Lydkvalitet ved nedlasting av musikk....

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
(.......)I tillegg er konkurransebildet et helt annet enn for tyve år siden. Da var musikk og plater den dominerende underholdningsform. Nå har vi DVD-spiller, Playstation, XBOX, PC, internett og kabel-TV med hundre kanaler, - et helt annet tilbud å distribuere vår fritid og våre dertil allokerte penger på. Det hadde vært bemerkelsesverdig om platesalget IKKE falt, når vi nå har ti bokser i huset som krever software istedet for én.

Når RIAA, Hollywood og platebransjen setter seg på bakbena og skylder alt på piratkopiering vitner dette om en mangel på kontakt med virkeligheten. Piratkopiering har forekommet til alle tider, før MP3 hadde vi kassetter og VHS, også det noe bransjeaktørene betraktet som underholdningsindustriens undergang.

Årsaken til redusert platesalg tror jeg er mange; et sterkt økende utvalg av andre underholdningstilbud, en mangel på nyskapning i den kommersielle musikkindustri...piratkopiering kommer nok langt ned på listen.

Selvsagt er det synd for bransjen at salget ER sviktende, uansett årsak, men å skulle gi vanlige forbrukere moralsk juling fordi lovende musikkspirer sliter med å få endene til å møtes synes jeg er helt bak mål. Den type moralisering virker bare mot sin hensikt. Hvor mye taper Kirkelig Kulturverksted på nedlasting? Det tror jeg er fint lite. Det er ikke slik musikk som lastes ned, det du finner på fildelingsnettverkene er slike som 50-Cent og Beyoncé. Og disse synes jeg ikke synd på i det hele tatt, de har så det holder.

Nei, jeg har ikke noe til overs for overdrevent eierskap og beskyttelse av åndsverk. Hva blir det neste? At noen patenterer den pentatoniske skala og krever royalties av alle som bruker den? Kunstens og musikkens magi, og dens essens, ligger i at den er fri, slik håper jeg at det forblir.

Kjempebra innlegg, Ivar. Håper at flere enn meg synes det! Musikkbransjen må markedstilpasse seg, og verden ser ikke ut sånn som for 20-30 år siden. Selv om noen (Tresko) skriker og gråter fordi det er en sånn skrekkelig ting, dette med nedlasting og internett og sånn, så må man ta til seg realitetene i dagens teknologiske samfunn. I tillegg handler det hele om at vi skal slippe å bli kriminalisert for den minste ting, da det vil bli et ulevelig og utrivelig politisamfunn som bare går utover vanlige folk.
 
K

knutinh

Gjest
Kjempebra innlegg, Ivar. Håper at flere enn meg synes det! Musikkbransjen må markedstilpasse seg, og verden ser ikke ut sånn som for 20-30 år siden. Selv om noen (Tresko) skriker og gråter fordi det er en sånn skrekkelig ting, dette med nedlasting og internett og sånn, så må man ta til seg realitetene i dagens teknologiske samfunn. I tillegg handler det hele om at vi skal slippe å bli kriminalisert for den minste ting, da det vil bli et ulevelig og utrivelig politisamfunn som bare går utover vanlige folk.
Ut i fra denne logikken så må vi også tilpasse oss realiteten og avkriminalisere alle de som selger dop og som banker opp gamle fruer på gata?

Bare fordi en bransje opptrer tåpelig så gir det oss ikke rett til å ta fra dem eiendeler, enten de er fysiske eller virtuelle. Hva er forskjellen på et musikk-stykke og en patent eller arkitekt-tegning? Synes du at det er greit at et norsk firma bruker 20 R&D personer på å utvikle en ny hifi-sak, og så kommer et kinesisk firma og kopierer hele designet ned til minste sak og selger det til 1/3 pris?

Mitt poeng er at platebransjen må/bør ta inn over seg de nye realitetene og at nedlasting er kommet for å bli. Jeg tror også at det reelle tapet pga nedlasting er lite.

mvh
Knut
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her ble det mye politikk...

For min del, meget enkelt sagt:

Jeg betaler gjerne det det måtte koste for GODE lydproduksjoner. (og god musikk selvsagt)

Men da må de være bedre enn det som ser ut til å være trenden nå.

Jeg lever av musikk selv.
Tidligere i tråden ble det skrevet noe sånt som at en musiker ikke bruker så mye tid til øving/forberedelse etc...
Herregud... ::)
Vet da hvor mange ÅR som har gått med til øving!
Og jeg ser daglig mine venner som lever av instrumentet sitt. DE ØVER MANGE TIMER HVER DAG.
Ja, også julaften, 1.juledag, 2.juledag, nyttarsaften etc.

Hadde jeg gitt ut en cd, og visste at folk ikke betalte for varen...tror nok jeg hadde blitt... :-X
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Ut i fra denne logikken så må vi også tilpasse oss realiteten og avkriminalisere alle de som selger dop og som banker opp gamle fruer på gata?

Bare fordi en bransje opptrer tåpelig så gir det oss ikke rett til å ta fra dem eiendeler, enten de er fysiske eller virtuelle. Hva er forskjellen på et musikk-stykke og en patent eller arkitekt-tegning? Synes du at det er greit at et norsk firma bruker 20 R&D personer på å utvikle en ny hifi-sak, og så kommer et kinesisk firma og kopierer hele designet ned til minste sak og selger det til 1/3 pris?

Mitt poeng er at platebransjen må/bør ta inn over seg de nye realitetene og at nedlasting er kommet for å bli. Jeg tror også at det reelle tapet pga nedlasting er lite.

mvh
Knut
Om det er en sammenheng mellom nedlasting på nettet og nedslåing av gamle fruer på gaten, så må vi vel se litt annerledes på den saken, Knut. Nei, seriøst, det var ikke akkurat det jeg tenkte på. Jeg linket mer til at vi i år 2005 har så mange andre underholdningsapparater og muligheter enn for 20-30 år siden. Musikk og cd-plater må nå kjempe med X-box, ; Playstation, PC etc etc etc om oppmerksomheten til folk... Dette er realiteten, og en utfordring man må ta med seg om man vil overleve i underholdnings/musikkbransjen.

De fleste laster jo ikke ned sanger fordi de synes at bransjen opptrer tåpelig. Man gjør det jo fordi det er billig, enkelt og kjapt, og fordi utvalget av musikk er enormt, og mye større enn det du finner i platebutikker. Du slipper å kjøpe en hel plate når du bare er interessert i en eneste sang. Du får imidlertid et dårlig produkt med en lydkvalitet dårligere enn det du får om du kjøper en ny cd-plate.

Man kan diskutere seg grønn og blå om hvorfor det er slik at folk laster ned musikk, men i bunn og grunn er det vel ganske så enkle årsak-virkningsmekanismer for dette.

Om bransjen gjør rett i å bekjempe dette med kriminalisering av enorme grupper folk, og gjennom å fortsette med rådyre priser (både på nedlasting og i butikken), er jeg mer usikker på.

Tiden får vise..
 
K

knutinh

Gjest
Om det er en sammenheng mellom nedlasting på nettet og nedslåing av gamle fruer på gaten, så må vi vel se litt annerledes på den saken, Knut.
Du argumenterte at vi måtte avkriminalisere nedlasting av mp3 fordi så mange gjorde det, og det var dumt å kriminalisere så mange borgere. Svaret mitt da er at det finnes flere aktiviteter som gjøres av mange og som er forbudt. Jeg vil likevel ikke nødvendigvis legalisere disse (kjøre for fort, bruk av narkotika, vold etc...)

Hva som er årsaken til at folk laster ned og hvilken konsekvens dette har for platebransjen er vel relativt komplekst og jeg tror vi er ganske på bølgelengde her.

Jeg oppfatter dine tidligere innlegg som om du mener at det er helt greit, moralsk og etisk å laste ned "piratmusikk" og at dette derfor burde legaliseres. Der er jeg uenig med deg.

mvh
Knut
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Om man absolutt vil sammenligne nedlasting av musikk på internett med vold og bruk/salg av narkotika, så må man jo bare gjøre det. Jeg synes imidlertid ikke at det blir en korrekt sammenligning. Men man kan nesten sammenligne det med et ran å skulle betale 189,- for en CD, eller 9,90 for en eneste sang i komprimert format...

Mange som laster ned musikk er ikke fornøyd med det de må betale for produktet. Istedet for å markedstilpasse produktet musikk, så prøver altså bransjen å kriminalisere alt fra det å endre format på musikken til det å spille av på det utstyret vi selv vil. Vi skal ikke finne tekster til sanger som vi ønsker, og vi skal ikke kunne kopiere musikk og sette sammen cd'er til eget bruk. Endel av de grepene som musikkbransjen har tatt, er sikkert nødvendige for å overleve. Andre tiltak kan man diskutere veldig.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Kjøper svenske HiFi & Musik i blandt, og der gir de også karakter på lydkvaliteten når de anmelder en skive. Det er noe alle skribenter skulle ha gjort. Har jeg lyst på en plate, men vet at innspillingen er dårlig, så kjøper jeg den ikke. (feks. den nye til Vamp)
Dette med lydkvalitet er omtrent like subjektivt som det musikalske innholdet. Mange finner sjarm i en "skranglete" innspilling, og det finnes eksempler på plater som er innspilt med akkurat et slikt lydbilde for øyet (eksempel: Primus' "Brown Album"). Andre igjen verdsetter krystallklar lyd, definert bass og et presist stereobilde. Man kan dog selvsagt finne innspillinger hvor selve håndverket er dårlig utført, og det er jo selvsagt kritikkverdig, men så lenge man har en kunstnerisk visjon, ser jeg ingenting galt i at man ønsker at en innspilling skal låte litt rufsete. Noen liker dattera og noen liker mora. En meget musikkfrelst kamerat av meg hater det han kaller "studiolyd".
 
K

knutinh

Gjest
Om man absolutt vil sammenligne nedlasting av musikk på internett med vold og bruk/salg av narkotika, så må man jo bare gjøre det. Jeg synes imidlertid ikke at det blir en korrekt sammenligning. Men man kan nesten sammenligne det med et ran å skulle betale 189,- for en CD, eller 9,90 for en eneste sang i komprimert format...

Mange som laster ned musikk er ikke fornøyd med det de må betale for produktet. Istedet for å markedstilpasse produktet musikk, så prøver altså bransjen å kriminalisere alt fra det å endre format på musikken til det å spille av på det utstyret vi selv vil. Vi skal ikke finne tekster til sanger som vi ønsker, og vi skal ikke kunne kopiere musikk og sette sammen cd'er til eget bruk. Endel av de grepene som musikkbransjen har tatt, er sikkert nødvendige for å overleve. Andre tiltak kan man diskutere veldig.
På samme måte som man kan si at bilavgift er et ran (det skulle da ikke koste 400.000,- for en sikker bil ut fra produksjonskostnad?) bompenger og parkeringsavgift er helt klart et ran. Når jeg skal ta en tur med bussen så sniker jeg selvfølgelig. Jeg hadde kommet til å sykle dersom jeg måtte betale, derfor så er det ingen som taper penger på det, og uansett burde samfunnet sponse kollektivtrafikk. Genialt?

mvh
Knut
 
K

knutinh

Gjest
Men man kan nesten sammenligne det med et ran å skulle betale 189,- for en CD, eller 9,90 for en eneste sang i komprimert format...
Et ran ville være om noen tvang deg til å betale 189,- for en CD du ikke ville ha (omtrent som NRK-avgiften? =)

Du står helt fritt til å velge artister som du synes tilfredsstiller prisen for albumet. F.eks kan du ofte kjøpe fjorårets album til redusert pris, eller støtte lokale musikere som selger CD billigere. Du ønsker varen (en spesifikk CD) men er ikke villig til å betale prisen og laster ned albumet fordi det er mulig. Så forsvarer du deg med at albumet er for dyrt.


Nok om det. Plateselskapene kjører en utrolig dum linje som jeg håper fører til masse-død og rom for ny og kreativ tenkning. Kanskje blir det større rom for smalere musikk og mindre reklame for Britney på Tv 2 :)

-k
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Et ran ville være om noen tvang deg til å betale 189,- for en CD du ikke ville ha (omtrent som NRK-avgiften? =)

Du står helt fritt til å velge artister som du synes tilfredsstiller prisen for albumet. F.eks kan du ofte kjøpe fjorårets album til redusert pris, eller støtte lokale musikere som selger CD billigere. Du ønsker varen (en spesifikk CD) men er ikke villig til å betale prisen og laster ned albumet fordi det er mulig. Så forsvarer du deg med at albumet er for dyrt.


Nok om det. Plateselskapene kjører en utrolig dum linje som jeg håper fører til masse-død og rom for ny og kreativ tenkning. Kanskje blir det større rom for smalere musikk og mindre reklame for Britney på Tv 2 :)

-k
Vet at jeg står fritt til å velge..
Men kjøper jeg en hel CD-plate, så betaler jeg for hele albumet. Dette er dyrt. Det er altså ikke mulig å velge de sangene jeg selv vil, og så kun betale for dette. Det må jeg gjøre via nedlasting i komprimerte formater, noe som jeg ikke synes er et godt alternativ til den prisen som foreligger nå.

Det er faktisk et dilemma, både for kunden og for bransjen.
 
K

knutinh

Gjest
Vet at jeg står fritt til å velge..
Men kjøper jeg en hel CD-plate, så betaler jeg for hele albumet. Dette er dyrt. Det er altså ikke mulig å velge de sangene jeg selv vil, og så kun betale for dette. Det må jeg gjøre via nedlasting i komprimerte formater, noe som jeg ikke synes er et godt alternativ til den prisen som foreligger nå.  

Det er faktisk et dilemma, både for kunden og for bransjen.
Fremdeles argumenterer du bare for hvorfor platebransjen er dumme og/eller selger et dårlig produkt, ikke for hvorfor det er "rett" av oss å eventuelt laste ned.

Hvis du kjøper en ny bil er det skjelden at du får sette sammen delene selv etter smak og behag. Jeg har valget mellom å kjøpe månedskort eller klippekort på bussen, ikke noe mellom (klippekort er jo dyrere pr tur om jeg reiser ofte nok).

Det er jo mulig å kjøpe endel musikk lovlig på nett uten å kjøpe et helt album, men der er det endel begrensninger i format, bitrate og DRM som gjør at det ikke alltid er verdt prisen som er nært opp mot prisen for en vanlig CD.

mvh
Knut
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
På samme måte som man kan si at bilavgift er et ran (det skulle da ikke koste 400.000,- for en sikker bil ut fra produksjonskostnad?) bompenger og parkeringsavgift er helt klart et ran. Når jeg skal ta en tur med bussen så sniker jeg selvfølgelig. Jeg hadde kommet til å sykle dersom jeg måtte betale, derfor så er det ingen som taper penger på det, og uansett burde samfunnet sponse kollektivtrafikk. Genialt?

mvh
Knut
Heldigvis går bilavgiftene til Staten. Staten, det er faktisk Norge! Og Norge, det tilhører norske statsborgere. Dermed betaler vi faktisk til oss selv. Hva pengene så blir brukt til, er det opp til politikerne å bestemme. Vi har selv valgt disse.

Når det gjelder private parkeringsselskaper, så stiller jo saken seg annerledes..

Jeg forstår hva du mener, men jeg mener likevel at akkurat dette med musikk og nedlasting fra nettet skiller seg fra både vold, narkotika, sniking på buss og trikk, trafikkforseelser etc etc. Dette mener jeg selv om noen jurister har skrevet det ned i lovs form at dette med nedlasting er så forferdelig skadelig.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Fremdeles argumenterer du bare for hvorfor platebransjen er dumme og/eller selger et dårlig produkt, ikke for hvorfor det er "rett" av oss å eventuelt laste ned.

Hvis du kjøper en ny bil er det skjelden at du får sette sammen delene selv etter smak og behag. Jeg har valget mellom å kjøpe månedskort eller klippekort på bussen, ikke noe mellom (klippekort er jo dyrere pr tur om jeg reiser ofte nok).

Det er jo mulig å kjøpe endel musikk lovlig på nett uten å kjøpe et helt album, men der er det endel begrensninger i format, bitrate og DRM som gjør at det ikke alltid er verdt prisen som er nært opp mot prisen for en vanlig CD.

mvh
Knut
Du kan jo kjøpe enkeltbillett på bussen! Du får akkurat samme turen som om du hadde månedskort, du må ikke sitte bakerst i det minste og mest ubehagelige setet.

En bil kan du endre både utstyrsnivå, farge, modell, motor etc på som du vil. På de fleste mellomklassebilene bestemmer fabrikken hvordan den grunnleggende skal skrus sammen. Dette fordi de har en spisskompetanse på dette området. Det går ikke an på samme måte at en plateprodusent skal bestemme hva du skal like av låter og ikke. Det er ingen andre enn du selv som har spisskompetanse på din egen musikksmak.
 
K

knutinh

Gjest
Heldigvis går bilavgiftene til Staten. Staten, det er faktisk Norge! Og Norge, det tilhører norske statsborgere. Dermed betaler vi faktisk til oss selv. Hva pengene så blir brukt til, er det opp til politikerne å bestemme. Vi har selv valgt disse.

Når det gjelder private parkeringsselskaper, så stiller jo saken seg annerledes..

Jeg forstår hva du mener, men jeg mener likevel at akkurat dette med musikk og nedlasting fra nettet skiller seg fra både vold, narkotika, sniking på buss og trikk,  trafikkforseelser etc etc. Dette mener jeg selv om noen jurister har skrevet det ned i lovs form at dette med nedlasting er så forferdelig skadelig.
<kverulant>
Lovene er vel vedtatt av stortinget som igjen er valgt av velgerne. Dermed er det vi selv som har lagt opp til regelverket rundt mp3. Stem RV så blir det nok annerledes :)
</kverulant>

-k
 
K

knutinh

Gjest
Du kan jo kjøpe enkeltbillett på bussen! Du får akkurat samme turen som om du hadde månedskort, du må ikke sitte bakerst i det minste og mest ubehagelige setet.
Ja men enkeltbillett er ikke bra nok for meg. Jeg vil ha 7 turer pr mnd til samme pris pr tur som de som kjøper månedskort og reiser 30 turer pr mdn. Hvis ikke jeg får det så sniker jeg. Det skulle jo bare mangle, jeg gidder ikke å betale for en vare som ikke er bra nok!

:)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Ja men enkeltbillett er ikke bra nok for meg. Jeg vil ha 7 turer pr mnd til samme pris pr tur som de som kjøper månedskort og reiser 30 turer pr mdn. Hvis ikke jeg får det så sniker jeg. Det skulle jo bare mangle, jeg gidder ikke å betale for en vare som ikke er bra nok!

:)
Jamen så snik da:)
Det er antakeligvis ikke flere millioner folk som deler dine bussbillettpreferanser. Jeg tror du er ganske alene om å kreve denne type billett til denne prisen. Hvis ikke, så hadde nok mange færre tatt bussen.

Det er nok mange fler som synes at CD-plater og "lovlige" nedlastinger er for dyre og for dårlige til prisen. Det blir derfor feil å sammenligne denne bussbillettfetisjismen med nedlasting av musikk, noe som faktisk gjøres av millioner av folk!

hehe:)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
<kverulant>
Lovene er vel vedtatt av stortinget som igjen er valgt av velgerne. Dermed er det vi selv som har lagt opp til regelverket rundt mp3. Stem RV så blir det nok annerledes :)
</kverulant>

-k
Ja, svarten..Det var det, da..:p
Anarki!!!!
 

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Innlegg
94
Antall liker
0
Hei. Har lastet ned og brennt noe musikk fa nettet, men det ble det bråstopp med. Makan til dårlig lydkvalitet.
Noen som vet hvordan man forbedrer lydkvaliteten? Det sto at filene jeg lastet ned var mp3. Det sto det bak alle titlene jeg søkte etter. Det må vel gå ann å få til bra lyd ved nedlasting av musikk også?????

mvh
[glb]BARE FOR Å FRISKE OPP. DET ER DETTE VI SNAKKER OM. [/glb]


IKKE MORALEN I SELVE HANDLINGEN. DET KAN VI VEL TA EN ANNEN TRÅD. LA NÅ MANNEN FÅ DET SVARET HAN VIL HA.
 
L

Lydtekniker

Gjest
[glow=red,2,300]
IKKE MORALEN I SELVE HANDLINGEN. DET KAN VI VEL TA EN ANNEN TRÅD. LA NÅ MANNEN FÅ DET SVARET HAN VIL HA.
Det er jo så enkelt som å sørge for at filene man laster ned har en bitrate på >192kb/s. Eventuelt enkodet med høy bitrate Ogg Vorbis eller AAC. Ogg Vorbis er i tillegg et mye tøffere navn enn trøtte Emm-Pe-Tre.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Når det gjelder private parkeringsselskaper, så stiller jo saken seg annerledes..
Hvem av dere hadde betalt for parkering hvis det hadde vært MULIG å parkere gratis?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Nok om det. Plateselskapene kjører en utrolig dum linje som jeg håper fører til masse-død og rom for ny og kreativ tenkning. Kanskje blir det større rom for smalere musikk og mindre reklame for Britney på Tv 2 :)
Dette er sakens kjerne.
Dette argumentet brukte jeg selv for 4 år siden. For meg som ser bransjen på nært hold kan jeg bare konkludere: Det var ikke sånn det gikk.
Det er ikke dette nedlastingshverdagen har ført til.

Argumentasjonen:

-Jeg laster ned fordi jeg synes plater er for dyre/dårlige og dette skyldes de grådige plateselskapene. Dette gir en untakstilstand som gir meg rett til å tilegne meg produktet gratis.

Vær så snill å forstå følgende:
Mindre penger til selskapene-->
-mere satsing på sikre selgere som fjortismarkedet(idol artister etc.) og backkatalog(selge oss de stones skivene vi ikke allerede har kjøpt tre ganger, denne gang til 69,50,- )

Mindre muligheter(større økonomisk risiko) for selvstendige labler og artister til å lage decent produkter.
Noe som igjen gjøres plater til en stor grad lages hjemme på soverommet, noe som er helt strålende for noen utrykk, og fullstendig katastrofale for andre. Det ringer folk til meg og lurer på om det er mulig å spille inn å mikse en plate for 5000Kr ???
Det er alt de har, og ingen tør å investere i prosjektet heller.

Så da må jeg fortelle dem at, kom tilbake når du har 70 000, med komplett band og ferdige arrangementer som kan spilles rett inn. Sørg for at vokalen ikke må brukes dagesvis på, og tunes hrfra til helvete, så kanskje.
Eller kom tilbake med 150 000 så har du kanskje en produsent til skive + mulighet til å bruke litt tid på produksjonen, og faktisk til og med kunne begynne å tenke på at det skal LÅTE BRA også.

Hvilken par og tjueåring som har gått musikklinja, kjøpt instrumenter, jobber i bar fordi de skal kunne bruke dagene til å jobbe med musikk har mulighet eller tør ta sjansen på å stille 150 000 på beina til å spille inn en skive, som selv om den kanskje kommer innom VG lista, spilles på radio, hypes i dagbladet, VG og Natt og Dag, får nydelige kritikker, stiller opp(gratis) på et tv-show eller to, intervjuer i alle radiokanaler etc. ikke en gang går i break even. Selger kanskje 1000-2000 eks. hvis alle disse kriteriene er oppfylt.
At dette ikke går opp skyldes ikke minst at små labler får enda dårligere dealer med distrubusjon og platekompaniet enn det de 4 store gjør.

Og de 4 store sitter på sidelinja og gir ut idol artister......
Og de mest musikkinterreserte platekjøperne sitter og spiser opp marginene med å laste ned fra nettet.

Det er ingen menneskerett å selge plater, det overasker meg stadig at artister og selskaper som gir ut halvbra plater sutrer over at de ikke selger.
Men problemet for de som er bra, er at denne bransjen bestandig har vært drevet av marginer, ørsmå marginer for alle andre enn de største. Når disse spises opp av nedlasting er det de små, spennende, kreative, ofte unge artistene det går utover, som mister mulighetenem ikke til å lage og gi ut musikk, men til å gjøre det på en ORDENTLIG måte.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Ja men enkeltbillett er ikke bra nok for meg. Jeg vil ha 7 turer pr mnd til samme pris pr tur som de som kjøper månedskort og reiser 30 turer pr mdn. Hvis ikke jeg får det så sniker jeg. Det skulle jo bare mangle, jeg gidder ikke å betale for en vare som ikke er bra nok!

:)
Trudde jeg var gjerrig, men her er det visst en som slår meg ;D
 
K

knutinh

Gjest
RJEL:
det var ment som et eksempel... :) For ordens skyld kjøper jeg faktisk nuss-billett.

tresko:
Jeg forstår deg og er langt på vei enig med deg. Men samtidig så kjenner jeg folk som er interessert i musikk og som sier at P2P fungerer best for å laste ned Britney. Skal du ha norsk musikk/snever musikk så er det rett og slett enklere å kjøpe plata =)

Jeg tror at musikkbransjen uansett går etter det som er antatt lønnsomt. Bokbransjen laget jo ramaskrik om at tapet av bokbransjeavtalen ville gi dårlige forhold for norsk litteratur. Jeg tar det med knusende ro fordi de stort sett bare er ute etter å holde oppe marginene sine. Jeg tror ikke det er en sjanse i havet for at et seriøst selskap med aksjeeiere satser på musikk/bøker/etc fordi de liker innholdet hvis de tror de kommer til å tape penger på det.

mvh
Knut
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Jeg forstår deg og er langt på vei enig med deg. Men samtidig så kjenner jeg folk som er interessert i musikk og som sier at P2P fungerer best for å laste ned Britney. Skal du ha norsk musikk/snever musikk så er det rett og slett enklere å kjøpe plata =)
Vel...det stemmer ikke helt,gjelder å komme inn på de rette kanalene
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Forøvrig RJEL,
er det en MD-81/82 eller MD83 i avataren din? ;D

Det vet jeg faktisk ikke.
Satt å tenkte for en stund siden. Hmmmmm, va slags avatar skal jeg ha. Så surfet jeg litt på nettet og fant denne først som sist. Burde vel egentlig hadde bilde av FLUKE multimetret mitt, loddebolten min eller noe liknende.
Men jeg fant ut at det ikke var så enkelt å få lastet opp en Avatar fra pc`en min. Mulig jeg tar feil. Noen som vet om det går an å laste opp avatar direkte fra pc`en og smørbrødliste på hvordan det gjøres?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Vel, for meg så ser den for lang ut til å være vår regulære skandinaviske MD87 variant, ihvertfall.
Det er vel noen flygere her på forumet som kan hjelpe.

Ellers må man søke hjelp hos http://www.pprune.org
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
tresko du som har litt peiling.
er det sånn at hvis man er veldig flink til å spille så kan man bruke veldig lite penger på en innspilling? tenker på band som minor majority som gies ut på lite selskap og lite budsjett. de låter jo helt knall. er det fordi det er enkel musikk å få til å låte bra eller fordi bandet er flinke?
for da vil vel band som er flinke nok klare seg med lite penger også?
eller er jeg på jordet?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg var så heldig å få overvære Bruce Boughten i arbeid i et Nashville studio. (steel-gitarist, spiller på Live in London: Ricky Scaggs)

Han la all steelen på 12 låter på 3 timer!

Pakket ned, og skulle i et nytt studio på ettermiddagen.
 
K

knutinh

Gjest
Det er stor forskjell på å være en session-gitarist som kommer og legger pålegg, og det å være en artist som leverer en plate.

Session-musikere lever av å dra fra studio til studio og være råbra på å gi gode resultater fort og uten nykker. Dette er selvsagt folk som er ettertraktet og musikalsk til fingertuppene.

Det kan ikke sammenlignes med et talentfullt band som skal spille inn sin første plate.

@Rockefoten
I prinsippet kan du lage en Cd med en PC med soundblaster og CD-brenner, en mikrofon til 500,- og noen kabler. Spørsmålet er bare hvor bra resultat du skal ha, hvor mye veiledning du trenger (teknisk og musikalsk) og hva du har tenkt å gjøre med CD-R plata når den er ferdig.

De fleste ønsker en proff pakke med uker i stort studio med flinke folk og gode rom/utstyr, fint cover, distribusjon/markedsføring stort salg og internasjonal berømmelse. Dette vil de helst betale 5000,- for. Etterskuddsvis, på avbetaling, rentefritt =)

mvh
KNut
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Det er stor forskjell på å være en session-gitarist som kommer og legger pålegg, og det å være en artist som leverer en plate.

Session-musikere lever av å dra fra studio til studio og være råbra på å gi gode resultater fort og uten nykker. Dette er selvsagt folk som er ettertraktet og musikalsk til fingertuppene.

Det kan ikke sammenlignes med et talentfullt band som skal spille inn sin første plate.

@Rockefoten
I prinsippet kan du lage en Cd med en PC med soundblaster og CD-brenner, en mikrofon til 500,- og noen kabler. Spørsmålet er bare hvor bra resultat du skal ha, hvor mye veiledning du trenger (teknisk og musikalsk) og hva du har tenkt å gjøre med CD-R plata når den er ferdig.

De fleste ønsker en proff pakke med uker i stort studio med flinke folk og gode rom/utstyr, fint cover, distribusjon/markedsføring stort salg og internasjonal berømmelse. Dette vil de helst betale 5000,- for. Etterskuddsvis, på avbetaling, rentefritt =)

mvh
KNut
Nettopp.
Derfor er det veldig viktig at unge lovende musikere forbereder seg godt, slik at stoffet sitter når de kommer i studio.
Studioet er det dyreste øvingslokalet du kan finne.
 
K

knutinh

Gjest
Nettopp.
Derfor er det veldig viktig at unge lovende musikere forbereder seg godt, slik at stoffet sitter når de kommer i studio.
Studioet er det dyreste øvingslokalet du kan finne.

Med min (yderst begrensede) studio-erfaring så er det slik at forberedelse til studio-jobbing er å jobbe i studio. Tresko kan sikkert fortelle at en god sessjon handler om mer enn bare å huske akkordene?

Ellers kan kanskje det å lage en demo med eget utstyr være en god forberedelse. Resultatet blir som regel ikke det helt store, men tankeprosessene det starter kan være bra.

mvh
Knut
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
knutih. minor majority som jeg bruker som eksempel er da vitterlig profftlåtende som bare faen. hva er det du svarer på?
 
K

knutinh

Gjest
knutih. minor majority som jeg bruker som eksempel er da vitterlig profftlåtende som bare faen. hva er det du svarer på?
denne:
er det sånn at hvis man er veldig flink til å spille så kan man bruke veldig lite penger på en innspilling?
mvh
Knut
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
knutih. minor majority som jeg bruker som eksempel er da vitterlig profftlåtende som bare faen.
Prøver å ungå å kommentere kvaliteten på arbeidet kolleger utfører, men akkurat i dette tilfellet skal jeg gjemme meg feigt bak anonymiteten min og si:
Ikke enig med deg.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
å. det er jo veldig interessant. jeg er jo ikke lydmann så jeg begrunner det bare med at for meg låter det balansert og fint, detaljert og engasjerende.

har du lyst til å utdype litt? dette er en av de platene jeg trodde hadde god lyd. (prater da om forrige, den gule eh, hva den nå heter)

så til knutih: mulig jeg ikke leste godt nok...
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Lastet akkurat ned Terje Nilsen-Kanskje.....fint album det ;)
 
Topp Bunn