Må en god pre koste mye?

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hei!

Lånte med meg hjem en surround receiver som blir levert tilbake fordi den ikke spiller musikk på mine Gradient høyttalere drevet av Coda forsterker og BlueNote kilde.

For å ikke sitte der som et brød uten musikk lånte jeg en NAD 1000 pre av en kamerat. Denne modellen gikk ut av produksjon i 1992, var sikkert billig, men spiller likevel ringer rundt receiveren.

Når dette er mulig så spør jeg ganske enkelt, må en betale mye for en god stereo pre? Med god mener jeg en som spiller musikk, altså slipper signalet gjennom uten å kødde det til.

De som hevder det ikke er stor forskjell på linje elektronikk, kan jeg få forslag til hva som er bra, men ikke koster skjorta?

Dere som mener å høre forskjell selv på kabler, hva vil dere anbefale en grinete skeptikker? ;)

PS: nevnte jeg at det er ønskelig med balanserte inn/utganger, prosessor inngang og fjernkontroll? ;D Sistnevnte er nesten et must...

Mange spørsmål her. Svar som dere lyster.

Mvh
Ivaols
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Hvis lyden allikevel er super, er billig bedre enn dyrt :).

Mvh. Frank
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Preamper har stort sett lang levetid, så bruktbørsen er et bra sted å lete.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
En pre som er i nærheten av å spille like bra som ingen pre koster mange mange tusen kroner. Det er i alle fall min erfaring.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Testet også en Coda CS pre til rundt 25 000 for noen uker siden, det var noen gode hopp fra NAD opp til denne. Men signalet skal jo bare gjennom. Det må da være mulig å la det passere med lite påvirkning rimeligere enn 25 høvdinger???
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Rhesus skrev:
Preamper har stort sett lang levetid, så bruktbørsen er et bra sted å lete.
Leter gjerne på Bruktbørsen, men hva skal jeg lete etter?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.127
Pre er noe man bør ha i cd-spilleren.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
He he.

Jeg har også hatt Audio Aero Capitole cd spiller så jeg vet hva du snakker om.

Har allerede en god cd spiller så alt jeg trenger er en pre som sender signalet gjennom, kjapt, trygt og billig.
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Ligger en Vincent sa-93 på bruktbørsen , riktignok under cd / dvd .
Den har ikke prosessorinngang men balanserte inn / utganger og lekker fjernkontroll . Den er helt tyst og ha klar og detaljert lyd .
Koster 14000 ny så du kan kanskje gjøre et kupp ?
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Etter det eg sjølv har erfart så får du ofte det du betalar for også for prear. Du oppgir heller ikkje noko busjett. På bruktbørsen ligg det jo ein Embla pre som skal gje særs mykje for pengane (1000,-). Den passive DP 7.3 er ein klassikar, men 4 gonger så dyr (4400,-). Musical Fidelity Nu-Vista har og eit veldig godt ry (6500,-) Kjøper du brukt kan du prøve mykje forskjellig utan å tape noko særleg med pengar:)
 
N

nb

Gjest
Bx skrev:
En pre som er i nærheten av å spille like bra som ingen pre koster mange mange tusen kroner. Det er i alle fall min erfaring.
I følge folk med erfaring og utstyr til noen hundre tusen er en pre noe av det viktigste av alt. Kjør debatt!
 
R

Rojoh

Gjest
nb skrev:
I følge folk med erfaring og utstyr til noen hundre tusen er en pre noe av det viktigste av alt. Kjør debatt!
Kan ikke du starte, da? Du vet sikkert mye om dette, vil jeg tro.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
jeg har i alle fall kommet dit at jeg foretrekker god pre og "dårlig" effekt fremfor det motsatte.

cj
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Rojoh skrev:
nb skrev:
I følge folk med erfaring og utstyr til noen hundre tusen er en pre noe av det viktigste av alt. Kjør debatt!
Kan ikke du starte, da? Du vet sikkert mye om dette, vil jeg tro.
Følger spent med!
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Rør pre er også interessant.

Dere setter likhetstegn mellom dyrt og bra. Er det virkelig dyrt å få et signal gjennom med et minimum av påvirkning? Jeg spør av uvitenhet.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
En pre som er i nærheten av å spille like bra som ingen pre koster mange mange tusen kroner. Det er i alle fall min erfaring.
Er du sikker på det utsagnet? Mitt inntrykk er at en god pre kan gjøre enormt med størrelsen på lydbildet og dette virker nærmest uavhengig av både kilde og effekttrinn. Jeg mistenker at en god pre kan legge til positive egenskaper til musikksignalet som ikke tilføres andre steder i signalveien.
Og ja, det koster :D
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Etter min erfaring så er en god pre like viktig som en god effektforsterker! Hvor mye en skal bruke kommer vel an på budskjett. Jeg har dei siste årene kjøpt pre i samme klasse (les pris) som effektene jeg har brukt. Den preen som jeg har brukt som gav mest for pengene, var en passiv DP7,0, men den hadde sine bakdeler den også.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
cary da, pre til rundt 40k nytt, får man en fin pris på bruktbørsen på.
har selv slp2002 som jeg er meget godt fornøyd med, og ja, dette er en rør-pre
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Svar på spørsmålet til trådstarter blir nok NEI fra min kant!
Pre MÅ ikke koste masse penger, men; det er jo klart at prestasjoner/gjengivelse som regel speiles via pris. Finnes dog hederlige unntak. Har selv en meget rimelig pre, betalte vel ca 3000,- for den, og har i ettertid oppgradert rør for ca tusenlappen. Dvs at min pre havnet på totalt ca 4000,- Blir jo spanande å høre Laugets dom, når det i sin tid blir klart for lyttekveld igjen. Jeg synes det spiller flere klasser opp ifht tidligere, men har jo også skiftet mer enn bare pre`en da.... Kunne jo f x vært interessant med en "duell" mellom min budsjett-pre og en mer kostbar sak. Får se hva som kan bli aktuelt.......

mvh
Proffen
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Jeg har klokketro på at en pre er den komponenten som oftest kan tilføre litt magi i ett oppsett som ellers henger nogenlunde på greip. Tror det er få anlegg som ikke vil løftes betraktelig med enten en god Burmester eller en Cary slp05.
Men det er jo et kostnadsspørsmål. selv spiller jeg desverre uten :-[
 

Rune_pedersen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
128
Antall liker
3
ivar skrev:
cary da, pre til rundt 40k nytt, får man en fin pris på bruktbørsen på.
har selv slp2002 som jeg er meget godt fornøyd med, og ja, dette er en rør-pre

Hei
Har kjøpt samme pre amp som du har lurer på en del ting om den kan jeg sende deg pm.


Mvh Rune
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Solo skrev:
Er du sikker på det utsagnet? Mitt inntrykk er at en god pre kan gjøre enormt med størrelsen på lydbildet og dette virker nærmest uavhengig av både kilde og effekttrinn. Jeg mistenker at en god pre kan legge til positive egenskaper til musikksignalet som ikke tilføres andre steder i signalveien.
Og ja, det koster :D
Sitter med samme erfaring. Gode pre`er i forskjellige klasser opp igjennom årene med lytting har vært Nakamichi CA5E mkII, DP BPC 7.0, DP C1b og Graaf Pre 13.5 mkII. Sistnevnte spilte sammen med et sett Aronov 9100 mono blokker, og åpnet tidenes himmelvelving hos en meget forutinntatt dog spent forsamling. Magisk.
Luftigheten, detaljeringsnivået og hullet igjennom som oppstår med DP C1b er ikke overraskende vanedannende for meg.
Så ja, i min verden koster dessverre pre en slant.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Proffen skrev:
Svar på spørsmålet til trådstarter blir nok NEI fra min kant!
Pre MÅ ikke koste masse penger, men; det er jo klart at prestasjoner/gjengivelse som regel speiles via pris. Finnes dog hederlige unntak. Har selv en meget rimelig pre, betalte vel ca 3000,- for den, og har i ettertid oppgradert rør for ca tusenlappen. Dvs at min pre havnet på totalt ca 4000,- Blir jo spanande å høre Laugets dom, når det i sin tid blir klart for lyttekveld igjen. Jeg synes det spiller flere klasser opp ifht tidligere, men har jo også skiftet mer enn bare pre`en da.... Kunne jo f x vært interessant med en "duell" mellom min budsjett-pre og en mer kostbar sak. Får se hva som kan bli aktuelt.......

mvh
Proffen
Moro å høre at noen har fått godlyd ut av rimelige greier. Classic 9.0 så interessant ut! Har den balansejustering?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.372
Torget vurderinger
13
Har selv en Audio Aero Capitole med full preamp.
Kjørte en stund Capitolen rett i Moon W-5 trinnet, men fant raskt ut at lydbildet igjennom min preamp Moon p-5 ga meg ett enda bedre lydbilde.

Moon P-5 har jeg sett tilsalgs på bruktbørsen mellom 15-20K.

MVH Johnny
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ingen balanse her i gården nei. Kun et ratt på den, og det regulerer volumet........
Bestilte min fra Ardency Audio i Danmark, CE-merket og det hele.......... Godt nøgd, ja! ;D

mvh
Proffen
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.075
Torget vurderinger
0
Må en god pre koste mye?

Nei, og det er den komponenten som påvirker lydopplevelsen minst.

Jeg har også en testvinner - QED passiv preamp - som hentes fram med jevne mellomrom - for å sammenligne ;)
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
et billig alternativ, men det finnes andre som kan uendelig mye mer. Dynamikk, luft, ro og ikke minst perspektiv er ganske begrenset med 4.7. Den kontrollerer volumet, til potmeteret svikter, men den tryller ikke,
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
I hine hårde dage eide jeg en kort periode en NAD 106. Jeg solgte den fordi den låt spissere enn en passiv pre jeg hadde. I ettertid forstår jeg at det som skjedde med den passive preen var at kabelkapasitansen sammen med den høye utgangsimpedansen ble en litt ukontrollerbar equalizer som dempet diskanten variablet sammen med volumet. Bedre da å ha noen tonekontroler, synes jeg nå. Problemet lå sansynligvis i spredningskarateristikken til høyttalerene litt over delefrekvensen. Så i dag hadde jeg vel skrudd på tonekontrollen, og testet litt blindt før jeg eventuelt kvittet meg med den.

Som sedvanlig måtte jeg skru av lokket, og den er et stykke kvalitetselektronikk. Hvis jeg var i markedet nå, så ville jeg nok prøvd en slik først. De er jo så rørende billige også at det er begrenset hvor galt det kan gå.
 
R

Rojoh

Gjest
Flageborg skrev:
Må en god pre koste mye?

Nei, og det er den komponenten som påvirker lydopplevelsen minst.

Jeg har også en testvinner - QED passiv preamp - som hentes fram med jevne mellomrom - for å sammenligne ;)
Joa, har hatt en slik, for å si det slik. Passer for folk som ikke er så kresne. ;)

Mvh. Johan
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:
Preamper har stort sett lang levetid, så bruktbørsen er et bra sted å lete.
Enig med Rhesus her, finn deg en god brukt preamp her. Som svar på ditt spørsmål, må jeg nok bekrefte IMO, at en god pre koster en del, og ja: det er stor forskjell........
 
R

Rojoh

Gjest
Rhesus skrev:
I hine hårde dage eide jeg en kort periode en NAD 106. Jeg solgte den fordi den låt spissere enn en passiv pre jeg hadde. I ettertid forstår jeg at det som skjedde med den passive preen var at kabelkapasitansen sammen med den høye utgangsimpedansen ble en litt ukontrollerbar equalizer som dempet diskanten variablet sammen med volumet. Bedre da å ha noen tonekontroler, synes jeg nå. Problemet lå sansynligvis i spredningskarateristikken til høyttalerene litt over delefrekvensen. Så i dag hadde jeg vel skrudd på tonekontrollen, og testet litt blindt før jeg eventuelt kvittet meg med den.

Som sedvanlig måtte jeg skru av lokket, og den er et stykke kvalitetselektronikk. Hvis jeg var i markedet nå, så ville jeg nok prøvd en slik først. De er jo så rørende billige også at det er begrenset hvor galt det kan gå.
Joa, men det er jo dumt å kaste hundrelapper ut av vinduet også - hvis man ikke blir fornøyd, mener jeg...

Mvh. Johan
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Flageborg skrev:
Må en god pre koste mye?

Nei, og det er den komponenten som påvirker lydopplevelsen minst.

Jeg har også en testvinner - QED passiv preamp - som hentes fram med jevne mellomrom - for å sammenligne ;)
Har hørt hva en receiver som pre kan gjøre hos deg Flageborg! Imponerende!! Får en ny receiver til test i morra, så får vi se om den spiller musikk i mitt system.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
nb skrev:
Bx skrev:
En pre som er i nærheten av å spille like bra som ingen pre koster mange mange tusen kroner. Det er i alle fall min erfaring.
I følge folk med erfaring og utstyr til noen hundre tusen er en pre noe av det viktigste av alt. Kjør debatt!
Jeg er enig i at det er viktig - men mest på minus-siden. En dårlig pre kan trekke ned lydkvaliteten betraktelig. En god pre trekker ned lydkvaliteten forsvinnende lite (men det koster). Men dette gjelder alle andre komponenter også: Kilde, effekttrinn og høyttalere. Alle degraderer signalet mer eller mindre. Det som er spesielt med en pre er at den egentlig er unnværlig.

Hvis jeg skal spekulere i årsaken til at pre av mange regnes som den viktigste komponenten så tror jeg det er fordi mange har anledning til å a/b-teste med og uten pre. Det er ikke så vanskelig å finne ut hvor mye galt en pre kan gjøre. Det er verre å teste uten kilde, effekttrinn eller høyttalere. Da blir det ingen lyd. Men dette illustrerer jo også hvor latterlig enkel primæroppgaven til en pre er. Inngangsvelger + volumkontroll og minimalt med farging. Det signalet som går inn i en pre er i de fleste situasjoner forbløffende likt det som går inn i et effekttrinn. For det som ønsker farging er det heller ikke vanskeligere (teknisk sett) å fargelegge lyden i signalkilden og/eller effekttrinnet.

Et anlegg med en egen pre er et anlegg med kompromisser uansett prislapp og komponenter - i hvert fall hvis man ser det fra en teknisk synsvinkel. Man introduserer mange unødvendige grensesnitt, kabler og aktive komponenter. Hvis prisen på pre-en står i stil til resten av anlegget så vil den introdusere en hørbare degradering av lydkvaliteten. Dessverre er det mange gode komponenter som er avhengig av pre for å fungere. Men det er ingen tvil om at man får betydelig mer for pengene om man finner en kvalitetskonfigurasjon der inngangsvelger og volumkontroll er ivaretatt av andre komponenter. Gjør man et klokt og kostbart kjøp av pre så blir degraderingen tilnærmet null. Men tenk så på hva de samme pengene kunne utrettet et annet sted i signalkjeden.
 
R

Rojoh

Gjest
Bx skrev:
nb skrev:
Bx skrev:
En pre som er i nærheten av å spille like bra som ingen pre koster mange mange tusen kroner. Det er i alle fall min erfaring.
I følge folk med erfaring og utstyr til noen hundre tusen er en pre noe av det viktigste av alt. Kjør debatt!
Jeg er enig i at det er viktig - men mest på minus-siden. En dårlig pre kan trekke ned lydkvaliteten betraktelig. En god pre trekker ned lydkvaliteten forsvinnende lite (men det koster). Men dette gjelder alle andre komponenter også: Kilde, effekttrinn og høyttalere. Alle degraderer signalet mer eller mindre. Det som er spesielt med en pre er at den egentlig er unnværlig.

Hvis jeg skal spekulere i årsaken til at pre av mange regnes som den viktigste komponenten så tror jeg det er fordi mange har anledning til å a/b-teste med og uten pre. Det er ikke så vanskelig å finne ut hvor mye galt en pre kan gjøre. Det er verre å teste uten kilde, effekttrinn eller høyttalere. Da blir det ingen lyd. Men dette illustrerer jo også hvor latterlig enkel primæroppgaven til en pre er. Inngangsvelger + volumkontroll og minimalt med farging. Det signalet som går inn i en pre er i de fleste situasjoner forbløffende likt det som går inn i et effekttrinn. For det som ønsker farging er det heller ikke vanskeligere (teknisk sett) å fargelegge lyden i signalkilden og/eller effekttrinnet.

Et anlegg med en egen pre er et anlegg med kompromisser uansett prislapp og komponenter - i hvert fall hvis man ser det fra en teknisk synsvinkel. Man introduserer mange unødvendige grensesnitt, kabler og aktive komponenter. Hvis prisen på pre-en står i stil til resten av anlegget så vil den introdusere en hørbare degradering av lydkvaliteten. Dessverre er det mange gode komponenter som er avhengig av pre for å fungere. Men det er ingen tvil om at man får betydelig mer for pengene om man finner en kvalitetskonfigurasjon der inngangsvelger og volumkontroll er ivaretatt av andre komponenter. Gjør man et klokt og kostbart kjøp av pre så blir degraderingen tilnærmet null. Men tenk så på hva de samme pengene kunne utrettet et annet sted i signalkjeden.
Aahh! Endelig en med litt omdreiing i topplokket. Selvsagt kan man ikke diskutere pre isolert sett. Sammenheng, gutter! Sammenheng!

Mvh. Johan
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Rojoh skrev:
Rhesus skrev:
I hine hårde dage eide jeg en kort periode en NAD 106. Jeg solgte den fordi den låt spissere enn en passiv pre jeg hadde. I ettertid forstår jeg at det som skjedde med den passive preen var at kabelkapasitansen sammen med den høye utgangsimpedansen ble en litt ukontrollerbar equalizer som dempet diskanten variablet sammen med volumet. Bedre da å ha noen tonekontroler, synes jeg nå. Problemet lå sansynligvis i spredningskarateristikken til høyttalerene litt over delefrekvensen. Så i dag hadde jeg vel skrudd på tonekontrollen, og testet litt blindt før jeg eventuelt kvittet meg med den.

Som sedvanlig måtte jeg skru av lokket, og den er et stykke kvalitetselektronikk. Hvis jeg var i markedet nå, så ville jeg nok prøvd en slik først. De er jo så rørende billige også at det er begrenset hvor galt det kan gå.
Joa, men det er jo dumt å kaste hundrelapper ut av vinduet også - hvis man ikke blir fornøyd, mener jeg...

Mvh. Johan
Enig. Men han får jo alltids solgt den igjen hvis den ikke faller i smak.
 
R

Rojoh

Gjest
Har desverre ikke hørt akkurat den preampen du nevner, men har hatt noen Roteler i samme prisklasse. På sitt beste (når ting klaffer), så yter de faktisk bra. Likevel ikke bra nok til å rettferdiggjøre mye av det øvrige utstyret som brukes av folk på hfs - selvsagt sett i lys av at det lett lar seg gjøre å skaffe noe som er bedre. Hvorvidt pris er av betydning i en slik sammenheng, det er ikke lett å mene noe om. Da er vi over på det subjektive plan.

Mvh. Johan
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mye rare svar her.
Synes også det er litt spesielt at en bransjeaktør synes produkter som andre bransjeaktører selger ikke har noe for seg.
 
R

Rojoh

Gjest
Det gjelder å vite hvem som har rett, og det er meg, for dem som undres. Selvsagt er jeg heller ikke dum nok til å uttale meg bastant, eller komme med konkrete anbefalinger - hverken el-cheapo eller costa-plenta-løsninger. ;D

Edit: Nå ble det så mange skrivefeil her (som forhåpentligvis er rettet opp), at jeg tusler tilbake til ølboksen...

Mvh. Johan
 
Topp Bunn