Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Peter i Nederland sendte meg en PDF-fil til sin PTP5 sånn at jeg kunne sette igang med en mock-up. Vi får se om dette blir en m-u eller om jeg gjør den funksjonell.

    Armbord for både 3009 og 3012 er ferdige til videre bearbeiding - er spent på om akryl fungerer. Om det blir bæsj, er det ingen vei utenom alu eller stål.

    20190219_170926.jpg



    Platene som skal limes sammen pluss en bunnplate der fjæringssystemet blir montert. Disse greiene blir som de fjærene jeg lekte med for ei tid siden og som jeg syntes var tilforlatelige. Muligheter for høydejustering/vatring legges inn i løsningen jeg går for.

    20190219_170544.jpg


    20190219_170601.jpg


    20190219_171612.jpg


    20190219_171646.jpg



    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Drev ikke selskapet BryLar og konstruerte vinylavtaster på 2000-tallet?
    Tar du opp arven derfra, eller er dette fra scratch?
    Ligner litt på Clearaudio, eller Klirr audio som salige Duelund kalte dem :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er det "gubben nedi lia" som har svingt fresen eller er det ekte BBvare? Dette kan bli så lekkert at selv Grumpy blir misunnelig:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, Rolf

    - jeg har tittet litt på den og funnet ut at jeg liker de avrundede hjørnene - superenkelt og rent. For øvrig den samme r som Akvariumene har - 16 mm.
    Ingen grunn til å fetle med gamle saker - neste alltid å starte fra scratch når det ikke er større jobben - det meste har til nå ligget i å tegne SME-armene pluss at jeg har hatt et skritt fram og to tilbake, et-par ganger.

    Magnoleven vår ja - det var da vi dykket inn i den eldgamle Biessen og fikk fyrt annet li i den enn de to-fire programmene den var levert med. Min inntreden og Lars' - da hadde vi god hjelp av hverandre, og bare på det platoniske planet - mye MDF.

    Nei, Vidar - dette er snytt ut av eget grev. Har noen rester jeg har grint til meg som jeg bruker opp nå. Hvis dette blir vellykket, fyrer jeg likegodt to til - men kanskje i x-fin - får se. Grumpy tror jeg ikke man skal legge seg ut med - bra at han bor på motsatt side av bomringene.

    Blir nok ikke transparent, Aurora. Kvaliteten på det arbeidet jeg gjør er ikke god nok. Hadde jeg brukt en annen metode, hadde jeg nok klart å komme i land, men med det utstyret jeg rår over her/behersker, blir denne sort. Om bjørk, senere, blir det naturlig og herdevokset. Sort matt kommer denne i.

    20190220_104929.jpg


    20190220_104936.jpg


    20190220_105026.jpg


    20190220_105035.jpg


    Skruene over blir av typen senkhodet og sort - this was what I fant in the fart.

    Våknet i ettida i Stresslessen med en greie jeg måtte få ned, så det ble ikke natta før fire.
    En innstillingsmal for sireljiggen - bare å låse innstillingsmalen på ønsket radie og tre denne over fresestålet og innstille etter denne.
    Litt småimponert selv, faktisk!

    20190220_094201.jpg


    20190220_094429.jpg


    20190220_105438.jpg



    I tillegg måtte jeg også ta det litt lenger ut med sirkeljiggen - MkIII-utgaven får innebygget 270-graders LED-belysning inn mot fresestålet.


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Aurora;
    Ingenting trengs på akryl - bare edruelighet under påføring.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    :D Måtte bare... :D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fy faen så fint, fy faen så fint, fy faen så fint.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Håper det - hvis ikke må han jo lage en ny! :D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jada, Jada, Jada, Jada!
    Såg at jeg hadde et problem der, men ka' farsken, tænkte eg - ingen så ser dæ...

    @Surpomp-Scrooge og @Surpomp-Sluk:
    Dette er kun en test som skal i søpla etterpå. Det kommer et lag til oppå dette, men så lenge jeg ikke har PTP-en, kommer jeg ikke videre. Nerkanten på tallerkenen må også skjules - 70-80 % ferdig altså.

    Dette er sånn jeg ser det for meg:

    Lenco_SMEprosjekt 3.JPG



    @RoDa;
    Du derimot, deg kunne jeg giftet meg med, hvis du hadde vært litt mer positiv til akkurat det.


    BB
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.700
    Torget vurderinger
    14
    Synes spilleren ser fantastisk flott ut allerede.
    Det blir sikkert flott med nedsenket tallerken også.
    På de plintene jeg har snekkert har jeg ønsket å ha hele tallerken synlig, og da har jeg kjøpt et sort gummibelte for å dekke til den nedre delen
    Finnes på ebay (SRM TECH PLATTER DAMPING RING - 19mm MODEL). Skal vistnok dempe resonanser i tallerkenen også.
    Denne dekker den delen av tallerkenen som ikke er så pen å se på.
    2019-02-21_08-22-40.jpg

    Vennlig hilsen GunnarS
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk GunnarS.
    Ikke så gæren pris, men jeg skal legge på et lag til sånn at jeg får skjult PTP5'en bak på venstresida.
    Lurte på om det fantes noe sånt og nå vet jeg.

    Et par soveromshøyttalere til Henne ble dagens fangst.

    20190221_154759(0).jpg



    BB
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Minutten;
    Har et-par peseer som skal inn som servere men må nok lese og studere før det settes ut i livet.
    Takk for linker.
    BB
    Kan jeg spørre hvorfor flere servere? Om planen er Roon så kan du spille forskjellig musikk i flere rom samtidig med en server, skal du bruke flere PCer som server så må du ha en lisens pr. server. Ville vurdert en NUC så slipper du å tenke på å vedlikeholde og oppdater OS.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Minutten;
    Det kommer en NUC også, men til lagring av egne filer trenger jeg flere disker enn det det er plass til på et hvert av hovedkortene. Vurderer også å teste ut en Intel-pinne også - bare for å ha gjort det. Tror ikke jeg kommer til å bruke mange kroner på lisenser.

    BB
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er ditt system men ville anbefalt en NAS for lagring og en NUC med Roon som server. For meg er hovedpoenget med streaming enkelhet og bekvemmelighet. Lagring på flere pcer med flere pcer for avspilling fungerer nok det også men det krever sannsynligvis endel vedlikehold (og plass). Hvilken musikk servere tenker du på å bruke og hvordan skal du betjene disse?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Minutten;
    Du spør, men jeg kan ikke gi deg noe svar ennå.
    Ser ut som at du har satt deg inn i dette - tips/råd mottas med takk.

    PC'ene blir værende - har syv-ni disker med musikkfiler som skal kjøre i et eller annet RAID - tror ikke at dette blir noe problem. Dette er kun lagringsdelen som ikke trenger annen oppdatering enn eventuelle protololler mellom disse og en NUC. Kun filoppbevaring og -overføring.
    Hva kan du anbefale som en god Roon-server - link?
    Takk for deltakele - det settes pris på.

    BB
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    O' Store BB-guru, er poppelfinér egnet til høyttalerkasser?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JCP;
    Begynner å like det småklisne som lekker ut av dere......

    Jo, da. Poppel er kanskje det treslaget som brukes mest når det ikke skal være det. Finérets kameleon. Av poppel lages det en haug med etterligninger. Farfet og presset intrikate pressemaskiner, limes og etterpå skjæres i finérflak. I naturell form vil kanskje noen si at materialet er kjedelig og varierer i farge fra ganske brunt til helt grønt. Ekstremt hurtigvoksende og "rent" - uten kvister.

    Flott å bruke som heltre der greiene skal males. Kanskje det beste der styrkekravene ikke er ekstreme men fremdeles sterkt. Lett, men likevel ganske tøft å maskinbehandle - spesielt sage. På pris, på nivå rett over kvistfri furu.

    Kort fortalt, ingen problem å bruke som finér.

    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    De mekaniske egenskapene til osp er sammenlignbare med gran men oftest lavere densitet
    Ospa er langfibret, og har i forhold til våre andre lauvtreslag høy bøyefasthet, elastisitet og trykkfasthet
    I tillegg beveger den seg mindre ved fuktighetsforandringer
    I det hele tatt, et spennende treslag som er lett å dyrke, vokser kjapt og har et vidt bruksområde
    Og ja, sikkert godt egnet i kabinetter som kryssfinér
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det må jo bli et knall pop-anlegg med poppelfinér :D
    Først må det selges unna klasse A-forsterkerbyggesett en masse; noen raske pm-er med hr Snickers har fått alle vidløftige planer til å skifte retning...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JCP;
    Snickers betyr Brann I Rosenes Leir. Pass deg nå, at han ikke snur opp-ned på hauet ditt.
    Lager han ei løype for deg, er det lurt å følge den - verdens beste hjelp - selv etter ommøblering av skallen.

    BB
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Ja, altså... Det hele begynte med en vag idé om ommøblering på stua og dermed behov for høyttalerstativ,- eller stereosub som det også kan kalles. Nå ser idéen mer ut som et aktivt treveissystem med høy waf og brukervennlighet.
    ...så skallen er definitivt ommøblert :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    JCP Nå ga jeg deg bare forslag til drivere til subene, samt at jeg hintet om muligheten for å la høyttalerne dine drives av Hypex Fusion sammen med subene slik at du egentlig kunne droppe noen bokser i stereohylla.

    Når det er sagt synes jeg det er gledelig at folk går for "stor" høyttaler fremfor å forsøke å lappe på en liten for å få den til å bli en slags "stor". Jeg er selv stor fan av 3-veis prinsippet, og har nå sendt to ulike oppskrifter til Flexunits, en på en underhengt 6,5" mellomtone, og den andre på en helt vill 7" bass med 12mm x-max (en vei) og en rimelig heftig dimensjonert motor. Begge driverne er borderline ift hva de kan gjøre, men det skal være laseggjørlig, så vidt. Simuleringene viser at jeg trenger en 10cm port på hver av de to 7-tommerne. Ikke en gang alle 10-tommere trenger 10cm port...
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    @Snickers: Jeg satt og knadde på en liten ball, du fikk den til å rulle i riktig retning :)
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    IMG_20190224_175938.jpg

    Hei igjen Oh-BeBe.
    Takk for gjestfrihet i dag.
    Lærerik dag.
    SclaLars hadde som du påpekte en bass som var godt over snittet bra. Jeg hadde nok rattet inn litt mer eq i bunn. Men det er meg.
    Mikro anlegg i stua di var smooth. Vært spennende å høre hva som bor i det anlegget med større amp..
    Lærte også at du som meg har giftet deg oppover. Hyggelig kone du har.
    Jeg fikk også gjort ferdig forgasserne. Choke var Feil justert. Intrikat system med vipper og kammer som skal løfte stempler som var way off!
    Deilig å huke av på listen. Ingen flere problemer eller ting som satt fast.
    En annen ting jeg lærte i dag. Kona (mi) nevnte at du var stor og hard å ha i hånden.:confused: Jeg har ikke tørt å spørre hva hu mente med det.. Hehe
    Men, det gikk opp et lys for meg i dag. Der var faktisk hånden din hun mente.. Jeg glemte at du har arbeidsnever.. :)
    /A
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    ArildD;
    Vi har nok litt forskjellige forventninger og preferanser lydmessig, men jeg tilskriver dette raust at du er tidlig i livet og jeg i motsatt ende. Klokskap vokser etterhvert, så ingen grunn til panikk. På damesiden skjønner jeg derimot at du har fått med deg litt, selv om du ikke har greid å løpe fra potteringen.

    Hyggelige gutter, begge to - de som kom på besøk - det var en fin start på søndagen. Vi koste oss jo litt?

    Hva angår den gifte dama du bor sammen med, så er det best at vi lar det hvile der. Jeg er ikke helt overbevist om det var det hun mente, men vi lar det hvile.....

    Takk for at dere tok dere tiden til å komme på visitt. Og takk for at du legger sjela di i Hondan - mye senjaglede venter i det maskineriet.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sinkejiggeriet fra før trengte noen tilpasninger. Tversoverne ble for udelikate og jeg gadd ikke legge energi i disse klossene med innebygde magneter - de hadde blitt for ustabile med for kort anleggsflate.

    04.jpg



    I stedet fiser jeg ut noen skiver med fixerte vinkler - noen totalt unødvendige og noen som som oftest brukes når man sinker og kapper.

    1.jpg



    Disse får funksjon som linealer under påtegning av skråer og festes etter behov til en fix

    2.JPG



    Og de brukes til å justere den skråstillbare sageguiden. Anleggsflaten er mangedobbelt lengre enn de jeg hadde tenkt å stjele deignet fra og vil gi et betydelig bedre anhold. Kraftige magneter er introdusert her også. Tror denne løsningen blir way bedre.

    3.JPG



    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    ArildD;
    Vi har nok litt forskjellige forventninger og preferanser lydmessig, men jeg tilskriver dette raust at du er tidlig i livet og jeg i motsatt ende. Klokskap vokser etterhvert, så ingen grunn til panikk. På damesiden skjønner jeg derimot at du har fått med deg litt, selv om du ikke har greid å løpe fra potteringen.

    Hyggelige gutter, begge to - de som kom på besøk - det var en fin start på søndagen. Vi koste oss jo litt?

    Takk for at dere tok dere tiden til å komme på visitt. Og takk for at du legger sjela di i Hondan - mye senjaglede venter i det maskineriet.
    BB
    Underholdene Hr BB!
    Så vidt jeg vet. Dine foreldre hadda 188kr i mnd da jeg ble født. Og du kjørte rundt på en slik.. :
    042s9YymHk1f.jpg

    Skiller ikke SÅ mange år mellom oss.. At jeg er umoden, og har litt annerledes smak er en annen historie. :)
    Du har rett, det var hyggelig på Søndag. Kommer gjerne tilbake når du har fått liv i bassen... Litt vekter på slavene så kommer de seg !
    +1 ved besøk. Er et triks jeg bruker. Ta med Bjørn når jeg skal score poeng og ikke fremstå for rar..Han satte også pris på seansen hos både deg og Lars. Jeg har også kommet meg over at det ble servert traktekaffe. Ny opplevelse. ;)
    Ser frem til de kommende garasje øktene mine. Det er ikke stort av deler som mangler til din SS 400 nå :) Den blir nydelig.
    Lykke til med alle din mangfoldige og spennende prosjekter !!
    /A
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Crossmasteren!
    Jeg hadde den første med bare langsadel og uten gir. 395 kroner i 1967. Tror jeg har ramma og styret ennå.

    Eksosen er kommet ser jeg. Håper at du ikke, som du frykter, gjør meg til Senja minst attråverdige!
    Jeg hviler mine skuldre på deg.

    Bjørn var en dugnadens kar. Hils.

    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn