Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    5
    Bare sånn til påminnelse: Dette er en vennetråd for oss som liker Magnepan! 😁

Mvh Olav E

Min anmodning om skjerpings er løst i og med med at moderator har ryddet i litt småkrangling. Derfor redigert innlegg. 😉

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.447
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her måtte det også ryddes. jbond. Anbefaler at du setter deg inn i regelverket her på HFS. Du skal ha akseptert de idet du registrerte deg.
    De ligger forøvrig her

Skipnes - kanskje tone ned tonen litt framover?

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    15.215
    Speller ikke så verst Magnepan 3.7i heller. Men det ble et merkbart løft når Thrax Orpheus RIAAen kom inn i kjeden (står i hylla under platespilleren) ;)
    Det gledes, og man koser seg, tross våte drømmer om et par Alsyvox Botticelli.

_TAM0846.JPG

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.736
    Sted
    Oslo
    Min første ut av verden opplevelse med HiFi var med Maggies på tidlig åttitallet.
    Med dynavector PU og mono blokker fra EC var det som om damekoret på "Walk on the wild side" fysisk kom dansende mot meg.
    Mulig litt "jazz tobakk" også hjalp på opplevelsen.
    Som de sier, "et skudd så er du hekta", etter det har jeg brukt mye av min disponible inntekt på reproduksjon av musikk.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    77.183
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Maggi er svært mykje for pengane. Nokon som har høyrt dei største?
    Ja, hvis du mener 30.7, men jeg synes ikke de hadde fått dem til å spille bra i rommet, dessverre. Gjorde nok et godt kjøp den som tok dem hjem. De har så vidt jeg vet ikke kommet for salg igjen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.209
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har aldri hatt Magnepan, men har lenge vurdert å prøve, og sammenlikne med Quad.
    Et par brukte 1.7 og en "vanlig" sub, hvor nær vil det komme karakteren i et par nye 3.7?
    (vanskelig å få oppleve disse i demo eller på messe)

rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Antall liker
    259
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri hatt Magnepan, men har lenge vurdert å prøve, og sammenlikne med Quad.
    Et par brukte 1.7 og en "vanlig" sub, hvor nær vil det komme karakteren i et par nye 3.7?
    Rom har nok betydning for opplevelser med de ulike modeller. Jeg har hatt LRS , .7 og 3.7 + Quad, model 2912. Både rør transistorer og kl D var i bruk mtp forsterkning. Rom ca.27kvm(4,5x6)

I mitt rom fikk jeg «hakaslepp» av LRS , stor scene , mellomtone og topp som en falt for umiddelbart( hadde en sub for å hjelpe til nede) Imponerende !
    .7 gav mye av det samme men «ikke mer» , bass ble ikke bedre og jeg fikk aldri tenningen på denne modellen, den blomstret ikke helt på samme måte som LRS.
    3.7 , wow… kjempestor scene og her hørte en fort at bassen hadde noe å fare med , men i mitt rom laget denne stående bølger/boom som etterhvert stjal oppmerksomheten. Kan og sies den tålte litt juling mtp volum.
    Nevnte Quad er fantastisk og er en ht jeg kunne tenkt meg igjen, men etter panelbytter og nervøsitet for hva blir det neste…. forlot den heimen(kanskje X av denne er forbedret mtp kvalitet)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.209
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har aldri hørt 3.7, men du er velkommen til meg for å høre 1.7 sammen (og uten) sub hvis du ønsker.
    Takk for det. Jeg vet du har disse, og er fornøyd. Kan absolutt bli aktuelt, hvis ikke det skjer noe plutselig morsomt her.
    Det kunne også være artig å prøve disse med bunndelen av mine Gradient Revolution som subber og MiniDSP Flex til deling.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    77.183
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor "nær" er vanskelig å si. Når er man fornøyd, etter å ha hørt noe bedre?😉😊
    Veldig subjektivt, og sjølsagt avhengig av systemet ellers og ikke minst hva rommet tåler og trives med.
    Jeg hadde f eks 1,6 ei stund for en del år siden.
    Brodern tok et par 1.7 hjem til seg i sin stue.
    Fikk de ikke til. 1.6 spilte bedre hjemme hos meg.
    Så prøvde jeg samme 1.7 hos meg, og da kjøpte jeg dem i stedet.😊

Det er mye riktig i det @rolf sier over her
    Det går ofte ikke helt bra med de største modellene hvis rommet ikke er "med".

Lite kritisk til plass og og refleksjon fra siden, men man må ha en del å gå på på lengden av rommet, både bak lytteposisjon og ikke minst avstand fra paneler til frontveggen.
    Mer av bass og egentlig "alt" jo større paneler er, men jeg klarer nok ikke å kvitte meg med suben. Sjøl om 3,7 spiller nokså djupt i frekvens får man ikke dunket eller"oomph" som med tradisjonelle basselementer. Jeg bruker dessuten rør, og systemet får hjelp på flere måter ved å bruke subwoofer.
    Går greit å bruke en "vanlig sub" @ottone , men det må være en som henger med i svingene.
    Altså ikke noe sidrumpa brumlebass.
    Mye å få tak i brukt, men hadde lagt noen kroner i det først som sist for er ikke suben av god kvalitet blir det bare problemer og irritasjon.
    Relativt mange med Maggie som avstår eller gir opp sub fordi de ikke får homogenitet i lydbildet.

En stor forskjell på modellene er at de større som f eks 3,7 har ekte diskantbånd,mens f eks 1,7 har en annen løsning, Quasi Ribbon. Dere får lete opp dette hvis det er interessant, men de store modellene spiller etter mitt skjønn adskillig mer oppløst,naturlig og lettere i toppen med mindre tendens til skarphet.
    Høres vel nesten utrolig ut når en vet at dette også kan være en force på mindre Maggies.
    Det gikk litt tid før jeg vente meg til overgangen fra 1.7 til 3.7 pga dette med båndet.
    Flere som er innom og hører oppsettet som ikke er vant til bånddiskkant,og slettes ikke et bånd som går fra gulvet til taket synes det er fremmed og blir ikke helt fortrolig med opplevelsen.
    Når en artist aldri blir mer enn 1 meter høy der du er vant til å lytte, forstår jeg det. 😉😄

Quader spiller generelt litt mjukere.
    Liker quader godt, og noe av det aller beste på f eks pianojazz, trioer, kammermusikk og vokal.
    Mine erfaringer er at Maggie kan være mer allsidig mht musikkvalg (rocker og trøkker på litt mer, uten å være råtasser), og scena blir større hvis rommet tillater det. Låter generelt litt friskere og personlig synes jeg Maggie er mer morsomt å høre på enn Quader. Tenker at dette er svært subjektivt,og har både med lydpreferanser og egne erfaringer og HiFi -historie å gjøre.

Det er muligheter for skikkelige folk uten allergi og hundeskrekk å høre mitt anlegg med 3,7 hos meg hvis det passer med tid og sted.🙂

(Vi har vel ca en halv intensjonsavtale @Musikkmannen 😉)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn