Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kimba

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    32
    Sted
    Hemnesberget
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Har en Lyngdorf RP-1 der jeg ikke får kontakt via PC for å kjøre voicing tool.
    Har testet med flere kabler (rj12-serial) og bruker en gammel ST-LAB serial til USB.
    Må det brukes spesielle kabler til dette?
     

    luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    Roomperfect og trådløs sub, fungerer det greit sammen?

    for å være eksakt så er det SVS sin trådløs-løsning jeg vurderer, sammen med en svs 3000 micro, mot en tdai-2170.
     

    dedekam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.07.2006
    Innlegg
    155
    Antall liker
    18
    Hei, tenkte bare å slenge inn en liten oppdatering her. Mine utfordringer med at jeg mistet connection til TDAI-1120 er nå løst, og problemet viste seg å være at den var koblet til wifi-signalforsterker via kabel, og denne signalforsterkeren hadde sett sine beste dager. koblet så 1120 direkte til router og vipps var problemet løst :)

    takk for alle tilbakemeldinger - skal nevnes at jeg allikevel snuser på en Mcintosh MA252 B-)
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Hei, er det noen andre som har prøvd pre out på tdai 1120 til full frekvent høyttalere, altså ikke bare til sub? Jeg har prøvd samme høyttaler på forsterker utgangene og gjennom pre out til effekttrinn. Men det er plagsomt mye diskantsus gjennom pre out, å det er ikke effekttrinne for det har jeg prøvd mange ganger før med forskjellige pre uten noe sus. Er det normalt att det det er mye meir støy ut av preout enn amp terminalene på 1120?
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Ikke sikkert andre har vært borti den problemstillingen. Uansett burde det ikke være støy. Ta kontakt med nærmeste HiFiklubb så får du nok hjelp til å finne ut av det.
    Nei burde ikke være støy, men samtidig så tenkte jeg att kanskje di hadde nedprioritert di utgangene siden det antagligvis bare er meint som subutgang og ikke fullfrekenvt, da hører jeg ikke noe støy. Men har sendt ein mail til HFK nå.
     

    fcuk_IT

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    62
    Her var det lite liv 🤔
    Da får vi lage litt da.

    Noen måneder inn i TDAI 1120 opplevelsen, og nå er alt så meget bedre. Ingen nettverksproblemer lengre, har ikke måtte ta strømmen på lenge nå heller.

    Lydkvaliteten og bekvemmeligheten overgår Pioneer A-09 med god margin. Selv om sistnevnte er varm og god i fremtoningen, så er den ingen match hva angår klarhet og åpenhet. Bekvemmeligheten har ført til at jeg hører på mye mer musikk også nå om dagen, rart hvor mye det har å si.

    Sitter å lurer på om jeg burde legge til et par BW-2 nå.
     

    Vanguard

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    3
    Sted
    Vestfold
    Hei folkens :) jeg har en tdai 3400 som spiller fint. Det jeg derimot opplever er at jeg må skru lydvolumet relativt høyt, før det blir noe fart i sakene (-20 på volumknappen). Har en primaluna evo 400 hvor jeg kun trenger kvart styrke for å oppnå det samme lydbildet. Mulig jeg har rota det til i innstillingene..er det noen som har et tips for hva jeg kan sjekke? Takker for svar :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei folkens :) jeg har en tdai 3400 som spiller fint. Det jeg derimot opplever er at jeg må skru lydvolumet relativt høyt, før det blir noe fart i sakene (-20 på volumknappen). Har en primaluna evo 400 hvor jeg kun trenger kvart styrke for å oppnå det samme lydbildet. Mulig jeg har rota det til i innstillingene..er det noen som har et tips for hva jeg kan sjekke? Takker for svar :)
    Det høres ikke ut som noe er feil. Det skyldes nok bare forskjellige gainstrukturer og nivå på inngangssignal. Det er vel bare en vane om det står -20dB eller om det er en vrider på klokka 9?
     

    Vanguard

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    3
    Sted
    Vestfold
    Takker for svar :) Vil det si at effekten levert ikke er lineær? At man vil ha vesentlig høyere effekt levert fra 0 til + 12 enn fra f.eks -12 til 0?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takker for svar :) Vil det si at effekten levert ikke er lineær? At man vil ha vesentlig høyere effekt levert fra 0 til + 12 enn fra f.eks -12 til 0?
    Hvis dB skalaen på volumkontrollen er korrekt så er effekten ut logaritmisk. Dvs hvis feks 0dB gir maksimalt 100w med fullt signal inn, så gir -3dB 50w, -6dB 25w og så videre
     

    Tomten

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg fått tak i en SDA2400 og har 2170 på vei i posten. Dette skal jeg bruke til å blåse støve av mine gamle BW XT8 og en PV1.
    Og siden jeg ikke klarte å vente til 2170'en kom, måtte jeg bare teste litt med en Airport express - tegner til å kunne bli interessant.

    Men,
    Er det noen som har gjort noen tester med ulike høyttalerkabler ved bruk av RoomPerfect?
    Får kablene like stor betydning, eller gjør RP at betydningen blir mindre viktig?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg fått tak i en SDA2400 og har 2170 på vei i posten. Dette skal jeg bruke til å blåse støve av mine gamle BW XT8 og en PV1.
    Og siden jeg ikke klarte å vente til 2170'en kom, måtte jeg bare teste litt med en Airport express - tegner til å kunne bli interessant.

    Men,
    Er det noen som har gjort noen tester med ulike høyttalerkabler ved bruk av RoomPerfect?
    Får kablene like stor betydning, eller gjør RP at betydningen blir mindre viktig?
    Testet ulike kabler på min Lyngdorf Tdai 3400. Låt en del forskjell på de ulike kablene. Kjørte ikke ny RoomPerfect mellom de forskjellige kablene. En kjenning med Lyngdorf byttet en god del kabler mellom subwoofere også, ble bedre lyd hvert steg han gikk opp.
    Forskjellene gikk på mer detaljer i lyden, bedre plassering av instrumenter og mer holografisk lyd. Uansett test litt forskjellig og Finn ut hva du liker. Selv har jeg svært god erfaring med Nordost Frey2 og nå AudioQuest Castle Rock.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg fått tak i en SDA2400 og har 2170 på vei i posten. Dette skal jeg bruke til å blåse støve av mine gamle BW XT8 og en PV1.
    Og siden jeg ikke klarte å vente til 2170'en kom, måtte jeg bare teste litt med en Airport express - tegner til å kunne bli interessant.

    Men,
    Er det noen som har gjort noen tester med ulike høyttalerkabler ved bruk av RoomPerfect?
    Får kablene like stor betydning, eller gjør RP at betydningen blir mindre viktig?
    Hmm, jeg opplevde ingen merkbare endringer ved skifte av kabler da jeg hadde 2170/2400.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, jeg opplevde ingen merkbare endringer ved skifte av kabler da jeg hadde 2170/2400.
    Har hørt at kabler blir mindre viktig når du bruker Lyngdorf, men opplevde en del forskjeller selv. Som nevnt går det på størrelse på rom, 3D i lyden og litt på klangfarger. Kan hende det hadde vært større forskjeller ved andre merker?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Kabler er gjerne mindre viktig enn man tror. Skjerming har betydning, og gjennomført kvalitet. Ikke mye hokuspokus her. Bytt høyttalere, kjøp subwoofer hvis noe mangler.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har hørt at kabler blir mindre viktig når du bruker Lyngdorf, men opplevde en del forskjeller selv. Som nevnt går det på størrelse på rom, 3D i lyden og litt på klangfarger. Kan hende det hadde vært større forskjeller ved andre merker?
    Hvis vi holder oss til fysikken (og lar opplevelsen være en individuell sak), så utgjør forskjellige kabler avvik i frekvensgang på brøkdelen av en dB, med mindre de er feilkonstruert. Det drukner i forhold til at romkorreksjonssystemer og dsp gjerne korrigerer med 3-10dB i forskjellige frekvensområder. Så får man høre det man hører og like det man vil.
     

    Tomten

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tilbakemeldingene!
    Kunne ikke vente til 2170'en kom, så koblet bare Airporten rett i 2400 og streamet fra mac'en.
    Det var litt liv i de tilårskomne XT8'ene - blir interessant med 2170 til uka.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Hei, noen som veit hvordan roomperfekt fungerer når du skal integrere sub? Altså trenger man å skrive inn avstand på HT/sub og amp delay for å få eit bra resultat, eller finner den ut avstand/delay/phase whatever av seg selv å justerer det? 😊
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Den finner ikke ut av det sjøl, så det er lurt å skrive inn avstander og forsinkelser før du kjører RP.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Ok, ja jeg regna vel med det da, men var usikker på hvor "smart" den er 😁
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Typisk forsinkelse er ca. 6ms.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Prøv 6ms, og avstand til sub.
     

    Siek

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2020
    Innlegg
    35
    Antall liker
    18
    Sted
    Lillestrøm
    Oppgraderingsspøkelset er her..

    Har TDAI-1120 med B&W 805s og 2 stk passive PSB CSIR sub 10" med egen PSB mono sub-amp, fikk oppgradert sub-amp til SDA-2175 for 2.2 system i går.
    Men følte jeg ikke fikk integrert sub "spot-on". Sub står bak hver 805s inntil vegg

    Har noen tips til delefrekvens, hvilket filter og amp delay? (TDAI-1120 til SDA-2175 med rca, har ikke digital inngang)

    Alternativt tanke? Oppgradere til gulvstående B&W 804s uten sub med RP
    Ville det anbefales å kjøre bi-amp (TDAI-1120 High / SDA-2175 low) eller 1120 som forforsterker og 2175 som ren effekt / alternativt 2 stk 2175 i bi-amp.
     

    Vedlegg

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Melder meg på diskusjonen om forsinkelse og vil si at det er et veldig komplekst spørsmål. Det er to hovedelementer som kommer inn når man skal finne ut av hva som er "best" forsinkelse:

    - Bassens oppførsel i rommet (rommets resonanser)
    - Delefrekvenser og valg av filter

    Det første er komplekst og henger sammen med rommets dimensjoner, basskapasitet i anlegget, mengden vinduer, materialene veggene er laget av, og hvor sub(ene) er plassert i rommet.

    Det andre er et valg du gjør i Lyngdorfen og definerer samspillet mellom hovedhøyttalerne og subwoofer(ne) i det frekvensspennet der hovedhøyttalerne og subwoofer(e) overlapper.

    I tillegg til dette så vil Lyngdorfen behandle en kanal for seg, det vil si at dersom du har én subwoofer vil Lyngdorfen "høre" høyre høyttaler og subwooferen som én kanal, og venstre høyttaler og (den samme) subwooferen som en annen kanal. Hvis du har to subwoofere vil høyre høyttaler og høyre subwoofer utgjøre en kanal, og venstre ht+sub en annen. Dersom du da er 100% uheldig vil du ende opp med at Lyngdorfen ordner det sånn at du får perfekt utfasing mellom høyre og venstre kanal i bassen, fordi den hører ikke egentlig på helheten. Men det er i verste fall.

    Det fins flere veier til Rom med en Lyngdorf. Den raskeste og i mange tilfeller beste er å følge Lyngdorfs eget råd, som er å måle avstanden til diskanten på høyre og venstre høyttaler, og veggen eller hjørnet bak subwooferen/erne. Så legger du til den forsinkelsen som subwooferprodusenten oppgir, kjører RP og lytter glad og fornøyd.

    En mer tidkrevende og i praksis litt mindre pålitelig måte er å prøve ulike forsinkelser sånn at du ender opp med et greit kompromiss. Du kan ha flaks, og RP vil i de fleste tilfeller ordne opp i en god del rusk på egen hånd. Det som er greit å få med seg her er at antall millisekunder som er optimal forsinkelse er avhengig av bassens oppførsel i rommet, delefrekvenser og -filter, og hvordan RP "ser" de ulike kanalene. I mitt rom har jeg brukt alt fra 1 ms til 9 ms forsinkelse, avhengig av alle disse tingene.

    Den mer omstendelige, men i min erfaring beste tilnærmingen er å måle rommet med en målemikrofon og gjøre noen mer eller mindre intelligente valg om hvilke kompromisser en vil godta.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Oppgraderingsspøkelset er her..

    Har TDAI-1120 med B&W 805s og 2 stk passive PSB CSIR sub 10" med egen PSB mono sub-amp, fikk oppgradert sub-amp til SDA-2175 for 2.2 system i går.
    Men følte jeg ikke fikk integrert sub "spot-on". Sub står bak hver 805s inntil vegg

    Har noen tips til delefrekvens, hvilket filter og amp delay? (TDAI-1120 til SDA-2175 med rca, har ikke digital inngang)

    Alternativt tanke? Oppgradere til gulvstående B&W 804s uten sub med RP
    Ville det anbefales å kjøre bi-amp (TDAI-1120 High / SDA-2175 low) eller 1120 som forforsterker og 2175 som ren effekt / alternativt 2 stk 2175 i bi-amp.
    Jeg ville anbefalt å prøve å få til subene i oppsettet sånn du har det nå. Bytte til 804 vil ikke gi noe bedre bass – og jeg sjøl ville sagt at det ikke gir noe bedre lyd heller! :)

    Jeg ville delt på 80 Hz, 4th L-R-filter, uten noe ekstra delay utover nøyaktige avstander (til diskant på 805 og veggen bak hver sub).

    Hva deler du på nå?
     

    Siek

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2020
    Innlegg
    35
    Antall liker
    18
    Sted
    Lillestrøm
    Jeg har både delt på 80, 100 og 110 hz med tidligere mono sub-amp med lik plassering, 100 hz med 4th LR filter og avlastet 805 godt.

    Tidligere sub-amp var mono og parallell koblet 2 stk sub med 1 bak hver ht, tror jeg det lagde litt trøbbel for RP da høyre side er hjørne og venstre side er ende av langvegg før gjennomgang til gang og den ikke fikk kalibrert hver enkelt sub.

    Min lytteposisjon er ikke ideell, da den perfekte 3 kant er midt på stuebord :confused:
    3-seter høyre side og 2 stoler venstre side i lytteretning, dessverre ikke åpent for diskusjon for ommøblering av andre halvdel.

    Kan det være fordel å sette mikrofon heller i den perfekte 3 kant første steg i RP kontra hvor jeg sitter?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nei, RP-mikrofonen bør være nøyaktig i lytteposisjon. Men det du kan prøve hvis du ikke har prøvd det allerede er å først nivåjustere subbene sånn at de spiller like sterkt som frontene, enten med et tonesveip eller rosa støy. Da kan du enten bruke ørene og justere til det låter likt, eller en eller annen SPL-måler. Deretter kan du kjøre RP og gi deg når du får muligheten, jeg tror det er omkring 90 eller 95%.

    Det er også viktig å måle i ulike høyder, og ikke for nært vegger, gulv eller tak.

    Hva opplever du er problemet sånn som det er satt opp nå?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn