Jeg fant, jeg fant!Dette med ABX innenfor HiFi, har vært 50 år bortkastet energi.
Dette burde man forstått allerede på 70-tallet. Da ble det gjennomført en storskala blindtesting av forsterkere i New York. Alt ble gjort etter boka: Mange deltakere som ikke visste hva de hørte på. Metodisk loggføring av alle besvarelser. Det matematiske (statistiske) resultatet var at man ikke klarte å høre forskjell, selv på en $200 budsjettforsterker og en kostbar OTL rørforsterker som kostet flere tusen dollar. Selv på 2 slike absolutte ytterpunkter av forsterkere med egenlyd, så klarte ikke ABX-metoden å påvise forskjell.
Jeg har en uferdig artikkel om denne begivenheten, ment for trykking i FIDELITY, men årene har gått, så jeg husker ikke detaljene. Skal lete litt i arkivet når jeg får tid.
Opprettet en egen tråd i sakens anledning:

ABX - Alle Blindtesters Mor
Den første og mest grundige ABX-testen av HiFi i moderne tid, fant sted i New York 1987. Alt ble gjort etter boka, mht deltakere, frekvens, lytterom, testobjekter og metodikk. Det ble benyttet et dedikert ABX-venderapparat utviklet av David Clark, med bl.a. Arnold Krueger som bidragsyter...