Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis man vil ha et sammenligningsgrunnlag for delefilter og kurvene på de så er det et eksempel på delefrekvenser på 500 og 3 kHz under her.

    1645701488970.png


    Og her er 3.7 sitt passive filter

    1645696202626.png
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.649
    Antall liker
    58.436
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @Syncrolux.
    Utfra det du sier om modellene som har problematisk lave impedanser, er det derfor et poeng å ha en forsterker med solid strømforsyning?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    @Syncrolux.
    Utfra det du sier om modellene som har problematisk lave impedanser, er det derfor et poeng å ha en forsterker med solid strømforsyning?
    Forsterkeren må først og fremst være stabil når den ser lav impedans ved høye frekvenser. De fleste moderne forsterkere klarer dette fint. Klasse-D forsterkere med litt daff filterspole på utgangen, og feedback foran filteret er kanskje ikke den beste ideen her, som jo vil gjelde en del eldre ICEpower og sånt. Men ikke Hypex.

    At impedansen er lav ved høye frekvenser på 1.7 vil ikke ha så mye å si for strømforsyningen, da det jo aldri trekkes mye effekt i diskanten.
    3.7 er litt værre siden det er en dip midt i mellomtonen.

    Uansett er det selve utgangstrinnet som er mest kritisk. Det må designes for å kunne drive impedanser rundt 3 ohm i snitt, noe alle moderne forsterkere skal klare helt fint.

    De store effektene vil alltid leveres i bassområdet. Hadde impedansen vært lav her, så måtte man hatt litt solid strømforsyning selvsagt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg må jo få legge til her at jeg muligens har Norges største samling av Magnepan, med hele 7 par. Og jeg er stor fan av teknologien i Magnepan, men kanskje ikke delefiltrene.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Magnepan har tydeligvis laget en del rare filtre oppgjennom. Jeg hadde nylig et par 1.6QR innom her en periode og det var en spesiell opplevelse - originalt en ganske slitsom lyd pga slak deling av diskantbåndet og i tillegg noen merkelige peaks oppover. Men siden de har mulighet for bi-amping lar det seg enkelt gjøre å manipulere dette med DSP uten å "tukle" med høyttaleren. Med dette kom de gode egenskapene bedre frem, de har jo relativt lett og ikke minst mye membranareale og derfor noen spesielle egenskaper.

    1.6 er forøvrig ikke en veldig tung last for forsterker (går ikke under 4 ohm) men har jo litt lav følsomhet da.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det du skriver her stemmer veldig bra med mine egne erfaringer.

    Jeg bruker et par 1.5QR med de originale filtrene, men da med DSP foran. Det er som natt og dag i mine ører.

    3.6 og 3.7 har jeg strippet for filtre og kjører de 3-veis aktivt. Og fy flaaate som det låter :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har ikke sett noe troverdig info om delefilteret på LRS enda dessverre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ASR Impedans og fase:

    Stereophile:

    De er ikke særlig uenige (ASR viser max oppløsning, mens Stereophile bruker sin standard). Pussig den knekken ved 60 Hz. Resonans?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men hvordan klarer den å komme inn i to uavhengige målerigger?
    Øh. Det er 50 Hz hos ASR og ca.60 Hz hos Stereophile. Deluxeblings, og basspanelets egenresonans?
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Fikk Mail i dag fra Robert Raus, mannen bak de såkalte Magna Risers stands’ene, som har fått mye godord, og som ble bestilt herfra i begynnelsen av februar til mine LRS:

    Hi Ole,
    Good news, we have finally completed our current batch of stands! We have been catching up
    on backorders and wanted to include as many orders as possible so it's a BIG one:)
    I will let you know when your stands return from being powder coated and have passed QC.

    Thank you for your patience,
    Shauna
    Magna Risers

    Så da må det vel være lov å begynne en aldri så liten nedtelling her. Ifølge mange på nettet er det «well worth waiting»

    mvh. Ole G
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har oppdatert erfaring med sikringer til Magnapan. Har benyttet standard sikringer, og en fra AMR Gold Fuse.
    Begge disse påvirker lyden mer enn jeg ønsker. Bruker nå en billig løsning basert på sølvtråd som lask. Dette kan på sikt bli en kostbar løsning, siden det henger en stor 250W effektforsterker på andre enden av Kablen:) Noen som har forslag til sikringer med liten egenlyd?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har du noen gang blåst sikringer på de? Hvis ikke er det ganske safe å kjøre uten....
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri tatt noen sikringer på høytalerene. Men har rør i hele kjeden. Borsett fra effekt delen i forsterkeren som har transistorer. Er litt bekymret for overraskelser :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Mg1.7 med full pakke Jensen kobber/sølv kondensatorer. et 250 conrad johnson
    Er litt redd for konsistensen :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Siden du åpenbart har mekket på høyttaleren ved å bytte delefilterkomponenter, så kunne du vel like så godt bare hoppe over sikringsholderen? Da du sier du aldri har blåst noen sikringer tar du neppe noen stor risiko heller.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Ja Syncrolux. Ville jo være neste steg å flytte over kablen i delefilteret. Men er litt redd for å brenne av diskanten om det skulle hende noe med forsterkerene. Synd å smelte folien :). Er stortsett bare en bruker, men hender den dauhørte brukeren guffer på litt. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Diskanten er godt beskyttet av delefilteret. Jeg ville vært mer bekymret for mellomtonen. Et forsterker havari vil i verste fall ikke kverke noe annet enn bassen.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Er bare diskanten som er beskyttet med sikringer, så da kan jeg like godt laske. Rykter bassen er ikke høyalerene noe å spare på uansett :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Om man skal prøve seg på Magnepa, er det store forskjeller på .7 og 1.7 ? Ser en er 2 veis og den større er 3 veis.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.649
    Antall liker
    58.436
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    3.9 bredt og ca 6.4 langt. Takhøyde 202cm, taket er rockfon himmlingsplater nedhengt ca 10cm.
    De fleste mener at store paneler er bedre enn små. Når man har plass mener jeg at det er få argumenter for å gå for mindre. (unntatt at små er rimeligere)
    Med plass mener jeg at det er viktigst å få dem ut fra frontvegg.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    De fleste mener at store paneler er bedre enn små. Når man har plass mener jeg at det er få argumenter for å gå for mindre. (unntatt at små er rimeligere)
    Med plass mener jeg at det er viktigst å få dem ut fra frontvegg.
    😃 ok. Da er det prisen som bestemmer da. Man må jo begynne en plass. Får se hva som er tiljengelig da.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Da kom pakken fram og Maggisene fikk nye ben å stå på. Opp fra gulvet, opp i vertikal stilling, og mye mer stabilt leie. Og lyden? Opp, også der - mange hakk! Får lyst til å sitere Hallberg Larsen: «Jeg tror det er magi i luften». Ikke før har Buddy Holly gått ut av rommet før John Lee Hooker står der, rett foran! Helt sant, i alle fall nesten (han syns jo ikke på bildet). Uansett, imponerende lyd i disse rimelige og forholdsvis beskjedne panelene! En framifrå forforsterker fra Roar Malmin (MI 23,5 A) må også få noe av æren.

    ole G

    CE58963F-6324-41B3-8EA4-63A1EBC5ACE3.jpeg

    F6EBCE70-3109-45E6-8614-7A3784D9845F.jpeg
    E6C81129-5BC4-41AF-9475-69ED1324989C.jpeg
    94445D0D-1CE9-4EFD-8373-0190F527EA72.jpeg
    R
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Har også Magnarisers Airborne på mine 1,7i, STOR forbedring hele veien. Det fulgte med en jumper kabel med mine Magna Risers som jeg har satt inn i stedet for den metalljumperen som er på Magnepan fra fabrikk. Hvis det fulgte med en slik på dine også, bruk den. Den er retningsbestemt, forklaring stå i bruksanvisningen.

    Lykke til, Magnepan "forever" her. Mye annet blir bare tull!

    JP
     

    Vedlegg

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.649
    Antall liker
    58.436
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt mye på ulike modeller fra Magnepan, men aldri med "risers". Dette er jeg nysgjerrig på.
    På hvilken måte vil dere si lydgjengivelsen blir bedre med Magna risers? Hva skjer?
    Vil det også ha effekt på større (dvs høyere) modeller enn 1.7?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Jeg har hørt mye på ulike modeller fra Magnepan, men aldri med "risers". Dette er jeg nysgjerrig på.
    På hvilken måte vil dere si lydgjengivelsen blir bedre med Magna risers? Hva skjer?
    Vil det også ha effekt på større (dvs høyere) modeller enn 1.7?
    Hele høyttaleren spiller bedre med mer dynamikk, bedre bass og enda bedre mellomtone.
    En absolutt "no-brainer" etter mine ører. Noe av det beste og billigste tweaket du kan gjøre.

    JP
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Magna Risers har flere modeller, tilpasset de ulike Magnepanmodellene. Vil tro at de største panelene, som sikkert er mye tyngre og har større moment, trenger mer solid oppbygde stands enn de «Airborne» som jeg har. Sjekk hjemmesiden.
    Den største forskjellen med og uten? Hele lydbildet ble mer harmonisk, mindre grovkornet, om jeg kan si det sånn. Storheten, oppløsningen er som den var. Mer behagelig å lytte til, og mer «magi». Anbefales! Men regn med ventetid. Mine tok tre måneder fra bestilling til de var på posten.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn