Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Er på solid sparebluss de siste to ukene før jeg hyler nordover - blir nok ikke handlet inn noe særlig med lydbiter før da. Har dessuten en liten haug av disse - tror de får duge ut dette livet.

    20200605_235008.jpg 20200605_235031.jpg

    Jeg har både DX55 og DX65, men tror at disse ikke blir brukt som standalonere. Blir for pinglete på alt for mangle måter - selv aktivt. Jeg har lært meg å like Royene til Seas , så disse sammen med noen tutladede DX-er fra mellom og oppover hadde vært morro. Sammen med et av de to Akkarius-bassystemene hadde vært morro. Spørs bare om jeg får med meg grevlingen på dette - han er ikke videre begeistret for Lowthere.

    Vegard;
    Supravoxene er forresten hos askeringen til filtrering. Når de er klare - etter ferien - er du med dette invitert til lyttekveld?

    BB
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Ja det har vært stille, slike tråder som denne muntrer opp.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei Venner!

    Smårørt er jeg for den oppmerksomheten jeg har fått på meldinger, mails og PMer. Takker for det og kjenner at jeg tar meg en liten runde til med min egen private og personlige galskap. Smigrende er vel det ordet jeg burde ha begynt med. Takk!

    Nok får være nok, kjente jeg for snart et år siden. Ble bittelitt lei av meg selv og enda mer småkvalm av samme grunn. Greit med en pause for egen del - og sikkert for andre også var konklusjonen.

    Livet har gått videre selv om koronaen gjorde det motsatte. Nedstenging, hjemmeundervinsing, et lass med undervisningsvideoer ( forresten…. Om noen vet om et freeware-videoregistreringsprogram uten reklame og villig til å dele info, hadde jeg satt stor pris på det. Å få kjøpt inn noe gjennom Fylket har vist seg å være litt knotete foreløpig). Huset på Senja – et megarealt løft ila sommeren samt det udiskutabelt flotteste av alt – bestefarsvervet er gode greier å ta med seg inn i 2021.


    Det dårligste og udiskutablest av alle var raset på Gjerdrum rett før nyttår. Venner og bekjente er fortsatt evakuerte og isolert fra sin virksomhet. Selv om dette er ille, er det unevneligheter ift de som gikk med og de som fikk tilværelsen ødelagt av samme dritten.


    Eldstegutten som kjøpte seg hus for et år siden trekvart kilometer fra overkanten av raset sammen med kjæresten, gikk skadesløs fra hendelsen. Ble evakuert, men fikk reise tilbake sammen med lillegutten Torkil og huskyen Maiko etter ti ekstradager i utlendighet sammen med gæmlisene på Korset. Verdifullt for oss å få så raust med tid sammen med ungdommene, men dessverre med helt feil bakteppe.

    Fred over de som ikke er mere og alt det aller beste for de andre som måtte starte nyåret på en så ufattelig grusom måte. Det er nok mange der ute som kjenner folk i den bygda, så dere får gjøre det dere føler er riktig.

    Hva har jeg gjort det siste året? Mye, men tror jeg bare husker en liten del av det…. Er jo en djevel på å fotografere, så jeg må nok gjøre litt rekap for å få mesteparten med. Jeg skal plukke ut litt om litt, men behøver litt tid. Skal egentlig bli artig å ta et bakoverdykk, kjenner jeg.

    Det største og viktigste er utvilsomt ferdiggjøringa av utsiden på hovedhuset på Lysnes. En god del gjenstår fremdeles innvendig, men den største innsatsen er gjort og de desidert største kostnadene er tatt. Og Gubben viste nok en gang at han er en seigjævel – ikke en eneste arbeidsdag, da det var arbeidsvær, var kortere enn ti timer – veldig mange var 12 til 15.

    Håndoverfresen har fått stor oppmerksomhet. Leker med tre-fire forskjellige design som jeg ikke tror har vært gjort i det omfanget eller sammenhengen som jeg gjør nå. To Festool-freser, En eldgammel Rolls-Royce fra salige Elu samt en liten spruter fra Makita er de som får unngjelde.

    Andreetasjen her på Korset er delvis ombygget/-innredet/malt – rakk det akkurat før ribba gikk i ovnen – med et døgns margin.

    Høyttaleri har det selvsagt også blitt en del av - både på- og avplussing. 14 til 16 kasser gikk down the drain i julereia. Berger avfallsdeponi ble deres siste stopp. Nå er det kun fire-fem par igjen huset (til Hennes tilbakeholdne begeistring), men nytt påfyll er definitivt på vei. Spørs hva hun sier til det, men den tid, den sorg…… Det skal ho iallefullefall ha – i stedet for å foreslå dumpa da hun ikke lenger såg golvene deroppe, foreslo hun i fullt (eller kanskje heller egentlig fult) alvor at vi skulle leie oss et minilager. Så mye var de ikke verdt, så det ble relativt bestemt avfeid som bull. Egentlig befriende og en sti jeg kommer til å holde meg på utover. Fnis.

    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Finally!!! Velkommen av havet, er et gammelt og nokså dypsindig ord fra nord... Godt å se deg tilbake, - har savnet dine mange krumspring!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Der ble det sparket liv i den gamle snekkerfanden, det liker vi.⚒
    Ja det har skredd mye dritt det siste året. Men vi gamle rir dette tolmodig av.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Willy;
    Solar-olje, ja. Husker det fra ongdommen.
    Og så snubberter, da - det var noe av det karsligste vi kunne snakke om.
    At vi hadde vært med på å skifte snubberter eller lufte bremsene, det var humongus!

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jeg har brukt Hifisentralen litt som en minnebok. Føles litt artig å gå tilbake og se på hva som har skjedd der inne siden jeg meldte meg på. Ikke nødvendigvis hva jeg selv har funnet på, men artig også, å se hva andre har gjort og hvilke mennesker man har truffet her inne og hvilke skikkelig gode venner man har fått pga HFS. Takker for det.

    For mitt vedkommende må jeg nok medgi at jeg har tatt en helt anen retning enn den kursen sa jeg signerte inn her i 2012. Snart ti år har gått, så noe annet hadde nok vært en fallitterklæring om ikke noe hadde skjedd ila disse årene. Mange nevroser er ryddet vekk. I dag vet jeg stort sett hvor jeg vil selv om jeg jeg sjeldnere vet hvordan jeg kommer dit. Da er det at vennene virkelig kommer inn. Og det gjør de rett som det er – med etter mot bedre vitende.

    At så utrolig mye arbeide har gått i dass, det hadde jeg aldri trodd da jeg sto midt oppi det. Likevel ser jeg tilbake på disse også med stor glede, for jeg har lært utrolig masse som jeg med glede tar meg videre.

    Som sagt – en minnebok har dette blitt og siden jeg ikke har skrevet noe særlig det siste halvåret, får jeg, i alle fall for egen del, starte kronologisk. Det andre jeg husker, husker jeg knapt, så det blir en liten memory lane etter hvert. Ingenting om lyd blir dette. Bare et skritt på veien, for det kommer betydelige ljudanlegningar der oppe også etter hvert.

    For noen år siden kjøpte vi et lite hus – et typisk nord-norsk et, med påbygginger som var tilpasset byggernes pengebok og behov. Hoveddelen ble påbegynt i -42 og etter hvert kom det forlenginger i begge ender. Forskjellige eiere og med sikkert større økonomiske begrensninger enn hva vi kan tillate oss, har sikkert gjort at «form følger funksjon», helt sikkert har vært det sterkeste premisset.

    1.JPG 2.jpg


    Førsteåret fikk vi ryddet skikkelig i andreetasjen. Alle innvendige ikkebærende innervegger og all kledning på yttervegg ble fjernet. Nye elektriske kabeltrekkinger ble etablert. Litt for mange koblings-punkt ser jeg i ettertid, men det betyr ingen ting. Nye enstavsgolv ble lagt oppå avrettinger og tak og vegger fikk ny isolasjon og bekledning. Ny dimmbar belysning også.

    3.jpg 4.jpg 5.JPG 6.JPG 7.JPG 8.jpg


    Andre sommeren gikk med til å lage nytt uteområde rundt huset – omtrent 160 kvadratmeter terrasse ble det til slutt. Balkongdør på vestside mot havet var også nødvendig. Viktig å kunne være ute når man er der oppe, og viktig er det å ha grei tilgang til uteområdene. Derfor ble det så svært etter nord-norske begrep. Kraftige bæringer og minst 25 solide fundamenteringer skulle borge for at dette skulle stå i 100 år. Slik ble det ikke helt, men det kommer jeg sikkert tilbake til.

    9.jpg 10.jpg 11.jpg 12.jpg 13.jpg 14.jpg


    Sommeren 2019 – tredje sommeren - ble grunnlaget for det som skulle bli husets endelige avtrykk lagt. Nye sviller ble etablert i det gamle bygget. Her var det snakk om å legge til rette for at alt det videre arbeide kunne gjennomføres i lodd, vater og vinkel der dette lar seg gjøre. Byggematerialer var grei skuring – godt nok utvalg på Finnsnes og prisnivået som ble etablert, var også kurant. Skvisen låg i hvilke vinduer som skulle velges. Designfrihet, kvalitet og forventet leveringsetterrettelighet og selvfølgelig pris var de fremste issues. Til slutt falt valget på en dansk produsent som produserer i Russland. Kjente litt på akkurat dette, kjente jeg og gjorde en der forundersøkelser før valget var bestemt. Jeg skrev min hovedoppgave nettopp hos en dør- og vindusprodusent i sin tid, så jeg har en del bakgrunn for å gjøre odde valg om jeg skulle velge det. Så langt har Skanva aldri skuffet. Meget bra kundebehandling samtidig som at produktene synes å ha uplettet kvalitet. Eneste anmerkning i margen var Postnord som jeg synes var meget fraværende og som først etter man begynte å skyfle innpå betydelige mengder køl, tok affære og greide å levere. De kommer aldri til å være et preferert valg om man blir gitt et valg. Resultatet ble uansett hindringer ferdigstilt førsteetasje med trelags vinduer med 6mm lyddempeglass ytterst. Ubetinget suksess så langt. Håper bare nå at garanti om 90% kjerneved i vinduene er etterrettelig. Da ser jeg ingen grunn til hvorfor ikke.

    15.jpg 16.jpg 17.jpg 18.jpg 19.jpg 20.jpg 21.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Lysnesveien sommeren 2020 dro jeg nordover så snart jeg bare kunne – tøyde endatil tidsgrensene bittelitt sånn at jeg kunne få noen ekstra timer på Senja. Masse skulle gjøres, og i ettertid ser jeg at planene som var lagt, var svære. Jeg får skrive dette over på uvitenhetskontoen. Litt klokere nå. Ting tar tid. I kapasitetsplanlegginga låg innsatsen fra familien. Helt essensielt for å komme i mål både teknisk sett og også tidsmessig. I tillegg hadde en god tømrervenn meldt seg som frivillig ni-ti dager helt i forkant av fellesferien. Dette gjorde prosjektet fikk en hyggelig start.

    Eldstegutten ble kjapt navet i prosjektet. Faglig sett er ungmannen et oppkomme og krav til kvalitet på det som gjøres er i tillegg så langt over det gamlingen aspirerer at det til tider tom kjentes irriterende og unødvendig. Helt klart en ressurs for det som gjennomførtes i løpet av sju hektiske sommmeruker for jeg må i ettertid medgi at uten den nitidighet og utholdenhet som ble utvist, var nøkkelen til det som jeg vil betegne som en suksess.

    Første planlagte trinn var å forberede og lage starten på stillaset som skule gå rundt hele bygget. Det greide jeg i løpet av den hektiske uka jeg hadde i enerom. Men det som var uforutsett, var tilstanden til plattingen på sjøsida av huset. Vinteren 2019/2020 var brutal og koronaen forhindret oss i å dra oppover i vinter og påskeferie. Den fikk derfor herje fritt, men likevel hadde jeg trua da jeg landet på Lysnes. Skulle bare nedom nersia og sjekke hvor mange milli- eller centimeter jeg måtte justere på denne, men fikk meg en liten overraskelse da. Hele nordvesthjørnet hadde fått mer juling enn det hadde tålt og det ble to-tre dager med demontering, justering og remontering før dette var status quo. Ikke helt i mål, forresten, for jeg har en jobb å gjøre med å få på plass nye terrassebord i fremste del kommende sommer. Litt ekstra forsterkning og avstivning er også kommende forbedringer, kjenner jeg. Har fått råd og gjennomfører.

    22.jpg 23.jpg


    Huset hadde luftstrekk og dette harmonerte dårlig med planen framover. Vi hadde derfor bestilt kraftforsyning og jordkabling med moderne inntak og alt. Dette greide jeg å styre med kirurgisk presisjon sånn at dette var gjort innen mannskapet arriverte. Også en høyst fleksibel og kjempetrivelig elektriker landet perfekt sånn at forberedelsene innover i huset var unnagjort innen vi kom til nordenden. Både kraft og elektriker var det jeg mest usikker på, men fagfolk er fagfolk – det viser seg gang etter gang.

    25.jpg 26.jpg 27.jpg


    Etter at stillinga med vandring var på plass, tok vi tak i sørenden. Planen var å utvide begge endene på huset sånn at hele bygget får en ubrutt takflate – tanken på et «nordlandshus» har hele tida ligget i bakhodet. I dette ligger også liggende småvinduer som gir et fantastisk panorama til naturen rundt direkte fra senga. Morgen som kveld. Samme vindusleverandør og samme spekking.

    28.jpg 29.jpg 30.jpg 31.jpg 32.jpg 33.jpg 34.jpg 35.jpg 36.jpg

    Riving er som å lese en historiebok og man ser lett hvordan byggestandarder har endret seg opp gjennom tida. Spinklere dimensjoner og mindre plass til isolasjon. Men likevel kan man ikke se bort fra det faktum at disse husene har stått i områder der vår herre har hatt en stor palett å velge værfarger fra. Forståelse er en nyttig kunnskap.

    37.jpg 38.jpg 39.jpg 40.jpg 41.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ikke så lite eufori etter hvert som reisverk og sperrer lander – en deilig følelse å se at mange, mange timers drodling materialiserer seg. Tetting mot regn er det første målet – rimelig kilent å bygge under åpen nord-norsk himmel. Første del av sommeren var litt av og på med regn. Heldigvis relativt korte perioder og etter hvert så stabiliserte været se så pass bra at sommeren kunne kalles fin.

    Vandringa var ubetalelig. Første plan var å leie stillas fra en lokal helt, men dette falt bort etter hvert. Andre var å leie av en proff leverandør. Vi endte likevel opp med å bygge av egne materialer og det er jeg glad for. Da hadde vi et stillas som stod uavbrutt fra stert til slutt og som var minst like godt som et eller annet system og til en langt, langt lavere pris. I tillegg har vi nå et ikke ubetydelig lager av reisverk og diverse – om det skulle melde seg et behov underveis.

    Nordenden bød på litt flere omtanker enn sørenden. Det viste seg at tilbygget der var bygget på utsiden av det gamle. Også taket, så da vi rensket av det ytterste, fant vi også et fra 1942. Derfor ble det litt mer å gjøre i denne enden enn vi hadde sett for oss dagen før. Men det gikk bra og når meninger om bæringer & diverse var sortert ut, ble dette en kopi av søringen. Litt større, men isipisi når vi fant ut at vi skulle vente med drageren i toppen (hanebjelken?) til materialbilen med Hiab kom med neste materiallass.

    44.jpg 45.jpg


    Etterpå var det klart for å binde sammen nordlige og sørlige ende. Takk og pris, så hadde jeg guttongen i sulkyen, så alt stemte alt på så nær som noen bittesmå justeringer.

    56.jpg 57.jpg


    Påfyllet av folk var etter hvert 80% komplett, så når klednidningen var oppe, så startet damene med malerarbeidet. Ferdiggrunnet kledning er gull verdt. Kommer aldri til å bruke noe annet evver. Mannfolka som var på plass, hadde da allerede begynt på taktroet og da yngstemann var på plass, fikk faren konse om vindusinnsetting og innvendig isolering i begge ender. Måtte likevel opp på taket og ta vestsida da eldstegutten stakk sørover igjen med høygravid kjæreste og hund.

    58.jpg 59.jpg 60.jpg 61.jpg 62.jpg 63.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Etter hvert var bare de gamle igjen og da gikk tida med til å rydde for Hennes del. For Hannes del, så gikk tida med til å jobbe på mer detaljnivå – avslutte avsluttinger og legge til rette for taktetting.

    64.jpg 65.jpg


    Ved avreise, så hadde vi gjort det vi skulle gjøre. Opprinnelig så hadde jeg sett for meg å legge taket også, men med alle reimer og sikringer og dritt, så skjønte vi tidlig at vi måtte legge om planverket. Jeg holdt derfor også bestillingen av Plannja-taket til troet var helt sluttført. Fikk til og med taktekkerne til å ta alle mål før det ble gjort for fjerne siste fallgruve.

    Høstferien tok Henne og jeg nordover igjen for den å avslutte rydding og lukking av gjenstående.

    Så helt til slutt tok jeg en helg nordpå for å rive pønten rundt huset. Endelig skulle vi få se huset slik som det ble. Spennende å sveve i høyden på et stillas som ble mer og mer vaklevorent etterhvert som skruene kom ut. Men artig også, på samme tid. Kjente at jeg fikk ungdommen tilbake innimellom og kjente også på det at kroppen ikke var så verst på tross av livets selvpåførte slag opp gjennom tida.


    68.JPG 69.JPG 70.JPG 71.JPG 72.JPG 73.JPG 74.JPG 75.JPG 76.JPG 77.JPG


    Huset er nå ferdig, og det gjenstår kun fire hjørneavslutninger på vegg samt de siste nedføringene av regnvann. Til sommeren står innsiden for tur. Kun et lite hjørne i stua i førsteetasjen får fokus. I andreetasjen blir det full makeover med tildekking av vegger og tak. Pluss parkettlegging av alle golv. Pluss å få tilbakeført plattingen rundt huset til der den skal være. Ikke så verst innsats fra en liten familie på fem.


    BB
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig fint å kunne kjenne på hvile i tråden din og blitt geleidet gjennom bilder og historie. Balsam, @OB-BB , balsam!
    Takk for at du er tilbake på sentralen.
    Vanvittig forvandling og forvakring av huset! Du skinner i alt du gjør, stort og smått og samme hva materialet er.
    Ikkje bi borte igjen :)

    mvh
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Var stille en lang stund. Ble litt bekymret for deg, men ser du har hvert svært aktiv i nord.

    Ble fint hus!
     

    hæggen

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Innlegg
    18
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    3
    Yes yes yes.Dypt savnet mann tilbake igjen.Ser at bygget i nord har vokst.Eneste jeg ikke ser på bildene er tønna med tran som jeg er sikker på at dere går og drekker av.Håper vi sees nede hos Lars til grilling til sommeren,Husk at vi da stiller i like t shirt.LED ZEP.Så legger jeg igjen Black Sabbath hjemme.Håper det går bra sønnens hus borti veien.Velcome back tjo hei.Roger.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Rogern;
    Artig, din gamle Snurrebass.
    Så snart Dritten er forbi, håper vi begge!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Oi - såg ikke aat det var så meldinger over..
    Tusen takk. Misvisende rykter er så absolutt misvisende. Gaupa ( ordrett etter Henne under ørehårpedikyr ) er tilbake i sadelen.

    TT fra BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Men hva med lyden, noe nytt?
    Deilig å se at noen får til ekstremt mye mer enn meg i løpet av en sommer😁
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Innledning
    Siden det er rimelig labert med byggetråder her i Skedsmo Audio (- og Kakeklubb) for tida, og at jeg plutselig sitter med masse ubrukt kvalitetstid i fanget en god stund framover, tenkte jeg at det kanskje var på tide å legge ut noe av det som foregår på loftet hos meg på Korset.
    I utgangspunktet skal dette være et gledesrom for meg, kona og ungene og vennene deres (rettigheter i denne rekkefølge) der jeg skal prøve å kombinere både lyd og bilde. Både ut fra at mange skal bruke rommet, og at jeg prøver å begrense kostnadene fornuftig, legges lista sånn passelig på midten. Jeg kommer i store trekk til å benytte meg av komponenter som allerede er anskaffet. Noe er godt brukt og noe er godt støvet ned og noen av disse igjen, skal modifiseres litt.
    Undertegnede har i en mannsalder lekt med de samme lekene som dere, men likevel er det skralt med dokumenterbar elektrisk erfaring. Serie- og paralellkobling av ledninger går greit, men delfilter med suging og all slags rar kompensasjon, har jeg gitt opp. Begynner dessuten å få litt dårlig tid – fylte 55 i nylig. Takker Sentralen for oppmerksomheten i den anledning.
    Av grunner som nevnt før, er bredbåndselementer utgangspunktet mine venner og alle andre det motsatte. DSP og aktiv deling blir derfor løsningen i et prosjekt, men tror likevel det blir mest OB.
    Skal utbrodere saker og ting etterhvert, men må først og fremst advare de som tror dette blir en eksotisk kjøpetipstråd om at de nok kommer til å bli skuffet. Jeg liker å konstruere og lage ting selv og prøver med mer eller mindre hell å bygge en eller annen funksjonalitet inn i skapelsene.
    The sky is the limit – i tillegg til pengeboka.

    Nok prat – her er dei magiske boksane (bildene er forløpig lånt fra nettet pga immobilitet):


    Forforsterker/Surroundprosessor/DSP/Elektronisk delefilter: EAD Ovation

    Vis vedlegget 142414
    Dette er en gammel luring fra EAD, et firma som for mange år siden gikk konkurs – en skikkelig nedtur. Han EAD-gutten var visst kompis av Jeff Rowland, noe som sees på fronten av preampen. Før kostet den en anstendig rull kroner men i dag har den av flere forståelige årsaker ingen interesse blant hjemmekinofolket. Lydmessig har den fremdeles nok muskler i massevis for meg – både analogt og digitalt. Mangel av OSD (on-screendisplay) og en bibel av en manual gjør den til et sant helvete å sette opp. Plages i tillegg av at den originale fjernkontrollen har sagt takk for seg og at jeg nå må bruke minst to andre til for å komme rundt til de viktigste funksjonene.
    Den har innebygget DSP og målemikrofontilkobling og elektronisk sub-deling, noe som ”dengang” var ganske skrytbart, men i dag – desverre ingenting å nevne.
    Har likevel en følelse av at dette er en jeg kommer til å leve lykkelig med ei god stund til – ser ingen grunn til å skifte ut noe man har et godt forhold til og som fremdeles lyder topp – for meg er dette et ordentlig Kinderegg.
    You’ll never walk alone.


    Sluttrinn: 1 stk Adyton Cordis 1.6 Signature/2 stk Adyton Cordis 1.6 Standard

    Vis vedlegget 142415
    Disse er resultatet av et powerbuy på 90-tallet – en kjøpt privat og to hos Hr. Tømmervik sammen med EAD-en. Jeg er nok stuck til disse tre også.
    Forferdelig varme saker som hadde fortjent større eller i alle fall bedre ventilert kabinett. Klangmessig går jeg ut fra at de låter som en grei transistoramp forventes å gjøre – spesielt legger jeg vekt på kontrollen og reserven disse ampene tilbyr i de lavere frekvensene. To av disse skal derfor brokobles og brukes til å drive hver sin sub. Må ha litt hjelp til dette da jeg ikke aner hvordan Adyton-gutta har planlagt det. Og så trenger jeg en penere sort frontplate og en av/på-knapp som ble borte under en forholdsvis lang og kostbar reise. Likevel er den død i en kanal nå. De to andre får nå skiftet kondensatorer og alle tre skal få viftene byttet – og så fjerner jeg topplatene for bedre lufting.


    Sluttrinn: Red Wine Audio 30.2

    Vis vedlegget 142417
    En liten luring fra Vinnie Rosso. Klasse D, batteriforsynt (ikke den nyeste, men den med SLA-batterier som snart skal skiftes). Galvanisk (tipper jeg) avkoblet fra det stygge strømnettet under avspilling. Skal få ta seg av mellomtone og topp med passiv deling der det er nødvendig.


    Mediaspiller: Logitech Transporter – Modwright-modifisert (sort)

    Vis vedlegget 142418
    En oppspritet Transporter. Synes den låter bra. Bruker den sammen med Logitech Duet fjernkontroll – noe som gir en brillebruker som meg litt bedre kontroll. Skal ikke utbrodere greia noe særlig – en god del tester på nettet. Kommer til å bruke denne ei stund til.


    EQ/Elektronisk delefilter: Peavey VSX26

    Vis vedlegget 142419
    Masse muligheter – skjønner så langt ikke en dritt av den – må lese. Egentlig er ikke denne vanskelig å sette opp med mikrofon, men den står framfor meg og bare venter på å glefse. Plutselig en dag tar jeg mot til meg.....


    - og her er høyttalerelementene (bildene fremdeles lånt fra nettet):


    Basselementer: 2 stk 15”

    Husker ikke hva elementene heter og greier ikke finne ut av det på ei stund. Disse er kjøpt brukt av en råing fra Vestfold som kjøpte et par Supravox 215-2000 EXC OB av meg. Ornt’lige pappmembraner med vettugt magnetsystem og moderat slaglengde. Disse er allerede montert inn i noe som nærmest kan kalles IB (infinite baffle) i isolerte knevegger på loftet (ca 2000 liter hver). Denne løsningen fungerer greit, men trenger mer power enn en kanal Adyton for å spille helt overbevisende. Her kommer de to brokoblede inn etterhvert. Selv med under ¼ power koker det skikkelig i de ytre hjørnene av rommet så jeg tør ikke tenke på hvordan det blir når hele korpset er på banen. Jeg bruker ikke så mye av tida mi i disse hjørnene, så remedier for å avhjelpe dette problemet får vente. Morro er det lell – og skillelig leivføling a’la Drammenshallen.


    Basselementer: 4 stk Eminence Alpha-15A 15"

    Vis vedlegget 142420
    En usminket blikkhøyttaler som sies å gjøre en grei jobb – billigste 15”Eminence. Har blitt litt nysgjerrig på denne, men kommer til å gjøre noen forsterkninger på ”basketen” – litt for å eventuelt dempe resonanser jeg ikke vet om er der og litt for å pimpe den. To skal inn i hver sin H-ramme og da parvis koblet i motfase. Fordelen med slike rammer skal være at de ikke genererer sånn mengde stående bølger som vanlige kabinetter på grunn av dipolens spredningskarakteristikk. Uansett, her må det nok flere bøtter EQ til for at det skal låte gromt – 18-24dB er mitt stalltips. Her kommer muligens Peavey VSX26 inn som en nyttig dings. Tviler likevel.


    Coax: Eminence Beta-12CX 12"/Selenium D220TI

    Vis vedlegget 142421
    Vis vedlegget 142422
    Emerald Physics bruker dette oppsettet i modellen de kaller Spatial. Tolvtommeren har samme basket som ovenfor og muligens samme treat selv om den skal jobbe i øvre bass/mellomtoneregistret - men så er det jo her resonansene også sannsynligvis oppstår. Titan-driveren fra brasilske Selenium har jeg heller ikke hørt. Er spent på om dette blir for mye glasskjærer, men har trua. Fordelen med en coax-løsning er at lyden, som kommer fra to elementer, likevel har et akustisk sentrum. Ikke OB for diskantens del.


    Fullrange: EMS LB7

    Vis vedlegget 142423
    En fransk, liten luring med ordinært magnetsystem og stiv og forholdsvis lett membran. Den har en fin, blank uniformsknapp i midten som nok bidrar med et lite løft mot toppen. Denne spiller i mine ører ganske så fint uten stor dramatikk - nøytral og velklingende - egentlig imponerer den meg.
    EMS er en liten, nystartet fabrikk eid av Fertin (ja, han Fertin) og datter. Navnet er nok kjent for mange. For noenår siden solgte Fertin fabrikken og varemerket Fertin til en eller flere ansatte menere jeg å huske. Nå har han og hans datter startet småskalaproduksjon av høyttalerelementer – både dynamiske og elektrodynamiske. Flott håndtverk og god byggekvalitet.


    Fullrange: 6 stk Philips 9710 Alnico (Kjøpt her på Børsen)

    Vis vedlegget 142425
    Dette elementet er nok også kjent for mange, men ikke for meg. Har lest en god del om dette og er virkelig spent på om de lever opp til forventningene.
    Seas handlet en eller flere slike på Ebay da de skulle utvikle sin Exotic. Jeg eide et par Exotic og fikk så vidt prøvespilt de før en sleiping raidet meg for dem og brukte de som erstatning for Lowther DX3 i sine TQWT-kasser. Exoticene imponerte meg stort den korte tiden jeg eide dem og likeså i ettertid.
    Hvis Philipsene har en karakter i nærheten, er jeg derfor relativt spent på hvordan de kommer til å spille i mitt eget, kasseløse oppsett. Der er det meningen tre stykker 9710 skal spille sammen med en Lowther DX55 i hver kanal. Det blir spennende. De elementene jeg har, tipperjeg, uten å ha gjort noe som helst bakgrunnsresearch, er fra 70-tallet. Konstruksjonen er nærmest minimalistisk med en altfor tett basket av blikk – sånn som det skulle være i gamle dager. De små hullene tenker jeg ikke gjøre noe med, men blikket vil bli avstivet med trepinner som på Eminencene, litt fordi jeg synes det er tøft og litt fordi jeg tror det kan avhjelpe noen utidige resonanser – har ikke veid hva som er viktigst. Kanskje kommer det litt lakk på det korroderte blikket og kanskje prøver jeg å farge membranene slik at de ikke ser så værbitte ut. Jeg er ikke sikker på hva jeg kommer til å bruke – ønsker jo ikkke forandre elementenes klang, men det er jo artig å presentere et pent uttrykk. Noen som har erfaringer angående dette?


    Høyfrekvens: 2 stk Lowther DX65

    Vis vedlegget 142426
    Lowther og jeg har et evigvarende kjerlighetsforhold. De første lowtherbyggene gjorde jeg på begynnelsen av åttitallet – åtte par horn. Brukte også på den tiden Coral fra Audioscan i noen ditto.
    Mye er sagt, og mye kommer til å sies om Lowther, og som en som liker store deler av det som kommer ut av disse elementene, har jeg en følelse av at mange av de som har uttalt seg om disse, liker å hyle med ulvene. Lowther har peaker og mangler membranutslag. Det er riktig. Det fins også fulltoner som faktisk spiller bedre, men Feastex og Voxativ koster jo skjortaogboksa. Tang Band har noen luringer som jeg tror kan komme godt ut i forhold til Lowther, men disse har jeg ikke hatt gleden av å ødelegge ennå.
    Jeg har alltid før brukt de store Lowtherne. Martin King fra Uneiten Steiten derimot, brukte de små som topper i en av sine OB-konstruksjoner. Det fristet så pass at jeg ble inspirert og bestilte noen fra Kent, UK.
    DX65 har samme magnetsystem og faseplugg som storebror DX4 og spiller deiligere og deiligere etterhvert som de myknes. Kantopphenget er av skum som gir tilnærmet null fjæringseffekt. Desverre har det den ulempen at det rett og slett forvitrer.... og når de er modne for utskifting, er det et en umenneskelig jobb å sentrere systemet. Vi snakker her om sigarettpapirtoleranser.


    Høyfrekvens: 4 stk Lowther DX55

    Vis vedlegget 142427
    DX55 har samme magnetsystem og faseplugg som DX3. Ellers har jeg intet å fortelle om disse bortsett fra at de skal inn i systemet med de tre Philipsene utpå høsten.


    Øvre bass/mellomtone: 2 stk Supravox 215-2000 EXC OB

    Vis vedlegget 142428
    Supravox er et merke som gir få gjenkjennende blikk her i Norge. Den vi snakker om her, er en tung jævel – over sju kilo. Mesteparten av vekta ligger heldigvis i elektromagneten. Til denne er koblet en ekstern, variabel, stabilisert strømforsyning. Greia med elektromagneter, er blant annet at man, ved å variere spenningen, også endrer noen T/S-parametre - og derav også lydkarakter. De elementene jeg har, er bygget for OB, og har derfor et høyere Q enn standard. Klangen fra dem er rett og slett villig, deilig og varm. Punktum. Papirmembran og stoff opphemg.
    Jeg har også et par standard 135 LB og 165 LB. Det er utrolig hva disse også gir av morro.
    Har sett at Dansketruls (Nordens største lowtherhater) har brukt en variant av 215. Ser ut som at han likte dem.

    Warning (sikter ikke til Skedsmo Audio-folk)!
    Dette er min første tråd på forumet og er ment å skulle være en positiv byggetråd for utvekslinger av erfaringer eller rett og slett bare meninger og tips. Ettersom jeg har fulgt med på forumet en del år, har det ikke vært til å unngå å se at mange tråder bli forsøplet av pøbler som tror alle sannheter er absolutte – og som tror at det fins bare en. Jeg håper vi slipper det her - selv om vi naturligvis ikke klarer å omgå temaet relbak (har skrevet det baklengs for ikke å sette igang krangelen med en gang). Jeg forbeholder meg også retten til å endre mening hvis jeg etterhvert blir klokere - uten å bli driti ut. Alle uklarheter og skrivefeil er tilsiktet.
    Hostding på høyt nivå dette her. Kvalitetsserier. Du har nesten nok til et museum. 👌

    Edit: Ha-ha😂 Jeg svarte visst på en eldgammel melding her. Uansett godt å ha deg tilbake.
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tenkte jeg skulle rekappe siste seks måneder kronologisk, men kjenner at jeg ikke føler for å systematisere. Jeg får heller tar meg friheten å flæsje ting etter hvert som de skrider fram.

    Tappjernene var i hus for ei tid tilbake – 25 stykker i antallet. Fra Ashley Iles i England. I stor grad håndlagde på ekte gammelmåte. Slektskapen til det vi kjenner til fra annen britisk industris lette omgang med sannheten om toleranser og konsistens, er gjenkjennelig. Ikke alle mål på bredder henger heeeelt sammen med annonsert og messingringene (holkene) nederst på håndtaket må aralditteres når de begynner å dingle. På tross av dette, hkan jeg ikke annet enn å lovprise disse - smekre, utrolig tynne kanter. Musikalske verktøy som snakker tilbake til meg med en gang jeg begynner å leke med dem.

    Slipevinklene kan også variere litt pluss og minus. Jeg har etablert 25 grader som en absolutt sannhet i all enkelhets skyld. Dritt å starte bryninga i ettertid på feil vinkel og ikke ha noe fast å holde seg til. Micro bevel (de som vil finne ut av det, googler det lett) bruker jeg uansett, så jeg havner på rundt 27 til 28 effektive grader. Et greit valg i mitt hode, når man vil kombinere standtid og skjerpe.

    Men stålkvaliteten er upåklagelig. Lett å sette opp og holder lenge. Godt valg, synes jeg fremdeles.

    Det som er et praktisk slit når man begynner å få en stor verktøyshaug under seg, er både å finne det rette samtidig som at samvittigheta for alt som ligger der, ikke bestandig er den beste. Jeg har derfor gått noen runder med meg selv og landet på en standard jeg jobber under i framtida.

    Det handler om noe så enkelt som verktøykassestørrelser og å få til en viss form for fleksibilitet og anvendelsesmuligheter. Jeg landet derfor på de samme som Festool sine kasser. Innleggene blir litt mindre, men dette er altså grunntanken. Jeg ønsker både å kunne legge et sånt innlegg ned i en kasse og også kunne henge det på skrått opp på en vegg på Lysnes en gang inn i pensjonisttida.

    Bjørk 9mm kryssfinér er mitt hovedvalg. Av mange grunner, men to av de er stabilitet og bruksstyrke. Selve fastgjøringen av verktøyet kommer, der dette lar seg gjøre, å skje med forsenkede magneter. Snekkerverktøy har jo en lei tendens til å være laget av magnetiske materialer, så det burde være dugandes. Bunnene i innleggene blir sikkert forskjellig etter hvert, men inntil videre har jeg en liten rull med god møbelskai som får duge der. Alle flater er dekket av innslipt kinesisk treolje. Skaien har også fått et beskyttende lag av det samme.

    Først ut, er tappjernene. De kommer til å komme i to småkasser. Etter hvert lander det et knippe med huljern og diverse spesialjern, så jeg forbereder en tredje også til dette i samme slengen. Eikeklossene blir etter hvert teipet med teppeteip – en dobbeltsidig teip som vil fungere bra. Hensikten med ikke å lime disse bastant, er å ha en liten fleksibilitet i framtida om noe skulle endre seg.

    Mer om SYSTEMET kommer etter hvert som det vokser fram. Men for nå, så tenker jeg jeg at det er greit med en liten billedserie.

    20210119_141042.jpg 20210119_171130.jpg 20210120_085834.jpg 20210120_092102.jpg 20210120_102557.jpg 20210121_114707.jpg 20210121_114736.jpg 20210121_114838.jpg



    BB
     

    hæggen

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Innlegg
    18
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    3
    Satan kor mye læsing på en fredag kveld.Gudsjelov det var bilder på slutten.Da hæng vi med.Stå på og pass på resten ta fingran.God helg.Skål og hold motet oppe.Trump er ute og vi ses etter hvert.God helg nord for Oslo.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    hæggen;
    Bokstaver er no dritt - blir ofte for mange etter hvarandre når man har som profesjon å snakke hølihue på uvitende unge som et levebrød.
    Glad likevel, at du rakk fram til bildene før du dævva.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JBL L100 WannaBe

    Jeg traff L100 første gang på sekstitallet. I en liten avlang brosjyre fra importøren (tror det var J. M. Feiring på den tida) såg jeg dette miraklet og har siden det hatt denne inni hodet. Dette har vært en lang, lang plan. Selvfølgelig har jeg hatt lyst på originalen. Det er ikke for sent å skaffe seg ur-hundren, men den står ikke øverst på lista lenger, kjenner jeg. Klokka har tikka og jeg vet at de eldste mellomtoneutgavene og diskanten ikke er det jeg vil ha.

    Basserne har jeg allerede skaffet meg, og de er definitivt med videre. JBL 123A fra salige Liliya. Frontene har vært en liten øvelse. Først var vår polske venn som lager sånne på lista, etterpå en luring i USA, men til slutt endte jeg opp med originale, nyproduserte fra JBL. Frontene måtte leg ha innomhus før jeg i det hele tatt ville starte prosjektet, og det er de nå.

    Som sagt, så kommer de store forandringene i mellomtone- og diskantområdet. Her blir det norsk hele veien, så dette er sikkert som å banne i kjærka for noen, men det betyr ikke så mye for meg. Føringer som er gitt, gjør at jeg er overbevist om at sluttresultatet ikke kommer til å stå noe tilbake for originalen. Seas diskant og Seas mellomtone, ass. Bilder så langt…

    20201126_145009.jpg 20201126_145047.jpg 20201126_145120.jpg 20201126_145131.jpg


    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Artig prosjekt:) "Whatever rocks the boat" er en fin holdning, så får heller de i hugga JBL tilhengerne bli sure og vonbrotne 😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn