Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk Tore, ja, jeg liker også den tanken, å legge det vonde fra seg...

    Det er pussig med stener, selv drar jeg med meg stener hjem, det har jeg gjort i flere tiår. Hvorenn jeg har vært i verden, plutselig ligger en sten der og snakker til meg -så blir den med hjem...

    Anyway, botaniseringen i lokalområdet fortsatte med utforsking av noe jeg har sett mange ganger på veien mellom Nössemark og Ed. Vi har alltid sust forbi i god fart, men nå var det på tide for en stans.

    Rester fra andre verdenskrig, en forsvarslinje med stridsvognshindre. Bemerke bunkereni bakgrunnen.

    801EFCDB-D4F6-47BA-9E3B-52C3A2614B3B.jpeg
    356BC9D9-40B8-4A27-970F-459DE3686450.jpeg
    935AAAB4-6B4B-440B-84DB-ABA4B76FD6A9.jpeg
    9EA54F39-2DE1-446B-BB48-5354E62A1965.jpeg


    Gio hjelper til med å vise størrelsen på hinderne.

    1CD9A06D-8E6A-414D-AC60-57754DCA9F8F.jpeg


    Hinderne gikk inn i terrenget, inntil terrenget selv ble uframkommelig.

    6FE2746B-A4D4-4F5B-8A17-A64E56966FB4.jpeg


    På den andre siden av veien, fortsatte hindringene ned til innsjøen.

    64879BC8-5D0D-494B-A2F1-85F0B9631562.jpeg


    Her er de.

    952D2D9F-872D-4CCA-BB98-FEE409CB184E.jpeg


    Et stykke bak hinderne, lå en bunker og flere mitraljøsestillinger, som vi ser, gikk det dårlig med den siste som prøvde seg.

    BB399306-2BC7-4D25-9003-DB8CC3335F1B.jpeg
    CB2BD289-70D4-4328-8AAA-ACECDC305632.jpeg


    Bunkeren var dessverre murt igjen.

    4CD9E770-4EA7-4B43-9089-5737FFEBA0A1.jpeg


    Ingen steder å komme seg inn.

    FCBA8C5A-D42B-4A2C-A546-F0F28BC73620.jpeg


    Gio kikker i retningen vi skal fortsette turen.


    BF4B2807-E142-4C35-88A7-9E1B7EEB3CF7.jpeg


    Et godt stykke nærmere Ed, finner vi neste forsvarslinje.

    DD2A7935-83AA-4F17-9867-F5A45463DAFC.jpeg


    Her ser det mer ut som hinderne ligger i en slags sirkel rundt et system av bunkere,
    som muligens er forbundet under bakken.

    3B944B52-E950-410F-B427-7C54FA4AEE81.jpeg
    57A84074-7704-4DF8-98D5-3E0F0188A10F.jpeg
    4998F45C-8ED5-4AE0-AB7C-B87B09244A74.jpeg
    DF04E731-BDA7-46DE-BC9A-1DC4DD3E2BCF.jpeg


    Det foregår omfattende veiarbeid i dette området, men det ser ut som denne delen av historien blir bevart.

    FD632A39-7326-4C05-BFCB-07C5C12D407D.jpeg
    98B87EF7-1DF4-47D9-AD5E-25BF1E4319AA.jpeg
    698D60A6-CB9A-4DDC-9F37-18D39E3ED9DC.jpeg


    Fin dag med utforsking av nærområdet!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tack Cash, det va faktiskt helt rätt, lugnt att slagga lite. Frukost klockan två.... 😇

    Det var en god stund siden sist vi var i Sverige, november tror jeg. Gio har da sluppet sin månedlige Droncit.
    Når vi starter opp igjen skal han ha to piller med 24 timers mellomrom, så er det som Cash skriver, ny pille hver 28. dag.
    Skal du lenger enn Sverige, må hunden ha en mer omfattende kur.

    /Morten 🐣:)
    Det er ikke noe problem å få med seg hund UT av landet. Det man må passe på, er at alt er i orden når hunden skal INN til Norge igjen.

    Mangler man attest fra veterinær på bruk av medikament mot Revens dvergbendelorm, eller ikke overholder tidsintervallet som er påbudt, kan man få trøbbel på grensen tilbake til Norge.

    Ellers er det nødvendig med Rabies-vaksine hvis hunden har vært lenger enn Sverige og skal tilbake til Norge. Som du sier Lagga, er det mer omfattende. Det er en prosess som tar flere uker første gang, med gjentatte injeksjoner. Etter første gangs vaksine må man passe på å revaksinere hvert år, ellers må man begynne på nytt.
    Hvis man skal f. eks til Danmark er det en kostbar og tidkrevende affære.

    Det står mye rart og upålitelig rundt omkring på nettet. For å være sikker så skal man holde seg til informasjon fra Mattilsynet.
    Det er oppdatert, og det gjeldende til enhver tid.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sveivet innom Sarpsborg Mynthandel, og der stod det noe sært. En kar ville gjerne teste ut en av Makkintosjene som står der, og hadde satt fra
    seg kverna som pant. 😁

    Etter sigende hjemmesnekret drivverk, plinth og arm. Hadde ikke med målebånd, men armen er en, tja; 14 - 15 eller 16 tommer.
    Pen finish på alt sammen.

    IMG_5774.jpeg
    IMG_5775.jpeg


    Når jeg først var der, gikk jeg rundt hjørnet og plukket opp noe gammelt og nytt fra Retro Vinyl.

    IMG_6030.jpeg


    Det har vært dager med hektisk klargjøring her hjemme, og i morgen står det håndverkere på døren.
    Da står vårt ikke spesielt sjarmerende 80talls bad for fall, ut med driten. 🥳
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    @Lagga, jeg ser du nevner Sarpsborg Mynthandel.
    Har du noen erfaringer å dele med å kjøpe brukte LP-plater derfra?

    Jeg har handlet en del album av dem, men alltid over disk, og jeg sjekker alltid brukte plater, enten det er i butikk eller på platemesser.
    Så jeg har selv ingen dårlige erfaringer med dem.
    Ser hva Laban skriver. Jeg har ikke sett de håndtere plater, så stiller blank der.

    Uten sammenheng forøvrig, kom jeg til å tenke på en Facebook-side som kaller seg "Klokkeriet".
    De har en såkalt "GG" (Good Guy) vurdering ifm kjøp og salg, og mange aktive der, har MANGE GG-stemmer.
    Min erfaring derfra er at handel med en Good Guy tilsier at betaling/innpakking/forsendelse er problemfritt,
    og det er bra.
    Beskrivelse av tilstanden på klokka man kjøper derimot.... Der er det ikke mye GG. Har vært utsatt for en del svindel der.
    Så det er én ting som gjelder; ikke trekk klokka, ta den rett til urmaker for en vurdering.

    Dette hadde vel ingenting med Sarpsborg Mynthandel å gjøre... :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har handlet en del album av dem, men alltid over disk, og jeg sjekker alltid brukte plater, enten det er i butikk eller på platemesser.
    Så jeg har selv ingen dårlige erfaringer med dem.
    Ser hva Laban skriver. Jeg har ikke sett de håndtere plater, så stiller blank der.

    Uten sammenheng forøvrig, kom jeg til å tenke på en Facebook-side som kaller seg "Klokkeriet".
    De har en såkalt "GG" (Good Guy) vurdering ifm kjøp og salg, og mange aktive der, har MANGE GG-stemmer.
    Min erfaring derfra er at handel med en Good Guy tilsier at betaling/innpakking/forsendelse er problemfritt,
    og det er bra.
    Beskrivelse av tilstanden på klokka man kjøper derimot.... Der er det ikke mye GG. Har vært utsatt for en del svindel der.
    Så det er en ting som gjelder; ikke trekk klokka, ta den rett til urmaker for en vurdering.

    Dette hadde vel ingenting med Sarpsborg Mynthandel å gjøre... :rolleyes:
    Samme erfaring med "GG"... Dessverre er dette noe en lærer, gjerne det hard way.. 😢😊
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Hadde det ikke vært så "forbandet" langt unna, så kan du være sikker på at jeg hadde sjekket ut stedet!😁 Min reaksjon kom kun fordi slike "anmeldelser" er heller sjeldne her inne på sentralen, men tviler ikke på at det er dine egne erfaring du formidler videre!🙂
    Lagga hadde som du så en noe mer "dempet tone"!
    Tore
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde det ikke vært så "forbandet" langt unna, så kan du være sikker på at jeg hadde sjekket ut stedet!😁 Min reaksjon kom kun fordi slike "anmeldelser" er heller sjeldne her inne på sentralen, men tviler ikke på at det er dine egne erfaring du formidler videre!🙂
    Lagga hadde som du så en noe mer "dempet tone"!
    Tore
    Det er forskjell på Lagga & meg da han reker & synger i frikirken , mens jeg fikk fortalt i den samme kirken da jeg var et lite barn på Søndagsskolen at jeg hadde en sort prikk på hjerte :eek:
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nå er jo også jeg gammel bassanger i kor, og veldig ofte ble det "opptredener" i forskjellige kirker/kirkesamfunn! Så jeg synes det er trist at du sier "reker & synger" - høres så negativt ut! Mine opplevelser var udelt positive, og setter pris på at Lagga bruker av sin fritid til dette, og formidler videre hva de driver med etc!😍
    En annen ting er at du hadde ubehagelige opplevelser med denne kirken, og det vil du dessverre finne eksempler på over det ganske land, uansett kirkesamfunn!☹
    Det sagt, så skjønner jeg at slikt kan sette varige merker i et barnesinn! Jeg er etterhvert "godt oppi årene" og husker vél hva de "gamle pedagogene" kunne få seg til å si til små, forsvarsløse unge - og gremmes enda over "minnene"!
    I dag velger jeg å tro at denslags behandling av unge mennesker er "en saga blott"!
    Uansett er det sørgelig at du opplevde så negativ behandling, men prøv å legge det bak deg! Ikke lett, men prøv - de tok feil!
    Beklager for langt innlegg, Lagga!
    Tore
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jo også jeg gammel bassanger i kor, og veldig ofte ble det "opptredener" i forskjellige kirker/kirkesamfunn! Så jeg synes det er trist at du sier "reker & synger" - høres så negativt ut! Mine opplevelser var udelt positive, og setter pris på at Lagga bruker av sin fritid til dette, og formidler videre hva de driver med etc!😍
    En annen ting er at du hadde ubehagelige opplevelser med denne kirken, og det vil du dessverre finne eksempler på over det ganske land, uansett kirkesamfunn!☹
    Det sagt, så skjønner jeg at slikt kan sette varige merker i et barnesinn! Jeg er etterhvert "godt oppi årene" og husker vél hva de "gamle pedagogene" kunne få seg til å si til små, forsvarsløse unge - og gremmes enda over "minnene"!
    I dag velger jeg å tro at denslags behandling av unge mennesker er "en saga blott"!
    Uansett er det sørgelig at du opplevde så negativ behandling, men prøv å legge det bak deg! Ikke lett, men prøv - de tok feil!
    Beklager for langt innlegg, Lagga!
    Tore
    Reker kom litt feil ut beklager så mye :) , som gammel satanist :LOL:
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ikke Lagga et gammelt bad som skulle til pers ? Blir vel ikke arbeidsledig med det første da tenker jeg ( rørlegger faen & uforutsett ting er vel nesten regelen en unntaket)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ikke Lagga et gammelt bad som skulle til pers ? Blir vel ikke arbeidsledig med det første da tenker jeg ( rørlegger faen & uforutsett ting er vel nesten regelen en unntaket)
    Uff, visst har det blitt fredag! - og du gjettet riktig Laban, huset står "litt" på hodet nå, så hvilken dag det var - var fullstendig blåst ut av hodet
    i går kveld. o_O:rolleyes:.

    Men nå har jeg kommet meg på jobb og kan slappe av litt... 😄

    Så da sier jeg, enjoy - at last...

    2687-mak-submissive-nude-woman-inspection-erotic-black-white-bare-breasted-naked-girl-prints.jpg
    9811348.jpg
    All_I_have_to_do_is_dream_PL2017_183_master.jpg
    Arch.JPG
    Skjermbilde 1.JPG
    Skjermbilde 2.JPG
    Skjermbilde 3.JPG
    s-l1600 (1).jpg
    s-l1600.jpg
    teti-hegre-nude-ukrainian-model.jpg


    Ønsker dere alle en super weekend, helgehilsen fra Laggas! 😊🐩

    - og skål!

    Naakt-Vrouw-Wijn-Glas.jpg
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Du var dypt savnet, Lagga, men du " kom, så og vant"!😁
    Nå har jeg hatt litt kort tid til å vurdere "herligheten", men førsteinntrykket var svært godt!🥰
    En riktig god helg ønskes dere herfra!
    Tore
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det endelig vår jeg teller 1 dott (y) dette går rette veien .

    Mvh
    This is the way
    08.JPG
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ska sei! Landingsstripe, dattera til Bush, surfbrett i krøssfinér og dassrull montert rett vei på holderen. 🤩
    Fredagens frydefulle fittegløtt leverer til 6er igjen!

    God helg
    mvh
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Trøtt etter nattevakt, men håndverkerne glemte husnøkkelen her i går, så jeg måtte vente til de dukket opp. Det går kompressor og spikerpistol her i dag, så jeg har søkt tilflukt i den andre enden av huset, se om jeg får sove her. Men først; 'a Sofie har endelig sluppet nytt album! Henta det på posten i går kveld, må høres gjennom først! 😄

    IMG_6142.jpeg
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Lykke til med nybadet,@Lagga!👍 Mye arbeid med oppussing av bad - her brukte arbeidsgjengen ca en måned, så halvveis dro vi på ferie!😇 Vél hjemme igjen, var alt fiks ferdig og vi strålende fornøyde!😀
    Tore
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode ønsker Tore!

    Et slitent 80talls bad som for lengst har gjort sitt.

    IMG_6022.jpeg
    IMG_6025.jpeg
    IMG_6026.jpeg
    IMG_6021.jpeg


    Dag 1, det rives.

    IMG_6037.jpeg
    IMG_6044.jpeg


    Farvel du gamle...

    IMG_6043.jpeg


    Resultatet av fire timers arbeid.

    IMG_6049.jpeg


    Dag 2, rørlegger legger opp nytt i badet.

    IMG_6064.jpeg


    Nytt underlag til gulvet.

    IMG_6085.jpeg


    Dag 3, rørlegger gjør seg ferdig, snekkere flytter dør og bygger kasse til støp av gulv.



    IMG_6109.jpeg
    IMG_6112.jpeg
    IMG_6113.jpeg


    Dag 4, her er det noen som mener alvor!

    IMG_6126.jpeg


    Elektriker har lagt opp nye varmekabler, mens han jobber, napper snekkerne ut gammelt vindu og installerer nytt.

    IMG_6127.jpeg


    Så er det støping.

    IMG_6133.jpeg


    IMG_6137.jpeg


    Dag 4, det støpes ferdig og rommet blir kledt.

    IMG_6149.jpeg
    IMG_6152.jpeg
    IMG_6153.jpeg
    IMG_6156.jpeg


    Dag 5, membran og Litexplater på, gulvet flislegges.

    IMG_6181.jpeg
    IMG_6178.jpeg
    IMG_6184.jpeg


    Det har kommet litt varme, Gio koser seg med å gå ut og inn av haven.

    IMG_6183.jpeg


    Lille lørdag, så en venninne nede i gata kom opp for å hjelpe oss med noen bobler. En liten smak på undertegnede, så får pikene kose
    seg, mens jeg rører sammen litt mat.

    IMG_6185.jpeg


    /Morten
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hei
    Skulle ikke gulvmembranen gå 10-15 opp på veggen da,ser at de har kuttet membraen ved gulv/vegg,det er jo litt feil?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Skulle ikke gulvmembranen gå 10-15 opp på veggen da,ser at de har kuttet membraen ved gulv/vegg,det er jo litt feil?
    Godt spørsmål Kondis. Jeg trooor, at det som ser ut som en kuttet kant, egentlig er no' grå guffe de har smurt på. Du ser den samme guffa rundt
    rør o.l. i det siste bildet av rommet.

    Ser ut som dere har fått noen effektive og dyktige håndverkere !
    Ja, de står på, det er helt klart. Det er satt av ti virkedager, så vi er allerede halvveis i forløpet. 😄
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Godt spørsmål Kondis. Jeg trooor, at det som ser ut som en kuttet kant, egentlig er no' grå guffe de har smurt på. Du ser den samme guffa rundt
    rør o.l. i det siste bildet av rommet.

    Jo, men vis en går til leggemanualen hos Litex Video for gulvmembran, så legger de jo duken oppetter vegg,ca 10 cm,,


    Ja, de står på, det er helt klart. Det er satt av ti virkedager, så vi er allerede halvveis i forløpet. 😄
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn