Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Ta en ekstra titt bak der du ;). Heter kanskje ikke PRE out, men skal ikke være noe rakettforsker får å finne den :p.
     
    A

    allroad

    Gjest
    spurv....

    Nei, ikke rakettforsker akkurat.... ;D

    Ser at det er analog (RCA) ut. Går visst via DSP..... :)

    Har nok bare blitt litt forvirret av å lese hele Lyngdorf tråden. Står mye infoo her, nok til at jeg sikkert har snubla et eller annet sted.

    Vurderte en liten stund å kjøpe Lyngdorf BW-1, men da må ma jo ha egen effektamp til den.....da er det ute av bildet.

    Går nok for en Xavian Basso.. ;)

    Noen tips om hvilken delefrekvens man skulle kunne tenke seg å bruke?

    Bjørn
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hvilken løsning benytter dere til vanlig aktiv subwoofer?

    1) Mono Lowpass på linjeutgang og subwoofer på linjeutgang med deaktivert delefrekvens

    2) Lowpass på høyttalerutgang og delefrekvens satt på subwooferen

    Har prøvd valg 1 og subwooferen integreres bra. :)
     
    A

    allroad

    Gjest
    Loevhagen

    Har ikke testet dette med sub enda, da jeg ikke har noen...... :'(

    Men gleder meg villt til den kommer i hus.....

    Du mener mono lowpass på linjeutg, og sub på linjeutganen med deaktivert delefrekv?

    Hva slags ht og sub er det du har??

    Bjørn
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Allroad skrev:
    Du mener mono lowpass på linjeutg, og sub på linjeutganen med deaktivert delefrekv?
    Jepp. :) Ulempen er at det da spilles bass fra frontene OG subwooferen, men den er så integrert at man nesten ikke merker det. :eek: Skal sette et høypassfilter på høyttalerutgangene i morgen for å unngå dobbelbassen, da jeg ikke vil ha de aller dypeste tonene i filmer til frontene men til kun subwoofer.

    Høyttaler: Dynaudio Confidence C1
    Subwoofer: SVS SB12-plus
     
    A

    allroad

    Gjest
    Høres bra ut.

    Du får komme tilbake med en oppdatering i dag om hvordan du opplever det med hp filteret.

    Bjørn
     
    A

    allroad

    Gjest
    God kveld


    Noen som har tips til en passende xlr digitalkabel som kan nyttes mellom TDAI 2200 / CD-1?

    Ser at klubben har vDH til 1000,-

    Andre forslag mottas med takk

    Bjørn
     

    jonjungel

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2008
    Innlegg
    39
    Antall liker
    1
    Allroad skrev:
    God kveld


    Noen som har tips til en passende xlr digitalkabel som kan nyttes mellom TDAI 2200 / CD-1?

    Ser at klubben har vDH til 1000,-

    Andre forslag mottas med takk

    Bjørn
    Har kikket litt på diverse nettbutikker, og det finnes noen xlr-kabler til under hundrelappen. Disse er antagelig bare noen enkle kobbertråder med xlr-kontakter, men godt mulig det holder. Sjekk fx multicom og amentio og søk på xlr. Komplett har noen kabler med merkenavn til 900.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Noen her som har erfaring med MH-1 høyttalerene til Lyngdorf? Synes denne virker veldig spennende, men har ikke hørt den selv eller møtt noen som har hørt den.. Liker veldig godt tanken på at man kan dele aktivt dersom man har forsterkere nok til det.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Hmm, tydeligvis ikke så mange som har noe forhold til denne høyttaleren. Synd, for jeg synes den ser veldig spennende ut og størrelses messig passer den bra inn der jeg bor nå. Får høre med klubben om det overhodet er mulig å få ta i et lånepar og prøve ut..
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Rizzo skrev:
    Noen her som har erfaring med MH-1 høyttalerene til Lyngdorf? Synes denne virker veldig spennende, men har ikke hørt den selv eller møtt noen som har hørt den.. Liker veldig godt tanken på at man kan dele aktivt dersom man har forsterkere nok til det.
    Hei, på AVForum.no er det en som kaller seg HKviking som bruker Lyngdorf MH-1 som fronthøyttalere i et tilsynelatende meget bra hjemmekino-oppsett. Du kan jo alltids ta kontakt med ham. Anleggs-siden hans finner du her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/HKviking

    Mvh
    Sture
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    blekansikt skrev:
    Rizzo skrev:
    Noen her som har erfaring med MH-1 høyttalerene til Lyngdorf? Synes denne virker veldig spennende, men har ikke hørt den selv eller møtt noen som har hørt den.. Liker veldig godt tanken på at man kan dele aktivt dersom man har forsterkere nok til det.
    Hei, på AVForum.no er det en som kaller seg HKviking som bruker Lyngdorf MH-1 som fronthøyttalere i et tilsynelatende meget bra hjemmekino-oppsett. Du kan jo alltids ta kontakt med ham. Anleggs-siden hans finner du her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/HKviking

    Mvh
    Sture
    Takker for svar, skal ta kontakt med ham. Har også sendt mail direkte til Lyngdort om de har et lånesett, så får vi se :)
     

    Erni

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    HELP ME - PLEASE :'(

    Har nå min TDAI-2200 med Equibit prossor. Er MEGET fornøyd. Og romkorreksjonen er meget merkbar trots at det bare 10 % forskjell fra `normal`.

    Men - og her kommer dere kamerater i nøden in. En meget pussig ting hendte meg når jeg skulle øke signalstyrken på den analoge inngang som jeg har kobblet min RIAA til. Vet ikke hva jeg kunne ha gjort men plutselig forsvant alle muligheter å styre forsterkeren med fjernkontrollen ??? :mad: .Det eneste som går an er volum og muting. På allt annet er det helt dødt !!! Men kontrollen på selve forsterkeren fungere helt greit. Jeg har naturligvis gått in på menyn og kontrolert på Remote control - og den er på ON. Hva i hele verden har hendt ? Hvordan får jeg tilbake funksjonene på kontrollen - uten å trenge på Factory Reset. (Spillt in meget nøyaktig romkorreksjon på flere sveetspots):
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Erni skrev:
    HELP ME - PLEASE :'(

    Har nå min TDAI-2200 med Equibit prossor. Er MEGET fornøyd. Og romkorreksjonen er meget merkbar trots at det bare 10 % forskjell fra `normal`.

    Men - og her kommer dere kamerater i nøden in. En meget pussig ting hendte meg når jeg skulle øke signalstyrken på den analoge inngang som jeg har kobblet min RIAA til. Vet ikke hva jeg kunne ha gjort men plutselig forsvant alle muligheter å styre forsterkeren med fjernkontrollen ??? :mad: .Det eneste som går an er volum og muting. På allt annet er det helt dødt !!! Men kontrollen på selve forsterkeren fungere helt greit. Jeg har naturligvis gått in på menyn og kontrolert på Remote control - og den er på ON. Hva i hele verden har hendt ? Hvordan får jeg tilbake funksjonene på kontrollen - uten å trenge på Factory Reset. (Spillt in meget nøyaktig romkorreksjon på flere sveetspots):
    Hmm, fjernkontrollen er jo en multifjernkontroll som kan styre flere Lyngdorf apparater, og de faste knappene (volum og mute) til ampen fungerer jo. Du har sjekket at du ikke har kommet borti knappene på fjernkontrollen der du velger apparatet du skal kontrollere med fjernkontrollen(CD, AMP osv)?
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    Høres ut som du har vært borti "AMP" knappen. Trykk på den en gang og funksjonene vil mest sannsynlig være tilbake igjen.

    mvh
    SN
     

    Erni

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Etter at jeg hade lagt meg i går kveld så begynte tankene å surre. Og idag på kontoret tenkte jeg det som dere vennlige hjelpere har skrevet - hva med tryckt på CD knappen ? Skall prøve amp knappen når jeg kommer hjem. Snakk om å kjenne seg som (for ikke å snakke om å være) en idiot og klønepeis uten like. :eek: Sukkkkkkkkk !!! :-\
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Her er svaret jeg fikk fra Lyngdorf da jeg sendte mail om MH-1 høyttaleren:

    Hej Rizzo
    Tak for din mail!

    Vi producerer desværre ikke MH-1 mere - og så vidt vi ved, er der ikke nogen butikker i Oslo / eller Norge, som har et sæt i butikken.

    Beklager !


    Med venlig hilsen
    Lyngdorf Audio A/S
    Flemming Smith


    Så da blir det nok ikke noen slike høyttalere på meg :'(
     

    boxman

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    17
    Antall liker
    19
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er den lykkelige eier av en SDAI 2175 og CD-1 og er veldig fornøyd! Spiller på ProAc Studio 140 og får mye positiv respons på dette oppsettet!
    Noen som har erfaringer med XLR vs RCA mellom disse enhetene? Og evt anbefaling på en XLR-kabel tar jeg gjerne i mot :)
     

    Biffig

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2007
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    Jeg har en peak på ca. 12 Db ved 50 Hz. i mitt lytterom. Denne skaper en vanvittig rommlebass.
    Vil roomperfect klare å dempe denne ned til ideel verdi?
    Ingen reciever RK gjør så store inngrep i kurven.

    Er det noen som har målt frekvenskurven før og etter RP? Det hadde vært artig å vist hva den faktisk gjør.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Hmm.. noen som har opplevd følgende med DPA-1.

    Den står online, men blir ikke brukt.. jeg er borte ca 3-4 timer.. kommer hjem:

    - hele displauet er sort. Må trykker powerknappen av og på... alt booter igjen
    - Den går plutselig i standby under spilling...
    - Alt ser bra ut på display.. og ting spiller... men, nå viser det seg at fjernkontroll og knappene fysisk på enheten ikke funekr... reboot må til!

    Noen som har opplevd samme?

    EDIT: Der skrudde den seg av igjen ja.... :(. teste nye strømkabel ... og kontakt... funker ikke det... så blir det å prøve å la den stå alene uten noe koblet til over nattan (OK.. strøm skal den ha ;)).
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    Har selv DPA-1, men har aldri hatt dette problemet.
    Er nok best å levere den inn til HK for kontroll/rep.

    mvh
    sn
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Lot den stå på over natta, med vanlig PC kabel istede for Supra sine LoRad strømkabler... fungerte fortsatt idag tidlig.. kom til å tenke på... den har det jo litt trangt inni benken... kanskje det blir for hett forn?
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    56fwb skrev:
    spurv skrev:
    Lot den stå på over natta, med vanlig PC kabel istede for Supra sine LoRad strømkabler... fungerte fortsatt idag tidlig.. kom til å tenke på... den har det jo litt trangt inni benken... kanskje det blir for hett forn?
    Dette spm skulle nok vert stillt på tråden "DP-menigheten" men:

    I bruksanvisningen til DP-A1 står det at A1 SKAL ha god lufting/kjøling og minst 15 cm med luft ovenfor effekttrinn samt at den bør ha rikelig med lufting på sidene.
    Som du antyder kan jo for lite kjøing vere problemet...

    mvh

    FOR Å AVKLARE EVT. MISFORSTÅELSER RUNDT DETTE, SÅ SNAKKES DET HER OM LYNGDORF dpa-1 SOM ER EN FORFORSTERKER MED ROMKORREKSJON, NAVNET MINNER MYE OM dp a1 TIL dp.

    MVH
    SN
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Er forforstekrern ja ;). Lyngdorf :D.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    84
    Spurv.

    Om du blir lei av DPA-1, så kan du bare selge den til meg :D
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Nex skrev:
    Spurv.

    Om du blir lei av DPA-1, så kan du bare selge den til meg :D
    Du kan få kjøpe den om den er defekt ;).
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    84
    Håper å kunne melde meg inn i lyngdorf klubben med en dpa-1.
    Men økonomien sier at jeg må vente til det dukker opp en på brukten.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Lurte på om noen her kunne komme med noen råd. Jeg har en DPA-1 som går balansert inn i en Bryston 14BSST og videre til Thiel 1.6 og en aktiv sub (BK Electronics Monolith DF). Til nå har jeg brukt en Meridian 206 som transport til DPA'en. Tidspunktet er kommet for å bytte ut transporten og da går selvsagt tankene til CD1, men så ser jeg jo at et alternativ kunne være en annen god brukt transport som f.eks Wadia 8, CEC TL2X. Er det noen som kan argumentere for hvorfor CD1 vil være det beste alternativet? Særlig i forhold til andre transporter som kan upsample.

    Takknemlig for alle innspill

    Veleik
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Dersom du kjøper deg CD-1 får du likt elektronikk oppsett som meg ;)
    Jeg er strålende fornøyd med CD-1 som drivverk, men har ikke prøvd de andre du nevner -så kan dessverre ikke si noe om CD-1 i forhold til dem. Jeg ville prøvd og fått den på hjemlån fra klubben.
     
    A

    allroad

    Gjest
    Hei

    Er det noen av Dere der ute som har noen formening om hva som gir best resultat?

    1. Å bruke CD-1 som ren transport (digital ut) og videre til TDAI2200?
    2. Å benytte analog ut fra CD-1 og videre til TDAI2200?

    Her hos meg føler jeg faktisk at ved bruk av analog ut, blir lyden "varmere". Nå skal det også sies at jeg bruker XIndak FA-Gold RCA. Ingen dårlig kabel dette.... :D

    Noen meninger/innspill??

    Mvh
    Bjørn
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    Bruker digitalt til min DPA-1, denne har den samme AD og DA konverteren.
    Hadde samme formening som deg tidligere, men har endt opp etter uttallige ganger frem og tilbake med å bruke digital inn. Det er ikke mye forskjell synes jeg, ligger nok i det at AD konverteren er så god som den er. Forskjellen ligger etter min oppfatning på en anelse bedre separasjon av detaljer og 3d følelse. Hvis man ikke allerede har brukt masse penger på kabel, er det også billigere med en kabel digitalt enn to stk analog :)

    mvh
    SN
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    veleik skrev:
    Lurte på om noen her kunne komme med noen råd. Jeg har en DPA-1 som går balansert inn i en Bryston 14BSST og videre til Thiel 1.6 og en aktiv sub (BK Electronics Monolith DF). Til nå har jeg brukt en Meridian 206 som transport til DPA'en. Tidspunktet er kommet for å bytte ut transporten og da går selvsagt tankene til CD1, men så ser jeg jo at et alternativ kunne være en annen god brukt transport som f.eks Wadia 8, CEC TL2X. Er det noen som kan argumentere for hvorfor CD1 vil være det beste alternativet? Særlig i forhold til andre transporter som kan upsample.

    Takknemlig for alle innspill

    Veleik
    Jeg bruker hegel cdp4som transport til min DPA-1, og er godt fornøyd. Hadde jeg kjøpt DPA-1 først tror jeg at jeg hadde sett meg om etter en ren cd transport. Det er vel bedre å bruke samme/mindre sum på en enda bedra transport enn å ha en unødvendig DA konverter i anlegget.

    mvh
    SN
     
    A

    allroad

    Gjest
    sn

    Har jo ikke svidd av astronomiske summer på signalkabel, men synes faktisk foreløpig at Xindak FA Gold RCA parkerer den digital kabelen. Nå skal det sies at jeg har en relativt "billig" QED digital kabbel. Synes faktisk at den virker kald.
    Godt å høre at det ikke bare er meg som opplever at analog ut er "varmere"
    Vanskelig dette her :D
    Kunne jo prøve en annen digital kabel....men hvilken Forslag?

    Bjørn
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    Har selv brøvd ut flere forskjellige digitalkabler, blant annet QED signatur, VDH, TARA etc. Har endt opp med en vivanco som jeg bestilte hos R.Solhaug. Denne synes jeg spiller bedre enn de andre jeg har prøvd. Her i etterkant oppgradert pluggene på denne til WBT netgen og dette løftet de et hakk ytterligere. Ser du bort i fra wbt pluggene er denne kabelen billig, og jeg anbefaler deg å prøve denne. Er i hvert fall kvitt oppgraderingskløen på digitalkabel.

    Lykke til!

    mvh
    sn
     
    A

    allroad

    Gjest
    sn.

    Takk for tips ;)

    16 October 2009
    We are happy to inform you that we have launched new firmware for TDAI 2200, DPA-1 and RP-1.

    For TDAI / DPA-1 we have received several requests for a ‘Home Theater Bypass’ function.

    This means that if you are using these products for driving the L/R speakers in a surround set up, you no longer have to think about adjusting the volume level on the TDAI/DPA-1. When you activate ‘Theater Setup’ in the menu the volume will automatically be adjusted to maximum gain (88dB) as soon as you select the ‘Analog 1’ input. And as soon as you select a different input the volume is automatically attenuated again. We hope this new feature will make it easier for you to use the Lyngdorf Audio products in your home theatre setup.

    On the RP-1 you have until now only been able to store one focus position (and the global of course). The new firmware introduces the same functionality as you know from TDAI/DPA-1. So, once updated, the RP-1 will feature eight focus and one global position. Thus making the RP-1 ‘black box’ even more versatile.

    Bjørn
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    84
    Blir lyden som går gjennom "home theater bypass" behandlet av roomperfect delen på TDAI og DPA-1 ?
     

    boxman

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    17
    Antall liker
    19
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    boxman skrev:
    Jeg er den lykkelige eier av en SDAI 2175 og CD-1 og er veldig fornøyd! Spiller på ProAc Studio 140 og får mye positiv respons på dette oppsettet!
    Noen som har erfaringer med XLR vs RCA mellom disse enhetene? Og evt anbefaling på en XLR-kabel tar jeg gjerne i mot :)
    Nå er 2175 byttet ut med en TDAI2200AD. Bruker CD-1 som driverk og bruker en Van den Hul AES-EBU 110 Pro digital XLR signalkabel. Har fått mer av alt mht lyd, og har fått "ny" cd-samling. Som en kompis sa: "- det er vel dette som er hi-fi..."!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn