Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du kjørt dette programmet? Dirac Live Calibration Tool v1.1.0 Setup.exe (kan være en nyere versjon) som du lastet ned fra miniDSP kontoen din da jeg var hos deg?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Jeg har avinstallert og reinstallert, men jeg tror jeg har et passordproblem.
    Har kontaktet miniDSP og ber til gudene.
    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    De skriver at det ikke er samme konto du logger på hos miniDSP og Live calibration som er Dirac.se Da satser vi på supperot hos miniDSP. De var veldig hjelpsomme da min PWR-ICE125 slo seg vrang. Tok du kontakt direkte eller via forumet?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Sendte spørsmål direkte - får håpe de er våkne.
    Tungvindt, egentlig, at det ikke er en mulighet for å få tilsendt passordgreiene momentant via et valg fra nettsidene til miniDSP.
    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Klokka er 1330 der nede, så de burde svare snart:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Jeg fikk svar i fra dem med en link til å resette passordet - fikk en link til en av Dirac's sider. Kommer likevel ikke inn pga at jeg får beskjed om trial-versjon. Jeg kom enkelt rundt dette ved å avinstallere programmet og så reinstallere moroa (heldigvis er dette en liten exe-fil, så det gikk fort), logge inn og da var alt plutselig oppe igjen.

    Men neste gang jeg åpnet programmet fikk jeg samme beskjed igjen....

    Ny mail, denne gang til Dirac, men svaret derfra var nedslående, mildest talt. For det første ble jeg nesten irettesatt fordi jeg skrev på norsk - de ville heller ha korrespondansen på engelsk for å unngå misforståelser. Dernest så var dette ikke deres ansvar. Det siste kan jeg forstå, men tror likevel ikke at det hadde kostet grabben mange kalorier å gi meg et hint om prosedyren for å omgå dette problemet.

    I stedet sitter de igjen med, riktig nok en perifer, kunde, som kjenner at han begynner å slite med kvalmen og fått noen ekle bilder inni skallen det skal bli vanskelig å viske ut.

    Vi får se om det kommer et svar på en relativt patroniserende mail som gikk herfra og over Kjølen for litt siden.

    Nu, jävlar, nu kör vi - Audiolense eller noe annet lurt blir det neste - aldri mer Dirac om jeg møtes med den största möjliga tystnaden eller får et lite forklarende svar - dette inntrykket blir vanskelig å viske ut.

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var kjedelige greier, jeg er usikker på om jeg rekker å komme innom deg før helgen. Jeg skal sjekke litt med min og sjefens kalender. Dette skal vi klare!!!!
    Ingen tvil om at det er godt å ha Bernt som er mannen bak Audiolense lett tilgjengelig. Han svarer prompte og med ekstrem innsikt. Til det store hornoppsettet er nok Audiolense med et skikkelig mangekanals lydkort veien å gå:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Uansett, så er ikke Diracen ment for å stå i de store systemet, det kommer en av gutta til å sette opp via miniDSPen.
    Det er til de andre, mindre oppsettene, med flere begrensninger at den kan komme til sin rett (eller for den saks skyld en Audiolense om man hadde hatt denne).

    Jeg er nok mere ute etter den minst mulig jigglete løsningen der man kjører enkle prosedyrer - prøver å bevege meg så mye som mulig over i et selvhjulpen situasjon. Forferdelig grusomt enkelt å kjøre åtte-ni målepunkter kun mot en targetkurve og så leke med enkel voicing etter smak og behag og dagsform.

    Jeg har lyst til å slå et slag for basskontrollen - det er vel stort sett kun på AV-utstyr at "tonekontroller" er stuerent.

    Store høyttalersystem leverer den dype bassen. Er man i den situasjonen bassmembranarealet og kassevolum er begrenset, blir bassen deretter - uansett hva man døtter foran, bak eller mellom. Hadde man bare hatt en liten basskontroll, bare en bitteliten knott som nesten ikke syntes, hadde mange av de fleste enkelt kunnet ditchet allverdens hjørneplasserte subber og den dritten sånt drar med seg. Alt ville ha kommet fra et sted - problemet løst!

    Derfor jukser jeg med hvitingene. Du så det selv - grafene ligger noen sider foran her. Systemet måler relativt bra - førti liter BR og en åttetommer fra Seas. MEN jeg kjører via en Revox fra åttitallet - og den har tonekontroll. Det er dette som gjør anlegget levelig eller ulevelig - ikke perfekt, men kjempelett å få fot til.

    Her kommer Diracen inn - det skal bli artig å høre hvor godt det kommer til å låte med den innkoblet. Vi hørte jo begge meget godt hvordan det låt med Audiolensen innkoblet. Det var forskjell det!

    Jeg ble så heit nå, at nå tror jeg at jeg må komme meg hjem, jage ut katta og bikkja og Henne og sette meg ned med boksen min.

    Her skal det faen meg fyres.

    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har lyst til å slå et slag for basskontrollen - det er vel stort sett kun på AV-utstyr at "tonekontroller" er stuerent.

    Store høyttalersystem leverer den dype bassen. Er man i den situasjonen bassmembranarealet og kassevolum er begrenset, blir bassen deretter - uansett hva man døtter foran, bak eller mellom. Hadde man bare hatt en liten basskontroll, bare en bitteliten knott som nesten ikke syntes, hadde mange av de fleste enkelt kunnet ditchet allverdens hjørneplasserte subber og den dritten sånt drar med seg. Alt ville ha kommet fra et sted - problemet løst!
    Jeg tror/synes at dette også er mulig å få til med mindre systemer. Med eller uten tonekontroll"juks".
    Det som da svikter er evnen til å spille høyt. Her hime er det sånn at selv ikke subber lager noe morsommere lyd, og når jeg kommer på øreblønivå så henger ikke forsterker og høyttalere med uansett. Det er noen hzer der nede som kommer frem med subbadurer, men det er ikke der nede moroa skjer IMO.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Med Diracen kan du lage en fire trinns basskontroll:) Jeg fant ikke noe bedre target en default da jeg testet Dirac, så med den som utgangspunkt kan du legge på tre trinn med 2dB fra ca 150Hz:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    RoDa;
    Se der, ja - smaken og baken - det er fint.
    Jeg tenker mest i bunnen av ørebløskalaen - loudnessknappen var en velsignelse i hine hårde dage.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Mange forstyrrelser i dag - fikk kun limt en bakvegg på

    905.jpg



    Fresing av elementhull i de to baflene

    906.jpg


    907.jpg



    Venner meg aldri til det - Festool krever voksen tilskruing av stoppere - atter en gang sank det dypt, dypt.
    Heldigvis ble en tynn kant igjen som kan brukes som forskaling når det skal glassfibersparkles.
    Sparkel, min allerbeste venn

    908.jpg


    BB
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg har lyst til å slå et slag for basskontrollen - det er vel stort sett kun på AV-utstyr at "tonekontroller" er stuerent.

    Store høyttalersystem leverer den dype bassen. Er man i den situasjonen bassmembranarealet og kassevolum er begrenset, blir bassen deretter - uansett hva man døtter foran, bak eller mellom. Hadde man bare hatt en liten basskontroll, bare en bitteliten knott som nesten ikke syntes, hadde mange av de fleste enkelt kunnet ditchet allverdens hjørneplasserte subber og den dritten sånt drar med seg. Alt ville ha kommet fra et sted - problemet løst!
    Jeg tror/synes at dette også er mulig å få til med mindre systemer. Med eller uten tonekontroll"juks".
    Det som da svikter er evnen til å spille høyt. Her hime er det sånn at selv ikke subber lager noe morsommere lyd, og når jeg kommer på øreblønivå så henger ikke forsterker og høyttalere med uansett. Det er noen hzer der nede som kommer frem med subbadurer, men det er ikke der nede moroa skjer IMO.
    Helt enig i dette, men det aller beste er å ha alt, og da mener jeg alt med kontroll. Ikke så lett men jeg prøver. Det jeg har nå flytter 4 ganger mer luft en det du hørte på, helt nederst, det er 12 db det....... ikke så mye:)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Nytter ikke og lære gamle bikkjer og sitte........ :rolleyes: sparkel er og blir no dritt... blir aldri godt nok :mad:

    Eller så er det morsomt og se finering... det er noe som er virkelig artig og holde på med....

    Hva er din erfaring med høytrykslaminat? DET burde være noe for fler her inne og kunne ta på fronter osv... og ikke så gæli og lage modul løsninger for og "endre" finish/design på sine ting......
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Merkelig med festoolen på akkurat det område der. Supre freser med mye fint tilbehør og lure løsninger, men ikke bra at de synker på den måten. Ser ut som det bare er på den ene heldigvis
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RoDa;
    Se der, ja - smaken og baken - det er fint.
    Jeg tenker mest i bunnen av ørebløskalaen - loudnessknappen var en velsignelse i hine hårde dage.
    BB
    Jepps, og den var +10dB ved 100Hz og ved 10.000Hz. Ikke noe subbadur der. ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har lyst til å slå et slag for basskontrollen - det er vel stort sett kun på AV-utstyr at "tonekontroller" er stuerent.

    Store høyttalersystem leverer den dype bassen. Er man i den situasjonen bassmembranarealet og kassevolum er begrenset, blir bassen deretter - uansett hva man døtter foran, bak eller mellom. Hadde man bare hatt en liten basskontroll, bare en bitteliten knott som nesten ikke syntes, hadde mange av de fleste enkelt kunnet ditchet allverdens hjørneplasserte subber og den dritten sånt drar med seg. Alt ville ha kommet fra et sted - problemet løst!
    Jeg tror/synes at dette også er mulig å få til med mindre systemer. Med eller uten tonekontroll"juks".
    Det som da svikter er evnen til å spille høyt. Her hime er det sånn at selv ikke subber lager noe morsommere lyd, og når jeg kommer på øreblønivå så henger ikke forsterker og høyttalere med uansett. Det er noen hzer der nede som kommer frem med subbadurer, men det er ikke der nede moroa skjer IMO.
    Helt enig i dette, men det aller beste er å ha alt, og da mener jeg alt med kontroll. Ikke så lett men jeg prøver. Det jeg har nå flytter 4 ganger mer luft en det du hørte på, helt nederst, det er 12 db det....... ikke så mye:)
    Du hadde fått det til, og nå får du det nok enda tillere. 8)
    Det som du gjør er å ta den helt ut der nede, og jeg tror faktisk det er hva som må til dersom det skal være vits.
    Masse masse masse (masse!!) headroom i både elementer og amper. Da kan du både spille høyt og spille med kontroll.
    Holder det å spille lavt så holder det med mindre både elementer og amper, men da må man evne å holde igjen.
    Se på gutta som har hørt på saker i NL, det funker det også så lenge musikken og lydnivået er edruelig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei BB, ser du er midt oppi den PMen jeg sendte for ca et halvår siden. Håper du finner en løsning på det!
    Er usikker på hvor godt impulsressponskorreksjoner egentlig fungerer på horn. Tror kanskje det er like greit å holde det unna det store systemet som du har tenkt.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Atle;
    Egentlig ikke allverdens vits i å introdusere alt for mye mikkmakk, men jeg kommer nok til å prøve det også på loftet - for artighets skyld.
    Vi to kan jo ta en test når tutene er voicet - tar bare et halvt minutt å svitsje når målingene først er unnagjort.

    Men som sagt - det er foran de som står nede og de andre småsystemene som kommer, denne boksen er ervervet til.

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er ettermiddagen din i dag, vil du ha et kort Dirachjelpebesøk?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar;
    Jeg vil!
    Og så kan vi jo ta en kaffe på Loftet også. Rekker ikke smøre Vestlandslefsa, bare så guttongen vet det.
    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Fikk dere skikk på diraccen?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jett om, tror ikke OB-BB blir tilsnakkenes på et par dager:) Vi prøvde først nede på hvitingene, meget bra, men oppe, helt vilt. Dette var ikke sundt for meg, maken til trøkk og livefølse har jeg ikke opplevd før. Han kommer sikkert tilbake med en fargerik beskrivelse som bare OB-BB kan:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Johan;
    Du må ta deg en tur. Atle var sjepisk til å bruke Diracen i serie med miniDSPen men han må nok spise et eller annet for dette fungerte helt fantastisk.

    Først kjørte vi boksen på hvitingene nede - helt nydelig og kontrollert og fullstendig sammenheng hele veien. Rått!

    Ette ren liten fellesdugnad var PC, Dirac og klemmeboken oppe. Samme prosedyre som nede - ni målepunkter rundt der skallen skal sitte under lytting - maks fem minutter og ut med USB-ledningen og Diracen er by its own.

    Impulskontrollen har jeg ennå ikke kontroll over - det får vente til Grelv dukker opp.

    Okke som, så fyrte vi dyret og jeg kan garantere - det har alltid lått her oppe som det låter nå. Denne boksen, eller noe tilsvarende, er en må-ha ting som du må ta med deg på flyttelasset.

    BB

    PS
    OK, Vidar - nå sitter jeg nede og tømmer gjellene og skifter undertøy. Har fått i meg tre brødskiver med penøttsmør og ei med Ha-På og kryper opp igjen når jeg har kvittet meg med vertigoen. Neiognei, Vidar - detta var artig.
    Fy Faen.

    DS
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Herlig å høre du har fått ljud OB!

    Midt i pakkestresset må jeg seile en tur til Skagen. Blir borte til ca tirsdag, så finner vi en dag.
    Har du fått nivåjustert hele rakkelet? Og er dirakk kobla sammen med minidsp?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jeg har beholdt delefrekvensene fra det forrige systemet, men skjønner ikke så mye av tids- og fasekorrigering, så det får stå ugjort inntil videre.
    Alle PEQene (Parametrisk EQ) er disablet og det tror jeg er et greit utgangspunkt.

    DSPen tok seg av alt dette, og det skal bli spennende å høre hva kyndige fingre kan forbedre. Alt er koblet sammen - det fungerer garantert for deg også.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.298
    Torget vurderinger
    23
    Nå må vel Sytfrid (aka Henne) holde fred - loftet ble jo riktig så strømlinjeformet og strøkent som man bare kunne drømme om! Ser ut som det låter bra også, og nå kan du dessuten stoppe kjeften på JJ :rolleyes: - du har horna ferdige før han!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sluk;
    Jepp, han gnikker gnur - han gnikker og gnur hele tida, blir aldri ferdig.
    Ny lønsj på Lillestrøm denne uka?
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.298
    Torget vurderinger
    23

    Det hadde vært bæltriveligst som alltid, men har ikke tid før til uka men da er kanskje du på ferie?


    keep-calm-because-schools-out-bitches.png
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kult, kult kult!! Ser ut som en million det der. Gratulerer! :)
    Jeg spiser gjerne ett eller annet så lenge det funker jeg.
    Tar en nett-pause i juli, så kommer ikke til å henge rundt her på en stund. Er i Hellas nå. Plinger på når jeg kommer hjem, så ser vi om jeg rekker deg før ferien, dette må høres.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Atle;
    Flott - håper at du har latt beistet ditt, Glefse være igjen hjemme og tatt med deg haugevis med greske kroner.
    God ferie.
    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk! :) Har nok både det ene og det andre med på tur, men jeg overlever. Merker lite til at stupet nærmer seg for stakkars grekere.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Moro at det skjer litt på lydfronten også:). Dette er en tråd der jeg egentlig ikke har full kontroll på hva som skjer, men er oppsettet oppe å går med IB basser i kneveggen?
    Reiser for tiden rundt for påfyll av musikalske opplevelser, siden alt står stiller her, så en lytt her høres lurt ut.
    Skal opp til Morten i nærmeste framtid på et lite snekkeroppdrag, kanskje det kunne passe med litt påfyll da?

    Tor
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    8x12_Tor;
    Det hadde vært gruselig koselig - begynte å glede meg allerede.

    Om Roald og Morten (navnet hans passer ham egentlig ikke - vi kaller småfisk for Mort, eller i bestemt form, morten - han er jo ikke akkurat liten! - bare en tanke som slo meg) ikke er inne i en furteperiode og ikke blir kvalme av nordlendinger, er de også innbjudna - slik at dere kan spleise på bensinpengene, tenker jeg.

    Vælkømmin og når omtrent?

    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn