tkr skrev:
(tkr tar av seg moderatorhatten)
Spørsmålet her, og det er absolutt relevant imo, er hvordan du vet hva som er nøytralt: For at du skal greie å definere det, må du vel nesten ha vært tilstede i innspillingsstudioet og visst hvordan mastertapen låter.
Hvis ikke du var der, må du nesten gripe tilbake på synsing om hvordan du mener at mastertapen låter, og utifra det gjøre deg opp en mening om hvordan det som kommer ut av høyttalerne dine stemmer overens med mastertapen.
Jeg synes at du er på svært gyngende grunn her.
mvh
Det er hyggelig av deg å ta av deg hatten for oss Tønnes, men jeg må nesten tillate meg å arrestere deg på dette med nøytralt kontra ikke nøytralt.
Så lenge vi har med kabler, elektronikk osv å gjøre så vet vi med sikkerhet hva nøytralt er.
Effekttrinn: Med last (og det er viktig at det er en høyttalerlast) skal et nøytralt effektrinn kunne levere et signal som, dersom det deles med forsterkningsgraden, er identisk med signalet inn. Forholdet skal ikke endre seg om lasten endres innenfor de gitte grenseverdier som konstruktøren konkret eller immaginært har bestemt.
Pre: Med last skal en pre levere ut et signal som er en kopi av inngangssignalet med et avvik i form av en faktor som bestemmes av volumkontrollens innstilling. Forholdet skal ikke endre seg om lasten endres innenfor de gitte grenseverdier som konstruktøren konkret eller immaginært har bestemt.
DAC: Med last skal en DAC levere et speilbilde av det matematiske samsvarende analoge signalet som stemmer med det digitalt påtrykte signalet. Forholdet skal ikke endre seg om lasten endres innenfor de gitte grenseverdier som konstruktøren konkret eller immaginært har bestemt.
Sånn fortsetter det for all mulig elektronikk og kabler. Men så kommer problemet:
Hva med høyttalerne? Hvilket format har det som kommer inn i forhold til det som sendes ut? Har vi en matematisk sammenheng? Nei. Vi har et stort problem i det at i høyttalernes tar også lytterommet del. I et ekkofritt rom kan vi bruke "Blackbox approach" (inngang skal samsvare med utgang etter en gitt matematisk funksjon) men det er det ingen som har. Dermed blir dette med høyttalere på mange måter mer imaginært enn alt det andre.
De som snakker om lyden av nøytral elektronikk, kabler osv som kjedelig er seriøst på tyttebærtur. Elektronikk som farger låter i mange tilfeller morsommere fordi høyttalerne gjør feil som får fargede komponenter til å matche bedre.
En god tommelfingerregel er at når det låter morsomt, fascinerende, spennende, rytmisk, forførende, varmt, mykt, dynamisk osv ved alle frekvenser, da har man NØYTRAL LYD. Om man har fått til dette med nøytrale komponenter og elektronikk har man NØYTRALE HØYTTALERE. Da kommer selvsagt faktoren "hvordan låter det på mastertapen" men det er ikke noe tema. Det som ligger på mastertapen er i en dimmensjon + tid. Det som kommer ut av høyttalerne er i 3 dimmensjoner + tid, og det finnes ingen fasit på hvordan dette matematisk skal samsvare. Ergo så er alle hifinerder mer eller mindre prisgitt konstruktørenes kunnskap om selve teknikken, kunnskap om psykoakustikk og ikke minst deres subjektive smak.