Høyttalere Magnepan - Magna risers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    713
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    som snarlig mottager av et par Magnepan LRS var det fristende å lese litt rundt, og etterhvert kom jeg over en side med alternative stands til disse flotte panelene.

Som jeg ser det, er det både lydmessig, praktiske og ikke minst estetiske fordeler med de alternative stands’ene, som går under navnet Magna Risers over there. Fristende å kjøpe, men både pris på produkt og frakt ser ut til å bli dyrt,
    ikke vet jeg om importør eller forhandler tilbyr dem her hjemme heller. Andre som vet eller har tanker rundt dette?
    Konstruksjonen ser jo enkel ut, og burde lett kunne lages her på berget av metall- og sveisekyndige, dersom de ikke er å få kjøpt. Problem er kanskje copyright?
    Kunne vært artig å høre andres synspunkter.

mvh. Ole G

Vedlegg

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    Jeg har Magna Risers fra USA i bestilling og de koster rundt NOK 2.500,- + frakt og en eller annen MVA for ett sett.

I forhold til mye annet tull hifi-folk bruker penger på er dette billig. Brukere på diverse Magnepan-forum er meget samstemte om
    at dette er en god oppgradering i forhold til de føttene som følger med Magnepan. No brainer!

JP

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    713
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    8
    Fint. Har du noen ide om fraktprisen?

mvh

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    Thank you for your interest in our limited edition made to order Magna Riser .7 stands. I hope that you and your family are well.

If you want the most performance gains from your .7 the Mk 7 Multi Riser is probably your best choice. It is also our flagship design for the LRS offering transparency and an ability to unravel complex musical passages which makes the musical threads or fabric more discernible.

The Airborne is also a great design for your .7. The sound of the Airborne/LRS is big, bold, and dynamic. The sound is vivid with a large expansive and open soundstage that offers focus and a sense of immediacy and transparency. Like the other two models we offer, they also provides improved bass definition.

Our Slim Line 2 offers a refined almost tube like signature while also allowing for gains in bass definition and image focus and transparency and detailing. It has two elevations that allow for flexibility and subwoofer integration. If you are challenged with a sense of brightness in your sound the Slim Line 2 may help balance the harmonic character with its refined harmonic signature. The Slim Line 2 offers great dynamics and an added layer of clarity with its ability to reveal small nuances and details. The cost of the Slim Line 2 is currently $239 plus shipping.

The Multi Riser Mk7 is the result of five years of continued development and serves as the foundation from which all other designs were judged. The Multi Riser allows for better integration of subwoofers when owners opt to employ subwoofing. The Multi Riser in its latest revision remains one of our flagship designs. It offers an added level of detail that is highly revealing much like a well designed electrostatic. The Multi Riser offers authoritative bass that is detailed and almost tactile. The Multi Riser excels in dynamics with almost explosive high frequency percussive instrument character. The MK 7 also helps provide low volume listening levels that retain detail and image focus for late night listening sessions when you do not want to disturb anyone in the house. The Mk 7 has the ability to make great recordings come more alive while also allowing you to more clearly follow individual instruments and vocalists in complex musical passages as previously stated. The Mk 7 is a bit of a reference tool in some ways. The Multi Riser Mk 7 is priced at $289 plus shipping.

To place an order and secure a spot in the build rotation all that is needed is a $25 deposit to my PayPal address which is: rmraushaus@gmail.com

We continue to ship Magna Risers weekly. There is currently about a nine to fourteen week time span from the date of deposit until shipping date due to the high volume of orders and fact several of our fabricators are short handed and operating with a skeleton crew and reduced hours. There have also been some metals shortages that can slow things down and sadly a few of our suppliers have gone out of business further complicating matters and some incoming supply shipments have even gone missing. Manufacturing in the midsts of a world wide pandemic is not without its challenges.

I notify you once I drop your Magna Risers off at the commercial powder coater that we use. Final payment is not due until I pick your Magna Risers up and drive over to the Riser Room where I resonance tune/voice your stands on our Magnepans in a process that can last as longs as four hours. I then directionally orientate the replacement cryogenically treated jumpers that come with each set and return to our workshop which is more than fifty miles away to box and ship your Magna Risers.

Having your .7 on Magna Risers allows your speakers to more fully realize their sonic potential. The Airborne have a bold, dynamic, and vivid sound that is revealing of subtle details. The sound is transparent and focused. The Slim Lines offer a little tube like character. The Multi Riser offers an added electrostatic like clarity. Any of the three will help your .7 more fully realize their sonic potential and each improves the styling/appearance making the speaker look like a much more high end product. Each also improves the speaker's stability. All three models can be seen on our website in the products section.

We have shipped a surprising number of Magna Risers to Norway and depending on which model you choose the shipping should fall in the $98- $125 US range. We can quote an exact amount if you decide on a specific design.

Please let me know if I can be of any additional help. Attached is a recent owners comments document for added perspective. You can also find a link to an LRS/Airborne review by Tom Gibbs in a recent article in Positive Feedback linked on our magnarisers.com website home page. A new positive review of one of the Mk 7 LRS stand is featured in the recent Absolute Sound issue written by edition Tom Martin. Additional information is available in our Magna Risers Facebook pages. A SlimLine 2 .7 review can also be found in a link on our website home page.

Jeg har altså .7.

JP

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    570
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Thank you for your interest in our limited edition made to order Magna Riser .7 stands. I hope that you and your family are well.

If you want the most performance gains from your .7 the Mk 7 Multi Riser is probably your best choice. It is also our flagship design for the LRS offering transparency and an ability to unravel complex musical passages which makes the musical threads or fabric more discernible.

The Airborne is also a great design for your .7. The sound of the Airborne/LRS is big, bold, and dynamic. The sound is vivid with a large expansive and open soundstage that offers focus and a sense of immediacy and transparency. Like the other two models we offer, they also provides improved bass definition.

Our Slim Line 2 offers a refined almost tube like signature while also allowing for gains in bass definition and image focus and transparency and detailing. It has two elevations that allow for flexibility and subwoofer integration. If you are challenged with a sense of brightness in your sound the Slim Line 2 may help balance the harmonic character with its refined harmonic signature. The Slim Line 2 offers great dynamics and an added layer of clarity with its ability to reveal small nuances and details. The cost of the Slim Line 2 is currently $239 plus shipping.

The Multi Riser Mk7 is the result of five years of continued development and serves as the foundation from which all other designs were judged. The Multi Riser allows for better integration of subwoofers when owners opt to employ subwoofing. The Multi Riser in its latest revision remains one of our flagship designs. It offers an added level of detail that is highly revealing much like a well designed electrostatic. The Multi Riser offers authoritative bass that is detailed and almost tactile. The Multi Riser excels in dynamics with almost explosive high frequency percussive instrument character. The MK 7 also helps provide low volume listening levels that retain detail and image focus for late night listening sessions when you do not want to disturb anyone in the house. The Mk 7 has the ability to make great recordings come more alive while also allowing you to more clearly follow individual instruments and vocalists in complex musical passages as previously stated. The Mk 7 is a bit of a reference tool in some ways. The Multi Riser Mk 7 is priced at $289 plus shipping.

To place an order and secure a spot in the build rotation all that is needed is a $25 deposit to my PayPal address which is: rmraushaus@gmail.com

We continue to ship Magna Risers weekly. There is currently about a nine to fourteen week time span from the date of deposit until shipping date due to the high volume of orders and fact several of our fabricators are short handed and operating with a skeleton crew and reduced hours. There have also been some metals shortages that can slow things down and sadly a few of our suppliers have gone out of business further complicating matters and some incoming supply shipments have even gone missing. Manufacturing in the midsts of a world wide pandemic is not without its challenges.

I notify you once I drop your Magna Risers off at the commercial powder coater that we use. Final payment is not due until I pick your Magna Risers up and drive over to the Riser Room where I resonance tune/voice your stands on our Magnepans in a process that can last as longs as four hours. I then directionally orientate the replacement cryogenically treated jumpers that come with each set and return to our workshop which is more than fifty miles away to box and ship your Magna Risers.

Having your .7 on Magna Risers allows your speakers to more fully realize their sonic potential. The Airborne have a bold, dynamic, and vivid sound that is revealing of subtle details. The sound is transparent and focused. The Slim Lines offer a little tube like character. The Multi Riser offers an added electrostatic like clarity. Any of the three will help your .7 more fully realize their sonic potential and each improves the styling/appearance making the speaker look like a much more high end product. Each also improves the speaker's stability. All three models can be seen on our website in the products section.

We have shipped a surprising number of Magna Risers to Norway and depending on which model you choose the shipping should fall in the $98- $125 US range. We can quote an exact amount if you decide on a specific design.

Please let me know if I can be of any additional help. Attached is a recent owners comments document for added perspective. You can also find a link to an LRS/Airborne review by Tom Gibbs in a recent article in Positive Feedback linked on our magnarisers.com website home page. A new positive review of one of the Mk 7 LRS stand is featured in the recent Absolute Sound issue written by edition Tom Martin. Additional information is available in our Magna Risers Facebook pages. A SlimLine 2 .7 review can also be found in a link on our website home page.

Jeg har altså .7.

JP
    Er du fornøyd med dine .7? Hvor mye luft må de ha rundt seg for å kunne spille bra? Jeg skal eventuelt bruke dem i et relativt lite rom, man caven min, men da sammen med en Velodyne DD10 sub. Derfor er det ikke så nøye om det ikke kommer dypbass fra .7 så da kan det kanskje gå bra?

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    Strålende fornøyd! Mine står cirka 1 meter fra bakvegg, på denne veggen har jeg store diffusorer. Med noe toe-in og diskanten på innsiden.
    Sitter cirka 2 meter fra høyttalerne, til prisen kan jeg vanskelig tenke meg noe bedre. Jeg har trappet ned hifi og har hatt høyttalere til flere
    hundre tusen før i samme rom. Disse gir meg akkurat like stor glede som totalt overprisede produkter.

Sub har jeg ikke og føler heller ikke noe behov for det. Lykke til.

JP

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.965
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Kunne du tatt blide... driver å funderer på diffusor på den ene veggen min også.

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    713
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    kunne du ta bilde av høyttalerstand’ene også? Syns de ligner den de kommer med originalt.

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    Dette er de som følger med. Jeg har bestilt Magna Riser Airborne som leveres om noen uker.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.731
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Spent på hvordan dette blir, du må oppdatere når den tid kommer. :)

Nytt og mindre rom gjør at jeg er halvveis på høyttalerjakt, disse .7 står definitivt på lista.

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    Kan på det aller sterkeste anbefale Magnepan .7. Jeg nevner ingen navn, men listen jeg har hatt av til dels svært dyre høyttalere er lang, meget lang. Ingen av dem har gitt meg noe mer lytteglede enn Magnepan. Selvsagt har de fleste hatt mer bass og litt mer av ditt og datt, men nå gir jeg faen i hifi hysteriet og hygger meg med .7 og det andre jeg har.

Null strømfiltere, kabelløftere, spikes, dyre rack, cones: Ferdig, been there done that :)

Gullmunn

Medlem
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    17
    Torget vurderinger
    1
    Strålende fornøyd! Mine står cirka 1 meter fra bakvegg, på denne veggen har jeg store diffusorer. Med noe toe-in og diskanten på innsiden.
    Sitter cirka 2 meter fra høyttalerne, til prisen kan jeg vanskelig tenke meg noe bedre. Jeg har trappet ned hifi og har hatt høyttalere til flere
    hundre tusen før i samme rom. Disse gir meg akkurat like stor glede som totalt overprisede produkter.

Sub har jeg ikke og føler heller ikke noe behov for det. Lykke til.

JP
    Har du forsøkt å sette opp høyttalerne på måten beskrevet her?

Jeg har gjort det med Apogee og det gir en veldig god lyd, akkurat slik det beskrives.

S

Syncrolux

Gjest
    Høyttalerne er nå penest med de originale føttene synes jeg da, men det er nå meg...

Jeg hadde sånne MYE stands som fulgte med et par 3.7 jeg kjøpte brukt. De er dritstygge. Disse riserne er litt penere heldigvis, men det er mye penger for et par vinkler i stål som kunne kostet 200 kr på Biltema liksom..

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    Takk. Men nei det har jeg ikke.

Det er ikke mulig for meg å sette opp høyttalerne slik han beskriver i sitt innlegg hos meg. Og det vil alltid være delte meninger om slik uansett, det
    handler om smak, plass og hvordan rommet er utformet. Ut ifra de muligheter jeg har er høyttalerne optimalt plassert, jeg har justert og lyttet i
    cirka 2 mnd. Føler at det "sitter" veldig godt nå, ut ifra de erfaringer jeg har med cirka 20 år i samme lytterom med mye forskjellig utstyr.

Mitt lytterom er til dels akustisk behandlet med diffusorer på bakvegg og Eccophon-plater i taket.

JP

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    Høyttalerne er nå penest med de originale føttene synes jeg da, men det er nå meg...

Jeg hadde sånne MYE stands som fulgte med et par 3.7 jeg kjøpte brukt. De er dritstygge. Disse riserne er litt penere heldigvis, men det er mye penger for et par vinkler i stål som kunne kostet 200 kr på Biltema liksom..
    For meg er ikke utseendet på føttene av særlig betydning. Kan ett utlegg på rundt 2.500,- gi ett løft i lyden som veldig mange på diverse Magnepan-forum mener, vel så er det verdt ett forsøk. Poenget er også at de blir vinklet opp. Selv er jeg ferdig med mye "tweaks" som skal "løfte" lyden, men dette synes jeg er vel verdt ett forsøk al den tid det ikke koster mer. Bildet er fra nettet.

Vedlegg

S

Syncrolux

Gjest
    Tja, du kan jo teste på forhånd om det har noe å si å løfte de fra gulvet. Bare sett noe under den originale føttene f.eks.

Jeg har lest reklamen fra produsenten, og dessverre så går BS-alarmen min opp til 11.

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    Tja, du kan jo teste på forhånd om det har noe å si å løfte de fra gulvet. Bare sett noe under den originale føttene f.eks.

Jeg har lest reklamen fra produsenten, og dessverre så går BS-alarmen min opp til 11.
    BS eller ikke, jeg ønsker å teste dette basert på mange tilbakemeldinger fra brukere. Vanskeligere er det ikke og det er ikke mye penger uansett.

JP

T

TT.

Gjest
    Dette var ikke mye vakkert. Det er vel en grunn for at de står på gulvet og ikke 10-15 cm over originalt?
    Ligner slike

20DA24B1-7FA0-4BE4-9F7E-3C9668EB54EA.jpeg

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.315
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

Heyyy @Syncrolux
    Har du stadig de, og vet du, om de passer til 3.6R også??

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    713
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skrev et par ord om Magna Risers til Morten, NAT, - han verken importerer eller selger dem nå, men har kontaktet rette vedkommende over there om saken, så da er kanskje noe på gang.

Ole G

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.653
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dette har interesse for mange, og kunne godt vært postet i Magnepan-tråden slik jeg ser det.

Jeg har forstått at Magna Risers er hot, særlig blant amerikanske Maggie eiere.
    På Maggie owners -forum er det mange som roser produktet som improvement. Jeg har likevel ikke helt fått tak på hvordan forbedringene arter seg helt konkret.
    Personlig ville jeg nok heller lagt pengene i større Magnepan hvis rommet tillater dette.

Hvis estetikken er det som betyr noe:
    792023a1c8f8fc59970fc08a9324e193.jpg

shapeimage_4.png

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.653
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ser iallefall veldig pent ut Blusern :) og gjør nok jobben som det skal

mvh
    Kunne godt tenkt meg slike som over, men undersøkte og det ble veldig kostbart.

Sjøl har jeg MYE stands som blir beskrevet som veldig stygge over Her. De er nok stødigere og gjør "jobben" bedre enn disse med krom og iøynefallende design.
    Jeg bruker MYE uten spikes og uten avstiverne. De er litt mindre stygge da. MYE er adskillig mer solid og tyngre enn medfølgende ben. Derfor står 3.7 stødigere, selv uten stenger.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.653
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser i post #4 at produsenten skriver
    "We have shipped å surprising number of Magna Risers to Norway".
    Merkelig at man aldri ser eller hører noe om dette hvis det er tilfelle. Da burde i det minste et par eiere reagere her.
    Det hadde vært interessant å høre fra noen på HFS som har prøvd slike. Er det en forbedring, eller kun en forandring?

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.055
    Torget vurderinger
    6
    Angående Magna Risers så er jeg på saken om å kunne få en avtale med dem :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hadde en periode hvor jeg trålet en del Magnepan forum og det virker som den vanlige veien å "oppgradere/tveake" disse er med 1) nye føtter eller 2) oppgradere komponentene delefilteret.

Spør man meg (og det er det jo ikke alle som gjør) så har dette relativt liten effekt. Det som virkelig løfter høyttaleren er:
    1) EQ - rette ut frekvensgangen
    2) Aktiv deling
    3) Gi de hjelp i bassen.

Sist redigert:

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    Jeg skrev et par ord om Magna Risers til Morten, NAT, - han verken importerer eller selger dem nå, men har kontaktet rette vedkommende over there om saken, så da er kanskje noe på g
    Dette har interesse for mange, og kunne godt vært postet i Magnepan-tråden slik jeg ser det.

Jeg har forstått at Magna Risers er hot, særlig blant amerikanske Maggie eiere.
    På Maggie owners -forum er det mange som roser produktet som improvement. Jeg har likevel ikke helt fått tak på hvordan forbedringene arter seg helt konkret.
    Personlig ville jeg nok heller lagt pengene i større Magnepan hvis rommet tillater dette.

Hvis estetikken er det som betyr noe:
    Vis vedlegget 787629

Vis vedlegget 787630
    De var lekre!!
    Mht å legge penger i større Magnepan: Dette kommer an på rommet de skal stå i. Det er mulig at jeg på sikt vil vurdere 1,7i, Morten mener at de vil fungere i mitt rom på cirka 20 kvm. Dette har ingen hast imidlertid. Å bruke cirka 2,500,- på de nye "føttene" er langt mindre enn 15 K som 1,7i koster vs .7.

Magnepan er etter mitt skjønn fenomenale høyttalere og direkte billig i forhold til lydkvaliteten.

JP

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.965
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en periode hvor jeg trålet en del Magnepan forum og det virker som den vanlgie veien å "oppgradere/tveake" disse er med 1) nye føtter eller 2) oppgradere komponentene delefilteret.

Spør man meg (og det er det jo ikke alle som gjør) så har dette relatgivt liten effekt. Det som virkelig løfter høyttaleren er
    2) Aktiv deling
    3) Gi de hjelp i bassen.
    Jeg spør deg ikke, men tenker du har helt rett.

S

Syncrolux

Gjest
    Hadde en periode hvor jeg trålet en del Magnepan forum og det virker som den vanlgie veien å "oppgradere/tveake" disse er med 1) nye føtter eller 2) oppgradere komponentene delefilteret.

Spør man meg (og det er det jo ikke alle som gjør) så har dette relatgivt liten effekt. Det som virkelig løfter høyttaleren er
    2) Aktiv deling
    3) Gi de hjelp i bassen.
    Jepp. Andre tweaks er bare kakepynt.

S

Syncrolux

Gjest
    Er man redd for at høyttalerne skal tippe over? Er det grunnen til disse diverse stativer og føtter?

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg testet på mine 3.7 her nå, som har originale føtter. De rugger att og fram med en frekvens på rundt 1 Hz. Det er ganske lavt, men kunne med fordel vært enda lavere hvis man kjører de fullrange. Jo lavere resonansfrekvens jo mindre vil de svinge ved audiofrekvenser. Dette er ren mekanikk.

Problemet med stivere stativer er at man pusher denne svingefrekvensen oppover, noe som vil gi mer resonans i audioområdet, og dårligere lyd. Enda verre blir det med sånne avstiverstag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn