Høyttalere Mannevonde koner og høytalere i tvbenk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men det fantes venninner...
    Det kan faktisk slå begge veier.
    Jeg kjøpte og plasserte mine forrige høyttalere (HF 275 Helios) i stua mens samboer´n ikke var hjemme. Hun ble ikke akkurat overbegeistret over hvordan de så ut - og gav klart uttrykk for at hun helst så at jeg fant noe andre. Men, de var jo kjøpt og betalt.
    Tilfeldigvis (mener det var kvelden etter, eller påfølgende) så skulle hun ha noen venninner på besøk. Jeg var hjemme når hun første ankom og da hun kom inn i stua var det første hun sa: Oi, så dritkule høyttalere. I etterkant var det ikke noe tema:cool:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I alle forhold er det snakk om å gi og ta. Jeg lot kona forstå at stereoanlegget er viktig for meg, det og den ene veggen i stua er mitt domene. Jeg lar hun bestemme mesteparten av det andre som er i leiligheten, jeg bryr meg da ikke om gardinene er blå eller røde. Kunne ikke falle meg inn å lage en sak av det. Kjøkkenet er hennes domene og nå skal badet pusses opp, selvfølgelig tar jeg henne med til baderomsbutikken og lar hun bestemme type vask og fargen på fliser, interesserer meg minimalt, men jeg gir selvfølgelig inntrykk av at jeg er interessert og vi diskuterer litt frem og tilbake men jeg lar henne få viljen sin slik at hun blir fornøyd. For å si det litt enkelt, jeg går i krigen for de få tingene som er viktig for meg men resten kan hun bestemme. Dette har fungert i snart 20 år.......
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    En ting til... Jeg ser det er mange som foreslår å innvolvere henne mer, la henne få være med å velge osv...

    Been there done that. Helt håpløst. Hun skjønner ikke konseptet med god lyd. I hennes ører høres det helt likt med et Donald Duck anlegg fra clas ohlson som det gjør fra et hifianlegg til mange hundre tusen...
    Hun kan jo ha rett... ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    In-Walle høyttaler er berre lekkert, har sett og hørt det. Det funker om gjort rett .
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Det finnes etter hvert et stort utvalg av innbyggingshøyttalere, vil tro lyden i dem er til å leve med. Bl.a. KEF (avshop.no), Monitor Audio (soundgarden.no), Klipsch (mono.no), B&W og Dali (hifiklubben.no), BOSE (elkjop.no) m.fl.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alternativt går det an å prøve å finne høyttalere som ser så vakre ut at det vil fremstå som kunstobjekter.
    Dog, enkelte kvinnemennesker ser ut til å ha bestemt seg for at "om kunst har en funksjon (altså, om det kommer lyd ut av dem) er det alltid stygt. Om det bare er nips derimot kan det være pent". Disse er det ikke mulig å gjøre noe med. Sjansen for at slike har positive egenskaper ut over rent estetiske verdier er små.

    Når det er sagt: in-wall gjort riktig kan bli bra. Men det er en del jobb. "In-benk" er enklere. Husk å skyve høyttalerne så langt frem i benken som mulig og demp opp resten av rommet som høyttalerne står i. Bassport bak er i praksis ikke noe du skal være redd for, bare den ikke tettes helt.

    Dersom det uansett skal gjøres dramatiske endringer på rommet, så kan en falsk vegg av høyttalerstoff bygges, som kan skjule et område som inneholder demping og gulvstående høyttalere som kan være så stygge de bare vil.
    På reisverket til denne veggen kan det henges tv og bilder og slikt man har lyst til å ha på en slik vegg så lenge det ikke kommer i veien for høyttalerne.

    Alternativt; kjøp superpene høyttalere som du sier skal skjules bak en slik vegg. Men siden det er så mye annet som må prioriteres først sørger du for å bare sette de opp så pent som det er mulig, og sier at veggen kommer "litt senere".
    Og siden de er så fine , så går det nok greit en stund.... til hun har tilpasset seg, og kanskje tilogmed fått skryt for pene høyttalere i stua.

    Det å la henne velge finishen på høyttalerne du har valgt deg ut er ikke så dumt. "For da ser det finere ut i tiden frem til veggen blir ferdig"
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det finnes etter hvert et stort utvalg av innbyggingshøyttalere, vil tro lyden i dem er til å leve med. Bl.a. KEF (avshop.no), Monitor Audio (soundgarden.no), Klipsch (mono.no), B&W og Dali (hifiklubben.no), BOSE (elkjop.no) m.fl.
    Holdt på å si det i forrige innlegg, at (som du selv foreslår) dette her hadde jeg tørt kjøpe:
    https://www.avshop.no/product/kef-ci-3160rl-thx-innbyggingshoyttaler-thx-ultra2/
    KEF har ein del flotte ting, så sjølv om eg ikkje har høyrt innbyggingshøgtalarane derifrå, trur eg at den smarte diskantplasseringa vil avjhjelpe problem med perspektiv og 3D. Å plassere diskanten inne i mellomtone/basselementet definerar diffakrsjonane ein gong for alle. Tannoy driv med same løysinga. Kanskje Tannoy også har innbyggingsting, Har høyrt om det, men aldri sett slikt her i landet, så her må du eventuelt høyre med Stereofil. Hifiklubben har visst mykje erfaring rundt montering av B&W.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Tror en løsning med skjult utstyr bak en falsk vegg kan bli meget pent , skulle jeg valgt en sånn løsning så ville jeg snoket nærmere på B&W CT8.2LCR i CT800 serien med subwoofer til .

    Mvh
     

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Som tittelen i tråden forteller så har jeg en kone som fullstendig har satt seg på bakbeina når det gjelder gulvstående høytalere. Siden jeg har tøflene trukket helt opp under armene så har jeg nå startet jobben med å utforske andre muligheter. Så langt ser jeg bare tre alternativer:

    Alternativ 1: Kjøpe stativhøytalere og legge de inn i tvbenk

    I utgangspunktet lurer jeg på hvor mye dette vil ødelegge rent lydmessig. En får jo stativhøytalere med bassport på fremsiden osv men jeg er likevel skeptisk. Er det noen som har erfaring med dette? (Til info så traff jeg en overivrig selger på HIFIklubben som garanterte at dette "ikke var noooe problem.. Helt tydelig ute etter å selge)

    Alternativ 2: InWall

    Jeg holder på å bygge hus akkurat nå her står jeg rimelig fritt mht plenty med åpne vegger å ta tak i. Problemet her er at i tillegg til alle de opplagte problemene: at høytalerene ikke kan flyttes og du må rive halve stuen for å kjøpe nye osv, så må jeg innrømme at jeg enda ikke har hørt noen inwall høytalere som virkelig låter bra. Mulig jeg ikke har gjort nok research men har liksom aldri fått den "wow" feelingen som du får med jevne mellomrom når du hører på vanlig gulvhøytalere.

    Alternativ 3: skifte kone

    Hva er den beste/enkleste måten å gjøre dette på? Skal jeg bare pakke tingene hennes og sette de utenfor mens hun er på jobb?


    budsjett:

    ca 50-60K for forsterker og høytalere totalt. Kjøper helst brukt. (Har for eksempel sett på devialet 140 + Dynaudio S40..)
    Har du mulighet så stikk en tur ut til Andre og Lars på Rud, Sandvika. (Jeg aner ikke hvor du bor, så jeg vet ikke om det er mulig.) https://audiocenteret.com/ Dem har Revell innbygningshøytalere. Jeg var en tur der ute i forrige uke og Andre spilte på noen sinnsykt fete Revell innbygningshøytalere. Det er helt utrolig hvor bra dette har blitt. Litt sånn att man begynner å lure på hva man driver med.Han spilte på en Yamaha forsterker til 5 K og streamet Spotify. Jeg vet att alle Hi-Fi lamper burte begynne å blinke nå, men duverden dette var rått. Greit att dette var dyre Revell høytalere, men dem har jo rimeligere også. Jeg var i hvertfall "blown away" Trodde aldri att innbygning kunne låte så bra....Tenk da med en ordentlig forsterker og noe annet enn Spotify....
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Først må jeg si takk for alle tips og råd. Jeg var overrasket over å få så mange svar på så kort tid. Har humret litt når jeg har lest gjennom alt dette her.

    For å oppsummere et par ting:

    - stativhøytalere på hylleknekter, bordstativ osv løser ingenting. Høytalerene er fremdeles synlig og det er det som er hennes ankepunkt. Det var tendenser til lynsjestemning i et par av innleggene og til det vil jeg si at grunnenene til at jeg føyer meg i dette tilfellet er flere. Hun legger mye arbeid ned i å skape et fint hjem med rene linjer osv. Dette betyr mye for henne. (Gudene skal vite at min tidligere batchlerpad så ut som et bombet horehus i forhold til det vi har nå). I tillegg kan jeg være ørlite grann enig i at store dype gulvhøytalere kan se litt "vulgært" ut i en slik stue, spesielt med dagens flate tv`er osv. Da synes jeg det er bedre med et eget lytterom/hjemmekino. (Noe som er planlagt i kjellerstuen). Problemet er at det er i stuen en oppholder seg mesteparten av tiden og jeg vil veldig gjerne ha god lyd til tv/film/musikk.

    Dermed koker det ned til de to alternativene jeg nevnte i starten. In wall eller å legge en stativhøytaler inn i et tv-møbel.. Det ser ikke ut som om folk har noen tro på å legge høytalerene inn i et møbel? Hva med inwall? Noen som har dette hjemme hos seg og gi noe input?

    Feks en slik løsning:

    https://www.hifiklubben.no/hoyttale...lkins-cwm8.5-d--bb-cwm8.5-in-wall-hoyttalere/

    Dette skal liksom være en slags in wall versjon av 800serien til b&W. Har dere noe tro på dette her? eventuelt med en ekstern sub?
    Setningen "dette betyr mye for henne" men ikke et ord om at hun bryr seg om hva som betyr mye for deg forteller det meste. Synes du er altfor føyelig. Men lykke til :)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Altså, helt hypotetisk sett: Hvis nå trådstarter skulle glemme pc'n med nettleseren åpen med denne siden åpen og den bedre halvdel skulle passere den og tilfeldigvis fikk lest denne tråden. Kunne et vært en ide å omformulere Alternativ 3 slik at man ikke finner sine eiendeler i esker utenfor inngangsdøren når han kommer hjem fra jobb?

    Alternativt utbrodere alternativ 3 en god del og la siden stå åpen med overlegg:cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg pleier budsjettet for hifi-prosjekter å inkludere en symaskin (til). Blir litt dyrere, men så langt har det gått bra.

    Uansett, in wall er på mange måter den best tenkelige løsningen om det gjøres ordentlig. Store studiomonitorer er nesten alltid in wall for å unngå diffraksjon fra kassekanter og kansellering fra frontvegg. Refleksjonen fra sidevegg er viktig for bredden av stereoperspektivet, men det er ingen som helst grunn til at høyttalerne skal stå ute i rommet. Dybdeperspektivet ligger i opptaket.

    Jeg ville brukt PA-elementer i passe store bokser bak en falsk vegg. Kombinert med DSP-styring for delefiltrering og løpetidskorreksjon blir det state of the art. En hvilken som helst eksponert kassehøyttaler er et kompromiss i forhold.

    C05AF44F-DD18-4142-87F6-7EBB0284F3D4.jpeg


    Hvis man også vil gå for det aller ultimateste i subwoofere kan man bygge dem inn i motsatte vegger som et double bass array og unngå alt som heter stående bølger i rommet. Ingen synlige bokser der heller.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Double_bass_array

    Det eneste som vil synes i rommet blir fjernkontrollen og et antall bilder på veggene, tilfeldigvis trykket på akustisk transparent stoff og hengt på bestemte steder. Kanskje litt store bilder hvis man bruker 18’’ basser, men der er det kanskje rom for litt forhandling.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.544
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har hatt kjærester som har bedt meg velge mellom henne eller bilen, mellom henne eller stort anlegg i stua, har blitt truet med sex nekt hvis de ikke får viljen sin...... har ikke gitt etter en eneste gang........ og har ikke tenkt og starte nå heller.
    Har jo noen bekjente som har koner som etter min mening er skvatt gærne, men som gubbene påstår at de er glade og fornøyde med..... i allfall utad....... men de er så under-kuede at det er vanskelig og se på noen ganger.
    Et forhold er gi og ta, ikke bare og gi etter hele tiden. Hver gang jeg blir gitt et ultimatum type at jeg må velge mellom et kvinnfolk eller en ting har jeg alltid valgt "tingen" og har aldri angret på det for er de så gale at de gir deg et slikt valg, ja da er de ikke mye og samle på heller ........ men nå er jeg av typen som mener at det er mannen i huset som skal ha baller..... ikke kvinnemennesket. ALLE jeg kjenner som er tøffluser har koner som er fullstendig dominerende og det værste av alt er at de overhodet ikke respekterer mannen sin.....0 respekt og tar du ikke igjen med slike mennesker så forblir du bare en ryggradløs "dilter" hele livet...... ja kjære, selvfølgelig kjære........ for meg blir det litt...... tenk og måtte leve det ene livet man har sånn....... nope, ikke noe for meg, jeg får frysninger bare jeg tenker på det ;).
     

    Hi-Fi Pelle

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2019
    Innlegg
    16
    Antall liker
    7
    Litt må man kunne ofre for husfreden. Det finnes mye bra kompakt utstyr i dag eller in wall systemer til for eksempel hi-fi klubben som låter veldig fint.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Stua skal vel være et sted hvor begge trives. Høyttalere hører hjemme i et hvert hjem, selv om det ikke vises i interiør magasiner. Løsningen er å låne noen super king size høyttalere for å skremme vette av kjerringen. Då er det lettere å få aksept for noe mere moderat etterpå😀
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Kjenner at jeg blir trist og sint av å lese sånne historier. Det handler til 7. og sist om respekt, fravær av respekt, hennes respekt for deg.

    Rett og slett. Skal det være et hjem for henne, eller for dere begge?
    Helt enig med deg og ellers lettere sjokkert over at slike situasjoner kan oppstå. I et hjem jeg måtte bo på nåde er et hjem jeg hadde forlatt rimelig fort.

    Det eksemplaret jeg giftet meg med hadde ingen motsigelser i mot at jeg overtok hele kjellerleiligheten og 100% frie tøyler på hva den skulle brukes til. Ikke er jeg spesielt utstyrt og ikke har jeg mye penger;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det lang tradisjon for at kvinner tar kontrollen over hjemmet, og definerer hvordan det skal se ut, hvilket innhold som skal passe hvor osv. Husker en gang i Bærum at en husfrue fortalte at Hun ikke tillot mannen å drikke Cola fra flaske i stua fordi det var så vulgært. Han måtte pent helle det i et glass på kjøkkenet før han gikk å satte seg i stua.

    Men det er faktisk slik at et hjem er et sted for alle, også barn. Det må være rom for alle slik at man ikke fremmedgjøres totalt i sitt eget hjem. La høyttalerne leve, og sett dem på gulvet i stua!
    Cola er vulgært uansett... og spesielt boksbrett og 1,5 litere
    Cola er først og fremst en leskedrikk.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg pleier budsjettet for hifi-prosjekter å inkludere en symaskin (til). Blir litt dyrere, men så langt har det gått bra.

    Uansett, in wall er på mange måter den best tenkelige løsningen om det gjøres ordentlig. Store studiomonitorer er nesten alltid in wall for å unngå diffraksjon fra kassekanter og kansellering fra frontvegg. Refleksjonen fra sidevegg er viktig for bredden av stereoperspektivet, men det er ingen som helst grunn til at høyttalerne skal stå ute i rommet. Dybdeperspektivet ligger i opptaket.

    Jeg ville brukt PA-elementer i passe store bokser bak en falsk vegg. Kombinert med DSP-styring for delefiltrering og løpetidskorreksjon blir det state of the art. En hvilken som helst eksponert kassehøyttaler er et kompromiss i forhold.

    Vis vedlegget 546474

    Hvis man også vil gå for det aller ultimateste i subwoofere kan man bygge dem inn i motsatte vegger som et double bass array og unngå alt som heter stående bølger i rommet. Ingen synlige bokser der heller.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Double_bass_array

    Det eneste som vil synes i rommet blir fjernkontrollen og et antall bilder på veggene, tilfeldigvis trykket på akustisk transparent stoff og hengt på bestemte steder. Kanskje litt store bilder hvis man bruker 18’’ basser, men der er det kanskje rom for litt forhandling.
    Fysj Asbjørn. Så langt har kjærringa vært den som pusher på for å oppgradere, men nå risikerer jeg å måtte kjøpe symaskin også. Håper hun ikke leser dette 🤣
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Eg har ei grei kone. Så ho har bestemt fargen på høgtalarane. Eg tek ansvar for merke, modell og plassering.
    I samarbeidets ånd foreslo jeg stativhøytalere.

    "Hvorfor det? De tar like mye plass, og er vel ikke bedre var svaret jeg fikk."
    Du har nok ei fornuftig og grei kone, du også.
    Jeg trenger ikke ei kone som trenger så mye plass heller, hadde jeg nok svart.

    -prøv den du, i neste debatt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Min ex tok jeg med da jeg kjøpte Vienna Acoustic Mozart en gang.. tok ho med på en hel dag i Bergen og rundt om diverse plasser og hørte på.. Vi vart igrunn enig i at Mozart var best. Fikk inn pre og effekt av Hegel og ho elsket det annlegget (lyden av Mozart og Hegel). Ble sur da jeg solgte det senere.

    Dagens frue er motsatt. Skal ikke ha noe. Men jeg er helt steil! Totalt steil er jeg. Så ho godtar noe motvillig det jeg drasser i hus.

    Det er stor forskjell på kvinnfolk, det er helt sikkert.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det ser ut til TS faktisk får et eget rom å leke med, så kona er kanskje ikke så psycho bitch som flere later til å tro her. Det er vel i stuen slaget står, og det er seff noe helt annet enn å kunne boltre seg i egen mancave. Det forstår de av oss som er nødt til å ha anlegget sitt der. Det er såvisst ikke bare å smacke opp diger hornrigg og akustisk tiltak etter eget forgodtbefinnende (selv om noen gjør det likevel. Hvis det er slik at vedkommende bare turer frem selv om kona ikke liker det, så er seff også det mangel på respekt).
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det ser ut til TS faktisk får et eget rom å leke med, så kona er kanskje ikke så psycho bitch som flere later til å tro her. Det er vel i stuen slaget står, og det er seff noe helt annet enn å kunne boltre seg i egen mancave. Det forstår de av oss som er nødt til å ha anlegget sitt der. Det er såvisst ikke bare å smacke opp diger hornrigg og akustisk tiltak etter eget forgodtbefinnende (selv om noen gjør det likevel. Hvis det er slik at vedkommende bare turer frem selv om kona ikke liker det, så er seff også det mangel på respekt).
    Lett for at det blir en diskusjoner om koner.

    Jeg er som du skriver sist i innlegget.
    Men det skyldes at på nåværende frue må jeg det. Ellers kan jeg bare kaste ut alt sammen å kjøpe meg noe strikketøy.
    Det kommer an på dama og hvordan en oppfører seg så en ikke blir en nikkedukke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ekteskapsrådgivningen får andre ta seg av, men det er litt interessant å drodle på noen in-wall-høyttalere etter min smak. Jeg tror jeg ville satt en Beyma TPL200 i ørehøyde med en PHL 1752NdU i trykkammer over og under som MTM-konfigurasjon. Det blir et kompakt array som kan ta seg av det meste over 200 Hz. Deretter kunne man f eks sette en PHL 4048 like på hver side av det arrayet, og fire Beyma 18LEX1000Nd i strategiske punkter på front- og bakvegg, igjen i trykkammerkasser bak en falsk vegg. Kassene kan gjøres ganske flate og brede for å få passe volum.
    https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000003494.pdf
    http://www.phlaudio.com/products/?n...oducts&cHash=f7f000471dbad30728f6773cc8f75c99
    http://www.phlaudio.com/products/?n...oducts&cHash=9d7ce92252b65134f6c68dd4b81e1ff1
    https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000013447.pdf

    Det vil være litt omfattende å ratte inn all DSP (tre kanaler DSP og DAC pr side pluss to kanaler for bassystemet i summert mono, og helst en effektforsterker pr høyttalerelement), men det kunne blitt interessante diskusjoner med fruen (og naboene) ved testkjøring. De beskrevne dingsene greier glatt 120 dB ned til 20 Hz.

    Spør OMF om DBA.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Prinsipielt er in-wall høyttalere det beste man kan gjøre i et rom, så konseptet i seg selv er det ingenting i veien med. Problemet oppstår først når man skal se til det tradisjonelle hifi-markedet for ferdig-produkter. Som vanlig henger denne bransjen 30 år etter utviklingen, og det råeste in-wall greiene designet for normale stuer er forholdsvis små og kjipe greier.
    En baffelvegg, noe seriøse pro-monitorer og et par baffel-sub kit med 18" subber fra avshop, så snakker vi champagne-lyd til pølsepris!

    En av utfordringene med in-wall høyttalere er at man blir låst i forhold til praktiske ting som plassering, størrelse på tv og evnt møblement. Pluss at skrytefaktoren forsvinner i det øyeblikk man ikke lenger kan se det som ser dyrt ut... :rolleyes:
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det ser ut til TS faktisk får et eget rom å leke med, så kona er kanskje ikke så psycho bitch som flere later til å tro her. Det er vel i stuen slaget står, og det er seff noe helt annet enn å kunne boltre seg i egen mancave. Det forstår de av oss som er nødt til å ha anlegget sitt der. Det er såvisst ikke bare å smacke opp diger hornrigg og akustisk tiltak etter eget forgodtbefinnende (selv om noen gjør det likevel. Hvis det er slik at vedkommende bare turer frem selv om kona ikke liker det, så er seff også det mangel på respekt).
    Lett for at det blir en diskusjoner om koner.

    Jeg er som du skriver sist i innlegget.
    Men det skyldes at på nåværende frue må jeg det. Ellers kan jeg bare kaste ut alt sammen å kjøpe meg noe strikketøy.
    Det kommer an på dama og hvordan en oppfører seg så en ikke blir en nikkedukke.
    Ser på signaturen din at anlegget ditt er fornuftig dimensjonert - endel mindre i omfang enn mitt - så det er ikke slike jeg tenkte på. Jeg siktet til digre hornrigg og (omfattende) akustiske remedier i stua, altså den andre ytterlighet. Det er ikke ok å opptre som en tyrann/psykopat heller. Men for all del, som jeg sier til mine barn:-"Hvis valget står mellom å gi eller ta imot juling, så velger du det første alernativet!" ;). Heldigvis løser det meste seg ved å snakke med hverandre...
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ekteskapsrådgivningen får andre ta seg av, men det er litt interessant å drodle på noen in-wall-høyttalere etter min smak. Jeg tror jeg ville satt en Beyma TPL200 i ørehøyde med en PHL 1752NdU i trykkammer over og under som MTM-konfigurasjon. Det blir et kompakt array som kan ta seg av det meste over 200 Hz. Deretter kunne man f eks sette en PHL 4048 like på hver side av det arrayet, og fire Beyma 18LEX1000Nd i strategiske punkter på front- og bakvegg, igjen i trykkammerkasser bak en falsk vegg. Kassene kan gjøres ganske flate og brede for å få passe volum.
    https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000003494.pdf
    http://www.phlaudio.com/products/?n...oducts&cHash=f7f000471dbad30728f6773cc8f75c99
    http://www.phlaudio.com/products/?n...oducts&cHash=9d7ce92252b65134f6c68dd4b81e1ff1
    https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000013447.pdf

    Det vil være litt omfattende å ratte inn all DSP (tre kanaler DSP og DAC pr side pluss to kanaler for bassystemet i summert mono, og helst en effektforsterker pr høyttalerelement), men det kunne blitt interessante diskusjoner med fruen (og naboene) ved testkjøring. De beskrevne dingsene greier glatt 120 dB ned til 20 Hz.

    Spør OMF om DBA.
    Asjørn; jeg ler selvfølgelig ikke AV deg, men av hele SITUASJONEN, da jeg ser for meg kona til trådstarter sånn passe happy for at hun har fått samme lydtrykk i stua som siste live-konsert hun var på, et ekstra rom bak veggen som danner en mengde utstyr hun kunne valgt dobbelt så stort kjøkken for - osv.

    Kjære trådstarter, vis kona di alle innleggene her, på det du spør om. Så kanskje hun både erklærer at hun ALLIKEVEL vil ha deg resten av sitt liv, og ALLIKEVEL kan akseptere et par pene golvhøyttalere! ...Bare hun slipper å få noen fra dette nettsted over dørterskelen til sitt eget hus ;) ;) ;)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Wisdom Audio har skikkelige in wall-høyttalere. Problemet er at de er priset for luksusmarkedet, og dermed ganske dyre i forhold til det man får. Det kan dog hende at importør Acoustic Tuning (som neppe kan sies å ha satset på dette merket) har noe liggende på lager som kan fås kjøpt til en edruelig penge. Det går an å ta en telefon for å sjekke. Eksempel:

    https://hometheaterreview.com/wisdom-audio-insight-p2i-in-wall-speakers/
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    577
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Noreg
    Jeg har en fantastisk kone. Hun vet hvor mye musikk betyr for meg. Jeg har fått tillatelse til å akustikk behandle stua. Eneste kriteriet er å prøve å fortsatt ha det koselig i stua og ikke gjøre det til ett musikk rom
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    In-Wall, aktive høyttaler og DSP og klasse D og en app er fremtiden for musikkelskere. Utstyrsfriks en en utdøende rase.. Konverter til In-wall og få i pose og smekk.
    (Med mindre folk har egen kjeller/lydstudio til hifi da...)
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det ser ut til TS faktisk får et eget rom å leke med, så kona er kanskje ikke så psycho bitch som flere later til å tro her. Det er vel i stuen slaget står, og det er seff noe helt annet enn å kunne boltre seg i egen mancave. Det forstår de av oss som er nødt til å ha anlegget sitt der. Det er såvisst ikke bare å smacke opp diger hornrigg og akustisk tiltak etter eget forgodtbefinnende (selv om noen gjør det likevel. Hvis det er slik at vedkommende bare turer frem selv om kona ikke liker det, så er seff også det mangel på respekt).
    Lett for at det blir en diskusjoner om koner.

    Jeg er som du skriver sist i innlegget.
    Men det skyldes at på nåværende frue må jeg det. Ellers kan jeg bare kaste ut alt sammen å kjøpe meg noe strikketøy.
    Det kommer an på dama og hvordan en oppfører seg så en ikke blir en nikkedukke.
    Ser på signaturen din at anlegget ditt er fornuftig dimensjonert - endel mindre i omfang enn mitt - så det er ikke slike jeg tenkte på. Jeg siktet til digre hornrigg og (omfattende) akustiske remedier i stua, altså den andre ytterlighet. Det er ikke ok å opptre som en tyrann/psykopat heller. Men for all del, som jeg sier til mine barn:-"Hvis valget står mellom å gi eller ta imot juling, så velger du det første alernativet!" ;). Heldigvis løser det meste seg ved å snakke med hverandre...
    Åja..ja digre hornrigger og sånt kan jeg godt forstå de blir litt galne på. Det er jo voldsomt prangende og tar mye synlig plass. Vet sannelig ikke jeg selv kunne hatt noe slikt i stua, med mindre stua var diger.
    Nei, å opptre som en tyrann er ikke ok. Men bare litt hvis ho også er sånn hehe..
    Snakke med hverandre løser de fleste problem så lenge motparten faktisk vil løse problemet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn