Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Hva er en fornuftig pris på en strøken 2 år gammel svart TDAI2200 med Roomperfect og A/D?

    Ligger på 35000 ny nå seg jeg.
     

    dionysus

    Medlem
    Ble medlem
    10.08.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Lurer litt på en Lyngdorf SDAI 2175. Noen erfaringer? Har sett noen skrive at den er lite musikalsk, platt og kjedelig, stemmer det? Skal bruke HTPC som kilde, med DAC i mellom. Høytalere er Vienna Acoustics Beethoven (Originale).
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    dionysus skrev:
    Lurer litt på en Lyngdorf SDAI 2175. Noen erfaringer? Har sett noen skrive at den er lite musikalsk, platt og kjedelig, stemmer det? Skal bruke HTPC som kilde, med DAC i mellom. Høytalere er Vienna Acoustics Beethoven (Originale).
    En ting å si om den: KJEDELIG!!!! :p. Samt, den er svak syns jeg...
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    dionysus skrev:
    Lurer litt på en Lyngdorf SDAI 2175. Noen erfaringer? Har sett noen skrive at den er lite musikalsk, platt og kjedelig, stemmer det? Skal bruke HTPC som kilde, med DAC i mellom. Høytalere er Vienna Acoustics Beethoven (Originale).
    Kjedelig? Jeg ville ha sagt nøytral. Ikke alle som liker nøytrale saker - jeg er klar over det - men SDAI2175 gjør ikke noe galt. Den setter bare ikke noen farge på lyden. Det kommer helt an på hva man liker.

    Ellers synes jeg det skulle være krefter nok. Ikke de Wattene som står i brosjyren - men jeg har hørt anslått at SDAI2175 har en kontinuerlig effekt i 8 ohm på noe i området 125-150 Watt pr. kanal. Lyngdorf oppgir sine Watt ved 1 kHz - ikke helt comme il faut, synes jeg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    spurv skrev:
    dionysus skrev:
    Lurer litt på en Lyngdorf SDAI 2175. Noen erfaringer? Har sett noen skrive at den er lite musikalsk, platt og kjedelig, stemmer det? Skal bruke HTPC som kilde, med DAC i mellom. Høytalere er Vienna Acoustics Beethoven (Originale).
    En ting å si om den: KJEDELIG!!!! :p. Samt, den er svak syns jeg...
    Vil ikke si den er kjedelig men den er svak.
     

    dionysus

    Medlem
    Ble medlem
    10.08.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    spurv skrev:
    dionysus skrev:
    Lurer litt på en Lyngdorf SDAI 2175. Noen erfaringer? Har sett noen skrive at den er lite musikalsk, platt og kjedelig, stemmer det? Skal bruke HTPC som kilde, med DAC i mellom. Høytalere er Vienna Acoustics Beethoven (Originale).
    En ting å si om den: KJEDELIG!!!! :p. Samt, den er svak syns jeg...
    Hva menes egentlig med kjedelig i denne sammenhengen? Kan du forklare nærmere? Og har du noen bra alternativer?

    Jeg forstår at man ikke kan få det beste i prisklassen rundt 10k, og det er greit. Derfor må man vel gjøre noen kompromisser eller? Jeg liker at SDAI 2175 sløser lite strøm og kjører kaldt og jeg må ha en forsterker som kan skrus på med fjernkontroll (les standby-funksjon). Forsterkeren jeg har nå (Vincent SV-233) får sikringene til å gå hele tiden (10A) og det gjør at HTPC'en min som leverer musikken må startes opp på nytt...
     

    dionysus

    Medlem
    Ble medlem
    10.08.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    spurv skrev:
    dionysus skrev:
    Lurer litt på en Lyngdorf SDAI 2175. Noen erfaringer? Har sett noen skrive at den er lite musikalsk, platt og kjedelig, stemmer det? Skal bruke HTPC som kilde, med DAC i mellom. Høytalere er Vienna Acoustics Beethoven (Originale).
    En ting å si om den: KJEDELIG!!!! :p. Samt, den er svak syns jeg...
    Vil ikke si den er kjedelig men den er svak.
    Hvor svak? Vil den kunne drive mine VA Beethoven (4 ohm) tilfredsstillende tror du? Det neste året vil den kun drive noen gamle Mission stativhøytalere fra begynnelsen av nittitallet, evt. nye stativhøytalere. Jeg er ikke så opptatt av bass.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg synes ikke at den er svak. Jeg hadde en innom her for et par år siden - og den holdt da mine ProAc D25 sånn noenlunde i ånde - og det er det ikke mange forsterkere i den prisklassen som har gjort her hjemme. Den er - i mine ører - svært nøytral. Det er ingen svulmende bass eller farget mellomtone her - og det er kan hende derfor at mange opplever den som svak eller at den har en slank bass etc. etc.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Må nesten melde meg inn her jeg.

    Har fått tak i en TDAI 2200 RP i sort. Kjekk sak med romkorreksjon og delefilter.

    Låter, som andre nevner, litt flatt foreløpig. Men vet det hjelper seg en del når jeg får mic'en og kan kjøre en runde med korreksjon.

    Elsker volum-hjulet. Artig detalj. :)


    Geir Arne
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    TDAI 2200 er en grom sak med masse muligheter ;). Er helt betatt av min Lyndorf DPA-1, elsker det den gjør med lyden... eneste minuset er at den er veldig vanskelig å få til å matche på div effektforsterkere (kan ende med sus og brus ;)), men finnes muligheter der og :D.

    cdspillern dems er noe av det råeste jeg har vært borti av cdsnurrrer!! Anbefales spessielt på 2200!! å kjøre 192khz over digitalutgangen på den gir faktisk utslag!
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Ulf-B skrev:
    Jeg synes ikke at den er svak. Jeg hadde en innom her for et par år siden - og den holdt da mine ProAc D25 sånn noenlunde i ånde - og det er det ikke mange forsterkere i den prisklassen som har gjort her hjemme. Den er - i mine ører - svært nøytral. Det er ingen svulmende bass eller farget mellomtone her - og det er kan hende derfor at mange opplever den som svak eller at den har en slank bass etc. etc.
    Sant :). Har veldig troa på at den kan passe ProAc! Men her, på mine daværende BW 703 ble det skikkelig dødt og lite engasjerende :(, men duverden, stillheten i bakgrunnen den skapte var vannvittig bra! Nå skal det sies at BW 703 var en veldig kjedelig høyttaler det og ;). CM9 er noe helt anna!
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    spurv skrev:
    TDAI 2200 er en grom sak med masse muligheter ;). Er helt betatt av min Lyndorf DPA-1, elsker det den gjør med lyden... eneste minuset er at den er veldig vanskelig å få til å matche på div effektforsterkere (kan ende med sus og brus ;)), men finnes muligheter der og :D.

    cdspillern dems er noe av det råeste jeg har vært borti av cdsnurrrer!! Anbefales spessielt på 2200!! å kjøre 192khz over digitalutgangen på den gir faktisk utslag!
    Ble faktisk anbefalt å IKKE kjøpe den spilleren jeg. Tenkte samme tanke, som et godt drivverk. Relativt rimelig også. Men bruker dessverre stue oppsettet til 99,9% tv. Så det grenser til kraftig overkill.

    Geir Arne
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    dionysus skrev:
    Anonym skrev:
    spurv skrev:
    dionysus skrev:
    Lurer litt på en Lyngdorf SDAI 2175. Noen erfaringer? Har sett noen skrive at den er lite musikalsk, platt og kjedelig, stemmer det? Skal bruke HTPC som kilde, med DAC i mellom. Høytalere er Vienna Acoustics Beethoven (Originale).
    En ting å si om den: KJEDELIG!!!! :p. Samt, den er svak syns jeg...
    Vil ikke si den er kjedelig men den er svak.
    Hvor svak? Vil den kunne drive mine VA Beethoven (4 ohm) tilfredsstillende tror du? Det neste året vil den kun drive noen gamle Mission stativhøytalere fra begynnelsen av nittitallet, evt. nye stativhøytalere. Jeg er ikke så opptatt av bass.
    Den driver det meste av høyttalere mer enn tilfredsstillende. På det amerikanske markedet er samme forsterker oppgitt til 2*150W og det er nok ganske nærme sannheten.

    Har eid SDA2175 tidligere og var godt fornøyd med den, sammenlignet med Hypex sine 180W moduler er Lyngdorf svakere.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Jeg har tidligere hatt SDAI2175, og er enig med de fleste andre her, den er nøytral, ikke kjedelig.;) Brukte denne på B&W DM602S3 og Opera Consonance Eric-Grand, og krefter virker den å ha i fleng.:)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Krefter i fleng er vel å ta i en smule. Men mine to SDA2175 (som jeg har brukt som sommerforsterkere i stedet for rørsledene og førøvrig skal selges- litt for mye som står i musikkrommet nå....) vil jeg påstå har noe av rørklangen i seg.
    På mine Adyton Imagic 2.0 og Snell E mkIV er det krefter nok. Da jeg koblet SDA2175 til mine IMF RSPM mkIV ble det nok for lite juice på høyt volum. Men spillte mer enn helt greit på lavt og "normalt" pådrag. Ble litt overrasket over at forsterkeren leverte såpass på disse mastodontene med en sensivitet ned mot 70-tallet....
    Jeg er ikke sen om å anbefale disse semidigitale om budsjettet er trangt og høytalerne er av den lettdrevne sorten. Hadde jeg ikke kommet over noe sykt japansk 70-talls stasj, hadde jeg nok beholdt den ene SDA2175 og satset på å få bygget et eksternt kabinett fullstappet av kondiser etc. til den. ;D
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje litt off-topic dette, men jeg har behov for kyndige til å løse et problem med Tact/Lyngdorf oppsettet mitt.

    1. Jeg har et par Tact S2150 som har vært benyttet til aktiv deling og er følgelig konfigurert opp med diverse filtre. Jeg ønsker å fjerne alle filtrene slik at forsterkeren kan benyttes som rent fulltone effekttrinn. Er det noen som kan hjelp meg med dette - finner ikke ut av hvordan dette gjøres i software. Jeg har også prøvd i menyen på S2150 og sette til "ingen filter", men det medfører merkelig oppførsel av forsterkeren (lite lyd og klippeindikatoren tenner rimelig kjapt)
    2. S2150 er i koblet til en TDAI2200 som jeg ønsker å benytte DSP delen i. Dvs. at TDAI2200 skal foreta deling mot S2150. Alt vel, men... TDAI2200 som er koblet til signalkilden mottar 44,1kHz og viser dette korrekt i display. Imidlertid viser S2150 96kHz - altså det ser ut til at S2150 ikke klarer finne ut av samplingsfrekvensen.. :-\

    Setter pris på innspill :)
    Mvh
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    2200 bruker såvidt jeg vet 96kHz internt, det er nok grunnen til at den ikke respekterer de 44,1kHz du fôrer den med (altså at den legger et 96kHz signal ut til dine 2150).
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Lydolf skrev:
    2200 bruker såvidt jeg vet 96kHz internt, det er nok grunnen til at den ikke respekterer de 44,1kHz du fôrer den med (altså at den legger et 96kHz signal ut til dine 2150).
    ajajaj, upsampler linjeutgangen uten mulighet for å slå av funksjonen?! Vet du om det er 16 eller 24 bit?
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Såvidt jeg vet er det 24 bit internt det hele handler om. Det gjør volumregulering greiere ved lavere volum (den øverste delen av volumreguleringen fikses ved å regulere forsyningsspenningen). Dessuten trengs mange ekstra bit for å holde avrundingsfeil ved all romprocesseringen unna musikken, så og si.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet mitt nå er ikke direkte knyttet til Lyngdorf, men siden Lyngdorf og Tact er "i familie" så tar jeg sjansen.
    Jeg fikk bedre resultat når jeg satte samplingsfrekvensen til 96kHz på signalkilden.
    For romkorreksjon og avspilling benytter jeg en HTPC med Windows 7, JRiver, Audiolense, ConvolverVST og Lynx AES16. Selve PC-en benytter i5 prosessor, 8GB ram og SSD disker. Hver av AES3 utgangene fra Lynx-kortet er matet direkte til forsterkerne. Min Lyngdorf forsterker er clean og har derfor ikke innebygget RoomPerfect.
    I mitt første prøveoppsett benyttes Lyngdorf DP1/BW1 hvor TDAI2200 mater subbene og Tact S2150 dipolene. Max korreksjon (Group Delay) er satt til 6dB uten boosting av sub og diskantområdet. Jeg opplever forvrengning i mellomtoneområdet spesielt på kvinnestemmer. Dette er selvsagt ubehagelig irriterende. Trodde først problemet skyldtes PC software/hardware, men har funnet at flere med S2150 har opplevd samme forvrengningsproblem.
    Er det noen som har tilsvarende erfaring og botemiddel mot elendigheten? Det jeg har lest i diverse fora er at digital klipping kan forekomme om volumet er over 87,5, som tilsvarer 0dB signalforsterkning. Men jeg opplever problemet før de 87,5. På Lynx mikseren er det tydelig at det er god avstand til 100% signalnivå ut. Uansett det må vel være mulig å spille med realistisk lydnivå uten at man skal plages av slike ting?.. teknologi og pris tatt i betraktning.
    Gjenstår forøvrig å sjekke om tilsvarende forvrengning oppstår i mellomtonen med Lyngdorf TDAI2200. En ting er ihvertfall sikkert TDAI2200 har styr på bassene :)

    Mvh
     

    Pboden

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2003
    Innlegg
    31
    Antall liker
    5
    Vurderer å gå til anskaffelse av en DPA1, men ser at Tact har kommet med en ny prosessor, Tact Ambiophonics til ca 15' dvs en god del lavere i pris. samt at de markedsfører "ambiophonics" ganske sterkt som noe fobedrende. Etter det jeg forstår så kan denne enheten måle i. 4 kanaler samtidig dvs man kobler ytterliger ett sett høytallere i bakkant.

    Er lyngdorf dpa1 fortsatt et like bra kjøp?
     

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Har en Lyngdorf TDA 2200 (ifølge påskriften på apperatet). I displayet står det TDAI 2200. Hvilket produkt er dette egentlig? TDA eller TDAI? Noen som kan forklare meg forskjellen?

    Versjonen jeg har har RP.

    Trond
     
    V

    villov

    Gjest
    Kjøpte den første Tact SDA2175 som ble solgt av klubben, da den kostet 17K i begynnelsen. Fikk igjen mellomlegget i varer litt senere. :)
    Solgte den nylig.
    Er den forsterkeren som jeg har hatt lengst og alltid var fornøyd med.
    I en periode hadde jeg 2stk SDA2175 på Klipsch RF83, og det spilte glimrende sammen med Hegel forforsterker og cd spiller.
    Savner ofte det oppsettet, men forandring fryder (Er et godt argument for å dekke over oppgraderingsspøkelset).
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Pga et håpløst dedikert lytterom (6,5 x 4,4 x 2,15) som gir meg store utfordringer i bassen leter jeg etter en "boks" som jeg kan/har/gir:

    - plasseres mellom kilde m/digital ut og DAC m/digital inn
    - romkorreksjon i det digitale domenet
    - eksisterende pre skal fortsatt brukes
    - muligheten for å manuelt sette targets og endre resultatet

    Finnes det noe fra Lyngdorf som kan dette?

    Har sett på DPA-1, men for meg virker det som man må ta den korreksjonen man "får", og har ingen mulighet
    for å endre/finpusse på det manuelt bortsett fra å velge forskjellige satte Voice'inger.

    Mvh
    Jan
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Lydolf skrev:
    Den korreksjonen du får med RoomPerfect er bestemt ikke dårlig, men hvis du føler deg kompetent til å gjøre noe bedre så tilbyr Lyngdorf tilgang til DSP'en i 2200 slik at du selv kan formulere frekvensgang, se f.eks. http://www.lyngdorf.com/downloads/Ownersmanual/DSP%20setup%201-1.pdf
    Flott - takk!
    Jeg tviler ikke på at RoomPerfect funker bra, men jeg ser det som en stor fordel å kunne få tilgang til parametric eq'n for å justere etter egne ører og smak.
    Jeg har forsøkt et par bokser som skal gi tilnærmet flat frekvensrespons i bassområdet (f.eks. SVS AS-EQ1), og det kan bli litt kjedelig og blodfattig.

    mvh
    jan
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    Da er en Lyngdorf TDAI 2200 med D/A og RoomPerfection i hus sammen med squeezebox Touch. Låt ikke så bra med medfølgende logitech kabler på analog delen :( men fikk kjøpt meg en skikkelig coaxial kabel idag og nå snakker vi god lyd :)
    Har kun Touch-TDAI og ett par Spendor A9. Det virker meget lovende.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hva som er siste software oppgradering? Hvilke av oppgraderingene gir mulighet for "processor inn" og er dette en enkel sak?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    SannaX skrev:
    Noen som vet hva som er siste software oppgradering? Hvilke av oppgraderingene gir mulighet for "processor inn" og er dette en enkel sak?
    Har funnet svar på mitt eget spørsmål. Så dukker det opp et nytt. Har forstått at man på TDAI 2200 kan integrere to subber med i avspilling. Noen som vet om dette gjelder kun musikk, eller vil det på en eller annen måte være mulig på film også? Ser det ikke helt for meg, men kanskje noen her inne kan fortelle meg annet?
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Du kan sette opp TDAI2200 i et hjemmekinosystem, da blir volumet fiksert og satt til max slik at den virker som en ren effektforsterker. Teksten nedenfor er hentet fra brukerveiledningen og gjelder firmware 3.7 fra 1. juli 2009

    "Home Theater
    If you are using a set-up with a Home Theatre Processor, where your Lyngdorf product is used to power and
    calibrate the front left and right speakers, this feature will bypass the volume control. Connect your HTP to the
    Analog Input 1 and activate the feature. Choosing Analog Input 1 will result in the amplifier turning itself into a
    dedicated power amplifier with fixed and full gain.

    (NOTE: do NOT test this feature with a CD signal running on the Analog input 1!) When selecting other inputs the amplifier returns to the Default Volume."

    Det er ingen grunn til at dette skal påvirke ditt subwoofer-oppsett. TDAI2200 tilbyr tilkopling av subwoofer via to analoge RCA-bestykkede sokler. Du kan selv formulere knekkfrekvens og filtertype (Linkwitz Riley: 2., 4. eller 8. orden eller Butterworth 1., 2. eller 4. orden). Du kan lage lavpassfilter for sub'ene og høypassfilter for hovedhøyttalerne slik at begge begrenser seg til å gjøre det de er best på. Dette funker, det kan jeg fortelle deg!
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal du ha Lydolf! Så hvis TDAI 2200 fortsatt korrigerer frontene i et filmoppsett, hvordan vil da dette fungere når jeg kjører romkorreksjon via recieveren? Ser for meg at det blir smør på flesk, eller går det ann å skru av RP i Lyngdorf og lage dette som en preset?
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Litt bakgrunn: Målinger med Lyngdorfs RoomPerfect foregår på den måten at man plasserer mikrofonen (sånn cirka) der ørene befinner seg når man sitter på favorittplassen. Så gjøres en måling i begge kanaler. Deretter gjøres et antall målinger med mikrofonen plassert litt rundt omkring (mellom høyttalerne og sitteposisjonen, minst 1 m fra hver høyttaler og minst en 1/2 m mellom hvert målepunkt). På denne måten lærer systemet om dipper og topper i favorittplassens frekvensrespons skyldes refleksjoner eller "svakheter" i systemet. Skyldes det refleksjoner kan dipper ikke gjøres noe med (mer guffe, mer refleksjon og så er man like langt), skyldes det noe annet kan det justeres for, og det virker!

    Ut i fra slike målinger formuleres en Focus 1 setting til favorittplassen og en Global for å lage et slags gjennomsnitt for alle målte punkter. Eksempelvis er favorittplassen hjemme hos oss i sofaen som står inntil veggen motsatt høyttalerne. Der får vi et bassløft som følge av nærheten til veggen. RoomPerfect oppdager dette og korrigerer for det. Det er lett å merke, for når vi setter systemet til Global så stiger bassnivået merkbart (ikke sjenerende, men merkbart).

    Nå til svaret på ditt spørsmål: Hvis vi ikke vil ha romkorreksjon (hos oss blir det bare når systemets fortreffelighet skal demonstreres for andre) setter vi systemet til Bypass, som er en tredje innstilling. Da anvendes ikke romkorreksjonen og systemet oppfører seg som en Lyngdorf uten RP. Bypass, Focus 1 og Global styrer man og velger med de vertikale piltastene på forsterkeren eller dens fjernkontroll. Du kan med andre frakople romkorreksjonen når du vil uten å måtte slette den fra systemet.

    Du bør nok ikke lage smør på flesk, nei. Det blir nok best å sette Lyngdorf'en i Bypass ved kinobruk.

    Hvis man har flere favorittplasser, så kan man i etterkant lage seg flere focus-punkter (ved spisebordet, liggende på den andre sofaen osv.). Da er det bare å utvide en eksisterende måling med nye focuspunkter.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk for godt svar igjen, Lydolf! Virker som en interessant boks dette her :)
     

    Pboden

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2003
    Innlegg
    31
    Antall liker
    5
    Da ønsker jeg å melde meg inn i klubben for Lyngdorfs venner med en nylig anskaffet en DPA-1. Er så langt meget godt fornøyd, hvor jeg umiddelbart opplevde/er et stereoperspektiv som strekker seg voldsomt bredt.

    Det jeg synes dog er noe merkelig, er at hunden til Roger Waters "Amused to Death" ikke er der han bruker å være. Nå ligger han rundt høyttaleren og ikke ute til høyre hos naboen. Dvs i bypass så er han der men ikke i RoomPerfect. Jeg trodde kanskje at romkorreksjonen i større grad ville bekrefte Q-sound effekten Waters bruker på denne platen.

    Noen av Lyngdorfs venner som kan bekrefte denne antydningen ?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Da melder jeg meg også inn her. Var og hentet en TDAI 2200 RP i dag. Gjorde kjapt 5 punktmålinger i rommet og har nå 96% roomknowledge. Utgjorde denne boksen noen forskjell hos meg? Jeg kan si så mye som at jeg ALDRI har hørt makan til opprydding. Jeg slet med noe frekvensavvik i overgang bass/mellomtone som "smørjet" til lyden. Det har jeg ikke lenger for å si det forsiktig! Skal være forsiktig med å bli for lyrisk, men dette lover bra :) Også kvalitetsfølelse og eierglede da gitt!

    Grattis rre med ny boks du også :) Jeg tok en kjapp lytt til Roger Waters, og jeg måtte foran sweetspot (50cm) for å få skikkelig effekt...hmmm, må testes videre.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Heisan. Jeg var ikke klar over at Lyngdorfs Venner! eksisterte før i dag. Og bør være kvalifisert medlem, siden jeg har eid en TDA 2200+ i over 4 år nå. Og har i alle fall vært meget fornøyd med lyden som min 2200 gir i mitt anlegg.

    Jeg tok nylig en oppgradering til versjon 3.7, og nå heter den TDAI 2200 i displayet. (Klarte det omsider).

    Jeg har et stort selvbygg system. Det består av to line-source høyttalere med 6 stk Seas mellomtoner og 6 stk Infinity Emit K(tror jeg) i hver.Dette er mellomtoner og diskanter etter en stor dipol jeg en gang hadde. Er meget godt fornøyd med klangen og gjennomsiktigheten. Meget bra oppløsning. Men har ikke fått til delingen opptimalt. Derfor har jeg også kjøpt en Tact S2150. Mer om dette senere.

    Jeg har separate basskasser. Tunge og solide. Brukte lenge 2 stk SVS 12" elementer på hver side, men de var for tunge i bassen. Og kunne ikke deles langt nok opp for meg. Tiden går fort, og de hadde jeg i 4 år og var ikke fornøyd. Og det ble spilt mye mindre musikk enn ellers. Jeg har hele tiden brukt en Crown K2 til å drive bassene. Den forsterkeren passer TDA 2200 meget bra og har mye mer krefter enn TDA 2200.

    Så til et STORT problem som jeg håper Lydolf eller andre kan hjelpe meg med: Jeg har glemt ut hvordan man programmerer delefrekvensene og gjør andre ting m.m. Eller klart sagt - jeg får det ikke til. Og å finne hjelp i Lyngdorf sin manual på nettsiden er det ikke mye hjelp i. Dette er min hovedkritikk til Lyngdorf - det er alt for dårlig eller ingen veiledning i det hele tatt i hvordan en skal komme i gang med å programmere og utnytte alle DSP mulighetene som finnes i dette apparatet. Savner en step by step veiledning på dette feltet.(Mye info om enkle ting- ingenting om vanskelige ting). I alle fall for meg som ikke er flink med data. Jeg eide i noen år en Tact RCS 2.2(Kostet 12.000USD da den var ny.) . Den kom ut før RCS 2.0 og var vissnok aldri solgt i Europa. I alle fall fulgte det med en Quick Setup Guide manual som hjalp godt på vei. Senere fikk jeg greie på det fantes en Advanced Setup Guide, og fikk tilsendt en slik fra Tact. God service. Den hadde noen sider ekstra info som Quick guiden ikke hadde. Da først fant jeg ut hvordan jeg kunne lage targetkurver akkurat som jeg ville. Pluss mange andre ting. Men ville ha vært sjanseløs uten denne hjelpen. Savner sårt en slik Advanced Setup Guide fra Lyngdorf. Jeg har en test fra danske High Fidelity fra 2006. Selv disse drevne karene som har både hatt Tact RCS 2.0 og 2.2X som referanseutstyr slet med å finne ut av enkelte funksjoner i TDA 2200.

    TDA 2200 er i utgangspunktet genial. Den kan styre og dele bassene. Har en superbra forsterker og converter innebygd.(Vet at det er en powerDAC) Den kan stille delay og andre ting til main out og line out. Den har global eq og eq separat til 4 kanaler. MEN VELDIG MANGELFULL INFORMASJON OM HVORDAN DETTE SKAL GJØRES. En kan koble til Lyngdorf Audio Calibration Pack (LACP) og gjøre målinger. Så kan en bruke eq
    og gjøre korrigeringer. Måle på ny osv. Jeg har en slik pakke, men har enda ikke testet den ut. Jeg tror at med denne mer tidkrevende prosesen kan en gjøre ting som ikke Room Perfect kan. Når det er sagt, ville jeg jo helst hatt en TDAI med RP, siden jeg er ingen datamann eller ingeniør. Og den gang jeg kjøpte min 2200 brukt 6 mnd gammel, tror jeg at en utgave med RP kostet omtrent 40.000 kr uten AD kort.

    En gang til: ER DET NOEN SOM KAN HJELPE MEG MED Å KOMME I GANG? Det vil bli høyt verdsatt. Jeg har prøvd om og om igjen. Men det skjer ikke noe. Jeg går inn i Crossover blokken og legger inn frekvenser og hvilken type deling. "Close" . Ingen eq eller delay. DSP uddate og upload. Men har disse dataene blitt lagret? Nei . Min gamle delefrekvens på ca 200 hz er fortsatt lagret til bassen. Og sidesystemet får fullt signal. DSP veiledningen forklarer funksjonene, men ikke hva man skal gjøre for å komme i gang. Lagrer man det man har lagt inn med close knappen? Hva er prosedyren for å leggen inn alle dataene fra de forskjellige blokkene? Dette finner jeg ikke eller forstår ikke. Jeg trenger bare å komme riktig på vei. Må jeg først begynne i File og enten Save eller Load en ny fil eller prosjekt? Det måtte jeg i min gamle Tact. Tror at jeg skal komme fort inni det bare jeg får en riktig start.

    En annen ting: Jeg har ikke noen software CD som fulgte med min 2200. Kan det være feilen? Jeg har lastet ned DSP setup programmet fra Lyngdorf sin nettside, og bruker dette.

    Jeg er gift og bor i Østerrike med min kone. Men kommer fra og jobber i Stavanger og pendler. Nå har jeg vært her nede i 2 uker uten å ha kommet noe særlig videre. Skikkelig frustrerende. Har gledet meg veldig til å teste ut mine ombygde basskasser med en stk 15" JBL 2235H på hver side. Vekt på 130 kg minst per side. Og for å gjøre ting enda vanskeligere har jeg kjøpt en TactS2150 som skal brukes til å drive diskantene, men styres fra TDA2200. Håper at det skal gjøre delingen mellom mellomtoner og diskanter optimal. Får ikke til å legge inn nye delefrekvenser i den heller selvsagt, men skal ringe til Tact i USA om råd.

    Nå har jeg få dager igjen å finne ut av dette før jeg reiser hjem igjen. Dette har vært 2 av de mest frustrerende ukene i hele mitt liv. Jeg kom hit ned med S2150 i bagasjen og full av optimisme og pågangsmot. Nå er jeg skikkelig lei og håper at noen kan bistå med hjelp. Og hvis det er noen som synes at det tar for lang tid å skrive, kan dere kanskje gi et tlfnr? Mitt nr er 92 22 65 44. Så kan jeg ringe tilbake og vi går i sammen gjennom hvert steg over telefonen. Jeg er villig til å betale for en slik bistand. Takker på forhånd for eventuell og så rask som mulig hjelp.

    Hilsen en frustert Eirik.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg begynt å få gang på min TDAI 2200. Og folkene fra Lyngdorf og også Lydolf har vært meget behjelpelige. Humøret er steget mange hakk.

    Utrolig at noen filleting kan skape så mye frustrasjon. Jeg hadde ikke Crossover freq og Filter Type i min Advanced Setup meny. Fikk vite at jeg først måtte lage en Routing av signalene først i apparatet. Da kom meldingen i displayet: Routing is changed from PC. Ringte Lyngdorf igjen og snakket med en annen kar. Trykk Factory reset var beskjeden. Etter 10 sekunder var den resettet. På med strømmen og alle funskjonene er i orden. ENDELIG.

    Nå er det en lek å stille inn delefrekvenser, delay m.m. Og endelig er kvaliteten på lyden meget tilfredstillende. Nå er perspektivet endelig på plass. Og summeringen mellom mellomtonene og diskantene høres bra ut. Akkurat nå synes det skikkelig overkill med aktiv deling for det spiller veldig behagelig og oppløst med skikkelig dynamikk. Men håper å få koblet inn min Tact S2150 bare for å ha prøvd det ut. Den er nok ikke så bra i toppen som TDAI'en i umodifisert utgave. Men er uansett interessant å prøve ut. Før jeg har gjort noen form for målinger og korreksjoner av frekvensgang, er jeg meget godt fornøyd med lyden. Jeg har visst lenge at min TDAI er et meget velspillende apparat. Og med Crown K2 til å drive 15 tommerne er det både hurtighet, skikkelig slagkraft og tyngde i bassen. Den kraften og tyngden har jeg til gode å høre fra hvilken som helst Lyngdorf forsterker inkludert Millennium. Men så er den også over dobbelt så kraftig som Lyngdorf sine.

    Håper å få Connection på plass igjen. Nå jeg kobler fram og tilbake mellom Tact og Lyngdorf har jeg store problemer med å få kontakt med Lyngdorf'en igjen. Selv om baudrate, Comport og adresse stemmer overens. Da håper jeg å få gjort målinger av høyttalerne og korrigeringer de neste dagene for å løfte ytelsen enda noen hakk oppover. Nå er det skikkelig kjekt å spille musikk igjen.

    Ellers virker det som om Hi-fi Klubben nesten slutter å selge Lyngdorf produkter. Eller gjør veldig lite for å få solgt dem og demonstrere hva Lyngdorf kan gjøre. Når de i en såpass stor by som Stavanger omtrent ikke har noe utstyr å vise fram eller låne ut, blir det ikke mye salg ut av det. Det er ikke mye aktivitet på denne siden, så det tyder kanskje på at det er en veldig liten gruppe audiofile som bruker Lyngdorf utstyr. Eller at alle har topp lyd og ikke har behov for å dele erfaringer mer?

    Eirik.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn