Målbare forskjeller på kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    0,2dB ved 300Hz er jo hørbart. Men så har også høyttaleren en impedans-bunn ved denne frekvensen slik at en kabel med mindre tverrsnitt vil få en demping der. Skulle ønske han tok med en vanlig 2.5mm2 kabel i samme test. Jeg mistenker at det ikke passer inn i agendaen hans.
    Ved 7:45 påpeker han at det er en forskjell på 0,6dB ved 25kHz og nevner at vi ikke hører så høye frekvenser, men at vi allikevel hører det fordi man kan høre de overharmoniske ved denne frekvensen...??? Dette er jo bare motstridende informasjon. Enten hører man 25kHz eller så gjør man det ikke. Om det er overharmonisk eller ikke har ingenting med saken å gjøre.

    Målefreak som jeg er synes jeg også det er trist at han er så overfladisk rundt dette med måleoppsettet. Jeg er tilbøyelig til å foreslå at det er en ingeniør som hjelper han med å sette opp dette, og så er det han som trykker på knappene etterpå....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    0
    Det er større forskjeller på kabler ved lytting enn målinger kan vise, men hvorfor
    er det da ikke bedre lyd hos de som legger mye penger i kabler ? :unsure:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg vil tro at det er i alles interesse å komme til bunns i hva som skiller hensiktsmessig konstruerte kabler, og ikke om man klarer å fremprovosere forskjeller med kabler som er totalt uegnet til oppgaven.

    Videre vil jeg tro det er interessant å finne ut av hvilke type forskjeller som er kvalitative og hva som bare er forskjeller av ikke kvalitativ art. Man må her skille mellom fullt reversibel endring og ren forringelse.

    Til slutt mener jeg det er viktig å ikke bare se på hva som skjer i kabelen, men hvordan termineringene også blir en del av den kretsen.

    Så hvorfor kan ikke da spørsmålet omformuleres?:
    Er det rene kvalitetsforskjeller på hensiktsmessige kabler brukt mellom komponenter som passer sammen?

    Og for å svare på det kan vi ikke bruke anekdotiske "beviser" og "blomsterspråk", for det kan like gjerne beskrive enten resultatet av komponenter som elektrisk passer dårlig sammen, ørsmå forskjeller i klangbalanse som følge av impedans, eller simpelthen ingen forskjeller i det hele tatt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    På mitt verksted har jeg alt utstyret han har på sine videoer. Jeg kan måle ned til 0,01dB endringer eller bedre.
    Jeg har også flere høyttalere med reelle impedanskurver som setter krav til kablene.
    Det tar meg ikke lange tiden å lage en video med samme testoppsett som han har gjort, men jeg har ingen "anerkjente superkabler". Er det noen i Kongsbergområdet som vil låne bort noen, så kan jeg lage en test.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Hei @Armand, du som har måleutstyr: Hvis du skal måle på signalet ut fra en preamp eller en linjekilde, hvilken kabel/terminering brukes da inn i måleinstrumentet?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Hei @Armand, du som har måleutstyr: Hvis du skal måle på signalet ut fra en preamp eller en linjekilde, hvilken kabel/terminering brukes da inn i måleinstrumentet?
    Balansert XLR. Men instrumentet måler selvfølgelig også ubalansert RCA via en overgang. Inngangen på instrumentet har egen isolert "jord" slik at ubalanserte signaler også måles korrekt.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Balansert XLR. Men instrumentet måler selvfølgelig også ubalansert RCA via en overgang. Inngangen på instrumentet har egen isolert "jord" slik at ubalanserte signaler også måles korrekt.
    Fint. Når du har kobler opp og måler på en slik signalkilde, og "kakker" på kabelen med en penn eller lignende, får du noe utslag på skopet da?
    Det ideelle hadde vært å la målekabelen ligge oppå en spillende høyttaler/subwoofer, og se i hvilken grad vibrasjonene slår inn på målingene.
    -Hadde vært interessant å få kartlagt dette med mikrofoni. Husker at Leif Ernstsen snakket om det i sin tid.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Med 1,8k kildeimpedans på min Belden 1804A starquad signalkabel gir en kakk med tannbørsten et signal på ca. 30uV peak to peak med en frekvens på 1kHz pluss høyere harmoniske. Det tilsvarer omtrent -100dBV og vil ikke være hørbart. Et slikt fysisk"kakk" rett på kabelen er nok svært mye mer voldsomt enn den svake vibrasjonen den blir utsatt for i et vanlig anlegg. "Kakkets" styrke er slik at det gjør greit vondt på fingrene, men ingen blåmerker.
    1694964928106.png


    Med 100 ohm kildeimpedans måtte jeg slå en del hardere for å lage 8uV Peak to Peak. Det tilsvarer ca. -110dB og vil garantert ikke være hørbart i det hele tatt med mindre det er på en kabel til en RIAA.
    1694964981305.png


    Konklusjonen er at for en god kabel ikke er mikrofoni et problem på linjenivå. RIAA blir noe annet.
    Som så mye annet i Hi-Fi verdenen så er altså mikrofoni i kabler en reell ting, men blir fort blåst ut av proporsjoner.
    Denne signalkabelen er laget med sølvbelagt ultra-ren kobber og koster 70 kroner meteren.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innsatsen, @Armand ! Har lurt litt på dette, men aldri sett faktiske verdier. Det som skjer, rent fysisk, er vel at kakket får lederne til å bevege seg i forhold til hverandre, og det induseres spenning?

    Har du XLR-terminert den Belden 1804A kabelen? I så fall, kan du prøve med en RCA-kabel ( med XLR-overgang inn til måleapparatet). Helst en billig/simpel phonoledning. Da har vi ytterpunktene.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Takk for innsatsen, @Armand ! Har lurt litt på dette, men aldri sett faktiske verdier. Det som skjer, rent fysisk, er vel at kakket får lederne til å bevege seg i forhold til hverandre, og det induseres spenning?

    Har du XLR-terminert den Belden 1804A kabelen? I så fall, kan du prøve med en RCA-kabel ( med XLR-overgang inn til måleapparatet). Helst en billig/simpel phonoledning. Da har vi ytterpunktene.
    XLR ja. Måler den induserte spenningen mellom de balanserte lederne. Skal måle en billig-kabel også.
    Hvis man skal sammenligne burde man kvantifisere vibrasjonen på en måte. Skal se om jeg kommer opp med en "riste-maskin" som er langt vekk fra elektriske felt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er faktisk et lite poeng, siden de vanlige kobberlegeringene med 99,9 - 99,99 % kobber og resten oksygen, fosfor, svovel osv leder strøm litt bedre enn det kjemisk rene metallet. Det er ingen ting å vinne på å gå til «six nines» og lignende. Man får bare litt dårligere egenskaper og mye høyere pris.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Det er faktisk et lite poeng, siden de vanlige kobberlegeringene med 99,9 - 99,99 % kobber og resten oksygen, fosfor, svovel osv leder strøm litt bedre enn det kjemisk rene metallet. Det er ingen ting å vinne på å gå til «six nines» og lignende. Man får bare litt dårligere egenskaper og mye høyere pris.
    Ja, jeg så det.
    Det kjemisk rene metallet har 1.724E-08 og den beste legeringen ligger på 1.70E-08. Det utgjør litt over 1%. Men så var det disse urenhetene elektronene skal sno seg unna da. Ikke godt å si hva de finner på da vet du.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    I gamle dager, da Vesten laget det meste selv, var vel alle kobberkabler å anse som rene "nok" og oksygenfrie, i og med glødeprosessen i tilvirkningen. I dag, hvor det meste kommer fra Kina, er jeg redd det er mye rart skrap som smeltes om og selges som ren vare.

    -Vi pusset opp badet for noen år siden. Ny innredning, tror det het Viking-Bad. rørleggerkjedens egen merkevare, laget i Folkerepublikken Kina. Sluket (stenge-proppen nederst i kummen) var i blankt og tilsynelatende fint stål. Etter 7-8 år gikk hele sluket i oppløsningen. Smuldret opp mellom fingrene mine.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Biltema "lakris" ubalansert etter tannbørste-metoden terminert med 100 ohm.
    1694973976495.png


    Med 1800 ohm terminering. Det var visst 1800 ohm i forrige test også. Litt lite scientific dette...
    1694974202954.png


    Helt klart er denne kabelen dårligere. Ikke så rart egentlig siden den gode kabelen i forrige test er en starquad med veldig kompakt og stabil struktur.
    Med en slik koblet til anlegget kan man nok faktisk høre at det skjer noe i høyttaleren. Men så er det ikke mange som har kildeimpedans på 1800 ohm da.
    Bortsett fra gærninger som bruker passive volumkontroller o_O
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...

    Kjell-Ove 808

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Sted
    Trøndelag
    Heisann. Har ett par spørsmål om kabler.
    Finnes det en forhandler for plugger og ledninger i high-end klassen?
    Finnes det noen som lager signal og strømkabler på bestilling etter ønsket lengde/mål, type plugg osv?
    Mvh Kjell-Ove Jektvik.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Heisann. Har ett par spørsmål om kabler.
    Finnes det en forhandler for plugger og ledninger i high-end klassen?
    Finnes det noen som lager signal og strømkabler på bestilling etter ønsket lengde/mål, type plugg osv?
    Mvh Kjell-Ove Jektvik.
    Sikkert flere her som lager kabler selv som kan hjelpe deg😊 Lager mine selv men er ikke hi end. Klotz mikrofon kabel og xlr kontakter kjøpt på 4-sound.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Y.Tomé i Wales lager signalkabler i ønsket lengde til vettug pris. En Belden eller Mogami Starquad er et særdeles godt utgangspunkt for balanserte kabler. Velg plugger etter pengepung og lyst. De rimeligste REAN Neutrik er supre.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.291
    Antall liker
    3.637
    Torget vurderinger
    1
    Man betaler bare mer for en kopi som er merket "high end".
    Neutrik er ledende og lager gjerne nye standarder og er originalen. Ingen grunn til å kjøpe en kjip kopi som er dyrere.

    Morsomt at akkurat dette er noe enkelte som kjøper dyr kabel og utstyr gjerne er opptatt av, å støtte bedrifter som driver med "originalitet" og betaler faktisk ekstra her for kopier og rebranding av utstyr der de ikke klarer å produsere god nok kvalitet selv. Det hele blir bare idiot ironisk.
    Det hele greiene blir som å betale 50 millioner ekstra for en Rolex, bare fordi den er laget i Kina og merket "highend" utenpå esken!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Heisann. Har ett par spørsmål om kabler.
    Finnes det en forhandler for plugger og ledninger i high-end klassen?
    Finnes det noen som lager signal og strømkabler på bestilling etter ønsket lengde/mål, type plugg osv?
    Mvh Kjell-Ove Jektvik.
    Eksempler:
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Heisann. Har ett par spørsmål om kabler.
    Finnes det en forhandler for plugger og ledninger i high-end klassen?
    Finnes det noen som lager signal og strømkabler på bestilling etter ønsket lengde/mål, type plugg osv?
    Mvh Kjell-Ove Jektvik.
    Jeg har noen plugger .....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke ondt ment, - men jeg lurer ofte på hva man egentlig mener når man vil ha "High End kabler og plugger".... helt klart at det finnes billig skrot av begge typer, men det holder stort sett å flytte komma en plass til høyre, men det finnes jaggu også regelrett skrot hvor komma er flyttet både tre og fire plasser (og enda verre) - men bevares.. det leveres jo gjerne i fancy trekasser og silkeposer.. som om noe av det har noen betydning.... Jaja - alle gjør som de vil i buksa si.... :cool:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    I ett rom har altså for lydkvaliteten å si
    1. Akustikk 50-80%
    2. Høytalerne 20-40%
    3. Signal kilder 2-5% CD , LP altså minimalt
    4. Kabler, 0,5-2%
    Get a life, det er jo noe som ikke rimer....
    Hvorfor driver dere å diskuterer dette? Det er jo ett urimelig sterkt fokus på noe utenfor noe som er normalt å fokusere på?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn