Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    En liten refleksjon rundt stativer og sånt til Magnepan. En 3.7i veier ca 30 kg. Bassmembranen veier etter mine beregninger godt under 10 gram. Dette gir et masseforhold mellom membran og høyttaler på 1:3000. Maks membranvandring er ca 1,6 mm før membranen klasker borti magnetplata. Ved maks vandring kan membranen i teorien flytte høyttaleren i motsatt retning noe rundt en halv mikrometer. Noe å bekymre seg for?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.661
    Antall liker
    58.500
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn her med mine Magnepan Tympani 😊 Vis vedlegget 837450
    Jøsses! Herlig.
    Tror ikke det er mange par av disse i kongeriket. Og særlig ikke fungerende.
    Første gang jeg hørte Tympani en gang på 80 tallet snudde det opp ned på alt for meg.
    Jeg synes bare det var så digert og livaktig som ingenting annet jeg hadde hørt.
    Morsomt om du hadde fortalt litt om ditt par, og hva slags oppsett du bruker ellers.
    Skimter man noen potente basstårn bak der? 🙂
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Jøsses! Herlig.
    Tror ikke det er mange par av disse i kongeriket. Og særlig ikke fungerende.
    Første gang jeg hørte Tympani en gang på 80 tallet snudde det opp ned på alt for meg.
    Jeg synes bare det var så digert og livaktig som ingenting annet jeg hadde hørt.
    Morsomt om du hadde fortalt litt om ditt par, og hva slags oppsett du bruker ellers.
    Skimter man noen potente basstårn bak der? 🙂
    Hei,
    Takk for hyggelig feedback. Ja bra du spør om basstårn, da bildet er tatt hos duc999 før jeg overtok dem. Jeg jobber med nytt lytterom for tiden slik at de står sammenfoldet derfor gammelt bilde. Når man er inne på bass, må jeg si at det spiller imponerende dypt og kontrollert. Er personlig det beste jeg har hatt sånt sett. Du beskrev lydopplevelsen fra Tympani godt selv synes seg. Det spiller stort og tegner opp et unikt lydbilde som er illusjonsskapende mtp å kunne pin-pointe de forskjellige instrumenter, vokalist etc…(stort med bredde og dybde)
    Har drevet dem den for tiden med Accuphase P 600. Men hadde først den gamle traveren Nakamichi PA-7 MK I. Den dro de imponerende godt for å være en 200 watter. Skal også prøve en Electron Kinetics Eagle 7 forsterker som jeg har. Leker litt med tanken om å bi-ampe. Da man gjorde ofte det med Tympani på 70-tallet. Da er det ofte greit med samme amp type/ konstruksjon tenker jeg..men vil allikevel prøve….😊
    Denne versjonen er Tympani 1A og kommer fra Arild Berget, Hamar
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.661
    Antall liker
    58.500
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for morsomme opplysninger rundt høyttalerne dine. Som jeg sa er det nok ikke mange par Tympani som er oppe og går her i landet. Det paret du eier, har jeg vært borti før. 😊 Jeg mener Arild hadde dem hjemme privat.
    Jeg kjenner Arild og HiFi Guiden på Hjellum godt. Det er min lokale hifi butikk. 🙂
    Mht amp, så er det god strømforsyning som er alfa og omega. Lykke til videre. 👍
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer! Det er disse som lå på finn.no for litt siden ?
    Det er det. Min egen annonse som jeg trakk tilbake. Vurderte en tid å selge, da plass er en utfordring, men har nå funnet fornuften igjen blir etterhvert satt opp i andre omgivelser 😃
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Under forutsetning av at vi snakker om samme tannlege da. Uansett så byttet min tannlege de ut med Wilson Watt/Puppy.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.661
    Antall liker
    58.500
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Under forutsetning av at vi snakker om samme tannlege da. Uansett så byttet min tannlege de ut med Wilson Watt/Puppy.
    Jada, samme tannmann. 😊
    Hørte det også i samme huset. Dette er jo lenge siden og huset beboes av andre folk nå.
    Han hadde også en gedigen Wilson Whow subwoofer som stuebord. Kjelleren var full av digre Krell KSA -forsterkere med kabling opp gjennom gulvet. Noe av det beste jeg har hørt, den dag i dag.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.661
    Antall liker
    58.500
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Husker du hvilket forsterkeri som ble benyttet?
    Jeg ser spørsmålet er til Syncrolux, og det er mulig han har eksakt svar.

    Jeg tror Arild har brukt mye forskjellig på Tympani. Han har tilgang på utrolig mye.
    Er ganske sikker på at det en periode ble brukt Pass effekttrinn og antagelig en rørpre.

    Jeg mener den omtalte tannlegen hadde Audio Research, men det kan også ha vært Krell.
    Dette kan jeg få klarhet i men ikke akkurat i dag. 🙂
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er disse Tympani høyttalerne fortsatt helt i orden? Ikke noe klirr eller skrangling? De må jo være godt over 40 år gamle….
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva tror dere jeg kan selge et sett med mg12qr for - med oppgradert delefilter (har de originale også)
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Er disse Tympani høyttalerne fortsatt helt i orden? Ikke noe klirr eller skrangling? De må jo være godt over 40 år gamle….
    Ja, de spiller son de skal skal fortsatt, på samtlige magnetpaneler. Ikke antydning til klirr. Jeg har selv fundert på det. Mht langsiktig holdbarhet, må Magnepan ha truffet godt mtp limtype samt andre byggemetoder som de brukte da de bygget Tympani 1A
    Jeg antar at 1A er fra sent 70-tall.
    ser at de er merket Magnepan /Audio Research som jeg mener hadde eierinteresser på den tiden og muligens tok seg av distribusjon 😊
    PS Nå skal det sies, at jeg spiller ikke nevneverdig høyt på disse, men har testet de med høyere volum og forrige eier testet de med Mark Levinson 33H og dro på en tanke uten at de tok seg nær av det 😃
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja, best å beholde de. Jeg solgte en gang et par 1.5 som var «til overs» på et tidspunkt. Fikk heldigvis kjøpt de tilbake! De står på stua, og der vil de nok forbli.

    Et mer interessant spørsmål er - hva skal du erstatte de med?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, best å beholde de. Jeg solgte en gang et par 1.5 som var «til overs» på et tidspunkt. Fikk heldigvis kjøpt de tilbake! De står på stua, og der vil de nok forbli.

    Et mer interessant spørsmål er - hva skal du erstatte de med?
    Har et par med Gradient Revolution på test.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.197
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da kan jeg like greit ha de som reservehøyttalere..
    Sikkert det beste det.... så du ikke fortryder.
    Nå skal si´s, at jeg for en del år før dette kjøpte de for........ presis 3000 av en gutt, som bare SKULLE bli av med de.
    Har aldrig kjørt så fort til Esbjerg, for at ingen skulle komme å ta de før meg 😂 😂 😂
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke plass, så en av de må ut.
    Har ikke plass???......til noe som kan henges på veggen som dekor.....for lagring...... og føttene legger du i boden...... :unsure:
    Gjør ALT for å verne om dine favoritter - IKKE selg (y)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vel, nå har jeg hatt disse i femten år, så å lagre de bort for lang tid gjør jeg ikke. Har jo ikke bestemt meg hvem jeg beholder ennå heller. Begge har gode egenskaper den andre ikke har.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.665
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Til prisen LRS ble introdusert for , så er er de unike , Ekte 2 veis dipoler ? ,, Ja fra amerika i tilleggg. Jeg løp og kjøpte " Jeg fant ingen feil på dem og det er det ikke heller ,
    De er dog glad i effekt om man liker å spille litt høyt .
    En strøm sterk 200 w er ikke over kill IMO . Jeg spillte såpass høyt at jeg måtte spørre andre her på sentralen om det var tilrådelig ,,, den gikk ikke i mettning eller komprimerte som under dimensjonerte dynamiske kan .

    Den gav slik spille glede at jeg vurderte å høre på en større før jeg evt tenker på alternativ en sub ved siden av .
    I skrivende stund sitter jeg å lytter på 1,7i som er broren over LRS . Det som fasinerer meg mest med disse , er den over all korrekte fase . Du kan putte påp hva du vil av musikk , den favoriserer ikke noen fremfor andre .Lille LRS kan ha en sub ,,, men den skal være super rask for å kope " med dynamikken og transparansen til MG , eller ødelegger man det den er så fabelaktig gjør
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.410
    Antall liker
    83.939
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hva skiller LRS fra LRS+? Jeg spør for en venn
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    LRS + ble testet i siste TAS som jeg fikk i dag, konklusjon WOW! Selvsagt ikke perfekt den heller, men til den prisen! Selv har jeg 1,7i og kan heller ikke tenke meg ett bedre kjøp til den prisen. Ja, har ett (for :)) godt grunnlag for å hevde dette…

    Valin fikk heller ikke ut av Diller hos Magnepan hva som er gjort i forhold til den gamle så er det sagt. Men de er en betydelig oppgradering i følge Valin.

    JP
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.665
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ymir ,,,,, Paneler skal bare litt lenger ut i rommet , Jeg har hatt paneler på små rom og store rom og alltid fått dem til .

    Ikke gi dem paralelle flater og ha litt tilt på dem . Jeg er alltid nøye med å ha brukbart dempet rom , og litt litt er å tenke på litt demping av front veggen .
    Jeg har funnet ut at litt asymmetri " aldri skader hverken Ht gjengivelse , samme med dempere som finnes naturlig i hjem .Tidligere var jeg flink med planter og hadde naturlig og dekorativ demping , ellers får en være sin egen interiør arkitekt me d demping som fokus .Det skal ikke så mye til alltid
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn