Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For en god del år siden renoverte vi ei instrumenthytte på jobb.. Det var i den tida hvor elektronisk utstyr ofte ble varmt... Derfor ble det satt en vent.vifte i veggen bak instrumentrackene... Denne skulle starte når termostaten slo ut varmeovnene. To elektrikere brukte det meste av en dag for å få det til......
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Varm anbefaling for å unngå varmgang, @OB-BB :
    Få elektriker til å legge opp lastskillebryter i stedet for den stikkontakten.
    Ja, dem konstruerer berederne for at det på fetthåret er lovlig å koble til med støpsel og stikk, men det er et tynt fetthår.

    edit, f.eks her:


    mvh
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var den glupe ideen med å bruke C13 stikk på selve berederen som var årsak til en del fyr og flamme... heldigvis ble det slutt på det....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vennligst les dette!


    Marit Lensjø postdoktor, Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Oslo Met


    Den virkelighetsfjerne skolen

    En stillesittende ungdomstid bidrar til psykiske vansker, skolevegring og frafall. Samtidig roper arbeidslivet etter praktikerne.

    Den virkelighetsfjerne skolen.PNG

    Foto: Shutterstock


    Den teoritunge skolen er virkelighetsfjern og hindrer naturlig vekst og modning. Det er på høy tid å tenke nytt.

    Hva hvis bilmekanikk og tømring var obligatoriske fag i grunnskolen? At ferdigheter i sveising skulle avgjøre mulighetene for om du kom inn på jus- eller økonomistudiet?

    En absurd tanke, tenker du kanskje.

    Men for mange praktisk anlagte barn er dette hverdagen – i årevis pugger de fag de ikke interesserer seg for.

    Norge trenger ikke flere professorer.

    For barn som liker å sitte stille

    Aktive og praktisk anlagte barn passer ikke inn i dagens teoritunge skole. De bruker store deler av oppveksten på å konsentrere seg om å sitte stille. I tillegg opplever de at det de evner og engasjerer seg for ikke anerkjennes.

    Det er meningsløst både for dem og for samfunnet.

    Når mer enn halvparten av norske ungdomsskoleelever søker seg til yrkesfag, er det oppsiktsvekkende at skolens innhold i liten grad gjenspeiler dette.

    Min forskning på læring i arbeidslivet viser at å ta i ting, gjøre ting og lage ting har stor betydning for hvordan vi oppfatter og lærer. Lek og arbeid er en viktig del av barn og unges utvikling.

    Det er feil å tro at abstrakt teori er svaret på alle utfordringene vi står ovenfor i skole, arbeids- og samfunnsliv. Et velfungerende samfunn kan ikke bestå av teoretikere.

    For å lykkes må praktiske fag inn i skolen.

    Det er fagfolk som bygger boliger, veier, sykehjem og skoler. Som lager turbiner og reparerer biler, produserer mat og sørger for elektrisitet, rent drikkevann og for at barn, syke og gamle blir ivaretatt i trygge institusjoner.

    Norge trenger ikke flere professorer. Det vi trenger er flere dyktige fagarbeidere som kan bygge og ivareta nødvendige funksjoner og infrastruktur. Yrkesfagene trenger et statusløft. For å lykkes må praktiske fag inn i skolen.

    Skolen konstruerer problemer

    Gjennom flere utdanningsreformer er praktiske fag faset ut til fordel for teori. Akademiseringen av skolen bygger på en visjon om at den kunnskap man kan lese og regne seg til er mer betydningsfull enn andre former for kunnskap.

    Filosofen Grundtvig hevder på sin side at «ingen kan bli vokst» – barn og unges utvikling og læring forutsetter egenaktivitet. I dagens skole tvinges barn til år med stillesitting.

    De mest aktive og nysgjerrige barna kjeder seg og orker ikke følge med. Tankene og kroppen vandrer. De forstyrrer klassen og blir ganske tidlig et problem. Karakterene blir dårligere. Det er en nedadgående læringsspiral.

    Dersom man sjelden får oppleve mestring, kan man jo føle seg dummere enn andre. Det går på selvtilliten løs.

    Et velfungerende samfunn kan ikke bestå av teoretikere.

    Vi vet at altfor mange norske ungdommer sliter med psykiske vansker. Noen utvikler skolevegring. En tredel yrkesfagelevene slutter uten å fullføre utdanningen innen seks år. Forskning viser at frafall er enden på en prosess som startet mange år tidligere.

    Motstand mot teori og stillesitting, lav motivasjon og skoletrøtthet er blant de hyppigste årsakene til at elever avbryter utdanningen.

    Noe må gjøres

    Den overdrevne prioriteringen av teori sender feilaktige signaler om at praktisk kunnskap er annenrangs. Som om ikke det meste av teoretisk kunnskap utgår fra praksis!

    Mitt doktorgradsarbeid viste at lærlinger opplever at de lærer raskere og vesentlig mer som aktive deltakere i lærebedriften enn som elever i skolen. Det gjaldt også i norsk, matte, engelsk og samfunnsfag.

    Dagens skolestruktur gjør at praktiske barn og ungdommer diskrimineres i det norske utdanningssystemet. Dette må det bli slutt på. Teoretisk og praktisk kunnskap må likestilles i skolen.

    I dagens skole tvinges barn til år med stillesitting.

    Én mulighet er å samle ungdomstrinnet og videregående skole til et sammenhengende skoleløp, noe lignende den amerikanske high school-modellen. Det gir tilgang til verksteder og lærerkompetanse.

    En andel felles kjernefag kombinert med en lik eller større andel valgfag, kan få flere ungdommer til å oppleve mestringsglede og mening.

    Det finnes sikkert flere løsninger. Det som er sikkert, er at dagens teoritunge skole ikke fungerer.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Vennligst les dette!


    Marit Lensjø postdoktor, Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Oslo Met


    Den virkelighetsfjerne skolen

    En stillesittende ungdomstid bidrar til psykiske vansker, skolevegring og frafall. Samtidig roper arbeidslivet etter praktikerne.

    Vis vedlegget 871643
    Foto: Shutterstock


    Den teoritunge skolen er virkelighetsfjern og hindrer naturlig vekst og modning. Det er på høy tid å tenke nytt.

    Hva hvis bilmekanikk og tømring var obligatoriske fag i grunnskolen? At ferdigheter i sveising skulle avgjøre mulighetene for om du kom inn på jus- eller økonomistudiet?

    En absurd tanke, tenker du kanskje.

    Men for mange praktisk anlagte barn er dette hverdagen – i årevis pugger de fag de ikke interesserer seg for.

    Norge trenger ikke flere professorer.

    For barn som liker å sitte stille

    Aktive og praktisk anlagte barn passer ikke inn i dagens teoritunge skole. De bruker store deler av oppveksten på å konsentrere seg om å sitte stille. I tillegg opplever de at det de evner og engasjerer seg for ikke anerkjennes.

    Det er meningsløst både for dem og for samfunnet.

    Når mer enn halvparten av norske ungdomsskoleelever søker seg til yrkesfag, er det oppsiktsvekkende at skolens innhold i liten grad gjenspeiler dette.

    Min forskning på læring i arbeidslivet viser at å ta i ting, gjøre ting og lage ting har stor betydning for hvordan vi oppfatter og lærer. Lek og arbeid er en viktig del av barn og unges utvikling.

    Det er feil å tro at abstrakt teori er svaret på alle utfordringene vi står ovenfor i skole, arbeids- og samfunnsliv. Et velfungerende samfunn kan ikke bestå av teoretikere.

    For å lykkes må praktiske fag inn i skolen.

    Det er fagfolk som bygger boliger, veier, sykehjem og skoler. Som lager turbiner og reparerer biler, produserer mat og sørger for elektrisitet, rent drikkevann og for at barn, syke og gamle blir ivaretatt i trygge institusjoner.

    Norge trenger ikke flere professorer. Det vi trenger er flere dyktige fagarbeidere som kan bygge og ivareta nødvendige funksjoner og infrastruktur. Yrkesfagene trenger et statusløft. For å lykkes må praktiske fag inn i skolen.

    Skolen konstruerer problemer

    Gjennom flere utdanningsreformer er praktiske fag faset ut til fordel for teori. Akademiseringen av skolen bygger på en visjon om at den kunnskap man kan lese og regne seg til er mer betydningsfull enn andre former for kunnskap.

    Filosofen Grundtvig hevder på sin side at «ingen kan bli vokst» – barn og unges utvikling og læring forutsetter egenaktivitet. I dagens skole tvinges barn til år med stillesitting.

    De mest aktive og nysgjerrige barna kjeder seg og orker ikke følge med. Tankene og kroppen vandrer. De forstyrrer klassen og blir ganske tidlig et problem. Karakterene blir dårligere. Det er en nedadgående læringsspiral.

    Dersom man sjelden får oppleve mestring, kan man jo føle seg dummere enn andre. Det går på selvtilliten løs.

    Et velfungerende samfunn kan ikke bestå av teoretikere.

    Vi vet at altfor mange norske ungdommer sliter med psykiske vansker. Noen utvikler skolevegring. En tredel yrkesfagelevene slutter uten å fullføre utdanningen innen seks år. Forskning viser at frafall er enden på en prosess som startet mange år tidligere.

    Motstand mot teori og stillesitting, lav motivasjon og skoletrøtthet er blant de hyppigste årsakene til at elever avbryter utdanningen.

    Noe må gjøres

    Den overdrevne prioriteringen av teori sender feilaktige signaler om at praktisk kunnskap er annenrangs. Som om ikke det meste av teoretisk kunnskap utgår fra praksis!

    Mitt doktorgradsarbeid viste at lærlinger opplever at de lærer raskere og vesentlig mer som aktive deltakere i lærebedriften enn som elever i skolen. Det gjaldt også i norsk, matte, engelsk og samfunnsfag.

    Dagens skolestruktur gjør at praktiske barn og ungdommer diskrimineres i det norske utdanningssystemet. Dette må det bli slutt på. Teoretisk og praktisk kunnskap må likestilles i skolen.

    I dagens skole tvinges barn til år med stillesitting.

    Én mulighet er å samle ungdomstrinnet og videregående skole til et sammenhengende skoleløp, noe lignende den amerikanske high school-modellen. Det gir tilgang til verksteder og lærerkompetanse.

    En andel felles kjernefag kombinert med en lik eller større andel valgfag, kan få flere ungdommer til å oppleve mestringsglede og mening.

    Det finnes sikkert flere løsninger. Det som er sikkert, er at dagens teoritunge skole ikke fungerer.
    Jeg jobber i Videregående skole og har tatt yrkesfaglærerutdanningen på OsloMet. Dette var veldig interessant, utrolig interessant faktisk.
    Da vi skrev Bachloren så fokuserte vi på hva som kunne generere motivasjon, for oss ble det betongfaget da det er enorm mangel på dette. Men det som er saken er at våre resultater stemmer overens med noe i dette avsnittet. Akkurat det som skrives her, UNGDOMSTRINNET er der det må skje noe, og det gjerne fort!

    Utover dette, dritkult det du lager. Som alltid..

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det BB lager er top notch uansett..... men dette innlegget om problemer i skolen er nærmest en åpenbaring... bare synd at det neppe får noen innvirkning på situasjonen i skolen. Mastersjuka har tatt overhånd for lenge siden, med bl.a. foreldre som fraråder sine håpefulle å bry seg om håndtverksfag fordi det ikke er status nok..... i mellom tida så sitter tusenvis av mastre og skriver rapporter opp, ned og sidelengs i en evig runddans av unødvendig byråkrati...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ikkerarefinishen på de to siste akkurat. De er KUN laget for å besudles og misbrukes. Restemateriale som er reddet unna kverna kommer godt med, men når de endelige designene er klare, håper vi disse har gjort nytta si. Da kan jeg kvesse jerna og prøve etter beste evne.



    Det dere gutta skriver stiller jeg meg fullstendig bak. Alt!

    Skolene lever sitt eget liv og synes å ha det bra på sine rosa skyer. Grunnleggende forståelse for både mennesker og livet etter skolen har evaporert i drømmene til våre stooore samfunnsbyggere. Ref. styltevandreren Gudmund Hernes/Reform -94 og dess like både før og etter.

    Elevene er de som betaler prisen. Småfolket starter i seksårsalderen. En god del har det fint og innretter seg etter masse av det tullet de skal gjennom i løpet av ti skoleår. Men en like god del gjør det ikke. Kanskje er til og med denne delen så god at voksne folk burde ha tenkt ut noe like bra for bem også? Jeg har mange ganger lurt på hvor store de samlede kostnadene for hver enkelt av disse er oppigjenom de ti grunnskoleårene. Og hvor sterke disse småfolkene egentlig er. Mon tro hvor mange av oss voksne som hadde greid å stå i en jobbsituasjon lik de "dårligste" elevene "står i" seks, sju, åtte, ni og kanskje alle de ti årene?

    Ikke mange av oss hadde jobbet like lenge i en sånn gesjeft der fredags ettermiddag og lørdag er en befrielse og så begynner en å grue seg til mandagen og resten av uke allerede på søndagen. Ikke mye til liv, spør dere meg. Men disse gjør altså det. Så godt de bare kan. Alle vil, det er jeg overbevist om. Hvor og hvorfor smuldrer dette opp underveis?

    Pustehull. Alle må få komme opp iblant og trekke frisk luft - omskrevet, så må det finnes innhold i ungeutdanninga som gir mening for dem også. For at de skal ha den minste mulige mulighet til å forstå hva som er så fint med skolen. Og som skal gi følelse av glede og interesse som til slutt materialiserer seg i det som kalles motivasjon.

    Gymmen tror jeg er bra ivaretatt, men hvor er det blitt av skolekjøkkenet, handarbeidet og sløyden? Teoretisert, stort sett, og der det gjøres forsøk på noe annet, mangler det reell fagkompetanse. Har hørt om nye verktøyskap som er blitt tømt for skarpe kniver som ikke har kommet inn igjen før de er blitt sløvet med smergel før de kom på plass igjen. Noe er på gang, det vet jeg. Men det skjer for sakte og det skjer for tilfeldig. Det skjer rett og slett for dårlig.

    Kostnadene ved det? Lett å tenke seg til om man har sett eller selv har unger som har gått gjennom dette helvete av daglig å ha vondt i magen, venneløshet, fornedrigelse pluss, pluss.... Ikke mange av oss voksne som hadde orket å "stå i det". Har til og med, en gang blitt bedt om å legge inn moment av "å stå i det" i undervisninga mi sånn at elevene skulle begynne å forstå hva arbeidslivet handler om. Dette faktisk for de av elevene våre som sliter med de største utfordringene. Tror ærlig og oppriktig at det ble med denne ene gangen at denne instruksen kom i denne retningen.

    Har minst hundre tettskrevne sider om dette inni hodet og orker ikke vase meg inn i denne dritten ennå en gang. Bare en liten bønntil slutt til alle METene rundtomkring som utdanner mine pædagogiske etterkommere: Nå må dere slutte å fungere som et redskap for NAV. Slutte å bruke yrkesfaglærerutdanninga som en salderingspost for en eller annen stygg statistikk. Uten reell fagutdanning er det umulig å undervise i hvilket som helst yrkesfag. Jeg har sett det, ser det og kommer til å se det så lenge auan er åpne - er jeg redd for.

    Fagfolk er fagfolk.

    BB
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det heter seg at alle elever har rett til tilpasset undervisning. Når har det egentlig hatt noen funksjon i praksis?
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Det heter seg at alle elever har rett til tilpasset undervisning. Når har det egentlig hatt noen funksjon i praksis?
    Dessverre så er det ikke slik lengre: Ref Udir... Med mindre man har vedtak, da har man rett til spesialundervisning og tilrettelagt undervisning.
    Fordelen for meg og vi som jobber på Bygg og Anleggsteknikk er at man enklere kan gjøre det mer åpent for tilpasset undervisning. Det er ørten måter å gjøre ting på, og akkurat i det tilfellet er det svært positivt at læreplanen er litt rund-tolkelig.
    Men i fellesfagene, som det også er nevnt over - er det det som er motivasjonsdødaren.
    Det er ikke så mye fellesfag de har nå, men der skal jeg i alle fall skryte av engelsk, norsk og mattelærere hos oss om er aktive i verkstedene og bruker virkelighetsbaserte vinkler, regnemåter og et generelt realitetsvirkelig mattesyn. Dessverre vet jeg at det ikke er tilfellet på alle skoler, da fellesfaglærerne må ha et snev av pragmatiske ferdigheter..
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    En liten julekaroll fra Vardeåsen.

    Plutselig sneik hjulefreden seg innpå her også. Influensasyk Henne har gjort juleforberedelsene til et lite, men helt samt helvete for oss begge. Fra mitt ståsted i alle fall. Alt det som bruker å gå over av seg selv ble brutalt kasta over på en forsvarsløs norlenning.

    Støvsuging og skifting av sengetøy på seks senger. Det første er grei, men det andre er ei sann pine. Stretchlaken og de helvetes knappekneppings nederst på dynetrekkene....
    Litt mer ettergivelse og glidelås - er det mulig å få til? Det som plutselig brukte å årne seg selv gjorde ikke det. Men vi kom i mål selv om verksteddøra ble låst halv to på selveste julaftensmorgenen.

    I samme sedvanetradisjon så er det alltid avslutningsprosjekter i sentralområdene det blir litt pæs med. Storomgjøring på badet er igang, og som en starter flytta jeg VV-tanken oppunder taket for å gi plass til skuffer under. God idé, men masse etterarbeide. Ble ikke helt ferdig med dette, men Henne har allerede fylt opp skottene. Skuffefronter og dører gjenstår.

    Kjøleskapaggregatet er skiftet og da bød dette lokkummet også på litt omsorg. Etterisolering, nye overflater samt hyller ble det plutselig bud etter. Bjørk her. Også såogsiferdig og fullt brukandes.

    Dette gjorde at tidsplanen for en rolig førjul sprakk en smule. Men en fin liten påminnelse om et vennskap som ikke er pleid nok kom i posten. Genuine Porsche Spare Part stod det uten på eska og inni fant jeg denne

    20221223_065623.jpg 20221223_065655.jpg 20221224_144706.jpg


    Jeg har de siste årene stått for gjørdetselvoppgavene på juletrefestene for ungene på skolen, men i år hadde vi noe liggende fra i fjor da festen ikke ble noe av. Så da slapp jeg og hadde plutselig innbokket verkstedtid til overs. Etter at jeg hadde laget 300 trebrikker til skoleutdelingsgaver med påskrift og 300 tilhørende smørkniver med ditto tilhørende påskrift hadde jeg underveis hatt rikelig med tid til å grubbelere litt på hva en god bestekompis skulle bli tilgodesett med.

    Vi har nemlig fått en liten kar i familien, en liten toåringognoenmåneder som er veldig bondet med Bestefaren sin og som alltid får plass uansett om livet for øyeblikket går i pluss eller litt i minus. Vi gjør masse spennende sammen. Alt fra å brette handleposer, trykke på pompeflasker og blåse i melkeglasset. Og alle greiene har sine etablerte ritualer og jeg flirer meg rett som det er ihjel av denne bittelille tullingen. Denne Gutten fortjener så avgjort noe egenlaget fra Bestefar.

    I 1950 kjøpte bestefaren min, Johan Bernhardsen, bygdas første egeneude traktor. En kanadisk Massey Harris Pony. En liter og tolv hester som noen somre gikk døgnet rundt på gårdene i bygda i sommermånedene. Far og to sønner sørget for døgndrift i disse periodene tidlig på femtitalet.

    Massy Harris Pony.jpg


    Denne traktoren er fremdeles fullt funksjonell og har fått ny, fin orginalrødlakk. Så i år måtte det bli en sånn traktor med litt tilhørende garnityr. En kabeltrommel som så absolutt ikke har noe der å gjøre, men som man kan finne på mye rart med i framtida. Pluss en henger som jo så absolutt hører til. Med tipp. I bjørketre og akryl – to materialsorter jeg er blitt meget fortjust i.

    20221224_113253.jpg 20221224_113301.jpg 20221224_113433.jpg 20221224_113451.jpg 20221224_113556.jpg 20221224_113605.jpg 20221224_113618.jpg 20221224_113737.jpg 20221224_113755.jpg 20221224_113804.jpg 20221224_113911.jpg 20221224_114006.jpg
    20221224_113958.jpg 20221224_113755.jpg 20221224_114037.jpg 20221224_114051.jpg 20221224_114140.jpg

    Før jul har jeg børset ut en masse stæsj og det er mer to come. Det hjelper å se at hyllene tømmes litt etter at jeg og Grelven har hatt familieråd og har funnet ut hva vi vil leke med framover og hva som ikke helt passer inn i de planene.

    Planer har vi, og noen er satt ut i livet allerede. Mest på forsøksstadiet foreløpig, Tror mannen er oppe i tusen målepunkt for å skape en slags egen empiri i det som ikke vites eller lar seg leses til. Grundighet er nærmeste en besettelse er jeg redd for, men han trives i galskapen sin og er rimelig oppskjørtet når rapportene kommer. Min rolle i dette er til dels å komme med egne ønsker samt å holde verktøyene sylskarpe. Men vi koser oss på våre gammeldager, det er jeg helt skråsikker på. Gammelkarvitaminene er ennå ikke oppbrukt. Punktkilde og spredningskontroll heter innertieren vi aimer imot. Fint å ikke ha noen andre mål ennå leke og ha det artig.

    Ellers, så kompletterer jeg litt på snekkerfronten med noen nye skapskap og skuffeskap. Begynner så smått å forberede yrkesutgangen, så når jeg blir frarøvet nøkkelkortet må jeg ha et annet tilholdssted klart. Foreløpig i garasjen, men etterhvert på Senja også. Litt snopverktøy kommer til stadighet i nytt eierskap og endringer i dette er ikke planlagt så langt fram jeg kan se. Så skapplass trengs.

    God jul til dere og et godt nyttår til de samme.

    BB
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    God jul ønskes i fra Veslefossen. Du er sabla god i skriverier og i snickerier og vi følger med fra side linja. Blir nok ett spennende 2023 også vil jeg tro med tanke på hva som kreeres.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Håper julefreden har inntatt Korset nå. God jul til dere!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Brukte den verdifulle natta til å gjøre litt tenkearbeide og skissere noen løsninger på BB-jiggen som jeg får være så frimodig å kalle den. Kjøpeligger har jeg sett på og tenkt litt rundt, men få, eller rettere sagt ingen, tilfredstiller.

    Jasperen er den som gir størst fleksibilitet mtp hvor små og hvor store hull man kan lage med den. Men den er billig bygd og jeg er overbeist at den blir relativt skranglete å leke seg med. Hvis man har en på forhånd gitt verdi man skal lage og en gitt fresdiameter, er den grei å "stille inn". Men om ikke, bæsjer den på draget.

    De hjemmelagede sklidbare - de man kan trekke ut og inn - er de som tiltaler meg mest. Men de jeg har sett til nå, begrenser seg alt for mye nedover. Med en liten fresemaskin klarer man å krype ned mot 180, kanskje 150 millimeters hulldiameter. For lite, er det etter min mening. I tillegg er disse ikke gjennomsebare. Det er så mye som foregår under denne plata man gjerne vil følge med på når man jobber, men det får man ikke med disse.

    Derfor plukket jeg fram en gammel konstruksjon jeg tror jeg har vist her inne tidligere og som jeg fikk Lars til å lage meg deler til. Disse bitene får jeg ikke brukt fordi jeg har skiftet fresemaskin. Har nå et-par Festool OF 1010 som er kjøpt inn for denne slags småpuslerier.

    Vis vedlegget 493667

    Har noen større og mindre av samme merke men disse besitter en akkurat passe kombinasjon av styrke og størrelse til dette bruket.


    Denne jiggen får bygd inn noen av de ekstra kvalitetene jeg er på jakt etter - transparent og med et ganske svært register. Med en 10mm fres, vil jeg kunne lage hull med diameter fra 34 til 540 millimeter. Helt innafor - tar mer enn en enogtjuetommer. Noe mer enn det er det bare tullinger som leker med uansett. Kombinasjonen av en ekstremt god fresemaskin og et enkelt "grensesnitt" for bruk, gjør at hullsager og andre blir lagt på hylla inntil videre. I alle fall inntil jeg finer ut at greia ikke virket slik jeg trodde.

    Mens veene stod på som verst lot jeg meg rive litt med og drodlet et-par timer rundt LED-strips og blåsebortluft. Dette har jeg skjøvet vekk, men hadde jeg planlagt for et lag til og krøpet til Lars for å få hjelp til litt fresing, hadde jeg kanskje tatt det i denne omgangen. I alle fall belysningen, men kneputene kommer nok på i neste Mk. Lys er en må-ha-greie. Luft ikke når man har noen som suger for en.

    Mutterhullet på underste sleidedel lager jeg med litt underpasning og varmer mutteren med ild slik at den låses godt og for evigheta.

    Vis vedlegget 493672

    Vis vedlegget 493673

    Vis vedlegget 493674
    Jeg har plutselig gått til innkjøp av en OF1010 jeg også, kunne det vært mulig å få cadfilen din til jiggen?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei på deg.
    Ga bort en del av disse filene til en luring som kanskje ville bruke de til noe lurt. Om jeg lager hull i osten hans, tror jeg han blir litt skuffet.
    Dessverre, men jeg må beklage.
    BB
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Helt iorden, var bare enklere med ferdige tegninger en å tegne selv, har blitt lat med årene :p
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    For en god del år siden renoverte vi ei instrumenthytte på jobb.. Det var i den tida hvor elektronisk utstyr ofte ble varmt... Derfor ble det satt en vent.vifte i veggen bak instrumentrackene... Denne skulle starte når termostaten slo ut varmeovnene. To elektrikere brukte det meste av en dag for å få det til......
    Ikke bare meg som har ymse erfaringer med elektrikere? :LOL:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn