Litt å tygge på for målemafiaen!

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Low-Q skrev:
I samtalens fortsettelse ble det nevt at en kjent norsk hifi-aktør fikk laget sine spesial-strømkabler etter hans egen oppskrift. Fire flettede ledere for å fjerne støy fra strømnettet. Prod.sjefen, som samarbeidet med vedkommende, spurte ham om hvorfor han ikke bare kunne lage et filter foran trafoen i utstyret sitt istedet for å bestille dyre kabler. Da svarte hifi-aktøren: "Hvis jeg hadde gjort det, ville jeg ikke fått solgt mine strømkabler til 500 kroner stykket"
Hysj! ;)
 
K

kbwh

Gjest
Sort nylonstrømpe og orange kontakter? Eller var det ikke den?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
knutinh skrev:
Vi så dette senest i JAES-testen hvor et stort antall lyttere over en periode på ett år fikk lytte til SACD og SACD degradert til CD-kvalitet. Ikke en eneste lytter greide å bekrefte forskjeller. Ingen kritikk av testen er kommet fram her på forumet, likevel våger jeg påstanden at ikke en sjel her inne har endret mening om SACD-formatet eller CD-formatets svakheter.

-k
Hvilken spiller ble benyttet, hvilket programmateriale ?

Hva syns du om Hortenmessa i år Knut? Hva syns du spilte best ?
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
knutinh skrev:
Vi så dette senest i JAES-testen hvor et stort antall lyttere over en periode på ett år fikk lytte til SACD og SACD degradert til CD-kvalitet. Ikke en eneste lytter greide å bekrefte forskjeller. Ingen kritikk av testen er kommet fram her på forumet, likevel våger jeg påstanden at ikke en sjel her inne har endret mening om SACD-formatet eller CD-formatets svakheter.

-k
Jeg ville trodd at Hirez formatene var bedre enn CD, men har ingen problemer med å akseptere testen.
Men så spiller jeg vinyl. ;D
 
B

break_out

Gjest
nb skrev:
break_out skrev:
Denne er ikke helt OT så jeg plasserer den her, er det noen som orker å svare?

Jeg synes kabeldebatten er en besnærende sak der en diskuterer kablingen som en kritisk del av et musikkanlegg. Jeg for min egen del kan ikke forstå at en kan diskutere kablene så isolert som en faktor for god lyd. Jeg er helt enig i at de skal inneha de forutsetningene som gjør dem egnet for formålet, men utover dette blir uforståelig for min del. Jeg har lest om kabler som her på forumet har egenskaper der en får lysere eller mørkere fremtoning av lyden. For meg fremstår en slik kabel (dersom den finnes) som en hemmende/ufunksjonell kabel, for den må jo undertrykke/stoppe noe av signalet for å kunne ha slike egenskaper? Kabel er og blir en transmisjonsvei for strøm med de egenskapene en har i forhold til kjente faktorer. Denne er ikke genererende eller skapende av noe slag, ”shit in=shit out”, og i så måte dersom det skulle være avvik på ”shit in” i forhold til ”shit out” så er det gjennom tap på signal ikke motsatt altså generering av noe slag. Så hva er det egentlig kabeltroende tror på? Er det at en god hifi kabel overfører mest mulig av signalet fra en kilde i urørt form, eller er det mer utover dette i form av forandring/degradering av signal sendt fra kilde til noe bedre/annerledes i den andre enden?

Jeg er en av de som har åpnet og sett inn i alle mine bokser hjemme og har innsikt i hvordan de forskjellige boksene fungerer og er oppbygd. Det jeg ser og har sett av kabling f. eks. fra printkort i en effektforsterker til høytalerterminal, eller fra print i forforsterker til RCA eller XLR plugg samsvarer ikke med det som jeg angivelig skal bruke mellom boksene. Så dersom det var denne forskjellen på kabler utover fysikkens begreper, hvorfor skal jeg da kun ha dyre kabler utenfor boksene, signalet skal jo strengt tatt igjennom kablene inne i boksen før de skal gjennom superkablene utenfor. Vil superkablene egentlig ha livets rett dersom de strupes i sendende og mottakende ende, og ikke får utnyttet sitt angivelige potensial? Når jeg først er i gang med kablingen, hva med kvaliteten på terminalene mine kontra kvaliteten på plugger på kabel, er disse i stil med øvrigheten osv?
Om jeg ikke husker feil, så estimerte Løkken at dersom en digialkabel skulle ha den effekten den ble påstått å ha i Fidelity, så måtte den inneholde et sted mellom 50.000 og 500.000 transistorer for å gjøre den nødvendige digitale signalprosseseringen.

Ellers er dine innvendinger temmelig opplagte og logiske for den som vil se. Dessverre er ikke logikk tillatt i HiFi.
Kan det bo troll i kabler kanskje ;D
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
knutinh skrev:
Blindtester er kraftigst når man får et tydelig, positivt resultat. Ala "9 av 10 kjenner igjen/foretrekker Audioquest foran Biltema".
Hva med BM foran Clas?
Eller har vi glemt den tråden allerede......?

R
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Low-Q skrev:
I samtalens fortsettelse ble det nevt at en kjent norsk hifi-aktør fikk laget sine spesial-strømkabler etter hans egen oppskrift. Fire flettede ledere for å fjerne støy fra strømnettet. Prod.sjefen, som samarbeidet med vedkommende, spurte ham om hvorfor han ikke bare kunne lage et filter foran trafoen i utstyret sitt istedet for å bestille dyre kabler. Da svarte hifi-aktøren: "Hvis jeg hadde gjort det, ville jeg ikke fått solgt mine strømkabler til 500 kroner stykket"
Hemmelig, hemmelig, tsk, tsk.
Eric Clapton skal ha sagt at Øystein Sunde er verdens beste gitarist.
Kona til et familiemedlem lurte på hva gubben NÅ hadde kjøpt til anlegget siden det låt forskjellig fra dagen før.
Det var en kabel..........

Slenger du ut sånne he said she said, som du selv avviser som tullball når det kommer fra andre, så sørg for å ikke være så feig.
Kom med konkrete navn/merker istedet for å mistenkeliggjøre alle som går innunder "kjent norsk hifi-aktør" ;)

R
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Mao vi er flere som har glemt noe?
Det husker jeg ikke........

R
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
RoDa skrev:
Low-Q skrev:
I samtalens fortsettelse ble det nevt at en kjent norsk hifi-aktør fikk laget sine spesial-strømkabler etter hans egen oppskrift. Fire flettede ledere for å fjerne støy fra strømnettet. Prod.sjefen, som samarbeidet med vedkommende, spurte ham om hvorfor han ikke bare kunne lage et filter foran trafoen i utstyret sitt istedet for å bestille dyre kabler. Da svarte hifi-aktøren: "Hvis jeg hadde gjort det, ville jeg ikke fått solgt mine strømkabler til 500 kroner stykket"
Hemmelig, hemmelig, tsk, tsk.
Eric Clapton skal ha sagt at Øystein Sunde er verdens beste gitarist.
Kona til et familiemedlem lurte på hva gubben NÅ hadde kjøpt til anlegget siden det låt forskjellig fra dagen før.
Det var en kabel..........

Slenger du ut sånne he said she said, som du selv avviser som tullball når det kommer fra andre, så sørg for å ikke være så feig.
Kom med konkrete navn/merker istedet for å mistenkeliggjøre alle som går innunder "kjent norsk hifi-aktør"
;)

R
Jeg tror det har liten nytteverdi å nevne navn. Noen har allerede klart å legge sammen 2+2, men poenget var i det heletatt å vise til at det finnes andre, rimeligere, og langt mer effektive løsninger mot støyproblemet på nettet enn å bytte ut strømkabelen.

Mvh.

Vidar
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
RoDa skrev:
Hemmelig, hemmelig, tsk, tsk.
Eric Clapton skal ha sagt at Øystein Sunde er verdens beste gitarist.
Kona til et familiemedlem lurte på hva gubben NÅ hadde kjøpt til anlegget siden det låt forskjellig fra dagen før.
Det var en kabel..........
Og sannsynligvis stod volumet høyere.
 
K

knutinh

Gjest
ch skrev:
Jeg ville trodd at Hirez formatene var bedre enn CD, men har ingen problemer med å akseptere testen.
Men så spiller jeg vinyl. ;D
Men spørsmålet er hvilken lærdom man skal trekke av testen.

Dersom resultatet var "personene under test hørte uten tvil forskjell på SACD og degradert SACD" ville det løst mange av kranglene om de to.

Når resultatet ble som det ble så er det ingen garanti for at det aldri er hørbare forskjeller mellom DSD og PCM av CD-kvalitet. Dermed blir det et vurderingsspørsmål.

Mange av oss vurderer det slik at lydformatet brukt i DVD-A/SACD da neppe har noe for seg kontra det brukt i CD.

-k
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
knutinh skrev:
ch skrev:
Jeg ville trodd at Hirez formatene var bedre enn CD, men har ingen problemer med å akseptere testen.
Men så spiller jeg vinyl. ;D
Men spørsmålet er hvilken lærdom man skal trekke av testen.
Jeg har ingen problemer med å trekke en lærdom av testen;
Siden jeg har en brukbar CD spiller, og vinyl likevel er foretrukket medium, gir testen meg lite insentiv til å bruke penger på et av Hirez digital formatene. Et motsatt resultat hadde muligens fått meg til å tenke meg om....
Forøvrig er min oppfatning at testen heller viser at der er liten forskjell mellom Hirez og CD enn ingen. Det kan godt være ingen forskjell, men jeg har mine tvil om oppløsningen på disse ABX testene, så jeg anser ikke det som påvist. Men uansett; resultatet samsvarer i stor grad med min egen erfaring med; CD vs. vinyl; forsterker A vs forsterker B, og kabel A vs. B, dvs. små forskjeller. Kan godt være signifikante forskjeller i jakten på den ultimate lyd, men jeg liker ikke å overdrive disse forskjellene, og jeg kan meget godt forstå at de ikke lett påvises i blindtester. Forskjellen mellom høyttalere derimot...
For ikke å snakke om å heller bruke pengene på øl, unnskyld jeg mente ny musikk..
Forskjellen mellom en ny plate og ingen er faktisk ganske dramatisk. Tror nesten jeg ville klart den 10 ut av 10 ganger i en blindtest. :)

mvh
 
K

knutinh

Gjest
ch skrev:
Jeg har ingen problemer med å trekke en lærdom av testen;
Siden jeg har en brukbar CD spiller, og vinyl likevel er foretrukket medium, gir testen meg lite insentiv til å bruke penger på et av Hirez digital formatene. Et motsatt resultat hadde muligens fått meg til å tenke meg om....
Hva om du hadde fått gjennomføre samme test med en 44.1/16 PCM degradasjon av signalet ut fra platespilleren din? Ville fravær av bekreftede forskjeller overbevist deg om at 44.1/16 er et format som kan gi full transparens i dine ører og med ditt anlegg?

-k
 
Topp Bunn