Linn LP12 eller VPI Classic eller Wilson Benesch Full Circle?

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ta deg en Oslo-tur utpå nyåret så skal jeg sette sammen en demo-dag for deg. Kjenner mange med habile platespillere og når jeg får opp Garrarden så blir det litt forskjellig å låne øre til her hos meg også.

Det å bedømmer spiller bestående av drivverk, arm, pickup, stepup og riaa er vanskelig nok om du ikke skal forholde deg til ulike anlegg, rom og mengder av tid imellom.
Lyd-sightseeing høres kjempekjekt ut!
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tusen takk for alle råd og innspill folkens! Det er virkelig gøy å få så mye forskjellig, og god:) respons. Et par av innspillene her fikk meg til å tenke at åpningsspørsmålet mitt kanskje ikke var det riktige. Det måtte uansett stilles for å komme til denne konklusjonen så så alt for galt var det heller ikke:) Jeg tror at en kombinasjon av Gunnar_Brekke sitt forslag om å starte med det jeg allerede har, og å bygge opp en selv-erfart kunnskap, og Audiophile-Arve sitt innspill om forsterker er de jeg skal velge å følge nå i førstningen. Det å finne en platespiller som fungerer bra med en forsterker jeg kanskje ikke er helt fornøyd med kan gå galt av sted!

Så da blir det jakt på et riaa som kan spille det meste og en forsterker. Deretter test av pickup/er.

Et ikke-relatert, relatert spørsmål: Hva er en god måte å fjerne støv og gugge på nål?
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg burde vel opprette en egen tråd annetstedshen, men har noen av dere erfaring med PrimaLuna DiaLogue Premium HP eller Line Magnetic LM-518IA?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Støv fjernar eg til kvardags med den vesle børsta som ofte fylgjer med pickupen. Må vere korthåra. Gugge er verre. Eg vil helst ikkje ha noko væske på nåla. Normalt går det bra, men fleire, t.d. Hifistasjonen, frårår slikt. Det finnest to ting som er ganske effektivt; "Onsow-gugge" er eit slags klebrig materiale som du plasserer stiften i. Når du løfter han forsiktig opp, er det aller meste forsvunne. Så finnest det ein vibrator som du plasserer pickupnåla i. Denne "ristar" med 440 Hz og gjer stiften gullande rein.
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Hei.

Jeg føler denne tråden har havnet litt på ville veier...

Her snakkes det - og oppnås stor entusiasme - for store dyre og ganske "spesialiserte" vinylrigger,
mens det taes kanskje mindre hensyn til hva Pabbe kan og bør oppnå med sin vinylrigg. Og den læring
som ligger i å prøve seg fram. Det virker som Pabbe er en reflektert kar som kan komme ut av prosessen
med mer kunnskap, om dette gjøres på en skikkelig måte...

Siden han i utgangspunktet skal bytte hele vinylriggen, er det fornuftig å se på dette som en helhet
snarere enn å gå for en spiller (med arm) for deretter å velge pickup og RIAA. Jeg syntes dette blir
litt baklengs.

Personlig mener jeg at en vinylrigg kan sees som en kjede, der summen aldri blir sterkere enn det
svakeste leddet. Men, visse ledd i kjedet har mer innflytelse på helheten enn andre og derfor bør
man kanskje prioritere disse leddene mer enn de andre. Her blir det veldig mye fokus på drivverk
og arm, men mindre fokus på de viktigere delene; pickup og RIAA. Der man virkelig bør legge arbeidet
og pengene.

Jeg mener komponenentene i en vinylrigg bør prioriteres i følgende rekkefølge (ut fra inflytelse på lyden);
Mest viktig - Pickup / RIAA / Tonearm / Drivverk / (Platematte) / (Headshell) / (Kabler) - Minst viktig

For å lære mer om teorien rundt platespiller, les mine artikler her:
(Fidelity #56 - s. 92 ) http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf
(Fidelity #44 - s. 96 ) http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/44_hele.pdf
(Fidelity #42 - s. 78 ) http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf

mvh
Gunnar Brekke
Mye informativt her men doktrinen har jo forståelig nok blitt forkastet på slutten av 80-tallet og med mindre jeg misforstår ditt innlegg så blir det helt feil.
Det aller viktigste er drivverket. Hva som er tapt av informasjon her vil aldri kunne bli gjenskapt av en god pick-up og arm (og i alle fall ikke kabler).

Et godt basis driverk m /arm fra Regas (eller andre) i under 5000 kroner området vil uansett ikke kunne totalt sett bli bedre med pickup til eksempelvis 20.000 kr enn totalpakken brukt noe anderledes.
Drivverk/arm til 24.000 or pickup til 1000 vil klart bli bedre. En kompetent forhandler som jo vil selge begge deler kan lett demonstrere dette - men lytter man etter lyd/klang i stedet for dynamikk og musikk blir jo diskusjonen en annen (er man på konsert så kan man være misfornøyd med lyden men man hører om en artist/band er bra til å spille selv via et dårlig høytaler/forsterker/rom). En fordel med påkostet drivverk er også at det vil letter kunne forsvare oppgraderinger senere hvis lysten til det skulle komme.

Source first - og det er ikke pickup.

hilsen

Øyvind I
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja og nei. Et drivverks oppgave er å rotere plata i jevn og korrekt hastighet, holde motor, tallerken og arm i riktig posisjon og å isolere disse fra vibrasjoner både fra omgivelsene og hverandre. Dette er i utgangspunktet noe selv ganske billige drivverk gjør ganske OK i dag, så selv om mer påkostede ting kan gjøre det enda bedre - svartere bakgrunn, bedre dynamikk, whatever - så tror jeg ikke det er så mye som "tapes" der. I alle fall ikke i forhold til forskjellen på en god og en dårlig pickup.

Jeg synes "source first" er litt overdrevet. Selv rimelige kilder, spesielt digitale, av i dag er bra nok til å utnytte kvalitetskomponenter nedstrøms i kjeden. Man bør selvsagt ha et visst samsvar i kvalitet mellom komponentene, men å bruke en dyr pickup i en rimelig arm og drivverk på veien mot en komplett oppgradert rigg senere, er fullstendig fornuftig, og vil gi god lyd. SÅ mye begrenser ikke et godt budsjettdrivverk!

Jeg er ganske sikker på at en PU til 20KKr i en spiller til 5KKr vil lyde ganske mye bedre enn et en pickup til 1000 kr i en spiller til 24KKr. Du kan da virkelig ikke mene noe annet? Jeg ville selvsagt kostet på et bedre drivverk til en sånn pickup, men likevel...
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har du eit stabilt, støyfritt drivverk som er isolert frå omgjevnadane, har du ikkje drivverk-problem. Det går godt an å høyre skilnad på mange drivverk, men få av oss har fått gleda av A/B-samanlikningar der pickup og arm er konstante medan drivverket endrast. Ikkje minst fordi det tek tid å skifte arm på ein skikkeleg måte.

Det vert ikkje feil å bruke ein Koetsu på ein Technics, slik Gunnar Brekke fortel. Heilt klart betre lyd enn via ein DL 103 (som kan vere god nok til dette drivverket), om enn ikkje kostnadseffektivt, og utan å forløyse heile potensialet til Koetsuen....
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Mye informativt her men doktrinen har jo forståelig nok blitt forkastet på slutten av 80-tallet og med mindre jeg misforstår ditt innlegg så blir
det helt feil. Det aller viktigste er drivverket. Hva som er tapt av informasjon her vil aldri kunne bli gjenskapt av en god pick-up og arm (og i
alle fall ikke kabler).

Et godt basis driverk m /arm fra Regas (eller andre) i under 5000 kroner området vil uansett ikke kunne totalt sett bli bedre med pickup til
eksempelvis 20.000 kr enn totalpakken brukt noe anderledes.

Drivverk/arm til 24.000 or pickup til 1000 vil klart bli bedre. En kompetent forhandler som jo vil selge begge deler kan lett demonstrere dette
- men lytter man etter lyd/klang i stedet for dynamikk og musikk blir jo diskusjonen en annen (er man på konsert så kan man være misfornøyd
med lyden men man hører om en artist/band er bra til å spille selv via et dårlig høytaler/forsterker/rom). En fordel med påkostet drivverk er
også at det vil letter kunne forsvare oppgraderinger senere hvis lysten til det skulle komme.

Source first - og det er ikke pickup.

hilsen

Øyvind I
Hei.

Ja her har vi den evige diskusjonen - hvilken komponent er viktigst for lyden i en platespiller - eller i et komplett anlegg.
Hvor er man best tjent med å legge pengene.

Når jeg leste innlegget ditt, tenkte jeg at dette her hadde jeg vel hørt før. Ganske riktig, når jeg gikk ned i oversikten
over anlegget ditt fant jeg nøyaktig de komponentene jeg forventet å finne. Ah... Nok en Linn mann som siterer firmaets
grunnlegger, Ivor Thiefenbrun.

Hallo! - At en mann som lever av å produsere og selge drivverk - sier at drivverket er det viktigste for lyden - setter på
ingen måte en stopp på diskusjonen, hverken på 80-tallet - eller i dag. Jeg har veldig sansen for Linn Sondek LP-12, men
jeg er ikke like mye sans for hvordan dette produktet ble/blir markedsført...

-

Når Rega kom på banen med sin Rega Planar 3 (nesten identisk med Pabbes spiller),(- etter at Linn kom med sin Sondek LP-12
- etter at Thorens kom med sine reimdrevne spillere - etter at Acoustic Research kom med selve prototypen på slike spillere)

fikk vi et paradigmeskifte innen platespillerproduksjon. Produksjonen flyttet seg fra Japan til Storbrittannia, der man hadde
funnet ut at japanernes nærmest anale opptatthet av data - som gangkonstant, wow og flutter - ikke nødvendigvis førte til
mer vellydende spillere - snarere tvert i mot (her finnes det selvfølgelig unntak).

Regas sponplate med vekselstrømsmotor, glasstallerken, strikk og (en fra god - til veldig god) helstøpt tonearm, overtok markedet
fullstendig på rimelige platespillere. Ved å droppe det flytende opphenget var man i stand til å produsere veldig billige spillere. En
Rega Planar 3 kostet Kr. 1.500,- - vesentlig mindre enn de japanske spillerne med direktedrevne tallerkener og spilte langt bedre
(særlig om du var heldig og fikk en spiller med gode armlagre).

Greia med Regaen (og mange senere kopier), var at med en slik billig spiller klarte man å oppnå kanskje 70 % av hva som var mulig
å oppnå med verdens beste platespiller. Forbedringspotensialet ved å bytte til en hundre ganger så dyr spiller var relativt lite.
(Men som kjent er hifinuts som oss villige til å betale masse penger for noen få prosents forbedring). Og det finnes (som alltid)
et forbedringspotensiale.

-

Når det gjelder pickuper er forholdet mellom lydkvalitet og pris mer linjært. Det finnes selvfølgelig også her idiotprodukter (ala
Rolex) som koster alt for mye. Der det plutselig handler mer om prestige enn lyd. Det finnes også her "bestekjøp" som bryter
linjæriteten i forholdet mellom pris og kvalitet - den andre veien.

Men ser vi på pickuper fra de store leverandørene får du stort sett det du betaler for. Skarpere nåleslipinger, bedre cantilever-
materiale, bedre materialer i pickuphus og større grad av håndarbeid koster produsentene mer og gjenspeiles i prisen vi som
sluttbrukere er nødt til å betale for det ferdige produktet. Du får stort sett det du betaler for...

Det er dessuten større lydmessige forskjeller på pickuper enn på platespillere, noe som betyr at dette er det viktigste redskapet
vi har til å tune platespillerkombinasjonen til å treffe vår personlige smak. Det er sannsynligvis viktigere med personlig smak for
mange, enn det å oppnå en "helt nøyaktig gjengivelse". Det er derfor vi elsker platespillere - og ikke er like begeistrede for de
digitale lydkildene som ofte er mer presise...

Hvorfor det er såpass store forskjeller mellom pickuper henger sannsynligvis sammen med den vanskelige transformeringen av
et mekanisk signal til et elektrisk signal. Jeg kom over dette på Lyras hjemmeside (min oversettelse) :

Teknologi som overfører mekanisk energi - til elektrisitet (eller vice versa), som pickuper (eller høyttalere) er svært
ineffektive, da bare 5-10 % av energien overføres til det andre mediet. Med andre ord, av all den energien som entrer
pickupen gjennom stiftens gange gjennom rillene, vil bare 5-10 % bli omgjort til elektrisk energi. Av de resterende
90-95 % av den mekaniske energien, vil noe bli absorbert av pickupens indre demping og noe mer vil transporteres
gjennom pickup og arm før den dempes i platespillerens chassis. Men all den energien som ikke dempes på disse
måtene er et problem, da all denne «overflødige» energien vil resonere inne i pickuphuset – noe som fører til indre
ekkoer og en generell «tilsausing» av lyden. Det er denne overflødige energien du hører - direkte fra pickupen - når
volumet er skrudd helt ned.

Den åpenbare løsningen er å sikre at en større del av den overflødige energien transporteres gjennom pickupen,
armen og ned i platespillerchassiset. Lyra har alltid etterstrebet dette ved å koble fjæringen fra cantileveret direkte
til en solid pickupkropp, for å oppnå en kortest mulig «signalvei» for vibrasjonene.


Med like dårlig effektivitet som man har i moderne høyttalere, er det kanskje ikke så rart at det blir så store variasjoner.

mvh
Gunnar Brekke
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Har du eit stabilt, støyfritt drivverk som er isolert frå omgjevnadane, har du ikkje drivverk-problem. Det går godt an å høyre skilnad på mange drivverk, men få av oss har fått gleda av A/B-samanlikningar der pickup og arm er konstante medan drivverket endrast. Ikkje minst fordi det tek tid å skifte arm på ein skikkeleg måte.

Det vert ikkje feil å bruke ein Koetsu på ein Technics, slik Gunnar Brekke fortel. Heilt klart betre lyd enn via ein DL 103 (som kan vere god nok til dette drivverket), om enn ikkje kostnadseffektivt, og utan å forløyse heile potensialet til Koetsuen....
Nei, det vokser jo ikke på trær med muligheter til å sammenligne samme drivverk med forskjellig strømforsyning, arm og pick-up. Koster jo litt å ha dette i sortimentet.
Kontrapunkt har jo en del men en artig studietur til Cymbosis utenfor London i fjor
Brooks Park celebrates its first birthday!

Dazed:"Jeg er ganske sikker på at en PU til 20KKr i en spiller til 5KKr vil lyde ganske mye bedre enn et en pickup til 1000 kr i en spiller til 24KKr. Du kan da virkelig ikke mene noe annet?" Jo helt klart. Husker klart ved introduksjon av Linn Lingo I (7000 kr i 1993) i 1993 at det var bedre med LP12 med Linto, Akito I, K9 (ca 900 kr den gang) enn LP12 med Valhalla strømforsyning, Ekso I og Troika som jo var en vesentlig dyrere kombo. Bonusen i så måte på studentbudsjett den gang var at spiller med Lingo.
Er ikke noen forskjell i dag heller.

Gunnar, det holder å bruke egne ører - ikke noe poeng å sitere grunnleggere av firma. Argumentet om at Linn lever (levde) av å selge drivverk er jo ikke korrekt da de jo selger armer og pick-uper også (+en del annet).

Er samme erfaring med Roksan Xerkses20 som en kompis har. Også med hans originale Xerkses med Rega 300 arm og rimelig pickup for 20 år siden så var det milevidt nærmere å gjengi god musikk en en Rega Planar 3 med svinedyr pickup. Og Regar Planar 3 var/er jo en høyst kompetent budsjettspiller.

Trådstarter anbefales jo å besøke forhandlere for å høre.

Hilsen Øyvind
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Source first - og det er ikke pickup.
Uansett hva man måtte mene om "Source first" - det er litt vanskelig å se at ikke pickup skulle være kilden, selve førstelinjetjensten. Selvfølgelig hvis man ser bort fra den virkelige kilden og det aller viktigste leddet - vinylplaten.

Men uansett, dette blir bare teser. The proof of the pudding is by playing vinyl...
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Jeg må si meg ubetinget enig med Gunnar Brekke i hans vurderinger. Jeg har hatt drivverk i mange prisklasser og erfart at pickupen uansett kan utgjøre det viktigste løftet i riggen. På 90 tallet kjøpte jeg en Ortofon Rohman pickup til nær kr. 10.000 og brukte den på et Prosjekt debut drivverk, med arm, til kr. 3000. Lyden ble overrakende brukbar tross bruken av et nybegynner drivverk.
Likeledes ble lyden fra et Transrotor Apollon drivverk mye bedre ved å gå fra pickuper fra ca 5000 - via 20.000 og opp til pickup i de dyreste prisklassene. Forskjellen mellom de to siste pickupene, begge av merket Lyra ble avgjort størst. Jeg brukte hele tiden en Aesthetix Rhea Signature riaa.
På den annen side merket jeg ikke tilsvarende forskjeller lydmessig når jeg har skiftet drivverk og gått tilsvarende oppover i prisklassene på disse.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Har de siste årene hatt diverse diverse drivverk, armer, pickuper og RIAA.
Blant annet LP12, et par Rega, Sony DD studiospiller og SL 1210. 12"-armer, Rega armer, Micro Seiki, unipivot osv.

De største opplevde forskjellene hos meg har vært ved pickup og RIAA-bytter. Forskjellen mellom fornuftig konstruerte armer og spillere er hos meg mindre.

Eiergleden og fleksibiliteten ved en Micro Seiki-arm vs Rega derimot er noe annet.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Gunnar, det holder å bruke egne ører - ikke noe poeng å sitere grunnleggere av firma. Argumentet om at Linn lever (levde) av å
selge drivverk er jo ikke korrekt da de jo selger armer og pick-uper også (+en del annet).

Hilsen Øyvind
Hei.

Nå var det engang du som sa; ... doktrinen har jo forståelig nok blitt forkastet på slutten av 80-tallet og med mindre jeg
misforstår ditt innlegg
så blir det helt feil. Det aller viktigste er drivverket. Hva som er tapt av informasjon her vil aldri
kunne bli gjenskapt av en god pick-up og arm (og i alle fall ikke kabler)...


En uttalelse som er direkte hentet fra Thiefenbruns argumentasjon for samme, mens alt jeg har påstått er; at etter min mening
er pickup viktigere enn RIAA er viktigere enn tonearm er viktigere enn drivverk... Tyder vel på at jeg har lyttet litt?

Det er korrekt at Linn har solgt både pickuper og armer, men de har aldri bygget noen av disse selv...

Uansett kan vi vel enes om at platespillerkombinasjonen blir aldri sterkere enn det svakeste leddet; enten det er snakk om pickuper,
RIAAer, tonearmer eller drivverk...

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Det er korrekt at Linn har solgt både pickuper og armer, men de har aldri bygget noen av disse selv...
Hei

Linn designer PU'er sammen med produsenten de har valgt. Det er for eksempel Lyra som produserer toppmodellen Linn Kandid.

Armene har de produsert selv de seneste 20 åra. Det gjelder både Akito 2 og 3 + Ekos og Ekos SE. Den eneste de benytter andre til er Project armen som benyttes på entry-level spilleren Majik LP12.
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Siden det er så mye kunnskap om bl.a LP12 fristes jeg til å spørre siden jeg sitter med to platespillere og kun skal beholde den ene. Har hatt lite tid i det siste og utsatt prøvelyttingen og avgjørelsen en stund, så starter delvis på 0.

Den ene spilleren er er Rega RP8 med Alpeta PU og Aria Riaa. Den andre er en LP 12 fra 80-tallet, men med noen oppgraderinger. Ittok arm og Cadenza Bronze PU. Den har også Lingo 3 strømforsyning, Kore chassis og Uphorik Riaa.

Noen gode tips før jeg starter prøvelyttingen ?
 
U

utgatt25555

Gjest
Litt avhengig av RIAA også, det valget av p.u. Dessverre er den generelle regel at de fleste normalt prisede (hva nå det måtte bety) RIAA'r har bedre mm-del enn mc-del.
Derfor er det min kvalifiserte gjetting at det ikke hadde vært helt på jordet å sette en Soundsmith pick-up på den spilleren / armen, heller.

Mvh
Håkon Rognlien
Det var mye det resonnementet som gjorde at jeg valgte Ortofon 2M Black, en i sammenhengen uvanlig kombinasjon med Nanotube One & Circle. Jeg funderte også på Dynavector og oppgraderer jeg riaa en dag er det absolutt ett av få på shortlisten.

mvh
Flere veier til Rom, ja. Interessant arm/PU-kombo du har; dyr arm og rimelig PU, mens jeg kjører top of the line til WB, the Carbon, sammen med den rimeligere 0.5 armen. Altså motsatt. Hadde vært moro å sammenligne våre rigg side om side.:)
Sorry sent svar, noen dager med jobb mellom her...Helt klart hadde det vært moro å sammenligne, og The Carbon hadde fått plass plass her anyday! Mitt resonement og pu valg er det min begrensede riaa som forestår, den dagen jeg oppgraderer den så er det laga for noe annet, men inntil nu så gjør 2M Black godt ifra seg og til prisen noe som sammenfaller særdeles nytbart med min foretrukne lydsmak! :)


mvh
 
Sist redigert av en moderator:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
^ Muscius, jeg er veldig nysgjerrig på din Nanotube, og ikke minst på hvordan den har havnet i riggen din ;).

Liker dessuten veldig godt signaturen din:-"​Perfection is not when there is nothing more to add, rather when there is nothing left to take away...."

Hender jeg tar den frem i undervisningen :rolleyes:

Men nå bør vi vel stoppe opp før vi blir klandret for å kuppe tråden...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Etter mine erfaringar: ved sida av høgtalarskifte, er pickupskifte den største endringa du kan gjere i eit (analogt) anlegg. Sjølvsagt kan ein gjere dumme ting, t.d. prøve å drive MBL 101 med 300B singelend, hekte ein Shure V15II på ein FR-arm, eller drive ein Audionote IO direkte inn i ein MM-inngong. Men om ein brukar fornuft, er det på her&no-sikt lurt å finne ein pickup du likar, for deretter å gje denne optimale arbeidstilhøve ved a) ein passande riaa, b) ein passande arm og c) eit drivverk som gjer nytta.

Når det er sagt, er det faktisk skilnadar på ein Clearaudio Solution, ein NAS Spacedeck og dei ulike alternativa av VPI Superscoutmaster eg har fått leika meg med. Det er også meir enn merkbar (faktisk stor) skilnad på kva eg har greidd å presse ut av min gamle DV10x5 når han har vore i Kuzma-armen min vs. i JMW 9 Sig (som er ein svært god match, det og).

Dersom du tenkjer på lang sikt (eller likar å skifte pickupar for å oppleve nyansane mellom dei, eventuelt driv med pickupomtaler), er det lurt å ha ein allsidig vinylrigg, der alle komponentane har stor fleksibilitet. I så fall er det vanskelegaste pickuparmen, då berre Mørch og nokre få andre har høve til å sjonglere den effektive massen eller dempe resonansar i pakt med pickupen sine spesifikasjonar. Elles er det svært dyrt å ha slike vinylriggar som "kan alt".... det lettaste (og rimelegaste) er å slå seg til tåls med "plan A".

Eg har elles erfart at tangentialarmar er mest allsidige, då spesielt den ikkje-luftlagra tangentialarmen til Clearaudio - denne fiksa både Denon 103 og Shure V15II med litt jobbing. Men det ser ut som tangentialprinsippet eliminerer ein del problem som andre armar slit med.

Eg trur også at 12" armar har mindre av desse problema enn tilsvarande 9" armar, men har for få personlege direkte erfaringar på feltet. Rudi med sine to versjonar av SME V i to ulike lengder, har ved nokre høve peika på 12" sine betre kvalitetar. No er det vanskeleg å vite i kva grad dette gjeld spesielt for dei armar/pickupar som har vore brukt der, eller om det kan seiast noko generelt ut frå praktiske erfaringar, så det er vel all grunn til å vere forsiktig med kategoriske meiningar til ein har tilstrekkjeleg stort erfaringsmateriale.
 
U

utgatt25555

Gjest
^ Muscius, jeg er veldig nysgjerrig på din Nanotube, og ikke minst på hvordan den har havnet i riggen din ;).

Liker dessuten veldig godt signaturen din:-"​Perfection is not when there is nothing more to add, rather when there is nothing left to take away...."

Hender jeg tar den frem i undervisningen :rolleyes:

Men nå bør vi vel stoppe opp før vi blir klandret for å kuppe tråden...
Evnt tar vi det videre i musicus stereo tråden, der har vi rom for å brodere med ordene som vi vil..sorry ot trådstarter! ;)

mvh
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Gunnar, det holder å bruke egne ører - ikke noe poeng å sitere grunnleggere av firma. Argumentet om at Linn lever (levde) av å
selge drivverk er jo ikke korrekt da de jo selger armer og pick-uper også (+en del annet).

Hilsen Øyvind
Hei.

Nå var det engang du som sa; ... doktrinen har jo forståelig nok blitt forkastet på slutten av 80-tallet og med mindre jeg
misforstår ditt innlegg
så blir det helt feil. Det aller viktigste er drivverket. Hva som er tapt av informasjon her vil aldri
kunne bli gjenskapt av en god pick-up og arm (og i alle fall ikke kabler)...


En uttalelse som er direkte hentet fra Thiefenbruns argumentasjon for samme, mens alt jeg har påstått er; at etter min mening
er pickup viktigere enn RIAA er viktigere enn tonearm er viktigere enn drivverk... Tyder vel på at jeg har lyttet litt?

Det er korrekt at Linn har solgt både pickuper og armer, men de har aldri bygget noen av disse selv...

Uansett kan vi vel enes om at platespillerkombinasjonen blir aldri sterkere enn det svakeste leddet; enten det er snakk om pickuper,
RIAAer, tonearmer eller drivverk...

mvh
Gunnar Brekke
Enten så missforstår du det jeg skriver på grunn av dårlig formulering eller så misforstår du med vilje.
Som jeg har skrevet tydelig så er det etter egen erfaring (uten å understreke ord eller fete bokstaver) at drivverk er det viktigste. Pickup det minst viktige. Ganske anerkjent doktrine internasjonalt - ikke kun fra en leverandør som det kan se ut som du hevder. Som jeg har skrevet så vil gode forhandlere ha mulighet til å demonstrere hva forhandleren mener er viktigst (ikke bare pushe varer). Om kunden ønsker noe annet, vel det er jo fritt valg.
Som også beskrevet er det samme erfaring med Roksan (som er verdt en lytt - og enklere å sette opp). VPI har jeg ikke noen erfaring med på lenge så her er det bare å lytte - jeg kan følgelig ikke uttale meg.
RIAA, ja helt enig i at det er viktig og klart er hvis det elendige saker så dreper det det alt av input (billigeste 4 år gammel fra Project (husker ikke modellnavn) er helt håpløst mens rimelige fra eksempelvis Musical Fidelity gir veldig bra valuta for pengene og vi følge med langt opp mot i alle fall hundre store lapper. Sikkert også andre som er bra. Dvs så lenge man styrer klar av det billigste/dårligste så er man god innafor - ut fra min erfaring.
Linn har egen engineering og produksjon i alt fra opptak, gravering + pressing (usikker på om hva som er status i dag på disse), drivverk, strømforsyninger, armer, pickup'er (kun engineering) etc. Og så er det noe digitalgreier også. Det er helt klart andre leverandører som har erfaring her og deltar i store deler av kjeden, men de vokser ikke på trær, er veldig små - og med risiko for å ikke bli værende i bransjen.
Det kan jo hevdes at siden Linn selger det hele (produserer det meste) så har de ikke økonomisk insitament til å fremhevde det ene kontra det andre - som eksempelvis en leverandør av kun pick-up'er?
Har selv valgt og vil anbefalt kilde - forsterker - høyttaler. Kilden for denne diskusjonen sin del: hva som gir pick-up mulighet til å plukke opp info. Er infoen maskert så hjelper det ikke med all verdens pick-up.
Ikke alt Linn tilbyr er "best value for money" i etter erfaring så det er jo greit å ha ørene med seg - som det jo er hva hobbyen jo dreier seg om :)

Personlig så foretrekker jeg at leverandøren av det man kjøper tilbyr oppgraderinger av det eksisterende produkt. Ikke all som gjør det. Andre liker å bytte det hele. Fritt valg.
Oppgradering kontra bytte det hele er jo heller ikke nødvendigvis altid billiger - blind (døv i dette tilfellet :) )skal man ikke være.

Dvs vi er enige om at platspillerkombinasjonen ikke er sterkere enn det svakeste leddet. Du mener at det er noe annet enn hva jeg mener om hva som er viktigst. Vil derimot ha meg frabedt at det ikke går ann å mene det samme som Thiefenbrun uten å ha egne erfaring og ører.


hilsen Øyvind
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
^ Muscius, jeg er veldig nysgjerrig på din Nanotube, og ikke minst på hvordan den har havnet i riggen din ;).

Liker dessuten veldig godt signaturen din:-"​Perfection is not when there is nothing more to add, rather when there is nothing left to take away...."

Hender jeg tar den frem i undervisningen :rolleyes:

Men nå bør vi vel stoppe opp før vi blir klandret for å kuppe tråden...
Evnt tar vi det videre i musicus stereo tråden, der har vi rom for å brodere med ordene som vi vil..sorry ot trådstarter! ;)

mvh
Ikke noe problem! Jeg har allerede fått det jeg kunne ut av spørsmålet mitt her tror jeg, så nå er det bare interessant å se hva som dukker opp:)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Siden det er så mye kunnskap om bl.a LP12 fristes jeg til å spørre siden jeg sitter med to platespillere og kun skal
beholde den ene. Har hatt lite tid i det siste og utsatt prøvelyttingen og avgjørelsen en stund, så starter delvis på 0.

Den ene spilleren er er Rega RP8 med Alpeta PU og Aria Riaa. Den andre er en LP 12 fra 80-tallet, men med noen
oppgraderinger. Ittok arm og Cadenza Bronze PU. Den har også Lingo 3 strømforsyning, Kore chassis og Uphorik Riaa.

Noen gode tips før jeg starter prøvelyttingen ?
Hei.

To flotte platespillerrigger du har der. Begge bør vel være i stand til å levere masser av musikalsk glede...

Jeg tror nok ikke du vil oppleve dem som veldig forskjellige i klangkarakter eller andre lydparametre, men de er jo
veldig forskjellige av utseende. Flotte å se på er de begge to, men med vidt forskjellig design. Er du typen som
liker mora, eller typen som liker dattera? :)

-

Under utprøving ville jeg gitt begge platespillerne mest mulig rettferdige arbeidforhold, for å finne ut hvem av
dem som faktisk er best. Det betyr å benytte den beste pickupen og den beste RIAAen - på begge spillerne.

Jeg holder en knapp på Ortofon Cadenza Bronze som den beste pickupen (Apetha (I) var vel aldri noen høydare)
og den vil fungere alldeles utmerket i både RB-808 og Ittok armen. (Vær forsiktig når du strammer skruene som
fester Cadenza pickupen, da du har "kammen" på pickupens kontaktflate mot shellet for justering av azimuth.
Jeg fikk en gang en Kontapunkt pickup (som har samme kam og oppbygging som Cadenzaen) montert på en spiller
- i fra test i et konkurrerende magasin, der noen hadde skrudd pickupen såpass hardt til shellet - at pickuphuset
var spjæret i skøtene)!!!

Jeg holder en knapp på Linn Uphorik som den beste RIAAen og den eneste med balansert ut (og inn!). Gode
justeringsmuligheter for å gi Cadenzaen best mulig arbeidsforhold (som du sikkert allerede vet).

-

En god "hybrid" løsning ville være å sette Rega RB-808 armen (sannsynligvis den beste av armene) - på Linn Sondeken
(sannsynligvis det beste drivverket (?)), men dette innebærer at du sitter igjen med en Rega RB-8 platespiller uten arm
og en Linn Ittok uten platespiller. Ikke så lett å selge. I hvert fall ikke sammen.

mvh
Gunnar Brekke
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Siden det er så mye kunnskap om bl.a LP12 fristes jeg til å spørre siden jeg sitter med to platespillere og kun skal beholde den ene. Har hatt lite tid i det siste og utsatt prøvelyttingen og avgjørelsen en stund, så starter delvis på 0.

Den ene spilleren er er Rega RP8 med Alpeta PU og Aria Riaa. Den andre er en LP 12 fra 80-tallet, men med noen oppgraderinger. Ittok arm og Cadenza Bronze PU. Den har også Lingo 3 strømforsyning, Kore chassis og Uphorik Riaa.

Noen gode tips før jeg starter prøvelyttingen ?
Tja, personlig setter jeg pris på timing og engasjement fra LP12'en i den grad at det overskygger de tidlige utgavene fra 80 tallet (lenge siden..) som kunne ha litt fet øvre bass.
Vil anta at din LP12 har Circus modifiseringen (kom i ca 1993) da investering i Uphorik ellers er noe uvanlig og mot produsentens anbefaling (burde hatt Radikal og Keel før Uphorik uten at jeg har hørt den sammenligningen direkte men uttalelse basert på tilsvarende sammenligning (som også stemmer med produsentens anbefaling)).
Hørte nylig på en RP8 (eller RP10) med Van Den Hul MC 10 eller DDT og klangmessig var det bra og tilsynelatende detaljer helt klart til stede - men det var litt manglende engasjement of tilstedeværelse (= manglende detaljer).
Dvs, jeg vil råde deg på å reflektere på dette når du lytter.


Ps. jeg liker Rega, deres produkter og filosofi.
(til sammenligning i samme prissjikt så har jeg ikke falt for LP12 Majik med Project arm og Adikt/Ortofon Quintent Blue. LP12'en i den konfigurasjon da kun som inngangspunkt/fristelse mot videre oppgradering)
LP12 drivverket med Kore er klart bedre enn RP8 men som Brekke er inne på så er det litt usikkerhet rundt armen. Jeg har selv ikke sammenlignet Ittok med RB808 men kjenner til at Rega armen har blitt populært å montere på LP12 i det siste. Vil tippe at Rega'en muligens er bedre men ikke sikkert. Ps. Ittok er følsom for håndtering og Linn anbefaler at armen demonteres fra spilleren ved bytte av pick-up for å unngå å skade lagrene.
Har selv sammenlignet Ittok LVII med Akito I og Ittok er klart bedre. Ittok LVIII er vist også bedre enn LVII (som er vanligst i markedet). LVIII er forøvrig bygd av Linn selv i Skottland men var desverre i produksjon kun få år - antagelig pga pågående videreutvikling av Akito. Hvis man ikke er påpasselig her så er det mulig å skade lagrene i armen (noe som er kjent fra Akito (spesielt I) og også Ekos). Akito II skal være bedre enn Ittok LVII mens Akito 2b bedre enn Ittok III (i følge forhandlere på Linns forum - har ingen egen erfaring her).
Kjenner ikke til pick-up som montert på Regaen. Har god erfaring med Ortofonen men heller mot Dynavector's pick-up'er. Dvs, har ikke snøring på det som er på tuppen av Regaen ;-). Ei heller RIAA'en.

Å selge RP8 uten arm er kanskje litt vanskelig (rimelige og gode armer som passer vokser ikke på trær, dvs bruktprisen vil rase som følge).

Lykke til og det blir spennende å høre - eh lese dine betraktninger.


hilsen Øyvind
 
Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Etter mine erfaringar: ved sida av høgtalarskifte, er pickupskifte den største endringa du kan gjere i eit (analogt) anlegg. Sjølvsagt kan ein gjere dumme ting, t.d. prøve å drive MBL 101 med 300B singelend, hekte ein Shure V15II på ein FR-arm, eller drive ein Audionote IO direkte inn i ein MM-inngong. Men om ein brukar fornuft, er det på her&no-sikt lurt å finne ein pickup du likar, for deretter å gje denne optimale arbeidstilhøve ved a) ein passande riaa, b) ein passande arm og c) eit drivverk som gjer nytta.

Når det er sagt, er det faktisk skilnadar på ein Clearaudio Solution, ein NAS Spacedeck og dei ulike alternativa av VPI Superscoutmaster eg har fått leika meg med. Det er også meir enn merkbar (faktisk stor) skilnad på kva eg har greidd å presse ut av min gamle DV10x5 når han har vore i Kuzma-armen min vs. i JMW 9 Sig (som er ein svært god match, det og).

Dersom du tenkjer på lang sikt (eller likar å skifte pickupar for å oppleve nyansane mellom dei, eventuelt driv med pickupomtaler), er det lurt å ha ein allsidig vinylrigg, der alle komponentane har stor fleksibilitet. I så fall er det vanskelegaste pickuparmen, då berre Mørch og nokre få andre har høve til å sjonglere den effektive massen eller dempe resonansar i pakt med pickupen sine spesifikasjonar. Elles er det svært dyrt å ha slike vinylriggar som "kan alt".... det lettaste (og rimelegaste) er å slå seg til tåls med "plan A".

Eg har elles erfart at tangentialarmar er mest allsidige, då spesielt den ikkje-luftlagra tangentialarmen til Clearaudio - denne fiksa både Denon 103 og Shure V15II med litt jobbing. Men det ser ut som tangentialprinsippet eliminerer ein del problem som andre armar slit med.

Eg trur også at 12" armar har mindre av desse problema enn tilsvarande 9" armar, men har for få personlege direkte erfaringar på feltet. Rudi med sine to versjonar av SME V i to ulike lengder, har ved nokre høve peika på 12" sine betre kvalitetar. No er det vanskeleg å vite i kva grad dette gjeld spesielt for dei armar/pickupar som har vore brukt der, eller om det kan seiast noko generelt ut frå praktiske erfaringar, så det er vel all grunn til å vere forsiktig med kategoriske meiningar til ein har tilstrekkjeleg stort erfaringsmateriale.
Har bare lyst til å kommentere at det kan godt være forskjell på hvilke komponent(er) som innvirker mest på lyden. Det er ikke dermed sagt at dette også gir rekkefølgen de ulike komponenter anskaffes i?

Jeg er absolutt enig i at det (for meg) virker mest riktig å si at pickupen betyr mest for lyden. Problemet blir da: Hvordan tar man rede på hvilken pickup man (formodentlig) liker? Setter man den på en for dårlig spiller får den ikke vist sitt potensiale og hører man kun på andres anlegg/forhandler er det for mange ukjente variabler. Så dermed må man nødvendigvis ha en forholdsvis bra spiller først. Blir litt som høna og egget dette her..

For meg virker det som at man må sette seg ned å tenke før man gjør noe som helst: Hvor interessert er jeg egentlig i vinyl og hvor mye penger tror jeg at jeg vil måtte bruke på riggen før jeg forhåpentligvis er fornøyd? Svaret på dette er selvfølgelig ikke så lett å si på forhånd, men man kommer et godt stykke på vei med å lese aktuelle tråder på HFS, samt tenke litt over hva slags musikklytter og hifimann man er. Hardcore audiofil-pirk som av erfaring leter mer etter feil enn etter hva som er riktig? Feel-good musikkelsker som egentlig ikke er spesielt opptatt av anlegget, bare vil kose meg med musikk innimellom? Er jeg mer opptatt av utseendet og Mercedes-kvalitet enn jeg kanskje vil innrømme og dermed ikke helt godtar argumentet om at lyden er viktigere enn alt annet? Osv osv.

Deretter bør man prøve å ha flere baller i lufta samtidig: En bør absolutt se på pickuputvalget og finne et visst antall pickuper samt et visst antall RIAAer som en tror det er god tjangs har de egenskapene en søker. Med dette i mente kan en så lete opp tilstrekkelig gode drivverk og armer som vil kunne gi de mulige pickupene gode arbeidsvilkår. Her kommer de fysiske lovene inn, med armvekter, underlag osv. For meg virker det som anerkjente verk ikke nødvendigvis varierer så veldig mye med hvorledes de innvirker på lyden, såfremt man ikke gjør grove bommerter, så her kan man egentlig tillate seg å velge med øynene og magefølelsen hvis man ønsker, vel vitende om at man ikke gjør noe dumt valg uansett. Har du lyst på Statfjord B - kjøp Statfjord B. Har du lyst på valnøttkasse, kjøp valnøttkasse osv.

Når man så har fått montert arm og rigg er det på tide med å få prøvd seg på pickuplista si, samt RIAA. Her er det miks & match med hverandre og resten av anlegget. Det kan sikkert være lettere å bytte ut RIAAen enn pickupen pga. at RIAA er en passiv komponent som ikke ødelegges så lett som "stiften". Lettere å låne av andre og lettere å omsette brukt.

Dette er hvordan jeg som fullstendig nybegynner kjenner at jeg at jeg må tenke hvis jeg for alvor skal hive meg seriøst frampå i vinylens verden. Nå har jeg "feiget ut" med en forholdsvis rimelig brukt spiller og billig RIAA og så tar jeg det derfra etter hvert som jeg kjenner på om jeg blir hekta på formatet. Mange måter å komme i gang på.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Siden det er så mye kunnskap om bl.a LP12 fristes jeg til å spørre siden jeg sitter med to platespillere og kun skal beholde den ene. Har hatt lite tid i det siste og utsatt prøvelyttingen og avgjørelsen en stund, så starter delvis på 0.

Den ene spilleren er er Rega RP8 med Alpeta PU og Aria Riaa. Den andre er en LP 12 fra 80-tallet, men med noen oppgraderinger. Ittok arm og Cadenza Bronze PU. Den har også Lingo 3 strømforsyning, Kore chassis og Uphorik Riaa.

Noen gode tips før jeg starter prøvelyttingen ?
Tja, personlig setter jeg pris på timing og engasjement fra LP12'en i den grad at det overskygger de tidlige utgavene fra 80 tallet (lenge siden..) som kunne ha litt fet øvre bass.
Vil anta at din LP12 har Circus modifiseringen (kom i ca 1993) da investering i Uphorik ellers er noe uvanlig og mot produsentens anbefaling (burde hatt Radikal og Keel før Uphorik uten at jeg har hørt den sammenligningen direkte men uttalelse basert på tilsvarende sammenligning (som også stemmer med produsentens anbefaling)).
Hørte nylig på en RP8 (eller RP10) med Van Den Hul MC 10 eller DDT og klangmessig var det bra og tilsynelatende detaljer helt klart til stede - men det var litt manglende engasjement of tilstedeværelse (= manglende detaljer).
Dvs, jeg vil råde deg på å reflektere på dette når du lytter.


Ps. jeg liker Rega, deres produkter og filosofi.
(til sammenligning i samme prissjikt så har jeg ikke falt for LP12 Majik med Project arm og Adikt/Ortofon Quintent Blue. LP12'en i den konfigurasjon da kun som inngangspunkt/fristelse mot videre oppgradering)
LP12 drivverket med Kore er klart bedre enn RP8 men som Brekke er inne på så er det litt usikkerhet rundt armen. Jeg har selv ikke sammenlignet Ittok med RB808 men kjenner til at Rega armen har blitt populært å montere på LP12 i det siste. Vil tippe at Rega'en muligens er bedre men ikke sikkert. Ps. Ittok er følsom for håndtering og Linn anbefaler at armen demonteres fra spilleren ved bytte av pick-up for å unngå å skade lagrene.
Har selv sammenlignet Ittok LVII med Akito I og Ittok er klart bedre. Ittok LVIII er vist også bedre enn LVII (som er vanligst i markedet). LVIII er forøvrig bygd av Linn selv i Skottland men var desverre i produksjon kun få år - antagelig pga pågående videreutvikling av Akito. Hvis man ikke er påpasselig her så er det mulig å skade lagrene i armen (noe som er kjent fra Akito (spesielt I) og også Ekos). Akito II skal være bedre enn Ittok LVII mens Akito 2b bedre enn Ittok III (i følge forhandlere på Linns forum - har ingen egen erfaring her).
Kjenner ikke til pick-up som montert på Regaen. Har god erfaring med Ortofonen men heller mot Dynavector's pick-up'er. Dvs, har ikke snøring på det som er på tuppen av Regaen ;-). Ei heller RIAA'en.

Å selge RP8 uten arm er kanskje litt vanskelig (rimelige og gode armer som passer vokser ikke på trær, dvs bruktprisen vil rase som følge).

Lykke til og det blir spennende å høre - eh lese dine betraktninger.


hilsen Øyvind
Ikke helt enig i alt du skriver her:
Ser ikke helt hvorfor en skal ha Radikal og Keel før Uphorik. Har man en LP12 med Kore og Lingo 2 eller 3 er det balansert. Det er for øvrig ikke riktig at Linn ikke anbefaler denne kombinasjonen. De gjør det det motsatte. Det er først når man skal opp på Klimax nivået til LP12 at Keel og Radikal er en del av pakka og da er det Urika, og ikke Uphorik, som er det anbefalte RIAA-trinnet.

Linn Ittok LVIII ble avløst av LVIII/2 og grunnen til at den gikk ut var at den ble for lik Ekos armen.

Akito2 og 2B er nøyaktig samme arm så hvis noen påstår at 2 er bedre enn LVII, mens 2B er bedre enn LVIII er de på jordet. B står for Boxed, altså at armen leveres i eske.

mvh FZ
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Takker for gode innspill sålangt. Og det at Rega armen kan være bra på LP12 hadde jeg ikke tenkt på. Er Ekos armen mye bedre enn Ittok ?. Er en Ittok LV II jeg har.

Forøvrig vet jeg at Linn har en oppgraderingsrekkefølge de anbefaler, men i mitt tilfelle handlet jeg noe av dette brukt og da blir rekkefølgen anderledes noen ganger.

Glemte at jeg har en PU til liggende. Det er en Benz Ruby. Den er mer brukt enn de andre PU, og aldri fått koblet den opp.

Mvh Terje
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
På en av mine LP12 har jeg Keel/Ekos2/Ruby2. Bra kombinasjon det, men litt jobb å tilpasse PU i armen pga. trangt head shell (på godt norsk).........

Og ja, Ekos er en god del bedre enn Ittok. Har hatt både Ittok, Ekos1, Ekos2 og Ekos SE.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tykkjer Odd J har gode poeng.
Det er vanskeleg å velje, og eg har størst vanskar med å bestemme meg for pickup. Min gamle referanse Dynavector DV10x5 er absolutt god, men med ny riaa som fiksar kva som helst impedanse og forsterkningsgrad. Så då eg kjøpte meg ein "ventepickup" (gamle Denon 103) vart eg nesten sjokkert over kor mykje betre denne velkjente gamlingen kunne få til. Endå mindre skråsikker vart eg då eg prøvde 103R, som viste seg å spore djevelsk godt i Kuzma 313 Reference-armen.... Og så har eg nyleg prøvd ut ei rekkje svært gode pickupar som faktisk må ha ytt noko nær 100% av potensialet sitt...
Eg har altså gjort det stikk motsette av mitt eige råd. Platespelaren kjøpte eg for 7 år sidan, og i vår skifta eg ut armen, noko som førte til langt lettare justeringar og klart betre lyd. Då eg skifta ut riaatrinn i haust, vart det nytt divisjonsopprykk for lyden, og med alle dei godsakpickupar eg har prøvd i det siste, greier eg rett og slett ikkje å bestemme meg....
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ps. Ittok er følsom for håndtering og Linn anbefaler at armen demonteres fra spilleren ved bytte av pick-up for å unngå å skade lagrene. .....
..... Hvis man ikke er påpasselig her så er det mulig å skade lagrene i armen (noe som er kjent fra Akito (spesielt I) og også Ekos).
Kan du utdype dette noe mer? Er det armopphengslagrene, eller baselagrene? Om det er opphengslagrene:
Hvorfor er risikoen mindre om armen demonteres fra spilleren?
 
Sist redigert:

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Hei, litt info om Akito (og Ittok) her:
Akito development path
(bilder og forklaring litt ned i tråden (jeg husket feil om Akito 2b i forhold til Akito 3)
(side 2 sammenligning med Ittok III)

FZ, opplevde du stor forskjell mellom Ekos2 og Ekos SE?

Terje, ser den at brukt-rekkefølge gjør at ting kommer i forskjellig rekkefølge (husker en skrekkelig Phillips pre-amp fra 85 som kan komme opp på "10-på-topp" i weakest link for min den som student for 25 år siden). Min Kandid "datt" også inn pga innbytte og brå død på en AT OC9 II.

PTB - jeg vet ikke hvilke lagre som tar skade. Står både i bruksanvisningen på min Linn Basik men også altid fått det fortalt fra forhandlere. Har sett video som viser hvordan man skal sjekke armopphengslagrene som har tatt skade så det er således mest logisk at det er disse som tar skade - ref også at tiltrekningsmoment på pick-up er i en annen retning en lagrenes bevegelse, .
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Må da gå helt fint at tråden utvikler seg sånn? Brukererfaringer fra eiere av ale spillerne som trådstarter vurderer er da relevant? Jeg synes i hvert fall det er helt fint.

Mener å huske at jeg selv skrev et ganske langt innlegg om VPI også.

:)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Må da gå helt fint at tråden utvikler seg sånn? Brukererfaringer fra eiere av ale spillerne som trådstarter vurderer er da relevant? Jeg synes i hvert fall det er helt fint.

Mener å huske at jeg selv skrev et ganske langt innlegg om VPI også.

:)
Ikke uenig, men hvornår ble det 2-3 sider med kun detaljer om WB/VPI , siden du dro sammenligningen. For all del, de siste sidene om Linn er interessant og god informasjon for Linn-brukere og burde flyttes over til Linn-tråden slik at de kommer bedre til nytte senere også:)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tar vel en stund før de snakker seg tomme, Linn-folket. Det er vel flere varianter av LP12 enn man kan telle på en ettermiddag.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Hei, litt info om Akito (og Ittok) her:
Akito development path
(bilder og forklaring litt ned i tråden (jeg husket feil om Akito 2b i forhold til Akito 3)
(side 2 sammenligning med Ittok III)

FZ, opplevde du stor forskjell mellom Ekos2 og Ekos SE?

Terje, ser den at brukt-rekkefølge gjør at ting kommer i forskjellig rekkefølge (husker en skrekkelig Phillips pre-amp fra 85 som kan komme opp på "10-på-topp" i weakest link for min den som student for 25 år siden). Min Kandid "datt" også inn pga innbytte og brå død på en AT OC9 II.

PTB - jeg vet ikke hvilke lagre som tar skade. Står både i bruksanvisningen på min Linn Basik men også altid fått det fortalt fra forhandlere. Har sett video som viser hvordan man skal sjekke armopphengslagrene som har tatt skade så det er således mest logisk at det er disse som tar skade - ref også at tiltrekningsmoment på pick-up er i en annen retning en lagrenes bevegelse, .
Akito3 er såpass forskjellig fra Akito2 (eller 2B som det står på esken) at mange mente Linn burde kalt den noe annet enn Akito. Men det er jo i god Linn ånd. Sondek LP12 heter fortsatt det enda alle delene er byttet ut og forbedret siden spilleren kom på markedet i 1972.
Akito3 er jo også vesentlig dyrere enn Akito2.

Jeg opplevde stor forskjell da min spiller ble oppgradert med Ekos SE arm, men hvor stor del av forbedringen som SE armen utgjorde er vanskelig å si da Peter Swain (Cymbiosis) skrudde hele spilleren fra hverandre og bygde den opp på nytt samtidig.

Grunnen til at Linn anbefaler å ta armen av spilleren ved bytte av PU er kreftene som blir overført til lageret når skruene til PU'en tightes. Linn har jo alltid anbefalt å dra til disse skruene skikkelig hardt og da mener de lageret kan ta skade hvis armen er holdt fast i spilleren. Høres jo fornuftig ut det og jeg ville gjort det samme på alle armer uten avtagbart headshell.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Tar vel en stund før de snakker seg tomme, Linn-folket. Det er vel flere varianter av LP12 enn man kan telle på en ettermiddag.
He, he, blitt mange varianter i løpet av de 43 årene LP12 har vært på markedet ja :)

Ellers så står mye av det som skrives her i Linn-tråden allerede for de som er interessert.
 
Topp Bunn