Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    Rizzo skrev:
    Ikke noe DPA-1 på meg i dag heller.. Uff denne ventingen er uutholdlig..
    GRRR. Samme er dine inntrykk når den kommer :D.

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    Hmm, da har jeg vært litt på klubben idag. Hørte på 804s og Mentor 8. Syns Mentor å blir litt "skurrete" i mine ører. Det ble kjørt på den nye effekt/forforsterker til Cambridge. Tror dere at Lyngdorf sin RP vil forbedre dette området på noen måte? hørt at den iallefall rydder opp skikkelig i bassen, men er mellomtone/diskant som jeg syns mangler litt til tider..

Rizzo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    10
    Da er DPA-1 og CD-1 akkurat pakket opp hjemme :) Lytteinntrykk kommer etterhvert!

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    Rizzo skrev:
    Da er DPA-1 og CD-1 akkurat pakket opp hjemme :) Lytteinntrykk kommer etterhvert!
    HÅHÅ... gleder meg til lesing i morgen da :D.

EDIT 1 døgn etter: AAAAND?!?!?!?!?! :p.

Rizzo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    10
    spurv skrev:
    Rizzo skrev:
    HÅHÅ... gleder meg til lesing i morgen da :D.

EDIT 1 døgn etter: AAAAND?!?!?!?!?! :p.
    He-he, utålmodig du :)
    Er veldig lite flink til å beskrive lytteinntrykk, men her kommer et vaklende forsøk på å beskrive de aller første inntrykkene:
    I går/natt hørte jeg på det nye oppsettet uten RP innkoblet, og kan vel ganske greit konkludere med at det slår det gamle settet i forhold til mine preferanser, selv om det nok ikke på noen som helt måte er ferdig innspilt enda. CD-1 og DPA-1 erstattet Nad M5, EC ECD-1 og Bryston BP25. Alle instrumenter får bedre plass, noe som gjør at det er lett å "følge" det instrumentet man vil og jeg hører ting og oppdager nye detaljer jeg ikke visste fantes i opptakene mine. Bassen har blitt strammere og det er opplagt at jeg har gått glipp av en del informasjon i dette området.
    I dag har jeg hatt første gjennomkjøring med RP innkoblet.. Og dette er definitivt noe jeg kommer til å bli skremmende avhengig av:) Lydbilde vokste enda et par hakk i bredde, og dybde. Merker at jeg nå kan sette opp bandet foran meg, ikke bare sidelengs men også i dybden. Dette fører til at jeg føler meg enda nærmere, eller mer "i", musikken enn tidligere.
    Dette er nok den største oppgraderingen jeg har hatt i anlegget mitt.

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    Håhå. Dette høres ut som skikkelige saker :). Blir nok å bestille en demo på Oslo hifiklubben neste mnd. Hvor de skal få sette opp:

Lyngdorf TDAI2200 RP.
    B&W 804 og 803.
    Dali Mentor 6-8 og Helicon 400.
    CDspiller blir en arcam som jeg allerede har, så da får dem bare finne en cambridge :). koble til "DAC'en" i Lyngdorfen :).
    Med litt flax har dem B&W ASW855 subben, som er ganske lik min 850, så vi kan se integrasjonen der og. Kanskje det holder med f.esk de minste høyttalerene (rimeligste) når Lyngdorfen får gjort sitt :).

GLEDER MEG! ;D ;D

Nocturnal

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    23
    Får vel melde meg på her, er *meget* fornøyd med TDAI-2200 m/RP og CD-1. Med RP innkoplet hørte jeg for første gang mine Forsman VSSIII SE som de burde høres. Det er så utrolig godt å slippe å bygge om rommet sitt på grunn av vanskelige høyttalere, RP fikset det meste.

Det fine er at moroa med eksperimentering også er tilbake; det er masse rart man kan gjøre med en TDAI. For eksempel å kople meg til den med en bærbar PC, og lage meg en "loudness" jeg kan bruke til gamle, "tamme" CD`er.

CD-1 er jo fantastisk...sampler rett opp til 24/192 og så går det rett i effektrinnet. Genialt.

Men CD-1 er min siste (og beste!) CD-spiller. Jeg har nå alle mine 750 CD`er på en NAS, og det spilles mye fra en Linn Sneaky DS, digitalt rett i forsterkeren.

Er grusomt fornøyd med denne riggen, den gjør ting jeg lenge har ønsket meg på rett vis, med kortest mulig signalvei og lite mekanikk, digitalt frem til høyttalerkablene.

PS: Ja må jo nevne hva jeg hadde før: Wadia 830 balansert rett i en DP 6.4.

Mvh,

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    Spennende løsning du sitter på ja. Har vurdert det samme selv. et kjapt spørsmål. Er det mulig å dempe diskanteer etc på Lyngdorfen (slik jeg har forstått det kan lyden styres i huggu og ræva med lyngdorfen). Vurderer Dali skjønner dere, og de KAN være litt skarpe i diskanten ( eller iallefall uhyre fokusert på det området).

Aurjan

Medlem
    Ble medlem
    18.12.2004
    Antall liker
    5
    Sted
    Sykkylven
    Rizzo skrev:
    Er det noen her som har erfaring med Millenium MK4? Jeg har et par Dali MS4 og et monster sett fra Bryston pr idag (14BSST effekttrinn og BP 25 forforsterker), og er nå klar for noe nytt etterhvert.
    Lyngdorf trigger elektronikk-nerden i meg og jeg er meget imponert over de billigere variantene deres (og da spesielt TDAI2200): Men jeg har ennå ikke fått muligheten til å høre Millenium. Er det noen her som kan si meg kort deres mening om lydforskjellene på Milleniumen og TDAI'en, regner med at alt er bedre på millenium selvfølgelig, men har hørt at den er en aning varmere i klangen og føles mere utstrakt i bassen, stemmer dette?
    Hei hei
    Mulig det er en litt sen kommentar dette, men for de av dere der ute som fortsatt lurer på forskjellen mellom Millennium og TDAI kommer jeg med mine erfaringer her:

Trinn 1: TDAI2200
    Denne ble kjøpt direkte fra Peter Lyngdorf i 2005 (det var i "gamle dager"... ;))
    Var lenge strålende fornøyd med denne. Spesielt "stillheten" i forsterkeren. Ingen støy som i analoge forsterkere. Dette ble jeg spesielt oppmerksom på da jeg tok den med til Oslo Hifisenter og testet den opp mot en Adyton forsterker til 100'. Gikk derfra superfornøyd etter at jeg etter min mening hadde "parkert" Adytonen med min lille integrerte! (Ble så opphengt i all støyen jeg hørte i Adytonen)

Trinn 2: TDAI2200RP
    Alt snakket om RoomPerfect og hva den kunne gjøre med lydbildet resulterte i at jeg bare MÅTTE oppgradere til RP når eg allikevel måtte sende TDAI'en til reparasjon hos Lyngdorf.
    Dette kostet meg ca 17' tror jeg og jeg syntes ikke det var vært pengene idet heletatt!
    All oppstramming av bassen, og perspektivet som skulle bli så mye bedre var tilnærmet ubetydelig i min stue.
    På denne tiden kjørte jeg på et sett MH1 kopier med W210 bassystem drevet av en 2175 etter beste Lyngdorf 2+2 teorier - Men fikk ikke dette til å spille noe særlig. Dette ble byttet ut med et ar ML Summit - og da begynnte det virkelig å svinge! (W210 bassystemet er forresten tilsalgs om noen skulle være interessert)
    Med elektrostater fikk jeg "blod på tann" og ville oppgradere ytterligere.

Trinn 3: Tact Millennium Mk3
    Denne kom ihus før jeg solgte TDAI'en, for jeg var litt spent på å høre forskjellen da ML'ene har egen innebygget forsterker til basselementene fra 270 Hz og ned, og Millenniumen skulle være så mye bedre enn TDAI'en i nettopp bassområdet...
    Rigget til en blindtest for min kone, for å få en nøytral part til å vurdere kost/"nytte" av denne utskiftingen. Og svaret kom kontant. Med bind for øynene plukket hun ut Millennium uten noe son helst tvil!

Mer GLØD, LIV OG VARME i musikken, TDAI'en virket etter dette TAM og GRÅ.... Og da var dette altså en test fra 270 Hz og oppover og altså ikke i bassområdet som visst skal være denne forsterkerens store fortrinn!!
    Mk4 er visst (har jeg hørt) ennå hakket rundere/varmere i lyden...

Jeg lever nå lykkelig med Mk3 og Summit. Alle år med søken/sug etter nye høyttalere/forsterker er borte... (kanskje bortsett fra en oppgradering til Mk4 da... og kanskje et par Decent i sub'er...) Nå er det bare musikken som gjelder... (apropos musikk Patricia Barber anbefales på det varmeste!!)

Så... for de av dere som er lykkelige med TDAI2200... ikke prøv Millennium! Lev heller videre lykkelige uvitende... ;D

AKA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    3
    Da er en stykk lungdorf tda2200 med roomperfect på vei:) Skal bruke den sammen med Gallo 3.1, og en ekstra effektforsterker for å aktivere den ekstra spolen i bassen, og la Roomperfecten ta seg av kurven. Noen som har testet? er litt spent på resultatet... Gleder meg som en liten unge til fredag:)

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    4
    Er der nogen ide i, at købe CD-1 hvis man alligevel vil benytte DAC'en i TDAI2200 / DPA-1?
    Kan man ikke ligeså godt købe et godt drev? (Jeg går ud fra at man kan få drevet / transporteren alene billigere end CD-1)
    Hvad er forskellen på en TDAI2200 og en kombo af DPA-1 og SDA-2175?
    Har nogen erfaringer med Squeezebox + DPA-1 / TDAI2200?

Mvh. Qurious Nolfi

Mindstream

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    1
    En kombinasjon av DPA-1 og Squeezebox er noe jeg også har tenkt på.

Har planer om og kjøre aktiv deling og da er jo DPA-1 en god kandidat, men lurer på om det er noen forskjell på forforsterker delen på denne og TDAI-2200. De har jo omtrent samme pris. ( Med TDAI får du en "gratis" forsterker )

Videre lurer jeg på om jeg kan bruke mine egne forsterkere (Doxa 72) i et aktivt oppsett, til toppene og TDAIs efekt forsterker til bassene.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    4
    Hvod god er dac'en i TDAI2200?
    Klarer den et 24/96 signal?
    Kan squeezebox / transporter levere et sådant?

Rizzo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    10
    Nolfi skrev:
    Dacen i TDAI 2200 skal klare å ta i mot opptil 24 bit /192kHz.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    4
    Rizzo skrev:
    Nolfi skrev:
    Dacen i TDAI 2200 skal klare å ta i mot opptil 24 bit /192kHz.
    Men hvor _god_ er den? Er der en idé i, at købe en Transporter, for så at sætte den sammen med en ekstern TDAI2200? En SB Duet koster ~2500 kr. En Transporter ~11500 kr. Hvad er det, der retfærdiggør prisforskellen? Og vil det stadig være retfærdiggjort, hvis man sætter Transporteren til TDAI2200?

Poster denne i SB's venner også :)

Mvh. Nolfi

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2006
    Antall liker
    1
    AKA skrev:
    Da er en stykk lungdorf tda2200 med roomperfect på vei:) Skal bruke den sammen med Gallo 3.1, og en ekstra effektforsterker for å aktivere den ekstra spolen i bassen, og la Roomperfecten ta seg av kurven. Noen som har testet? er litt spent på resultatet... Gleder meg som en liten unge til fredag:)
    Fortell da vel! Har selv TDA2200 og Gallo 3.1 (i et kukete OBOS-rom...) :)

extenso

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Antall liker
    0
    Stereobloiden skrev:
    AKA skrev:
    Fortell da vel! Har selv TDA2200 og Gallo 3.1 (i et kukete OBOS-rom...) :)
    Ja, fortell. Jeg vurderer å kjøpe 2200 til å drive Gallo 3.1. Særlig interessert i hvordan den behandler mindre gode innspillinger. Jeg kan jo ikke slutte å spille metall bare fordi forsterkeren er bra!

AKA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    3
    Som systemet står nå driver bare Lyngdorfen spole nr. 2 i bassen og har dermed mindre innvirkning på lyden som helhet i forhold til effektforsterkeren som driver spole 1 i bassen samt mellomtone og diskant.
    Jeg har testet bare med Lyngdorf. I forhold til mine preferanser ble mellomtonen litt for ”kjølig”. Ellers funket det utmerket, vanvittig fin og kontrollert bass. Lyngdorfen er nøytral og detaljert. Ingen tvil om at roomperfect i mitt tilfelle er den største oppgraderingen jeg har gjort… Hadde en del problemer med lite dypbass som ble rettet opp. Håper det var litt informativt, bare å spørre mer :)

mvh

extenso

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Antall liker
    0
    AKA skrev:
    I forhold til mine preferanser ble mellomtonen litt for ”kjølig”.
    Men du kan også gjøre noen egne eq-valg for å kompensere for dette?

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    WOHO..

Da var Lyngdorf DPA-1 på plass.

Da har jeg følgende utstyr.
    Lyngdorf DPA-1
    Lyngdorf SDA 2175 (veldig undervurdert effekttrinn ifra mitt ståsted).
    Arcam CD192T
    Cerwin-Vega! AL1000mk2.

JADA. Skal ha nye høyttalere, men driver og sparer opp ;). Mangler ca 10k. så det kommer til å vare noen måneder. HAdde jo BW 703 lenge, men "måtte" selge de da sjangsen bydde seg.

Kjørte 1 roomperfect oppsett og fikk 92% roomknowlege vha 4 målinger. Syns det virker veldig låvende, og det får AL1000 til å spille veldig brukbart egentlig. Men dette kommer til å ta litt tid å få skikkelig til tror jeg, er MASSE å kunne stille inn på :)... gleder meg til å få brukt mer tid på boksen.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Da er Lyngdorf SDA 2175 nr 2 på plass. Brukes til biamping av gode gamle B&W 801 Matrix. Dersom det ikke er fornyingsgleden og forventninger som spiller meg et puss så virker det absolutt som en forbedring i forhold til ett stk effekttrinn.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    1.981
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Godt å høre at "min" Lyngdorf representerte et skritt i riktig retning hos deg.

Det var ikke noe galt med den hos meg heller, men man kan ikke bygge seg opp et lager av effekttrinn som bare står der arbeidsløse. Når noen kommer, må andre gå - og det var bare tilfeldighetene som gjorde at det ble Lyngdorf som trakk det korteste strået.

Lyngdorfvenn er jeg fortsatt - selv om jeg har solgt meg ut akkurat i øyeblikket. Her får man mye god lyd for utrolig lite penger.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Godt å høre at "min" Lyngdorf representerte et skritt i riktig retning hos deg.
    Det var definitivt et skritt i riktig retning med to stk i stedet for en. Har satt av en del timer til lytting i sweetspot i dag og hører at jeg fortsatt har litt å gå på når det gjelder å drive de høyttalerne jeg har. (Som du også nevnte..) Foreløbig så får det være med slik det er nå. Jeg er fornøyd med lyden, og bytte ut Lyndorf'ene til noe som driver høyttalerene ligger langt frem i tid. (Tror jeg... ::))

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Har klubben kuttet prisene, sånn helt i det stille? Trodde dpa-1 kostet godt over 30k og nå er nyprisen 25.

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    Solo skrev:
    Har klubben kuttet prisene, sånn helt i det stille? Trodde dpa-1 kostet godt over 30k og nå er nyprisen 25.
    Den kosta 30k, også gikk den opp 5k... 2-3 uker senere kosta den 25000kr... tror dem sliter litt med kronekursen der.. så det er litt problematiske prisinger.. så også lyngdorf høyttalerene samt subben har gått ned litt.

EDIT: RP-1 virker jo som veldig godt kjøp nå da.... siden den kan brukes på alt anna utstyr.

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    ok, så den kostet faktisk 35k og nå 25 - tilbud altså:)

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    Solo skrev:
    Kosta 35000kr kanskje 2 uker... pga prisoppgang.. men så skjedde det noe med Lyngdorf prisene ... skjønner ikke helt dette :p.

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    spurv skrev:
    Solo skrev:
    Kosta 35000kr kanskje 2 uker... pga prisoppgang.. men så skjedde det noe med Lyngdorf prisene ... skjønner ikke helt dette :p.
    ok, så det er 25k som har vært standardprisen?
    Kanskje det er nye produkter på gang og et lager som må tømmes??

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    Solo skrev:
    spurv skrev:
    Solo skrev:
    ok, så det er 25k som har vært standardprisen?
    Kanskje det er nye produkter på gang og et lager som må tømmes??
    Øh.. nei.. standard prisen VAR 30000kr.. så opp 5000kr.. så ned 10000k nå :p.. Tror ikke det er noe nytt på gang egentlig... DPA-1 er relativt ny. Men skulle ikke forundra meg ;).

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2003
    Antall liker
    0
    Har for lenge siden hatt lyst til å prøve meg med Lyngdorf produkter, nemlig DPA-1 som jeg tror kan løse mine rom akustiske problemer men lurer om den kan passe med mine McIntosh 275 - bruker en per kanal-. Nå har jeg en cd rørbasert med forfosterker ( Droplet 5.0 av Opera Consonance) og jeg er veldig glad i den men av og til slå meg muligheten om å bytte ( eller få hjelp) med den forfosterker, room korrekjon DPA-1 så senere kunne jeg til og med selge Droplet'en og skaffe meg en enkel cd transport ( Lyngdorf cd-1 eller lignede). Også har tenkt at det kunne være nok med den såkalt RP-1 room korreksjon modulen fra Lyngdorf og sette mellon forfosterker/cd Droplet og McIntosh'ene. Vet ikke egentlig hva kunne det passe bedre, noen som kunne hjelpe meg med dette? Hva skulle være fordel med en eller den andre produkten? Kunne det være en god blanding rent digital teknology med rør og rene analoge effekfosterkere? Kunne til og med koblere subwoferen i strereo oppsettet? Takk på forhånd. Hilsen G.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn