Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    allroad

    Gjest
    Hei

    Har kost meg i dag med vellyd servert fra Lyngdorf. Pr i dag har jeg koblet CD-1 via SPDIF og til digital 1 på 2200. Har i tillegg koblet analog, for å sammenlgne.

    Et spm som dukker opp er: AES.....

    Er dette balansert digital ut fra CD-1 og inn på 2200? Når jeg tenker balansert, tenker jeg 2 kabler og ikke 1. Sikkert bare i mitt lille hode, men dog.....er det så enkelt?

    Mvh
    Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Én kabel ja. Trenger ikke noe mer vitenskapelig forklaring enn det.
     
    A

    allroad

    Gjest
    Leste den artikkelen på wiki.
    Mener Dere at det kan ha noe å si for lydbildet?

    Må jo nesten bare prøves...... :D

    Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Tja "xlr-digital" skal være "bedre", men legg heller pengene i noe som gir deg merverdi. F.eks noe mer myke materialer. Den stuen din så "hard" ut..

    www.soften.fi
     
    A

    allroad

    Gjest
    Du har helt rett Mute.

    Mye harde materialer i stua. Så flotte ut de panelene fra Finland. Men hva og hvor skulle jeg plassert det?
    Finner ikke noe pris......sikkertt meget dyrt, det ser i allefall sånn ut.

    Dersom du orker, kan du jo komme med forslag til hva jeg kunne gjort.... :)

    Bjørn
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har noen erfraring med LYNGDORF DPA-1 Forforsterker?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mute skrev:
    Kan du dele litt med meg?? Jeg Går å vurderer denne pre-ampen til mine aktive høytallere....
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Har DPA-1 selv, men vet ikke helt hva du er ute etter. Det blir jo en preamp med RP (som fungerer helt rått), samt har muligheten itl å koble til 2 sett med stereo effekforstekrere, som deles av forskjellig innei PREampen.

    DAC'en i preampen er også veldig bra, men kan oppfattes som litt kjedelig til tider. Få overraskelser i denne egentlig.

    Jeg er derimot VELDIG fornøyd! Når den t.o.m. greide å rydde opp i Cerwin Vega AL1000, så sier det ikke reint lite om denne pre'ampen. Kjøpte den kontra 2200 for å kunne bytte effekttrinnene (angrer litt den dag idag, siden jeg kun besitter et SDA2175 trinn, midlertidig ;)).

    Syns den er bedre enn min forrige Audionet PRe1G2 iallefall( som lå på ca 25000kr++)! Og den har jo bra med muligheter :D.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Har LYNGDORF TDAI 2200 RoomPerfect/DPA-1 mulighet for å sette opp en av ingangene som prosessoringang?
    (Vil bli brukt til å koble til hjemmekinoreceiver i stereoanlegget i stuen. "Dagens" forforsterker i anlegget har prosessoringang som bypasser volumkontrollen i forforsterkeren.)

    Evt kan man justere gain på en av ingangene slik at denne alltid står på fullt?

    Har ellers SDA2175 som poweramp i anlnegg nr 2, denne fores direkte av en Logitech Transporter, knall match dette også som pre/power til ProAc Response 1 SC.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Terka skrev:
    Har LYNGDORF TDAI 2200 RoomPerfect/DPA-1 mulighet for å sette opp en av ingangene som prosessoringang?
    (Vil bli brukt til å koble til hjemmekinoreceiver i stereoanlegget i stuen. "Dagens" forforsterker i anlegget har prosessoringang som bypasser volumkontrollen i forforsterkeren.)

    Evt kan man justere gain på en av ingangene slik at denne alltid står på fullt?

    Har ellers SDA2175 som poweramp i anlnegg nr 2, denne fores direkte av en Logitech Transporter, knall match dette også som pre/power til ProAc Response 1 SC.
    Er en oppdatering på vei som gjør så dette er problemfritt... Men, du kan uansett bruke en av inngangene som HT inngang. Bare å stille volumen på et bestemt punkt. Funekr som bare det :). Men pr dags dato er ingen av inngangene koblet rett til effekttrinnet.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    spurv skrev:
    Har DPA-1 selv, men vet ikke helt hva du er ute etter. Det blir jo en preamp med RP (som fungerer helt rått), samt har muligheten itl å koble til 2 sett med stereo effekforstekrere, som deles av forskjellig innei PREampen.

    DAC'en i preampen er også veldig bra, men kan oppfattes som litt kjedelig til tider. Få overraskelser i denne egentlig.

    Jeg er derimot VELDIG fornøyd! Når den t.o.m. greide å rydde opp i Cerwin Vega AL1000, så sier det ikke reint lite om denne pre'ampen. Kjøpte den kontra 2200 for å kunne bytte effekttrinnene (angrer litt den dag idag, siden jeg kun besitter et SDA2175 trinn, midlertidig ;)).

    Syns den er bedre enn min forrige Audionet PRe1G2 iallefall( som lå på ca 25000kr++)! Og den har jo bra med muligheter :D.
    Det hørtes jo bra ut det!! Jeg har et par ADAM TENSOR Delta jeg skal bruke den på. Ser det jo å som en stor fordel med 2 utganger på den så jeg evt. har mulighet for å kjøre sub ut på egen utgang på sikt. Hvordan er DPA-1 i klang karakteren og lyd bilde?

    Noen som vet om denne vil bli oppgradert eller erstatet nå til høsten?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Versjon 3.7 er da klar for nedlasting til TDAI2200. HT inngang bl.a. :)
    release 3.7 2009 07/01:
    - Full gain home theater input and menu added.
    - Volume control improved with faster response.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Sweeet :D.

    Hmm, noen her med DPA-1 som ikke bruker SDA2175, som har hatt problemer med at det suser endel i høyttalerene ? Har nettopp fått en DP, og det suser realtivt høyt i diskant/mellomtonen.... sda2175 har ikke dette syntomet :(. men vet at DP er VELDIG kresen på yttre omstendigheter ;).
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    spurv skrev:
    Sweeet :D.

    Hmm, noen her med DPA-1 som ikke bruker SDA2175, som har hatt problemer med at det suser endel i høyttalerene ? Har nettopp fått en DP, og det suser realtivt høyt i diskant/mellomtonen.... sda2175 har ikke dette syntomet :(. men vet at DP er VELDIG kresen på yttre omstendigheter ;).
    Jeg bruker en Bryston effekt på DPA-1 og hos meg et det helt tyst.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Hmm.. lurer på hva det kan være.. jaja.. hjem og teste litt i ettermiddag :D.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    da har jeg testet med Cambridge PRE amp også.. da ble det stille gitt... Har sendt Mail til Lyngdorf om dette. Men mulig DP er en missmatch av rang da :p. Med mindre de tar den inn for å sjekke det ut da... funker jo bra med lyngdorf sitt eget effekttrinn :(...
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Har DPA-1 på MF 750k og det suser litt. Det gjorde ikke det med Bel Canto Dac 3, men det gjorde det med Wadia 521. Litt sus var det også med Advantage S1. Ikke påtagelig men i stille partier er det jo fint at det er heelt tyst.

    Vet ikke om det er pga følsomhet gain eller impedansematch.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Mute skrev:
    Har DPA-1 på MF 750k og det suser litt. Det gjorde ikke det med Bel Canto Dac 3, men det gjorde det med Wadia 521. Litt sus var det også med Advantage S1. Ikke påtagelig men i stille partier er det jo fint at det er heelt tyst.

    Vet ikke om det er pga følsomhet gain eller impedansematch.
    Driver å hører med Lyngdorf om eventuelle mods. Vet MIT har noen spennende kabler, med impendase endringer. Men men... vi får se ... Tror også MIT mangler importør til norge nå.

    EDIT: Jeg håper dette er noe Lyngdorf kan gjøre med en Firmware. At vi kan endre på diverse parametere, eller at de lager en egen FW hvor dette er tatt hennsyn til! Eller så kan det fort ligge ne DPA-1 ute til salgs ;). Om det skal vise seg at den har problemer med diverse effekttrinn!
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Har Mac og skal oppdatere firmware og voicing tools. Får lånt en PC til dette men trenger litt info ang kabel. Få bærebare har RS232/Seriell port, finnes det en overgang? Hva bruker du?
     
    A

    allroad

    Gjest
    Hei

    Var å kjøpte en slik (se bildet) på Kjell & Company i går. (249svkr)

    Funker som bare..... ;)

    Bjørn
     

    Vedlegg

    A

    allroad

    Gjest
    Ja, den kan sikkert nyttes. Ser jo rimelig like ut. Men da jeg ikke bor i nærheten av Tigerstaden, men desto nærmere Europa så var valget enkelt.
    Uansett, dette er et must for oss med Lyngdorf :D

    Løp og kjøp!!

    Bjørn
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vet noen av dere hva som er forskjellen på TACT SDA2175 og Lyngdorf SDA 2175?
    Er det bare navnet som er endret?

    Kanskje jeg blir en venn jeg å iløpet av uka.

    mvh
     
    A

    allroad

    Gjest
    pad

    Du er hjertelig velkommen som en venn. Ikke noe å lure på.....
    Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg med ditt spm, men tviler vel på at det er noen store endringer utover navnet.
    Kan jo bare google litt å sjekke.....

    Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Hvor høyt hadde du volumet når du korrigerte? Det var høyt her men ikke spesielt høyt, kunne wattet opp en del mer. Har dette påvirket målingen? Høyere volum antar jeg vil gi høyere korreksjon?
     
    A

    allroad

    Gjest
    Hadde volumet på 55.
    Har lurt på dem samme selv. Skal teste om høyere volum gir annerledes korrigering..... :)

    Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Hadde 54. Må kanskje gjøre korreksjonene på nytt når man har oppdatert firmware. Da skal jeg prøve med litt høyere volum. Kanskje snakke med noen fra klubben og høre hva de har erfart.
     
    A

    allroad

    Gjest
    Mute

    Snakk med dem du, og post evt tilbakemeldinger her....kunne tenkt meg litt info om RC jeg også..

    Bjørn
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Dere bør vel sette volumet til det Lyngdorfen selv foreslår? I dislayet vil den gi første level, og deretter foreslå ny volumsetting dersom den er for lav.
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Lyngdorfen foreslår det du har satt som "oppstartsvolum". Det er riktig og justere til du synes det er høyt men ikke ubehagelig. Romresonansene og artifaktene blir mer fremtredende jo høyere du spiller og derfor vil korrigeringen bli kraftigere. Altså har jeg troen på å korrigere for det volumet du vanligvis lytter på uten at jeg har gjort dette selv eller fått dette bekreftet eller avkreftet. Vokser en peak i bassområdet med volum? Det må den vel?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Da er det forskjell i softwaren. På min TDAI2200 så er første steg: "Adjust volume to (f. eks) 72". Så kjører den en testtone, og kan be deg justere volumet opp til (f.eks.) 78. Når den er fornøyd, SÅ starter første steg av romkorrigeringen; "Please place mic at first position..."
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Mute skrev:
    Lyngdorfen foreslår det du har satt som "oppstartsvolum". Det er riktig og justere til du synes det er høyt men ikke ubehagelig. Romresonansene og artifaktene blir mer fremtredende jo høyere du spiller og derfor vil korrigeringen bli kraftigere. Altså har jeg troen på å korrigere for det volumet du vanligvis lytter på uten at jeg har gjort dette selv eller fått dette bekreftet eller avkreftet. Vokser en peak i bassområdet med volum? Det må den vel?
    At romresonanser oppleves som mer fremtredende ved høyere volum skyldes hørselen vår og ingenting annet. Rommet må betraktes som lineært innenfor de lydnivåer et musikkanlegg genererer.

    Når TDAI2200RP settes opp for å måle seg frem til hva den synes er passende romkorreksjon så bør volumet ligge tett på det høyeste den finner akseptabelt (dette er styrt av høyttalernes følsomhet). Da blir målingen mindre forstyrret av bakgrunnsstøy.

    Lyngdorf korrigerer primært for topper i frekvensgangen. Disse er mest sjenerende og lette å dempe. Notcher (spisse "daler") kan skyldes destruktiv interferens (en refleksjon som motvirker direktesignalet) og er i så fall ikke mulig å korrigere (mer guffe gir tilsvarende mer destruktiv refleksjon).

    For å fastslå om en notch skyldes høyttaleren selv (og som i så fall kan korrigeres for) eller om den skyldes destruktiv interferens trengs det mange målinger rundt om i rommet. Forekommer notchen på alle målinger, så er den bryet verdt å korrigere for (innen rimelighetens grenser). Hvis ikke så røres den ikke.
     
    A

    allroad

    Gjest
    God kveld....

    Sitter her og vurderer å kjøpe en sub. Kan ikke se at TDAI 2200 har pre out? Det har jo lillebror SDAI2175....hmmm
    Noen som kan si meg hva den skal kobles til? Trenger jeg evt en SDA 2175( effekt )??? Det er vel tilfellet med Lyngdorf BW-1.....

    Hva skal jeg gjøre om jeg velger en aktiv sub??

    Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Du har to sett analoge balanserte utganger? Dette er jo nettopp for å sette opp 2+2 sett er det ikke? Med deling gjort i TDAI...
     
    A

    allroad

    Gjest
    Mute

    Var det jeg også tenkte på...men man vet jo aldri......

    I og med at jeg ikke ser noen dedikerte "pre out" som jeg er vant til å finne/se......

    Bjørn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn