Må en god pre koste mye?

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Parasound NC 2100 har vært i eie rundt 2 uker.

Den fungerer helt etter forventningene på det tekniske plan med sine smarte løsninger.

På det lydmessige plan (som er uløselig knyttet til det tekniske plan) fungerer det også helt etter forventningene. Mer om det.

Mitt anlegg består av Gradient Revolution 05 høyttalere, Coda CS300 effektforsterker og en BluNote Mini Koala cd spiller. Lyden via receiver ble for lukket og mørk etter min smak. En stereo pre var derfor ønsket. Har tidligere testet Coda forsterkerens tilhørende pre, og ville ha den samme luftigheten, musikaliteten, nærheten og gjennomsiktigheten som denne, til mindre monetas. Derav overskriften: "Må en god pre koste mye?". Siden ingen av overnevnte komponenter har vært i hus samtidig ble det naturlig nok litt vanskelig med nivåmatching og blindtesting. De følgende betraktninger er derfor basert på god (?) gammeldags seende synsing.

Parasound NC 2100 fremstår som en nøytrale pre. Ingen frekvensområder preger lydbildet, som f.eks bassen til en viss grad kan gjøre via Yamaha 1800.

Jeg er opptatt av nærhet i lyden. Med det mener jeg at Lisa Ekdahl sin stemme skal stå sukkersøt foran meg og den lett hese og fløyelsmyke stemmen til Even Johansen i Magnet skal være nettopp det, lett hes og fløyelsmyk. Dette skjer med Parasound.

Gjennomsiktighet er et begrep jeg forbinder med Gradient høyttalerene. De fortjener elektronikk som ikke farger. Parasound er gjennomsiktig. Detaljene flyter. Om det er Parasound sin fortjeneste tviler jeg på, men den virker ikke å sløre til noe særlig.

Parsounden fremstår som en ærlig pre. Mitt rom har til tross for moderat demping fremdeles problemer med øvre mellomtone. Med Parasounden blir ikke problemene mindre, heller ikke større. Jeg mener av den grunn Parasounden kan passe både i mørke og lyse oppsett fordi den er nøytral.

I mine ører er Parasounden svært god. Innbiller meg at den ikke er så god som Coda preèn til 25 000 jeg hadde hjemme et par uker. Mener Coda var enda mer gjennomsiktig, musikalsk og gav bedre bass. Disse mulige forskjellene får jeg ikke testet. Det jeg derimot vet er at jeg kan leve godt med Parasound. Grunnen er enkel, den siste uken er det blitt mye musikk!

Mitt svar på trådens overskrift "Må en god pre koste mye?" er nei, men jeg skjønner de som bruker de ekstra pengene...

Takk for alle bidrag!

Mvh
Ivaols
 
Topp Bunn