Høyttalere Mannevonde koner og høytalere i tvbenk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en fantastisk kone. Hun vet hvor mye musikk betyr for meg. Jeg har fått tillatelse til å akustikk behandle stua. Eneste kriteriet er å prøve å fortsatt ha det koselig i stua og ikke gjøre det til ett musikk rom
    Ingen umulighet, det. Min bedre halvdel hadde tilsvarende ønske, så litt hensyn har jeg tatt. Legger ved bilder av akustikktiltakene mine, 10 cm isolasjon over Ecophon Focus i tak og RPG ABsorbor på vegg;

    rpg absorbor.jpg

    ecophon focus.jpg


    Slenger med litt skrytebilder av Philips Hue i spottene også, siden jeg er et lite barn med store gleder i livet :D
    (Obligatorisk "listfritt" inntil dagen før visning ved et eventuelt fremtidig salg).

    hue1.jpg

    hue2.jpg

    hue3.jpg


    Siden noen sikkert lurer på om det er stor forskjell før og etter slik takbehandling, her er svaret;

    Før takbehandling- impulse.jpg

    Etter takbehandling- impuls.jpg

    Før takbehandling- decay.jpg

    Etter takbehandling- decay.jpg

    Konklusjonen må vel være at man bør gjøre noe selv om man må ta noen hensyn. :)
     

    Vedlegg

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sorry for de der ekstra vedlagte bildene, aner ikke hva som skjedde.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Kjellerrom, brukt tidligere til soverom. Hadde tidligere Quad ELS, de funket ikke.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det ser ut til TS faktisk får et eget rom å leke med, så kona er kanskje ikke så psycho bitch som flere later til å tro her. Det er vel i stuen slaget står, og det er seff noe helt annet enn å kunne boltre seg i egen mancave. Det forstår de av oss som er nødt til å ha anlegget sitt der. Det er såvisst ikke bare å smacke opp diger hornrigg og akustisk tiltak etter eget forgodtbefinnende (selv om noen gjør det likevel. Hvis det er slik at vedkommende bare turer frem selv om kona ikke liker det, så er seff også det mangel på respekt).
    Lett for at det blir en diskusjoner om koner.

    Jeg er som du skriver sist i innlegget.
    Men det skyldes at på nåværende frue må jeg det. Ellers kan jeg bare kaste ut alt sammen å kjøpe meg noe strikketøy.
    Det kommer an på dama og hvordan en oppfører seg så en ikke blir en nikkedukke.
    Ser på signaturen din at anlegget ditt er fornuftig dimensjonert - endel mindre i omfang enn mitt - så det er ikke slike jeg tenkte på. Jeg siktet til digre hornrigg og (omfattende) akustiske remedier i stua, altså den andre ytterlighet. Det er ikke ok å opptre som en tyrann/psykopat heller. Men for all del, som jeg sier til mine barn:-"Hvis valget står mellom å gi eller ta imot juling, så velger du det første alernativet!" ;). Heldigvis løser det meste seg ved å snakke med hverandre...
    Åja..ja digre hornrigger og sånt kan jeg godt forstå de blir litt galne på. Det er jo voldsomt prangende og tar mye synlig plass. Vet sannelig ikke jeg selv kunne hatt noe slikt i stua, med mindre stua var diger.
    Nei, å opptre som en tyrann er ikke ok. Men bare litt hvis ho også er sånn hehe..
    Snakke med hverandre løser de fleste problem så lenge motparten faktisk vil løse problemet.
    Det er det, at de fleste av oss har en indre kompass for hva en selv synes er akseptabelt estetisk. Jeg kan gjøre langt mer i stua (på kun 25 kvm) hvis jeg vil, men jeg vil rett og slett ikke. Har til gode å ha sett et bilde av slike med akustiske remedier som jeg ikke rynker på nesa av. Akustiske remedier i stuen er vulgært og rånete, IMO (ja, jeg har prøvd å leve med slike). Da heller hiend headfi.

    Men TS ber om noe langt mindre, kun et par ht som står fremme. Da er det litt vel strengt nekte ham det. Men han får jo egen mancave, da, så "lynsjestemningen" er kanskje ikke helt berettiget?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Låter fantastisk, opplever å høre på musikk, ikke stereoanlegg.
    Har jobbet med rommet i 35 år. Bruker 2 aborbenter fra VM acustic og 8 fra sonic Design.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det lang tradisjon for at kvinner tar kontrollen over hjemmet, og definerer hvordan det skal se ut, hvilket innhold som skal passe hvor osv. Husker en gang i Bærum at en husfrue fortalte at Hun ikke tillot mannen å drikke Cola fra flaske i stua fordi det var så vulgært. Han måtte pent helle det i et glass på kjøkkenet før han gikk å satte seg i stua.

    Men det er faktisk slik at et hjem er et sted for alle, også barn. Det må være rom for alle slik at man ikke fremmedgjøres totalt i sitt eget hjem. La høyttalerne leve, og sett dem på gulvet i stua!
    Cola er vulgært uansett... og spesielt boksbrett og 1,5 litere
    Hva med å ikle seg tangaen hennes og ta en solid brusrap - da kommer nok colaen i siste rekke mhp. vulgært....
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Har hatt kjærester som har bedt meg velge mellom henne eller bilen, mellom henne eller stort anlegg i stua, har blitt truet med sex nekt hvis de ikke får viljen sin...... har ikke gitt etter en eneste gang........ og har ikke tenkt og starte nå heller.
    Har jo noen bekjente som har koner som etter min mening er skvatt gærne, men som gubbene påstår at de er glade og fornøyde med..... i allfall utad....... men de er så under-kuede at det er vanskelig og se på noen ganger.
    Et forhold er gi og ta, ikke bare og gi etter hele tiden. Hver gang jeg blir gitt et ultimatum type at jeg må velge mellom et kvinnfolk eller en ting har jeg alltid valgt "tingen" og har aldri angret på det for er de så gale at de gir deg et slikt valg, ja da er de ikke mye og samle på heller ........ men nå er jeg av typen som mener at det er mannen i huset som skal ha baller..... ikke kvinnemennesket. ALLE jeg kjenner som er tøffluser har koner som er fullstendig dominerende og det værste av alt er at de overhodet ikke respekterer mannen sin.....0 respekt og tar du ikke igjen med slike mennesker så forblir du bare en ryggradløs "dilter" hele livet...... ja kjære, selvfølgelig kjære........ for meg blir det litt...... tenk og måtte leve det ene livet man har sånn....... nope, ikke noe for meg, jeg får frysninger bare jeg tenker på det ;).
    ...Ikke så fryktelig interessant - og relativt nedlatende og fordømmende. Hvorfor mener du at dette er relevant i forhold til hvilke høyttalere trådstarter bør velge?
    Og hvorfor mener du at du er meningsberettiget i forhold til trådstarterens livssituasjon?
    Han ba ikke om samlivsråd.

    nb: det er litt tilfeldig at dette kommer som svar på ditt innlegg - har vært mange innlegg i denne tråden som virkelig får meg til å grøsse.

    Svar på spørsmålet - hvordan du og din livsledsager velger å dele livet er ikke relevant!

    Eller er det slik at dette virkelig er et forum for penis-sammenligning?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det bare meg som leste trådstarters innlegg med litt humor? Parforhold handler om kompromisser, og ingenting positivt kommer av å stå for hardnakket på kravene. Løsningen når kona er negativ til hifi og ikke liker musikken til mannen, er et eget lytterom.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Enig med Dazed, men i tillegg; det Rudi sier er vel strengt tatt bare at når noen begynner å servere ymse ultimatum er det på tide å tenke grundig over hele livssituasjonen. Og dette gjelder selvsagt begge veier.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asjørn; jeg ler selvfølgelig ikke AV deg, men av hele SITUASJONEN, da jeg ser for meg kona til trådstarter sånn passe happy for at hun har fått samme lydtrykk i stua som siste live-konsert hun var på, et ekstra rom bak veggen som danner en mengde utstyr hun kunne valgt dobbelt så stort kjøkken for - osv.
    Ja, jeg ser også en viss surrealistisk humor i å sette opp en slik rigg, legge an det mildeste blikket, og si "Se, kjære, jeg gjorde slik som vi ble enige om. Ingen synlige høyttalere i stua."

    Hmm, det burde nok vært 21" basser i stedet. Det er ganske interessant å se hvor mange av de vanlige kompromissene i høyttalerbygging som bare forsvinner sporløst hvis man kan bygge bafler rett i veggen i stedet for å måtte forholde seg til kasser som blir rundstrålende i bassen og direktive i diskanten. F eks Beyma 12LEX1600Nd. https://www.beyma.com/en/products/c/low-mid-frequency/121LEX16ND8/altavoz-21lex1600-nd-8-oh/ 98 dB @ 1 W og tåler 1600 W kontinuerlig. Pr stk.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har hatt kjærester som har bedt meg velge mellom henne eller bilen, mellom henne eller stort anlegg i stua, har blitt truet med sex nekt hvis de ikke får viljen sin...... har ikke gitt etter en eneste gang........ og har ikke tenkt og starte nå heller.
    Har jo noen bekjente som har koner som etter min mening er skvatt gærne, men som gubbene påstår at de er glade og fornøyde med..... i allfall utad....... men de er så under-kuede at det er vanskelig og se på noen ganger.
    Et forhold er gi og ta, ikke bare og gi etter hele tiden. Hver gang jeg blir gitt et ultimatum type at jeg må velge mellom et kvinnfolk eller en ting har jeg alltid valgt "tingen" og har aldri angret på det for er de så gale at de gir deg et slikt valg, ja da er de ikke mye og samle på heller ........ men nå er jeg av typen som mener at det er mannen i huset som skal ha baller..... ikke kvinnemennesket. ALLE jeg kjenner som er tøffluser har koner som er fullstendig dominerende og det værste av alt er at de overhodet ikke respekterer mannen sin.....0 respekt og tar du ikke igjen med slike mennesker så forblir du bare en ryggradløs "dilter" hele livet...... ja kjære, selvfølgelig kjære........ for meg blir det litt...... tenk og måtte leve det ene livet man har sånn....... nope, ikke noe for meg, jeg får frysninger bare jeg tenker på det ;).
    ...Ikke så fryktelig interessant - og relativt nedlatende og fordømmende. Hvorfor mener du at dette er relevant i forhold til hvilke høyttalere trådstarter bør velge?
    Og hvorfor mener du at du er meningsberettiget i forhold til trådstarterens livssituasjon?
    Han ba ikke om samlivsråd.

    nb: det er litt tilfeldig at dette kommer som svar på ditt innlegg - har vært mange innlegg i denne tråden som virkelig får meg til å grøsse.

    Svar på spørsmålet - hvordan du og din livsledsager velger å dele livet er ikke relevant!

    Eller er det slik at dette virkelig er et forum for penis-sammenligning?



    Du høres ut som en av konene til en av mine bekjente, så............
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare meg som leste trådstarters innlegg med litt humor? Parforhold handler om kompromisser, og ingenting positivt kommer av å stå for hardnakket på kravene. Løsningen når kona er negativ til hifi og ikke liker musikken til mannen, er et eget lytterom.
    Ny kone, dersom hun ikke firer på dette punktet.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt kjærester som har bedt meg velge mellom henne eller bilen, mellom henne eller stort anlegg i stua, har blitt truet med sex nekt hvis de ikke får viljen sin...... har ikke gitt etter en eneste gang........ og har ikke tenkt og starte nå heller.
    Har jo noen bekjente som har koner som etter min mening er skvatt gærne, men som gubbene påstår at de er glade og fornøyde med..... i allfall utad....... men de er så under-kuede at det er vanskelig og se på noen ganger.
    Et forhold er gi og ta, ikke bare og gi etter hele tiden. Hver gang jeg blir gitt et ultimatum type at jeg må velge mellom et kvinnfolk eller en ting har jeg alltid valgt "tingen" og har aldri angret på det for er de så gale at de gir deg et slikt valg, ja da er de ikke mye og samle på heller ........ men nå er jeg av typen som mener at det er mannen i huset som skal ha baller..... ikke kvinnemennesket. ALLE jeg kjenner som er tøffluser har koner som er fullstendig dominerende og det værste av alt er at de overhodet ikke respekterer mannen sin.....0 respekt og tar du ikke igjen med slike mennesker så forblir du bare en ryggradløs "dilter" hele livet...... ja kjære, selvfølgelig kjære........ for meg blir det litt...... tenk og måtte leve det ene livet man har sånn....... nope, ikke noe for meg, jeg får frysninger bare jeg tenker på det ;).
    ...Ikke så fryktelig interessant - og relativt nedlatende og fordømmende. Hvorfor mener du at dette er relevant i forhold til hvilke høyttalere trådstarter bør velge?
    Og hvorfor mener du at du er meningsberettiget i forhold til trådstarterens livssituasjon?
    Han ba ikke om samlivsråd.

    nb: det er litt tilfeldig at dette kommer som svar på ditt innlegg - har vært mange innlegg i denne tråden som virkelig får meg til å grøsse.

    Svar på spørsmålet - hvordan du og din livsledsager velger å dele livet er ikke relevant!

    Eller er det slik at dette virkelig er et forum for penis-sammenligning?
    Nå var det jo trådstarter som la ut skifte av kone som ett av tre alternativ, og det var trådstarter som lagde overskriften til tråden sin. At folk henger seg på dette, er da helt naturlig, IMO.

    Mvh
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Som alt andet her i livet handler det vel om at gi og ta, mend mindre man liker at bli dominert:D
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Er det bare meg som leste trådstarters innlegg med litt humor? Parforhold handler om kompromisser, og ingenting positivt kommer av å stå for hardnakket på kravene. Løsningen når kona er negativ til hifi og ikke liker musikken til mannen, er et eget lytterom.
    Jepp. En gang jeg antydet å flytte anlegget ned i kjellerstuen så jeg kunne høre på hva jeg ville kom det høylydte protester fra fruen. Anlegget skal forbli i stuen, og så for jeg heller oppgradere i kjelleren etterhvert (hun er i grunnen ikke så verst). I mellomtiden sparer jeg det verste bråket til hun er ute.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det bare meg som leste trådstarters innlegg med litt humor? Parforhold handler om kompromisser, og ingenting positivt kommer av å stå for hardnakket på kravene. Løsningen når kona er negativ til hifi og ikke liker musikken til mannen, er et eget lytterom.
    Ny kone, dersom hun ikke firer på dette punktet.
    Det må være slitsomt å være så tøff. ;)
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare meg som leste trådstarters innlegg med litt humor? Parforhold handler om kompromisser, og ingenting positivt kommer av å stå for hardnakket på kravene. Løsningen når kona er negativ til hifi og ikke liker musikken til mannen, er et eget lytterom.
    Ny kone, dersom hun ikke firer på dette punktet.
    Det må være slitsomt å være så tøff. ;)
    Nei, egentlig ikke. Alle damene jeg har bodd med har vært svært Hi-Fi vennlige. Det har muligens sammenheng med at jeg alltid har vært sterk og klar på akkurat dette. Enten flytter jeg og stereoen min inn, eller ingen av oss.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    ‘Du har 2 alternativer;’
    A) Lev livet ditt som i dag, men den kona du har
    B)... ‘JEG TAR B!’
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    WAF og KSF henger ofte sammen. Med fortid som deltidsselger hos Audioscan på 80-tallet så jeg mange eksempler på det.
    Mannen gikk siklende i trance mot IMF transmisjonslinjer mens kona stod ved skoeske-høyttalere og holdt i veska med snerpete munn og hvite knoker.
    To løsninger jeg kan anbefale:
    1) Symmetrisk 4-veis innebygget i vegg (SW-W-M-T-M-W-SW). Elektronisk delefilter og DSP (f,eks MiniDsp og DiracLive)
    2) Linjekilde i vegg (eller hjørne) og subwoofere i så stort samlet membranareal som plassforholdene tillater. Enten to store (21") eller flere mindre.
    Sub kan plassers i benk, vegg, gulv eller tak. Samme elektronikk her.
     

    twood

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    10
    Jeg traff tydeligvis et ømt punkt når jeg trakk min kone inn i diskusjonen her. Det er mye aggresjon å spore i enkelte av innleggene. Det som var ment som et humoristisk spinn på mitt spørsmål; (Hvilke høytalerløsning klarer vi å finne som låter bra og som er minst mulig synlig) Har nå gjort hele tråden om til en slags kamp arena der det blir skrytt av størrelse på baller osv.

    Bare slapp av folkens. Dette går bra!

    Som jeg skrev tidligere; Jeg har mancave/hjemmekino i 1 etg. Jeg lider ingen nød. Nå er det lyd i stuen det er snakk om, der får hun siste ordet og det har jeg ingen problemer med.

    Når det er sagt så har jeg lest gjennom alt som er postet og sjekket ut alle linkene. Mye bra. Veldig takknemlig for alle svar.

    Jeg synes det var interessant å lese at selve prinsippet med inwall skal være enda bedre enn frittstående høytalere "hvis det er gjort riktig". Hva mener dere med "hvis det er gjort riktig?".
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    At plassering og lytteposisjon er optimal , og at valgte elementer og innbyggingvolym er riktig . Skal sub også i veggen, riktig høyde etc etc. Hvor skal forsterker og kilde stå også skjult i veggen? Må veggen forsterkes ? Er jo vanskelig å vite på forhånd om man ikke har erfaringer .
    Ta godt vare på kona og spill JJ Cales «Sensitive Kind» for henne , den virker bra hos meg.


    Don't take her for granted, she has a hard time
    Don't misunderstand her or play with her mind
    Treat her so gently, it will pay you in time
    You've got to know she's the sensitive kind
    Tell her you love her, each and every night
    And you will discover she will treat you right
    If you believe, I know you will find
    There ain't nothing like the sensitive kind
    She gets lonely waiting for you
    You are the only thing to help her through
    Don't take her for granted, she has a hard time
    You've got to know she's the sensitive kind
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det var interessant å lese at selve prinsippet med inwall skal være enda bedre enn frittstående høytalere "hvis det er gjort riktig". Hva mener dere med "hvis det er gjort riktig?".
    At det er brukt gode elementer, at kassevolumene (skjult i veggen) er riktige for de aktuelle elementene, og at høyttalerne er riktig plassert på vegg uten hindringer foran. Det siste punktet er kanskje det vanskeligste.

    Den store fordelen med in wall er å slippe diffraksjon fra kantene av høyttalerkassen og kansellering med reflektert lyd fra frontvegg (bak høyttaleren), men mye av poenget forsvinner hvis det står hyller og skap nær høyttaleren på samme vegg. Da vil disse bli diffraksjonskilder i stedet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom in-wall er et alternativ, hva slags vegg er det du har? Er det sannsynlig å kunne bruke den eksisterende veggen, eller blir det snakk om å lage en ny vegg som er trukket litt inn i rommet for å gi plass til støff innvendig?

    Er ombygging av stua ansett som et bedre alternativ enn synlige høyttalere?

    Antar at det ser ganske ryddig og pent ut hos dere, og med lite tilfeldigheter med tanke på interiøret. Damer flest med null interesse for lyd, musikk og spesielt utstyr som kreves for avspilling av dette, tror ofte at høyttalere alltid er stygge. Fordi det har de lært.
    Kan vi se et bilde av stua, i tilfelle noen av oss kunne komme med forslag på synlige, men svært pene høyttalere som kunne passe inn interiørmessig, og som din fru åpenbart ikke kan ha tenkt over at eksisterer?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Jeg traff tydeligvis et ømt punkt når jeg trakk min kone inn i diskusjonen her. Det er mye aggresjon å spore i enkelte av innleggene. Det som var ment som et humoristisk spinn på mitt spørsmål; (Hvilke høytalerløsning klarer vi å finne som låter bra og som er minst mulig synlig) Har nå gjort hele tråden om til en slags kamp arena der det blir skrytt av størrelse på baller osv.

    Som moderator är jag enig med dig: slapp av folkens! Detta är ett hifi-forum.

    Men tillbaka till din ditt opprinnelige spörsmål:
    Kan detta vara ett alternativ:
    Ett par "OD 11 wireless", från Teenage Engineering. De passar fint i en modern stue, synes jag. Små, och kan placeras så att de inte dominerar i stuen.

    https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/hoegtalare-2/aktiva/od11

    700_teenage_engineering_od115.jpg


    Dessutom finns ju "gamla" OD 11 från 70-talet; samma storlek, men inte wireless.
     

    twood

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    10
    Dersom in-wall er et alternativ, hva slags vegg er det du har? Er det sannsynlig å kunne bruke den eksisterende veggen, eller blir det snakk om å lage en ny vegg som er trukket litt inn i rommet for å gi plass til støff innvendig?

    Er ombygging av stua ansett som et bedre alternativ enn synlige høyttalere?

    Antar at det ser ganske ryddig og pent ut hos dere, og med lite tilfeldigheter med tanke på interiøret. Damer flest med null interesse for lyd, musikk og spesielt utstyr som kreves for avspilling av dette, tror ofte at høyttalere alltid er stygge. Fordi det har de lært.
    Kan vi se et bilde av stua, i tilfelle noen av oss kunne komme med forslag på synlige, men svært pene høyttalere som kunne passe inn interiørmessig, og som din fru åpenbart ikke kan ha tenkt over at eksisterer?

    Akkurat nå så er veggen i stuen bare stenderverk. Har ikke platene noen av veggene enda. Veggen der TV/Høytalere skal plasseres er 2x4 tommer lekter som skal plates med gips. I utgangpunktet er jeg ikke så veldig lysten på å bygge en veldig dyp vegg da dette vil stjele kvadrat fra stuen. Jeg kan nok sette en ekstra 2x4 i dybden noe som vil gi totalt 8tommers dybde på veggen men helst ikke noe mer enn det. Siden veggene ikke er platet står jeg også rimelig fritt til å forsterke veggen på forskjellig måter (hvis er det vil være med på å optimalisere sluttproduktet)

    Et annet potensielt problem er at vi har en sidevegg på ene siden og 10 meter med åpent rom på den andre siden.. Skal prøve å legge ut en rom layout
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg synes det var interessant å lese at selve prinsippet med inwall skal være enda bedre enn frittstående høytalere "hvis det er gjort riktig". Hva mener dere med "hvis det er gjort riktig?".
    At det er brukt gode elementer, at kassevolumene (skjult i veggen) er riktige for de aktuelle elementene, og at høyttalerne er riktig plassert på vegg uten hindringer foran. Det siste punktet er kanskje det vanskeligste.

    Den store fordelen med in wall er å slippe diffraksjon fra kantene av høyttalerkassen og kansellering med reflektert lyd fra frontvegg (bak høyttaleren), men mye av poenget forsvinner hvis det står hyller og skap nær høyttaleren på samme vegg. Da vil disse bli diffraksjonskilder i stedet.
    Enig med deg, Asbjørn, men hva med 3D opplevelsen som for en vanlig høyttaler oppleves som bedre jo lenger ut på gulvet høyttalerne plasseres? Eller oppleves den som bedre fordi problematikken med veggen bak høyttaleren blir mindre og mindre som følge av større avstand?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Enig med deg, Asbjørn, men hva med 3D opplevelsen som for en vanlig høyttaler oppleves som bedre jo lenger ut på gulvet høyttalerne plasseres? Eller oppleves den som bedre fordi problematikken med veggen bak høyttaleren blir mindre og mindre som følge av større avstand?
    Mange (de fleste?) har jo denne erfaring. Årsak/sammenheng? Refleksjoner?
     

    twood

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    10
    Jeg traff tydeligvis et ømt punkt når jeg trakk min kone inn i diskusjonen her. Det er mye aggresjon å spore i enkelte av innleggene. Det som var ment som et humoristisk spinn på mitt spørsmål; (Hvilke høytalerløsning klarer vi å finne som låter bra og som er minst mulig synlig) Har nå gjort hele tråden om til en slags kamp arena der det blir skrytt av størrelse på baller osv.

    Som moderator är jag enig med dig: slapp av folkens! Detta är ett hifi-forum.

    Men tillbaka till din ditt opprinnelige spörsmål:
    Kan detta vara ett alternativ:
    Ett par "OD 11 wireless", från Teenage Engineering. De passar fint i en modern stue, synes jag. Små, och kan placeras så att de inte dominerar i stuen.

    https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/hoegtalare-2/aktiva/od11

    Vis vedlegget 546532

    Dessutom finns ju "gamla" OD 11 från 70-talet; samma storlek, men inte wireless.

    Denne løsningen har jeg aldri sett før. Er det meningen at de skal stå på gulvet og spille "oppover"?

    Uansett så er jeg helst på jakt etter noe som kan skjules. For å illustrere litt: I vår forrige bolig hadde vi alt av ledninger skjult i vegger. TV hang for seg selv på en vegg. Da hadde vi Bose surround anlegg (en av disse livestyle seriene, husker ikke hvilken) Også her var kabler skjult i veggene. (både på front og bakhøytalere) Nå vet jeg at Bose er som å banne i kirken på et forum som dette men det gjorde nytten den gang. Det jeg prøver å illustrere er at vi er på jakt etter rene linjer. Ikke nødvendigvis minimalistisk men det skal være litt elegant og ha en viss form for "klasse" over seg. Store gulvhøytalere i en stue synes hun er det mest harry som finnes og jeg må si meg litt enig. (Kanskje ikke harry men.. den perioden er liksom forbi. Hadde jeg vært 19 år og bodd for meg selv så hadde det vært noe annet)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig med deg, Asbjørn, men hva med 3D opplevelsen som for en vanlig høyttaler oppleves som bedre jo lenger ut på gulvet høyttalerne plasseres? Eller oppleves den som bedre fordi problematikken med veggen bak høyttaleren blir mindre og mindre som følge av større avstand?
    Jeg tror det er mest sistnevnte. Ved å flytte høyttaleren ut på gulvet reduserer du kamfiltreringen med reflektert lyd fra bak høyttaleren. Du får også et lengre tidsvindu mellom den direkte lyden fra høyttalerne og den reflekterte lyden fra veggen, så hjernen får noen millisekunder mer til å dekode lydbildet fra opptaket før lytterommet tar over. Ved å bygge høyttaleren inn i veggen kan du eliminere problemet helt. Det vil nok påvirke opplevelsen av dybde, men det er vanskelig å vite eksakt hvordan det vil slå ut. Psykoakustikken i hvordan vi lokaliserer lyd er seriøst komplisert, og kamfiltrering mellom lydkilde og omgivelser er en viktig del av den. Det er også et spørsmål om hvordan opptaket var ment å låte fra produsentens side, og hvor mye «dybde» som eventuelt oppstår i tillegg som et artifakt i rommet.

    https://www.sonible.com/blog/adding-depth/

    Den største tekniske utfordringen vil være å bygge den falske veggen solid nok til at ingen ting skrangler eller skaper plateresonanser. Jeg ville forsøkt å feste høyttalermodulene (elementer i godt avstivede kasser) til den egentlige veggen bak, helst med myke gummiklosser, bygget den falske veggen så stiv og død som bare mulig med f eks 2x12 mm gipsplater med Green Glue dempemasse mellom, fylt alle ubrukte hulrom med Rockwool, og satt noen millimeter myk gummilist mellom kanten av hver høyttalermodul og den falske veggen. Men da er vi nok godt inne i konstruksjon av lydstudio heller enn noe som hører hjemme i en vanlig stue, og de Focal-modulene skinnyboy linket til ser kanskje mer fornuftige ut.

    https://www.customaudiodesigns.co.uk/soffit-mounting-control-room-monitors.htm
    https://www.sweetwater.com/insync/benefits-methods-of-soffit-mounting-studio-monitors/
    Loudspeaker construction
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Teenage Engineering OD-11 er et lite funn til prisen. Aktive høyttalere (100W klasse D i hver høyttaler) med både SPDIF, AUX og trådløs tilkobling. Det eneste de trenger av ledninger er strøm (med mindre du vil bruke SPDIF eller AUX-inngangen). Jeg har dem som TV-høyttalere og det er helt utrolig hvor bra de spiller til prisen. Som TV-høyttaler kan man ikke bruke dem trådløst, da det blir litt "lag" i forhold til TV-bildet.
    De kan stå på gulv eller ligge i bokhylle.
    De baserer seg på Stig Carlssons Ortho-Akustikk prinsipp der høyttaleren er rundstrålende og skal spille sammen med rommet. Dermed får du en veldig romfølelse, men ikke så mye direksjonalitet. Men det er utrolig hvor dypt, mykt og høyt de kan spille størrelsen tatt i betraktning.

    NB: Trådløst støtter de AirPlay og IKKE Bluetooth
    EDIT: Ser ut til at de støtter Bluetooth likevel ut fra symbolene i brosjyren

    https://teenage.engineering/products/od-11
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Må si at jeg ble litt Hunton Fermacell-fanboy etter å ha bygget litt med det da jeg lagde hjemmekino-oppsettet mitt. Koster mye, og er tungt som faen, men du verden så greit det var å jobbe med. Og det tåler mye mer enn vanlig gips også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn