Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Sendte min 3400 til Danmark for installasjon av HDMI kort,vel framme ringte Lyngdorf min lokale hifiklubb å sa at 4k kortene er utgått så enten ble det 8k kort eller ingenting,3400 kunne jo ikke komme hjem uten HDMI,så jeg slo til.
    Korte koster i overkant av 8000,bare til opplysning her inne hvis det er flere som tenker å sende forsterker til Danmark for upgrade
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg har 4K kort i min.
     
    Sist redigert:

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    158
    Antall liker
    405
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål : Får en Lyngdorf MP-40 prosessor til uka og nå ser jeg at jeg antagelig ikke kan kjøre 2 subber individuelt i et 7.2.4 Atmos oppsett... MP-40 har 12 kanaler prosessering, men 16 outputs der 4 er assignable. Betyr det da at Room Perfect dspn vil summere subbene som en i mitt oppsett med 11 høytalerkanaler og 2 subber? Da må jeg evt ofre 2 høydekanaler da for å få de justert individuellt..? Er skeptisk til å ikke kunne kjøre subbene i stereo med muligheter for at dspn skal kunne kalibrere de individuellt.. Eller er d slik at man kan gjøre dette likevel?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Spørsmål : Får en Lyngdorf MP-40 prosessor til uka og nå ser jeg at jeg antagelig ikke kan kjøre 2 subber individuelt i et 7.2.4 Atmos oppsett... MP-40 har 12 kanaler prosessering, men 16 outputs der 4 er assignable. Betyr det da at Room Perfect dspn vil summere subbene som en i mitt oppsett med 11 høytalerkanaler og 2 subber? Da må jeg evt ofre 2 høydekanaler da for å få de justert individuellt..? Er skeptisk til å ikke kunne kjøre subbene i stereo med muligheter for at dspn skal kunne kalibrere de individuellt.. Eller er d slik at man kan gjøre dette likevel?
    Som jeg har forstått det er MP-40 nettop en rimelig versjon for dem som ikke trenger full Atmos. Dette bør vel egentlig være ett enkelt spørsmål for selger å besvarer.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Sitter med en nyervervet tdai-3400 og lurer på om noen har eksperimentert med forskjellige innstillinger for sub her?

    Tenker spesielt på erfaring med hvilken filter type som fungerer best og delefrekvens.

    Er jo ganske mye å sette seg inn i her, så greit med litt guiding i startfasen. Bruker pandion 30 som høyttalere sammen med to BW-2 subber. Høyttalerne går ned til 30hz, men det er bare to små 5´´mellomtone/bass elementer per høyttaler så tenker de vil ha mange likhetstrekk med stativhøyttaler.

    Kan dere som har erfaring med forskjellige innstillinger dele hva som har funket av filter type (bw eller lr 1-8), crossover - og eventuelt level og eq (lyngdorf setter høyttalerne med -2 som standard for meg, men vet ikke om dette er pga rp eller annet). Skjønner at dette blir veldig avhengig av oppsett, men håpet å kunne dra nytte av deres tanker for å ikke gå meg helt vill i starten :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer! Ville prøvd standardoppsettet for to stk Bw-2-subber først. Mistenker at det er den beste løsninga, litt avhengig av hvor subber og høyttalere er plassert i forhold til hverandre.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Sitter med en nyervervet tdai-3400 og lurer på om noen har eksperimentert med forskjellige innstillinger for sub her?

    Tenker spesielt på erfaring med hvilken filter type som fungerer best og delefrekvens.

    Er jo ganske mye å sette seg inn i her, så greit med litt guiding i startfasen. Bruker pandion 30 som høyttalere sammen med to BW-2 subber. Høyttalerne går ned til 30hz, men det er bare to små 5´´mellomtone/bass elementer per høyttaler så tenker de vil ha mange likhetstrekk med stativhøyttaler.

    Kan dere som har erfaring med forskjellige innstillinger dele hva som har funket av filter type (bw eller lr 1-8), crossover - og eventuelt level og eq (lyngdorf setter høyttalerne med -2 som standard for meg, men vet ikke om dette er pga rp eller annet). Skjønner at dette blir veldig avhengig av oppsett, men håpet å kunne dra nytte av deres tanker for å ikke gå meg helt vill i starten :)
    Jeg har samme forsterker og 4 stk Bw-2 sub og B&W 805 d3. Deler på 200 hz og det funker fjell. Helt nydelig integrert bass og ingen hører at det er subber med bortsett fra at bassen er mye dypere enn høyttalerne klarer alene. Har en kjenning som hadde Pandion 2. De ble også delt på 200 hz. Filter som ble, blir benyttet er LR 4 orden. Da kan jeg spille svært høyt uten noen problemer. Lyden blir aldri anstrengt eller hard.
    Eller er jeg høvelig nøye med å måle opp avstand mellom topp og bunn. Ikke kjør perfect mer når forsterker sier det er nok. Fikk dårligere lyd når tok flere målinger etter det. Uansett er det en fantastisk forsterker som låter svært godt. Mange muligheter til å lage egne voicing kurver etter smak og behag. Selv bruker jeg nøytral til musikk og action når jeg ser tv og film.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Jeg har samme forsterker og 4 stk Bw-2 sub og B&W 805 d3. Deler på 200 hz og det funker fjell. Helt nydelig integrert bass og ingen hører at det er subber med bortsett fra at bassen er mye dypere enn høyttalerne klarer alene. Har en kjenning som hadde Pandion 2. De ble også delt på 200 hz. Filter som ble, blir benyttet er LR 4 orden. Da kan jeg spille svært høyt uten noen problemer. Lyden blir aldri anstrengt eller hard.
    Eller er jeg høvelig nøye med å måle opp avstand mellom topp og bunn. Ikke kjør perfect mer når forsterker sier det er nok. Fikk dårligere lyd når tok flere målinger etter det. Uansett er det en fantastisk forsterker som låter svært godt. Mange muligheter til å lage egne voicing kurver etter smak og behag. Selv bruker jeg nøytral til musikk og action når jeg ser tv og film.
    Takker så mye - LR 4th funket vesentlig bedre enn BW 2nd filter som jeg testet først. Sjekker ut 200hz og 80hz nå, så får vi se. Ser forøvrig tdai-en for meg la inn som ´preset´ med level -2 på main speaker, er dette grunnet sensitivitet høyttaler for matching med BW-2 eller er dette standard? Tenkte BW-2 automatisk ville bli matchet på nivå ved å bruke bypass-inngangen og at man ikke trengte å legge inn gain/negativ gain på crossover filteret; men får teste ut litt med REW senere.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Takker så mye - LR 4th funket vesentlig bedre enn BW 2nd filter som jeg testet først. Sjekker ut 200hz og 80hz nå, så får vi se. Ser forøvrig tdai-en for meg la inn som ´preset´ med level -2 på main speaker, er dette grunnet sensitivitet høyttaler for matching med BW-2 eller er dette standard? Tenkte BW-2 automatisk ville bli matchet på nivå ved å bruke bypass-inngangen og at man ikke trengte å legge inn gain/negativ gain på crossover filteret; men får teste ut litt med REW senere.
    Bare test ut. Det er vel ingen fasit på delefrekvensen. Da jeg hadde gulvstående høyttalere delte jeg litt lavere. Funket godt det også, men selv føler jeg at rundt 200 hzfunker svært bra slik oppsettet er nå. Du får nok -2 pga følsomheten til høyttalerne. Uansett er det ting du kan forandre på etter Roomperfect er kjørt. Slik at du kan ha litt mer eller mindre bass etter smak og behag.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk nettopp min 3400 fra Danmark,den ble oppgradert med 8K hdmi.
    koblet den som før på høytalere og 2xRel s812,merket med engang jeg slo på subbene at de brummet begge 2.
    jeg hadde de koblet på nye godt skjermet RCA out på lyngdorf og inn på LFE på Rel.
    prøvde å bytte ut RCA med XLR,men det brummer enda,mistenker det har skjedd noe på fabrikken i Danmark som gjør at både RCA og XLR out på 3400 brummer?!
    noen som har forslag til hva jeg event kan gjøre/prøve?
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Hei, vurderer å gå over fra 3.0 oppsett til kun stereo (2.0) i stua. Vurderer derfor å anskaffe enten en brukt 2170 eller ny 1120. Har noen fæle topper i bassen så romkorreksjon er absolutt nødvendig her. Har i dag en noen år gammel Anthem receiver med ARC romkorreksjon som jeg kjører pre-out til en Doxa 61 light effektforsterker for L+R høyttalerne (AP Virgo 2). Har ingen sub. Spørsmålet er om jeg klarer meg med enten 1120 eller 2170 uten å benytte Doxaen. Er effektforsterkerne i disse Lyngdorfene såpass bra? Kan nevne at jeg også har en annen effektsak basert på Icepower 300 moduler og denne låter vesentlig dårligere enn Doxaen. Dersom Lyngdorfene ikke er på høyde med Doxaen, så må jeg eventuelt kjøre de som preamp. Har da funnet info på Lyngdorf sine sider at 2170 har et bedre analogtrinn på pre-out enn 1120. Har noen erfaring med dette? En fordel jeg ser med 1120 er en del innebyggede streamingmuligheter, noe jeg forsåvidt enkelt kan kompensere for med Chromecasten min på en 2170 (bruker Chromecasten i dag for streaming på Anthem forsterkeren).
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Du må nok prøve forsterkene hjemme før du vet om de er kraftige nok for ditt bruk, men det er mer futt i dem enn man skulle tro er min erfaring. Med tanke på krefter vil begge være en solid oppgradering fra Doxaen, etter hva jeg kan google meg til.

    Kan ikke forestille meg at det er noen praktisk forskjell mellom analog ut på 2170 og 1120.

    Uten sammenligning for øvrig bruker jeg en 2170 som pre til en SDA-2400 effektforsterker. Fordelen med denne komboen er at 2170 har digital ut og 2400 digital inn (og at 2400 har 400w i 4 ohm).
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Hei, vurderer å gå over fra 3.0 oppsett til kun stereo (2.0) i stua. Vurderer derfor å anskaffe enten en brukt 2170 eller ny 1120. Har noen fæle topper i bassen så romkorreksjon er absolutt nødvendig her. Har i dag en noen år gammel Anthem receiver med ARC romkorreksjon som jeg kjører pre-out til en Doxa 61 light effektforsterker for L+R høyttalerne (AP Virgo 2). Har ingen sub. Spørsmålet er om jeg klarer meg med enten 1120 eller 2170 uten å benytte Doxaen. Er effektforsterkerne i disse Lyngdorfene såpass bra? Kan nevne at jeg også har en annen effektsak basert på Icepower 300 moduler og denne låter vesentlig dårligere enn Doxaen. Dersom Lyngdorfene ikke er på høyde med Doxaen, så må jeg eventuelt kjøre de som preamp. Har da funnet info på Lyngdorf sine sider at 2170 har et bedre analogtrinn på pre-out enn 1120. Har noen erfaring med dette? En fordel jeg ser med 1120 er en del innebyggede streamingmuligheter, noe jeg forsåvidt enkelt kan kompensere for med Chromecasten min på en 2170 (bruker Chromecasten i dag for streaming på Anthem forsterkeren).
    Har hørt 1120 ett par gange og blitt overrasket hver gang hvor mye kraft/power den yter. Også hørt den i ett 2.2 oppsett og der var der naturligvis absolutt ingen tegn til mangel på power.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Hadde vært perfekt om 1120 eller 2170 kunne erstatte hele kjeden hos meg. Dilemmaet er om jeg likevel må bruke Doxaen så er kanskje en ren preamp bedre i samme prisklasse. Har noen testet Lyngdorfene som preamp opp mot feks Nad C658. Ser på noen utenlandske forum at NADen får bedre skussmål rundt lydkvalitet og måler bedre enn Lyngdorfene. Andre igjen sier NADen er full av bugs og problemer.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor skulle du måtte bruke Doxaen?

    Synes du skal prøve å få en 1120 på hjemlån og se hvordan det funker. Du kan bli overraska, spesielt med RoomPerfect i sving.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Ja, blir vel løsningen det. Får ordne med noe hjemmetesting.
    Da er en 1120 i hus for litt testing. Fikk kobla opp og kjørt en RoomPerfect kalibrering i dag. Har bare fått testa litt og det virker ikke være svært stor forskjell fra mitt andre oppsett. Forsterkermessig er det krefter nok så ikke noe behov for ekstra effektforsterker. Skal få testa mer de neste dagene og prøve litt forskjellige innstillinger før jeg konkluderer. Virker ihvertfall som RoomPerfect fikk bedre kontroll i bassen enn ARC genesis systemet til Anthem.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Da er en 1120 i hus for litt testing. Fikk kobla opp og kjørt en RoomPerfect kalibrering i dag. Har bare fått testa litt og det virker ikke være svært stor forskjell fra mitt andre oppsett. Forsterkermessig er det krefter nok så ikke noe behov for ekstra effektforsterker. Skal få testa mer de neste dagene og prøve litt forskjellige innstillinger før jeg konkluderer. Virker ihvertfall som RoomPerfect fikk bedre kontroll i bassen enn ARC genesis systemet til Anthem.
    Om du trenger hjelp med RoomPerfect eller har spørsmål er det bare å ta kontakt. Jeg kan Lyngdorf!
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Om du trenger hjelp med RoomPerfect eller har spørsmål er det bare å ta kontakt. Jeg kan Lyngdorf!
    Takk for tilbudet. Tror jeg ha kontroll på systemet nå. Måtte korrigere litt opp på 70Hz med PEQ’en siden RP la det området for lavt (som ARC genesis). Perfekt at man kan korrigere med PEQ på Lyngdorfen. RP la også 50Hz litt høyt så jeg la inn en korrigering der også. Kurven ser veldig mye bedre ut med REW nå i forhold til ARC genesis korreksjonen. Lyden er totalt mye bedre på Lyngdorfen enn på koboen med Anthem reveiveren med pre ut til Doxa effekten.
    Her er utdrag fra REW, blå kurve er uten korreksjon og rød er med tilpasset RP. 0C6A6D72-B3EE-456B-94DF-B25E7BB71BD0.jpeg

    Så Lyngdorfen blir nok permanent i anlegget nå. Som en ekstra bonus er film/TV lyden i ren stereo også mye bedre enn med Anthem+Doxa oppsettet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.606
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tilbudet. Tror jeg ha kontroll på systemet nå. Måtte korrigere litt opp på 70Hz med PEQ’en siden RP la det området for lavt (som ARC genesis). Perfekt at man kan korrigere med PEQ på Lyngdorfen. RP la også 50Hz litt høyt så jeg la inn en korrigering der også. Kurven ser veldig mye bedre ut med REW nå i forhold til ARC genesis korreksjonen. Lyden er totalt mye bedre på Lyngdorfen enn på koboen med Anthem reveiveren med pre ut til Doxa effekten.
    Her er utdrag fra REW, blå kurve er uten korreksjon og rød er med tilpasset RP. Vis vedlegget 916458

    Så Lyngdorfen blir nok permanent i anlegget nå. Som en ekstra bonus er film/TV lyden i ren stereo også mye bedre enn med Anthem+Doxa oppsettet.
    Er det plasseringen ut fra frontveggen som skaper den dype dalen mellom 200hz og 400hz?
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Er det plasseringen ut fra frontveggen som skaper den dype dalen mellom 200hz og 400hz?
    Ja, og litt stuebordet virker det som. Vurderer å prøve plassere HTene helt inntil veggen slik so Lyngdorf sier er mulig med RP kalibrering. Frykter 3 dimensjonaliteten i lydbildet da blir borte. Men det blir nok neste test her.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Har du akustiske tiltak i lytterommet?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.606
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja, og litt stuebordet virker det som. Vurderer å prøve plassere HTene helt inntil veggen slik so Lyngdorf sier er mulig med RP kalibrering. Frykter 3 dimensjonaliteten i lydbildet da blir borte. Men det blir nok neste test her.
    Det er bare å prøve seg fram. Du kan slå av RP og måle basert på endring i plassering.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Har testa litt nå med høyttalerne helt inntil veggen. Ble ingen forbedring, bare dårligere 3D i lydbildet. Frekvenskurve målt med REW (både i bypass og med RP aktiv) var omtrent identisk som ved vanlig plassering. Mulig dette er pga at høyttalerne er omtrent 50cm dype og de derfor ikke kommer nært nok bakvegg til å unngå en del akustiske fenomener. Fant også ut at dalen i området 200-400 Hz er pga lytteposisjonen som er litt nær bakveggen og ikke plassering fra frontvegg som jeg var trodd hele tiden. Lytteposisjon 20-30 cm lenger frem så var dumpa borte.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Dedikerte On/in wall ville nokk gi ett noe andet resultat. Har hørt mye på b.l.a. Steinway S15 modellen som virkelig låter optimalt rett på vegg.
     

    Vedlegg

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Dedikerte On/in wall ville nokk gi ett noe andet resultat. Har hørt mye på b.l.a. Steinway S15 modellen som virkelig låter optimalt rett på vegg.
    Hvordan er disse i forhold til Lyngdorf FR-1? Er vel en god prisforskjell men FR-1 får jo gode kritikker og går dypere i bassen.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan er disse i forhold til Lyngdorf FR-1? Er vel en god prisforskjell men FR-1 får jo gode kritikker og går dypere i bassen.
    Jeg har ikke lyttet kritisk på FR-1 så det kan jeg ikke svare presist på. Er jo egentlig to ganske forskjellige produkter bort sett fra det med rett på vegg. Satellitt kontra full range. Og så koster S15 vel ca. 5- gange FR-1. Jeg holder på med å sette opp ett komplett Lyngdorf system med 3400/2400, LS1000 og BW20 sub. Håper å få det på plass senere i Mai.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Kan vel gratulere Audiocenteret med Lyngdorf. Enda et sterkt å bra merke til de gutta der. Mye fete merker hos de nå.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.606
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei, jeg trenger litt hjelp fra Lyngdorf gjengen!

    Jeg vil tro at dere er mer enn gjennomsnittlig opptatt av temaet:
    -jeg har tatt initiativ til å gjøre en uhøytidelig men vitenskapelig undersøkelse av frekvensrespons hos hifisentralens medlemmer. Alt jeg trenger er kopi av en REW fil med en eller to målinger fra sweetspot i ditt anlegg samt svar på noen enkle sprøsmål. Må sendes over epost, som utveksles over PM.
    Mer info her:
    Kartlegging av lydmessige preferanser | Hifisentralen
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn