Lydkvalitet ved nedlasting av musikk....

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Du kaller deg musikkelsker, men inlegget ditt oser av mangel på repsekt for artister og komponister.

Du mangler fullstendig innsikt i hvordan musikkmiljøet fungerer.
Hvor og hvordan penger fra omsetning av musikk tar veien aner du heller ingenting om. Hvordan talenter dyrkes frem har du ikke spor av snøring på.
Hvordan kunstverk skapes mangler du et hver fnugg av innsikt i.

Likevel presenterer du et flåsete inlegg hvor du hevder din rett til å stjele åndsverk, håner artister, håner mennesker som jobber hardt for å bringe god musikk frem.

Piratkopieringen skader ikke først og fremst store artister som først og fremst tjener penger på radio og tv spilling- og deres tilhørende pampeslipsdressnisser.

Piratkopiering skader de artistene som skal forhindre at musikk forsvinner fra kartet som ledende underholdningsform og blir overtatt av dataspill og fotball.

Eie lydbølger?
Idiot.
Hei - nå må du ta deg sammen. Diskuter sak og ikke fly rett på person slik som du gjør med pp her.

For å gi litt voksenopplæring, så kan du forsøke å forestille deg at du er i samme rom som de du diskuterer med, ansikt til ansikt. Det du ikke ville sagt da, holder du kjeft om på nettet også, ok?

Jeg regner med at tirader a la den over ikke er din vanlige sosiale omgangsform, da det fører til kronisk neseblod. ;)
 

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Innlegg
94
Antall liker
0
Hei - nå må du ta deg sammen. Diskuter sak og ikke fly rett på person slik som du gjør med pp her.

For å gi litt voksenopplæring, så kan du forsøke å forestille deg at du er i samme rom som de du diskuterer med, ansikt til ansikt. Det du ikke ville sagt da, holder du kjeft om på nettet også, ok?

Jeg regner med at tirader a la den over ikke er din vanlige sosiale omgangsform, da det fører til kronisk neseblod. ;)
Ikke for å skaffe uvenner her, men jeg er helt enig med deg. Det må gå an å konversere på en god måte her også. Ikke slenge ut knyttneven med en gang noen sier noe som kanskje ikke stemmer med ens egen oppfattelse av noe. [glb]Kan ikke alle bare være venner...[/glb]
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Jeg er av den oppfattning at gratis musikk som flyter på nettet bare er med på å få flere musikk intereserte .

15-16 åringer har som regel andre ting å bruke sine surt oppsparte ukespenger på enn musikk ,skoleboller og Cola feks ;D
Men hvis nedlasting av musikk på internett gjør dem musikk intereserte er jeg sikker på at de som voksne vil legge igjen penger i platebutikkene ,og da gjerne de som selger gjennom internett .

Hvis så ikke blir tilfelle ,men at ungdommen i dag fortsetter å loote mp3 fra nettet langt inn i voksenlivet har bransjen ett problem .

Mitt forslag er å begynne å selge mp3 (i valgfri komp) Flac ,Monkey eller andre lossless formater til en MYE billigere penge enn i dag . Jeg synes det er latterlig at lovlige mp3 nedlastinger av 192bit\s filer kan koste så mye som 9,90kr pr sang .

Når den mest kjennte "ulovlige" plassen det koster penger å laste ned fra tar 60kr for 20gig ,det er bare for stor forskjell.

Jeg for min del bruker nedlastet musikk kun til å evaluere fremtidige musikkkjøp ,til det er det jo glimrende .Ville aldri drømt om å bygge opp en musikk samling basert på nedlastet musikk ,det blir bare ikke det samme .

Følelsen av en (eller 5 ) nyinnkjøpte plater for ikke snakke om et boks sett ,sette seg i sofaen ,lytte til musikk og bla litt i cd inlayet og kose seg ............. ;)


Godt nyttår ;D
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Mitt forslag er å begynne å selge mp3 (i valgfri komp) Flac ,Monkey eller andre lossless formater til en MYE billigere penge enn i dag . Jeg synes det er latterlig at lovlige mp3 nedlastinger av 192bit\s filer kan koste så mye som 9,90kr pr sang .
Helt enig.

Er også prinsipielt enig med Dobbermannen Tresko, selvom det ikke er så sort/hvit som han gir intrykk av.

Litt på siden: Det er en lengre artikkel i dagns DN om VG lista. Handler om manipulering, trusler, kameraderi etc....
Heia DN.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
.......så kan du forsøke å forestille deg at du er i samme rom som de du diskuterer med, ansikt til ansikt. Det du ikke ville sagt da, holder du kjeft om på nettet også, ok?

Jeg regner med at tirader a la den over ikke er din vanlige sosiale omgangsform, da det fører til kronisk neseblod. ;)
Det er nøyaktig det jeg gjør. Som respons på slike utsagn som pp kommer med, ville jeg sagt nøyaktig det jeg sa.
Jeg våger å påstå at jeg ER en veldig hyggelig person å omgåes. Det er en uhyre viktig del av jobben min.

Har forøvrig aldri vært inblandet i en slåsskamp, ever.

pp går langt, langt over streken i sin omtale av miljøer, kunstnere og bedrifter som er med å bringe frem kunstopplevelser som han selv har stor glede av.

Det er IDIOTI.

Forsvare simpelt tyveri.

Det ER idioti.

Uttaler seg om ting man ikke har et fnugg av innsikt i.

DET er idioti.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Nå skal jeg inrømme at argumentasjonen med å laste ned for å sjekke ut musikk man ikke har hørt før har jeg en viss forståelse for.
Prøve før kjøp er et ok argument. Itunes har jo forsåvidt en ok løsning på dette, men som kjent er utvalget for lite og lydkvaliteten for dårlig for MEG personlig som konsument.

Det betyr ikke at man argumentere med at man har RETT til å laste ned musikk gratis. Man har ikke det. Det fører til at en hvis sum penger ikke kommer frem til kunstneren som prøver å leve av det hele.

Problemet er at uansett hvordan man vrir og vender på det så går platesalget ned, mens den ulovlige nedlastingen går igjennom taket.
Lovlig nedlastning utgjør fortsatt en forsvinnende liten andel.
7% gikk platesalget i USA ned i 2005, 10% av dette altså (0,7promillepoeng av totalen) økte omsetningen av lovlig nedlastet musikk.

Man kan klage på dårlige produkter, dårlig musikk, kjedelige artister, dårlig lyd, spekulative plateselskaper etc. etc.
Men det gir IKKE rett til å stjele.
Det ER faktisk bedre for en artist å sitte igjen med 5kr for en plate enn 0kr.

Når det gjelder selskap/label-biten av dette så er det slik at de sitter igjen med en relativt stor del av kaka.
Hvorfor?

Rett og slett fordi i dette leddet er det ansatt folk som sitter med skikkelige ansettelsesforhold. De skal ha tarifflønn, betale mva., ha noenlunde skikkelig arbeidstidsordninger etc. etc.

Dere som jobber i egne virksomheter vet det godt, 200 000 brutto inn i selv en vanlig rent kontorbasert virksomhet uten varelager med små faste utgifter kan knapt nok oversettes til en månedslønn for en person når alt er dekket.

Der artister og produksjonsledd i stor, stor grad driver med lekepenger, er det svært vanskelig å få en regnskapsfører til å jobbe i et plateselskap for lekepenger.

Plateselskapene driver slik alle andre firmaer gjør, med krav til lønnsommhet. Dette kan vanskelig være på noen annen måte.
Etter 10år med fremadstormende uavhengige plateselskaper, og folk som gir ut egne skiver, ser en at dette stort sett bare fører til dårligere produkter og slitsomme ulønnsomme prosesser. Det blir for uproft og urutinert f.eks.

Jeg er f.eks. nødt til å ta meg forskuddsbetalt av uavhengige smålabler, rett og slett fordi ingen av dem har nok økonomikunnskap til å hanskes regningene sine i ettertid.
Dette begrenser naturlig nok pengesummen disse kan bruke, og dermed tiden som kan brukes på en produksjon.....

Hadde dere hatt innsikt i hvordan pengestrømmen av småpenger fungerer i denne bransjen.......

Ok denne forklaringen ble kanskje litt tynn.
Kommer tilbake til saken, men nå er det på tide å pelle seg på fest ;D
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Du kaller deg musikkelsker, men inlegget ditt oser av mangel på repsekt for artister og komponister.

Du mangler fullstendig innsikt i hvordan musikkmiljøet fungerer.
Hvor og hvordan penger fra omsetning av musikk tar veien aner du heller ingenting om. Hvordan talenter dyrkes frem har du ikke spor av snøring på.
Hvordan kunstverk skapes mangler du et hver fnugg av innsikt i.

Likevel presenterer du et flåsete inlegg hvor du hevder din rett til å stjele åndsverk, håner artister, håner mennesker som jobber hardt for å bringe god musikk frem.

Piratkopieringen skader ikke først og fremst store artister som først og fremst tjener penger på radio og tv spilling- og deres tilhørende pampeslipsdressnisser.

Piratkopiering skader de artistene som skal forhindre at musikk forsvinner fra kartet som ledende underholdningsform og blir overtatt av dataspill og fotball.

Eie lydbølger?
Idiot.
Når har jeg kalt meg musikkelsker?
Det har jeg aldri sagt her inne.
At jeg liker å høre på musikk, i likhet med flestparten av jordens befolkning, kan nå så være.

Skjønner ikke hvorfor du tar det her så personlig.
Hvis du ikke er et barn, Tresko, så vennligst svar på folk på en voksen måte, takk. Dette gjelder selv om du er uenig.

Min mening er at nedlasting ikke skader små artister i særlig grad. Jeg mener derimot at nedlasting er med på å kunne skaffe disse små artistene et ellers utilgjengelig publikum.
Om Tresko ikke tåler å høre dette, så skjønner jeg ikke hva han har i et diskusjonsforum å gjøre. Alle har rett til sine egne meninger, og så lenge man legger disse fram uten å støte noen personlig, så er det helt greit. Om du ikke takler dette, Tresko, så kom deg ut herfra med en eneste gang! Vi har ikke bruk for den slags debattanter. Om jeg hadde møtt deg i virkeligheten, så tror jeg du ikke du hadde vært så storkjeftet og frekk.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Det er ganske rørende å lese at PP ikke har lært at omsetning ikke er lik avanse. Slikt lærer man når/hvis man begynner på ungdomsskolen.

Alt koster penger. Selv driver jeg med musikk på hobbybasis (korsang), og er med på masse konserter. Selv om ingen av oss korsangerne får betalt, er det faktisk vanskelig å få en konsert til å gå i null selv med 100-150 betalende til 200 kr biletten. Og da har vi INGEN kostnader til "crew", lyd, lys, røyk, scenerigg, sminke, klær, etc.

Leie av et godt lokale koster ofte 6-10000 kr. En enkelt liten fille-annonse i avisa koster 3000. Plakater skal designes og trykkes, koster penger det også. Så kommer utgifter til innleide musikere (2000 kr/stk/konsert), stemming av piano (1000 kr). Og så videre.

Konsekvensen av dette er at for å i det hele tatt klare å gå overskudd, må man skaffe seg sponsor-inntekter. Selv Oslo Filharmonien må ha sponsor-inntekter på mange titalls millioner for å overleve.

Er det lukrativt å være musiker?? Neppe!!!!
Det er ganske rørende at du ikke tok deg tid til å lese at jeg sammenlignet inntektene med det en tannlege har. Der tok jeg høyde for at det også var UTGIFTER med i bildet. En musiker har nok ikke så mye mer utgifter eller "øvinger" på forhånd enn det som f.eks. en tannlege har.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Jeg er av den oppfattning at gratis musikk som flyter på nettet bare er med på å få flere musikk intereserte .

15-16 åringer har som regel andre ting å bruke sine surt oppsparte ukespenger på enn musikk ,skoleboller og Cola feks ;D
Men hvis nedlasting av musikk på internett gjør dem musikk intereserte er jeg sikker på at de som voksne vil legge igjen penger i platebutikkene ,og da gjerne de som selger gjennom internett .

Godt nyttår  ;D
Helt enig.
Dette var da også noe av mitt poeng, som dessverre ble "for mye" for enkelte sarte sjeler her inne.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Boffen refererer til årets siste utgave av Dagens Næringsliv;- sitter her med avisen,- og konkluderer at dette slett ikke er "litt på siden",- tvertimot høyst relevant;- over seks sider brettes ut en bedriten bransje,- intet mindre;- intet nytt egentlig,- men greit å få repetert med jevne mellomrom.

Opphavsrettslige aspekter til side,- musikkbransjen har nær sagt ingen sympati å hente fra denne observatør;- tenke seg til en virksomhet som med alle midler forsøker å kolportere "åndsverk" fra "kunstnere",- hvis eneste interesser synes å være fryktelig lange biler, og alt for store klær!
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Det er nøyaktig det jeg gjør. Som respons på slike utsagn som pp kommer med, ville jeg sagt nøyaktig det jeg sa.
Jeg våger å påstå at jeg ER en veldig hyggelig person å omgåes. Det er en uhyre viktig del av jobben min.

Har forøvrig aldri vært inblandet i en slåsskamp, ever.

pp går langt, langt over streken i sin omtale av miljøer, kunstnere og bedrifter som er med å bringe frem kunstopplevelser som han selv har stor glede av.

Det er IDIOTI.

Forsvare simpelt tyveri.

Det ER idioti.

Uttaler seg om ting man ikke har et fnugg av innsikt i.

DET  er idioti.
Om du hadde kalt meg for idiot, og vært like frekk som du er i dine innlegg her inne, så skal jeg love deg at jeg hadde reagert litt annerledes enn med hyggelige smil og saklige argumenter.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Syns nedlasting er greit................folk med dårlig råd bør også kunne få nyte av all den gode musikken som finnes...............
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Om du hadde kalt meg for idiot, og vært like frekk som du er i dine innlegg her inne, så skal jeg love deg at jeg hadde reagert litt annerledes enn med hyggelige smil og saklige argumenter.

Tjuv og voldsforbryter :-*
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Syns nedlasting er greit................folk med dårlig råd bør også kunne få nyte av all den gode musikken som finnes...............
Jeg kan vel bare stikke å hente meg en Mærsje hos Bertel O. Steen jeg da.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
For mye å drikke midt på natten?
Ja. Alt for mye.

Men holdt hodet klart i mine innlegg her da jeg kom hjem i natt likevel ser jeg.

Og du?
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Nå skal jeg inrømme at argumentasjonen med å laste ned for å sjekke ut musikk man ikke har hørt før har jeg en viss forståelse for.
Prøve før kjøp er et ok argument. Itunes har jo forsåvidt en ok løsning på dette, men som kjent er utvalget for lite og lydkvaliteten for dårlig for MEG personlig som konsument.

Det betyr ikke at man argumentere med at man har RETT til å laste ned musikk gratis. Man har ikke det. Det fører til at en hvis sum penger ikke kommer frem til kunstneren som prøver å leve av det hele.

Problemet er at uansett hvordan man vrir og vender på det så går platesalget ned, mens den ulovlige nedlastingen går igjennom taket.
Lovlig nedlastning utgjør fortsatt en forsvinnende liten andel.
7% gikk platesalget i USA ned i 2005, 10% av dette altså (0,7promillepoeng av totalen) økte omsetningen av lovlig nedlastet musikk.
At nedgang i platekjøp og økning i nedlasting henger sammen er på ingen måte noe man kan ta for gitt. Det er begynt å komme en del undersøkelser av dette, og konklusjonene peker i samme retning:

"Konklusjonen er at det per idag ikke finnes noe som helst grunnlag for å hevde at fildeling eller musikknedlasting til nå har skadet CD-salget, derimot finnes det en rekke indisier for og grunner til å tro det motsatte."
Kilde: Ballade

Her nevnes det også at nedgangen i solgte plater like godt kan skyldes at film på DVD tar over dette markedet. En besøk innom den lokale Free Record Shop forsterker inntrykket av at dette er en plausibel forklaring. Her er DVD platene i ferd med å fortrenge sine eldre lillebrødre.

Det kan godt være at slik fildeling er moralsk forkastelig, men neppe på grunn av konsekvensene det har for artistene.

Man kan klage på dårlige produkter, dårlig musikk, kjedelige artister, dårlig lyd, spekulative plateselskaper etc. etc.
Men det gir IKKE rett til å stjele.
For å snu tingene litt på hodet, med utgangspunkt i poenget ovenfor; hvis det er slik at platesalget uvergerlig stuper til fordel for Hollywood, vil fildeling faktisk styrke musikkindustrien. Er du glad i musikk, er det er ikke bare en rett, men en plikt å laste ned musikk via fildeling. Ved å være en aktivt oppsøkende, kresen kunde, som lar andre oppleve de artistene du selv setter pris på, vil du være med på å opprettholde musikkinteressen hos deg selv og de du deler med, og skape en marked for artistene.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Det er slike konklusjoner som er veldig lett og greit å dra hvis man ikke kjenner hvordan mekanismene fungerer.

Det hadde vært fint om det var sslik det var. Men det er ikke sånn.

Når du siterer fra ballade, hvem siterer du?
Hvem som helst kan skrive i den blekka.

Som jeg har prøvd å si.

For en artist på norsk plan er hver eneste solgte CD genuint viktig.
Dette er artister som i stor grad ikke er representert i nedlastingsbutikkene.

Jeg driter i bunn og grunn i om du laster ned Thriller av Michael Jackson.... Men ikke last ned Brutal Kuk fra trondheim, for å ta et par tilfeldige eksempel.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Det er slike konklusjoner som er veldig lett og greit å dra hvis man ikke kjenner hvordan mekanismene fungerer.
Kjenner du virkelig til hvordan mekanismene fungerer? Hvis du leser hele artikkelen i Ballade, vil du se en rimelig lang kilde liste nederst. Det har vært gjennomført studier som direkte konkluderer med at fildeling/ulovliig nedlasting ikke er årsak/synderen i forhold til nedgang i platesalg.
Her feks:
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn4831

Den omtalte studien kan lastes ned her:
http://www.unc.edu/~cigar/papers/FileSharing_March2004.pdf
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Tresko: Bak "Ballade" i blått ligger det link til artikkelen jeg siterte fra.
Jeg var egentlig på jakt etter skriverier av en dame som har forsket på disse tingene, men finner det ikke i farten, så artikkelen ovenfor får gjøre nytten så lenge.

Forfatteren er en Thomas Gramstad som tilhører noe han kaller Elektronisk Forpost Norge, som har åpenbart en større (delvis politisk?) agenda. Men så langt jeg kan bedømme i farten, er argumentene og undersøkelsene han bringer til torgs i denne saken ekte vare.

Finnes det undersøkelser som viser at nedlasting faktisk forårsaker nedgang i CD-salg?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Finnes det undersøkelser som viser at nedlasting faktisk forårsaker nedgang i CD-salg?
Det gjør det garantert. Hvertfall de undersøkelsene som er bestillt av RIAA ;) Alvorlig talt: Det finnes seriøse undersøkelser som drar motsatte konklusjoner her. Det er ikke noe entydig bilde. Det eneste entydige er at RIAA/IFPI gjengen har lyktes rimelig godt i sin ensidige propaganda som har som formål å demonisere ulovlig nedlasting. De er overhodet ikke interessert i potensielle positive aspekter ved dette. Denne ensidige kampanjen har ironisk nok paralysert den tradisjonelle platebransjen og lagt veien åpen for en dataprodusent (Apple) til å posisjonere seg som den viktigste markedsaktøren. (IMHO)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Min foretrukne måte å laste ned musikk fra nettet på er nok utvilsomt lossless filer fra USENET

Som nevnt tidligere har lossless filer som FLAC, APE, SHN etc. samme lydkalitet som CD/Waw filer. Men er lett komprimert for å spare noe plass.

Hvis man er ukjent med Usenet vil jeg anbefale å prøve www.easynews.com Her betaler man $10 for 20GB noe som tilsvarer ca 50 CDer i lossless format. (Disse kan man pakke opp til WAV filer og brenne audioCDer av hvis man foretrekker det.)

Hvis man lurer på hva som finnes der kan man titte på www.newzbin.com f.eks her:
http://www.newzbin.com/browse/cat/p/music/lossless/
(dete er kun en indeks, man kan ikke laste ned noe herfra)

For litt mer erfarne brukere kan et $15/Mnd unlimited NNTP abbonement være noe å vurdere. www.newshosting.com er bra her sammen med Newsbin PRO.

Spiller man disse gjenmnom en god DAC kan har man et fullgodt alternativ (lydmessig) til vanlige CDer.

MP3 er kun egnet til ipod og ringetoner.

Forøvrig hyggelig at det fremdeles finnes folk som er lettlurte nok til å betale Kr150+ for en CD... :p Men de får vel sin lønn i himmelen... :-*
 
P

Parelius

Gjest
Hvem skal eie lyden her i verden? Synes ikke at alt mulig skal kunne copyrightes og tjenes penger på,
Gud, kanskje, men synapsene mine kortsluttet idet jeg leste overstående...

Hvordan greier du det, pp?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Tresko: Bak "Ballade" i blått ligger det link til artikkelen jeg siterte fra.
Jeg var egentlig på jakt etter skriverier av en dame som har forsket på disse tingene, men finner det ikke i farten, så artikkelen ovenfor får gjøre nytten så lenge.

Forfatteren er en Thomas Gramstad som tilhører noe han kaller Elektronisk Forpost Norge, som har åpenbart en større (delvis politisk?) agenda. Men så langt jeg kan bedømme i farten, er argumentene og undersøkelsene han bringer til torgs i denne saken ekte vare.

Finnes det undersøkelser som viser at nedlasting faktisk forårsaker nedgang i CD-salg?
Bortsett fra mr. maniac Sæmund Fiskvik og med-dinosaurene hans i IFPI er det ingen som har mer agenda i denne debatten enn forpost Norge.

Det er synd det blir enn debatt mellom folk som IKKE driver med musikk.

Dette er egentlig en debatt mellom artist og kunde:

Vil du høre denne musikken? Ja, vel, så kjøp, eller neivel, ikke kjøp.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Min foretrukne måte å laste ned musikk fra nettet på er nok utvilsomt lossless filer fra USENET

Som nevnt tidligere har lossless filer som FLAC, APE, SHN etc. samme lydkalitet som CD/Waw filer. Men er lett komprimert for å spare noe plass.

Hvis man er ukjent med Usenet vil jeg anbefale å prøve www.easynews.com Her betaler man $10 for 20GB noe som tilsvarer ca 50 CDer i lossless format. (Disse kan man pakke opp til WAV filer og brenne audioCDer av hvis man foretrekker det.)

Hvis man lurer på hva som finnes der kan man titte på  www.newzbin.com f.eks her:
http://www.newzbin.com/browse/cat/p/music/lossless/
(dete er kun en indeks, man kan ikke laste ned noe herfra)

For litt mer erfarne brukere kan et $15/Mnd unlimited NNTP abbonement være noe å vurdere. www.newshosting.com er bra her sammen med Newsbin PRO.

Spiller man disse gjenmnom en god DAC kan har man et fullgodt alternativ (lydmessig) til vanlige CDer.

MP3 er kun egnet til ipod og ringetoner.

Forøvrig hyggelig at det fremdeles finnes folk som er lettlurte nok til å betale Kr150+ for en CD...  :p  Men de får vel sin lønn i himmelen... :-*
Du stjeler, mann!

Hvordan har du samvittighet til dette?

Du kaller folk som betaler for seg lettlurte?
Stjeler du mat i butikken også, ja du vet vel at det er lett å snike med seg både brød og melk forbi kassa? Lettlurt er du vis du betaler for deg.
Hvordan kan dere være så vanskelig å forstå at uten penger, ingen plater.

Men det er kanskje greit for DEG å laste ned.

FRP'er!!
 
P

Parelius

Gjest
Forøvrig hyggelig at det fremdeles finnes folk som er lettlurte nok til å betale Kr150+ for en CD...  :p  Men de får vel sin lønn i himmelen... :-*
Det er vel de lettlurte som gjør det mulig for de som lett lurerer å kose seg som gratispassasjerer. Whatever makes you happy.

(Men er enig i at prisene er stive.)
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Finnes det undersøkelser som viser at nedlasting faktisk forårsaker nedgang i CD-salg?
Nedlasting er en av årsakene til nedgang i salg av cd, men om dette er den viktigste er jeg ikke sikker på. Dette feltet er komplekst med mange aktører som har ulik agenda.

Det er gjort en undersøkelse i Trondheim som viser at ungdom velger pc og mp3-spiller. Det er bare i aldersgruppen mellom 25 og 29 år hvor cd-spilleren er det mest brukte lytterutstyret. Studien viser tydelig at cd-platen er på vikende front for alle aldersgruppene unntatt de som befinner seg nærmest 30-års-streken.

Erlend Heimsvik, Bjørnar Nybakk, Hendrik Storstein Spilker, Pandoraundersøkelsen 2005. Bruk av musikk og internett blant ungdom i Trondheim Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU, november 2005
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Stjeler du mat i butikken også, ja du vet vel at det er lett å snike med seg både brød og melk forbi kassa? Lettlurt er du vis du betaler for deg.
Om jeg stjeler brød, forsvinner et fysisk objekt som handelsmannen ellers kunne solgt til en sulten og betalingsvillig kunde. Dette er ikke tilfellet mhp nedlasting.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Om jeg stjeler brød, forsvinner et fysisk objekt som handelsmannen ellers kunne solgt til en sulten og betalingsvillig kunde. Dette er ikke tilfellet mhp nedlasting.
Jeg blir fullstendig stum, er du seriøs?
Hvilken del av S T J E L E er det du ikke forstår?

Noen har lagt ned sjela si i noe som du deretter føler deg berettigett til å tilegne deg uten å være med å betale for smør på maten til de som har laget det.

FRP'er!!
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Dette er egentlig en debatt mellom artist og kunde.
Jeg tror du har kimen til et sterkere argument her. Spekulasjoner om markedets mekanismer har egentlig skygget over et annet og viktigere poeng;

- ville du se en artist i øynene, om du hadde lastet ned alle utgivelsene hans med uten å kjøpe noe?
 
P

Parelius

Gjest
Om jeg stjeler brød, forsvinner et fysisk objekt som handelsmannen ellers kunne solgt til en sulten og betalingsvillig kunde. Dette er ikke tilfellet mhp nedlasting.
Anser du dette som et godt argument?
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Noen har lagt ned sjela si i noe som du deretter føler deg berettigett til å tilegne deg uten å være med å betale for smør på maten til de som har laget det.
Analogiargumenter fungerer for ordens skyld best der det finnes likheter mellom saksforholdene.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Jeg blir fullstendig stum, er du seriøs?
Hvilken del av S T J E L E er det du ikke forstår?

Noen har lagt ned sjela si i noe som du deretter føler deg berettigett til å tilegne deg uten å være med å betale for smør på maten til de som har laget det.

FRP'er!!
Det virker på meg som om du ikke helt er i stand til å ta til deg at dette faktisk er en mer kompleks problemstilling. Poenget til Paal Iksom ver vel egentlig at ingen taper noe på om person x laster ned låt y hvis person x i utgangspunktet ikke har noen kjøpsintensjon. I dette tilfellet kan en slik handling faktisk potensielt begunstige artist z (skaperen av y) da x muligens utvikler et positivt forhold til z, og velger å kjøpe album av artisten ved en senere korsvei. Dette scenariet tror jeg de fleste vil kunne kjenne seg igjen i
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
- ville du se en artist i øynene, om du hadde lastet ned alle utgivelsene hans med uten å kjøpe noe?
Øy! FRP dude! det er dette som ER spørsmålet!

Det ER artisten du stjeler fra. Sædmund Fiskvik går IKKE ned i lønn med det første selv om du laster ned.
 
P

Parelius

Gjest
Det virker på meg som om du ikke helt er i stand til å ta til deg at dette faktisk er en mer kompleks problemstilling. Poenget til Paal Iksom ver vel egentlig at ingen taper noe på om person x laster ned låt y hvis person x i utgangspunktet ikke har noen kjøpsintensjon. I dette tilfellet kan en slik handling faktisk potensielt begunstige artist z (skaperen av y) da x muligens utvikler et positivt forhold til z, og velger å kjøpe album av artisten ved en senere korsvei. Dette scenariet tror jeg de fleste vil kunne kjenne seg igjen i
Jeg er ikke Tresko, men tanken er søt. Stjeling som en tjeneste!

På den annen side, hvis det er slik som argumentet vil ha det til, da er det jo ikke noe problem - enig i det. Men er det slik?
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Anser du dette som et godt argument?
Nja. Som posisjon er den åpenbart vanskelig å forsvare, men det klarer forhåpentligvis å vise behovet for å se andre steder å navigere etter.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Du stjeler, mann!

Hvordan har du samvittighet til dette?

Du kaller folk som betaler for seg lettlurte?
Stjeler du mat i butikken også, ja du vet vel at det er lett å snike med seg både brød og melk forbi kassa? Lettlurt er du vis du betaler for deg.
Hvordan kan dere være så vanskelig å forstå at uten penger, ingen plater.

Men det er kanskje greit for DEG å laste ned.

FRP'er!!
Du er nok et offer for kommersiell propaganda. Det er igrunnen litt fasinerende at begrepet å stjele kan brukes på en slik flåsete måte. For at jeg skal kunne stjele noe fra deg må jo to ting hende: 1. Jeg fjerner en ting fra ditt eie. 2. Du har ikke lenger tingen jeg nå har...

Det blir omtrent som primitive folkeslag som var redd som at sjelen deres ble stjålet hvis man fotograferte dem.

Men folk er jo svært så lettlurte, men det beste av alt er er de stort sett er sine egne fangevoktere og bødler, nedtynget av konservativ moralisme, angst og skyld.

Nedlasting og kopiering av musikk til eget bruk har så langt vært fullt lovlig, og selv om korrupte politikere og lobbyister prøver så godt de kan å melke ungdom for så mye penger som mulig, så er det fremdeles folkelig motstand mot dette regimet.

Jeg ser med vederkvegelse til Frankrike der parlamentet ser ut til å vedta at slik kopiering og bruk er en menneskerett og slett ikke straffbart eller umoralsk, men en kulturell berikelse.

Om du velger å rakke ned på slik korpiering/nedlasting med skjellsord og indignasjon så får nå det få passere for denne gangen. Jeg velger på min side å se på det å betale for musikk (spesielt for nedlasting av MP3 filer) som en ekstraskatt på de litt mindre begavede. Ikke det at det er noe galt i å kjøpe en CD av og til, da får man et (om enn overpriset) produkt man betaler for, men ved å utelukkende handle slik holder man denne mafiavirksomheten ved like. (Overprising, Lisenspenger, Utpressinger, Represalier)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Jeg er ikke Tresko, men tanken er søt. Stjeling som en tjeneste!

På den annen side, hvis det er slik som argumentet vil ha det til, da er det jo ikke noe problem - enig i det. Men er det slik?
Jeg har en cdsamling som i relativ stor grad består av fulle kataloger av artister jeg aldri ville hørt om hadde det ikke vært for internett og nedlasting. Jeg tror ikke jeg er unik, for å si det sånn.
 
Topp Bunn