Litt å tygge på for målemafiaen!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Vi ønsker en nøytral gjengivelse av Diana Krall's stemme? Jaha...? En stemme spilt inn med en meget fargende mikrofon, dynamikk-komprimert minst 4:1 og så sauset inn i kunstig romklang. Kan noe sånt bli "nøytralt"?

Da misforstår du poenget mitt.
Det er dette opptaket som blir presentert hjemme, og som blir gjenstand for nøytralt eller ikke etter min mening etter all sausingen som du sier. Kommer denne sausingen og mye annet frem tilnermet på samme måte som i studioet, hva blir egentlig feil med å kalle det nøytralt?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
SAL skrev:
realist skrev:
Ot:

(tkr uten hatt)
Vel...jeg har fremdeles til gode å finne en kabelprodusent som reklamerer med at han selger kabler som farger lyden.
Kan ellers ikke huske at jeg har nevnt noe om blindtester, jeg synes ikke at du skal blande inn disse her.
Gravitasjonen er en konstant, den blir ikke redusert av at du flytter noe opp på en vektskål.

Gravitasjon er proposjonalt med masse, mindre masse, mindre gravitasjon, ok?
Gravidasjon (tyngdekraft) er konstant, den forandrer seg ikke med mere eller mindre masse! Det er en bitteliten forskjell fra ekvator til polene, du veier litt mindre på ekvator...
Ta en kilo jordmasse og ei vekt, reis til månen, vei denne jordmassen, når du har gjort det, så kan du poste avlesingen på vekta. :) Mulig du har en annen innfallsvinkel.

At en veier litt mindre ved ekvator er ok. Er det pga sentrifugaleffekt, eller er det pga jordens utbulig pga nevnte effekt slik at veiingen foregår litt lengre fra jordmassesentrum?

P

Parelius

Gjest
gravitasjonskraften er da visserligen proporsjonal med produktet av massene og omvendt proporsjonal med kvadratet av avstanden mellom dem. Øker massene, øker gravitasjonen; øker avstanden minskes gravitasjonen. Newton said that.

R

Roysen

Gjest
realist skrev:
om.s skrev:
realist skrev:
om.s skrev:
realist skrev:
Oms sa:

".....og hvordan vet du at en kabel som er som en "tone kontroll" hos deg, gir samme resultat hos en annen?"

Hjelp meg litt her, ;) har jeg sagt at jeg har en kabel som er som en tonekontroll ???
Sitat:
Den beste tweekingen for meg ville være en så nøytral kjede som mulig hjemme, men forskjellige avarter av justerbare etter behov-kontroller. Kabler som liksom skulle ha dette som deloppgave ville være bannlyst hos meg!
Sitat slutt:

Jeg etterspør mer hvordan du kan være så sikker på at det/de du har valgt, i din kjede, er det som er nøytralt og "ekte", og om prisen (den lave) er det rettledende for en mest mulig "nøytral og transparent" kabel for deg, mener jeg du også er på ett slags villspor....

mvh
Det er aldri noe villspor å velge nøytrale komponeneter. Hvis du etter din tid på sentralen ennå ikke vet hva det er, så kan ikke jeg hjelpe deg. Sorry mait! ;)
Om du ikke fikk det, jeg spurte hva du mener "med nöytrale og transparente", kabler/komponenter hva jeg selv mener er en annen sak og der kjenner jeg meg relativt trygg og behöver ikke videre hjelp, verken fra deg eller andre, men hva mener du, og hva gjör deg så sikker på at det du velger/har representerer det "nöytrale og transparente", kan du ikke gi bedre enn slike dårlige retoriske svar som sist, vel, så er vel det i seg selv ett slags svar og....

mvh
Nøytralt i praksis for meg er det man ikke kan klare å detektere i en blindtest, har vel sagt dette før...?Hvordan situasjonen var i inspillingsstudioet er uvesentlig. Har man en nøytral kjede hjemme så får man vel vite det i større grad enn en "god lyd"-kjede, man behøver ikke å ha vært der, skjønner du.
I henhold til Snickers' forklaring, vil en høytaler evt. kunne kompensere for om andre komponenter ikke er nøytrale. I tillegg vil samspillet mellom de ulike komponentene virke inn på nøytralitenten. Av den grunn må man vel nesten måle om noe er nøytralt da - det blott øre kan vel ikke oppdage dette i og med at unøtraliteter kan kompenseres for andre steder i kjeden.

Jeg har imidlertid et spørsmål til Snickers. Vil du også kunne måle om dynamikken er nøytral (på nivå med opptaket) ved å foreta de målingene du henviste til på elektronikken?

Mvh
Roysen

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
1 kg analogien oppe, er jo ikke så dum.
Ved innstilling av bilde på skjerm har man et fargekart. Ved instilling av lyd, nivåer og frekvensgjengivelse har man ditto referanser. Man kan måle gjengivelsen av referansene i eget lytterom, og justere inntil målt resultat samsvarer med utgangsreferansen.
Da vet man at man har nøytral gjengivelse i lytterommet.

Deretter vet man også at det man hører samsvarer ganske godt med hva artistene ønsket å skape. Må vi virkelig diskutere grunnbegreper her inne?

Nøytral betyr ikke dårlig eller karakterløst - det betyr nøytralt, hverken til den ene eller den andre siden. Skulle du ha hang til bestemte musikktyper, eller legge fokus på action-film opplevelser, så kan du avvike fra denne nøytraliteten i henhold til egen smak.

Personlig ønsker jeg å ha komponenter som overfører uten å forvrenge eller farge, fra kilde til høyttaler. Og jeg ønsker et rom som tar imot lyden så det høres "riktig" ut.

Litt forundret over theStigs Krall analogi ovenfor. Poenget må jo være at anlegget overfører lyden presis slik hun fikk det produsert, mao vil mitt anleggs nøytralitet slippe gjennom hennes "farging" i henhold til hennes smak.

Kjenner en konsertpianist som ofte inviteres til å lytte til meget avanserte hifi-anlegg på sine reiser, gjerne i forbindelse med mottakelsesparties i byer vedkommende er i for å fremføre musikk. Så og si uten unntak er vedkommendes reaksjon at det lyder feil, som regel med kunstig tung bunn og for trang topp - i anlegg som koster i forhold til leiligheter på byens tak. Slike anlegg er ikke nøytrale.

R

Roysen

Gjest
Soundproof skrev:
1 kg analogien oppe, er jo ikke så dum.
Ved innstilling av bilde på skjerm har man et fargekart. Ved instilling av lyd, nivåer og frekvensgjengivelse har man ditto referanser. Man kan måle gjengivelsen av referansene i eget lytterom, og justere inntil målt resultat samsvarer med utgangsreferansen.
Da vet man at man har nøytral gjengivelse i lytterommet.

Deretter vet man også at det man hører samsvarer ganske godt med hva artistene ønsket å skape. Må vi virkelig diskutere grunnbegreper her inne?

Nøytral betyr ikke dårlig eller karakterløst - det betyr nøytralt, hverken til den ene eller den andre siden. Skulle du ha hang til bestemte musikktyper, eller legge fokus på action-film opplevelser, så kan du avvike fra denne nøytraliteten i henhold til egen smak.

Personlig ønsker jeg å ha komponenter som overfører uten å forvrenge eller farge, fra kilde til høyttaler. Og jeg ønsker et rom som tar imot lyden så det høres "riktig" ut.

Litt forundret over theStigs Krall analogi ovenfor. Poenget må jo være at anlegget overfører lyden presis slik hun fikk det produsert, mao vil mitt anleggs nøytralitet slippe gjennom hennes "farging" i henhold til hennes smak.

Kjenner en konsertpianist som ofte inviteres til å lytte til meget avanserte hifi-anlegg på sine reiser, gjerne i forbindelse med mottakelsesparties i byer vedkommende er i for å fremføre musikk. Så og si uten unntak er vedkommendes reaksjon at det lyder feil, som regel med kunstig tung bunn og for trang topp - i anlegg som koster i forhold til leiligheter på byens tak. Slike anlegg er ikke nøytrale.
Er du sikker på at selv om et oppsett slipper gjennom en innspilling nøytralt, så vil den også gjøre det med alle andre innspillinger? Er ikke dette litt avhengig av innspillingskvaliteten og innhold på innspillingen? Dersom dette er tilfelle kan man vel egentlig ikke vite om noe er nøytralt før man har målt på om de mest ekstereme innspillingene gjengis nøytralt?

Mvh
Roysen

O

om.s

Gjest
theStig skrev:
Mitt mål er å høre så mye av den musikalske informasjonen som finnes i det materialet vi lytter til.
Her er vi ganske så nær hva jeg selv legger i meningen også.....

mvh

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Roysen skrev:
Er du sikker på at selv om et oppsett slipper gjennom en innspilling nøytralt, så vil den også gjøre det med alle andre innspillinger? Er ikke dette litt avhengig av innspillingskvaliteten og innhold på innspillingen? Dersom dette er tilfelle kan man vel egentlig ikke vite om noe er nøytralt før man har målt på om de mest ekstereme innspillingene gjengis nøytralt?

Mvh
Roysen
Hei Roysen,

Naturligvis er det forskjell på innspillinger, men sjansene for at du får en gjengivelse som ligger nærmere den "riktige" er større med et nøytralt anlegg enn med ett som har klar bias.
MEN - siden det finnes ulike musikkstiler, kan man alltids tune sitt anlegg for denne. Liker du akustisk blues, så vet du hvilke instrumenter og frekvenser det går i, og kan bygge et anlegg for denslags, for eksempel. Men da er du naturligvis også purist.

EBU har klare gjengivelses standarder for både audio og video. Når radio og fjernsynskanaler følger disse, blir signalet som sendes ut "riktig." Hvorvidt mottagerne har utrustning som gjengir signalet korrekt er en annen sak -- men så lenge forvrengningen ikke er dramatisk kan jeg gjenkjenne den klangen som er særegen for ulike fremførere.

Kalibrerer jeg en skjerm for dagslystemperatur, med rett Kelvin setting, så får jeg gjengitt bilder så de ligger nær originalen.
Tilsvarende er naturligvis også mulig med et hifi anlegg - med det forbehold at man må måle i lytterommet, siden rommet har stor innvirkning på gjengivelsen. (Ofte tar man jo høyde for fargetemperatur i lyset der man ser på skjermen, og kalibrerer for denne også -- så det blir jo tilsvarende.)

T

theStig

Gjest
Det finnes gode standarder for kinolyd (f.eks THX) som gjør at lyden er noenlunde lik fra kino til kino (i teorien). Sånt skulle vi hatt for hifi også, men det lar seg neppe gjennomføre i praksis. :-\

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.278
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
realist skrev:
Nøytralt i praksis for meg er det man ikke kan klare å detektere i en blindtest, har vel sagt dette før...?Hvordan situasjonen var i inspillingsstudioet er uvesentlig. Har man en nøytral kjede hjemme så får man vel vite det i større grad enn en "god lyd"-kjede, man behøver ikke å ha vært der, skjønner du.
Det er mulig at jeg misforstår deg her , men såvidt jeg har fått med meg , kan man ved en blindtest finne ut hvilken kabel man har med å gjøre, foruten å statistisk bestemme med hvilken sikkerhet man har gjort dette:

Mitt spørsmål er da fremdeles: Når du har bestemt deg for hvilke kabler du har foran deg, hvordan vet du hvilken av dem som er "nøytral"?

Og "nøytral" i forhold til hva?
I forhold til hvordan du mener at et "nøytralt" anlegg skal låte, eller har du noen andre referanser du benytter for å avgjøre graden av nøytralitet?

mvh tkr (fremdeles barhodet)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
KW skrev:
Hei!
snickers-is skrev:
En god tommelfingerregel er at når det låter morsomt, fascinerende, spennende, rytmisk, forførende, varmt, mykt, dynamisk osv ved alle frekvenser, da har man NØYTRAL LYD.
Hmmmm!
Dersom innspillingen ikke låter morsomt, fascinerende, spennende, rytmisk, forførende, varmt, mykt, dynamisk osv ved alle frekvenser, hva har man da dersom denne blir gjengitt over det man mener eller kan hevde er et nøytralt anlegg?
Vel, man kan si at man har en "dårlig" innspilling ::) men ikke NØYTRAL LYD ???

En annen ting, du har jo sjøl sagt at det er forskjell på kabler lydmessig og da kan (bør) man også kunne måle det.
Hva er måledataene på nøytrale kabler helt konkret?
Mvh.KW
Dette vil jeg hevde er et såkalt "ikke-tema". Dersom definisjonen på nøytralt skal være opp til en hver konstruktør som så skal tre nedover hodet på folk at all verdens studioduder er noen idioter og ikke kan skru lyd så er det rimelig uinteressant å ha et nøytralt lydende oppsett.

Siden vi ikke har noen klar definisjon på hva nøytral gjengivelse i 3D-rommet er så må vi ty til det innspilte materialet vi har tilgjengelig for å få en omtrentlig definisjon. Da er det to ting som går igjen:

1: Man må legge seg på en middelvei for det som er tilgjengelig av seriøse innspillinger. På den måten er "maskinen tilpasset softwaren".

2: Mange av nøytralitetsparametrene vil avhenge av ting man gjør lite eller ingen ting med i studio. Det vil alltid være plater med for lite futt i trommene (stort sett alle for det er få høyttalere som kan gjengi et trommesett), det vil alltid være linear klang som gjør at S-ene høres ut som om de har 14 ganger mer klang enn mellomtonen, det vil være komprimering, det vil være mikrofonvalg, det vil være det ene og det andre, og ofte manipulerer man for å få til en bestemt sound. Imidlertid vil en nøytral høyttaler ikke bli som å legge en kurve på en annen kurve. Det man spiller av er som regel en rekke lydspor som er tunet hver for seg, og selv om ett og annet instrument vil låte alt annet enn nøytralt på de aller fleste innspillinger kan man lett høre om det nøytrale fundamentet er tilstede i oppsettet.

Det å avvike fra det nøytrale vil gjøre at man ikke får både intimitet, dynamikk, 3D, rytme osv osv, men man kan øke fokuset på enkeltparametre ved å gi delvis avkall på andre. Dette slår overraskende likt ut på de fleste innspillinger. Jeg mener det er veldig mange som har såpass manglende nøytralitet i oppsettet at selv om det låter bra på noe vil oppsettet være svært selektivt for ulike innspillinger.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Jeg har imidlertid et spørsmål til Snickers. Vil du også kunne måle om dynamikken er nøytral (på nivå med opptaket) ved å foreta de målingene du henviste til på elektronikken?

Mvh
Roysen
Ja, det går fint. Normalt slår enkel dynamisk kompresjon ut som harmonisk forvrengning av lave ordener. Dette er inkludert i så godt som alle THD-målinger. Så lenge disse er under 0,1% så er ikke dynamisk kompresjon noe tema i praksis. Dette er en av de parametrene man godt kan måle på høyttalere også. Imidlertid kommer det inn en annen faktor der, som også kommer inn på forsterkere. Det er tidskomprimering. I høyttalerne skjer dette termisk ved at spolene varmes opp, impedansen øker og SPL fra elementene synker. Man beholder den opprinnelige følsomheten der høyttaleren har resonant oppførsel (elementenes resonansfrekvenser, elektriske resonanskretser og kasse/bassrefleksresonanser). Det gjør at man får en avvikende frekvensgang. Typisk lite mid/øvre bass (som er den subjektivt kanskje sterkeste dynamikkparameteren) og mye dypbass. I forsterkere har man strømuttømming. Det vil si at driftspenningen synker fordi tilførselen av strøm er mindre enn det man trekker ut. Jo større kondensatorbank jo tregere skjer dette, men det vil også være tilsvarende krevende å komme opp på normalspenningen igjen. Dette slår normalt ut ved tidligere klipping og man kan få "fading", altså at gain i forsterkeren synker når man har mange effektkrevende impulser tett etter hverandre.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
tkr skrev:
Mitt spørsmål er da fremdeles: Når du har bestemt deg for hvilke kabler du har foran deg, hvordan vet du hvilken av dem som er "nøytral"?

Og "nøytral" i forhold til hva?
I forhold til hvordan du mener at et "nøytralt" anlegg skal låte, eller har du noen andre referanser du benytter for å avgjøre graden av nøytralitet?

mvh tkr (fremdeles barhodet)
Jeg tillater meg å svare på den:

Dersom du har en forsterker og en høyttaler. Så skal du teste høyttalerkabler. Du plasserer da forsterkeren så nær som mulig høyttaleren. Så kobler du en kabel, kanskje 15cm, mellom forsterker og høyttaler. Du lytter, kobler kabelen fra høyttaleren og kobler et 3 meters testobjekt mellom 15cm-kabelen og høyttaleren. Om du kan høre at testobjektet ble koblet inn og gjenta det i en blindtest kan man med rimelig stor sikkerhet si at testobjektet ikke er nøytralt.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei snicker-is!

Uten å være sikker så tror jeg nok du misforsto hva jeg mente (å si)

Dersom et "såkalt" nøytralt anlegg ikke gjengir en "dårlig" innspilling (tilsvarende) f.eks (alternativt en eller flere) kjedelig, ufascinerende, uspennende, urytmisk, uforførende, kaldt, hardt, udynamisk osv ved alle frekvenser,
så er det vel IKKE nøytralt..... enig?
Det var derfor jeg stillte spørsmål om "tommelfingerregelen" din (som jeg muligens tok litt mer på alvor enn tiltenkt ::) )
Fordi jeg da tenkte muligheten for at dersom det ikke lyder slik du nevnte så er ikke anlegget nøytralt, vi vet jo at det ofte er slik at innspillingene faktisk ikke er gode.
Derfor blir det imo noe galt å bruke nevnte kriterier som tommelfingeregel ;)

Roysen "spurte"?
Dettte blir vel et litt galt utgangspunkt mener jeg, fordi en må ikke her blande hvorvidt innspillingen må betraktes som nøytral (eller ikke) opp mot gjengivelsen i eget anlegg.

Skit in = skit ut er vel et begrep som holder mål her ;)

Har man et anlegg som forsøksvis gjengir mest mulig av dynamikk og detaljer (analytisk?), så vil det kunne lyde helt himmelsk på et slikt supergodt (dynamisk og oppløst) anlegg, mens en da får med seg alt som er av unoter på mindre til dårlige innspilinger.

Da har man to (eller kanskje fler) muligheter.

1.Fire litt på oppløsningen f.eks. og dermed (ofte ha) ha (større) glede også av de mindre gode innspillingene
2.To eller fler anlegg ;D
3.Kjøpe kun gode innspillinger/hifi-innspillinger (sistnevnte ofte tildels kjedelig musikk imo, men kan være gøy ;))

Jeg tenker her da på ordet "analytisk" som jeg mener å huske ble oftere brukt før og da negativt ladet.
Det finnes vel ikke et bedre ord (egentlig) for å beskrive superhøy oppløsning med enn ordet analytisk (det betyr vel å virkelig få med seg enhver detalj som finnes i vinyl og cd som deretter skal videreføres i kjeden (helst uten tap?)

Mvh.KW

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Altså, lyden sammenlignes med og uten testobjekt. Likt er nøytralt for meg ihvertfall. :)

Nøytralitet betyr vel sånn rent generelt sett at man er fullstendig prisgitt programmaterialet.

R

Roysen

Gjest
KW skrev:
Roysen "spurte"?
Dettte blir vel et litt galt utgangspunkt mener jeg, fordi en må ikke her blande hvorvidt innspillingen må betraktes som nøytral (eller ikke) opp mot gjengivelsen i eget anlegg.

Har man et anlegg som forsøksvis gjengir mest mulig av dynamikk og detaljer (analytisk?), så vil det kunne lyde helt himmelsk på et slikt supergodt (dynamisk og oppløst) anlegg, mens en da får med seg alt som er av unoter på mindre til dårlige innspilinger.

1.Fire litt på oppløsningen f.eks. og dermed (ofte ha) ha (større) glede også av de mindre gode innspillingene
3.Kjøpe kun gode innspillinger/hifi-innspillinger (sistnevnte ofte tildels kjedelig musikk imo, men kan være gøy ;))

Jeg tenker her da på ordet "analytisk" som jeg mener å huske ble oftere brukt før og da negativt ladet.
Det finnes vel ikke et bedre ord (egentlig) for å beskrive superhøy oppløsning med enn ordet analytisk (det betyr vel å virkelig få med seg enhver detalj som finnes i vinyl og cd som deretter skal videreføres i kjeden (helst uten tap?)

Mvh.KW
Hei, KW!

Det er mulig det er dette du har svart på. Tolk i så falle dette som en misforståelse av det du skrev. :) Jeg tror kanskje du missforstår meg litt. For å vite om en komponent kan gjengi f.eks. dynamikken nøytralt eller frekvenser ned til 15Hz evt. opp til 30KHz hjelper det lite å spille innspillinger som ikke innehar denne informasjonen og inntil man har gjort det vet man vel ikke om det er nøytralt inntil man har testet?

Dette var selvfølgelig ekstreme eksempler som kanskje ikke er så interessant, men de er benyttet for å gi et tydelig bilde av hva jeg mener. Man kan vel ikke vite om oppsettet er nøytralt før man har testet hele frekvensspekteret med hele det dynamiske spekteret. Selv om det er nøytralt på den musikken man spiller i øyeblikket behøver ikke det å bety at anlegget kan gjengi alt mulig annet nøytralt. Jeg tenker da altså ikke på kvaliteten på innspillingen men på selve innholdet.

Dette er altså et forsøk på et argument mot å bedømme komponenter ut fra nøytralitet ;)

Mvh
Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
KW skrev:
Hei snicker-is!

Dersom et "såkalt" nøytralt anlegg ikke gjengir en "dårlig" innspilling (tilsvarende) f.eks (alternativt en eller flere) kjedelig, ufascinerende, uspennende, urytmisk, uforførende, kaldt, hardt, udynamisk osv ved alle frekvenser,
Jeg tror jeg oppfattet deg rett. Det koker etter mitt skjønn ned til 2 ting:
1: Jeg tror ikke tilgangen på dårlige innspillinger er på langt nær så stor som mange inbiller seg. Derfor er spørsmålet, TROR JEG, mindre relevant enn hva du mener når du stiller det.
2: Men selvsagt finnes det innspillinger med ulike avvik. I prinsippet kan man si at innspillinger finpusses ved hjelp av ører og svært enkle målinger (VU-metre og RTA-er stort sett). Man er dermed prisgitt en gjennomsnittlig farging, og når man lar det være nøytralitetsdefinisjonen treffer man veldig bra på ekstremt mange innspillinger. Til og med THX-materiale.

B

Back_Door

Gjest
Snickers-is skrev:
KW skrev:
Hei snicker-is!

1: Jeg tror ikke tilgangen på dårlige innspillinger er på langt nær så stor som mange inbiller seg. Derfor er spørsmålet, TROR JEG, mindre relevant enn hva du mener når du stiller det.
2: Men selvsagt finnes det innspillinger med ulike avvik. I prinsippet kan man si at innspillinger finpusses ved hjelp av ører og svært enkle målinger (VU-metre og RTA-er stort sett). Man er dermed prisgitt en gjennomsnittlig farging, og når man lar det være nøytralitetsdefinisjonen treffer man veldig bra på ekstremt mange innspillinger. Til og med THX-materiale.
Tillater meg en kommentar her.
Var i utgangspunktet langt på enig med KW. Jeg trodde dermed at du hadde ment ditt eksempel ut fra en perfekt innspilling.
Nå forstår jeg deg dog slik, at du faktisk mener at man feilaktig legger skylden på innspillinger, og at det i de fleste tilfeller er anleggene som ikke er nøytrale nok?
Fokus på dårlig studioarbeid, komprimering osv er jo kjent i mange år nå. Mange mener f.eks. at cd-innspillinger ofte har store svakheter. Et godt anlegg vil da ut fra slik vurdering bli nådeløst avslørende.
Forstår jeg deg riktig i at du til en viss grad avviser dette, og mener at det som regel ikke er så mye feil med selve innspillingene??

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
Njaa, det er vel å trekke det litt langt. Ideelt sett skulle innspillingene utnyttet hele dynamikkområdet på en CD bedre enn hva de gjør i dag. Vi vet hvorfor det er slik og det er nok lite vi kan gjøre med det.

Men diskusjonen her gikk jo mer på farging og lydfarge-"retning".

Jeg har tidligere nevnt at vi har med å gjøre et format som eksisterer i 1D, som deretter skal omsettes til 3D. Imidlertid har vi en annen situasjon også, nemlig at formatet jo i utgangspunktet faktisk er 3D, og så skal ned i 1D, men da normalt sett via separate monokanaler som panoreres osv. Da dukker spørsmålet opp om hva som er den matematisk korrekte transferfunksjonen som får en mastertape til å være "korrekt" eller ikke "korrekt". Det finnes ingen definisjoner på dette heller, selv om ofte 3D-effekten langt på vei er mindre fremtredende i innspillingssituasjonen enn i avspillingssituasjonen.

Det hele koker med andre ord ned til at det ikke finnes noen standard for hvordan lyden på en referansetape skal være.

Imidlertid, når man må gjenskape lydbildet via høyttalere i et normalt rom så kan man se for seg at man fjerner hele inn og avspillingskjeden og står igjen med artistene flyttet inn i avspillingsrommet. De feilene som gjør at dette ikke er korrekt har vi en del midler for å bekjempe slik at det hele blir bra på det subjektive plan. Det vi ikke har noen klar definisjon på er, når man spiller inn med nærfeltsmicer, hvilken spredning skal dette ha?

De fleste instrumenter man spiller av IRL har ganske god spredning. Untakene er blåsere og andre instrumenter med klart retningsbestemt lyd. Det vil si at rundstrålere skulle vært det optimale, men egentlig ikke uten ankepunkt, fordi rundstrålerne befinner seg på punkter i rommet som for det første aldri vil være gunstig for alle instrumentene som skal gjengis, og for det andre vil de ha de samme rom modes for alle instrumenter og det er med på å kamuflere lydbildet. Om man ikke har en rundstråler ender man da med at høyttalernes karrakteristiske spredningsmønster skal avgjøre hvordan alle instrumenter skal spre, og her ligger det mengder med farging. Det siste alternativet er å begrense spredningen men samtidig jevne den ut. Da vil man få lavere effekt av de fleste rom modes, man vil ikke få generell farging som følge av avvikende spredning, og man, om man ikke legger opp til for snever spredning, ender med en andel ganske jevn klang fra lytterommet.

Altså, en høyttaler må være tilpasset den oppgaven den skal gjøre både mht spredning vs rom, spredning og klangbalanse vs innspilling osv. Dersom ikke dette er på plass har man ikke noe godt verktøy for å kunne evaluere den lyden som er spilt inn på plata. Mange innspillinger er ganske ramme på å avsløre slike avvik og mange av dem blir lagt langt ned i platebunken og beskyldt for å være dårlige innspillinger til tross for at de kanskje er helt glimrende.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Back_Door skrev:
Snickers-is skrev:
KW skrev:
Hei snicker-is!

Tillater meg en kommentar her.
Var i utgangspunktet langt på enig med KW. Jeg trodde dermed at du hadde ment ditt eksempel ut fra en perfekt innspilling.
Nå forstår jeg deg dog slik, at du faktisk mener at man feilaktig legger skylden på innspillinger, og at det i de fleste tilfeller er anleggene som ikke er nøytrale nok?
Fokus på dårlig studioarbeid, komprimering osv er jo kjent i mange år nå. Mange mener f.eks. at cd-innspillinger ofte har store svakheter. Et godt anlegg vil da ut fra slik vurdering bli nådeløst avslørende.
Forstår jeg deg riktig i at du til en viss grad avviser dette, og mener at det som regel ikke er så mye feil med selve innspillingene??
Hei!

Tenker du på denne: Vel, man kan si at man har en "dårlig" innspilling ::) men ikke NØYTRAL LYD ??? ?

I så fall så skal jeg prøve å tydliggjøre hva jeg mener med dette opp mot hva det var svar på.
Dersom man har en dårlig innspilling så skal den gjengis dårlig (ikke godtlydende som i "regla" til snickers.
For dersom en innspilling ( i et anlegg) lyder
morsomt, fascinerende, spennende, rytmisk, forførende, varmt, mykt, dynamisk osv ved alle frekvenser
og ikke er det i utgangspunktet så er det jo ikke en nøytral gjengivelse der og da.
Derfor kan heller ikke denne tommerfingerregelen være riktig etter min mening, med mindre man snakker om ensidig GODE innspillinger.
Så kan det sikkert være grunnlag for ytterligere unighet for på hvilket grunnlag hver enkelt av oss kaller et opptak godt eller mindre godt/dårlig.
Jeg synes f.eks. at ECM innspillinger er svært gode, men mener samtidig at det finnes mange innspillinger som ikke kommer opp til det nivået.
Her kan det igjen være subjektivt fra min side bl.a. p.g.a. musikkstil/art som kanskje er lettere å gjøre bra/behagelig/fin. enn andre typer musikk/gjengivelse.

Et eksempel her kan være den innspillingen som jeg brukte på snickers anlegg i Horten for noen år siden, eldre innspilling med John Mayall (på cd) den ble gjengitt kjedelig på nevnte anlegg og sikkert tilnærmet riktig (nøytralt) (manglet fullstendig bass(mellombass), siden jeg vet at snickers sitt anlegg er/var bestrebet å gjengi ting mest mulig nøytralt. ;)

Da blir det jo kokklimonke å bruke en tommefingerregel på hvordan det skal lyde i et nøytralt anlegg som går ut på bl.a. morsomt, fascinerende, spennende, rytmisk, forførende og dynamisk etter min mening.

Det er vel delvis en kjennsgjerning at innspillinger ofte har blitt formet etter de forskjellige tiders avspillingsutstyr (og også "farget" av musikkstiler, jazz og klassisk var vel som oftest bra mens populærmusikk var mer så som så) og at en del av oss har innspillinger fra ca. en 40+ årsperiode.

Du skriver
Et godt anlegg vil da ut fra slik vurdering bli nådeløst avslørende.
Dersom du mener dette og samtidig mener at DET da er et nøytraltlydende anlegg, så er vi antaglig enig (med mindre det er ytterligere misforståelser) det sier jeg ut i fra at nettopp nøytralt er for meg et svært usikkert begrep/svevende (fordi det er så mange hensyn å ta)
Det eneste riktige må være å kunne få målt det (faktisk ;D )
For hver og en sin tolkning av hva vi egentlig hører er jo forskjellig.
Det må det jo være siden det er så enormt mange forskjelliglydende anlegg (og komponenter) som stadig får omtalen nøytraltlydende.

Dersom THD er målet, hvorfor da sette begrensning på hvorfor 0,1 % er tilstrekkelig lavt nok, som f.eks. Snicker-is gjør (kan godt være at han har rett, men for å "erten" opp litt ;D
Kan det være fordi det er målene for Ice (hvis jeg husker rett) har det som lavere grense, mens f.eks DP A1S har 0,001%

Mvh.KW

B

Back_Door

Gjest
re Snickers-is:

Dette er egentlig et svært interessant tema!

Det du sier er at man ofte gir innspillingene feilaktig skyld for dårlig lyd. Et, i denne sammenheng, riktig anlegg vil m.a.o. kunne åpne stengte dører..
Kanskje dette burde kommet i en egen tråd?
Har nettopp lest en del om innspillinger før og nå i "HIFIcritic" De mener problemet med en del av dagens innspillinger skyldes overivrige lydteknikere som går bananas i alle de muligheter de har for å pynte på resultatet, i forhold til de mer begrensede tilsvarende muligheter i tidligere tider. Man har ma.o. et bedre verktøy enn noen sinne, men overdriver bruken i begeistring over egen makt og kunnskap.
Selv om din vinkling ikke utelukker denne andre vinkling, er tankene om anleggets nøytralitet svært interessante.

re KW:
Før posting ble jeg oppmerksom på ditt svar.
Jeg mente å si at jeg også tolket nøytralitet lik det som du nevnte. M.a.o. at en dårlig innspilling ville avsløres av et nøytralt anlegg som nettopp, ja en dårlig innspilling.

B

Back_Door

Gjest
KW skrev:
Et eksempel her kan være den innspillingen som jeg brukte på snickers anlegg i Horten for noen år siden, eldre innspilling med John Mayall (på cd) den ble gjengitt kjedelig på nevnte anlegg og sikkert tilnærmet riktig (nøytralt) (manglet fullstendig bass(mellombass), siden jeg vet at snickers sitt anlegg er/var bestrebet å gjengi ting mest mulig nøytralt. ;)

Dersom THD er målet, hvorfor da sette begrensning på hvorfor 0,1 % er tilstrekkelig lavt nok, som f.eks. Snicker-is gjør (kan godt være at han har rett, men for å "erten" opp litt ;D
Kan det være fordi det er målene for Ice (hvis jeg husker rett) har det som lavere grense, mens f.eks DP A1S har 0,001%

Mvh.KW
Må vel være mulig å diskutere med "Isen" uten å gjøre det til en bransjetråd relatert til hans egen produksjon?
Kan vi ikke holde dette på et mer faglig og prinsippielt nivå?
( Anlegget du refererer til "for noen år siden", var uansett, så vidt meg bekjent, et uferdig produkt som kun hadde som intensjon å vise en mulig utvikling. Anlegget som han spilte på i fjor, var derimot et av de med best lyd på messa, etter min mening. Dette på tross av at heller ikke det anlegget var ferdig eller ment for et kommersielt marked ;))

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
Back_Door skrev:
Det du sier er at man ofte gir innspillingene feilaktig skyld for dårlig lyd. Et, i denne sammenheng, riktig anlegg vil m.a.o. kunne åpne stengte dører..
Ja, i høyeste grad. Man kommer mye lenger inn i både de dårlige og de gode innspillingene. Man kan på en måte si at det er sjelden feilene i innspillinger er knyttet til spredning og frekvensgang for hvert enkelt spor. Feilene er helt andre, og på et nøytralt oppsett vil de være hørbare men normalt ikke ubehagelige, påtrengende eller ødeleggende for at det kan skapes en atmosfære i lydbildet.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
KW skrev:
Roysen "spurte"?

Mvh.KW
Hei, KW!

Det er mulig det er dette du har svart på. Tolk i så falle dette som en misforståelse av det du skrev. :) Jeg tror kanskje du missforstår meg litt. For å vite om en komponent kan gjengi f.eks. dynamikken nøytralt eller frekvenser ned til 15Hz evt. opp til 30KHz hjelper det lite å spille innspillinger som ikke innehar denne informasjonen og inntil man har gjort det vet man vel ikke om det er nøytralt inntil man har testet?

Dette var selvfølgelig ekstreme eksempler som kanskje ikke er så interessant, men de er benyttet for å gi et tydelig bilde av hva jeg mener. Man kan vel ikke vite om oppsettet er nøytralt før man har testet hele frekvensspekteret med hele det dynamiske spekteret. Selv om det er nøytralt på den musikken man spiller i øyeblikket behøver ikke det å bety at anlegget kan gjengi alt mulig annet nøytralt. Jeg tenker da altså ikke på kvaliteten på innspillingen men på selve innholdet.

Dette er altså et forsøk på et argument mot å bedømme komponenter ut fra nøytralitet ;)

Mvh
Roysen
Hei Roysen!
Tror nok jeg har misforstått deg ja ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
Jeg tro det er en fordel å være litt presisjon mht. begrepsbruken og implikasjonene av den i denne debatten om nøytralitet og transparens.

Jeg foretrekker å betrakte husalteret som en reproduksjonskjede, og i utgangspunktet begrense problematikken til de hjemlige forhold. For det alt vesentligste så fungerer «Black-box»-tilnærmingen for vurdering av transparens og nøytralitet til alle delkomponentene i husalteret; med en liten reservasjon for høyttalere i et rom, for såvidt også vinylavspilling hvor direkte kontroll med kildematerialet/input er vanskelig: dvs. transparens og nøytralitet oppnås når forskjellen (i informasjon) mellom det som dyttes inn i stystemet og det som kommer ut av systemet er neglisjerbar - dvs. ikke vesentlig forskjellig fra null, hørbare avvik fra «null» er et emne for subjektiv vekting og evaluering - smak og behag. Høttaler i et rom er i denne sammenhengen en noe mer kompleks affære, hvor det kan være flere tildels motstridene krav og funksjonelle/akustiske utfordringer ift. rom og lytteposisjon.

Kildematerialet som skal reproduseres er i denne sammehengen gitt, og hvor vidt kildematerialet er transparent og nøytralt er som sådan uvesentlig. Standarden for kildematerialet er gitt i produksjonsprosessen - med den farving og mangel på transparens ift. en evt. «opprinnelig» framførelse av den aktuelle musikken som produsenten av musikken gir sluttproduktet. Dette impliserer også at dersom utstyret som kildematerialet er produsert på avviker fra det nøytrale så vil en reproduksjon over et nøytralt anlegg ikke samsvare med intensjonen til produsenten. På den andre siden så er det en nokså umulig å evt. forutse/spekulere i hvilke avvik fra nøytralitet som «utlisiktet» preger den enkelte produskjonen. Den enkleste og mest universelle tilnærmeingen som passer flest tilfeller er en grunntilnærming om nøytralitet og transperns i den reproduksjonskjeden hver enkelt av oss har kontroll på - dvs. husalteret - så får man bruke tonekontroller/loudness/EQ o.l. for å gjøre «nødvendige» justeringer etter beste evne. Selvfølgelig er det legitimt å foretrekke noe annet enn nøytralitet og transparens - men det er kanskje en annen skål.

mvh
KJ

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Back_Door skrev:
KW skrev:

Mvh.KW
Må vel være mulig å diskutere med "Isen" uten å gjøre det til en bransjetråd relatert til hans egen produksjon?
Kan vi ikke holde dette på et mer faglig og prinsippielt nivå?
( Anlegget du refererer til "for noen år siden", var uansett, så vidt meg bekjent, et uferdig produkt som kun hadde som intensjon å vise en mulig utvikling. Anlegget som han spilte på i fjor, var derimot et av de med best lyd på messa, etter min mening. Dette på tross av at heller ikke det anlegget var ferdig eller ment for et kommersielt marked ;))
Hei igjen!
Jeg er da ikke interessert i å gjøre dette til en bransjetråd for noen :D
Likevel må det vel være mulig å "fremføre" eksempler (særlig de) som eventuelle deltagere kan vite om/kjenne igjen.
Du må jo se det innlegget som en helhet, også at jeg sa "for og "erten" opp litt" med en ;D etter.
Trodde faktisk at jeg (av en del her) ble tatt for å "være snill og grei" ;D og dermed ikke så lett misforstått når jeg en sjelden gang i mellom fleiper litt.
Kan kanskje likevel skjønne at både den ene og andre fort og lett blir litt brå(tente) opp mot erfaringer fra tidligere. ;)

Snicker-is er vennen min ;) bare spør`n sjøl ;D han foreslo i hvert fall det, da jeg ikke fant (noen) venner til en MFKW vennetråd ;) i sin tid.

Likevel, så må jeg jo si at det var litt rart at akkurat 0,1 % THD 20hz-20Khz er det som hevdes å være den nødvendige nedre grense (men det er meg) hvorfor ikke 0,2% eller lavest mulig, sistnevnte kan jo neppe være noen ulempe for sin egen del.
Stopper for min del den delen av diskusjonen, slik at det ikke blir nettopp en "bransjetråd" ;)
Mvh.KW

B

Back_Door

Gjest
rer KW:

No hard feelings ;)

Var bare redd for at et interessant tema skulle ende opp som en ny krangletråd.
Som du selv skriver: "Kan kanskje likevel skjønne at både den ene og andre fort og lett blir litt brå(tente) opp mot erfaringer fra tidligere."
Syntes dog det var lite relevant å trekke inn et uferdig anlegg fra flere år tilbake, som et eksempel for å undergrave verdien i en motdebattants innlegg.

Uansett, forholdet mellom innspillingskvalitet, og hva et anlegg FAKTISK kan få ut av ENHVER innspilling, er meget interessant!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
KW skrev:
Hei snicker-is!

Slike parametre som du ramser opp her har jeg store vanskeligheter med å finne over hodet. En dårlig innspilling kjennetegnes ofte av helt andre svakheter. Det finnes mangler som båndbreddemangel, ekstrem dynamikkmangel, forvrengning osv på innspillinger, men det hører liksom kuriositetene til. Det er ikke slike ting man finner når man kjøper en "normal" plate i butikken.

KW skrev:
For dersom en innspilling ( i et anlegg) lyder
morsomt, fascinerende, spennende, rytmisk, forførende, varmt, mykt, dynamisk osv ved alle frekvenser
og ikke er det i utgangspunktet så er det jo ikke en nøytral gjengivelse der og da.
Derfor kan heller ikke denne tommerfingerregelen være riktig etter min mening, med mindre man snakker om ensidig GODE innspillinger.
Jeg synes LOVE med Nat King Cole, spilt inn i 1957 tror jeg, er en fantastisk morsom innspilling. Men det endrer ikke ved det faktum at innspillingen er teknisk sett helt på trynet. Den har ikke bass, den høres ut som om den er panorert av en 12-åring (de fleste 12-åringer kunne gjort det bedre) og diskanten er heller ikke noe å skrive hjem om. Men den har tilstedeværelse, rytme, driv, sjarme, varme... ja massevis av slike "gøy å høre på musikk"-faktorer. Tom Waits, Used Songs, her er det en rekke innspillingsfeil/miksefeil, mastringsfeil osv på de aller fleste låtene men du verden, alt som trengs for å gjøre at et godt anlegg viser sine gode egenskaper finnes der. Det er simpelt hen sykt gøy å høre den plata. Den har like mye av alle disse "gøy å høre på musikk"-faktorene, de som kjennetegner nøytral gjengivelse, som en hvilken som helst moderne "superinnspilling".

KW skrev:
Jeg antar det var i 2005? Da vi hadde betongbunkeren i 2. etg. Jeg antar det ut i fra din beskrivelse av den manglende øvre bass (som ofte er avgjørende for å få glede av eldre innspillinger). Rommet sugde bigtime med de høyttalerne, og høyttalerne integrerer seg ikke spesielt godt i ulike rom. Du hadde imidlertid antakelig fått en helt annen opplevelse med samme sporet året etter på samme anlegg.

Jeg er helt enig med deg i at slike mangler dreper gleden i mange innspillinger, og det har på ingen måte noe med nøytralitet å gjøre.

KW skrev:
Da blir det jo kokklimonke å bruke en tommefingerregel på hvordan det skal lyde i et nøytralt anlegg som går ut på bl.a. morsomt, fascinerende, spennende, rytmisk, forførende og dynamisk etter min mening.
Det kan kanskje virke litt "ja takk begge deler" men jeg har i det senere sett at det er mulig i en veldig mye større grad enn jeg tidligere ante. Derfor vil jeg heller stille spørsmål ved om du ikke faktisk undervurderer hva et nøytralt anlegg kan hente ut av nær sagt hvilken som helst innspilling.

KW skrev:
Det er vel delvis en kjennsgjerning at innspillinger ofte har blitt formet etter de forskjellige tiders avspillingsutstyr (og også "farget" av musikkstiler, jazz og klassisk var vel som oftest bra mens populærmusikk var mer så som så) og at en del av oss har innspillinger fra ca. en 40+ årsperiode.
Ja, det er jeg enig i. Imidlertid har det normalt ikke innebært at man har hatt endring/forvrengning av noe av signalet. Man har snarere vektlagt andre type bassinstrumenter for eksempel. På 90-tallet har bassinstrumenter typisk gått dypere og overdrevet mye mer enn på 80-tallet. På 80-tallet hadde man instrumenter med slagkraft, men ofte ikke stemt like dypt i bassområdet.

Høyttalerne på 80-tallet hadde som regel en høyere avrulling enn på 90-tallet. På 90-tallet gikk man til en stor del over til bassrefleks med høy system Q. Det betyr at selve bassrefleksfrekvensen blir domminerende og øvre bass drukner. En 80-tallsinnspilling på et 90-tallsanlegg gir ofte slank og bassfattig lyd. Likeledes vil 90-talls innspillinger ofte ha dypere bass enn hva 80-talls anleggene i særlig grad gjengir. Har man begge områdene inntakt kan man imidlertid spille begge typene innspillinger med bravur.

Jeg vil understreke at jeg ikke drar alle 80 og 90-talls innspillinger over en kam, men snakker om to fenomener man fant tendenser til på hhv 80 og 90-tallet. Det finnes andre slike fenomener men jeg kjenner ikke til slike fenomener som har medført direkte ødeleggende effekter for innspillingene.

KW skrev:
Du skriver
Et godt anlegg vil da ut fra slik vurdering bli nådeløst avslørende.
Dersom du mener dette og samtidig mener at DET da er et nøytraltlydende anlegg, så er vi antaglig enig (med mindre det er ytterligere misforståelser) det sier jeg ut i fra at nettopp nøytralt er for meg et svært usikkert begrep/svevende (fordi det er så mange hensyn å ta)
Det eneste riktige må være å kunne få målt det (faktisk ;D )
For hver og en sin tolkning av hva vi egentlig hører er jo forskjellig.
Det må det jo være siden det er så enormt mange forskjelliglydende anlegg (og komponenter) som stadig får omtalen nøytraltlydende.
Jeg kjenner ikke igjen sitatet og kan derfor ikke erindre konteksten men våre preferanser har nok mer med kunnskap og valg av kompromisser å gjøre enn at vi er så uenige om det totale målet.

KW skrev:

Mvh.KW
Dette blir etter min mening en avsporing, men jeg kan forsøke å klargjøre det litt bedre:

Dersom du kjenner til GedLee (www.gedlee.com) så vet du hva jeg snakker om, men jeg kan forsøke å forklare kort om deres psykoakustiske forvrengningsmodell. Dersom du summerer 2.-20. harmonisk forvrengning har du dekket det meste av det som kommer av harmonisk forvrengning ut av en forsterker. Imidlertid er ikke alle harmoniene like hørbare. 2. er lite hørbar, 3. er lite hørbar, men litt mer enn 2., 4. er ikke veldig hørbar, 5. er vesentlig mer hørbar siden den er et primtall (og som alle andre primtall, et oddetall) og den er høyere enn 4. osv. Earl Geddes satte da opp en vekttallsordning for de ulike harmoniene. På den måten fikk han et helt annet prosenttall enn hva man normalt opererer med på THD. Eksempler med 0,01, 0,1 og 1% THD var oversatt til GedLee forvrengning og det lå tidligere lydspor som demonstrerte det hele på hjemmesiden deres. I eksemplene var 0,1% plagsomt mens 1% var knapt hørbart. Oversatt til GedLee var hørbarheten klart i relasjon til prosentsatsene.

Det jeg siktet til var kun 2. og 3. harmonisk, altså de som ligger innenfor "svært lite hørbart". Jeg kunne nok satt 0,5-1% der også, men det grenser nok til hørbart i ekstreme tilfeller.

THD-målingene på forsterkere dekker, eller skal i hvertfall dekke, et mye større spekter av harmonier. I lyset av GedLee vektingen kan man godt være klar over at tallet i seg selv egentlig er knekkende likegyldig så lenge man ikke vet hvilken harmoni det er snakk om.

Siden du nevnte det, og det har vært snakket om tidligere på sentralen, rørforsterkere og klasse D har i utgangspunktet en klar overvekt av 2. og 3. harmonisk og forsvinnende lite øvrige harmoniske. Transistorforsterkere, og da spesielt bipolare, har et forvrengningsmønster som strekker seg mye lenger oppover. Derfor kan veldig lave forvrengningstall være nyttige på slike konstruksjoner. Problemet er bare at mange oppgir bare summen av de første 5 harmoniene, mens de kan ha mye både på 7. 11. 13. og 17., og mange av de nærliggende harmoniene.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
...
Siden du nevnte det, og det har vært snakket om tidligere på sentralen, rørforsterkere og klasse D har i utgangspunktet en klar overvekt av 2. og 3. harmonisk og forsvinnende lite øvrige harmoniske. Transistorforsterkere, og da spesielt bipolare, har et forvrengningsmønster som strekker seg mye lenger oppover. Derfor kan veldig lave forvrengningstall være nyttige på slike konstruksjoner. Problemet er bare at mange oppgir bare summen av de første 5 harmoniene, mens de kan ha mye både på 7. 11. 13. og 17., og mange av de nærliggende harmoniene.
Nååå .... dette er en sannhet med store modifkasjoner.

Det er ikke det at strukturen i forvregningen er viktig, og da særlig ha et jevnt fallende mønster med økende forvregningsorden. Motkobling er i denne sammenhengen en viktig faktor, da den bidrar til å «multiplisere» forvregningsstrukturen som eksisterer uten motkobling, slik at motkoblingen «lager» forvregning av høyere orden. Normalt er disse høyereordensfaktorene vesentlig lavere i nivå, men i perverse tilfeller så kan de «stikke seg ut». Det er forøvrig fullt ut mulig å lage forsterkere med bipolare transistorer med 2. og 3. harminiske som dominante og fint lite av «alt annet».

Nedenfor følger er noen «tilfeldig» valgte eksempler på intermodulasjonsforvregning fra Stereophile. Som vi ser er det ikke noen utpreget systematikk, bortsett fra at transistorsakene kommer veldig mye lengre ned i forvregning. Klasse D/T--konstruksjoner kan yte veldig bra, men de kan også rote det forferdelig til.

mvh
KJ

Audio Research Reference 110, rørsak, 55W i 8 ohm

Balanced Audio Technology VK-55, rørsak, 40W i 8 ohm

Balanced Audio Technology VK-150SE, rørsak, 57W i 4 ohm

Belcanto eVo 200.2 - Tripath class T (D) - 75W i 4 ohm

Boulder 2050 - transistorsak med motkobling, utgangstrinn i klasse A, 600W i 4 ohm

Bryston 14B-SST - transistorsak med motkobling i klasse B/AB (?), 330W i 4 ohm

Cary CAD-280SA V12, triode mode, 17W i 8 ohm

Channel Islands Audio D-100 - klasse D - 50W i 8 Ohm

Halcro dm58, transistorsak med motkobling - 220W i 4 ohm

PS Audio HCA-2, klasse D, 20W i 8 ohm

VTL S-400, triode mode, 90W i 8 Ohm

B

Back_Door

Gjest
Denne tråden blir stadig mer interessant!
Eksemplene fra KJ viser i hvert fall at man ikke bare kan måle seg til foretrukket lyd. Det ser jo på vedleggene mindre bra ut for rør, på tross av at rør vel har en av de største menigheter på forumet.
For klasse D, ser det ut til at variasjonene er større enn enkelte vil ha det til. De beste ser da virkelig bra ut?
Hvordan målingene relateres til nøytralitet, håper jeg ekspertene vil vurdere ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Back_Door skrev:
Eksemplene fra KJ viser i hvert fall at man ikke bare kan måle seg til foretrukket lyd. Det ser jo på vedleggene mindre bra ut for rør, på tross av at rør vel har en av de største menigheter på forumet.
For klasse D, ser det ut til at variasjonene er større enn enkelte vil ha det til. De beste ser da virkelig bra ut?
Hvordan målingene relateres til nøytralitet, håper jeg ekspertene vil vurdere ;)
Hei!
Hvilken klasse D synes/(tror) du målte best da?
Var ikke noen "eksperter" som ville komentere dette tror jeg.
Skulle gjerne sett det, en form for tolkning.
Mvh.KW

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
KJ: Jeg er absolutt helt enig med deg i at det er mindre enkelt å finne klare relasjoner mellom IMD og grunnteknologi. Det er også helt klart mulig å manipulere forvrengningen, få den ene teknologien til å oppføre seg som en annen ift HD osv, men det er allikevel noen tendenser som later til å gå igjen.

Det er forøvrig ikke enkelt å relatere HD til IMD. Jeg forstår ikke helt hvorfor du poster en stabel med IMD i et innlegg der du i hovedsak kommenterer HD.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
KJ: Jeg er absolutt helt enig med deg i at det er mindre enkelt å finne klare relasjoner mellom IMD og grunnteknologi. Det er også helt klart mulig å manipulere forvrengningen, få den ene teknologien til å oppføre seg som en annen ift HD osv, men det er allikevel noen tendenser som later til å gå igjen.

Det er forøvrig ikke enkelt å relatere HD til IMD. Jeg forstår ikke helt hvorfor du poster en stabel med IMD i et innlegg der du i hovedsak kommenterer HD.
Linkingen til IMD målinger er først og fremst fordi disse er tydeligere og mer konsistenete hos Stereophile. Det er en rimelig entydig sammenheng fra HD til IMD - sammenhengen andre vegen er etter det jeg forstår nødvendigvis ikke like entydig. Dvs en gitt struktur av HD er deterministisk relatert til en gitt struktur av IMD, men en gitt struktur av IMD er nødvendigvis ikke fullt ut forklart med HD. F.eks. Belcanto eVo 200.2 som har en forholdsvis pen IMD har idendifiserbare forvregningskomponenter (HD) fra 2. til 6. orden (med litt velvilje ift. støy i målingen og «artifakter»), dvs. forvregningskomponentene ved 18, 17, 16 og 15 kHz. Differansetone forvregningen ved 1 Khz er i hovedsak forårsaket av 2. harmonisk HD, og komponentene ved 2, 3 og 4 kHz er HD forvregning av differansetonen, evt. med et innslag av 4. ordens IMD fra grunnfrekvensene på 19 kHz og 20 kHz. EDIT: Skrekkeksempelet PS Audio HCA-2 har identifiserbare HD komponenter fra 2. til 13.-14. orden, rundt/over 14. blir de sammenfall mellom differansetoneforvregningen og IMD slik at det er vanseklig (om mulig) å si hva som er hva og FFTen ser direkte uryddig ut opp til ca 4-5 kHz.

Mitt eneste poeng er at det innenfor de relavante teknologiene er så mye variasjon i ytelse mellom ulike produkter og design, at det blir vanskelig å si at en bestemt komponentteknologi gir en bestemt forvregningsstruktur. Det store poenget med forvregning (og for såvidt også støy) som forsvinner i enkle og kommuniserbare tall er nettopp struktur - måten forvregningen er sammensatt på og varierer med nivå, last og frekvens. EDIT: En god forståelse av strukturen er nødvendig for å kunne bli mer presis ift. å tolke slike målinger med hensyn til hvilken subjektiv betydning dette har.

mvh
KJ

B

Back_Door

Gjest
KW skrev:
Back_Door skrev:
Hei!
Mvh.KW
Jeg oppfatter at Belcanto er bra, Channel Islands litt dårligere og PS Audio i bånn. Påpeker samtidig at jeg egentlig ikke har noe peiling til å tolke slike målinger riktig.
Nå kom heldigvis "ekspertisen" på banen igjen likevel..
Om man egentlig ble så mye klokere, er en annen sak ;D
Mitt poeng var dog å påpeke, at den foretrukne lyd ikke alltid kanskje er den som måler best. (ref rør.)
Et annet poeng var at også fra klasse D, kan det tydeligvis være store forskjeller.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Back_Door skrev:
KW skrev:
Back_Door skrev:
Hei!
Mvh.KW
Jeg oppfatter at Belcanto er bra, Channel Islands litt dårligere og PS Audio i bånn. Påpeker samtidig at jeg egentlig ikke har noe peiling til å tolke slike målinger riktig.
Nå kom heldigvis "ekspertisen" på banen igjen likevel..
Om man egentlig ble så mye klokere, er en annen sak ;D
Mitt poeng var dog å påpeke, at den foretrukne lyd ikke alltid kanskje er den som måler best. (ref rør.)
Et annet poeng var at også fra klasse D, kan det tydeligvis være store forskjeller.
Hei!
Heller ikke jeg har noe peil på dette, mener(mente) likevel det samme som deg (rekkefølgen) om de nevnte.
Hjelper jo på selvfølelsen da, siden jeg har neste modell (Bel Canto eVo 2, og siste generasjon av den igjen)+at den er ytterligere oppgradert bl.a. på strømforsyningssiden (noe som slettes ikke var vanskelig å høre, opp mot kontroll).
Jeg må bare finne noen gode høyttalere til settet i kjellern, så blir det godlyd i to rom, noe å bruke høsten til ;)
Mvh.KW

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har forsøkt meg frem med ulike EQ-kurver på DEQX'en. Flat frekvensgang (men med korreksjon for frekvensgangen i høyttalerelementene) låter ikke nøytralt. For at det skal bli "nøytralt" slik som Snickers-is beskriver det, så trengs en stigning i bassen (fra ca et par hundre Hz og nedover) og en avrulling øverst (fra et par tusen Hz og oppover), samtidig med at det bør være paddeflatt i frekvensene mellom. Da høres et live-opptak fra Rockefeller ut som det er tatt opp på Rockefeller, og live-opptak fra en katedral høres ut som det er tatt opp i en katedral.

Dette kan vel skyldes en av to ting, eller kanskje begge:
  • Enten er det gjort noen antagelser ved mixingen om egenskapene til avspillingsutstyr og lytterom, slik at typiske opptak har "for lite" bass og "for mye" diskant i forhold til flat frekvensgang,
  • Eller så er dette den frekvensgangen øret (dvs hjernen) forventer i det aktuelle rommet, slik at det kompenseres automatisk for denne romlyden i signalbehandlingen.

KW skrev:
Dersom THD er målet, hvorfor da sette begrensning på hvorfor 0,1 % er tilstrekkelig lavt nok
Et poeng er at det aller meste av forvrengning i den totale kjeden oppstår i høyttaleren, og forvrengningen der måles gjerne i prosent. 0,1% er i størrelsesorden som et high-end-element i sitt optimale frekvensområde, og dermed nokså nær en grense for hva som er mulig å få til i praksis. Det er jo helt usannsynlig at det går an å høre små forskjeller i forvrengingskarakteren mellom ulike forsterkere bak den veggen av forvrengning som en høyttaler tilfører, men det er likevel fullt mulig, som mange av oss har erfart.

Channel Islands D-100 inneholder forresten en litt tweaket Hypex UcD180 forsterkermodul med tilhørende trafo og strømforsyning, for de som måtte være interessert i selvbygg.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
asbjbo skrev:
Jeg har forsøkt meg frem med ulike EQ-kurver på DEQX'en. Flat frekvensgang (men med korreksjon for frekvensgangen i høyttalerelementene) låter ikke nøytralt. For at det skal bli "nøytralt" slik som Snickers-is beskriver det, så trengs en stigning i bassen (fra ca et par hundre Hz og nedover) og en avrulling øverst (fra et par tusen Hz og oppover), samtidig med at det bør være paddeflatt i frekvensene mellom. Da høres et live-opptak fra Rockefeller ut som det er tatt opp på Rockefeller, og live-opptak fra en katedral høres ut som det er tatt opp i en katedral.

Dette kan vel skyldes en av to ting, eller kanskje begge:
  • Enten er det gjort noen antagelser ved mixingen om egenskapene til avspillingsutstyr og lytterom, slik at typiske opptak har "for lite" bass og "for mye" diskant i forhold til flat frekvensgang,
  • Eller så er dette den frekvensgangen øret (dvs hjernen) forventer i det aktuelle rommet, slik at det kompenseres automatisk for denne romlyden i signalbehandlingen.
Mye fornuftig her. Jeg mener imidlertid man godt kan tåle en gradvis stigning fra 1000 til 100Hz i stedet for en mer markant heving der nede. Videre vil en normal høyttaler ha godt av litt avrullint i toppen, men det skader ikke å legge inn denne som et markert trinn (markeringen kan gjøres avhengig av filterets steilhet) som hentes inn igjen ved høyere frekvenser.

Årsaken til at en heving nedover i frekvens kan låte bra er jeg ikke helt sikker på. Det var vel Shure som også tidligere kom frem til en liknende frekvensgang som ørevennlig. BBC-dipen ligger i området over delefrekvensen til "normale" høyttalere så den lar seg ganske greit forklare med spredning.

Mine mistanker heller mot at, når man tuner en høyttaler flatt så har man normalt som mål å få en flat gjengivelse i et gitt rom. Imidlertid er det naturlig at man får en gradvis forsterkning jo lavere i frekvens man kommer, også i mellomtonen. Jeg tror derfor mye av oppfattelsen av realisme henger sammen med at denne hevingen må være tilstede og ikke minst av riktig størrelse.

asbjbo skrev:
Et poeng er at det aller meste av forvrengning i den totale kjeden oppstår i høyttaleren, og forvrengningen der måles gjerne i prosent. 0,1% er i størrelsesorden som et high-end-element i sitt optimale frekvensområde, og dermed nokså nær en grense for hva som er mulig å få til i praksis. Det er jo helt usannsynlig at det går an å høre små forskjeller i forvrengingskarakteren mellom ulike forsterkere bak den veggen av forvrengning som en høyttaler tilfører, men det er likevel fullt mulig, som mange av oss har erfart.
En ting som er verdt å ta med i betraktningen her er at høyttalerne domineres av 2. og 3. harmonisk forvrengning, mens en del elektronikk kan ha vesentlig høyere forvrengning i de høyere harmoniene.

Om man har høy 2. harmonis forvrengning ved en gitt frekvens i en gitt forsterker, men ikke høyere enn i høyttaleren, kan man faktisk få disse til å jobbe delvis i motfase ved å fasevende forsterkeren. Man vil da få en dip fremfor en peak i forvrengningskurven.

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Endre Askeland skrev:
To minimize the impact of the skin effect, conductor radius should be small relative to the skin depth at the highest frequency of interest. For copper at 20 kHz, the skin depth is 0.47 mm - or about the radius of a 19-gauge (awg) wire. For impedance to remain as [uniform] as possible over the audio bandwidth, 19-gauge or finer wire is indicated. The finer the gauge, the more uniform the impedance magnitude becomes but at the cost of a higher DC resistance, which you should realize by now is almost irrelevant for interconnect design.
Angående skinneffekt och tankefelet ovan:
IngOehman skrev:
Eftersom en intressant tråd låstes härförleden, vill jag lite försiktigt återintroducera skineffektsdiskussionen. Denna gång som huvudtopic! :p

Det gör jag genom att klippa in ett inlägg jag gjorde, som aldrig hann kommenteras innan tråden låstes.

DEL 1

Skineffektens audiobetydelse i allmänhet, och dess betydelse kontra induktansen i synnerhet
Att debattera skineffektens betydelse må vara hänt, men att samtidigt ignorera induktansen (som är mångdubbelt inflytelserikare på hörbarheten av kablar när man undersöker det vetenkapligt) är inte riktigt rimligt, tycker jag.

Hörbara effekter av den sistnämnda är faktiskt hyggligt lätt att detektera i F/E-lyssning i varje fall i svår last med många kablar som inte är konstruerade med rimligt låg induktans för ögonen. (därmed inte sagt att induktansen är ett problem i Jormas kablar, jag har ingen aning eftersom jag inte undersökt dem, och dessutom redovisas inte induktansen (eller några andra överföringsfunktionsrelaterade [=hörbarhetsrelaterade] parametrer) av tillverkaren 8O ).

Mera anmärkningsvärd tycker jag dock den följande kommentaren, från samma kabeltillverkare, är:

Jorma skrev:
Ned till 20 Hz eller lägre har det ingen betydelse att den ökar brant, så vi nöjer oss med att konstatera att skineffekten är från 50 Hz till 20 Khz gör 9,4 mm ned till ca 0,47 mm.

Det är alltså inga små skillnader vi talar om.
Är texten avsett att antyda för läsarna att 9,4 mm eller 0,47 mm skulle spela någon roll för högtalarkablar/ange hörbarhet av skineffekten? (Jag påstår inte, bara frågar.)

Undrar alltså bara hur det du skriver skall tolkas Jorma. Inget annat menat - inget illa menat. Tror många undrar samma sak.

DEL 2

Nu skall jag avliva en myt.

Att skineffekten skulle vara signifikant i audiokablar är som jag nämnt ovan inte korrekt. Alltså att den skulle vara (hörbart) dominerande över andra i högtalarkablar förekommande fel/egenskaper, som kan relateras till LCR-komplexet.

Men:
Att skineffekten skulle vara ett större problem i tjocka kablar än i tunna är också en myt! :eek: 8O

Det sista förvånar säkert många, även de tekniskt mycket insatta, men saken är den, att det hela beror på hur man ser på problemet. Från fel eller rätt perspektiv... Det är lätt att skaffa sig irrelevanta pespektiv när data inte presenteras på beteendeproportionella sätt.

Först ett litet påpekande
I en högtalarkabel tjockare än 1,5 mm gäller lite förenklat det följande:

1. Resistansen vid låga frekvenser är proportionell mot 1/kabelns area (arean i sin tur är proportionell mot omkretsen i kvadrat).

2. Resistansen vid mycket höga frekvenser är proportionell mot 1/omkretsen.

Av detta följer:

1. En tjock kabel har lägre resistans än en tunn, BÅDE vid låga och vid höga frekvenser. :eek:

2. Det som lastar kabeln utgör något som vid en given frekvens kan betraktas som en konstant (bara för att man byter kabel till en tjockare ändrar sig inte högtalatimpedansen automatiskt, utan den kan förväntas vara samma som nyss). Därför är det är orimligt att intressera sig för kabelns "intrinsiska knä" som spekulationgrund till hörbarhet.

Vad betyder nu detta?

Jo, tittar man på en given kabel och ser att kabeln vid 20 kHz har dubbelt så hög resistans som vid låga frekvenser kan man kalla denna frekvens som "ggr2-knäet".

En tjockare kabel, säg en med dubbla diametern, kommer att ha 1/4 av resistansen vid låga frekvenser, men vid höga blir den 1/2 av den tunnare. Detta får till konsekvens att ggr2-knäet sjunker i frekvens.

Så långt inga konstigheter. Alla vet ju att tjocka kablar är mer drabbade av skineffekten... eller?

Tänker man inte igenom detta ordentligt (även drivna teknokrater misstar sig lätt) är det lätt att stirra sig blind på detta "intrinsiska knä", och dra slutsatsen att den tjockare kablen uppvisar skineffektproblem vid lägre frekvens än den tunnare, men det är en helt felaktig slutsats!

I verkligheten är nämligen inte kabelns "extra skin-resistans" det minsta intressant att relatera till resten av kabelns resistans, utan det är resten av kretsens totala serieimpedans som är av intresse att relatera till, för att man skall inse effekterna för den spänningdelare som bildas.

Serieresistansen till den "extra skin-resistansen" är:
Kabelns DC-resistans + kabelns induktans + högtalarens impedans!

Och nu kommer vi till slutsatsen!
Som jag var inne på tidigare är högtalarens impedans ingenting som ändrar sig beroende på kabel, och dessutom är det lätt att inse, att högtalarens impedans är FULLSTÄNDIGT DOMINERANDE över alla andra i kretsen förefintliga serieimpedanser!

Den enda rimliga är därför att bedöma hörbarheten av skineffekter genom att helt bortse ifrån den fysikaliskt irrelevanta förhållandet mellan skin-resistans och kabelresistans (den intrinsiska knäet) utan istället relatera skin-resistansen vid en given frekvens till förhållandet mellan skin-resistansen och lastresistansen (det pragmatiska knäet).

Gör man det blir man varse, att till skillnad från det intrinsiska skin-knäet, så ligger det pragmatiska skin-knäet våldsamt mycket högre i frekvens - och dessutom förskjuts det mer och mer uppåt i frekvens ju tjockare kabeln är! :p Tvärtom mot hifi-myten alltså. :eek:

Dé ni! :wink:

Det hade ni inte tänkt på*. :roll:

Vh, iö

- - - - -

*Utom minnesgoda LTS-medlemmar förstås, som kanske kommer ihåg den skapligt djuplodande artikeln i kabelämnet i MoLt för en massa år sedan, där jag bland mycket annat gick igenom dessa saker.

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Man får ikke noe bedre lyd, med forskjellige kabler? påstår noen, men man får det beste ut av det man har, med bedre kabler, og da spesiellt innen High End segmentet!

Det hjelper ikke å kjøpe høytalere kabler til f.eks. 30.000.- N. Kr., hvis resten av anlegget kostet 10.000.- N. Kr. totalt. Det kan faktisk bli mye dårligere lyd!

Topp Bunn