LMS (Logitech Media Server) - Teknisk diskusjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Tatt i betrakning du ikke merker at fsck kjører (den behøver litt tid på en større disk) spekulerer jeg rett og slett om disken din ikke er klar?
    Men bare så vi har avklart det først. I fstab har du linjen for mount point for din 2TB som siste line? At du ikke forsøke montere den før systemdiskene.

    Et lite spørsmål.. Er det en årsak til at du har valgt RPi-OS Lite i 32-bit utgaven , ikke 64-bit?
    Nesten ingen programmer jeg bruker er tilgjengelig i 64b, samt RPi3B har litt lite minne. LMS spesefikt tror jeg kun Perl modulen finnes som 64b i 8.3.x. Men jeg har ikke full oversikt her enda. Post gjerne erfaringer.

    Det jeg har oppdaget siste ukene er dessverre at flere av de offesielle deb pakkene til RPi-OS kjører eldre versjon. For LMS betyr ikke dette så mye da den kommer med egne kompileringer for de viktigste modulene.
    Bash:
    ls -l /usr/share/squeezeboxserver/Bin/armhf-linux
    /usr/share/squeezeboxserver/Bin/armhf-linux/sox --version
    /usr/share/squeezeboxserver/Bin/armhf-linux/flac --version
    /usr/share/squeezeboxserver/Bin/armhf-linux/mac
    /usr/share/squeezeboxserver/Bin/armhf-linux/faad -h
    /usr/share/squeezeboxserver/Bin/armhf-linux/wvunpack --version
    Takker for korrigering av fsck 1=root. Jeg oppdatere min post slik at ikke min vranglære er første man leser :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    @ketilb en sak jeg oppdaget som jeg først ikke tenkte er årsak gitt du får disken opp ved manuelt kjøre mount -a, men likevel et avvik.
    I begge eksemplene dine har du et mellomrom etter '=' tegnet, — altså 'UUID= xxxx'.

    Så vidt jeg forstår kan man bruke UUID="minpartuuis" eller UUID=minpartuuid som jeg har valgt å benytte.

    Jeg nevner det fordi parseren som leser fstab ser ut til å akseptere både [tab] og [space] som seperator for parameterene.
    Kan det være at den av ulike årsaker er mer tilgivelig ved andre gangs forsøk?
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg leste spørsmålet i #41om hvorvidt disken er klar, dobbelsjekket fstab, og ja linjen ligger sist, men fant ut, som du påpeker i #42, at det hadde sneket seg inn en mellemrom etter UUID=, når jeg fjernet dette, auto-mounter disken som den skal - halleluja! og ikke minst takk!

    Jeg har installert LMS 8.3.0, en kompis som hjelper fra sidelinjen valgte ut denne, og laget en liten installasjonsveiledning. Tenkte for så vidt ikke så mye over det, når jeg valgte RPi-OS Lite i 64-bit utgaven, derfor var jeg nysgjerrig på resonnementet bak valget ditt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Vedrøende å få mount til å vente på trege disker ved oppstart lærte jeg nettopp at parameter jeg tidligre har testet faktisk likevel virker. Og for å toppe det hele er det faktisk en rask SSD disk som jeg nå lærte behøver litt ekstra tid.
    nofail,x-systemd.device-timeout=20
    Noe overraskende er faktisk nofails fortsatt nødvending om man vil slippe å trykke S tasten for skip under oppstart om disken er frakoblet. For headless system blir den da et must.
    Kode:
    PARTUUID=5510cd73-0fae-4c24 /mnt/usb512/ exfat defaults,noatime,nofail,x-systemd.device-timeout=20 0 0
    Det kan virke som den tiden man setter i sekunder faktisk er tiden den venter uavhengig om disken blir klar tidligrere. Om man har flere disker på et statisk system er det trolig nok at man har device-timeout på den første av dem?

    Stryk det, jeg kom akkurat på at man kan bruke systemd-analyze blame og se hvor lang tid det faktisk tar.
    '568ms mnt-usb512.mount'

    Inspirert av at disken kun tar 6 blink med øyet å bli mounted ble forsøk med kortere timeout testet. Denne konkluderte med at ventetiden ikke er del av selve tidstagning under oppstart ;) 20 sekunder virket noen ganger, alt lavere feilet alltid. Så nå står den på 30.
    Jeg oppdaget også atsudo fdisk -l med denne SSD disken tilkoblet enkelte ganger får fdisk til å henge i mer enn 10 sekunder, så det er tydeligvis noe rusk med USB kontrolleren i denne.
     
    Sist redigert:

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    En kommentar til innlegg #29.. nightly vs offisiell versjon

    “Om det ikke er listet funksjonaitet du behøver i endring og feilrettingslisten (changelog) vil jeg råde til å velge den offisielle versjonen.
    Grunnen er at betaversjonene i nightly katalogen oppdateres i perioder ganske ofte. I seg selv ubetydelig problem bortsett fra om man har en full 4TB disk koblet til LMS og endringerne krever ny skanning av biblioteket. dette fra personlig erfaring.”


    Det går jo an å slå av automatisk oppdatering i innstillingene (Advanced/Software Updates) på LMS. Da unngår man også at det oppdateries (automatisk) til en versjon, som kanskje ikke fungerer like bra som den man allerede bruker. Jeg kan tenke meg, at nyeste offisielle versjon ikke nødvendigvis er feilfri den heller?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Bladde litt i filer i katalogen for pluggen MAI (Music & Artist Information)
    /var/lib/squeezeboxserver/cache/InstalledPlugins/Plugins/MusicArtistInfo

    Dette plugget favner langt bredere enn jeg først trodde. Følgende kilder er det jeg så langt har klart å finne at den benytter.
    Kode:
    https://www.allmusic.com/
    
    https://www.discogs.com/
    
    https://www.last.fm/api
    
    http://audioscrobbler.com
    
    https://musicbrainz.org/
    
    http://coverartarchive.org
    
    https://www.azlyrics.com/lyrics/
    
    http://www.chartlyrics.com/
    
    https://genius.com/

    Er det noen som kan bekrefte at ROON også benytter Allmusic som hovekilde for sine artistoppslag?

    Etter å ha krysset av for at jeg ønsker at MAI laster ned artistbilder og skannet biblioteket på nytt fikk jeg meg en god latter.
    Jeg har lagt inn et par kassetter fra spillejobber gjort på 80 tallet og jaggu kom det opp med artistbilde av en guttegjeng fra et øvingsrom. Riktignok ikke kameratgjengen min, men dog...
    :)
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Squeezelite - Resample på klientsiden

    Siden jeg søker finne metoder som gjør digital rendering i så få steg som mulig er følgende veiledning ikke tilfredstillende i så måte da EQ fortsatt mangler. Mens man på LMS kan sende musikk til sox via såkalt 'pipe' er man også fri til å nyttegjøre nær alle funksjonene sox har å by på, inkl. EQ i samme render.

    Squeezelite benytter sox resampling kode bibliotek som gjør at tilgjengelige paramter er hva Ralph Irvin har tilrettelagt for. Og hans designfilosofi er at EQ best utføres i en plugg for Alsa. I praksis for 2022 er det da CamillaDSP som gjelder.

    Men helt nytteløst er det ikke. Man kan teste ut ulike resamplingfiltre i Squeezelite. Samt man kan justere amplitude for å sikre mot 'intersample overs'.

    Archimago forteller og måler bedre enn meg så her vises bare hvordan utføre dette med basis Squeezelite installsjon.

    Først begynn med en enkelt funksjonstest som er lett å høre. Her juster vi kun volum ned med 12 dB.
    Bash:
    sudo nano /etc/default/squeezelite
    Klipp og lim inn nederst i filen
    Kode:
    # Additional options to pass to squeezelite:
    # Please do not include -z to make squeezelite daemonise itself.
    SB_EXTRA_ARGS="-W -r 44100-176400 -R vX::12"
    Lagre filen og start Squeezelite på nytt. (tip: åpne to terminalvinduer slik at du kan redigere/lagre filen i et vindu og restart fra annet vindu)
    Bash:
    sudo service squeezelite restart
    -W = mod som tillater LMS sin PCM strøm å bli resamplet
    -r = fra til sample rate DAC støtter
    -R = hvordan vi ønsker oppsampling skal utføres - leke masse med disse valgene
    <recipe>:<flags>:<attenuation>:<precision>:<passband_end>:<stopband_start>:<phase_response>
    Manual finnes her https://ralph-irving.github.io/squeezelite.html

    SB_EXTRA_ARGS="-W -r 176400 -R vLX::6.0205999132796239042747778944898"
    Tvinger oppsampling til 176400 Hz med 28 bit kalkulering av fase linært filter hvor oversample overs er sikret med "bit perfekt" demping -6,0205999132796239042747778944898

    Gitt Squeezelite faktisk får dette til å bli et integer bit shift slik sox gjør. Heldigvis ser det ut som Squeezelite benytter alle desimalene vi mater den.
    kildekode: double scale = pow(10, -atof(atten) / 20)
    som da gir en skalering på 0,5 (1 bit) med amplitudedemping på -6.0205999132796239042747778944898 dB

    Søker man være 100% sikker på at det ikke klipper med oversample overs kreves demping på 5.14 dB. Dette er testet ved å generere 44.1KHz 0dBFS filer som så oppsamples. Virkelige verden er heldigvis litt bedre og det meste er nok borte ved 3-4 dB demping.

    For å kalkulere decibel fra skaleringsfaktor bruk log funksjon på kalkulator.
    log(-0,25) * 20 = 12,04119982655924780854955578898 dB

    SB_EXTRA_ARGS="-W -a ::32 -r 176400 -R vX::4:28:30:200:0"
    MQA innstillingen fra Archimago. '-a ::32 ' skal her åpne alsa for 32 bit uten at jeg har klart å bekrefte dette.
    Flere filterekspempler med målinger i lenken under:


    Resampling med Squeezelite er trolig ikke like nøyaktig som med programmet sox som kan generere floting point utgang.
    Squeezelite skriver: " Internally, data is passed to the SoX resample process as 32 bit integers and output from the SoX resample process as 32 bit integers."
    Søker fortsatt å finne info om sox på 64b OS kan kalkulere med FP64? SOX-manualen som er kjent for ikke være oppdatert sier fortsatt at sox jobber med FP32 presisjon.

    Jeg er ikke ferdig lese meg opp på CamillaDSP enda. Men forstår at hun gjør FP64 og undrer om ikke hun også kan oppsample i nyere versjoner?
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.128
    Antall liker
    10.590
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det kan hun. Kjørt camilladsp og squrezelite en god stund nå. Litt tricky å sette opp første gang.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Oppsampling til 88,2KHz på RPi3 går fortsatt CPU i idle mode og veklser mellom 600-700MHz.
    Lyden er feilfri med no-name test DAC.

    Oppsampling til 176.4KHz går fortsatt CPU i idle mode og veklser mellom 600-700MHz.
    Enkelte glitcher oppstår som jeg ikke får bort verken med alsa input buffer(-a 120:8), stream eller ut buffer (-b 4096:8192). Mistenker derfor at glitchene oppstår i DAC
    1665595465354.png


    Sample rate 352,8KHz. Nå switcher CPU til 1200MHz og laster ene kjernen nær 45%.
    Glitchene oppstår oftere nå.
    1665595596486.png


    Sample rate 705,6KHz (44,1x16). Laster ene kjernen nær 74% og det glitcher ille fælt med no-name DAC.
    1665595949927.png


    Siden det nå ved 705,6KHz er så påfallende problem tenkte jeg dette er bra plattform til å teste buffere.
    Nytt forsøk blir gjort med alsa buffer '-a 120:8:24'. Glitchene er nå redusert betydelig. Øke til -a 240:8 skaper annen feil i signalet. Ned til 80 så opp til 100 ms. Omtrent samme, default her er '-a 40:8'. Mer virkningsfult virker det være å øke periodetelleren alene.

    Hva skjer når vi øker stream og utbuffer. Default er '-b 2048:3446'. Først dobble stream buffer. Dette gir korte pauser i signalet. -b 4096:4096 gir rimelig bra resultat, men ikke feilfritt. Men så oppdaget jeg at Squeezelite ikke starter spille når jeg bytter album. Flere forsøk senere ender vi med '-b 2560:' med fortsatt noen glitcher innimellom. På denne installasjonen får jeg ikke bytte spor eller album når jeg øker 'ut buffer'.

    SB_EXTRA_ARGS="-W -a 60:8:24 -b 2560: -r 705600 -R vLX::6.0205999132796239042747778944898"
    Trimming av buffere ser også ut til å påvirke CPU last hvor vi også ser økt bruk av annen kjerne.
    1665598863052.png
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    CamillaDSP - nærmere Nirvana?

    Da har jeg fått krangle litt med linux igjen og vi er enige om at CamillaDSP skal bli vår felles bestevenn.
    Har utsatt dette bekjentskapet i påvente av ny RPi4 som hele tiden får flyttet leveringstidspunkt.
    Nå viser det seg man kommer svært langt med CamillaDSP (CDSP) på en gammel RPi3.

    Som @bambadoo allerede har nevt er hun litt vond å få i gang. Jeg har derfor parallelt med at jeg har fått min egen RPi opp å gå laget et skript som gjør alt automatisk til neste gang.

    Krever at man starter med en fungerende RPI-OS Lite 64 bit. Scriptet installerer også Squeezelite og konfigurere denne for CDSP. Om det ikke oppstår problem skal du få lyd ut av hodetelefonutgangen på RPi på første forsøk. Jeg har også lagt med noen eksempler på 'husfiltre' med fall fra 3,2 til 9,6 dB.

    Kopier all teskten og lim inn i SSH terminalvindu.
    Bash:
    cd ~/
    wget https://raw.githubusercontent.com/StillNotWorking/LMS-helper-script/main/camilladsp/installcamilladsp.sh
    bash ./installcamilladsp.sh
    Squeezelite kommer opp i listen over spillere på LMS med navnet du gav maskinen fra Raspberry Pi Imager.
    CamillaDSP kommer opp i nettleser på [IP adresse til RPi:5000]

    Oppsampling og filterdesign er så enkelt som å velge fra drop down lister fra CamillaGUI web brukerflate.

    CamillaDSP byr på masse ulike filterdesign og plotting av grafer. Samt den er genial til å lage delefilter med flerkanals DAC.

    Bytte mellom lagrede filter gjør man enkelt med telefonen fra godstolen. Imponerende lite knepping og popplyder er inkludert. I det hele virker dama skikkelig bra laget.
    Bass og Treble kan være hvilket filter som helst bare de får navn som vist. Filtrene jeg har pakket med bruker et 12000 Hz peak filter på Treble kontrollen. Et par musklikk så gjør du den om til et shelf filter.

    1666198278098.png

    Volumekontrollen kan være Loadness tilsvarende den som RME har i sine hifi DAC. (lage smilefjes når volum skrues ned).

    All prosessering foregår med 64 floating point og man kan gjøre bitperfekt integer oppsamling ved kun velge sample rate fra liste. Tester så langt ser ut som den faktisk også veksler automatisk mellom 44.1/96K flac filer fra Squeezelite.

    1666196893172.png


    Siden jeg ikke får oppdatere denne posten etter noe tid blir korrigeringer og ny versjon av skriptet postet her: https://github.com/StillNotWorking/LMS-helper-script/tree/main/camilladsp

    Henrik Enquist jobber også med å lage installsjon enklere. Mulig vi kan få bort at CamillaGUI vil installere i hjemmekatalog til 'pi' som jeg opplever kun er en quick&dirty metode for å få skrivetilgang til filer fra web server.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Har i mange år hatt lyst å forsøke lage en plugg til LMS. Aldri vært borti Perl så mye nytt å ta innover seg.
    LMS har et API som lar oss avskjære volum kontroll som LMS sender til spillerne. Om man låser volum på spiller til 100% kan man velge å fortsatt ha styrekontrollen aktiv og man kan da sende volum meldinger til eksternt program som f.eks CamillaDSP eller en eller flere forsterkere.

    Så langt har jeg funnet at pluggene IR Blaster, DenonAVP/AVR Control, DenonSerial benytter seg av dette API med bruk av eksakt samme copy/paste kode :)

    Man kan følge instruksjoner sendt mellom LMS og alle spillere via CLI med kommando listen 1
    Bash:
    ~$ telnet 192.168.1.250 9090
    Trying 192.168.1.250...
    Connected to 192.168.1.250.
    Escape character is '^]'.
    listen 1
    listen 1
    00%3A00%3A00%3A00%3A00%3A00 mixer volume 57
    00%3A00%3A00%3A00%3A00%3A00 prefset server volume 57
    
    Sende VOLUM gjøres helt identisk, (bruk kolon eller %3A i MAC adressen)
    b8:27:eb:5c:e8:2c mixer volume 70

    Ellers våknet jeg til kjip mail fra RS:
    Kjære kunde,
    Vi beklager att ordren fremdeles ikke er levert. Forsinkelsen er grunnet den pågående situasjonen med global komponentmangel.
    Raspberry PI Foundation ikke kan oppgi leveringstid og derfor ser vi oss tvunget til å handle proaktivt. Den siste informasjonen vi har er att produktet blir tilgjengelig først om 18 måneder.
    Med bakgrunn i dette har vi valgt å annulere din order.
    Jeg krysser fingrene at RPi4 er tilgjengelig før da. Ikke utenkelig prisøkning er den egentlige bakrunnen til kanselering.
    Nå er det også slik at RS som har lisensprodusert RPi har asluttet samarbeidet som muligens forklarer hvorfor de nå foreslår at jeg heller kjøper ROCK som ikke har spesielt bra rykte med henhold til drivere og hw support.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.128
    Antall liker
    10.590
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har forsøkt å få tak i rpi z2w en stund men bare via 3 part som kjøper inn og dobler pris og slikt er det tilgjengelig. Synes også det er synd med RS og rpi foundation.
    Har en rpi4, rpi3b, rpi3, rpi2 liggende. Bruker daglig de 2 førstnevnte.

    Ellers begynner du virkelig å få tak i de tekniske aspektene her :) Kudos for at du deler.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Da er 8.3.0 offisiell sluppet. Ved installsjon over 8.2 fikk jeg varsel om at et perl bibliotek manglet.
    Løst med kommando nedenfor.
    Bash:
    sudo apt install libcrypt-openssl-rsa-perl
    Trolig best å installere libcrypt-openssl-rsa-perl først siden jeg også måtte kjøre sudo apt --fix-broken install


    LMS 8.2 lastet automatisk ned nyeste versjon til
    /var/lib/squeezeboxserver/cache/updates/logitechmediaserver_8.3.0_arm.deb
    og installeres med
    Bash:
    sudo dpkg -i /var/lib/squeezeboxserver/cache/updates/logitechmediaserver_8.3.0_arm.deb
    Etter oppgradering og omstart brukte LMS 8.3.0 over 1 minutt før den svarte på http første gang. Akkurat lenge nok til at jeg fikk startet feilsøke.. ;)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.210
    Antall liker
    4.832
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    "Influenser" er akkurat det rette ordet. Jeg har sett en del av hans videoer, og blir ofte litt småirritert på hvordan han rett som det er utelater viktige detaljer eller presenterer dem feilaktig eller i mangelfull kontekst.

    F.eks. nevner han ikke at Touch kan kjøre LMS lokalt, så vidt jeg kunne registrere. Han fremstiller det også som om Touch er den eneste squeezeboxen som er verdt å skaffe seg, og hvis man ikke får tak i en brukt en, så er det RPi + Squeezelite som er veien å gå. Men for mange vil nok en v3/Classic være et bedre og langt enklere valg. Jeg synes heller ikke han forklarer særlig godt hvordan det er LMS' åpne arkitektur som gjorde LMS såpass fremtidssikker som den har vist seg å være.

    rant over. :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Men han sa noe jeg hengte meg på som jeg ikke var kjent med. Grunnen til at tar fram LMS igjen er at Roon 2 må man ha netttilgang for å tilgang til sitt lokale musikkbibliotek. Om det er tilfelle er det vel det alene grunn for mange å sende Roon med båten vil jeg tro. Jeg tenker det viser at selv om man betaler for en vare en man fortsatt det egentlige produktet ved å levere brukerdata.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Han ga i hvertfall meg et tiltrengt spark i baken; Jeg har opptil flere SB-er liggende ubrukt, og han fikk meg til å ta en titt på fjernkontrollene som har ligget urørt i mange år. Å Gosh! Fyttigrisen. Den ene var så fæl og tilgriset av batterilekkasje at jeg har pellet den fra hverandre og sprayet plastikken full av Jif Kjøkken, så får vi se om et par dager hvorvidt det er bøtningsmonn.
    EDIT: Som dokumentasjon:
    folder1.jpg
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    To av min SB fjernkontroller er gummioverflaten blitt stikky. Har egentlig flere saker i huset med samme problem så jeg er begynt å velge bort produkter som har såkalt rubber surface når jeg handler nye dingser.

    Darko har forresten en oppfølgingsvideo grunnet større respons enn ventet
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    To av min SB fjernkontroller er gummioverflaten blitt stikky. Har egentlig flere saker i huset med samme problem så jeg er begynt å velge bort produkter som har såkalt rubber surface når jeg handler nye dingser.

    Darko har forresten en oppfølgingsvideo grunnet større respons enn ventet
    De gummierte flatene på Logitech fjernkontroll osv tåler ikke rengjørings produkter. Har flere sticy'e selv.

    Knut :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De gummierte flatene på Logitech fjernkontroll osv tåler ikke rengjørings produkter. Har flere sticy'e selv.

    Knut :)
    Etter et fullt døgn med gjentatte påsprayinger av Jif Kjøkken, Zalo, eddik, IPA (Isoprop, ikke øl) og grundig skyll ble den helt grei, sammensatt og vel fungerende. Tror det var den til Transporteren; ser aldri forskjell på den og de til Touch; den mest avanserte av dem. Jepp, det var gummiert, og den klistra fælt og var direkte hæææslig. Uansett bruker jeg den aldri, her styres alt enten fra PC, mobil eller en Duet-fjernkontroll (som jeg må gjøre noe med).
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Noen fasit på hvilket middel som får bort det ekle sticky belegget?? Har det samme på en NAD fjernkontroll også, håpløse greier.... :(
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Neilelakkfjerner og malingstynner er forsøkt uten at jeg kan si det er veldig effektivt. Teknisk sprit eller antibaktriell sprit virker ikke. Dumme med SB kontrolleren er at teksten for 'secondary' funksjoner blir borte.

    Sprøytet klarlakk over en MP3 spiller jeg hadde med samme problem. Ble helt misslykket, — mest fordi jeg først hadde klint dritten utover i forsøk på vaske den.

    Denne skiten er med å forkorte levetiden på eletriske produkter så jeg tenker EU sikkert kommer med et direktiv om folk gjør dem oppmerksom på problemet. Jeg bruker kjøpe mer påkostede laptopper og heller ha dem i 6-7 år med mindre oppdateringer undervei. 3 år gammel Asus Predetor 17 er nå begynt å bli klistret på armresten under tatstaturet. Et vennlig forsøk på reklamasjon ble møtt med at det er en slitedel...
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    60
    Hei

    Kan jeg få lov å 'gate-crashe' - ønsker å legge til min beskrivelse av hvordan man får hardware til å kjøre.
    Jeg får inniblant en positiv kommentar, typisk at her er den eneste total-oversikt med al informasion.
    Teksten er selvsakt ikke ny lengere (bl.a. får man ikke kjøpe den der ApplePi DAC), håper likevel mye informasjon her er brukbar:


    P.S. Kommer der noen hjelp om installasjon av LMS i en Docker container?

    Vennlig hilsen,
    Claus
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Takker @cfuttrup. Morsomt med flere bidrag, 👍 Tror faktisk jeg har vært innom siden din tidligere.

    Denne tråden så langt har det kun vært diskutert headless server og player. Så fint med veiledning til å lage dedikert visualisering.

    Docker blir ikke fra meg da jeg er på RPi3 og finner det litt meningsløst å virtualisere når jeg enkelt kan lagre en kopi av SD kortet.
    Men jeg vet Docker er poluært, spesielt for læreprosessen. Så om noen tar oppfordringen er nok flere som har glede av en slik nedlastning. Trolig finnes den allerede ;)
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    60
    Hei PeriodeLytter

    Du skriver:

    LMS kan ikke selv spille av musikk til en DAC.
    Er selv hoppet i den, men blitt informert om en 3. part Plugin ved navn Local Player (av en bruker ved navn Triode), som implementerer Squeezelite i selve LMS. Da er det mulig å streame musikken fra LMS til et lydkort, f.eks. på en lokal PC (med LMS kjørende på PC'en).

    Se: https://forums.slimdevices.com/showthread.php?111828-Official-docker-container-for-LMS/page64 (og side 63)

    Sig bare at systemet er fleksibelt ... det grenser til å være sykt! :)

    Vennlig hilsen,
    Claus
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spør her, jeg, ettersom LMS er årsaken. Spørsmålet er: Hvordan i heite.. gir jeg LMS tillatelse/ permission til å lese en USB-HDD i Linux?
    Bakgrunn: LMS-serveren min, en gammel Win10 desktop har begynt å fuske litt, så jeg tenkte å sette opp en gammel HP laptop med ekstern USB-disk med MX Linux som reserve. Installerte MX Linux uten problemer, så også LMS med passende .deb pakke. LMS kjører, og jeg har den biten klar. MEN... LMS finner ikke, og kan ikke "accessere" filene på USB-disken på 2 TB. Disken er der, som bernt/media/New Volume/Musikk i filbehandleren. Erfaringen min med Linux av noe slag er begrenset til de par timene jeg har tilbragt i økende frustrasjon de siste nettene. Jeg antar at LMS står som bruker/ user, men dukker ikke opp i Terminal ps aux, ihvertfall ikke som jeg kan se. Ei heller kan jeg navigere til New Volume/Musikk for å bruke chmod 777, Filbehandleren gir ikke mulighet for å gi permission til LMS, kanskje fordi den ikke dukker opp som potensiell bruker, heller ikke når jeg logger inn som root.
    Betrakt meg som et famlende og vaklende spedbarn!
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    LMS må ha minimum leserettigheter på katalogen hvor USB disken er montert.
    Hos meg er det /mnt/usb hvor jeg enkelt har gitt alle brukere alle rettigheter.

    Man kan benytte htop for å se hvilke brukere som kjører hvilke prosesser. Hos meg er det bruker 'squeezeboxserver' som laster LMS.

    cat /etc/passwd vil vise hvilke brukere som er registrert på maskinen.
    squeezeboxserver:x:109:65534:Logitech Media Server,,,:/usr/share/squeezeboxserver:/usr/sbin/nologin


    Edit: Problemet kan også være at USB disken ikke er montert med riktig filsystem. Vet du om disken benytter FAT32, NTFS eller annet? Og at /mnt/fstab har riktig setting?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er en av backupdiskene mine, så den er formatert med NTFS. Forstår jeg det rett at den da ikke kan deles i Linux?
    I såfall blir det ikke Linux på meg i denne omgang; jeg har enda en gammel Win10 laptop liggende, og den får vel prøve seg da, eller jeg får fikse servermaskina.
    øks.jpg
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Det er en av backupdiskene mine, så den er formatert med NTFS. Forstår jeg det rett at den da ikke kan deles i Linux?
    Joda, men det ikke sikkert systemet ditt har NTFS driver installert som standard.
    Basert på at du ikke manuelt kan navigere til disken virker det være montering som er feil.

    Min NTFS disk er monter slik i /etc/fstab
    PARTUUID=f8fa7cf2-46a4-4e18-8b2d-cd7cad7bcba2 /mnt/usb/ ntfs defaults,noatime,nofail 0 0

    Jeg har laget et skript som forenkler denne prosessen. Men skriptet forutsetter RPi-OS hvor NTFS er del av standard instalasjon.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Takker. Jeg ser at jeg mangler grunnleggende kunnskap/kjennskap til Linux generelt, og vil ha store fremtidige utfordringer dersom jeg velger å fortsette med dette oppsettet. Windows har sine egne særegenheter, men der er jeg i hvertfall vant med det. Jeg setter det på pause og bruker Win 10; det er tross alt kun å høre på musikken min som er målet, ikke dypdykk i et nytt operativsystem.
    EDIT: Dette er ikke lenger et LMS-tema,og jeg begir meg evt til div Linux-fora, det er der jeg hører hjemme for denneslags.
    Igjen, takk!
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forresten: OPPDATERING! Etter megen møde, hårrøsking og leting på nett fant jeg ut at MXLinux faktisk har et Disk Management Tool. Dette verktøyet tar det meste av detaljarbeidet, det kan tilogmed "mounte" USB HDDer i valgfri folder, og NTFS var allerede implementert!
    Så nå kl 0430 på morrakvisten står LMS og scanner biblioteket på HDDen, og det ser ut som at ting virker! Det som nå gjenstår å se er om maskina automatisk remounter disken når jeg skrur av og fjerner den for lagring, eller om jeg må gjøre ting omatt når jeg tar den i bruk. Foreløpig fungerer hovedløsningen min, og den har vært stabil en ukes tid (kryssing av fingre og tær), men det ser ut som jeg har en levedyktig reserveløsning.
    Ser ut som jeg kanskje "overtenkte" det her.
     
    Sist redigert:

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Neilelakkfjerner og malingstynner er forsøkt uten at jeg kan si det er veldig effektivt. Teknisk sprit eller antibaktriell sprit virker ikke. Dumme med SB kontrolleren er at teksten for 'secondary' funksjoner blir borte.

    Sprøytet klarlakk over en MP3 spiller jeg hadde med samme problem. Ble helt misslykket, — mest fordi jeg først hadde klint dritten utover i forsøk på vaske den.

    Denne skiten er med å forkorte levetiden på eletriske produkter så jeg tenker EU sikkert kommer med et direktiv om folk gjør dem oppmerksom på problemet. Jeg bruker kjøpe mer påkostede laptopper og heller ha dem i 6-7 år med mindre oppdateringer undervei. 3 år gammel Asus Predetor 17 er nå begynt å bli klistret på armresten under tatstaturet. Et vennlig forsøk på reklamasjon ble møtt med at det er en slitedel...
    Ta å prøv med sitrusrens;
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Over i en av miniDSP trådene linkes det til målinger som viser at digitale filtre kan gi økt støygulv fra filter. Trolig vil Camilla DSP brukere ikke få med seg denne så jeg poster samme lenke her siden CDSP er med i en av testene.

    I tested the following DSP platforms: miniDSP 2X4HD, miniDSP nanoDIGI, miniDSP miniSHARC + DIGI-FP, CamillaDSP + MOTU Ultralite Mk5.
    ...
    First let's look at CamillaDSP + MOTU Ultralite Mk5 as this was the best of the bunch. Applying filters results in almost no degradation in performance.
    ...
    Clearly engaging filters in the SHARC based miniDSPs will result in measurable degradation at the DAC output


    Mens CDSP kan kjøre greit på RPi3 kan det være ønskelig med RPi4 sine USB porter for ekstern DAC. Mouser har nå leveringdato for RPi4 2GB i oktober 2023. Juhu :sick:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Tenkte slå et slag for en plugg som jeg dessverre ofte glemmer bort med all tilgang vi har til musikk i disse dager.

    Live Music Achive
    - https://archive.org/details/WarrenZevon
    1678457209931.png

    The Internet Archive non-profit, is building a digital library of Internet sites and other cultural artifacts in digital form.
    14.7 million audio recordings (including 240,000 live concerts)
    Er man glad i høre konserter hjemme i stua finnes det her et stort gratis arkiv. Riktignok varierer kvaliteten en del, men mye av det fult tålelig til bakgrundsmusikk. Kunstform som Jazz og klassisk er dominerene men som link over forsøker vise finnes det også andre sjangrere. Her hjemme snurrer akkurat nå et par konserter med Bill Evans Soulgrass i ca 190kbps VBR

    LMS pluggen lister i dag 4870 ulike artister og man har en søkefunksjon fra appen.
    1678458317905.png
    1678458967280.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke blitt fortrolig med Material Skin, mest fordi jeg ikke har funnet en måte å velge skin per kontrollenhet trur eg.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.210
    Antall liker
    4.832
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Den måten er beskrevet i det innlegget jeg lenket til, trur eg.
    (Har ikke selv prøvd det ut)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.128
    Antall liker
    10.590
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn