Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva med 3.7i. Noen som har hørt på den?
    Lurer på det samme. Du er jo også en klassisk-entusiast som meg, så her har vi felles sak.
    3.7i står høyt oppe på min shortlist, sammen med Soundlab Majestic og Quad 2912.
    Forhandler Morten (NAT) var nølende ang. demo da han tvilte på om han hadde tilstrekkelige forhold i lokalene til å gi disse en gode betingelser, og det har jeg respekt for. Samtidig vil jeg ikke bestille på dette nivået uten å ha hørt selv, så det begrenser seg veldig for oss på Vestlandet.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig. Såpass investering krever mer enn lesing på nett og magefølelse. Forstår og at det er vanskelig å få prøvd dette hjemme uten kjøp. Og det er litt langt til Østlandet...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Etter et par henvisninger kan jeg jo løfte labbene å skrive noen ord. Magnepan 20.7 og Luxman L509x er ikke noe ekteskap. Maggiesene er målt til ca 80dB/1W/1m og med impedanser ned til 1,9ohm. Det fikser ikke Lux. Mulig Lux kan fungere med LRS som er en lettere last, men det har jeg ikke prøvd. LRS brukes med en god gammel Electrocompaniet Ampliwire 100 (aluminiumsfront) og det spiller fint sammen. Store maggies trenger normalt store forsterkere. Det nevnes ofte Bryston, pass labs etc. Jeg spiller for tiden på lånt Aleph 200W klasse A og det fungerer. Nå har de typ 2400VA trafoer og en drøy Farad kapasitans i strømforsyningen og det hjelper på.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva tror folket om Magnepan 3.7i på Dynamic Precision A1B effektforsterker?
    Burde vel være greit på papiret det.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på det samme. Du er jo også en klassisk-entusiast som meg, så her har vi felles sak.
    3.7i står høyt oppe på min shortlist, sammen med Soundlab Majestic og Quad 2912.
    Forhandler Morten (NAT) var nølende ang. demo da han tvilte på om han hadde tilstrekkelige forhold i lokalene til å gi disse en gode betingelser, og det har jeg respekt for. Samtidig vil jeg ikke bestille på dette nivået uten å ha hørt selv, så det begrenser seg veldig for oss på Vestlandet.
    Det som taler for hos meg er at jeg kan gi de mye bakrom å spille i. Og at de har egenskaper som jeg alltid tilstreber. Dybde og perspektiv. At de er store er ok. Men de tar vel ikke altfor mye plass egentlig, flate som de er. Taler mot at de er tungdrevet og jeg er litt utrygg på evt feil og service i Norge. Dette kan være alt fra himmel til helvete tror jeg. Men det hadde vært utrolig spennende å få hørt disse hjemme. Har en følelse av disse MÅ høres.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det står et par 20.7 hos meg som kan høres på i Bergen - dog med hjelp i bassen og aktiv deling. Så det gir vel kanskje ikke helt bilde av hva et "originalt" par med 3.7 kan gjøre.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Aktiv deling og hjelp i bassen er realistisk scenario hos meg. Og Bergen er reisemål nr1 når pandemien letter.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hva tror folket om Magnepan 3.7i på Dynamic Precision A1B effektforsterker?
    Burde vel være greit på papiret det.
    Maggisene 3,7 er stabile i 4 ohm, og jo mer power jo mer kontroll blir det. Den funker nok greit med DP'n, A1B er en 180 watter ish?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har aktivt delte 3.6. Det er i bunn og grunn samme høyttaler som 3.7, bare med et annet passivt filter (som jeg uansett ikke bruker). Kan bekrefte 4 ohm og følsomhet rundt 82-83 dB. Hypex Ncore effekt på 500+250+250 holder i massevis.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på det samme. Du er jo også en klassisk-entusiast som meg, så her har vi felles sak.
    3.7i står høyt oppe på min shortlist, sammen med Soundlab Majestic og Quad 2912.
    Forhandler Morten (NAT) var nølende ang. demo da han tvilte på om han hadde tilstrekkelige forhold i lokalene til å gi disse en gode betingelser, og det har jeg respekt for. Samtidig vil jeg ikke bestille på dette nivået uten å ha hørt selv, så det begrenser seg veldig for oss på Vestlandet.
    Ynskjelista di har ulike utfordringar. 2912 er enklast å drive, så lenge straumforsyninga held. Soundlabbar er svært krevjande. 3.7 treng watt, watt og atter Watt.
    Alle saman er krevjande til rommet, og det tryggaste er å ha dei på heimlån før du bestemmer deg. Eller få ein (svært) kvalifisert forhandlar til å vurdere rommet ditt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er ikke enig i at Magnepan 3.7 er så krevende... Men de trenger to ting - god avstand til frontvegg og et ikke altfor livlig rom.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min Talk forsterker takler greit mine mg12, de er nok ikke de vanskeligste å drive, men min talk imponerer stort i forhold til både pris, vekt og størrelse.
    Tviler på at de tåler større magnepaner, men til den jeg har så fungerer det ypperlig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Etter min mening er det en myte at Magnepan rent teknisk er så vanskelige å drive. Impedansen er ikke lav, og det er heller ingen stygge fasevinkler i bassen. Men det de jo trenger er bøtter og spann med effekt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Maggisene 3,7 er stabile i 4 ohm, og jo mer power jo mer kontroll blir det. Den funker nok greit med DP'n, A1B er en 180 watter ish?
    200W @ 8 Ohm, 380W @ 4 Ohm
    Tror den saken er grei.
    Rommet er langt og smalt, jeg spiller på langs med kortveggen bak høyttalerne og kan trekke dem langt ut på gulvet.
    Fristende å prøve.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde et par 3.7i i kikkerten fra Mala Audio. Men de er solgt...jaja kommer vel nye sjanser. Er vel selve definisjonen på luksusproblem.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    200W @ 8 Ohm, 380W @ 4 Ohm
    Tror den saken er grei.
    Rommet er langt og smalt, jeg spiller på langs med kortveggen bak høyttalerne og kan trekke dem langt ut på gulvet.
    Fristende å prøve.
    Høres veldig bra ut, bare å gønne på...og kobler de bra til rommet så får du ekstra god bassresponsen også.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mine 3.6R spiller med 2 af disse... Match made in heaven :)

    MAA1000-2.jpg


    Height240 mm.Width440 mm.Depth490 mm.
    Weight32 kg.
    Bande de fréquences5 Hz - 120 kHz
    Impédance d’entréeUnbalanced 20 kΩ / Balanced 16 kΩ
    Puissance420 W 8 Ohms / 600 watts 4 Ohms
    Rapport signal sur bruit :≥ 105 dB

    Og så kan de stilles til at køre 80Watt KL.A med autoskift til A/B over 80 watt. Funker fantastisk :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min effektforsterker gir 150@8ohm og 280@4ohm. Holder til mine mg12qr.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mine MG-12QR (før 3.6R) kørte på de samme forsterkere, så tips til dig HoJ....
    MG-12 tåler fint 500-600 watt peak uden å´ kny. De kan spille højere, end du tror :love:(y)
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser her at det veldig mange meninger om power på nærmest alle Magnepan. En gjenganger at de må ha store strømforsyninger... men trenger de virkelig et atomkraftverk for å spille noenlunde okey?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du med OK mener langt fra partystyrke, så nei..... Men kan gi´ dig et eksempel:
    Byggede 2 monotrin med LC Audio´s Millennium XP, 1Kw trafo og 80000 uF i hver blokk, og de blev målt til at gi´ omkring 242 watt i 4 ohm,
    før de klippede.
    Monteret på MG12 skete der bare ingenting. De spillede, men der var ingen dynamik og dybbas. Det var der tilgengæld, da de spillede på Piega P-3.
    Først, da jeg fik AA monoblokkene, kom Magnepanerne til live og "jøsses", hvor de levede. Ved ikke helt, hvor forskellen opstår.
    De LC blokkene havde alt, hvad man forventer, stor massiv strømforsyning, Sanken transistorer m.m. og alligevel var de for svage til "Maggies" :)
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du med OK mener langt fra partystyrke, så nei..... Men kan gi´ dig et eksempel:
    Byggede 2 monotrin med LC Audio´s Millennium XP, 1Kw trafo og 80000 uF i hver blokk, og de blev målt til at gi´ omkring 242 watt i 4 ohm,
    før de klippede.
    Monteret på MG12 skete der bare ingenting. De spillede, men der var ingen dynamik og dybbas. Det var der tilgengæld, da de spillede på Piega P-3.
    Først, da jeg fik AA monoblokkene, kom Magnepanerne til live og "jøsses", hvor de levede. Ved ikke helt, hvor forskellen opstår.
    De LC blokkene havde alt, hvad man forventer, stor massiv strømforsyning, Sanken transistorer m.m. og alligevel var de for svage til "Maggies" :)
    Var dem kun med Millennium hovedkort uten Ext kort?
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for verdifullt innspill. Men orker virkelig tanken om å kjøpe nye forsterkere om jeg kjøper 3,7 i. Ser at det er delte meninger her. Jeg spiller ikke veldig høyt men vil jo gjerne tro at Luxmanen min klarer å drive disse tifredstillende.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @plasma
    For det meste er Maggies opgivet til ca. samme driftseffekt,
    men da du har større membranareal på 3.7 end på de mindre .7/1.6/1.7 tror jeg det vil føles som større volumen i stuen.
    Sådan oplever jeg i hvert fald 3.6 i forhold til MG12 ved samme effekt på metrene og volumenknappen. De virker lettere
    at drive :)
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du med OK mener langt fra partystyrke, så nei..... Men kan gi´ dig et eksempel:
    Byggede 2 monotrin med LC Audio´s Millennium XP, 1Kw trafo og 80000 uF i hver blokk, og de blev målt til at gi´ omkring 242 watt i 4 ohm,
    før de klippede.
    Monteret på MG12 skete der bare ingenting. De spillede, men der var ingen dynamik og dybbas. Det var der tilgengæld, da de spillede på Piega P-3.
    Først, da jeg fik AA monoblokkene, kom Magnepanerne til live og "jøsses", hvor de levede. Ved ikke helt, hvor forskellen opstår.
    De LC blokkene havde alt, hvad man forventer, stor massiv strømforsyning, Sanken transistorer m.m. og alligevel var de for svage til "Maggies" :)
    Her skjer det ting selv med min pinglete forsterker, har til og med solgt rel-subben.
    Besøkende blir overrasket over hvor mye dynamikk og bass det er på mitt anlegg. Så watt er ikke alt.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Korrekt HoJ
    men du misforstår pointet lidt..... På spec´s skulle LC´erne rigeligt kunne drive MG12. Det kunne de bare ikke alligevel :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ser her at det veldig mange meninger om power på nærmest alle Magnepan. En gjenganger at de må ha store strømforsyninger... men trenger de virkelig et atomkraftverk for å spille noenlunde okey?
    Jeg mener ikke det.
    Likevel er de helt avhengig av kvalitetsforsterkning for å kunne "synge" - eller "slippe" lyden. Litt vanskelig å finne begreper som folk forstår..
    Jeg har hatt Magnepan i mange år. 4 ulike modeller. Min erfaring er at strømforsyning er viktigere enn watt.
    På ulike forum er dette en evig diskusjon. Prøv å google "best amp for Magnepan"...
    Det samme gjelder spørsmålet om hvor stabile Maggies er mht motstand.
    Noen hevder at de er ukomplisert stabile i 4 ohm. Andre sier de dipper ned mot 2.

    Har hatt flere transistorforsterkere, også på over 200w.
    Har også hatt ren klasse A 40 watt.
    Hadde en Audio Research 200 watt med switch mode strømforsyning, som falt igjennom.
    Octave V80 på ca 2x70 watt med 6550 eller KT88 utgangsrør er det beste jeg har hatt.
    Kunne selvsagt hatt mer effekt, men Super Black Box lyttebanken hjelper godt. Jeg synes det fungerer bra.
    Kan ikke huske noen som har hørt anlegget mitt mener at det skorter på power, men selvsagt hadde det ikke gjort noe.
    Bare det at det blir fryktelig dyrt for å få noe bedre enn hva jeg har.
    Tror det er vanskelig å gi et entydig svar på hvilken forsterker man bør gå for, men noe med høy kvalitet på strømforsyning virker det å være enighet om.

    Forsterker er viktig. Det er også rommet.
    I minst like stor grad. Maggie MÅ ut på gulvet. 😊
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, hvis ikke jeg tar feil - så er Magnepan ikke en vanskelig last med tanke på impedansdipper eller vanskelige fasevinkler - så slik sett kreves ikke noe sveiseapparat. Derimot er det få høyttalere som har lavere følsomhet - så det er klart det er en fordel med en del effekt.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, hvis ikke jeg tar feil - så er Magnepan ikke en vanskelig last med tanke på impedansdipper eller vanskelige fasevinkler - så slik sett kreves ikke noe sveiseapparat. Derimot er det få høyttalere som har lavere følsomhet - så det er klart det er en fordel med en del effekt.
    Hvorfor er det så mange som hevder det motsatte, altså at de dipper ned mot 2ohm?
    Jeg er dessverre ikke særlig flink med det tekniske, men jeg har lest mange ganger opp gjennom årene at folk mener dette.
    Produsenten, Magnepan sier 4 ohm-punktum.
    Er det enkelt å måle?
    I hvert fall låter Maggies veldig ulikt (bra eller dårlig) ettersom hva slags forsterker man hekter på. Det har jeg hørt mange ganger. 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn