K
kbwh
Gjest
Den var fin, Ola_S.
EDIT:f skrev:Det hjelper ikke å kjøpe høytalere kabler til f.eks. 30.000.- N. Kr., hvis resten av anlegget kostet 10.000.- N. Kr. totalt. Det kan faktisk bli mye dårligere lyd!
Jeg vil anslå bortimot 60 meter ;DSnickers-is skrev:Man skal ha rimelig langt mellom høyttalerne før kabler til 30k er en fornuftig investering.
Jeg ligger litt langt bak i løypa her, men vil sitere dette likevel.realist skrev:"For å svare på sp.målet til BackDoor: Opplevelser måler ikke absolutte størrelser. Tidligere på HFS beskrev jeg hvordan vi opplever høyden på f.eks en bygning. måles den til å være 10 meter høy, består den ikke av et tillegg på 5 meter "lurium" fordi noen ville påstått å oppleve denne bygningen som 15 meter høy - eller opplevet den som generellt høyere enn de målte 10 meter. Mange av oss glemmer å ta vår egen feilbarhet i tolkningen av absolutte/bestemte størrelser. Mye av svaret på sp.målet ditt, BackDoor, mener jeg ligger her.
Mvh.
Vidar"
Det er vel så enkelt som at nede på jorden så kan det virke som om at denne bygningen kan være sånn noenlunde 10 m. Etter å ha klatret opp stigen, og man så befinner seg på taket, så skal det jaggu gode argumentasjonsegenskaper for å bli overbevist om at den fremdeles er 10 meter......Perspektivet fra taket er nok subjektivt atskillig mere enn 10 meter, kansje 15 meter eller mere, 5 meter lurium, minst!!
Jeg har nok bomma litt i min tolkning av ditt resonnement:Snickers-is skrev:Nei, jeg er ganske sikker på at du bommer litt her Vidar. En høyttaler kan skrives om til en såkalt transfer funksjon. En slik funksjon mates da med signalet inn, og det man får ut er lyden i en eller annen mer eller mindre forvrengt form i 3 dimensjoner for både frekvens og tidsdomenet.Low-Q skrev:Snickers:
Her enten misforstår jeg ditt resonnement, eller at resonnementet er litt på villspor.
En endring i lyd ut av høyttaleren, er alltid avhengig av hvordan signalet ser ut på høyttalerens innganger. Det som er inni høyttaleren er uforandret om man bytter kabler eksternt. Måler man identiske signaler inn på høyttaleren med to kabler med påstått forskjellige egenskaper, gir heller ikke lyden ut målbare forskjeller. Hvordan spenningen måles på høyttalerens innganger avhenger av hvordan strømmen og fasen mellom strøm og spenning greier å opprettholde samme spenningssignal. Så lenge spenningen måles likt i alle tilfeller, vil den effekten som tapes og omsettes i selve høyttaleren også alltid være den samme.
Imidlertid er ikke denne transferfunksjonen konstant. Systemets oppførsel avhenger vesentlig av den last forsterker og kabelkjeden representerer på høyttalerens terminaler. Av samme grunn vil altså en annen kabel også endre den matematiske transferfunksjonen i kabelen. I prinsippet kan man måle tilstedeværelsen av slike parametre inn og ut av kabelen, men man kan ikke plukke den totale endringen i transferfunksjon ved å måle inn og ut av kabelen. Her vil høyttalere bidra med det aller meste, noe som gjør at målingen inn og ut av kabelen ikke er representativ for den endring i transferfunksjon som faktisk finner sted i den totale signalkjeden.
Jeg er ikke snickers, men våger å gi et svar likevel (håper det er i ordench skrev:hei Snickers,Snickers-is skrev:Nei, jeg er ganske sikker på at du bommer litt her Vidar. En høyttaler kan skrives om til en såkalt transfer funksjon. En slik funksjon mates da med signalet inn, og det man får ut er lyden i en eller annen mer eller mindre forvrengt form i 3 dimensjoner for både frekvens og tidsdomenet.Low-Q skrev:Snickers:
Her enten misforstår jeg ditt resonnement, eller at resonnementet er litt på villspor.
En endring i lyd ut av høyttaleren, er alltid avhengig av hvordan signalet ser ut på høyttalerens innganger. Det som er inni høyttaleren er uforandret om man bytter kabler eksternt. Måler man identiske signaler inn på høyttaleren med to kabler med påstått forskjellige egenskaper, gir heller ikke lyden ut målbare forskjeller. Hvordan spenningen måles på høyttalerens innganger avhenger av hvordan strømmen og fasen mellom strøm og spenning greier å opprettholde samme spenningssignal. Så lenge spenningen måles likt i alle tilfeller, vil den effekten som tapes og omsettes i selve høyttaleren også alltid være den samme.
Imidlertid er ikke denne transferfunksjonen konstant. Systemets oppførsel avhenger vesentlig av den last forsterker og kabelkjeden representerer på høyttalerens terminaler. Av samme grunn vil altså en annen kabel også endre den matematiske transferfunksjonen i kabelen. I prinsippet kan man måle tilstedeværelsen av slike parametre inn og ut av kabelen, men man kan ikke plukke den totale endringen i transferfunksjon ved å måle inn og ut av kabelen. Her vil høyttalere bidra med det aller meste, noe som gjør at målingen inn og ut av kabelen ikke er representativ for den endring i transferfunksjon som faktisk finner sted i den totale signalkjeden.
Hva med å sette opp en mikrofon og måle output fra høyttaleren på den måten, samtidig som input på teminalene måles. Skift kabler og mål igjen. se på differansen. Vil dette gi oss kabel effekten? Så får du også bevist at det ikke er nok å måle på inngangsterminalene til høyttalerne.
Vil dette være vanskelig å gjøre?
mvh
En ulempe med akustiske målinger er at presisjonen normalt er betydelig lavere enn ved å måle spenning med en probe. Grunnen til det er at det ikke finnes tilstrekkelig støyfrie steder å måle (selv ekkofrie rom plages med lavfrekvent støy fra trafikk), at romrefleksjoner skaper kaotisk påvirkning som er følsom for små variasjoner i posisjon, at mikrofoner ikke er presise prober, etc.ch skrev:Hei,
hadde tenkt noe i retning av det som beskrives her;
http://theaudiocritic.com/blog/index.php?op=ViewArticle&articleId=35&blogId=1
Det skulle vel være mulig å gjøre opptak med mikrofon uten at noen er i rommet, slik at målebetingelsene er identiske utenom den aktuelle komponenten som er skiftet. Selvfølgelig ville det også være interessant å registrere signalet på inngangen på høyttaleren - og det kan en vel også gjøre, men en måling av høyttalerens output blir for meg et litt mer "endelig" bevis for at reelle forskjeller eksisterer, eller ikke.
Merk: jeg er for øyeblikket ikke interesset i om forskjellene en eventuelt kan måle er hørbare. Bare konstatere at skal man kunne høre forskjell mellom komponent A og B, må der være en forskjell i lydbølgene som når øret. Det burde kunne plukkes opp av en mikrofon. Og skal en analysere små forskjeller mellom sterke signaler - husk at vi opererer med et logaritmisk system her - så er nettopp teknikken med å se på differansene velegnet.
mvh
Hmm, er det ikke dette man kaller generalisering?Soundproof skrev:Danskene har i årevis benyttet anechoiske kammer til nettopp denne typen målinger, der man har vurdert ulike komponenters innvirkning på lyden. Disse kammerne har ingen reverb, lyden forsvinner inn i veggene, og man kan dermed måle direktelyden fra høyttalerne. Det er også fullstendig stille i disse kammerne, med tanke på lyd utenfra.
Når jeg har spurt danske lydingeniører om kablers effekt på lyden, har jeg fått ganske klart svar: "Det der kabel halløj, det er noget værre sludder." Kanskje derfor det ikke er noen danske kabelprodusenter som leverer sirkuskabler?
En interessant observasjon i fra mine egne målinger, der jeg selv ikke var tilstedet, tok jeg to målinger av samme musikk etter hverandre med noen minutters mellomrom - med samme oppsett uten menneskelig påvirkning i mellomtiden. Da jeg trakk den ene målingen fra den andre, forventet jeg at resultatet skulle være absolutt 0 + ekstern støy. Jeg fikk et øyeblikk et forklaringsproblem da resultatet viste seg alltid å være en differanse i den målte lyden i tillegg til den eksterne støyen. I tillegg til støyen kunne det høres en svak musikk-gjenklang fra rommet. Eneste forklaring jeg har på fenomenet er ørsmå temperatur og fuktighetsforandringer i luften, fra måling til måling, som endret lydhastigheten tilstrekkelig at de akustiske forholdene ikke var de samme selv om jeg hadde målt to ganger uten å være tilstedet i rommet i mellomtiden.ch skrev:Helt fint med modellering, men teori må etterprøves med empiri.
Jeg ser ingen grunn til at en ikke kan ha konstante målebetingelser ved akustiske målinger. Vi er interessert i å avdekke systematiske forskjeller mellom komponent A og B, ikke tilfeldig støy. Og tilfeldig støy bidraget kan vi minimere ved å måle lenge nok og repetere målingene.
Hensikten med å gjøre det slik er å mest mulig eliminere diskusjon. Jeg ville selvsagt også målt elektrisk signal inn på høyttaleren samtidig. Og min hensikt ville være å påvise enten forskjeller eller ikke mellom komponenter, ikke bare høyttalerkabler. Der finnes en hel del andre "komponenter"(tweaks) som baserer seg mer på fantasi en fysikk etter mitt skjønn. Skulle gjerne sett mer målinger og mindre markedsførings bullshit i denne bransjen. Men som en sa det på et annet forum. Det er en tro basert hobby.
mvh
Hvis jeg forstår deg rett har du utført to akustiske opptak av et lydsystem med musikk som kilde?Low-Q skrev:En interessant observasjon i fra mine egne målinger, der jeg selv ikke var tilstedet, tok jeg to målinger av samme musikk etter hverandre med noen minutters mellomrom - med samme oppsett uten menneskelig påvirkning i mellomtiden. Da jeg trakk den ene målingen fra den andre, forventet jeg at resultatet skulle være absolutt 0 + ekstern støy. Jeg fikk et øyeblikk et forklaringsproblem da resultatet viste seg alltid å være en differanse i den målte lyden i tillegg til den eksterne støyen. I tillegg til støyen kunne det høres en svak musikk-gjenklang fra rommet. Eneste forklaring jeg har på fenomenet er ørsmå temperatur og fuktighetsforandringer i luften, fra måling til måling, som endret lydhastigheten tilstrekkelig at de akustiske forholdene ikke var de samme selv om jeg hadde målt to ganger uten å være tilstedet i rommet i mellomtiden.ch skrev:Helt fint med modellering, men teori må etterprøves med empiri.
Jeg ser ingen grunn til at en ikke kan ha konstante målebetingelser ved akustiske målinger. Vi er interessert i å avdekke systematiske forskjeller mellom komponent A og B, ikke tilfeldig støy. Og tilfeldig støy bidraget kan vi minimere ved å måle lenge nok og repetere målingene.
Hensikten med å gjøre det slik er å mest mulig eliminere diskusjon. Jeg ville selvsagt også målt elektrisk signal inn på høyttaleren samtidig. Og min hensikt ville være å påvise enten forskjeller eller ikke mellom komponenter, ikke bare høyttalerkabler. Der finnes en hel del andre "komponenter"(tweaks) som baserer seg mer på fantasi en fysikk etter mitt skjønn. Skulle gjerne sett mer målinger og mindre markedsførings bullshit i denne bransjen. Men som en sa det på et annet forum. Det er en tro basert hobby.
mvh
Målinger i bransjen er vel minst like tidkrevende som det er for en hobbymåler som meg. Og i bransjesammenheng er det kanskje ikke bare dyrt å få gjennomført tidkrevende og nøyaktig nok målinger, men bransjen har kanskje ikke råd til å avsløre hvor små forskjellene egentlig er ift. konkurrenten - bare en tanke. Og som du sier, så er hobbyen i stor grad basert på tro, men all hobby er mer eller mindre basert på tro.
Mvh.
Vidar
Uten blindtester i medisinen hadde vi hatt langt flere Talidomid skandaler( barn født med korte/uten armer/ben på 50-60 tallet). Heldigvis har ikke helsemyndightene hadd kuttet ut godkjenning og tester fordi man "ikke har tro på det..."Roysen skrev:Grunnen til at jeg ikke gjennomfører noen egen blindtest for å bevise for verden at det er forskjeller på kabler er nettopp fordi jeg ikke har noen tro på blindtester. Hva skulle være poenget i å gjennomføre en test som jeg ikke selv tror beviser noe som helst for å benytte den testen som bevis?
Mvh
Roysen
Noe av forskjellen ved blindtesting innen den medisinske verden og innen hi-fi er at det ikke er våre feilbarlige sanseorganer som forteller om medisinen virker når man foretar en blindtest på medisinier. Her foretas det målinger for å finne ut om medisinen har virket.Sleiven skrev:Uten blindtester i medisinen hadde vi hatt langt flere Talidomid skandaler( barn født med korte/uten armer/ben på 50-60 tallet). Heldigvis har ikke helsemyndightene hadd kuttet ut godkjenning og tester fordi man "ikke har tro på det..."Roysen skrev:Grunnen til at jeg ikke gjennomfører noen egen blindtest for å bevise for verden at det er forskjeller på kabler er nettopp fordi jeg ikke har noen tro på blindtester. Hva skulle være poenget i å gjennomføre en test som jeg ikke selv tror beviser noe som helst for å benytte den testen som bevis?
Mvh
Roysen
Så jeg synes ikke er mulig å avvise blindtester som relevante også i hifi.
mvh
Sleiven
Eh.... nei, det stemmer vel ikke helt. Om noen f.eks først spiller med kabel A, så med kabel B så skal du, uten å vite noe si om det er A eller B som spiller, så er det vel nettopp (eventuelle) hørbare ulikheter du skal kunne identifisere. Påstandene til blindtest-mafien er jo primært at det ofte ikke er noen signifikant hørbar forskjell mellom A og B og følgelig blir det vanskelig å identifisere A eller B når man er overlatt til kun å høre på de to komponentene uten å vite noe om hva som spiller.Roysen skrev:Et annet poeng ved blindtester som ikke har vært diskutert her men som jeg mener er helt relevant er at når audiofile mener å høre forbedringer ved å gå fra en komponent til en annen er det ulikhetene det fokuseres på. Ved en blindtest gjør man det motsatte. Her skal man identifisere likheter. Dette blir to helt ulike måter å lytte på og "blndtest-måten" kanskje ikke den måten de fleste audiofile er vant til å lytte på og dette kan være en forstyrrende faktor.
Mvh
Roysen
Mener du at blindtester på medisiner utelukkende utføres ved hjelp av målinger, og ikke ved å spørre subjektene om f.eks graden av hodepine?Roysen skrev:Noe av forskjellen ved blindtesting innen den medisinske verden og innen hi-fi er at det ikke er våre feilbarlige sanseorganer som forteller om medisinen virker når man foretar en blindtest på medisinier. Her foretas det målinger for å finne ut om medisinen har virket.
Dersom kritikeren av blindtester mener at hørselen er ufeilbarlig så vil den vel fremdeles være ufeilbarlig ved blindtester?Når man skal blindteste hi-fi utstyr er man overlatt til den feilbarlige hørselssansen for å finne ut om det man kan identifisere det som testes. Man er altså overlatt til den sansen man i utgangspunktet ikke stolte på (dersom man ikke stolte på denne sansen hadde det vel ikke vært nødvendig med en blindtest) som verifikasjon for blindtesten. Dette med bakgrunn i at man kun fjerner en faktor (at man vet hva som testes) som kan forstyrre sanseopplevelsen.
Når du lytter til A og B skal du prøve å finne ut om X lik enten A eller B. Som faktisk er det samme som å finne ut om X er ulik A eller B siden vi har bare to valg. Du kan selvsagt tenke på det på den måten som du mener beholder mest mulig av hørselen intakt.Et annet poeng ved blindtester som ikke har vært diskutert her men som jeg mener er helt relevant er at når audiofile mener å høre forbedringer ved å gå fra en komponent til en annen er det ulikhetene det fokuseres på. Ved en blindtest gjør man det motsatte. Her skal man identifisere likheter. Dette blir to helt ulike måter å lytte på og "blndtest-måten" kanskje ikke den måten de fleste audiofile er vant til å lytte på og dette kan være en forstyrrende faktor.
knutinh skrev:Dersom kritikeren av blindtester mener at hørselen er feilbarlig så er jo det en god grunn for å innføre blindtester eller annen testmetodikk som øker sikkerheten?
Voff skrev:Men det er da ikke hva vi eventuelt hører under en blindtest vi diskuterer her men om det er hørbare forskjeller mellom komponenter.
Hvilke vitenskaplige dokumentasjon er det du henviser til?Relevansen av hva man hører under en blindtest som refereanse for den virkelige verden er en høyst subjektiv vurdering uten vitenskapelige meritter da fallgruver ved blintester er blitt vitenskapelig dokumentert til det kjedsommelige.
Hvordan? Hvilke resultater er framkommet på denne måten?Hvis man øsker en vitenskapelig tilnærming til problemet, i motsetning til en kvasireligiøs tro på blindtester fortreffelighet, så skaper man en testsituasjon så lik mulig realistiske lytteprosedyrer. Dette er fult mulig og enkelt å utfører men jeg vil anta at de subjektive blindtesttilhengerne med forutinntatte meninger ikke ønsker å bli rokket i sin tro....
Nå er det jo ikke store forskjellen på cdspillere heller visstnok.. :ch skrev:Et annet spørsmål som jeg har stilt før uten å få et klart svar;
Er der dokumenterte blindtester hvor en påvist hørbare forskjeller mellom CD-spillere eller forsterkere?
Du får kun svar som du spør. Dersom du spør om hva du hører forskjell på under en blindtest får du svar på nettop det; intet annet. Meg bekjent diskuterer vi ikke blindtester her. Hjernen utligner forskjeller i sanseintrykk ved direkte sammenligning; dette gjelder både syn og hørsel. Derfor kan tildels betydelige forskjeller forbli udetekterte. Men det er vel det tilhengere av blindtester ønsker? Slik at man kan få bekreftet sine forutinntatte holdninger i stedet for å komme til bunns i problemet.knutinh skrev:Voff skrev:Men det er da ikke hva vi eventuelt hører under en blindtest vi diskuterer her men om det er hørbare forskjeller mellom komponenter.Hvilke vitenskaplige dokumentasjon er det du henviser til?Relevansen av hva man hører under en blindtest som refereanse for den virkelige verden er en høyst subjektiv vurdering uten vitenskapelige meritter da fallgruver ved blintester er blitt vitenskapelig dokumentert til det kjedsommelige.
Dersom det finnes andre vitenskaplige metoder som gir innsikt i hva som er hørbart, hvorfor krever JAES og andre reputable journaler blindtesting? Er det hele et ondsinnet komplott fra akademia??
Hvordan? Hvilke resultater er framkommet på denne måten?Hvis man øsker en vitenskapelig tilnærming til problemet, i motsetning til en kvasireligiøs tro på blindtester fortreffelighet, så skaper man en testsituasjon så lik mulig realistiske lytteprosedyrer. Dette er fult mulig og enkelt å utfører men jeg vil anta at de subjektive blindtesttilhengerne med forutinntatte meninger ikke ønsker å bli rokket i sin tro....
Har du i det hele tatt noe å tilføre utenom beskyldninger??
-k
Må bare få korrigere litt her, Roysen arrangerte ingen blindtest.Soundproof skrev:Dette fikk vi også understreket da du "gjennomførte" en -- men dere hoppet over A-B elementet, og gikk rett løs på identifikasjon av impuls. I ettertid holdt du så på å skulle få en slags signifikans ut av at lytter hadde feilidentifisert konsekvent ...
Det er ikke korrekt. Jeg vet hvordan en blindtest skal gjennomføres. Jeg regner med at du snakker om en ABX test.Soundproof skrev:Roysen - du er utrolig langt ute og kjøre når det gjelder hva som faktisk er tilfelle ved bruk av blindtester -- det har du slik sett vært gjennomgående i diskusjonen, i denne og i andre tråder. Forsåvidt i slik utstrekning at det også er tydelig at du ikke helt vet hvordan en blindtest gjennomføres.
For det første var det ikke jeg som arrangerte den blindtesten og det var ikke jeg som bestemte premissene og for det andre så er vel du på litt tynn is dersom du mener at et konsekvent mønster i feilidentifiseringeringen ikke er relevant.Soundproof skrev:Dette fikk vi også understreket da du "gjennomførte" en -- men dere hoppet over A-B elementet, og gikk rett løs på identifikasjon av impuls. I ettertid holdt du så på å skulle få en slags signifikans ut av at lytter hadde feilidentifisert konsekvent ...
Jeg har vel aldri skrevet at vår "feilbarlige hørsel frakjenner enhver gyldighet ved bruk av blindtester". Det blir av andre her på forumet til stadighet henvist til at blindtester blir benyttet innen medisinen. Disse blindtestene er imidlertid satt i et system som er relativt mye mer nøye forutsigbart enn den rene feilingen og prøvingen en blindtest er i hi-fi sammenheng. Dette i form av at det er foretatt en lang rekke objektive målinger og forsøk lenge før medisinene kommer til blindtest stadiet.Soundproof skrev:Også i dette tilfellet, når du sammenligner medisink bruk og hi-fi bruk av blindtest så graver du et skikkelig hull i bakken og hopper rett opp i det: du påstår at vår "feilbarlige hørsel" frakjenner enhver gyldighet ved bruk av blindtester.
Det som er latterlig er at målemafiaen i alle sammenhenger ikke godtar hørselen som en objektiv referanse for verifisere et resultat bortsett fra gjennom en blindtest. Faktum er at hørselen er like feilbarlig ved en blindtest som ellers. Man har kun fjernet en påvirkende faktor. Alle andre påvirkende faktorer står igjen.Soundproof skrev:Nå er det - tilfeldigvis - hørselen vi anvender oss av når vi gjør bruk av våre hi-fi anlegg -- og å skulle komme trekkende med at vi ikke kan bruke hørselen når vi vurderer dem blir latterlig. Spesielt siden synsegjengen ellers mener at hørselen er det eneste gyldige.
Nå synes jeg du tenderer mot det usmakelige. Jeg er hverken febrilsk og opponerer ikke mot noen. Jeg yttrer kun min mening og det har jeg full rett til på lik linje som deg. Ordbruken din tenderer mot at du ikke bare er medlem av målemafiaen men av hi-fi politiet også. Har du tenkt å arrestere meg?Soundproof skrev:Det du febrilsk opponerer mot, gang på gang, er å bruke hørselen systematisk, på en måte der ren synsing blir tilsidesatt, til fordel for en mer metodisk tilnærming, der man forsøker å sette til side usikkerheten som kan oppstå som følge av "feilbarligheten."
Du må selvfølgelig gjerne tro hva du vil, men seriøsiteten av å tillegge andre meninger må du da regne med at stilles på prøve.Soundproof skrev:Min personlige oppfatning er at denne motstanden mot bruk av blindtester skyldes at fundamentet for en masse "snakeoil" plutselig blir borte. Og så lenge jeg møtes med smålatterlige motargumenter kommer jeg til å fortsette å tro dette.
Jeg har tvert imot det inntrykk at de som kjemper for mer seriøs testmetodikk vil se på et overrraskende resultat med glede. Kaste seg over det nye problemet for å systematisere det og dermed komme til bunns i det, slik at lydkvaliteten kan økes.Voff skrev:Du får kun svar som du spør. Dersom du spør om hva du hører forskjell på under en blindtest får du svar på nettop det; intet annet. Meg bekjent diskuterer vi ikke blindtester her. Hjernen utligner forskjeller i sanseintrykk ved direkte sammenligning; dette gjelder både syn og hørsel. Derfor kan tildels betydelige forskjeller forbli udetekterte. Men det er vel det tilhengere av blindtester ønsker? Slik at man kan få bekreftet sine forutinntatte holdninger i stedet for å komme til bunns i problemet.
Jeg syner påstanden din om vitenskaplig dokumentasjon. Var det basert på fakta eller "tok du en spansk en"? Finnes det noen som helst vitenskaplig dokumentasjon på at blindtester er noe annet enn den beste metodikken man kjenner til for å dokumentere hva mennesket virkelig hører?Voff skrev:Du får kun svar som du spør. Dersom du spør om hva du hører forskjell på under en blindtest får du svar på nettop det; intet annet. Meg bekjent diskuterer vi ikke blindtester her. Hjernen utligner forskjeller i sanseintrykk ved direkte sammenligning; dette gjelder både syn og hørsel. Derfor kan tildels betydelige forskjeller forbli udetekterte. Men det er vel det tilhengere av blindtester ønsker? Slik at man kan få bekreftet sine forutinntatte holdninger i stedet for å komme til bunns i problemet.
Man får ganske enkelt designe en test som er lik den man har i stua der enkelte faktisk hevder at de hører forkjell på f.eks kabel A og B. Det er jo dette man faktisk bestrider, ikke om noen hører forskjell i en blindtest. Dette er da helt uproblematisk. Man kan bruke et gitt antall gullører i ett og samme oppsett/rom. Hver for seg. Et enkelt spørreskjema hvor man fyller ut om kablene låter likt eventuelt forskjellig og hva disse eventualle forskjellene består i. Man vil fort kunne se om resultatet er entydig eller spriker i alle retninger. Bruk gjerne nye typer kabler i samme prisklasse og som ikke er kjent for testdeltakerne. Og gjerne kabler noen (andre) mener det er betydelig forskjell på.
Personlig tror jeg ikke man vil kunne dokumentere noen forskjell på kablene. Dette er hva jeg TROR; jeg påberoper meg ikke dette som fakta. Forskjeller på kabler TROR jeg er placebo.
Å påberope seg blintester som sannhetsvitne for forhold under andre forutsetninger er like latterlig som å påberope seg uanfektet av placeboeffekter. Vi mennesker (ALLE!) kan innbille oss betydelige ikke-eksisterende forskjeller enten vi liker det eller ikke.
Du har vel ved et par tidligere anledninger vist glipper i forståelsen av tolkning av resultater fra en blindtest?Roysen skrev:Det er ikke korrekt. Jeg vet hvordan en blindtest skal gjennomføres. Jeg regner med at du snakker om en ABX test.
Men dette blir det da gjort i hifi også. Kan du vise meg et reputabelt paper uten tekniske data eller målinger??Det blir av andre her på forumet til stadighet henvist til at blindtester blir benyttet innen medisinen. Disse blindtestene er imidlertid satt i et system som er relativt mye mer nøye forutsigbart enn den rene feilingen og prøvingen en blindtest er i hi-fi sammenheng. Dette i form av at det er foretatt en lang rekke objektive målinger og forsøk lenge før medisinene kommer til blindtest stadiet.
Den fjerner vesentige "feil" som man finner ved seende lytting.Det som er latterlig er at målemafiaen i alle sammenhenger ikke godtar hørselen som en objektiv referanse for verifisere et resultat bortsett fra gjennom en blindtest. Faktum er at hørselen er like feilbarlig ved en blindtest som ellers. Man har kun fjernet en påvirkende faktor. Alle andre påvirkende faktorer står igjen.
Du tar forøvrig feil. Det jeg hele tiden her poengtert er at målemafiaen skyter seg selv i foten ved å fremme blindtesten som målemetode da den ikke er god nok i henhold til alle de feil de finner ved vanlig subjektiv lytting.
Vel, i ditt forrige innlegg skrev du følgende:Roysen skrev:Jeg har vel aldri skrevet at vår "feilbarlige hørsel frakjenner enhver gyldighet ved bruk av blindtester". Det blir av andre her på forumet til stadighet henvist til at blindtester blir benyttet innen medisinen. Disse blindtestene er imidlertid satt i et system som er relativt mye mer nøye forutsigbart enn den rene feilingen og prøvingen en blindtest er i hi-fi sammenheng. Dette i form av at det er foretatt en lang rekke objektive målinger og forsøk lenge før medisinene kommer til blindtest stadiet.Soundproof skrev:Også i dette tilfellet, når du sammenligner medisink bruk og hi-fi bruk av blindtest så graver du et skikkelig hull i bakken og hopper rett opp i det: du påstår at vår "feilbarlige hørsel" frakjenner enhver gyldighet ved bruk av blindtester.
Roysen skrev:Når man skal blindteste hi-fi utstyr er man overlatt til den feilbarlige hørselssansen for å finne ut om det man kan identifisere det som testes. Man er altså overlatt til den sansen man i utgangspunktet ikke stolte på (dersom man ikke stolte på denne sansen hadde det vel ikke vært nødvendig med en blindtest) som verifikasjon for blindtesten. Dette med bakgrunn i at man kun fjerner en faktor (at man vet hva som testes) som kan forstyrre sanseopplevelsen.
Det ville sikkert vært enklere å bli enig om ikke alt skulle spisses så voldsomt....ingen har vel nevnt uansett gjennomføring, eller?Du har ved flere anledninger påpekt utfordringer ved blindtester og jeg tror ingen påstår at det er trivielt. Når du og voff påstår at det er noe fundamentalt galt med blindtester til hifi, uansett gjennomføring, så er det ærlig talt vanskelig å ta dere alvorlig. Dere havner vel i en smal kategori av audiofile som savner noen som helst støtte i akademia eller industri eller noen andre steder enn blant andre audiofile, selgere og enkelte underholdende kulter?
-k