Må en god pre koste mye?

R

Rojoh

Gjest
Ja, jævl.. deilig å gi seg ut for noe iblant. ;)

Mvh. Johan
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
............. nå skal jeg dele en godt bevart hemmelighet......

QED Vector......... ja du leste riktig..... den dumme lille plastboksen med fjernkontroll...... har 5 innganger om jeg ikke husker helt galt....... og man kan (og det er ganske unikt) velge mellom aktiv og passiv drift via fjernkontroll.
Lydmessig er den rimelig nøytral........ og laaaaangt bedre enn man først frykter når man ser den spede lille plastboksen...... men den overrasker meget positivt.
Har man f.eks en god forsterker som Doxa Signature MKII er QED'en bedre lydmessig enn Doxa sine egne preamper, mot en standard EC 4.5 står den seg også meget godt og jeg foretrekker faktisk Qed'en. Sammenlignet med f.eks NAD 106 og 116 er Qed Vector nesten for high-end og regne i forhold.
 
R

Rojoh

Gjest
Da skulle du prøvd en NLE11/DacT attenuator, eller enda bedre: En Goldpoint ladder-attenuator loddet direkte på inngangspluggen på Doxaen. ;) Spørsmålet er bare om kravet til fj.kontr. hindrer en i å velge slike sære løsniger - men noe med lydkvalitet har slike praktiske hensyn ikke å gjøre.

Mvh. Johan
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Rojoh skrev:
Da skulle du prøvd en NLE11/DacT attenuator, eller enda bedre: En Goldpoint ladder-attenuator loddet direkte på inngangspluggen på Doxaen. ;) Spørsmålet er bare om kravet til fj.kontr. hindrer en i å velge slike sære løsniger - men noe med lydkvalitet har slike praktiske hensyn ikke å gjøre.

Mvh. Johan

;)..... er nok snart 10 år siden jeg hadde mine første slike gitt, har desuten prøvd NLE 11/13 med batterdrift, i Doxa 70Se, 70 Signature og ikke mindre enn 3 stk Signature MKII.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
her må jeg bare si meg meget uenig. dette er en preamp jeg aldri kommer til å eie igjen, men som så mange ganger før på dette forum; smak og bak.

cj
 
R

Rojoh

Gjest
Rudi skrev:
Rojoh skrev:
Da skulle du prøvd en NLE11/DacT attenuator, eller enda bedre: En Goldpoint ladder-attenuator loddet direkte på inngangspluggen på Doxaen. ;) Spørsmålet er bare om kravet til fj.kontr. hindrer en i å velge slike sære løsniger - men noe med lydkvalitet har slike praktiske hensyn ikke å gjøre.

Mvh. Johan

;)..... er nok snart 10 år siden jeg hadde mine første slike gitt, har desuten prøvd NLE 11/13 med batterdrift, i Doxa 70Se, 70 Signature og ikke mindre enn 3 stk Signature MKII.
Da er du kanskje enig i at det går an å dra det enda litt videre fra QED?

Mvh. Johan
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
salvatore skrev:
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
her må jeg bare si meg meget uenig. dette er en preamp jeg aldri kommer til å eie igjen, men som så mange ganger før på dette forum; smak og bak.

cj
Her må jeg nok si meg litt enig med cj.. Jeg solgte min for en ukes tid siden. Den fungerte ikke godt i mitt oppsett iallefall. :)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Rojoh skrev:
Rudi skrev:
Rojoh skrev:
Da skulle du prøvd en NLE11/DacT attenuator, eller enda bedre: En Goldpoint ladder-attenuator loddet direkte på inngangspluggen på Doxaen. ;) Spørsmålet er bare om kravet til fj.kontr. hindrer en i å velge slike sære løsniger - men noe med lydkvalitet har slike praktiske hensyn ikke å gjøre.

Mvh. Johan

;)..... er nok snart 10 år siden jeg hadde mine første slike gitt, har desuten prøvd NLE 11/13 med batterdrift, i Doxa 70Se, 70 Signature og ikke mindre enn 3 stk Signature MKII.
Da er du kanskje enig i at det går an å dra det enda litt videre fra QED?

Mvh. Johan


Mnjaaaaa det komer nå an på avisa det ;)...... hvis man er ute etter en rimelig preamp med fjernkontroll som spiller bra med den store flerparten av effekt trinn på markedet er den vesle QED'en eminent. Slipp fordommen og prøv den seriøst...... kan hende du får en overraskelse :eek:

Klart det går an og strekke det videre....... den store preampen min koster ca 70k, men jeg fikk inntrykk av at denne topic'en handlet om rimelige pre-amper ??
 
R

Rojoh

Gjest
Nå vet jeg ikke om QED Vector er annerledes/bedre enn MA34en jeg hadde, men jeg hadde tatt en god attenuator over billig alps-karbonpot anytime (så sant det matcher klangmessig). En god attenuator ala NLE koster fra rundt 1000-lappen. Nå kommer jeg selv til å gå for rørpre igjen, så det er alltid mange veier som fører frem, og mange som ikke gjør det - det eneste jeg er rimelig overbvist om; er at det blir for dumt å generalisere når det gjelder preamps.

Mvh. Johan
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Rudi skrev:
Mnjaaaaa det komer nå an på avisa det ;)...... hvis man er ute etter en rimelig preamp med fjernkontroll som spiller bra med den store flerparten av effekt trinn på markedet er den vesle QED'en eminent. Slipp fordommen og prøv den seriøst...... kan hende du får en overraskelse :eek:

Klart det går an og strekke det videre....... den store preampen min koster ca 70k, men jeg fikk inntrykk av at denne topic'en handlet om rimelige pre-amper ??
Interessant sak denne QEDèn! Ser det ligger en QED reference til salgs, er det noe i samme gata?

Edit: ser ut til at den heter QED Vector reference, så da er det nok samme sak.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.319
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Forforsterker ja.. er der nå jeg.

Min Talk er på ferie (rep) denne testet vi (coolbiz og jeg) med lavry DA10 på mitt anlegg, da hadde vi mulighet til å både kjøre lyden gjennom denne pre'n og \eller rett fra lavry'n til effektforsterker i.o.m. denne dacen har gainkontroll. Hva hørte vi jo ingen forskjell (som vi kunne høre da (uten måleutsyr osv.)

Nå er som sagt min pre på ferie, og har hjemme en Atoll PR200, til 8k hva hører jeg, - gjesp, makan til slapphet, plastikdiskat osv, må en lete lenge etter. Coolbiz tok også med seg sin pre, en gammel H\K som i sin tid (sikkert 10-15 år siden) kostet rundt 8k, denne spilte mye bedre en Atoll'n. Nå er jeg så heldig at jeg har lånt en DIY-pre av Necroth her på sentralen, som koster rundt 2k å lage med alt! Denne spiller fletta av Atoll'n denne også.
Men hadde jeg kunne kjøpr en pre gjennom disse her og til effektforsterkeren så hadde jeg nok hørt ganske forskjell på disse tre vs. lyden rett gjennom effektforsterkeren, mens min Talk pre, gjør jeg det ikke på. Slik jeg kan se (høre) det så kan en "ren" pre koste litt, min ligger på litt over 20k ny. Mon tro hvor billig en får en "ren" pre? Atoll til 8k er det i hvert fall ikke!

Var dette et svar? - Neppe, var det noe lurt i dette? -Neppe! Hvorfor sier jeg det da? - Vet ikke! :eek:
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HoJ; ikke fordi jeg kjenner Atoll godt eller har noe forhold til de, men fordi jeg føler et behov for å be om et forbehold for en slik "slakt";
det høres muligens ut som et tilfelle av feil impedansematching mellom pre/power evt kilde/pre dette. Slik mismatch kan forandre klang og frekvensrespons til det hinsidige. Atoll'en er neppe så dårlig som den hørtes ut i ditt system, når den blir riktig matchet.

Jeg har sagt det tusen ganger før, men kan gjerne gjenta en evig sannhet, det er ikke slik at alle komponenter yter sitt beste i alle elektriske miljøer, og elektrisk matching er selve grunnlaget for potensielt god lyd. Det er altfor lett å trekke feil slutning i lys av slik impedansemismatch eller annen mismatch. Og det er en grunn til at apparater som er laget for hverandre har en tendens til å være et sikkert kort.

Mvh Vidar P
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.319
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
HoJ; ikke fordi jeg kjenner Atoll godt eller har noe forhold til de, men fordi jeg føler et behov for å be om et forbehold for en slik "slakt";
det høres muligens ut som et tilfelle av feil impedansematching mellom pre/power evt kilde/pre dette. Slik mismatch kan forandre klang og frekvensrespons til det hinsidige. Atoll'en er neppe så dårlig som den hørtes ut i ditt system, når den blir riktig matchet.

Jeg har sagt det tusen ganger før, men kan gjerne gjenta en evig sannhet, det er ikke slik at alle komponenter yter sitt beste i alle elektriske miljøer, og elektrisk matching er selve grunnlaget for potensielt god lyd. Det er altfor lett å trekke feil slutning i lys av slik impedansemismatch eller annen mismatch. Og det er en grunn til at apparater som er laget for hverandre har en tendens til å være et sikkert kort.

Mvh Vidar P
Oi.. Sorry hvis jeg slaktet det produkt, du har jo aldri slaktet noe Vidar P... Når jeg fortalte om Atoll her, så fortalte jeg om hvordan Atollen låt HJEMME hos meg, hvordan den fungerer andre steder - vet jeg ikke... Mulig jeg skulle vært mer nøye slik at også du hadde fått dette med deg Vidar.. men det var hjemme hos meg jeg testet dette altså..
Uten tvil at det kan låte bedre et annet sted, men nå var det min pre som var på ferie, så da er det vel bare naturlig at atoll'n sto i mitt hjem, for å erstatte Talk'n.. noe den gjorde dårlig - hjemme hos meg..

Var den grei?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
Mon tro hvor billig en får en "ren" pre? Atoll til 8k er det i hvert fall ikke!
Såså. Jeg har ikke vært ufin i det hele tatt. Du bør tåle at man skyter inn slike forbehold uten å begynne dette personlige hetseriet. Jeg var saklig, du retter personangrep. Slutt med det.

Mvh Vidar P
 

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Mye fornuftig i det Vidar P skriver i sitt innlegg her.

Mye står og faller på riktig komponent matching.

Atoll har jeg ingen erfaring med, men i følge tilbakemeldinger jeg
har fått av andre brukere av dette merket, skal de ha en frisk og klar spillestil?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.319
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
HoJ skrev:
Mon tro hvor billig en får en "ren" pre? Atoll til 8k er det i hvert fall ikke!
Såså. Jeg har ikke vært ufin i det hele tatt. Du bør tåle at man skyter inn slike forbehold uten å begynne dette personlige hetseriet. Jeg var saklig, du retter personangrep. Slutt med det.

Mvh Vidar P
Unnskyld Vidar P, legger meg flat for personalangrep, koket litt over. Sorry.

Det jeg mente er hvor mye må jeg ut med for å få en pre som "ikke høres" til mitt system, denne Atollen til 8k fungerte ikke slik hos meg.. Eller handler det om å passe sammen? Tingen er vel at en pre ikke skal høres, finnes det noen billige pre'er som kan gjøre den jobben, eller må pre'n koste litt for at den ikke skal farge..

Igjen, sorry Vidar, jeg var barnslig!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
Vidar P skrev:
HoJ skrev:
Mon tro hvor billig en får en "ren" pre? Atoll til 8k er det i hvert fall ikke!
Såså. Jeg har ikke vært ufin i det hele tatt. Du bør tåle at man skyter inn slike forbehold uten å begynne dette personlige hetseriet. Jeg var saklig, du retter personangrep. Slutt med det.

Mvh Vidar P
Unnskyld Vidar P, legger meg flat for personalangrep, koket litt over. Sorry.

Det jeg mente er hvor mye må jeg ut med for å få en pre som "ikke høres" til mitt system, denne Atollen til 8k fungerte ikke slik hos meg.. Eller handler det om å passe sammen? Tingen er vel at en pre ikke skal høres, finnes det noen billige pre'er som kan gjøre den jobben, eller må pre'n koste litt for at den ikke skal farge..

Igjen, sorry Vidar, jeg var barnslig!
Som uttrykk for mitt generøse storsinn så skal jeg la nåde gå for rett denne gangen :)

Neida; du hører jo riktig. Jeg ville bare legge til at det du opplever hjemme hos deg med Atoll ikke rimer med slik de rapporteres å låte når de matcher. Da er vi enige da?

Mvh Vidar P
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.319
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Enig, har hørt Atoll på Triangle.. det låt meget bra faktisk.. Men det var et rent atoll sett!
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
Det jeg mente er hvor mye må jeg ut med for å få en pre som "ikke høres" til mitt system. Eller handler det om å passe sammen? Tingen er vel at en pre ikke skal høres, finnes det noen billige pre'er som kan gjøre den jobben, eller må pre'n koste litt for at den ikke skal farge..
Det er dette jeg tror varierer litt, ikke minst i forhold til hva slags musikk man hører på. Selv er jeg så uheldig at jeg hører mest på rock og såkalt indierock. Dette er stort sett svært middelmådige innspillinger og jeg har ennå ikke vært borti en kilde som både henter ut det som er på plata i tilleggg til å gjøre den jobben en god produsent og mikser burde gjort. Jeg trenger altså ofte å legge til litt på signalet. forforsterkeren er den komponenten som kommer nærmest en tonekontroll\tweak mulighet for lyden. Ofte vil man med en god pre kunne gi lyden det lille ekstra, dessuten vil en pre som er godt matches mot effekttrinnet gi sistnevnte mer ideelle arbeidsforhold. En god pre gjør dermed effekten bedre også.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Solo skrev:
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
et billig alternativ, men det finnes andre som kan uendelig mye mer. Dynamikk, luft, ro og ikke minst perspektiv er ganske begrenset med 4.7. Den kontrollerer volumet, til potmeteret svikter, men den tryller ikke,
Trådstarter spør om en pre må koste mye. Et alt er EC 4.7 som er ganske rimelig for noen men mye penger for andre. Jeg ser på den som et rim alt på brukt'en. Et godt kjøp før ting begynner å koste skjorta. Har du et annet alt?
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
oyvjorge skrev:
Et godt kjøp før ting begynner å koste skjorta. Har du et annet alt?
er jo ikke så mye å velge mellom i bruktklassen rundt 6k. Jeg har hatt 4.7 selv og vet hva den manglet i mine oppsett, ellers har jo parasounds billige fått gode tester og man får vel også en brukt DP i samme prisklassen. De to sistnevnte kjenner jeg derimot ikke nok til å uttale meg om.
Istedenfor en 4.7 ville jeg nok heller sett meg om etter en kilde med volumkontroll, eller spart til en burmester til ca 15k
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Oyvjorge, la merke til signaturen din og jeg tror du ville fått et kjempeløft med en burmester 935mk2. Denne kan du snappe for ca 15k på bruktmarkedet og den passer utmerket sammen EC-trinnet ditt og Virgo-høytalerne. Jeg hadde denne tidligere sammen med virgo3 og aw400- perfekt match!
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
For å ta noen passive som ikke koster skjorta, QED Vector, QED MA34 og Creek OBH-12, Creek OBH-22.
Jeg ville i 9 av 10 tilfeller valgt en av Creek'ne, forskjellen på de er antall inn/utganger. Med disse får du et godt inntrykk av hvodan passive pre'er lyder. En pre må ikke koste mye(jfr. Creek OBH-12/24) men en er vel litt avhengig av impedansmatch. Jeg har i hvertfall bare positive erfaringer med dem.
Neste steg må jo være å pløye gjennom stereophile for de siste ti år for å få noen tips om hva som er skitt og hva som er kanel, deretter besøke Audiogon der selges det kjempegreier til normal pris.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.596
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
En QED Vector Reference gjør mye..... eller faktisk det meste riktig og i sub segmentet innenfor preamper, QED MA34 er vel uslåelig hvis ting skal koste EN tusenlapp eller mindre, mens QED Vector Reference kan gi mange preamper helt opp i 10 tusen kroner's klassen en lærepenge i lydkvalitet......... og man kan bytte ut 2 kondiser og et par småting samt kjøpe en enda større veggvorte samt korte inn og bytte ut kablingen mellom poweret og pre'en og VOILA !! så har man en preamp som virkelig spiser sammen med de store gutta............. dette er ikke noe jeg bare sier.... det er noe jeg har prøvd......... men vær klar over at det er en preamp som ikke tilfører forvrengning eller mye "karakter"...... den er veldig nøytral........ som sagt så bør den absolut prøves....... den er definitivt min budsjett referanse.
 
H

hordasped

Gjest
Bør for all del ikke koste skjorta,få det først og fremst til å matche(hjem på prøve,flere stk. pre),men det jeg har opplevd ang.Pre,JA,det blir som regel bedre jo mer kronasje du legger inn.

Fra EC 4.7,Burmester 935mkII,Jeff Rowland Concerto til Cary SLP 05,bare for å nevne et par stk,ja det koster,men syns allikevel det er verdt det,mye med preferanser selsagt.

LYKKE TIL
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg har vel gått gradene når det gjelder pre. noen ec-er, deriblant 4.7 av siste sort, en bat vk51se, som er en glimrende sak, og nå så skal jeg ha mye selskap med en arc ref 3. at det er progresjon i henhold til pris så langt, er for meg et utvilsomt faktum..det som også synes å være riktig er at en skal holde seg til samme fabrikant for pre og amper for å få størst synergi. dvs dersom en ellers liker merkesignaturen. bare synd det koster så mye ;D

jakr
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Pre er noe man bør ha i cd-spilleren.
erru gæærn?Vil da for allt i verden ikke unnvære min flott PV 10 AL........... ;)
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
En forforsterker bør helt klart koste minst 14995,-
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Mange takk folkens for etterhvert mange gode og fornuftige betraktninger. De skal alle taes med videre.

Fikk et lite tips om Parasound 2100. En ny (?) pre med stort sett alt jeg trenger til en billig penge. Den har theater throughput for både frontene og sub, delefilter slik at en kan drive frontene som Small (eller large) og valgfri delefrekvens. Mao en stereo pre med surround funksjoner. Genialt! Alt dette til 6000 ny. Men så var det lyden da... Lukter hjemlån av dette!
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
AlexanderK skrev:
salvatore skrev:
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
her må jeg bare si meg meget uenig. dette er en preamp jeg aldri kommer til å eie igjen, men som så mange ganger før på dette forum; smak og bak.

cj
Her må jeg nok si meg litt enig med cj.. Jeg solgte min for en ukes tid siden. Den fungerte ikke godt i mitt oppsett iallefall. :)
Enig enig... EC forsterkere er sammen med Tandberg 3000 serie noe av det mest oppskrytte som finnes. Styr unna.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Det ligger en EC 4.5 på børsen til 3 lapper.
 
R

Rojoh

Gjest
Ivaols skrev:
Mange takk folkens for etterhvert mange gode og fornuftige betraktninger. De skal alle taes med videre.

Fikk et lite tips om Parasound 2100. En ny (?) pre med stort sett alt jeg trenger til en billig penge. Den har theater throughput for både frontene og sub, delefilter slik at en kan drive frontene som Small (eller large) og valgfri delefrekvens. Mao en stereo pre med surround funksjoner. Genialt! Alt dette til 6000 ny. Men så var det lyden da... Lukter hjemlån av dette!
Den high-pass funksjonen er genial. Sikkert ingen dum pre det.

Mvh. Johan
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Nok et tips: Audio Valve Eklipse. I forhold til hva den presterer tror jeg dette er den rimeligste preampen på makedet i dag, i den grad kr. 29.000,- kan sies å være rimelig.
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Tja, hvor mye må egentlig en pre koste? Det er nærmest håpløst å ta dette ut av sammenhengen, dvs. hva det skal spille sammen med, og preferanser. Men jeg gjør det likevel ;D

Har prøvd mye forskjellig på pre-fronten og etter min erfaring kan man faktisk få riktig så god lyd for en liten sum, men da må du kanskje ofre ting som remote, og prosessor inngang.

Noe av det morsomste, hvis du har en god dac, er Meridian 518 som du kobler mellom drivverk og dac. Utgangene fra dac'en kjører du rett i effekttrinnet. Kan spelle noe i hampen når det funker :eek: :eek:!

Et annet alternativ er doble NLE-17 (er vel det?), dvs. en per kanal for balansert drift, attenuator med 4 kanaler og batteridrift. TAS roste også denne (ikke balansert) opp i skyene. Spiller knall!

Audio Note preamp kit. Min er moddet i strømforsyningen (ny trafo, rør, kondiser, etc.) av Motron. Jada, det speller himmelsk det også. Mindre hi-fi, mer sjel?

TVC - kan være kresen på kabler, men jeg har aldri opplevd det. Enkelt, robust og slipper signalet rett gjennom. Min er bygd av LMC, men Django fra DIY HiFi Supply speller også bra (f.eks. med DP A1).

Pass Aleph P spiller best av dem alle ;D, men så koster den en del mer også ;)

Det ble visst 5 preamper det og ja, jeg har alle den dag i dag. De gærne har det godt! Hva som funker best avhenger av system og preferanser. Dersom du skal ha det rett gjennom, med minst mulig påvirkning - da ville jeg prøvd Meridian eller kanskje TVC med S&B trafoer.

Det var litt om mine subjektive erfaringer!
- josi
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Polkagris skrev:
AlexanderK skrev:
salvatore skrev:
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
her må jeg bare si meg meget uenig. dette er en preamp jeg aldri kommer til å eie igjen, men som så mange ganger før på dette forum; smak og bak.

cj
Her må jeg nok si meg litt enig med cj.. Jeg solgte min for en ukes tid siden. Den fungerte ikke godt i mitt oppsett iallefall. :)
Enig enig... EC forsterkere er sammen med Tandberg 3000 serie noe av det mest oppskrytte som finnes. Styr unna.
Har selv hørt hva en EC 4.7 kan utrette i ett anlegg, EC 4.7 erstattet riktignok at signalet slapp å gå igjennom en surroundreciver til 15k.
Utskiftningen gjorde at lydbildet vokste i alle retninger og klangfarger samt mellomtone sto fram på en mye bedre måte.
At EC 4.7 i prisklassen 6K som den går for brukt er ett svært godt kjøp er jeg ikke i tvil om, selv om utviklingen går fort tror jeg i det rette oppsettet at EC 4.7 vil konkurrere og overgå andre nye preamper i prisklassen 6K.

MVH Johnny
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Polkagris skrev:
AlexanderK skrev:
salvatore skrev:
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
her må jeg bare si meg meget uenig. dette er en preamp jeg aldri kommer til å eie igjen, men som så mange ganger før på dette forum; smak og bak.

cj
Her må jeg nok si meg litt enig med cj.. Jeg solgte min for en ukes tid siden. Den fungerte ikke godt i mitt oppsett iallefall. :)
Enig enig... EC forsterkere er sammen med Tandberg 3000 serie noe av det mest oppskrytte som finnes. Styr unna.
Har selv hørt hva en EC 4.7 kan utrette i ett anlegg, EC 4.7 erstattet riktignok at signalet slapp å gå igjennom en surroundreciver til 15k.
Utskiftningen gjorde at lydbildet vokste i alle retninger og klangfarger samt mellomtone sto fram på en mye bedre måte.
At EC 4.7 i prisklassen 6K som den går for brukt er ett svært godt kjøp er jeg ikke i tvil om, selv om utviklingen går fort tror jeg i det rette oppsettet at EC 4.7 vil konkurrere og overgå andre nye preamper i prisklassen 6K.

MVH Johnny
En stereoforforsterker vil "alltid" spille fletta av en surroundforsterker. Om man "tar bort" all surrounddekodingen og effekten i forsterkeren, blir det ikke mange kronene igjen til å utvikle stereoforforsterkerdelen.

Når du sier at en 4.7 vil konkurrere og overgå nye forforsterkere i 6000-kronersklassen, må jeg jo nesten i at det bare skulle mangle. Den koster jo tross alt 15000 kroner nå for tida. Om man skal sammenligne en forforsterker basert på bruktpris, må man jo nødvendigvis sammenligne med andre forforsterkeres bruktpriser.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Polkagris skrev:
AlexanderK skrev:
salvatore skrev:
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
her må jeg bare si meg meget uenig. dette er en preamp jeg aldri kommer til å eie igjen, men som så mange ganger før på dette forum; smak og bak.

cj
Her må jeg nok si meg litt enig med cj.. Jeg solgte min for en ukes tid siden. Den fungerte ikke godt i mitt oppsett iallefall. :)
Enig enig... EC forsterkere er sammen med Tandberg 3000 serie noe av det mest oppskrytte som finnes. Styr unna.
Ja mulig etter din tenkemåte, men tar man pris med i betraktning kommer alt litt anderledes ut. Dessuten må man erfare selv og handle kostnadseffektivt lyd/pris. Etterhvert bygger man opp anlegget sitt, og erfaringen. tror ikke man lærer mye av å kjøpe det beste og dyreste i starten, man blir bare bortskjemt. Tror at 4.7 er et fint sted og begynne, iallefall vurdere om den passer med resten av utstyret.

Takk for tipset,Solo, skal undersøke nærmere.
 
Topp Bunn