Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23


    - hornløsninga som skal stå på Loftet permanent.

    Selvbedragets edle kunst :D:D:D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Egentlig rart at ikke stavekontrollen fjerner ordet «permanent» hos deg BB ;D
    Mye lekkert i produksjonen din for tia, men kanskje henne synes at produsenten sjøl er vakrest av alt 8)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, ja, ja - kjenner at utbasuneringen sees grunnløst ubegrunnet ut, men jeg har faktisk kommet til et metningspunkt. En semi-gammel mann må tenke på hva som er best for helsa - også den som sitter inni skallen. Har forferdelig lyst til å lage noen skriverier om faget framover samtidig som at jeg leker meg lenger ned i kjernefaget. Så bare tørk gliset av dere, Storkjefter.

    Du, Bernt, derimot, Du er en grei kar som jeg kommer til å sette min lit til når Audiolense skal fyres. Gleder meg, kjenner jeg.


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Natta i heimen nå, men jeg kom litt skeivt ut med legginga i dag, kjennes det ut som. Har gjort det jeg skulle gjøre i helga, så foler veldig for å bare sitte oppe og sloss litt med tanker rundt Trauet som jeg må få tatt stilling til. En time på øret etter dagens don't og jeg er lys våken.

    Dagen i dag startet med et besøk av eldstegutten med en giraffsliper under den ene armen og huskyen Maiko under den andre. Etter at han hadde slipt sparklinga si fra før i uka, var beskjeden å ringe jentongen som kom og malte tre strøk i takene i stua, gangen, kjøkkenet og soverommet. Hadde virkelig problemer med å holde unna med maskering og kantmalig før rulleekspressen krevde spacen. Et ordentlig familieprosjekt ble dette. Mandag, tror jeg det var, var minstegutten på mandag her og teipet alle skjøtene. Neste dag kom mellomsten og sparklet og neste dag slipte jeg og grunnet. Neste dag kom han tilbake og sparklet siste runde og i dag ble greia ferdig. Henne teipet, ryddet og vasket. Et skikkelig familieprosjekt der jeg konkluderer med at avkommene ikke har hatt vondt av å få lov til bruke hammer og sag. Avslutning med vietnamesiske sommerruller med peanøtt/hoisinsaus. Perfekt dag - kjennes nesten som lille julaften, kjenner jeg nå. Lykke er et annet navn på det samme.

    I formiddag såg takene sånn ut.

    20200201_104400.jpg


    20200201_104407.jpg



    Nå ser stuetaket sånn ut.

    20200201_203241.jpg



    Fredagsmiddagen tok vi på Peppes på Lillestrøm. Der fant jeg en liten luring som jeg måtte ta et lite bilde av. En Radionette Junior på beskjedne 30x20x20cm. Et lite smykke som jeg tror jeg må lage en liten kopi av. Kanskje låne med meg radioen og få avfotografert glassplata for å få den så autentisk som mulig. Kan bli en fin liten kjøkkenradio siden Henne også likte den.

    20200131_163919.jpg



    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Kanskje du kan "konvertere" den til litt mer 60-talls design samtidig? Tror det hadde vært perfekt.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Våken så lenge du også?
    Hva tenkte du på - bildelookalike?
    Det lå forresten en nettbryter igjen på pulten min etter mandagskvelden - skal du innover eller skal jeg sende?

    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Våken så lenge du også?
    Hva tenkte du på - bildelookalike?
    Det lå forresten en nettbryter igjen på pulten min etter mandagskvelden - skal du innover eller skal jeg sende?

    BB
    På 40-50-tallet var jo ting litt sånn grovt og tungt, slik som rammen rundt på den radioen, og gjerne litt avrundet. Formgivingen var overveldende trygg og gjerne med litt innslag av sukkersøtt.

    På 60-tallet ble litt mer utfordrende linjer allemannseie. Skarpere hjørner, slankere linjer, materialer med mer eksponert naturlig tre (som jeg vet du liker), gjerne litt dramatikk også, for eksempel at man lager en firkant mer som en mild likesidet trapes, eller avbuinger av de lange linjene slik som her:

    danish-sideboard-in-teak-hp-hansen-1960s.jpg


    Og slankere formgiving, gjerne fasetterte kanter osv, slik som her:

    mid-century-desk-acorn-o.jpg


    Også kan du jo sette inn en RPI med 7" touch-skjerm som kjører Volumio inni der da.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sender knotten - adresse må jeg ha på PM.

    Tror jeg holder meg til femtitallet fordi disse avrundede hjørnene i kombinasjon med avrundingen andre veien, gir noen fine utfordringer.
    Det med Raspberry er jo genialt! Rett og slett! også utifra et pedagogisk perspektiv. Dette blir nok ikke et ta-med-hjem-prosjekt for hver enkelt elev - jeg må finne en overbygning som gjør at man kan putte det inn i et undervisningsmessig format - kanskje sammen med en oppegående kar på elektro som jobber med akkurat dette feltet. Suvverent, Jørn.

    Hvilken amp og drivere ser du for deg - har jo en bakside på 300x200-ish mm som er nyttbar til en enorm basser mid-diskant kan få hvert sitt hjørne på forsiden om man flytter displayet midt på i front? Fysisk volumknott er fint og sikkert helt nødvendig.

    Bra, Snickers.

    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Tror jeg holder meg til femtitallet fordi disse avrundede hjørnene i kombinasjon med avrundingen andre veien, gir noen fine utfordringer.
    Eventuelt kan du redusere radien slik at uttrykket endres samtidig som stilen blir enda kulere.


    Hvilken amp og drivere ser du for deg - har jo en bakside på 300x200-ish mm som er nyttbar til en enorm basser mid-diskant kan få hvert sitt hjørne på forsiden om man flytter displayet midt på i front? Fysisk volumknott er fint og sikkert helt nødvendig.
    Utseendemessig tror jeg den delingen mellom høyre og venstre med display på ene siden og høyttaler på andre siden er litt av det som gjør den sjarmerende.

    Volumekontroll kan man jo fikse bare med et potmeter i signalveien.

    Så kunne man jo kanskje bare satt inn en ferdig konstruert byggesetthøyttaler (bass/mellomtone, diskant og passivt filter).

    Hvis du vil ha noe som er enkelt, ganske aktivt osv, så kunne du for eksempel kjøpt en slik:
    https://www.parts-express.com/dayto...ifier-with-sub-frequency-adjustment--300-3831

    300-3831_HR_0.jpg


    Så stripper man av frontplata og integrerer knottene i fronten av høyttaleren. Dette gir deg BT og du kan streame fra Raspberry (om du velger å sett inn en slik). Eller du kan velge å bare ha en slik forsterker og utelukkende bruke dette som en BT-høyttaler.

    Så setter man 7"-skjermen rett over, og over der igjen kan man lage en liten grill i sort stoff med plass til en liten fulltone.

    På andre siden kan man ha en grill som minner om den originale modellen. Der setter man en fulltone til, og en subdriver. Filteret kan settes opp til 120Hz og PSU er universal voltage (100-240V).

    Drivere som kan passe bra her er Tectonic TEBM46, Seas FU10, Scan Speak 10F osv.

    Til bass kan du bruke mye rart, det du trenger er "medium sensitivity", men når du har funnet ut hvor stor den skal være er det lettere å foreslå noe konkret.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nydellig, Sniskers - har allerede fått et basstilbud fra en gammel kjenning som jeg skamselløst legger meg bakpå og takker iherdig for.
    Som alt annet i livet mitt, kiler dette seg inn som særs artig å ta fatt på. Får balansere tunga så godt jeg kan og først prøve å gjøre ferdig mellomtonehorna.

    Har fått linjene litt mer på plass ila dagen og bortsett fra å dobbeltsjekke gjæringsvinklene som går i to plan, burde alt være på plass nå.

    Bakre del av tuten blir laget i massive nøttetresstykker - enkle disse, iom at sidene er rette og vinklene forutsigbare. Etter dette skjer det en masse - hornet vider seg ut alle veier. Derfor har jeg valgt å legge lag på lag utovere - eller rettere sagt ramme på ramme. Seks stykker utpå hverandre. Kantete blir det, men så lite at det er en enkel sak å jamne ut toppene med ei formbøyd slipeplate og godt, grovt sandpapir. Utimot hjørnene får jeg lage meg en spesialplate sånn at jeg får med meg disse også.

    Espentrauet 1.jpg


    Espentrauet 2.jpg


    Espentrauet 3.jpg



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fra Skedsmo videregående skole:

    Ungene begynner å få dreisen på tre og plast. Alle har tegnet maler i 1:1 etter målsatte a-firetegninger, brukt maskiner som dimensjonshøvel, båndsag og kantpusser. De fleste har brukt både pusshøvel og rubank og pusset en masse for hånd. Dette er et design fra meg - en kopi av lamper jeg har her i heimen, så de blir ikke særlig utfordret formgivingsmessig - hensikten har vært å gi de et lite dytt framover både materialkunnskaps- og handverksmessig. I tillegg til tre, har de også jonnet med bearbeiding og liming av akryl. Meste skritt i rett eller gal retning blir å koble faenskapet opp mot statsnettet. Artig med litt smell og røyk, tenker jeg, men så langt har det gått bra.

    Neste oppgave, som noen har startet på nå, er å lage et leketøy i tre. Skape et forsvarlig produkt på en forsvarlig måte. Definere hva eleven selv kan gjøre i denne prosessen og hvor læreren behøves. Her vil jeg etterhvert tillate meg å legge ut bilder av noen elevarbeider. Men først lampa....

    20200203_142635.jpg


    20200203_142648.jpg


    20200203_142720.jpg



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Anaviewene begynner virkelig å bli ferdig nå. Etter at merket har gått inn, men det får stå sin prøve. Åtte forsterkere er i boks - klare til å tute og kjøre. Her bilder fra den siste oppløpssida.

    Rundingsfreseren trumfer virkelig. Bare et-par mindre endringer skal gjøres betjeningsmessig og så er vi tre i mål.

    20200203_090857.jpg



    Artig å frese på tidelen sånn at bare et løvtynt sjikt står igjen sånn at det bare er å trykke ut restene. Fordelen med dette, er at senteret beholdes hele veien rundt.

    20200203_090715.jpg


    20200203_090729.jpg


    20200203_090746.jpg


    20200203_090611.jpg


    20200203_090808.jpg


    20200203_140420.jpg


    20200203_142603.jpg



    Her er de ferdige kassene - 16 kanaler tilsammen

    P1060805.jpg


    P1060807.jpg


    P1060818.jpg


    P1060822.jpg


    P1060827.jpg



    BB
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.354
    Sted
    Portugal
    Nå venter jeg spent på hvordan kasser Anaviewene får i mars måned, eller skal de nye brukes helt til april?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fra Skedsmo videregående skole:

    Ungene begynner å få dreisen på tre og plast. Alle har tegnet maler i 1:1 etter målsatte a-firetegninger, brukt maskiner som dimensjonshøvel, båndsag og kantpusser. De fleste har brukt både pusshøvel og rubank og pusset en masse for hånd. Dette er et design fra meg - en kopi av lamper jeg har her i heimen, så de blir ikke særlig utfordret formgivingsmessig - hensikten har vært å gi de et lite dytt framover både materialkunnskaps- og handverksmessig. I tillegg til tre, har de også jonnet med bearbeiding og liming av akryl. Meste skritt i rett eller gal retning blir å koble faenskapet opp mot statsnettet. Artig med litt smell og røyk, tenker jeg, men så langt har det gått bra.

    Neste oppgave, som noen har startet på nå, er å lage et leketøy i tre. Skape et forsvarlig produkt på en forsvarlig måte. Definere hva eleven selv kan gjøre i denne prosessen og hvor læreren behøves. Her vil jeg etterhvert tillate meg å legge ut bilder av noen elevarbeider. Men først lampa....

    Vis vedlegget 569755

    Vis vedlegget 569756

    Vis vedlegget 569757


    BB
    Jeg skulle ønsket at mine barn hadde hatt lærere som hadde brydd seg så mye om å formidle kunnskap som det åpenbart er tilfelle på Skedsmo VGS. De har greid seg bra likevel, men de hadde hatt et lettere utgangspunkt.

    mvh
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Oen;
    Forever!
    Deilig å høre ord fra deg - si ifra når vi skal ta oss el slabberas. Klar for det nårsomhelst.

    tkr;
    Kunne reist Norge Rundt med totimers foredrag om hvordan Intelligenziaen har forkrøplet og kastet handverksutdanninga på dynga etter at Gymnaset og Yrkesskolene gikk i opplag.
    Kunne også foredratt hvordan galskapen får fortsette uforstyrret og sikkert får det inn i all eve.

    BB
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Sløyd var kanskje det faget jeg likte aller best på skolen, selv om materialutvalg og verktøy var høyst begrenset i forhold til det du driver med, Brynjulf. Men det hadde vært enda artigere med en av ditt kaliber som sløydlærer.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bernt;
    Takk for vene ord!

    Det slår meg likevel at det var bra for mange inkl meg at det gikk som det gikk med deg. Høyst sannsynlig hadde vi ikke hatt Audiolense å leke med om du ikke hadde havnet der du havnet. Bare så synd at du er så langt unna og at Sognefjellet er stengt rett som det er, men jeg har jo noen luringer her som forhåpentligvis vil sitte tett inntil meg og kan hjelpe meg med knottinga når det stunder til.

    BB
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Har hatt litt avogpå-forhold til diverse treverktøy. Handhøvler feks, har jeg aldri hatt særlig smøy på. Sikkert mest pga at jeg aldri har fått til å fått justert disse skikkelig.

    Vendepunktet var en gang på en pub på et eller annet Dorf utenfor Hannover, da jeg gikk bort til en kar som satt alene og såg skikkelig misserabel ut og begynte å prate med ham. Mannen såg ut som en tegning fra førtitallet og kunne med god margin ha vært en karakter i Tin Tin. Denne fyren satte meg etterhvert helt ut med sin kunnskap og erfaring.

    På baksiden av visittkortet mitt da, hadde jeg printet et bilde av en Ulmia støthøvel og fra han øynet den, gikk praten helt av seg selv. Det vil si - det var han som prata og jeg som så vidt fikk stikke innom med et eller annet spørsmål på innpusten hans. For det første, så ble han så glad over bildet og for det andre så ble han interessert i å snakke med meg fordi så få utlendinger hadde sans for treverktøy. Jeg hadde det som sagt ikke da - syntes bare at Ulmiaen såg så koselig ut, men jeg valgte å spille med på antagelsene hans. Jeg fikk en masse bagasje med meg hjem som jeg innimellom må tenke på og stadig ofytere dykke dypere ned i.

    Som en slutt på denne lille historien min, må jeg fortelle litt om til om ham også. I dag, eller rettere sagt da (- og jeg aner ikke hva skapningen gjør i dag), fra å ha bygget trebåter ved og for bruk på Østersjøen, eide han på det tidspunktet et lite firma i Bayern som tilvirket racingkomponenter for Ferrari, BMW og Mercedes i alskens komposittmaterialer. Litt av en crossover, tenkte jeg da. I dag skjønner jeg mye mere, og ser godt hvordan et godt håndlag, kreativitet og engasjement kan føre oss over fra det ene til det andre. Mange av dere kjenner dere igjen i dette - de allerfleste, vil jeg tro. Og det er dette jeg er på jakt etter i arbeidet mitt. Det handler ikke om hvor mye du stråler den første tida - heller glansen i den når våren kvitrer. Jeg vurderer derfor sjelden elevene ut ifra hva de eksakt produserer men mye mer hvor de er på vei - hvilken interesse de har for å gjøre et eller annet og hvor mange relevante albuegriser de legger med i opptreden sin innafor veggene mine.

    Aldri gi en prøve på ukjent stoff, dvs den første gangen de lager en ting. La de få øve seg (så mange ganger det er rom for) og SÅ sette karakter på det siste produktet. Der dette er høyst nødvendig. Den viktigste bevisstgjøringen skjer helt sikkert muntlig mellom elev og lærer - egenvurdering og dybdevurdering som vi alltid har drevet med i yrkesskolen. Eleven har alltid den mest egenkritiske røsten om dette blir gjort riktig - lærerens fremste oppgave er som oftest å dra vurderingen oppover. Det er min erfaring. Karakterer på et ark blir aldri noe annet i mine øyne enn et verktøy for skolen på å få til den formatteringen den så gudsjammerlig streber etter. En tallkaraktér, hva sier den? I forhold til en forklaring?

    Nok bullshit - for de fleste....

    I alle fall, så hadde jeg med meg go'kompisen min ned på verkstedet i går kveld. Go'kompis er han ikke bare fordi han er renslig, men også fordi han er en kar med svære ambisjoner for handverksfagene i ungdomsskolen. Helt uavhengig av Skoleverket for øvrig har han fått ledelsen med på å bruke en masse penger på det som etterhvert er blitt kalt Arbeidslivsfag. Nye lokaler - med hundrevis av gratistimer for kommunen for egen regning - er nå nesten klare, så nå håper jeg at RB og alt av media vet sin besøkelsestid og dekker begivenheten.... Tror det er det første av sitt slag i landet. Og det skjer i Tæruddalen på Skedsmo!

    I alle fall, så hadde jeg noen klosser eik liggende å slenge etter Høvvelbenken. Tida var for kort til å ta tak i denne, så klossene fikk unngjelde. Litt kløyving, lapping og findimensjonering, så endte jeg opp med denne haugen:

    1.jpg



    Disse skal formes til Cam clamps - på godt norsk, Kamklemmer. Jeg bruker en luring fra Durøret som rettesnor. Gjør noen små, lokale tilpasninger som passer hodet mitt best. Men stort sett blir mine like hans. Eik i stedet for ask, i stedet for messingsplinter bruker jeg noen dingser jeg vet hvor jeg får kjøpt men ikke vet hva heter, gjør en litt annen fjær. ellers stort sett likt. Durøret til gubben:

    https://youtu.be/mRI4dszi4wo


    og en liten funksjonell tegning til slutt:

    Cam Clamp.jpg



    I denne omgangen lager jeg noen få - i tre-fire størrelser for å teste ut. Senere kompletterer jeg til ønsket antall og kjeftåpning. Poenget er at disse er meget smarte, vrir materialet lite under oppspenning, er enhands og ikke minst, er grisebillige. Og så er de litt koselige også, ikke sant?


    BB
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Sånne har jeg også lyst til å lage! Hadde vært veldig kjekt å ha en samling i forskjellige størrelser når jeg bygger gitarer og sånt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Camclamps er mye brukt blant gitarbyggere, og har en del fordeler- bl.a. blir vanligvis ikke presset så stort som det ofte blir med vanlige tvinger. Mange overvurderer hvor mye press som trengs ved liming, og ender med å "utsulte" fugen da mesteparten av limet blir skviset ut... Jeg vet jeg har ferdige tegninger på camclamps et sted, men etter flere PCer begynner "arkivet å bli "litt" uoversiktlig...

    BB- var det fjærsplinter du tenkte på ? Satt forresten å leste på et snekkerforum her om kvelden, om en fyr som drev å innredet verksted i heimen.. han hengte opp skap med såkalte "french cleats".... sånn ca 300 skråskjærte lekter som griper i hverandre..... men hva svarte F@ heter det på norsk?? Savner et norske forum for "fiklesnekring", men det er nok for få av oss....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Riktig, Aurora - brukes mye av gitarbyggere. Nå snart også av en til, ser det ut som - fra sikkert den mest sympatiske byen i Norge. Legger ut noen målsatte tegninger når jeg har testet ut de første. Riktig også, det du sier om presstrykk og for stort presstrykk - selv om det nok skal et ganske så stort trykk og høy densitet i treet for å tørke ut fuga.

    Det råder mange feiloppfatninger rundt i kollegiet mitt. Mye av dette skyldes at de ikke aldri har prøvd ut variantene selv. For det første er limet vi bruker i dag, utrolig mye bedre på de fleste områder enn de limtypene som ble brukt før PVAc landet i Norge. Likevel hadde horn- og beinlimet/glutinlimet sine ubestridte kvaliteter når det gjaldt liming under lavt trykk.

    Sjekk ut hvor sterk fuga blir bare ved å gni trebitene mot hverandre til lufta blir borte. Tørk av utpresset lim - ferdig på ti sekund. Gjæringer det samme. Overraskende også butt i butt, selv om denne sammenføyningen er komplett ubrukelig.

    Det viktigste med all liming er at fugene er støvfrie og ferske. Etter 24 timer halveres styrken, mest pga harpiksutfall og litt pga støving.

    Fjærsplinter høres ut som et perfekt navn - 5x20mm er det som gjelder. Får gjøre meg en tur innom Tools eller Wurth i morgen. Takk.

    Aner ikke hva disse listene heter - kaller det bare opphengslister. Har laget noen vegghengte skap til både her og til Senja de siste årene og brukt disse uten en eneste anger. I begynnelsen var jeg imidlertid relativt pinglete og satte inn to låseskruer sånn at skapet ikke skulle klatre over luringen på veggen. Selv med de 45 grader jeg bruker, følte jeg meg ikke sikker. Helt idiotisk, selvsagt. Satt igjen med en følelse av å bli hånt litt av guttongen pga dette. Nevrosen er imidlertid borte nå.....

    BB
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tror dette kalles «fransk oppheng», evnt «kileoppheng».

    Johan-Kr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tilbudet om fjernadopsjon står fremdeles ved lag herfra. Snakk om brødrelikhet!

    BB
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En ting irriterer meg med denne tråden:=(
    Jeg lengter tilbake til å jobbe mer med hendene mine.
    Men den skuta tror jeg bare ser langt ut i horisonten, og den kommer ikke mot meg.
    Men valget ble tatt for 12 år siden å hoppe av.
    Brynjulf jeg blir ikke sint på deg, men meg selv som hoppet av.
    Men var litt lei, nå er jeg for gammel til å returnere, da mister jeg mulighetene for AFP.
    Så jeg får holde ut de siste åra, har det ikke vondt på jobben lang derifra.
    Fortsett å legg ut gode ting, det varmer en manns hjerte å se en så dedikert mann som deg.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    I dag skjønner jeg mye mere, og ser godt hvordan et godt håndlag, kreativitet og engasjement kan føre oss over fra det ene til det andre.
    Livet er det som skjer mens andre planer blir lagt.

    CamClamps har lenge vært på "GjøreSelv-listen", både som tvinge men også som hurtigkile for oppspenning på CNC-alteret :)
    Får får man se hvor man ender opp til slutt... :D
    Takk for superlang tråd/reise, mye inspirasjon å hente!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er ReiseBæret Lysnesblaseter MKII eller er dette et nytt prosjekt?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Veeldig hyggelig med tilbakemeldinger og hjelp, Gutter!!!!

    Stakkars Osten - føler egentlig litt med deg fordi jeg har følt din entusiasme når vi har treftes. Lenge, lenge side nå, så vi må få til en tête-à-tête jo før jo heller. Det er egentlig du som dukker opp flest ganger inni skallen når jeg sitter og fillesoferer over hvem det hadde vært artig å tatt en tur til. Hit er du velkommen nårsomhelst. Kanskje skulle vi tatt et møte, vi som bor så nært at vi kan labbe hjem igjen?

    Vidar;
    LysnezBlasteren er langtfra død, men har ryddet så forferdelig i det siste at en hag med Anaviewer er forduftet inn i det ryddige. Hadde full koll på det jeg hadde før - mer eller mindre. Men nå er det et sant helvete å finne faenskapet!

    Reisebæret er så langt et tankestønt. Våkna på sofaen i totida midt inne i noe jeg tror måtte være finsk TV-teater, for jeg skvatt noe forjævlig. Fikk stoppa fjernsynet, men da var jeg så våken at det bare var å sette seg med maskinen på fanget. Et-par greier har svirret rundt de siste dagene - godfyrt av Snickers for en god ukes tid siden.

    I mellomtida har jeg skaffet med et nytt sett med Raspberry og HiFiberry. Et touchschreen har det også blitt og en trekanals kinaboks hadde jeg fra før av.

    20200214_192516.jpg



    Snickers' gnål om et mer moderne touch satte seg nok mer fast enn jeg trodde, så jeg har slanket designet litt fra det opprinnelige. Noen elementer som de avrundede hjørnene vil jeg beholde, men designet blir slankere - litt sånn smådansk, om jeg får være litt frimodig.

    Raspberryen blir satt opp som et roon endpoint. Vet ikke ennå om det fins noen browsere som kan la seg kombinere inn i bringebæret. Vet ikke om jeg har trua, men håper voldsomt på det. Hadde vært ekstremt kult å kunne bruke boksen som en radio også. Om noen vet hva og hvordan, vær så snill å spille inn.

    Og så hadde det vært moro å kunne vippe opp skjermen om man skulle føle for det, men det er ikke noe møst. Bare litt godteri for skallen så langt, tenker jeg. Driverne foran har jeg og vet hvor jeg er, men jeg må skaffe meg en liten basser til baksida som tåler å jobbe i fem-seks liter. Håndtak som kan legges bakover skal også på plass. Kanskje tilter jeg sideveggene innover litt også - vi får se.

    LysnezBlasteren er såvisst ikke død, som du skjønner - tar bare litt tid....


    BB
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du veit når gamle folk møtes har man det gøy og filosoferer over det meste.
    Det er vi som har bygget denne velferden vi sitter i idag.
    Tar noe voldsomt i nå, men dritt heller.
    Ja jeg må se å få dratt den fete røva mi opp til dine trakter.
    Er ikke lenger en 3 veldig kraftige kjempeslenger. Men nå kaster jo vi gamlegutta veldig langt da:=)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Må bare beklage touchgnålet mann :D

    Det kan hende du bør kjøre Ropieee om du skal ha Roon i blasteren. HR er et råskinn på den.

    Du skrev noe om å takke ja til noen drivere du hadde fått tilbud om, siden det var så indirekte formulert så antok jeg det ikke var driverne jeg tilbød for en tid tilbake du siktet til? De ligger uansett her...

    Sendte du forresten den bryteren? Skylder deg vel et par tusen øre i porto.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Oen;
    Forever!
    Deilig å høre ord fra deg - si ifra når vi skal ta oss el slabberas. Klar for det nårsomhelst.

    tkr;
    Kunne reist Norge Rundt med totimers foredrag om hvordan Intelligenziaen har forkrøplet og kastet handverksutdanninga på dynga etter at Gymnaset og Yrkesskolene gikk i opplag.
    Kunne også foredratt hvordan galskapen får fortsette uforstyrret og sikkert får det inn i all eve.

    BB
    Jeg bygget mine første høyttalere på sløyden sånn midten på 70 tallet sammen med noen andre medelever. Det var et to-veis SEAS byggesett som ble kjøpt inn fra fabrikken.Ble bygget i spon og finnert i teak:) Så frem til disse timene. Noen viktige håndværks erfaringer å få med seg, som har gjort at jeg fremdeles driver og bygger. Det er mye bedre verktøy å tilby i dag, med overfres osv. I dag ser de håpløst ut, da ungdommen knappt kan bruke værktøy. Hadde en elev med meg fra elektrolinja en dag, og han viste ikke hva en baufil va. Han hadde også problemer å bruke den:)
    Det er grunn til stor bekjymring, og politikkerne forstår det ikke. Vi som har levd en stund, kunne bruke både hammer og sag og byggde hytte i skogen før vi begynnte på skolen. Mye av årsaken til dette, er at ungdommen er mere opptatt av media. Men man skal ikke male det helt svart ennå. Litt rart at det blir flere og flere utenlanske''håndverkere'' blandt oss! som heller ikke snakker norsk. Om dette er et særnorsk fenomen vites ikke.
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    https://www.nrk.no/urix/storbritannia-innforer-strengere-innvandringspolitikk-1.14909796

    LONDON (NRK): Ufaglærte blir nektet adgang til Storbritannia fra nyttår. Her er alt om det nye poengsystemet.


    Britain.JPG



    For en håndtverksskalle er jo dette strålende nytt. Ikke fordi jeg tenker å bosette meg i utlandet, men nå må vel politikere og undervisningsmasterne her hjemme snart ta til vett. Når noe sånt kommer fra landet med verdens lengste og kraftigste industritradisjonene ser lyset. Kanskje et mesterbrev fra det virkelige liv også får en oppskriving.

    De som lammes mest og som det settes mest ressurser inn for at de skal holde seg på beina, er de som er fullformattert fra høyskolene, er nettopp disse som har en bachelor eller master å støtte seg til.

    Vi som har levd et liv fundert på å holde seg på beina sammen med helt ordinære og «upretensiøse» mennesker i alleslags situasjoner, de fleste av oss har fått disse støttehjulene tilpasset.

    Dybdelæring er det hotteste hotte fra UDIR i disse dager. Et nytt motebegrep i min verden. Siden 1975 har dette vært den sentraleste muskelen i mitt liv. Vi gamlegutta flirer godt i skjegget hver gang Direktoratene presenterer nyhetene sine - kjenner jeg gang etter gang.

    Gudmund Hernes var/er en arrogant fyr som gjennom egenrådighet og et ubegrenset og overjordisk overmot har greid å skitne til livet til utallige ungdommer. Ikke alene, langt ifra. Uten de som såg sin anledning til å tre fram i solskinnet for å skinne sammen med deres nye gud, hadde ikke Reform -94 latt seg gjennomføre.

    Jeg sluttet som lærer i -94, 75% i protest mort det som var i ferd med å skje, resten av helt private grunner. Jeg tror likevel ikke -95, -96 eller -97 var noe verre enn det er i dag. Handverksfagene lider og kommer til å gjøre det i lang tid framover.

    Jeg har det langt bedre enn de aller fleste. Har balanse og lavt tyngdepunkt, men jeg er bekymret for, og ikke over, for de vi overtar hvert år fra ungdomsskolene. Uten noen som helst begrep om hva de går til og enda mer forvirret over at klokka tikker ubønnhørlig. Selv om jeg skyr klassestyreransvar som pesten, bruker jeg mer og mer tid på å sette meg ned med hver enkelt for å rydde i skapene deres. Og hver gang må jeg stille meg selv spørsmål om hvor alle de andre voksne har blitt av underveis…..

    Stusselige saker, egentlig, at voksne folk oppfører seg som idioter. Ikke vær én av disse, snakk med ungene deres. Og snakk voksent – absolutt alle tåler det. Jeg vet.

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Det hoper seg opp av "mågjøreoppgaver" når man får sitte og gruble. De malletene jeg lagde for et-par år siden ble for stuttjukke. Håndtakene ble også gale. Har derfor tatt fram en gammel modell som jeg vet fungerer. Gjør noen lokale modifseringer, men stort sett er jeg relativt tro mot originalen.

    Her den største av malletene - en åttiprosenter kommer også.

    Mallet.JPG


    Mallet2.jpg



    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn