Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Er litt kraftig mønster på en måte, men deilig liv i sebranoen...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja. mønstret er særdeles synlig men gir også brukbart med liv.

    Et taktisk valg, trodde jeg fordi jeg skal gjøre en makeover på stue, kjøkken og gang, og da hadde jeg tenkt å introdusere dette treslaget i en TV-vegg som er her slik at høyttalerne kunne "gli inn" litt lettere. Den gang ei, for Henne ville fremdeles ha akryl som vi har fra før - den delen av planen mislykes mao...

    Dette prosjektet går en høyst usikker framtid i dette hjem om jeg ikke finner på noe überlurt.

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Loftet - en langt fremskredet byggedåd!

    Etter en tre timer lang lyttelunsj hos trådstarter i dag er det bare å slå fast følgende;

    Vinner av klassen "betalbar rigg med fullrange lyd / approbert illusjonsgjenskaping" 2015; OB-BB

    Vinner av klassen "uforløst potensiale til "outstanding overall sound by minor tweaks and adjustments" 2015; OB-BB

    Vinner av klassen "most bang for the buck" 2015 - med god margin... OB-BB

    Vinner av klassen "outstanding percentage of total installation by DIY; OB-BB

    Vinner av klassen "most not getting any Xmas cards from exotic cable manufacturers" 2015; OB-BB

    Vinner av klassen "Outstanding listening room Feng Shui and overall great atmosphere" 2015; OB-BB

    Vinner av klassen "hold Sluket unna vaffeljernet for enhver pris, fløte til kaffen er også unødvendig" 2013 -2014-2015; OB-BB


    I tillegg Slukets spesialpris "Anti-kråkereir 2015" for det beste og mest ryddige konseptet for kabling/pluggstandard jeg noen gang har sett. Lett å se at den godeste BB har leflet med prolyd i yngre tertiærtid!


    Med andre ord, en overmåte festlig, innholdsrik og ikke minst gledelig ettermiddag. IB løsningen (som jeg var litt engstelig for ref. tidligere erfaring) satt som et skudd, midrange hornriggen hadde en formidabel detaljeringsgrad og oppløsning likeså resten av oppsettet. Applaus! Det som er å sette fingeren på er ting som garantert kommer på plass med riktige målinger og finjusteringer i nær fremtid, det vet vi.

    Det morsomme er at dette budsjettanlegget er noe av det mest naturtro og lettflytende jeg har hørt, samtidig som denne type lyd ikke kan kjøpes for penger... vel, det KAN det jo, dersom du besitter OB-BB's erfaring, kunnskap, ferdigheter innen MANGE disipliner, instinkt og klokketro på dine egne preferanser hva lyd angår. Sleng så på noen tiår med aktiv konsertgåing, et egnet hus til alt krimskramset og ikke minst guts til å ta i tak med det hele.

    Dette mine herrer - er DIY løftet opp til et meget høyt nivå. Gleder meg til høsten og alle musikkveldene :cool:
     
    Sist redigert:
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Viste ikke at dette med lyd og diy var en konkuranse :confused:

    Heldigvis så sikter jeg ihvertfall ikke mot noen titlene...


    Men betviler ikke at BB har fått det til :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    I disse selvforherligende "Awards" tider er det jammen på tide at vi får vår del av glansen også :D Og hele livet er en eneste stor konkurranse egentlig. Den som har best lyd når han dør, vinner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Ingen hørbare "issues" i det hele tatt, ingen grunn til det heller i et så stort horn. Har hørt en god del slike løsninger hvor diskanten er ført inn i det større hornet, og så langt har jeg ikke kunnet registrere problemer. Arealet dette representerer er forsvinnende lite i dette tilfellet, kanskje så lite som 2-3% effektivt, og dessuten er det fri sikt til senter mellomtonehorn. Som en endelig løsning ville jeg personlig strømlinjeformet konstruksjonen med brakett i metall etc. for minst mulig kobling til hornveggen.

    diskant i horn.png
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hadde også tre meget koselige timer på loftet på søndag. Riktignok litt veksling mellom loftet og terrassen ute.

    Dette oppsettet vil jeg høre mer av, for her var det mye potensiale. En runde av grevl nå så sitter det som støpt.



    Takker for bevertning... du er en jævel med vaffelpressa:), og øllet ditt var så bra at jeg fint skulle klart å drikke flere flasker. Ølkonsumering og litt musikklytting burde vært satt opp som en høstaktivitet.
    Jeg er ingen hornmann, men jeg liker meg sammen med hornfolket.

    Mvh-
    Tor
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sluk;
    Etter sånne ord kommer jeg til å sikte nesegrevet rett på rævsprekken din for evig og alltid. Vi er bonded forever.

    Riggen har garantert et relativt cirka bra mange toner inni seg ennå pluss forhåpentligvis noen dussin som henger fast i veggene og ikke når helt fram. Etter ferien kommer kompetent hjelp innom og drar i de rette knottene, men jeg kan ikke fri meg for å la meg imponere over den lille Dirac-boksen som suger tak i oppsettet fra forrige rigg og lager godlyd i den nye. Anbefales på det varmeste.

    Det blir mange, mange fine høstkvelder framover på Loftet - det garanteres. Nå skal det listes og dører og karmer skal males og så er en lang reise over for denne gangen.

    BB
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Jeg var/er i tvil på min egen løsning med tweeter slik plassert, selvom japsene har gjort dette i en årrekke.

    Føler ihvertfall at jeg ikke driter på dråget med engang ihvertfall.

    Og T.A.... Seff er hornfolket av ytterste kvalitet :rolleyes: Vi er noen jævlær på og juge og skryte oxo;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tor, Roald og Espen;
    Takk til dere også for besøket, spesielt til to av dere dere som er så snille og ta med bergenseren rundt i verden.
    Dere aner ikke hvor godt han har av det!
    Vi satser på at det blir noen kveldssamlinger utover.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Du trenger ikke bekymre deg i det hele tatt, JayJay. Regn på fotavtrykket på T90A kontra 2360. Gevinsten er uansett større enn en eventuell ulempe.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Så ikke noe vafler i dag..:mad: tvert i mot så måtte jeg ha med bakverk for egen regning og risiko! Tror jeg må redigere innlegget en smule...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    JJ;
    Det er de lave skuldrene som trigger meg

    BB;

    Hva er denne greia med "Espen" Det kalte du Morten når vi satt rundt bordet også.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jeg synes Espen er et fint navn som brukes for lite... Sorry til MORTEN.
    Ikke rakk ned på en gammel mann - compassion, Tom, compassion.

    Sluk;
    Jeg hadde jo en halv bolle med røre igjen fra i går i kjøleskapet - hadde glemt det.
    Ikke rakk ned på en gammel mann - compassion, Jan, compassion.

    Puh - nå ble det med ett litt varmt her !

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Det skal brått bli varmere neste gang dersom ikke røra kommer på bordet :mad:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Snille Sluket;
    Denne blemma blir ikke glemt..................
    Skal be om tilgivelse når jeg slipper kveldsbønna og trekke dyna godt over skallen.
    Holder det som botshandling?
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JJ;
    De lave skuldrene skyldes at øremusklene som skal holde dem oppe, er utslitte eller rett og slett blåst i filler av hønnlyd.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Snille Sluket;
    Denne blemma blir ikke glemt..................
    Skal be om tilgivelse når jeg slipper kveldsbønna og trekke dyna godt over skallen.
    Holder det som botshandling?
    BB
    OK da - men kun dersom du inhalerer!!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fy faen, nå går jeg opp og pusser sparkel - og jeg som koste meg med Sommerbåten.
    BB
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Vet... :cool:

    Men jeg lager nok både mer og bedre røre enn BB, tolk det som du vil... eller finn det ut sjæl :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    BTW, kom på en smartere måte å flytte diskanten på, OB - istedenfor å borre et nytt hull nede og sparkle/slipe/male det gamle så kan du ganske enkelt bare dreie hele hornet 180 gr. rundt! :D
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Da kommer den opp/ned fasefeilen som jeg opplevde tidligere hos BB... er en uting at han skal snu horna opp/ned :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Enda verre er det at han har bytta om venstre og høyre horn!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    BTW, kom på en smartere måte å flytte diskanten på, OB - istedenfor å borre et nytt hull nede og sparkle/slipe/male det gamle så kan du ganske enkelt bare dreie hele hornet 180 gr. rundt! :D
    Det prøvde vi - likte det best med diskanten nede
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    @Slukster..

    Rart det blir lyd der i det hele tatt... og dette skryter du av ? :cool:

    Eller fyller du bare på i goodwillbaggenen ?? ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    BTW, kom på en smartere måte å flytte diskanten på, OB - istedenfor å borre et nytt hull nede og sparkle/slipe/male det gamle så kan du ganske enkelt bare dreie hele hornet 180 gr. rundt! :D
    Det prøvde vi - likte det best med diskanten nede
    Det måtte jo en ikke-hornmann til for ikke å catche den der..:rolleyes:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    BTW, kom på en smartere måte å flytte diskanten på, OB - istedenfor å borre et nytt hull nede og sparkle/slipe/male det gamle så kan du ganske enkelt bare dreie hele hornet 180 gr. rundt! :D
    Det prøvde vi - likte det best med diskanten nede
    Det måtte jo en ikke-hornmann til for ikke å catche den der..:rolleyes:
    Prøvde meg bare med litt fakta rundt lyttinga - ikke alltid det treffer like godt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Harde facts er tingen! Diskanten nede er en nobrainer med en så høy rigg. Det burde OB vite nå :rolleyes: Godt dere ledet ham inn på den smale sti!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jeg lagde jo et oppheng for diskanten - hadde ikke sett for meg at det fungerte andre veien.
    Det ble en annerledes klang, som om at noe var off-face - vil anslå ca 180 grader C.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    OB-BB Experimental modell :rolleyes:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    For første gang på lenge skjer det noe som samsvarer med trådtittelen - gulv- og dørlister er iferd med å komme opp og vinduskarmene får sin sårt tiltrengte maling.

    Noen feriebilder fra dagens hendelser

    940.jpg


    941.jpg


    942.jpg


    943.jpg


    944.jpg


    945.jpg


    946.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Åpenbaffeltråden her inne får det til å pirre i vippa...
    Akkurat nå har jeg forferdelig lyst til å ta opp modulplatene mine utover høsten og blåse nytt liv i åpenbaffeldrodlinga fra i fjor.
    Jeg har et lite utvalg av mellomtone- og diskantelementer som jeg kan leke med - kjøpt inn over tid nettopp med tanke på dette prosjektet.

    Aneview-moduler blir det hele veien og jeg regner med å bruke både miniDSP 10x10Hd og Dirac til deling og prosessering. Bittesmå saker og voldsomt fleksibelt. Alt er på plass bortsett fra det endelige systemdesignet og en kompetent bassmodul.

    Det er til det siste - valg av OB-bassere jeg ønsker meg noen innspill til om noen skulle føle for det.

    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn