LOWTHER'S VENNER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert ikke mange av oss, men vi trenger en diskusjonstråd for dette utsøkte merke.
    Og oppfordrer samtidig alle hatere til å holde seg unna her ;D

    Mvh
    Lars Lowther

     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har enda tilgode en seanse med disse elementene. Hvordan er lyden i Lowther opp mot fostex? Vi snakker jo åpenbart om en annen prisklasse, men det er vel i samme gata med lette membraner, høy effektivitet og "likande" lyd?

    (står et par FE206E på pulten min som skal i BLH i løpet av høsten)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Et kjemefint initiativ scalars.
    Sitter på et sett med Lowther pm7c. De er kjøpt inn av ren nysgjerrighet.
    Vet ikke hvilken kasse jeg skal bygge ennå.

    Selv har jeg hørt Hedlund horn.
    Skulle gjerne hatt et sett og ikke minst hatt plass til et sett.

    Håvard
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Jeg har enda tilgode en seanse med disse elementene. Hvordan er lyden i Lowther opp mot fostex? Vi snakker jo åpenbart om en annen prisklasse, men det er vel i samme gata med lette membraner, høy effektivitet og "likande" lyd?

    (står et par FE206E på pulten min som skal i BLH i løpet av høsten)
    Må nok innrømme at jeg ikke har noe erfaring med Fostex, så jeg skal ikke uttale meg. Men du har rett mht de tingene du nevner.
    Selv valgte jeg Lowther etter å ha hørt dem i ett oppsett.
    Har valgt å ha en subwoofer som hjelper til i "bånn" da. Har ikke målt, men tror Lowtherne faller av ganske bratt ved 70-80 Hz i mine høyttalere. Lowtherne har en følsomhet på 99 db, og da gjelder det selvfølgelig å velge sub med omhu ;)
    Er veldig fornøyd med min, og synes den integrerer bra med resten.

    Lars
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Et kjemefint initiativ scalars.
    Sitter på et sett med Lowther pm7c. De er kjøpt inn av ren nysgjerrighet.
    Vet ikke hvilken kasse jeg skal bygge ennå.

    Selv har jeg hørt Hedlund horn.
    Skulle gjerne hatt et sett og ikke minst hatt plass til et sett.

    Håvard
    Som den "tøffer'n" jeg er, så måtte jeg gi meg når det gjaldt Hedlund horn. Hadde veldig lyst til å lage slike selv, men fruen satte foten ned når hu fikk høre om størrelsen på dem. Sånn i ettertid kan jeg til dels være enig da ;D
    Har ikke allverdens størrelse på stua,så..
    Det finns vel noen tegninger der ute i den store internettverden som kunne passe til de elementene dine?
    Tror mange som bygger med sånne elementer velger å bruke kryssfinèr som "synger" litt med. Aner ikke hvorfor men,
    Klipsch gjør vel noe lignende med sine horn tror jeg?

    Lars
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hedlund er egentlig ikke så store.
    De rager i høyden, men tar ikke så stor gulv plass.

    Håvard
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt Lowther i en årrekke. Ikke nå lengre. Men har fortsatt kabinettene stående, "Acousta New 115".

    Det er noe elsk/hat ved lowther; noe er jævlig bra og noe er jævlig dårlig...
    Jeg likte hurtigheten, transparentheten, detaljerikdommen - jeg likte ikke avrulling i toppen, avrulling i bassen og peak-betoninger i øvre mellomtone.

    MEN, jeg har hatt mange uforglemmelige "tilstedeværende" opplevelser med dem.

    Jeg signerer definitivt inn blandt LOWTHER'S VENNER! :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Melder meg mer enn gjerne som Lowther venn. Har egentlig alltid likt klangen som disse presterer i en god konstruksjon. Fikk en oppfrisker på Jaerbu`s Lowther Tp1 Cornerhorns (DX4), og må si at dette er spreke saker ;)
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    Ahh, endelig en vennetråd for oss med høyttalere som hever seg over den gemene hop. 8) ;D
    Mine er, som Den godeste FallenA også nevner, ett par TP-1 Horn med DX-4 Elementer.
    Slik ser de ut. (Takk for bildet Fallen ;))

    Disse er de eneste Lowther-konstruksjonene jeg har hørt så hvordan de spiller sammenlignet med andre vites ikke.
    Uansett er jeg utrolig fornøyd med lyden i de bortsett fra en mangel på dypbass. Dette gjør jo att med ekstra sub-basser tar det fort litt gulvplass.
    I førsten brukte jeg en billig 300b inntegrert amp og hadde mange gode stunder med den. Nå kjører jeg push/pull med kt-66/6L6 rør. Har testet både el-34 og kt-88 men fant fort ut att 6L6 var det beste kompromisset for disse horna. Men det lille jeg hørte med selv en billig singel-ended amp gjør att jeg definitivt kommer til å skjekke ut litt forskjellige set løsninger.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jaerbu skrev:
    Ahh, endelig en vennetråd for oss med høyttalere som hever seg over den gemene hop. 8) ;D
    Mine er, som Den godeste FallenA også nevner, ett par TP-1 Horn med DX-4 Elementer.
    Hyggelig at du er en av "vennene" ;D ;D
    Det er synd du bor så langt unna Jaerbu. Kunne virkelig tenkt meg å hørt på disse :)
    Hva slags elementer bruker du i sub'ene?

    mvh
    Lars
     
    E

    espenj2005

    Gjest
    Hei og hå! Får melde meg inn jeg også. Har et par PM4A på tur opp til meg og håper de er i hende før helga. Ble en del kluss med DHL som forsøkte å kreve meg for et astronomisk frakt/tollgebyr. Nå har det løst seg selv om både selger og jeg måtte blø litt.
    De skal i fronthorn av type Azura 204hz, en kanadisk fyr som støper glassfiberhorn etter Le Cléac’h ekspansjon. Horna produseres pr skrivende stund og jeg håper de er i hus litt utpå høsten. Link: http://www.azurahorn.com/
    Bass blir Klipsch K33 fra Bob Crites i BD-Designs "Compact reference" kabinetter som jeg begynner å bygge ganske så snart.
    På gjensyn!
    Espen
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    TannoyGrf skrev:
    Hei og hå! Får melde meg inn jeg også. Har et par PM4A på tur opp til meg og håper de er i hende før helga. Ble en del kluss med DHL som forsøkte å kreve meg for et astronomisk frakt/tollgebyr. Nå har det løst seg selv om både selger og jeg måtte blø litt.
    De skal i fronthorn av type Azura 204hz, en kanadisk fyr som støper glassfiberhorn etter Le Cléac’h ekspansjon. Horna produseres pr skrivende stund og jeg håper de er i hus litt utpå høsten. Link: http://www.azurahorn.com/
    Bass blir Klipsch K33 fra Bob Crites i BD-Designs "Compact reference" kabinetter som jeg begynner å bygge ganske så snart.
    På gjensyn!
    Espen
    Velkommen skal du være Espen!
    Blir veldig spennende å se etter hvert. Håper du legger ut noen bilder av dem?

    mvh
    Lars
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    TannoyGrf skrev:
    Hei og hå! Får melde meg inn jeg også. Har et par PM4A på tur opp til meg og håper de er i hende før helga. Ble en del kluss med DHL som forsøkte å kreve meg for et astronomisk frakt/tollgebyr. Nå har det løst seg selv om både selger og jeg måtte blø litt.
    De skal i fronthorn av type Azura 204hz, en kanadisk fyr som støper glassfiberhorn etter Le Cléac’h ekspansjon. Horna produseres pr skrivende stund og jeg håper de er i hus litt utpå høsten. Link: http://www.azurahorn.com/
    Bass blir Klipsch K33 fra Bob Crites i BD-Designs "Compact reference" kabinetter som jeg begynner å bygge ganske så snart.
    På gjensyn!
    Espen
    Disse var jo så kule, at de fortjener å bli vist i denne tråden ;D












    Lars
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    sclalars skrev:
    Selv valgte jeg Lowther etter å ha hørt dem i ett oppsett.
    Har valgt å ha en subwoofer som hjelper til i "bånn" da. Har ikke målt, men tror Lowtherne faller av ganske bratt ved 70-80 Hz i mine høyttalere. Lowtherne har en følsomhet på 99 db, og da gjelder det selvfølgelig å velge sub med omhu ;)
    Er veldig fornøyd med min, og synes den integrerer bra med resten.

    Lars
    Det låter bra hos deg Lars, et godt bevis på at Lowther funker om det blir integrert riktig ;)
     
    E

    espenj2005

    Gjest
    Hei!
    Da er jeg i gang med mitt "endelige" høyttalerprosjekt..... Har bygd BD-Design´s "Compact reference" med 15" Klipsch elementer som bass. Fra ca 200hz og til himmels er det PM4A i Azurahorn(AH-204). Hornene er forsinket grunnet en produksjonsfeil men er i posten kommende uke.
    Blir å dele aktivt etter hvert men starter med et kjipt 1.ordens for bassen.
    Er ennå ikke i hamn anng forsterkere. Trenger 2 kanaler kvalitets watt for Lowther og 2 kanaler muskler for bassene. Er åpen for forslag og spesielt stress er det med å finne effekt til Pm4a. Tight budsjett så allt fra null og oppover mottaes med takk.
    Espen 8)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens!

    Jeg har aldri hørt Lowther, men er veldig nysgjerrig på disse :)

    Er det folk med erfaring om hvorledes Hørnings forskjellige varianter over Lowther fungerer? Der kombineres jo denne med både ekstra diskant og basselementer i diverse varianter. Har lest noen veldig fine omtaler av Agathonmodellen på nettet! Men her er det vel ikke snakk om å hornlade Lowtheren i den forstand, mer en slags transmisjonslinje i det relativt store kabinettet.

    Har fått for meg at jeg er på jakt etter noe 'annet' enn den tradisjonelle hifilyden, men vet ikke helt hva... :)


    mvh
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    TannoyGrf skrev:
    Hei!
    Da er jeg i gang med mitt "endelige" høyttalerprosjekt..... Har bygd BD-Design´s "Compact reference" med 15" Klipsch elementer som bass. Fra ca 200hz og til himmels er det PM4A i Azurahorn(AH-204). Hornene er forsinket grunnet en produksjonsfeil men er i posten kommende uke.
    Blir å dele aktivt etter hvert men starter med et kjipt 1.ordens for bassen.
    Er ennå ikke i hamn anng forsterkere. Trenger 2 kanaler kvalitets watt for Lowther og 2 kanaler muskler for bassene. Er åpen for forslag og spesielt stress er det med å finne effekt til Pm4a. Tight budsjett så allt fra null og oppover mottaes med takk.
    Espen 8)
    Hvordan gikk det med HPD385A-prosjektet da? ;)
     
    E

    espenj2005

    Gjest
    Kabeldragern skrev:
    TannoyGrf skrev:
    Hei!
    Da er jeg i gang med mitt "endelige" høyttalerprosjekt..... Har bygd BD-Design´s "Compact reference" med 15" Klipsch elementer som bass. Fra ca 200hz og til himmels er det PM4A i Azurahorn(AH-204). Hornene er forsinket grunnet en produksjonsfeil men er i posten kommende uke.
    Blir å dele aktivt etter hvert men starter med et kjipt 1.ordens for bassen.
    Er ennå ikke i hamn anng forsterkere. Trenger 2 kanaler kvalitets watt for Lowther og 2 kanaler muskler for bassene. Er åpen for forslag og spesielt stress er det med å finne effekt til Pm4a. Tight budsjett så allt fra null og oppover mottaes med takk.
    Espen 8)
    Hvordan gikk det med HPD385A-prosjektet da? ;)
    Hei "Drager´n" :D

    GRF prosjektet gikk veldig bra. Masse arbeid og langt over mine "skills" med trearbeid. Lærekurven har vært bratt og har kunnet bruke mye av denne erfaringen i mitt nye prosjekt.
    De står som 2 klipper i stua. Lyden er enkelt og greit herlig. Mektig hornbass og deilig mellomtone/diskant. Vekten landet på 145kg pr side og med sitt omfangsrike ytre er de vanskelig å taue rundt for eksperimentering. Plassen jeg har til disposisjon er heller ikke særlig vennlig overfor disse kabinettene slik at jeg får lite hjelp av rommet. Har vært plaget med noen store kuler fra ca 63-180hz men med digital eq har det ikke vært noe problem annet enn at jeg plages av hva som er grunnen til dette. Vinyl som er hovedkilden ønsker jeg ikke å digitalisere. Dette er en av grunnene til at jeg ønsker å prøve igjen. Har nå mulighet til å lage det jeg alltid har villet, nemlig store fronthorn og Lowther med alnicomagnet. Det nye konseptet er mere plasseringsvennlig i stua mi.
    GRF går til lagring så lenge og vurderer evt å bygge en stor bassreflex ala GRF Memory med tia.

    Espen 8)
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    TannoyGrf skrev:
    Hei!
    Da er jeg i gang med mitt "endelige" høyttalerprosjekt..... Har bygd BD-Design´s "Compact reference" med 15" Klipsch elementer som bass. Fra ca 200hz og til himmels er det PM4A i Azurahorn(AH-204). Hornene er forsinket grunnet en produksjonsfeil men er i posten kommende uke.
    Blir å dele aktivt etter hvert men starter med et kjipt 1.ordens for bassen.
    Er ennå ikke i hamn anng forsterkere. Trenger 2 kanaler kvalitets watt for Lowther og 2 kanaler muskler for bassene. Er åpen for forslag og spesielt stress er det med å finne effekt til Pm4a. Tight budsjett så allt fra null og oppover mottaes med takk.
    Espen 8)
    Dette her høres ut som ett spennende prosjekt! Klipsch bass parret med Lowthermagi må jo bare bli bra :).

    Mine forsterkertips begrenser seg til to av de jeg har hørt på mine egne Lowthere. (DX4 elementer i TP1-horn)

    I Lavbudsjett enden finner du disse 300b monoblokkene. De står feilaktig oppgitt som 18W. Dette er selvsagt feil, og effekten er på helt typiske 8-9w for slike single ended konstruksjoner.


    Disse billige rakkerne får du kjøpt her:
    http://www.hi-end.on9mart.com/index.html
    De har ikke den beste 300b-lyden jeg har hørt, men for under 5000,- paret (levert på døren) er disse ett killerkjøp! Her er det bare å tweake ivei uten å trenge tenke på verditap, ødeleggelse osv :D Eneste ankepunktet jeg har på de er deres mangel på krefter. (Dette gjelder forøvrig alle 300b konstruksjoner jeg har hørt på Lowtherne. (Han jeg kjøpte de av hadde noen ganske så gromme eksemplarer av arten). For meg personligt blir det litt snaut med 9w m.a.o. Ved tid og anledning kommer jeg helt sikkert til å skjekke ut forsterkere med to 300b i parralell. Husker ikke helt hva slike konstruksjoner heter i farten...Men det aner meg de er dyre.
    På samme nettstedet som linken over har de også tilsvarende SE monoblokker med KT-88 rør til en enda hyggeligere pris, men de forsøkene jeg har gjort med kt-88/Lowther har ikke gitt meg det minste lyst å teste den komboen ut videre.

    Neste par ut er over dobbelt så dyre og bruker Push-Pull prinsippet.

    I give you Quicksilver Horn mono blocks 8).



    Disse bestiller du rett fra produsenten i usa. http://www.quicksilveraudio.com/products/hornmono.html

    Her får du faktisk flerfoldige "forskjellige" forsterkere i ett chassis, da du kan benytte deg av flerfoldige typer utgangsrør uten å måtte tenke på biasjustering eller komponentbytter. Alle tuberollers dream med andre ord:).
    Blokkene er bygget som tankser og støy er simpelten ett ikketema. Blokkene kommer med EL-34 rør som standard. Da jeg spurte konstruktøren hvilke rør jeg kunne forvente å passe best til Lowther svarte han att 6L6/Kt-66 rør var de helt klart suverene rørvalgene til Lowther. Og etter å ha skjekket el-34 (Ble litt blasst gitt) og kt-88 (hm, hvor faen ble Lowthermagien av?) kan jeg bare si meg enig. Bruker nå Svetlana 6L6/KT66 og det lyder faktisk omtrent like "magisk" som 300b. Men der de 9 300b wattene ender, har Quicksilver-blokkene enda mye å gå på med sine (for 6L6) ca. 22 watt.

    Mvh. Jærbu
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    Odd J skrev:
    Hei folkens!

    Jeg har aldri hørt Lowther, men er veldig nysgjerrig på disse :)

    Er det folk med erfaring om hvorledes Hørnings forskjellige varianter over Lowther fungerer? Der kombineres jo denne med både ekstra diskant og basselementer i diverse varianter. Har lest noen veldig fine omtaler av Agathonmodellen på nettet! Men her er det vel ikke snakk om å hornlade Lowtheren i den forstand, mer en slags transmisjonslinje i det relativt store kabinettet.

    Har fått for meg at jeg er på jakt etter noe 'annet' enn den tradisjonelle hifilyden, men vet ikke helt hva... :)


    mvh
    Skulle nesten til å si att Det nettopp ER Lowther som er en del av den tradisjonelle hifi-lyden. ;D De har da vitterlig laget kremlyd i en mannsalder.
    Hvis en leser rundt på div. single-driver, lowther og diy forum finner en fort ut att det er mye rart folk gjør med disse relativt sære elementene.
    Det å implementere en diskant sammen med ett lowther-element høres for meg ut som å putte en extra girkasse baki bagasjerommet på Aston Martinen sin. Bass er selvsagt en helt annen ting, men å finne (sub/dyp)bass-system som holder følge med lowthers hurtighet helt frem til mål kan fort vise seg å være en utfordring. Mitt bass-system som består av to AV-bass kit's (Eltek) Med de orginale 12" krem-elementene fra Audax er kjent som ett rimelig høytspillende og dynamisk bassrefleks-system, kommer fort til kort i dynamikken/ hurtigheten når det er f.eks metallmusikk på programmet og lyd-trykket ligger med gjennomsnittet høyt over 100db. 8)
    Egentlig finner jeg det utrolig facinerende, og jeg blir nok heller aldri helt vant til Lowthernes evner til å spille slik extrem-musikk på slike vannvittige lydtrykk de faktisk gjør, mens de bare står der og ser ut som de kjeder seg med det lettere overlegne blikket kun en britisk lord i tweedklær kan matche.

    You gotta love it! ;D
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    He he, det ser ut som Lowther definitivt er noe man må HØRE før man egentlig forstår hva praten dreier seg om ;D Tweed + speed?

    Spennende, jeg får se å komme meg til en Lowther i en eller annen tapning...!
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Odd J skrev:
    He he, det ser ut som Lowther definitivt er noe man må HØRE før man egentlig forstår hva praten dreier seg om ;D Tweed + speed?

    Spennende, jeg får se å komme meg til en Lowther i en eller annen tapning...!
    Hadde jeg bare visst hvor hen i verden du befinner deg, og det viste seg at du bor i nærheten av meg, så hadde jeg invitert deg ;D

    mvh
    Lars
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det noen av dere Lowther nerder som kan forklare en novise lydmessige og konstruksjonsessige forskjeller på EX3/EX4 kontra PM6A elementet? :) Vurderer en Fidelio konstruksjon med sistnevnte element og lurer litt på hvor bra dette elementet er ifht de andre som Lowther lager.
     

    Timba

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Jærbu: Kva er prisen på dei Quicksilver monoblokkene?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.830
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Lowther PM4A i Azurahorn 8)




    Mvh Espen
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    Da er DX4 elementene snart klar for utbytting. Og inn kommer EX4! :D
    Er det noen av dere som har hørt EX4, og kan fortelle hva jeg kan vente meg?
    Jeg bestillte med sølv voicecoil.
    På grunn av "bakkammer" løsningen som bare slipper gjennom bassfrekvenser til hornet, går jeg ut fra jeg vil få en mye renere bassgjengivelse, uten mellomtone lekkasje. Skal bli spennende å høre hvordan det gir seg utslag i praksis.

    Legger ved bilde av herligheten.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det sies at EX greier seg uten dempemateriale i kabinettet. Det gjør alle de andre Lowther-elementene ikke!

    Hva skal du ha for DX4 elementene? ;)
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    DX elementene blir sendt som pant til Lowther etter jeg har mottatt Ex elementene. Ganske genialt egentlig. :). Da har jeg 28 dager på meg, til å bestemme meg om jeg vil bytte eller ikke. Samt att jeg kan bruke embalasjen til EX elementene til å sende de gamle.
    Siden jeg bytter inn de gamle blir prisen på oppgradering kun ca. 200£ pr. stk.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer det! At jeg ikke kom på det. Gjorde det samme da jeg hadde PM7A silver for ..... ja, over 10 år har det blitt. Bytta til DX-3 dengang husker jeg.

    Lykke til med valget.

    P.S. Jeg får enda spesialtilbud pr. brev fra Lowther - 10 år etter sist handel!
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    Da synes jeg du burde slå til snart! ;D. Pundet står jo forholdsvis lavt også nå for tiden. :)
     

    ebronken

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2010
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei! Jeg er ikke noen Lowther-venn (ennå). Jeg har bare et par halvgode Dali-høyttalere, som jeg PLEIDE å være fornøyd med. Det som så skjedde var at jeg fikk meg dette vidunderet her:



    Det er en HMV 163, et akustisk grammofonkabinett fra 1927. Etter at jeg fikk det, syns jeg stereoanlegget jeg har lyder tørt, flatt, distansert. I det hele tatt syns jeg det meste folk kaller hi-fi, er rimelig uinteressant. Når jeg spiller en gammel plate på dette vidunderet, så har jeg en følelse av tilstedeværelse jeg aldri har opplevd før. Det gir en så mye mer levende og engasjerende musikkopplevelse enn noe annet, men jeg trenger kanskje ikke forklare akkurat dette til akkurat dere. Det er jo naturligvis et HORN på innsiden av den kassen. Et seks fot langt, re-entrant eksponensialhorn med fire kompartementer og to munninger. Driveren for dette hornet er en to tommer bred, lettdrevet aluminiumsmembran, som drives med rå makt av fibernålen når det følger platesporet. Høy vekt på lydhodet sørger for god tracking ability. Resultatet er veldig dynamisk lyd.

    Plutselig har jeg blitt veldig nysgjerrig på hornhøyttalere. Er det noen som vil vise meg sine? Til gjengjeld kan du få høre hva som var toppen av lydkvalitet i 1927. Jeg er særlig interessert i å høre et par slike kabinetter av den typen man kan bygge selv.
     

    Vedlegg

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hornhøyttalere gjør mye bra! Nærhet, tilstedeværelse og nerve er stikkord, ja.
    Dessverre gjør de også feil; resonanser, øretretthet og avrullede ytterender er stikkord her.

    Men, jøss - jeg savner den frigjorte hornlyden ofte jeg!

    Mon tro om jeg ikke har ett par Lowther-horn ute i boden.......blir vinteren lengre nå så kanskje jeg tar dem inn og kjøper noen elementer til dem!
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er absolutt en venn. Her er DX3 i et Oris 200 horn målt i lytteposisjon:



    Frode
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , jeg har lowter mau IV med dx 2 og er nå strælende fornøyd......hva vil jegkunne oppnå ved å bytte til dx 3 eller 4 ?

    Mvh Espen
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Enda en lang innspillingsperiode........og kanskje litt mere definisjon/renere lyd. Men ikke nødvendigvis bedre.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , her var det rolig...Alles sitter vel å hører på musikk på sine fabelaktige Lowter-konstruksjoner.

    Jeg er strålende fornøyd med mine Mauhorn , de beste høyttalerne jeg har hatt i dette rommet , rett og slett.

    Jeg er heller ikke fristet til oppgradering heller ( noe ulikt meg)

    TP-1 får bli en fremtidig drøm tror jeg. :D

    Bestillt meg faseplugger fra Lowter nå , blir spennede omde har noe for seg på dx2 elementene i Mau.

    Henta forøvrig ett par Hedlund her om dagen for en kompis....relativt spenstig høyde på de , det gikk akkurat 2 horn på en tilhenger på langs , da baklemmen var fjernet.

    Aair kommer vel innommed noe bilder av sine ny-ervervelser.....skal vel spille med dx-3 etterhvert når de ankommer fra UK.

    Noen som begir seg ut på forskjellene mellom dx 2 og dx 3 , lydmessig ?

    ;vh Espen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn