Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    De kubene ble skikkelig tøffe.
    Har du fått testet noe lyd på dem enda? Var litt knotete å få en god respons på dem. Håper det ble gode greier.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei Thomas.
    Nei, Thomas, ikke kommet så langt ennå men kassene står og tripper.
    Har blåst og buet inn i porten og det låter så deiiili'. Utrolig at en så liten kasse kan bromme sånn.
    Ikke så mye som skal til, egentlig, før et uttrykk skifter til et annet (gammelt jungelordtak).
    BB
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Sluk;
    Ikke noe i mitt eie stikker ut lenger. Men det er nok litt paranoia at en høvel ikke kan stå sålen på en trehøvelbenk. Tanna skal jo tåle kontakt med tre. Det er når situasjonen går over styr og alskens rart havner under høvelen at det går galt. Hvis man prøver å være effektiv og slenger høvelen fra seg på sida, kan det også gå galt. Den "laterale" stillemekanismen kan da ugjøre seg og høvelen tar plutselig mer på venstresida enn det den gjorde nettopp.

    Men jeg har det som deg - høvelen legges alltid på sida når den ikke brukes - klarer rett og slett ikke ladevær, særing som jeg er.

    Ja, kjøpt for egen regning og risiko.

    BB
    Legenden Paul Sellers er inne på det samme i en video jeg så for litt siden. Han setter helst høvelen rett ned istedet for på siden for å unngå det du nevner her. Enkelte har en tendens til å bli hysteriske for de minste småting. Heeeelt ulikt det vi kjenner fra hifi-hobbyen... :rolleyes:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, det stikk motsatte (smiletryne)!

    Poenget er jo å holde verktøyet unna alskens farer og det synes jeg er helt greit.
    Selv legger jeg alltid høvlene sideveis - skjønner ikke hvorfor men klarer ikke legge det av meg - vil kanskje ikke?
    Høvdingen (min far) og hans far gjorde aldri det og jeg tror ikke jeg unngikk tyn for mange, mange år siden.

    Har gått en runde nå med å rette opp alle baksidene på de nye tappjerna.
    Først har jeg våtslipt med 150 og 240 korning (våtpapir og vann) på glassplate.
    Så har jeg brynt de opp på Shapton med 500 og 2000 og til slutt polért med 8000.
    En helvetes jobb med kryobehandlet stål og jeg ser at jeg på noen må en runde til. Trøsta får værra at etterhvert så blir det færre og færre som må tas opp igjen. Heldigvis har alle vært konkave og ikke konvekse langsetter klinga, så det gjør jo hele jobben enklere. Gøy er det okke som, å ha en haug med superskarpe klinger i skuffa, trøster jeg meg med underveis.

    LFL;
    Paul Sellers er en råtass som er fullstendig ujålete. Ikkeno' plass for dikkedarer. Bare se på hvordan han drar opp skjerpe på høvelståla sine. Uten megastore baller som er fjellstøtt jorda, gjør du ikke dette. Respekt for de gutta, må jeg si.

    For oss fisler, er Lie-Nielsens videoer helt innertier. Jeg skal bryne både høvelstål og tappjern etter den metoden de viser - minimalt med albuegris og superkjapp kur. En bitteliten microbevel på oversiden av høvelståla og en tilsvarende liten på eggsida til tappjerna.

    BB
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Stilige de små høyttalerne, men synd at skolen setter begrensningen på 500kr. Et godt alternativ må vel være å bruke fulltoneelementer istedenfor en toveis? Da slipper du jo kostnader på to av elementene pluss delefilter.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    LandIsland;
    Det er jeg som setter disse grensene for disse og de andre. Er åpen for å strekke rammene om jeg må men da beveger jeg meg litt vekk fra det som var intensjonen.
    Sk. fulltoner har jeg liten tro på i så små kasser om man vil ha nogenlunde output nedover. Da er det i min bok bedre å la det gå toveis med en eller kanskje to dedikerte bassdrivere for å få god nok følsomhet, dele så pass lavt at man kommer unna med relativt enkle filter. Spredningskarakteristikk er også et tema. En bassdriver foran og en bak kan lage god moro i så måte og i tillegg så utlignes bevegelsesenergien iom at membranene går motsatt vei.

    Et godt konstruert filter er snarere en fordel for et sånt system enn en ulempe. Uansett så må alle bredbandere ha en korreksjon ift baffel for å yte optimalt.

    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    @BB Godt å ha deg tilbake. Ser frem til å se dine idéer filosofert over, til tegnet og ferdig stillt på rekord tid. Dog litt grinete blir jeg nok
    (les sjalu) over hva du får til på rekord tid!
    Blir morrrro med litt høyoktan tempo på Teknikk tråden igjen. :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    ArildD;
    En gammel mann har sine begrensninger - godt du har tålamod.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tar noen venteskjær mens ting skaper seg selv og konser om kjøkkenet til yndlingsdattera. Alle skapmoduler er ferdige bortsett fra to hjørneluringer som jeg nok får vridd skallen på. I går ble det oppstabling men turte ikke ikke bråke for mye pga gæmliser rundt og langt fremskreden tid.

    Skrogene er laget av hvitlakkert MDF, skuffebeslagene kommer fra Blum, frontene blir også av MDF men uten håndtak, selve skuffene er av 15 mm bjørk x-fin og benkeplatene blir laget av MDF med Beton Ciré på toppen. Underlimt vask.

    Pga lenger tilbaketrukket sokkel, har jeg fylt inn div felter i eksisterende gulv med div parkettrester. Alltid artig når ny parkett er lagt inntil gammelt kjøkken som blir fjernet. Forståelig at folk ikke demonterer kjøkkenet når nytt gulv skal legges og like spennende hver gang. Samtidig gir denne øvelsen et håp om litt kred til gamlingen som tror han briljerer hver enste gang.

    6.jpg


    20160905_230626.jpg
    20160905_230648.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Finnes det en quick fix på å beregne gjæringsvinkler på slike pyramider i ulike størrelser?

    Mye flott arbeid og verktøy som presenteres!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Thohaug;
    Bare å komme, Thomas. Men ikkeno' lyd ennå - venter på billigampen fra Kina.

    Ingen quickfix meg bekjent, Freddie.
    Satte skolen på haue i fjor (mattelærerne) og det overrasket meg virkelig at nesten ingen forstod dette at vinklene går i mot stump jo lavere den relative høyden på pyramiden blir. To av de mest ambisiøse tok oppdraget når jeg hadde disset skolekompetansen nok. Jeg fikk en tabell der de hadde regnet ut en haug med grunnlinje- /høydeforhold. Fnt ikke denne i farta, så det ble prøve og feile 42, 41, 39 grader og ennå er jeg ikke i mål. Tror jeg lander tett på 38-tallet for denne til slutt.

    Godt iblant, å leke litt med utfordringene som ligger i odde vinkler. Fint også, etterpå, å spankulere rundt og sole seg og ikke stresse med å fortelle om omveiene.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Glimrende! Den har jeg sett etter.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.341
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da jeg konstruerte mine egen HT ca 1990 ( Ligner veldig på Respons Grand, men det var ikke inspirasjonen), så var det god gammeldags projeksjonstegning på brett, - standardpensum i matte på gamle reallinja.....
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sneisen lenke, Audiodidakt. Tasen tukk, som han sa...

    Johan-Kr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Autodidakt;
    Fantastisk - Mamma Fra Himmelen!
    Nydelig, sa brura.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Kudos Kubos

    Et bittelite mellomspill - Kubene som det antakelig ikke blir så mange av - nye greier har tatt plassen inni skallen.
    De skal imidlertid få sitt lille filter slik at de kan glede en gammel stuttjukk tvitutling ei litta stund

    P1030041.jpg
    P1030042.jpg

    P1030043.jpg
    P1030044.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tyttus;
    Jeg har jo himmelhøye forventninger til de som du har blitt belemret med.
    Prøver du å vri deg unna, Din Smarte Luring?
    BB
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Både smart og luring, det krever sin mann det ;D
    Jeg lurer ingen, men synes de nusselige kantvridde fortjente en bedre sjebne enn et enslig liv på kammerset med stuttkuken
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tytte;
    Du har både overtalt og skremt meg så jeg tar nok Tiltingene med meg videre men må gjøre et eller to sprell for å få de dit jeg vil aæstetisk. Har allerede en plan om tre pinnebein i messing eller noe polért, noe. Hvit lakk er jeg drit lei av - sliter noe forferdelig med sliping og småsiging. Tror det blir mye finért i zebrano og nøtt framover. Et strøk lakk etterpå og tjallabang, ferdig.

    Fikk satt meg og kost meg med blåtannoppkobling og youtubemusikk. Sjitartig og kan nesten ikke vente til ongan kommer i morgen og kan bruke dette fra fonene sine. Tok tom et bilde til dere, men hva hjelper det når aprogatifotrografatet ligger på kontoret.

    Forleøpig spiller kun basserne så langt opp de greier. Bra dynamikk fra sånne smålørver - ikke over middelsstreken men nok til at noen kom glidende når det gikk for full pupp.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Spiller av hele Livets Lyst - morro for onga!

    P1030059.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, Anders - men nå gjør du det mye, mye vææærre.
    Og Takk.
    BB
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Neida, det blir først mye verre når jeg slenger inn et hint om å lage noe som kan minne om en mikro-Avalon.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    For en ofseleg fantasi du har! Noe slikt er ikke i nærheten av mine tanker :rolleyes:
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    For en ofseleg fantasi du har! Noe slikt er ikke i nærheten av mine tanker :rolleyes:
    Huff haha beklager den sterkt altså, tok å slettet den posten da jeg innså hvor upassende den var...beklager igjen! :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Smekk på lanken, Sluk!
    Borte et øyeblikk og så går det helt av hengsla.
    Forslag til nye SLO - SLotted Opening?

    nait$;
    Hadde det vært flere som deg......

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Smekk? Hvorfor det? Her får du flotte forslag til nye designs også er det ikke bra nok? Ingen parallelle sider (stående bølger unngås) flott avrundet topp, fullsymmetrisk driverplassering og tilnærmet linjekilde - alles! Enda er du ikke fornøyd.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Smekk på lanken, Sluk!
    Borte et øyeblikk og så går det helt av hengsla.
    Forslag til nye SLO - SLotted Opening?

    nait$;
    Hadde det vært flere som deg......

    BB
    Fant ut at det var lurt at jeg tok en liten "timout" med hodet på puten. Fantasien og humoren får en liten vri når man er supertrøtt. Utilregnelig i gjerningsøyeblikket kan vi kanskje si og Sluket hadde ingenting med det å gjøre. Så du kan godt stryke lanken hans igjen ;)

    ....hadde det ikke gått så bra på jordkloden hehehe :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn