 250hz er delepunkt til mellomtone i fronta ....
    xover 200hz u eq.jpg

    Dette er ei måling uten noen form for eq med crossover på 200hz, her er det MYE nivå 50-160hz ... EQ-punktene er vel på cirka 15db på hver kanal i bassen i tillegg til at det ligger en del mer i flere punkter for å få dratt det ned nok ...
    xover 180hz.jpg

    Så ble det ei måling med crossover på 180hz, som ser noe penere ut (i mine øyne) enn 200hz, så da var det bare å fortsette nedover da ...
    xover 170hz.jpg

    Her med crossover på 170hz, den er jeg mest fornøyd med av de ... kunne godt ha dratt ned den brede peaken på 120-160hz, men den var ikke særlig villig ...
    xover 170hz m eq.jpg

    Vannfall til slutt. Kanskje rock/heavy får litt feitere lyd med mer guffe i øvre delen av bassen? Har ikke testet noe særlig musikk enda, er vel på fjerde sangen nå, men er sjuk som ei bikkje så hode er helt tragisk på lyd, så det blir nok en tidlig kveld.

    Har lurt på om jeg skal sette opp et provisorisk anlegg med subber der hvor stereoen står for å se hvordan andre ting måler nedi her, uten eq er ikke tårna noe å høre på, så det er spennende å se om det er tårna som er så livlige eller om det er rommet. :unsure: Det blir en annen dag ...
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Er jo store de tårna dine å du dempet de ikke, er ikke utenkelig at de spiller litt😊
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er jo store de tårna dine å du dempet de ikke, er ikke utenkelig at de spiller litt😊
    Utarter mangel på demping inni kassene seg slik på målinger? :unsure:
    I motsetning til hvordan det virker, så er jeg en total amatør når det kommer til avlesning av grafene i rew og skjønne hva man ser osv. Hadde vært greit å vite dog, men det låt ikke helt horribelt slik de er delt nå, burde nok ha noen timer til før jeg kan komme med noen klar konklusjon. Det er dog hørbar nivå-forskjell rundt 170hz, slipper jo dippen også ....
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Utarter mangel på demping inni kassene seg slik på målinger? :unsure:
    I motsetning til hvordan det virker, så er jeg en total amatør når det kommer til avlesning av grafene i rew og skjønne hva man ser osv. Hadde vært greit å vite dog, men det låt ikke helt horribelt slik de er delt nå, burde nok ha noen timer til før jeg kan komme med noen klar konklusjon. Det er dog hørbar nivå-forskjell rundt 170hz, slipper jo dippen også ....
    Tipper jeg ikke har noe mer erfaring der en du, men vibrasjoner i kabinett vil jo føre til at kabinett vil fungere som et element. Tenkte at mulig det er rundt problem frekvensen kassene har egenfrekvens🤷🏻‍♂️
    Jobber riktig nok med vibrasjoner å støy som deler av min jobb. Men ikke innen for dette tema.
    Men som sakt kun en tanke, tipper noen her inne kan regne seg ut til ca egenfrekvens basert på mål av uavstivede flater😉
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20211022_174448.jpg

    IMG_20211020_205716.jpg

    Bass-tullingen begir seg ut på nye eventyr han ikke kan noen ting om .... 🥴
    Var fint grunnlag for liming det dørbladet der ... Planen er en skyline 2d pynte-diffuser på 300cm*92,5cm, som skal hjelpe med å "skjule" bakhøyttalerne i kinoen .... Det blir såklart 18mm furuplater bakerst, deretter klossene på 3"*3", tror jammen det blir et par rader med 2"*2" på hver kortside i tillegg, disse vil jeg skråskjære i toppen så veggen glir litt over i diffusoren. Det gjenstår å se hvordan dette blir da .... Ringenes Herre 4k extended kom i posten i dag også, så nå skal jeg endelig teste atmos-sporet på den, skulle jo gjerne hatt en 4k prosjektor etterhvert også da, men da får bli på et senere tidspunkt. :unsure:

    Ellers er så vidt innkjøring begynt med ny deling på tårna, får se om jeg rekker å legge på en vinyl eller to i kveld eller om det kun blir film .... Anyways, god helg! ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke vært helt på godfot med stereoen i kjellerstua i det siste, syns det er litt slapt ... så det har blitt mange timer med stereoen på TV-stua i stedet.
    Tok meg en liten målerunde i kjellern i dag, først utgangspunktet:
    Vis vedlegget 756730
    Dippen på 170hz har plaget meg litt ei stund, så i dag ble det utprøving av forskjellige delepunkter mellom fronter og tårn.
    Vis vedlegget 756731
    Her med crossover på 200hz, noe jeg personlig synes virker noe høyt ... så da fortsatte jobben, men her er samme "dippen" tagget og der er det plutselig en topp gitt ... dippen på 250hz er delepunkt til mellomtone i fronta ....
    Vis vedlegget 756733
    Dette er ei måling uten noen form for eq med crossover på 200hz, her er det MYE nivå 50-160hz ... EQ-punktene er vel på cirka 15db på hver kanal i bassen i tillegg til at det ligger en del mer i flere punkter for å få dratt det ned nok ...
    Vis vedlegget 756736
    Så ble det ei måling med crossover på 180hz, som ser noe penere ut (i mine øyne) enn 200hz, så da var det bare å fortsette nedover da ...
    Vis vedlegget 756737
    Her med crossover på 170hz, den er jeg mest fornøyd med av de ... kunne godt ha dratt ned den brede peaken på 120-160hz, men den var ikke særlig villig ...
    Vis vedlegget 756739
    Vannfall til slutt. Kanskje rock/heavy får litt feitere lyd med mer guffe i øvre delen av bassen? Har ikke testet noe særlig musikk enda, er vel på fjerde sangen nå, men er sjuk som ei bikkje så hode er helt tragisk på lyd, så det blir nok en tidlig kveld.

    Har lurt på om jeg skal sette opp et provisorisk anlegg med subber der hvor stereoen står for å se hvordan andre ting måler nedi her, uten eq er ikke tårna noe å høre på, så det er spennende å se om det er tårna som er så livlige eller om det er rommet. :unsure: Det blir en annen dag ...
    Ser på meg ut som høyttalerne ikke er samstemt med tårna. En så rask dropp fra 150 fjerner mye kropp imo.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ser på meg ut som høyttalerne ikke er samstemt med tårna. En så rask dropp fra 150 fjerner mye kropp imo.
    Ja, jeg er ikke helt fornøyd med det der .... Tror jeg skal prøve litt lavere deling for å jevne ut responsen 150-170hz, har ikke lyst til å bruke noe eq der for å jevne det ut heller .... Litt for mye nivå rundt delefrekvensen virker det som også, så jeg må nok prøve deling på både 160 og 150hz også .... Prøvde fire CDer i går og fikk litt "honk" lyd på Sade sin Long Hard Road, det likte jeg ikke helt .... Fordelen med dsp er at dette er lett å fikse på, så jeg får gjøre det en dag som jeg orker å måle litt mer .... Nå skal ultimax få strekt litt på beina! 😁
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Målte litt i dag likevel, var ikke noe suksess dette her .... Endte på 170hz igjen .... Blir bare verre og verre uansett hvilken retning jeg beveger meg med delefrekvensen, 180hz ser bedre ut, men da er det ikke noe spørsmål om eq lenger i område 110-160hz, nedover på 140, 150 og 160 blir bare alt over 155hz mye verre enn det er på 170hz .... Begynner å bli usikker på om dissa tårna egentlig var noen god ide i dette rommet ..... :unsure:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Lett? :LOL:
    Bruker en dbx venu360 ;)
    Sant det, glemte det. 😁

    Da er vi i samme båt nesten, bare at jeg har det verre. Jeg har jo en skikkelig Ludditt-boks og må justere liggende på gulvet. Ikke noen USB slik at jeg kan justere via PCen engang. Tror du ikke jeg har brukt timer og dager på å ratte frem og tilbake og vært fortvilet innimellom?

    Klart det finnes en måte å integrere tårna! Plutselig kommer Eureka øyeblikket!

     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Sant det, glemte det. 😁

    Da er vi i samme båt nesten, bare at jeg har det verre. Jeg har jo en skikkelig Ludditt-boks og må justere liggende på gulvet. Ikke noen USB slik at jeg kan justere via PCen engang. Tror du ikke jeg har brukt timer og dager på å ratte frem og tilbake og vært fortvilet innimellom?

    Klart det finnes en måte å integrere tårna! Plutselig kommer Eureka øyeblikket!

    Har aldri tvilt på at det tar tid å justere dsp, har allerede brukt rundt 100 timer med det jeg anser som "tull" :LOL: Blir liksom aldri helt fornøyd, men så langt er deling på 170hz det beste ....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tror nok du kan få bedret dette ved å mulig flytte lytteplassen. Dette finner du jo enkelt ut ved å måle👍🏻
    Har en litt kjei situasjon med en ståldrager i taket som virkelig stjeler bass .... I kinoen er det faktisk helt TRAGISK, ikke riktig så ille med tårna, men likevel et problem .... Så er det alle mine nevroser da, jeg vil ikke sitte i nærfelt (sitter så og si i likesidet trekant nå), for langt bakover så kommer jeg til å få mindre oppover og mer bass, det blir fort for mye .... Men ja, det er jo flere muligheter, men det er på grunn av erfaring at de er orientert slik de er, elementer mot sidevegger, framvegg eller elementer mot hverandre er ikke ønsket grunnet vel, jeg har naboer og all følelsen av trykk synes jeg blir borte .... Inn mot midten av rommet gir utfordringer med bakhøyttalere i kinoen og prosjektoren, så det er mulig jeg bare må godta at det blir kompromiss med det her uansett .... Må prøve litt mer på 170hz, hvordan det egentlig låter ....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    10-500hz fronter+tårn.jpg

    Mer sminke på, prøvde å ordne litt på dippen på 54hz også, kanskje et par db for høyt nivå mellom 90-160hz, men det ble mye bedre i alle fall .... egentlig ganske fornøyd med respons fra 22-200hz nå, videre oppover tror jeg ikke jeg vil korrigere noe. :unsure: Hva mener folket om dette her da?
    Tydeligvis litt sving i rommet, var ute og kjente på vinduene bak som slo i takt med bassen. 😅 Det positive er at på "referansevolum" høres knapt nok bassen ut ... Nå skal det testes litt musikk, før jeg avslutter kvelden med siste discen på LOTR to tårn på 4k blu-ray, mangler bare 4k prosjektor der nå .... :unsure:
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20211102_201716.jpg

    Litt lett testing mellom disse to er nå i gang, så får jeg se hva resultatet blir .... Er en bluesound node n130 som ligger oppå dacen .... Først ut er optisk fra node til DAC, deretter rca rett inn i node også skal det byttes frem og tilbake .... Spotify som står for musikken først, så skal Qobuz få prøve seg etterpå på DAC vs node .... Consonance dacen hadde en nypris på 17k og noden bare 5,5k, av det lille jeg har hørt så langt så virker node overbevisende ift ytelse per krone.
    Er ikke utenfor "budsjett" å beholde begge, men hvis lyden er umulig å skille for min del i de to så går den svakeste ut døra .... Ingen av disse er "plukking" fra øverste hylle, men PCen skal bort fra ligninga hva angår streaming av musikk så DAC er ingen komplett løsning. Ser fram til Qobuz-testing. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da har jeg fått prøvd bluesound node ei stund, den beholdes av den enkle grunn av at den er lettvint i bruk og låter greit. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn