Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei, jeg trenger litt hjelp fra Lyngdorf gjengen!

    Jeg vil tro at dere er mer enn gjennomsnittlig opptatt av temaet:
    -jeg har tatt initiativ til å gjøre en uhøytidelig men vitenskapelig undersøkelse av frekvensrespons hos hifisentralens medlemmer. Alt jeg trenger er kopi av en REW fil med en eller to målinger fra sweetspot i ditt anlegg samt svar på noen enkle sprøsmål. Må sendes over epost, som utveksles over PM.
    Mer info her:
    Kartlegging av lydmessige preferanser | Hifisentralen
    Gutter, fremdeles ingen kurver mottatt fra Lyngdorf gjengen til ovennevnte studie. Det hadde vært veldig kjekt om dere bidrar. Blant annet kan det være interessant å se om de forskjellige romkorreksjonssystemene bidrar til at lytterne velger forskjellige kurver.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Gutter, fremdeles ingen kurver mottatt fra Lyngdorf gjengen til ovennevnte studie. Det hadde vært veldig kjekt om dere bidrar. Blant annet kan det være interessant å se om de forskjellige romkorreksjonssystemene bidrar til at lytterne velger forskjellige kurver.
    Da Room Perfect jo ikke er ett PC basert system kan det vel tenkes at de fleste brukere ikke kan produktserie en REW måling/fil så enkelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da Room Perfect jo ikke er ett PC basert system kan det vel tenkes at de fleste brukere ikke kan produktserie en REW måling/fil så enkelt.
    Selvsagt kan de det. Du kobler jo pc via usb input på forsterkeren. Så er det bare tut og kjør!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Selvsagt kan de det. Du kobler jo pc via usb input på forsterkeren. Så er det bare tut og kjør!
    Det kommer en fra meg i hvert fall. Men du må ha litt tålmodighet. Forresten for de fleste funker HDMI fra PC også. Hektisk uke kommer men det kommer målinger fra både Lyngdorf og Trinnov fra erk... :)
     

    fcuk_IT

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    62
    Det eneste datapunktet jeg kan gi er at jeg hører mye mer på musikk etter at jeg erstattet kombinasjonen Bluesound Node 2 + Pioneer A-09 med TDAI-1120.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det kommer en fra meg i hvert fall. Men du må ha litt tålmodighet. Forresten for de fleste funker HDMI fra PC også. Hektisk uke kommer men det kommer målinger fra både Lyngdorf og Trinnov fra erk... :)
    Ja, jeg tenkte ikke spesielt på deg, men det er jo en del andre her som bruker mye tid på hobbyen og som kanskje kan bidra litt til fellesskapet. Kanskje kan de dra nytte av det selv også. I hvert fall liten sannsynlighet for at de tar skade av det😀
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt kan de det. Du kobler jo pc via usb input på forsterkeren. Så er det bare tut og kjør!
    Men det er vel ikke så mange som har rew og mic å kan bruke det. Jeg har vurdert å prøve det, men fant ut jeg ikke gidder å sette meg inn i det å begynne å bruke det, jeg er håpløs når jeg har for mange valg/innstillinger å leke meg med, blir aldri enig med meg selv å bare justerer og justerer til jeg blir gal 🙈😝
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Men det er vel ikke så mange som har rew og mic å kan bruke det. Jeg har vurdert å prøve det, men fant ut jeg ikke gidder å sette meg inn i det å begynne å bruke det, jeg er håpløs når jeg har for mange valg/innstillinger å leke meg med, blir aldri enig med meg selv å bare justerer og justerer til jeg blir gal 🙈😝
    REW er gratis. umik-1koster vel ca 1290kr. Det er selvsagt lov å nyte livet uten, men du verden så mye man kan lære hvis man prøver.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Selvsagt kan de det. Du kobler jo pc via usb input på forsterkeren. Så er det bare tut og kjør!
    Jeg påstår jo ikke at de ikke kan, bare at de ikke har både en PC og en måle-mic tilgjengelig da den ikke inngår i Room Perfect.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg påstår jo ikke at de ikke kan, bare at de ikke har både en PC og en måle-mic tilgjengelig da den ikke inngår i Room Perfect.
    Det skjønner jeg jo, men kostnaden med å investere i en umik-1 (eller 2) er jo liten i forhold til å kjøpe en Lyngdorf forsterker. Jeg vil tro at hvis man først tror på at RoomPerfect eller andre romkorreksjonssystemer kan gjøre en god jobb, så er man kanskje også interessert i å forstå/undersøke/måle selv.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Det skjønner jeg jo, men kostnaden med å investere i en umik-1 (eller 2) er jo liten i forhold til å kjøpe en Lyngdorf forsterker. Jeg vil tro at hvis man først tror på at RoomPerfect eller andre romkorreksjonssystemer kan gjøre en god jobb, så er man kanskje også interessert i å forstå/undersøke/måle selv.

    Skal se om jeg rekker å ta en måling med REW før avreise til hytta neste uke, litt mye like før ferie her - eventuelt kan det sikkert ordnes en regnværsdag nærmere august 👍
    Noen spesiell målemetode, kriterier etc. annet enn fokus-posisjon?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Skal se om jeg rekker å ta en måling med REW før avreise til hytta neste uke, litt mye like før ferie her - eventuelt kan det sikkert ordnes en regnværsdag nærmere august 👍
    Noen spesiell målemetode, kriterier etc. annet enn fokus-posisjon?
    Takk skal du ha Simen. Hovedfokus er å få en måling av hver kanal i sweetspot på et realistisk lydnivå, feks 80-85dB. Så lenge jeg får rådataene i REW så er det lett å behandle disse og normalisere i forhold til andre kurver. I tillegg trenger jeg svar på noen enkle spørsmål i et excel ark som jeg sender deg. Dette er for at jeg skal kunne se etter trender eller forskjellige i for skjellige typer rom/anlegg.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei,jeg har en TDAI 3400 som driver Dali Epicon 6 og Rel 2Xs812….deler ved 60hz på både høytaler og subber og er fornøyd med resultat Ang musikk.
    men ved film synes jeg mye av bassspekteret forsvinner,kun d jupeste som kommer frem.kjører global/actionmovie ved filmtitting.
    Skulle jeg delt høyere feks 80hz til film?
    Noen med samme oppsett som meg eller som har erfaring kom gjerne med råd 🙂
    takk.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Slett ikke dumt å dele ved 80 Hz, du kan til og med prøve 100 Hz når du har to subber. «Action movie» gir en +6 dB shelf fra 200 Hz og ned, så du vil få mye mer ut av subbene om du deler litt høyere. Mye av filmbassen er høyere enn 60 Hz. Det kan også hende musikken ikke låter så verst med høyere deling.

    Det er litt viktig for Room Perfect at subber og fronter har lignende nivå før du kjører korreksjon, det kan være greit å være klar over.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Slett ikke dumt å dele ved 80 Hz, du kan til og med prøve 100 Hz når du har to subber. «Action movie» gir en +6 dB shelf fra 200 Hz og ned, så du vil få mye mer ut av subbene om du deler litt høyere. Mye av filmbassen er høyere enn 60 Hz. Det kan også hende musikken ikke låter så verst med høyere deling.

    Det er litt viktig for Room Perfect at subber og fronter har lignende nivå før du kjører korreksjon, det kan være greit å være klar over.
    tusen takk for svar👍har prøvd å dele opptil 120hz/100/80 på kun musikk å det låt værtfall ikke bra.
    hvordan lager jeg romkorreksjon nr 2 forresten?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    tusen takk for svar👍har prøvd å dele opptil 120hz/100/80 på kun musikk å det låt værtfall ikke bra.
    hvordan lager jeg romkorreksjon nr 2 forresten?
    hvis nivået på subben er for høyt og/eller forsinkelsen er feil kan det bli litt ugunstige resultater, ja. Da er det lettere å få det til å låte bra med 60 Hz deling. Har du målemic og rew?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det kan jo også hende RELene ikke trives så høyt opp i frekvens også, forsåvidt. Men 80 bør de klare.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    kjører LFE inn på sub dvs at 3400 tar seg av alt det praktiske🙂ja har mic og lasermåler👍synes filmen ble mere ’kino’ med 100hz deling på begge,mulig det kan finjusters mere også,men ble bedre🙂
    forsinkelse på 2ms funker bra
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Så bra! Har alltid hatt inntrykk av at REL trenger ganske mye forsinkelse, men det behøver jo ikke være et riktig inntrykk. Hadde vært morsomt å se målinger, feks hver av frontene og hver av subbene for seg (20-20 000 Hz). Hvis du vil ha mer innspill da :)
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Skulle gjerne hatt det,men der mista du meg ang min kunnskap videre😉
    tror jeg skal sette subber på 120hz deling og høytalerne til 80hz da høytalere skriker litt mere nå en før,har som sagt subber og høytalere på 100hz pr nå.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Kan prøve å instruere deg hvis du er interessert, bare å si fra det :)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Har også lekt meg i dag med å lage en rask liten High-end zone(kjøkken) hvor der er montert 4 stk. relativ gode tak-ht. Med Room Perfekt blir hele kjøkkenet løftet opp ganske mange hakk på SQ. 1120 finner lett plass i ett skap.
    IMG_7475.jpeg
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Etter å ha hatt 1120 i hus en god periode og første wow-inntrykket la seg så utførte jeg mye A+B testing av den mot mitt eksisterende oppsett (Anthem MRX-310 som preamp og Doxa 61 light som effekt). Konkluderte til slutt at forskjellen på disse 2 oppsettene er såpass liten at det ikke forsvarer investeringen i kroner mellom ny Lyngdorf og bruktsalg av Anthem/Doxa. Forskjell i lyden var det men vanskelig å si om den ene var bedre enn den andre komboen. Både ARC og RP korrigerte rom/høyttalere ganske likt (ifølge mine REW målinger), så mulig derfor forskjellene var små. Nå er det i tenkeboksen å vurdere andre preamper eller integrerte løsninger, jeg må nok prøve noe med Dirac og se om det gir mer forskjell.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha hatt 1120 i hus en god periode og første wow-inntrykket la seg så utførte jeg mye A+B testing av den mot mitt eksisterende oppsett (Anthem MRX-310 som preamp og Doxa 61 light som effekt). Konkluderte til slutt at forskjellen på disse 2 oppsettene er såpass liten at det ikke forsvarer investeringen i kroner mellom ny Lyngdorf og bruktsalg av Anthem/Doxa. Forskjell i lyden var det men vanskelig å si om den ene var bedre enn den andre komboen. Både ARC og RP korrigerte rom/høyttalere ganske likt (ifølge mine REW målinger), så mulig derfor forskjellene var små. Nå er det i tenkeboksen å vurdere andre preamper eller integrerte løsninger, jeg må nok prøve noe med Dirac og se om det gir mer forskjell.
    Dirac er bra, men en litt annen tilnærming til romkoreksjon. Dirac gir en veldig flat kurve som etter min oppfatning ikke låter bra. Men når en får jobbet litt med kurvene, så blir det veldig bra. På en Nad M33 lastet vi ned Nad sin egen ferdige kurve og la inn. Da ble svung på sakene. Personlig foretrekker jeg Lyngdorf og Roomperfect pga enklere å sette opp samt at lyden passer meg best.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en liten mistanke om at effektdelen i 1120 er årsaken til at det var såpass liten forskjell. Tror den er litt for liten rett og slett. Kom meg aldri til å teste den med pre out til Doxaen… Ser at mange sier det samme om Dirac og flat kurve, men det skal vist være en grei sak å tweake denne litt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dirac er bra, men en litt annen tilnærming til romkoreksjon. Dirac gir en veldig flat kurve som etter min oppfatning ikke låter bra. Men når en får jobbet litt med kurvene, så blir det veldig bra. På en Nad M33 lastet vi ned Nad sin egen ferdige kurve og la inn. Da ble svung på sakene. Personlig foretrekker jeg Lyngdorf og Roomperfect pga enklere å sette opp samt at lyden passer meg best.
    Jeg har brukt både Dirac og RoomPerdect i mange år. For meg gir Dirac/Minidsp klart størst fleksibilitet, mens det kanskje var enklere å komme til et godt (nok) resultat med RoomPerfect.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har brukt både Dirac og RoomPerdect i mange år. For meg gir Dirac/Minidsp klart størst fleksibilitet, mens det kanskje var enklere å komme til et godt (nok) resultat med RoomPerfect.
    Jeg har samme erfaring! Bruker Direc på de store Synthesis, mer fleksibilitet men mye raskere å komme i mål med Room Perfect.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Har 3400 å hadde 2 subber,de er solgt nå,da jeg hadde subbene å skulle justere på output setup på lyngdorf kunne jeg måle cm avstand fra focus til subbene,kunne også måle høytalere likens..nå er som sagt subbene borte å jeg setter output setup på standard stereo men da forsvinner målingene i cm,kan ikke huske det var sånn før?
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Hei!

    Har en Tdai 1120 hjemme på demo nå. Står i en sture på ca 25kvm og driver et par Spendor A6R. Foreløpig er jeg veldig imponert over denne lille rakkeren. Den spiller mer enn høyt nok til rommet mitt ogden har numm problemer med å drive høyttalerene. Jeg har inn til videre latt høyttalerene stå i samme posisjon som de stod tidligere, dvs ca 30 cm ut fra veggen med litt toe in.

    Etter å ha lyttet til Tdai 1120 i ca 2 uker så A/B testet jeg litt opp mot det gamle anlegget mitt her om dagen. Dvs. en Linn Klimax ds/1 streamer og Densen b15xs forsterker. Inntrykket var at Lyngdorfen er litt snillere i uttrykket og jeg syns "soundstage" er marginalt bedre. Bassen er renere og mer definert, i den forstand at det er lettere å høre detaljene i det som blir spilt.

    Linn/Densen har dog mer trøkk. Densen har nesten dobbelt så mye kraft som Lyngdorf og kan derfor spille høyere. Det som slo meg var at når jeg testet dem opp mot hverandre på samme lydnivå så opplevde jeg det som at Linn/Densen spilte høyere. I mangel på bedre ord var det mer "trøkk og guffe" selv om DB måleren viste samme nivå. Det var også som det var mer informasjon i lydbildet. Bassen var feitere og emosjonelt mer tilfredsstillende, men også mindre definert (muligvis fordi jeg hører mer av "rommet" uten romkorrigering). Jeg opplevde kanskje Linn/Densen som litt mer engasjerende. Som om det var litt mer "live" lyd der, mens Lyngdorfen var renere og penere.

    Jeg var samlet sett mektig imponert over hvordan den relativt billige Lyngdorfen gjorde det opp mot Linn/Densen som jo er betydelig dyrere. Før A/B testingen hadde jeg nesten bestemt meg for å beholde Lyngdorfen, men i etterkant er jeg litt mer usikker. Umiddelbart er lyden på Linn/Densen noe vassere, men Lyngdorfen er ikke så langt bak. Den er også mer fleksibel med tanke på at anlegget også er koplet opp mot en TV. Dessuten er det positivt med bare 1 boks, kontra 2 (eller 3 om en tar med RIAA trinnet mitt).

    Skal teste litt mer til helgen når min frue er ute på vift. Tenker også jeg skal fikle litt mer med Room perfect, blant annet gjøre en ny måling hvor høyttalerne står nærmere veggen og kanskje uten toe in. Tenker også det kan være noe å hente lydmessig ved å lage custom voicing, men jeg vil nok være litt på tynn is om jeg skal lage det selv :)

    Det jeg egentlig lurer på er hva jeg kunne forventet dersom jeg legger til en sub woofer. Har skjønt at det vil gi Lyngdorfen mindre å gjøre og da formodentlig frigjøre en del kraftreserver. Det jeg ikke helt klarer å forstå er hva det kan tenkes å gjøre med selve lyden, er det noen som kan klare å sette ord på det?
     
    Sist redigert:

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Hei!

    Har en Tdai 1120 hjemme på demo nå. Står i en sture på ca 25kvm og driver et par Spendor A6R. Foreløpig er jeg veldig imponert over denne lille rakkeren. Den spiller mer enn høyt nok til rommet mitt ogden har numm problemer med å drive høyttalerene. Jeg har inn til videre latt høyttalerene stå i samme posisjon som de stod tidligere, dvs ca 30 cm ut fra veggen med litt toe in.

    Etter å ha lyttet til Tdai 1120 i ca 2 uker så A/B testet jeg litt opp mot det gamle anlegget mitt her om dagen. Dvs. en Linn Klimax ds/1 streamer og Densen b15xs forsterker. Inntrykket var at Lyngdorfen er litt snillere i uttrykket og jeg syns "soundstage" er marginalt bedre. Bassen er renere og mer definert, i den forstand at det er lettere å høre detaljene i det som blir spilt.

    Linn/Densen har dog mer trøkk. Densen har nesten dobbelt så mye kraft som Lyngdorf og kan derfor spille høyere. Det som slo meg var at når jeg testet dem opp mot hverandre på samme lydnivå så opplevde jeg det som at Linn/Densen spilte høyere. I mangel på bedre ord var det mer "trøkk og guffe" selv om DB måleren viste samme nivå. Det var også som det var mer informasjon i lydbildet. Bassen var feitere og emosjonelt mer tilfredsstillende, men også mindre definert (muligvis fordi jeg hører mer av "rommet" uten romkorrigering). Jeg opplevde kanskje Linn/Densen som litt mer engasjerende. Som om det var litt mer "live" lyd der, mens Lyngdorfen var renere og penere.

    Jeg var samlet sett mektig imponert over hvordan den relativt billige Lyngdorfen gjorde det opp mot Linn/Densen som jo er betydelig dyrere. Før A/B testingen hadde jeg nesten bestemt meg for å beholde Lyngdorfen, men i etterkant er jeg litt mer usikker. Umiddelbart er lyden på Linn/Densen noe vassere, men Lyngdorfen er ikke så langt bak. Den er også mer fleksibel med tanke på at anlegget også er koplet opp mot en TV. Dessuten er det positivt med bare 1 boks, kontra 2 (eller 3 om en tar med RIAA trinnet mitt).

    Skal teste litt mer til helgen når min frue er ute på vift. Tenker også jeg skal fikle litt mer med Room perfect, blant annet gjøre en ny måling hvor høyttalerne står nærmere veggen og kanskje uten toe in. Tenker også det kan være noe å hente lydmessig ved å lage custom voicing, men jeg vil nok være litt på tynn is om jeg skal lage det selv :)

    Det jeg egentlig lurer på er hva jeg kunne forventet dersom jeg legger til en sub woofer. Har skjønt at det vil gi Lyngdorfen mindre å gjøre og da formodentlig frigjøre en del kraftreserver. Det jeg ikke helt klarer å forstå er hva det kan tenkes å gjøre med selve lyden, er det noen som kan klare å sette ord på det?
    Dersom du har kjørt RP på Lyngdorfen så har nok den temmet noen bassnoder i rommet. Med Linn/Densen komboen er disse tilstedet og du kan da få mer «trøkk». Du kan forsøke legge inn en heving i bassen på Lyngdorfen med en av voicingene (er vel en som heter bass).
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Enig med @Svene007. Det kan også hende du har målt litt nærme vegger, gulv og/eller tak og dermed temmet litt vel mye. Lyngdorf anbefaler minst 50 cm avstand, og det er ganske viktig. Å gi seg i det øyeblikket du får valget (er det ca. 90% "Room knowledge" eller deromkring mon tro) kan også være noe å prøve, da demper den ikke for mye heller.

    Room Perfect fungerer sånn at den prøver å finne ut av hvor romresonansene er, og så temme dem uten å fjerne dem helt. Det skal fortsatt høres naturlig ut i rommet. Likevel er det jo sånn at hvis den demper en bassresonans på +15 dB ned til +10 eller +8, så er det en vesentlig endring i hvordan ting høres ut. Det kan kreve litt tilvenning.

    Det jeg egentlig lurer på er hva jeg kunne forventet dersom jeg legger til en sub woofer. Har skjønt at det vil gi Lyngdorfen mindre å gjøre og da formodentlig frigjøre en del kraftreserver. Det jeg ikke helt klarer å forstå er hva det kan tenkes å gjøre med selve lyden, er det noen som kan klare å sette ord på det?
    Du vil absolutt frigjøre kraftreserver. Men den store endringen er i basskapasitet. Hele lydbildet forandrer seg og det høres ut som du har fått mye større høyttalere. Best resultater får du hvis du matcher kapasiteten til høyttalerne og subben. Jeg har prøvd med små fronter og liten sub (B&W CM8s2 + ASW608), det funka bra. Jeg har også prøvd små fronter og større sub (CM8s2 + B&W DB4S), det var ganske tydelig en dårligere match. Større fronter og større sub, som jeg har nå (Dynaudio Contour 20i + DB4S), er bra match. To subber er enda bedre. Jeg har hatt hell med å bruke denne som pekepinn for hvilken størrelse sub som kan passe:


    Men merk at den tar mer høyde for hvor dypt høyttalerne går og ikke hvilken kapasitet de har, som er mer relevant når en har en Lyngdorf. Så ta det med en klype salt.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Dersom du har kjørt RP på Lyngdorfen så har nok den temmet noen bassnoder i rommet. Med Linn/Densen komboen er disse tilstedet og du kan da få mer «trøkk». Du kan forsøke legge inn en heving i bassen på Lyngdorfen med en av voicingene (er vel en som heter bass).
    Absolutt verd å prøve, er generelt veldig fornøyd med å ha ulike voicings. Fint å ha muligheten til å dra ned diskanten litt på slitsommer rockeplater.

    Det er for så vidt ikke det at jeg savner bass når jeg lytter på Lyngdorf. Jeg opplever den som veldefinert og klar. Den går mer enn dypt nok når den skal det. Det er som nevnt i posten min over lette å høre det som faktisk spilles. Syns derfor rytme komme godt frem og det er lett å følge melodien i låta.

    Densen/Linn har dog mer informasjon i hele lydbildet syns jeg. Litt vanskelig å forklare på hvilken måte men det er litt mer energi der - derav "live" metaforen ovenfor. Nesten som noe mangler på Lyngdorfen, som til gjengjelg blir litt ryddigere og strammere. Men også litt mer bakpå/snillere. Det kan være at jeg hører mye av rommet med Linn/Densen, og at det litt er en vanesak.

    Begge systemene spiller som bare det! Jeg er dog litt usikker på hva jeg liker best og skal beholde. Men, jeg tror også det er mer å hente ut av Lyngdorfen enn det jeg har klart til nå. Syns det virker som en fabelaktig liten boks :)

    Du vil absolutt frigjøre kraftreserver. Men den store endringen er i basskapasitet. Hele lydbildet forandrer seg og det høres ut som du har fått mye større høyttalere. Best resultater får du hvis du matcher kapasiteten til høyttalerne og subben. Jeg har prøvd med små fronter og liten sub (B&W CM8s2 + ASW608), det funka bra. Jeg har også prøvd små fronter og større sub (CM8s2 + B&W DB4S), det var ganske tydelig en dårligere match. Større fronter og større sub, som jeg har nå (Dynaudio Contour 20i + DB4S), er bra match. To subber er enda bedre. Jeg har hatt hell med å bruke denne som pekepinn for hvilken størrelse sub som kan passe:


    Men merk at den tar mer høyde for hvor dypt høyttalerne går og ikke hvilken kapasitet de har, som er mer relevant når en har en Lyngdorf. Så ta det med en klype salt.
    Takk for info!
     
    Sist redigert:

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Absolutt verd å prøve, er generelt veldig fornøyd med å ha ulike voicings. Fint å ha muligheten til å dra ned diskanten litt på slitsommer rockeplater.

    Det er for så vidt ikke det at jeg savner bass når jeg lytter på Lyngdorf. Jeg opplever den som veldefinert og klar. Den går mer enn dypt nok når den skal det. Det er som nevnt i posten min over lette å høre det som faktisk spilles. Syns derfor rytme komme godt frem og det er lett å følge melodien i låta.

    Densen/Linn har dog mer informasjon i hele lydbildet syns jeg. Litt vanskelig å forklare på hvilken måte men det er litt mer energi der - derav "live" metaforen ovenfor. Nesten som noe mangler på Lyngdorfen, som til gjengjelg blir litt ryddigere og strammere. Men også litt mer bakpå/snillere. Det kan være at jeg hører mye av rommet med Linn/Densen, og at det litt er en vanesak.

    Begge systemene spiller som bare det! Jeg er dog litt usikker på hva jeg liker best og skal beholde. Men, jeg tror også det er mer å hente ut av Lyngdorfen enn det jeg har klart til nå. Syns det virker som en fabelaktig liten boks :)



    Takk for info!
    Hvis det skal være ein riktig sammenligning så må du jo gjøre det uten roomperfekt aktivert, lyden forandrer seg jo veldig med korreksjon. Å det blir definitivt mer bass fattig i min erfaring i hværtfall, så må bruke voicing etter min smak. Men jeg også sliter litt med å bestemme meg om jeg liker med eller uten korreksjon best. Har prøvd flere ganger, flere oppsett og i 2 rom. Men kwg jeg er jo vandt til i hele mitt liv å ikke tenke så mye på akustikken i rommet, kanskje jeg bare liker rombidraget bedre enn når det er korrigert. 🙈🤔
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det kan kreve litt tilvenning å bruke Roomperfect, men det fungerer overraskende bra i forhold til å dempe en del uheldige resonanser og nivåhevinger ol. Jeg har Monitor Audio Gold 200 G5 sammen med Gold W12 og disse fungerer godt sammen. Selv om Gold 200 er gulvstående høyttalere deles disse ved 80 Hz etter anbefaling fra Lyngdorf for å unngå faseproblemer. Det er rikelig med kraftoverskudd, men man hører også stor forskjell på ulike innspillinger. Nå har jeg i tillegg bi-amping så det er mer enn nok kraft tilgjengelig. Men skulle jeg i dag gått over på stativhøyttalere, ville jeg fortsatt prioritert å ha en subwoofer i oppsettet nettopp fordi det fungerer så sømløst med Roomperfect.
     
    Sist redigert:

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Tror absolutt det med romkorreksjon er en vanesak. Har jo blitt ganske så vant til rombidraget etterhvert. Syns dog resultatet med romkorreksjon er meget bra - og det er nok mer å hente ved å eksperimentere mer - men jeg mistenker at forskjellene til det andre anlegget mitt til dels skyldes at Lyngdorfen har mindre kraft. Må nok på en eller annen måte få testet systemet med en subwoofer før jeg gjør tar en endelig beslutning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Har 3400 å hadde 2 subber,de er solgt nå,da jeg hadde subbene å skulle justere på output setup på lyngdorf kunne jeg måle cm avstand fra focus til subbene,kunne også måle høytalere likens..nå er som sagt subbene borte å jeg setter output setup på standard stereo men da forsvinner målingene i cm,kan ikke huske det var sånn før?
    Hei. Jeg har 2200. I Routing stiller jeg inn om jeg skal ha filter på høyttalerne og klikker på riktig lavpass og høypassfilter. Lurer på om du kan legge inn avstander på mainkanalene og bare legge inn som bypass på Line Out? Det kan være en annen meny på 3400, men det bør uansett være mulig å legge inn forskjellig avstand på høyttalerne. Det er jo mye av vitsen med å bruke Lyngdorf med eller uten Room perfect.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Her en litt ny vri på bruke 3400 som 2.2 pre. Bruker da 3400 som sub-amp! Vis vedlegget 940139 Vis vedlegget 940140
    Jeg lurer på kvaliteten på signalet gjennom de analoge utgangene? De er vel hovedsakelig utviklet på å styre forsterkere til bassbruk. Trodde at man fikk et mer oppløst signal med å bruke innebygget forsterker i toppen. Men ser at du vil bruke rørforsterkere . :) Jeg har to stk 2200, og lurer på å kjøpe en til for å få mest ensartet lyd til både diskant, mellomtone og bass. Og kan bruke den siste i rekken til å styre en eller to subwoofere i tillegg med tidsforsinkelse m.m. Men jeg har og mulighet som det er nå å bruke en analog utgang til diskantene på masterforsterkeren og slaveforsterkeren bruker innebygget forsterker på 2stk W-210 per side og styrer en subwoofer i tillegg når det er nødvendig. Blir spent på å høre om dine erfaringer. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn