Må en god pre koste mye?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
AlexanderK skrev:
johnnygrandis skrev:
Polkagris skrev:
AlexanderK skrev:
salvatore skrev:
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
her må jeg bare si meg meget uenig. dette er en preamp jeg aldri kommer til å eie igjen, men som så mange ganger før på dette forum; smak og bak.

cj
Her må jeg nok si meg litt enig med cj.. Jeg solgte min for en ukes tid siden. Den fungerte ikke godt i mitt oppsett iallefall. :)
Enig enig... EC forsterkere er sammen med Tandberg 3000 serie noe av det mest oppskrytte som finnes. Styr unna.
Har selv hørt hva en EC 4.7 kan utrette i ett anlegg, EC 4.7 erstattet riktignok at signalet slapp å gå igjennom en surroundreciver til 15k.
Utskiftningen gjorde at lydbildet vokste i alle retninger og klangfarger samt mellomtone sto fram på en mye bedre måte.
At EC 4.7 i prisklassen 6K som den går for brukt er ett svært godt kjøp er jeg ikke i tvil om, selv om utviklingen går fort tror jeg i det rette oppsettet at EC 4.7 vil konkurrere og overgå andre nye preamper i prisklassen 6K.

MVH Johnny
En stereoforforsterker vil "alltid" spille fletta av en surroundforsterker. Om man "tar bort" all surrounddekodingen og effekten i forsterkeren, blir det ikke mange kronene igjen til å utvikle stereoforforsterkerdelen.

Når du sier at en 4.7 vil konkurrere og overgå nye forforsterkere i 6000-kronersklassen, må jeg jo nesten i at det bare skulle mangle. Den koster jo tross alt 15000 kroner nå for tida. Om man skal sammenligne en forforsterker basert på bruktpris, må man jo nødvendigvis sammenligne med andre forforsterkeres bruktpriser.
Hvis du leser innlegget mitt skriver jeg at jeg indikerer i forhold til hvor langt utviklingen er kommet.D.V.S at selv om preampen EC 4.7 har fått noen år på rumpa,så er det fremdeles en fremdragende preamp i forhold til prisen den går for brukt..
Sammeligner du en ny preamp altså 4.7 mot en annen ny som nettopp er kommet på markedet i samme prisklasse er jeg ikke så sikker på at den holder helt mål her....
Dette p.g.a at teknologien er som kjent i rask utvikling....

Og hvis som du sier jeg skulle velge å sammenligne denne preampen mot andre brukte preamper i 6K klassen tror jeg allikevel at den vil stå seg godt i riktig oppsett.
En EC 4.7 er det jo solgt noen av så det burde ikke være noen problemer å få tak i brukt...
At jeg sammenlignet preampen i forhold til suurerundt tingen var fordi det nettopp var den den ble byttet ut med.Og nei det kom ikke som ett sjokk at den spilte bedre, men måten den spilte i oppsettet og passet inn var svært bra, det skal sies at min kompis har selvbygde monoblokker og det har vist seg fra før at matchen mot disse ikke har vært helt enkel å få til.
Har forøvrig hørt preampen i andre oppsett men ikke i direkte sammenligning mot noe her.
Preampen fokuserer endel på mellomtonen og derfor mener jeg at den ikke passer i alle oppsett.

MVH Johnny
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
josi skrev:
Tja, hvor mye må egentlig en pre koste? Det er nærmest håpløst å ta dette ut av sammenhengen, dvs. hva det skal spille sammen med, og preferanser. Men jeg gjør det likevel ;D

Har prøvd mye forskjellig på pre-fronten og etter min erfaring kan man faktisk få riktig så god lyd for en liten sum, men da må du kanskje ofre ting som remote, og prosessor inngang.

Noe av det morsomste, hvis du har en god dac, er Meridian 518 som du kobler mellom drivverk og dac. Utgangene fra dac'en kjører du rett i effekttrinnet. Kan spelle noe i hampen når det funker :eek: :eek:!

Et annet alternativ er doble NLE-17 (er vel det?), dvs. en per kanal for balansert drift, attenuator med 4 kanaler og batteridrift. TAS roste også denne (ikke balansert) opp i skyene. Spiller knall!

Audio Note preamp kit. Min er moddet i strømforsyningen (ny trafo, rør, kondiser, etc.) av Motron. Jada, det speller himmelsk det også. Mindre hi-fi, mer sjel?

TVC - kan være kresen på kabler, men jeg har aldri opplevd det. Enkelt, robust og slipper signalet rett gjennom. Min er bygd av LMC, men Django fra DIY HiFi Supply speller også bra (f.eks. med DP A1).

Pass Aleph P spiller best av dem alle ;D, men så koster den en del mer også ;)

Det ble visst 5 preamper det og ja, jeg har alle den dag i dag. De gærne har det godt! Hva som funker best avhenger av system og preferanser. Dersom du skal ha det rett gjennom, med minst mulig påvirkning - da ville jeg prøvd Meridian eller kanskje TVC med S&B trafoer.

Det var litt om mine subjektive erfaringer!
- josi
Jøss, har du 5 pre amper nå Josi :eek:
Jeg har fått høre EC 4.5 godt modda, NLE17 reiret ;), LMC TVC`n ;D, Pass Aleph P :eek:, og lide bidde grann via Meridian 518 hjemme hos deg.
Kommer snart og "rapper" Pass`n din hehehe... 8)
Ajaj for en pre amp. Her snakker vi byggekvalitet og lydformidling i særklasse når den er matchet med komponenter den liker.
Eg har noko på gang ;)
 

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Innlegg
516
Antall liker
6
Polkagris skrev:
AlexanderK skrev:
salvatore skrev:
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
her må jeg bare si meg meget uenig. dette er en preamp jeg aldri kommer til å eie igjen, men som så mange ganger før på dette forum; smak og bak.

cj
Her må jeg nok si meg litt enig med cj.. Jeg solgte min for en ukes tid siden. Den fungerte ikke godt i mitt oppsett iallefall. :)
Enig enig... EC forsterkere er sammen med Tandberg 3000 serie noe av det mest oppskrytte som finnes. Styr unna.
Mener du EC forsterkere generelt da eller?
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Nå har jeg prøvd 3 receivere på kort tid.

Ligger i samme gata og erfaringen er overførbar.

Onkyo 875 ble i mitt rom, med mine høyttalere og elektronikk målt til svært dårlig lydkvalitet med mine ører. Samtidig registerer jeg andre som er nært sagt euforiske over samme produkt. De sitter selvsagt med andre høyttalere, elektronikk og ører. Har nå en Yamaha 1800 hjemme til test. Plutselig spiller det musikk igjen!

Er det da riktig av meg å gå på nett med en slakt av Onkyoen og uforbeholden lovprisning av Yamaha 1800? SELVSAGT IKKE!!! Matching, matching, matching. Lån med hjem, prøv selv, lytt selv, stå på til en blir fornøyd.

PS: den Parasounden må jeg virkelig få prøvd...
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Husk at skribentene hele tiden tar hensyn til pris.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
AlexanderK skrev:
johnnygrandis skrev:
Polkagris skrev:
AlexanderK skrev:
salvatore skrev:
oyvjorge skrev:
Mest valuta for pengene: EC 4,7. punktum. Den nærmer seg High end. Stram, STORT perspektiv og spiller bare musikk. Litt minus er det: Kunne vært litt åpnere i toppen. Den koster ikke skjorta på brukten, 6-7K. Løp og kjøp. de er pop, så man må være tidlig ute.
her må jeg bare si meg meget uenig. dette er en preamp jeg aldri kommer til å eie igjen, men som så mange ganger før på dette forum; smak og bak.

cj
Her må jeg nok si meg litt enig med cj.. Jeg solgte min for en ukes tid siden. Den fungerte ikke godt i mitt oppsett iallefall. :)
Enig enig... EC forsterkere er sammen med Tandberg 3000 serie noe av det mest oppskrytte som finnes. Styr unna.
Har selv hørt hva en EC 4.7 kan utrette i ett anlegg, EC 4.7 erstattet riktignok at signalet slapp å gå igjennom en surroundreciver til 15k.
Utskiftningen gjorde at lydbildet vokste i alle retninger og klangfarger samt mellomtone sto fram på en mye bedre måte.
At EC 4.7 i prisklassen 6K som den går for brukt er ett svært godt kjøp er jeg ikke i tvil om, selv om utviklingen går fort tror jeg i det rette oppsettet at EC 4.7 vil konkurrere og overgå andre nye preamper i prisklassen 6K.

MVH Johnny
En stereoforforsterker vil "alltid" spille fletta av en surroundforsterker. Om man "tar bort" all surrounddekodingen og effekten i forsterkeren, blir det ikke mange kronene igjen til å utvikle stereoforforsterkerdelen.

Når du sier at en 4.7 vil konkurrere og overgå nye forforsterkere i 6000-kronersklassen, må jeg jo nesten i at det bare skulle mangle. Den koster jo tross alt 15000 kroner nå for tida. Om man skal sammenligne en forforsterker basert på bruktpris, må man jo nødvendigvis sammenligne med andre forforsterkeres bruktpriser.
Hvis du leser innlegget mitt skriver jeg at jeg indikerer i forhold til hvor langt utviklingen er kommet.D.V.S at selv om preampen EC 4.7 har fått noen år på rumpa,så er det fremdeles en fremdragende preamp i forhold til prisen den går for brukt..
Sammeligner du en ny preamp altså 4.7 mot en annen ny som nettopp er kommet på markedet i samme prisklasse er jeg ikke så sikker på at den holder helt mål her....
Dette p.g.a at teknologien er som kjent i rask utvikling....

Og hvis som du sier jeg skulle velge å sammenligne denne preampen mot andre brukte preamper i 6K klassen tror jeg allikevel at den vil stå seg godt i riktig oppsett.
En EC 4.7 er det jo solgt noen av så det burde ikke være noen problemer å få tak i brukt...
At jeg sammenlignet preampen i forhold til suurerundt tingen var fordi det nettopp var den den ble byttet ut med.Og nei det kom ikke som ett sjokk at den spilte bedre, men måten den spilte i oppsettet og passet inn var svært bra, det skal sies at min kompis har selvbygde monoblokker og det har vist seg fra før at matchen mot disse ikke har vært helt enkel å få til.
Har forøvrig hørt preampen i andre oppsett men ikke i direkte sammenligning mot noe her.
Preampen fokuserer endel på mellomtonen og derfor mener jeg at den ikke passer i alle oppsett.

MVH Johnny
Jeg er ikke enig med dine argumenter når du sier at EC 4.7 er et fremdragende bruktkjøp, da du argumenterer med- og sammenligner med andre, nye produkter, som da nødvendigvis har en høyere pris enn brukte produkter. Jeg mener at den argumentasjonen ikke holder mål. Det er mye mulig at du synes, og at EC 4.7 virkelig er et godt bruktkjøp, men å argumentere på måten du gjør for å vise det, mener jeg er feil.

Jeg synes også at det er snodig at du sier at "teknologien er som kjent i rask utvikling". Hvorfor er dette "som kjent"? Jeg har aldri fått et inntrykk av at forforsterkerteknologien er i rask utvikling.
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
En liten kommentar til innlegget mitt over for å sette tingene i litt pespektiv:

Alle de nevnte alternativene ( NLE, TVC, 518, Pass og AN) spiller etter min oppfatning (vesentlig?) bedre enn modda EC 4.5 (kondiser på utgang og dioder i power) og BAT vk-3i. Mindre sløring, bedre oppløsning og dynamikk.

Spell høgt!
-josi
 
K

kbwh

Gjest
Favorittforforsterkeren min er den jeg ikke kan høre. Jeg har andre preferanser enn Solo, som vil ha en han kan høre, men musikken vi vektlegger mest er svært forskjellig også da.

Passive preamper har impedansproblematikk som må hensyntas.

Jeg mener at en uhørbar preamp ikke nødvendigvis trenger være særlig dyr.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Er vel ikke en "bombe" at det forskes på nye løsninger hele tiden både innenfor forsterkerteknologi som alt annet, nye og forbedret løsninger blir hele tiden implementert i teknologien, støydemping og forbedret kretsløsninger er bare noen av dem.At alle ikke har fått med seg at forsterkerteknologien er i utvikling har kanskje noe med hvor stor interresen er og hvor en får opplysningene sine fra.(finnes jo de som ikke hører forskjell på preamper og forsterkere)

Hentet fra Moon sine sider.

The MOON Evolution Series represents the pinnacle of both performance and ease-of-use. Using a cost-no-object design approach yielding several new proprietary technologies, these products faithfully bring to life the true emotion of music. Our relentless quest for perfection has resulted in audio components that effortlessly transcend time and space, allowing you to feel the mesmerizing experience of a live musical performance.



SITAT:
Jeg er ikke enig med dine argumenter når du sier at EC 4.7 er et fremdragende bruktkjøp, da du argumenterer med- og sammenligner med andre, nye produkter, som da nødvendigvis har en høyere pris enn brukte produkter.
???
Kan du forklare denne på en annen måte?

EC 4.7 er også kjent blant de fleste for å være ett godt bruktkjøp i det rette oppsettet, at preampen ikke passer inn for alle i hvilket som helst oppsett er jo forståelig men å hevde at preampen er oppskrytt styr unna som som Polkagris quoter uten å gi noe mer begrunnelse er rett å slett for dumt.

At jeg sammenligner en brukt preamp`s pris mot tilsvarende ny preamp i samme prisklasse er svært reelt hvis du tenker i målt lydkvalitet, så her mener jeg at en vil få mere for pengene i målt lydkvalitet hvis en går for brukt mot å kjøpe nytt.Tenker en garanti,utseende og drivssikkerhet kan saken stille seg litt annerledes....

Men, hvis en sammenligner en brukt 4.7 mot preamper i prisklassen som 4.7 hadde ny nettopp 14k er jeg ikke så sikker at den ville komme godt ut her , og jo det er nettopp for at teknologien går framover.
At en preamp som er 10 år gammel kostet 15k ny ikke kan sammenlignes med en ny preamp anno 2008 til samme pris burde være kjent for de fleste.

MVH Johnny
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Er vel ikke en "bombe" at det forskes på nye løsninger hele tiden både innenfor forsterkerteknologi som alt annet, nye og forbedret løsninger blir hele tiden implementert i teknologien, støydemping og forbedret kretsløsninger er bare noen av dem.At alle ikke har fått med seg at forsterkerteknologien er i utvikling har kanskje noe med hvor stor interresen er og hvor en får opplysningene sine fra.(finnes jo de som ikke hører forskjell på preamper og forsterkere)

Hentet fra Moon sine sider.

The MOON Evolution Series represents the pinnacle of both performance and ease-of-use. Using a cost-no-object design approach yielding several new proprietary technologies, these products faithfully bring to life the true emotion of music. Our relentless quest for perfection has resulted in audio components that effortlessly transcend time and space, allowing you to feel the mesmerizing experience of a live musical performance.



SITAT:
Jeg er ikke enig med dine argumenter når du sier at EC 4.7 er et fremdragende bruktkjøp, da du argumenterer med- og sammenligner med andre, nye produkter, som da nødvendigvis har en høyere pris enn brukte produkter.
???
Kan du forklare denne på en annen måte?

EC 4.7 er også kjent blant de fleste for å være ett godt bruktkjøp i det rette oppsettet, at preampen ikke passer inn for alle i hvilket som helst oppsett er jo forståelig men å hevde at preampen er oppskrytt styr unna som som Polkagris quoter uten å gi noe mer begrunnelse er rett å slett for dumt.

At jeg sammenligner en brukt preamp`s pris mot tilsvarende ny preamp i samme prisklasse er svært reelt hvis du tenker i målt lydkvalitet, så her mener jeg at en vil få mere for pengene i målt lydkvalitet hvis en går for brukt mot å kjøpe nytt.Tenker en garanti,utseende og drivssikkerhet kan saken stille seg litt annerledes....

Men, hvis en sammenligner en brukt 4.7 mot preamper i prisklassen som 4.7 hadde ny nettopp 14k er jeg ikke så sikker at den ville komme godt ut her , og jo det er nettopp for at teknologien går framover.
At en preamp som er 10 år gammel kostet 15k ny ikke kan sammenlignes med en ny preamp anno 2008 til samme pris burde være kjent for de fleste.

MVH Johnny
Jeg kan nok dessverre ikke diskutere dette mer, da vi er på to forskjellige planeter da det gjelder argumentasjon- og forståelse. Electrocompaniet 4.7 selges den dag i dag for 15000,- kroner. NY. Det vil si ikke brukt. Du bruker dine egne meninger og preferanser mtp hva som er "fornuftig" å kjøpe - nytt vs brukt, som et argument for hvor god en forforsterker er.


Følgende må man være enig i:
- Electrocompaniet 4.7 koster 15000,- ny og 6000,- brukt.
- Man må enten sammenligne den med en brukt forforsterker i prisklassen rundt 6000,- ELLER med en ny forforsterker i prisklassen rundt 15000,-.

Selv om Electrocompaniet 4.7 har vært på markedet i noen år, betyr ikke det at den ikke selges ny i butikk nå. For den gjør faktisk det. Argumentet om at en gammel, brukt EC er et bedre kjøp enn en ny annen forforsterker holder rett og slett ikke. Det er ingen logikk i argumentasjonen. Og dersom du ikke kan gå tilbake på den argumentasjonen, ser jeg ikke noe poeng i å diskutere dette.

Selv om en produsent (Sim A) reklamerer med at de bruker masse ny teknologi i utviklingen av nye produkter, betyr ikke det at det er en stor utvikling innen forforsterkerteknologien. Det er helt greit for meg at mange ikke hører forskjell på forskjellig utstyr. Men det kommer nok av hørselsskader. Jeg har ikke det. Jeg har meget god hørsel.

Jeg vet ikke om du har hørt på noe særlig på gammelt utstyr? Jeg har testet en del gamle forforsterkere/forsterkere på forskjellige anlegg, og jeg vil påstå at 15-20 år gamle forforsterkere er det beste bruktkjøpet du kan gå for - rent lydmessig.

Jeg vil påstå at CD-spillere og høyttalere har hatt en mye større utvikling frem til sent 90-tall enn forforsterkere. De siste 10 årene virker det som om utviklingen ikke går like fort, da design har tatt over mer av fokuset de siste årene, men "low end"-markedet har nok utviklet seg ganske mye de siste årene (komponenter med pris opp til 3-4000 kr stk), men i de dyrere klassene vil jeg si at utviklingen har vært mye mindre.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
josi skrev:
En liten kommentar til innlegget mitt over for å sette tingene i litt pespektiv:

Alle de nevnte alternativene ( NLE, TVC, 518, Pass og AN) spiller etter min oppfatning (vesentlig?) bedre enn modda EC 4.5 (kondiser på utgang og dioder i power) og BAT vk-3i. Mindre sløring, bedre oppløsning og dynamikk.

Spell høgt!
-josi
Josi`s betraktninger er langt på vei mine.
BAT VK-3i`en begikk nesten selvmord hjemme hos meg i det DP 6.4`n min tok styringa hehe...
Lite morsomt med lukten av svidd elektronikk i huset.
Således trivdes EC 4.5`n mye bedre sammen med DP`n, men min passive Malmin boks ligger klart i landskapet sammen med LMC TVC og Pass Aleph P`n, dersom ikke den subjektive lyttemuskelen lurer meg da ;)
Jeg hadde den glede og bistå Josi i hans lydlaboratorium med lange intense lytte sessions før han "rømte" til skogs.
Det var jaggu ikke småtteri vi "heiv" inn og ut av hovedanlegget til tider ;D
Savner dette jeg :'( , selv om jeg tidvis var helt svidd i skallen av å holde styr på alle parametrene.
Middag, rødvin, kaffe og cognac smakte alltid fortreffelig etter ei økt på 5-6 timer 8)
Drekking under lytting og kobling holdt vi oss unna.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
AleksanderK- sitter det akkurat samme innmat i en ny EC 4.7 som en som er 5-6år gammel? Finees det ikke mk II utgaver her.?Forbedret strømforsyning ,trafoer printbaner,etc.

At du mener at utviklingen har stått stille på forsterkersiden for være dine ord, det finnes elektroingeniører innenfor stort sett vært seriøst firma som driver og forsker på nye løsninger som sagt.(Regner med at Cary har dette også?) At du mener at det ikke er framgang innenfor forsterkere kan ikke jeg gjøre noe med.Det er også velkjent viten at svært dyre konstruksjoner som flytter grensene for hva som er mulig for naturtro lyd også kommer billigere løsninger til gode.
Utviklingen har ikke stått stille på forsterkersiden utviklingen går i retning at du får mye bedre lyd for pengene nå enn du fikk for 10-15 år siden, dette er også velkjent viten.Og hvem mener så det ?Jo det er erfaringer erfarne skribenter som har dette som heldagsjobb, de som nettopp tester haugevis med utstyr.

Selv om jeg skulle ha kjøpt ny preamp i 15000 kr klassen hadde jeg aldri investert i nytt her, for meg er det og vil alltid være lydkvaliteten som kommer i første rekke og siden jeg ikke er født med ræva full av penger kjøpte jeg meg en preamp som spiller store"ringer" rundt EC4.7 i direkte sammenligning.I ett slikt entusiast miljø og prisklasser som vi handler utstyr i vil jeg påstå at det ikke vil være noe problem å handle brukt fordi de fleste i den evige hi-fi sirkelen tar svært godt vare på slikt utstyr.

Det vi forøvrig er enig i er at vi begge har svært god hørsel,og vi kan være enige i å være uenige. ;D 8)

MVH Johnny
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
"AleksanderK- sitter det akkurat samme innmat i en ny EC 4.7 som en som er 5-6år gammel? Finees det ikke mk II utgaver her.?Forbedret strømforsyning ,trafoer printbaner,etc."
- mk2-versjonen kom vel for 4-5 år siden...?

"At du mener at utviklingen har stått stille på forsterkersiden for være dine ord"
- Det er ikke mine ord. Det er i så fall dine ord. Du kan ikke diskutere med meg hvis du siterer meg feil. Jeg har IKKE sagt at utviklingen har stått stille.

" du mener at det ikke er framgang innenfor forsterkere kan ikke jeg gjøre noe med."
- Men heldigvis kan jeg fortelle deg at du siterer meg feil. Jeg har IKKE ment at det ikke er fremgang.

"Det er også velkjent viten at svært dyre konstruksjoner som flytter grensene for hva som er mulig for naturtro lyd også kommer billigere løsninger til gode."
- Det har jeg også poengtert.

"Utviklingen har ikke stått stille på forsterkersiden utviklingen går i retning at du får mye bedre lyd for pengene nå enn du fikk for 10-15 år siden, dette er også velkjent viten."
- Nok en gang: Jeg har ikke sagt at utviklingen står stille. Man får også mer for pengene nå enn før. Det har jeg også poengtert. Men bruktprisene på "eldgammelt" utstyr er såpass lave i forhold til hva man får for pengene, mener jeg.

"Selv om jeg skulle ha kjøpt ny preamp i 15000 kr klassen hadde jeg aldri investert i nytt her, for meg er det og vil alltid være lydkvaliteten som kommer i første rekke og siden jeg ikke er født med ræva full av penger kjøpte jeg meg en preamp som spiller store"ringer" rundt EC4.7 i direkte sammenligning."
- Dine kjøpspreferanser har ingen betydning i denne diskusjonen. Selv om du foretrekker å kjøpe en brukt EC 4.7 fordi den er bedre enn en ny forforsterker til 6000 kroner, så betyr ikke det at den er et godt bruktkjøp. Det betyr at det er mer fornuftig å kjøpe brukt i forhold til nytt, i dine øyne. Ikke noe annet.

"I ett slikt entusiast miljø og prisklasser som vi handler utstyr i vil jeg påstå at det ikke vil være noe problem å handle brukt fordi de fleste i den evige hi-fi sirkelen tar svært godt vare på slikt utstyr."
- Jeg er enig. Men dessverre så har det ingenting med det om EC 4.7 er et godt bruktkjøp å gjøre.

"Det vi forøvrig er enig i er at vi begge har svært god hørsel,og vi kan være enige i å være uenige."
- Jepp!
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
sclalars skrev:
Drekking under lytting og kobling holdt vi oss unna.
Det kan ikke jeg huske ;D ;D

mvh
Lars
[/quote]

Dette var før du kom inn i bildet med din dårlige innflytelse smukken ;) 8)
Josi og jeg har herjet mye med dubbeditter før fjorårets "scheansche" i de de dype skoger Scalars.
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Heisann, hyggelig med gamle kjente i denne tråden ;D. Powerpoint, du kan ikke bare slenge ut "Eg har noko på gang ;D" uten å følge opp ;) Mer info!

Noe som, etter min mening, hverken er hyggelig eller interessant er "debatten" om EC 4.7. Kanskje trådstarter er enig? Bruk øra, gjerne med gode venner, og skriv om det etterpå i stedet for å bedrive kvasiteknisk debatt ;).

Spell høgt!
- josi
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
josi skrev:
Noe som, etter min mening, hverken er hyggelig eller interessant er "debatten" om EC 4.7. Kanskje trådstarter er enig? Bruk øra, gjerne med gode venner, og skriv om det etterpå i stedet for å bedrive kvasiteknisk debatt ;).

Spell høgt!
- josi
Vel talt!
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Etter å ha gnavd om Parasound EC 2100 i et par innlegg bestilles den i morra. På papiret har den alt jeg trenger fra en pre. Men: Vil den gi gjennomsiktigheten jeg har hørt Gradientene og elektronikken min er god for? Vil den gi en sømløs integrering av bassen? Har den evnen til å slippe musikken igjennom?

Det skal snart testes ut 8)

Ellers interessant å lese om sprikende erfaringer med ett og samme produkt. Tenk dere spennvidden på hifi folket. Noen spiller Ozzy i 110db på mannesvære høyttalere, mens andre koser seg med klassisk og musikkens indre sjel på fuglekasser. Er det rart vi aldri blir enige? ;D
 
R

Rojoh

Gjest
Håper du har fått med deg at i bypass-modus (prosessor-inngang) for bruk i surround, så bypasses low/high-pass filterne, og alle utganger kjøres full-range!

Om den er transparent nok? Vel, jeg regner med at du får sånn ca. det du betaler for her. Finnes sikkert enda mer gjennomsiktige/transparente løsninger, men da gjerne til en del høyere pris/mindre funksjoner (fj.kontr. mm.)

Når det gjelder sub/high-pass funksjonen, så er det vel bare high-pass som er av interesse. (HovedHT deles v/80Hz, ikke justerbar - sannsynligvis enten 6 eller 12dB/okt.) Sub-delen er lite fleksibel, og nesten alle aktive suber har flere funksjoner. Nå vet jeg ikke hva planen din var, men denne preen har ikke nok fleksibilitet til å kjøre aktiv drift på dine Gradienter, om det var litt av planen.

Mvh. Johan
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
I bypass-modus går både signalene til frontene og suben rett gjennom uten å røres. Jeg har allerede lest manualen. Dette er jo det geniale! På den måten kan du stille receiveren som du vil til film, og Parasounden som du vil til stereo helt uavhengig av hverandre.

Om den er transparent nok vil vise seg. Har av erfaring og hva jeg leser foreløpig liten tro på at det koster mye penger å lage en transparent pre som bare slipper signalet gjennom.

Vil bruke high-pass utgangen. Uansett så får du ikke færre funksjoner om du bruker low-pass. Funksjonene i suben som fasejustering forsvinner ikke på min sub selv om Parasounden tar seg av delingen. Det er bare å deaktivisere deleknotten. EQ filter har jeg forøvrig en Behringer til å ta seg av.

Planen var ikke å kjøre den som aktiv deling på Gradientene, men bruke den slik den er ment å bruke.
 
R

Rojoh

Gjest
Høres bra ut. :) Ville bare nevne det, siden jeg gav uttrykk for at denne var en interessant preamp. Alltid kjipt hvis utstyret man kjøper ikke har den ønskede funksjonalitet. Gjorde selv en bommert da jeg ønsket å ha en integrert forsterker, og dytte inn et 2-veis aktivt delefilter mellom pre-out og power-inn (Denon PM-1500AE). Spurte gutta på klubben om det gikk greit, og det gjorde det... ::) Desverre ble volumkontrollen bypasset ved split av pre/power, så da satt jeg der uten master-volum. ;D

Mvh. Johan
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Jaja. NE5532 op amper til forsterkning. Uttrykk som "transparent" og "bare slipper signalet igjennom" blir vel ikke helt dekkende. Nå er det riktignok ingen forforsterkere som bare lar signalet passere igjennom. Så enkelt er det nok ikke.

Det bør ikke koste veldig mye for en god preamp, ettersom de dyre delene (store trafoer, kjøleribber, store elektrolytter) som man har i effektforsterkere ikke er nødvendig. Men som med alt annet så er designet alfa og omega.

Burson Audio har en diskret buffer som ikke koster skjorta. Denne er i alle fall bedre enn de fleste op amp design, som det dessverre florerer av på markedet.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
DIY_dude skrev:
Jaja. NE5532 op amper til forsterkning. Uttrykk som "transparent" og "bare slipper signalet igjennom" blir vel ikke helt dekkende.
Ettersom jeg aldri har drevet med DIY eller vært noe særlig og rota nede i elektronikken, er jeg ikke helt med hvor NE5532 kommer inn i bildet? Sitter det en sånn i Paraosund 2100?
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Ivaols skrev:
Ellers interessant å lese om sprikende erfaringer med ett og samme produkt. Tenk dere spennvidden på hifi folket. Noen spiller Ozzy i 110db på mannesvære høyttalere, mens andre koser seg med klassisk og musikkens indre sjel på fuglekasser. Er det rart vi aldri blir enige? ;D
Der traff du nok "bulls eye" ivalos hehehe.... ;D 8)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
josi skrev:
Heisann, hyggelig med gamle kjente i denne tråden ;D. Powerpoint, du kan ikke bare slenge ut "Eg har noko på gang ;D" uten å følge opp ;) Mer info!

Noe som, etter min mening, hverken er hyggelig eller interessant er "debatten" om EC 4.7. Kanskje trådstarter er enig? Bruk øra, gjerne med gode venner, og skriv om det etterpå i stedet for å bedrive kvasiteknisk debatt ;).

Spell høgt!
- josi
Næhei så, vi`kke snakke mer`æ om det ;) hehehe...
Kan hende det kommer en mail en dag vet du Josi.
Skumle planer legges ute i hulen på Odden, men jeg har ikke hasteverk.

Sender samme oppfordring som Josi. Bruk øra, privat PM eller røyk fredspipe istedenfor å slå hverandre i hode om EC 4.7s konstruksjon og ytelse.

RAMMSTEIN skal spelles j.... høgt Josi ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ivaols skrev:
PS: nevnte jeg at det er ønskelig med balanserte inn/utganger, prosessor inngang og fjernkontroll? ;D Sistnevnte er nesten et must...
Mvh
Ivaols
Prosessor og lyden rett gjennom uten å bli påvirket?
Det vil jeg kalle en selvmotsigelse ;)
 
K

kbwh

Gjest
Så lenge svaret etter lang tids tygging =1 er vel det greit?
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Audiomix skrev:
Ivaols skrev:
PS: nevnte jeg at det er ønskelig med balanserte inn/utganger, prosessor inngang og fjernkontroll? ;D Sistnevnte er nesten et must...
Mvh
Ivaols
Prosessor og lyden rett gjennom uten å bli påvirket?
Det vil jeg kalle en selvmotsigelse ;)
Trodde prosessor inngang i denne sammenheng var en inngang som sender lyden rett gjennom, dvs beregnet for ekstern prosessering? Det var nå ihvertfall det jeg mente.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ivaols skrev:
Trodde prosessor inngang i denne sammenheng var en inngang som sender lyden rett gjennom, dvs beregnet for ekstern prosessering? Det var nå ihvertfall det jeg mente.
OK.
Husker du EC's uttrykk fra "gamle dager"?
Ampli Wire.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Audiomix skrev:
Ivaols skrev:
Trodde prosessor inngang i denne sammenheng var en inngang som sender lyden rett gjennom, dvs beregnet for ekstern prosessering? Det var nå ihvertfall det jeg mente.
OK.
Husker du EC's uttrykk fra "gamle dager"?
Ampli Wire.
Nix, husker det ikke fra den gang men har vel hørt uttrykket i etterkant.

Var ikke det tanken om en forsterker med like lite egenlyd som en kabel?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
I rettferdighetens navn var vel ECs gamle uttrykk "A straight wire with gain". Derav avledet "Ampliwire".
 
K

kbwh

Gjest
Send over et par slike straight wires with gain, så får jeg plass til barskapet i Montanaen.
 

Karre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Ja MaHa;

Ikke har jeg MF selv, men kjenner denne Nu-Vistaen godt. Dette er med respekt å melde blitt mer enn et røverkjøp........!!!!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Henger meg på her. Denne MF Nuvistaprerampen er ekstremt god til prisen. Det ser ikke ut som det er så altfor mange som har fått det med seg her i fjøset, (på tross av en panegyrisk omtale i gamle Audio... ;))


Edit; Jeg var ikke klar over at prisen var satt ned ! Dette er jo givandes, som det heter. I underkant av en tredel av en i utgangspunktet fantastisk lav nypris...
 
O

om.s

Gjest
Ivaols skrev:
Tenk dere spennvidden på hifi folket. Noen spiller Ozzy i 110db på mannesvære høyttalere, mens andre koser seg med klassisk og musikkens indre sjel på fuglekasser. Er det rart vi aldri blir enige? ;D
Herlig kommentar!! og "spot on" som allerede kommentert (uthevet av meg) som liker mine carbon/metall "fuglekasser" og det de bringer meg av musikkens sjel og gleder ;D ;D ....

mvh
 
Topp Bunn