Høyttalere Magnepan - Magna risers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.636
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @Syncrolux. Akkurat, men at det er litt tyngde så de står stødig opplever jeg som forbedring i fht originale føtter. Jeg har begge, og har forsøkt. Måler jo ingenting jeg da. 🙂

S

Syncrolux

Gjest
    Min mening er at høyttalere burde "flyte". Dette bidrar til at man unngår å sende vibrasjoner i høyttaleren videre ned i gulvet, på samme måte som en stemmegaffel får hele bordplata til å synge. En stemmegaffel i løse lufta hører man jo knapt. En høyttaler vs gulvet er samme greia. Hvis man virkelig vil at gulvet skal spille med, så bruk spikes. Eller skru høyttaleren fast i gulvet... Men hvis ikke - sørg for så myk avkobling som overhodet mulig. Og det er her disse stativene til dels kommer inn i bildet, da de ofte vil koble høyttaleren bedre til underlaget. De originale føttene er såpass myke av dette hindres ganske godt, noe man ser hvis man prøve å vippe de att og fram - de pendler fram og tilbake ganske sakte, altså en lav egenresonans.Dette fungerer på samme måte som fjæringen på en bil. Høye frekvenser filtreres bort av fjæringen, og vibrasjoner i høyttaleren vil dermed ikke transporteres ned i gulvet.

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg husker jeg så et par Magnepan til salgs en gang, der eieren hadde hengt de opp i wire fra en glideskinne i taket. De kunne dermed gjemmes unna når de ikke var i bruk. Det smarte med dette var også at det ga veldig god avkobling av høyttalerne.

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    Min mening er at høyttalere burde "flyte". Dette bidrar til at man unngår å sende vibrasjoner i høyttaleren videre ned i gulvet, på samme måte som en stemmegaffel får hele bordplata til å synge. En stemmegaffel i løse lufta hører man jo knapt. En høyttaler vs gulvet er samme greia. Hvis man virkelig vil at gulvet skal spille med, så bruk spikes. Eller skru høyttaleren fast i gulvet... Men hvis ikke - sørg for så myk avkobling som overhodet mulig. Og det er her disse stativene til dels kommer inn i bildet, da de ofte vil koble høyttaleren bedre til underlaget. De originale føttene er såpass myke av dette hindres ganske godt, noe man ser hvis man prøve å vippe de att og fram - de pendler fram og tilbake ganske sakte, altså en lav egenresonans.Dette fungerer på samme måte som fjæringen på en bil. Høye frekvenser filtreres bort av fjæringen, og vibrasjoner i høyttaleren vil dermed ikke transporteres ned i gulvet.
    Dette er din mening og det er helt fint. Andre vil mene noe annet. Det kommer an på underlaget (gulvet) og rett og slett smak og behag. Det finnes ikke rett eller galt. Ei heller når det gjelder "føtter"/ stativ for Magnepan. Som jo var utgangspunktet i denne tråden.

Mitt innkjøp av disse er basert på tilbakemeldinger fra brukere på diverse Facebook sider for Magnepan, ikke hva produsenten skriver. Noe som i alle tilfeller (ikke bare her) må tas med noen doser salt. Fungerer de som jeg håper, vel så har jeg gjort en billig oppgradering. I motsatt fall selger jeg dem og ferdig med det. Inntil å ha testet dem i eget system er mitt hode helt fritt for forutinntatte meninger om produktet.

JP

S

Syncrolux

Gjest
    En annen ting man må ta med i vurderingen her er selve høyttaleren, og hvordan den oppfører seg som "løs" eller "fast" i forhold til underlaget. Tenk på en linjal du holder fast i en bordplate i ene enden kontra en som flyter i løse lufta. Hvilken av de vil vibrere mest og lengst?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn