Linn LP12 eller VPI Classic eller Wilson Benesch Full Circle?

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Takk for input:) Nå ser det ut til at det fremdeles går an å skaffe drivverk og arm, men ikke ply pickup. Altså selges ikke lengre Full Circle. Det hele har blitt litt dyrere og, prisen på drivverk og arm kommer på ca 25k, og da må jo prisen av en god pickup legges til. Det jeg ble anbefalt var en pu fra Zyx, jeg husker ikke modellen akkurat nå, men han mente den var et godt alternativ. Zyx er ikke noe jeg har så god kjennskap til men de ser nå ut til å bli ganske godt mottatt.
Hørt mye godt om The Circle og DV 20X2 (Jeg har førstnevnte, og har eid sistnevnte, men dessverre ikke samtidig). En kombo som mange kjører, de som har WB.
Takk for tips, det skal sjekkes ut. Hvem bør kontaktes angående dynvector?
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har skjønt det sånn at det er medium compliance som passer best i wb armen? Er det noen som har noen tanker om det? Og pickup'er som vil være en god combo med Circle?
Uten at det kryper for langt over det den orginale Full Circle kostet:)

Jeg liker en nøytral, godt oppløst fremføring, men det skal helst ikke være for tynt, hvis det gir noen mening:)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg hadde Low, og det er nok den beste versjonen...
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Takker for svar. Da sjekker jeg dv 20x2:)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Litt avhengig av RIAA også, det valget av p.u. Dessverre er den generelle regel at de fleste normalt prisede (hva nå det måtte bety) RIAA'r har bedre mm-del enn mc-del.
Derfor er det min kvalifiserte gjetting at det ikke hadde vært helt på jordet å sette en Soundsmith pick-up på den spilleren / armen, heller.

Mvh
Håkon Rognlien
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det funker sikkert også fint. Men kjøper man en riaa med kun MC-inngang, som for eksempel Dynavectors egen DV 75, er man sikker på å få en boks hvor pengene er lagt der du trenger dem, for å si det sånn. Jeg har stor sans for Soundsmith-elementene, men jeg har aldri hørt dem på en Circle.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Litt avhengig av RIAA også, det valget av p.u. Dessverre er den generelle regel at de fleste normalt prisede (hva nå det måtte bety) RIAA'r har bedre mm-del enn mc-del.
Derfor er det min kvalifiserte gjetting at det ikke hadde vært helt på jordet å sette en Soundsmith pick-up på den spilleren / armen, heller.

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg ser at rudi hadde svært sans for Soundsmith Boheme. Jeg får sjekke ut de og da:) Hvor burde jeg lete etter soundsmith pickup'er?
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Litt avhengig av RIAA også, det valget av p.u. Dessverre er den generelle regel at de fleste normalt prisede (hva nå det måtte bety) RIAA'r har bedre mm-del enn mc-del.
Derfor er det min kvalifiserte gjetting at det ikke hadde vært helt på jordet å sette en Soundsmith pick-up på den spilleren / armen, heller.

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg ser at rudi hadde svært sans for Soundsmith Boheme. Jeg får sjekke ut de og da:) Hvor burde jeg lete etter soundsmith pickup'er?
Og Soundsmith Aida ser jo og svært interessant ut!
 

tekaktus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2008
Innlegg
70
Antall liker
57
Torget vurderinger
6
Jeg synes folk overdriver dette med armen til VPI Classic (unipivot). Hvis man ikke skal justere pickupen selv, spiller det jo ingen rolle hvor vanskelig det er å montere/justere pickup. Jeg fikk meget god hjelp hos forhandler av pickupen, og alt ble satt opp perfekt. Var bare å reise hjem å sette på armen. Hvis man er usikker på egen kompetanse er det like greit å la andre gjøre justeringsjobben. Er kjedelig å sitte og lure på om lyden er slik den skal være fordi man er usikker på om justeringsjobben er gjort korrekt. Hvis man skal bytte pickup i hytt og pine stiller det seg kanskje litt annerledes.

Husker ikke hvem det var på forumet som slet med å treffe spor litt lenger inn på platen med unipivot armen. Var visst helt umulig å treffe nøyaktig. Selv om jeg ikke har særskilt stabil hånd, synes jeg dette går helt uten problem. Armen kan beveges helt jevnt uten at den vingler, men som med alt annet innen "tung hi-fi" synes jeg forsiktig fremferd er en fordel.

Kan på slutten legge til at jeg gikk fra RP3 til VPI Classic selv. Synes dette var en kraftig oppgradering. Hadde for øvrig oppgradert RP3 med ekstern strømforsyning og ortofon 2M bronze pickup.

Følte bare for å fortelle litt om erfaringene med VPI Classic fra et nybegynnerperspektiv.

Lykke til med platespillerjakten!

borglein
Helt enig.

Skjønner ikke helt problemet med unipivot armen, kjøpte meg akkurat en VPI Classic Signature Turntable with JMW-10 3D Tonearm .
Litt spesielt å betjene armen de første gangene, men for en platespiller.

Lykke til med valget.
Synd du bor litt unna, men du er velkommen på en demo hvis du er i nærheten.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Naturligvis er det ikke noe problem som sådan med unipivot-armer. De fungerer helt flott, men likevel er det sånn at noen av oss foretrekker hvordan en gimbal-arm føles å betjene.
 
Sist redigert:
U

utgatt25555

Gjest
Litt avhengig av RIAA også, det valget av p.u. Dessverre er den generelle regel at de fleste normalt prisede (hva nå det måtte bety) RIAA'r har bedre mm-del enn mc-del.
Derfor er det min kvalifiserte gjetting at det ikke hadde vært helt på jordet å sette en Soundsmith pick-up på den spilleren / armen, heller.

Mvh
Håkon Rognlien
Det var mye det resonnementet som gjorde at jeg valgte Ortofon 2M Black, en i sammenhengen uvanlig kombinasjon med Nanotube One & Circle. Jeg funderte også på Dynavector og oppgraderer jeg riaa en dag er det absolutt ett av få på shortlisten.

mvh
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Litt avhengig av RIAA også, det valget av p.u. Dessverre er den generelle regel at de fleste normalt prisede (hva nå det måtte bety) RIAA'r har bedre mm-del enn mc-del.
Derfor er det min kvalifiserte gjetting at det ikke hadde vært helt på jordet å sette en Soundsmith pick-up på den spilleren / armen, heller.

Mvh
Håkon Rognlien
Det var mye det resonnementet som gjorde at jeg valgte Ortofon 2M Black, en i sammenhengen uvanlig kombinasjon med Nanotube One & Circle. Jeg funderte også på Dynavector og oppgraderer jeg riaa en dag er det absolutt ett av få på shortlisten.

mvh
Flere veier til Rom, ja. Interessant arm/PU-kombo du har; dyr arm og rimelig PU, mens jeg kjører top of the line til WB, the Carbon, sammen med den rimeligere 0.5 armen. Altså motsatt. Hadde vært moro å sammenligne våre rigg side om side.:)
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg kjøpte meg nettopp ny spiller, en Luxman. Årsaken var at jeg var lei vinglingen til armen på VPI Classic III (som forøvrig står to meter bak meg). Men, som det er skrevet flerfoldige ganger her, så er det en tilvenningssak med unipivot. Jeg skjelver ikke på hendene :), men det var ikke tilfredsstillende for meg.

Hvis jeg var trådstarter hadde jeg satt opp en kravspec. slik at man i størst mulig grad unngår å handle på magefølelsen: Drivverk, arm, PU, armoppheng, flytende vs. fast, design, servicemuligheter osv. osv. Det har du sannsynligvis gjort og eliminert spillere i og med at du sitter igjen med kun tre: VPI, WB og LINN.

Hva er veien videre nå?
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Senk skuldrene og sjekk ut om du kan få tak i en WB Circle, så har du en problemfri spiller i all overskuelig fremtid, som ikke minst er "set and forget". Den er ikke nevrosefremkallende, den låter fenomenalt og kan oppgraderes med bedre føtter og matte. Dessuten kommer den komplett med en uhyre god pickup som er optimalisert for armen. Når du trenger riaatrinn, går du for en asr, og du har en strålende kombinasjon. Joda, vinyl kan være utfordrende, men det TRENGER IKKE være det. Går man dypt nok inn i komplekse greier, kan det skremme vannet av hvem som helst, og jeg synes nok denne tråden har dreid noe mot hvor vanskelig alt kan være. Pust med magen, det finnes utrolig nok problemfrie løsninger. At det ikke er så mange med WB-erfaring er et mysterium, men hører nok sammen med markedets Rega-dominans, en produsent uten de store markedsføringsbudsjettene, og ikke minst en importør som ikke er særlig aktiv. Se heller på hvilke erfaringer folk har! Personlig vet jeg ikke om mye jeg heller ville hatt under 50', men det er meg.
Sånn! Nå tok jeg utfordringen din!!
Det er noe spesiellt med spilleren (Circle) som gjør at jeg får lyst på den nesten uavhengig av lyd:) Så jeg må nesten prøve den!
Jeg sjekket forresten ASR og de så meget interessante ut. Både ASR Mini Basis MKIII og den noe dyrere exclusive virker som gode alternativer. Hva tror du om en Circle-Soundsmith Aida-ASR mini basis-kombo? Ev. DV 20x2. Er det noen andre phono-trinn som ville være god match med Circle og en matchende pickup? Hvordan er de i forhold til ASR? Beklager alle spørsmålene, men jeg har så alt for mange av dem:)
 
Sist redigert:

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte meg nettopp ny spiller, en Luxman. Årsaken var at jeg var lei vinglingen til armen på VPI Classic III (som forøvrig står to meter bak meg). Men, som det er skrevet flerfoldige ganger her, så er det en tilvenningssak med unipivot. Jeg skjelver ikke på hendene :), men det var ikke tilfredsstillende for meg.

Hvis jeg var trådstarter hadde jeg satt opp en kravspec. slik at man i størst mulig grad unngår å handle på magefølelsen: Drivverk, arm, PU, armoppheng, flytende vs. fast, design, servicemuligheter osv. osv. Det har du sannsynligvis gjort og eliminert spillere i og med at du sitter igjen med kun tre: VPI, WB og LINN.

Hva er veien videre nå?
Jeg har vel silt litt mer intuitivt og kommet opp med noen ulike løsninger som er ganske kjente, og som dermed ville gi meg et godt utgangspunkt for en diskusjon rundt aktuelle spillere. Jeg har jo hatt noen kriterier. Kjente spillere fra kjente produsenter. At de jevnt over blir rost opp i skyene hjelper på. Prisen er et annet aspekt, jeg har ikke ubegrenset med midler.
Når det gjelder krav så ønsker jeg en så vedlikeholdsfri og lite trøblete spiller som mulig. En som er litt tilgivende mot en med lite kunnskap, men som samtidig evner å levere deilig musikk:) Alle de ulike tekniske aspektene kan jeg for lite om til å ønske noe spesifikt i den ene eller andre retningen. Jeg har kun hatt et langvarig forhold til en Rega-spiller. En slags gyllen middelvei er nok å foretrekke i denne omgang, så får jeg se om det er noe jeg savner etter hvert.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
^^ Så å si samme utgangspunkt som meg. Selvsagt skal det låte fet, men lett - helst ingen - vedlikehold og nervrose er et must! Når man har rør i flere ledd av anlegget, og småbarn som løper rundt, så er det jo nok å bekymre seg for likevel! ;)
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Er litt i samme posisjon, ønsker å oppgradere nå, og sliter med å finne det rette valget i en jungel av kvalitetsspilere.

Har heldigvis en `lokal ressursperson` som har bidratt med gode råd (og har fått sjekket ut hans vinylrigg).
Jeg har også blitt kontaktet av selgere her på sentralen, men ser ikke noe problem med det.

Har du kikket på og vurdert Avid Diva evt. Dr. Feickert?
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er litt i samme posisjon, ønsker å oppgradere nå, og sliter med å finne det rette valget i en jungel av kvalitetsspilere.

Har heldigvis en `lokal ressursperson` som har bidratt med gode råd (og har fått sjekket ut hans vinylrigg).
Jeg har også blitt kontaktet av selgere her på sentralen, men ser ikke noe problem med det.

Har du kikket på og vurdert Avid Diva evt. Dr. Feickert?
Lokale ressurser må benyttes:)
Nei jeg hadde ikke egentlig noe problem med det heller, men når jeg får en sånn mail så er det akkurat som jeg får litt mindre lyst til å sjekke det ut heller enn mer, så jeg tenker at det kanskje virker mot sin hensikt.
Jeg har sett litt på Avid sine produkter uten å føle så mye egentlig. Og det er vel problemet, det blir litt "ja vel, hva så?" De spiller sikkert supert, men når jeg leser om dem så trigger det ikke noe spesiellt ønske om å høre dem. Og ettersom det er så mange platespillere der ute så var det litt sånn jeg gjorde førstesorteringen.
Angående Dr. Feickert må jeg rett og slett si at jeg ikke aner noen ting om dem. Jeg får vel lese enda litt da:)

Har du kommet til noen konklusjoner i ditt eget søk?
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Har ikke gått til innkjøp enda, men de 2 merkene jeg nevnte er meget aktuelle kandidater.

Avid Diva med SME 309 og Lyra Delos.
Dr. Feickert Woodpecker med Jelco 12-tommer og pu t.b.d.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg føler denne tråden har havnet litt på ville veier...

Her snakkes det - og oppnås stor entusiasme - for store dyre og ganske "spesialiserte" vinylrigger,
mens det taes kanskje mindre hensyn til hva Pabbe kan og bør oppnå med sin vinylrigg. Og den læring
som ligger i å prøve seg fram. Det virker som Pabbe er en reflektert kar som kan komme ut av prosessen
med mer kunnskap, om dette gjøres på en skikkelig måte...

Siden han i utgangspunktet skal bytte hele vinylriggen, er det fornuftig å se på dette som en helhet
snarere enn å gå for en spiller (med arm) for deretter å velge pickup og RIAA. Jeg syntes dette blir
litt baklengs.

Personlig mener jeg at en vinylrigg kan sees som en kjede, der summen aldri blir sterkere enn det
svakeste leddet. Men, visse ledd i kjedet har mer innflytelse på helheten enn andre og derfor bør
man kanskje prioritere disse leddene mer enn de andre. Her blir det veldig mye fokus på drivverk
og arm, men mindre fokus på de viktigere delene; pickup og RIAA. Der man virkelig bør legge arbeidet
og pengene.

Jeg mener komponenentene i en vinylrigg bør prioriteres i følgende rekkefølge (ut fra inflytelse på lyden);
Mest viktig - Pickup / RIAA / Tonearm / Drivverk / (Platematte) / (Headshell) / (Kabler) - Minst viktig

Med det i mente er det ingen ting i veien for at Pabbe begynner sitt videre vinyleventyr med den
spilleren han har (Rega RP-3 er en god spiller) og supplerer den med en (mye) bedre pickup og RIAA
Man kan komme langt med en Rega. (Har personlig benyttet Rega Planar 3 (dengang Kr. 1.500,-) med
Koetzu Rosewood Signature pickup (dengang Kr. 35.000,-) - med godt resultat)...

-

Hadde det vært mine penger hadde jeg aller først investert i en mest mulig allsidig RIAA som kan takle
et bredest mulig utvalg av forskjellige pickuper. ASR Basis Mini Mk. III spiller meget bra og er samtidig
mulig å justere i det uendelige - på gain, inngangsimpedans og inngangskapasitans så den passer
perfekt til den jobben. (Alternativ kan være den noe dyrere Electrocompaniet ECP-2). Med en skikkelig
RIAA på plass kan man høre det fulle potensialet til eksisterende rigg (RP-3) og nye pickuper.

-

Videre bør man begynne å prøve pickuper. Regaen har ikke verdens beste armlagre, men takler de fleste
pickuper godt nok til å gi et inntrykk av hvordan det hele vil spille når man til slutt ender opp med bytte
av drivverk/arm. Gode mykere pickuper som; Sound Smith Aida, Sound Smith Carmen, Ortofon 2M Black,
Audio Technica AT-150 MLX
og Nagaoka MP-500 vil spille svært likt det man vil oppnå med dyrere rigger.

Gode stivere pickuper som Ortofon Cadenza Black, Dynavector DV-XX-2, Audio Technica AT-33Sa,
Ortofon Quintet Black
(strippet), Audio Technica AT-33EV, Dynavector DV-20X (LOW) og Dynavector
DV-10X5
vil ikke trives like godt i armen, men vil gi deg et foreløpig intrykk - så du kan tenke deg lyden du
vil få med en bedre spiller (egentlig arm) - med (litt); bedre bassdefinisjon, mer nivå i bassen, mere ro i lydbildet,
bedre sporing osv.

Bruk tid - og gjerne litt mer penger enn du først tenkte - på å finne den rette pickupen. Det er der lyden bor!

-

Først når du har den rette (RIAAen og) pickupen på plass - bør du vurdere ny platespiller (drivverk og arm).

Ønsker du (mer av) samme karakter og klang som du får med Rega RP-3, velger du; Linn LP-12 (helst med en
bedre tonearm), Rega RP-8 (det beste(?) kjøpet), Rega RP-10 eller en rimelig Avid.

Ønsker du mer fokus på klang snarere enn dynamikk - enn du får med Rega RP-3, velger du; Nottingham analog
Michell GyroDec, Michell Orbe eller Funk Firm LSD (eller brukte Pink Triangle).

Ønsker du mer saft i bunnen enn det du får med Rega RP-3, velger du; VPI Classic, VPI Scout, VPI Scout Junior
(med konvensjonelle armlager), Electrocompaniet ECG-1, von Feichert eller dyrere Avid.

Og har du tenkt å gå helt spinnvill går du for en mellomhjulspiller som Gerrard 301, Gerrard 401, Gerrard 501
Thorens TD-124
eller Lenco L-75 (alle brukte). Rock & Roll!!!

Hvor Wilson Benesh Circle passer inn her vet jeg ikke (har ikke hørt den), men her kan sikkert Impulse supplere.

For å lære mer om teorien rundt platespiller, les mine artikler her:
(Fidelity #56 - s. 92 ) http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf
(Fidelity #44 - s. 96 ) http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/44_hele.pdf
(Fidelity #42 - s. 78 ) http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.510
Antall liker
15.397
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
En flott tråd dette her! Er ikke på utkikk etter ny platespiller og kan ikke komme med noe mer innsikt en det som allerede er skrevet av erfarne platespiller entusiaster her på forumet. Leser spesielt om WB Circle da dette er en spiller jeg har hatt lyst på lenge (hvis jeg noen gang skal supplere min Michell rigg). For min del så teller det visuelle endel også inn og jeg husker godt da jeg så Michell GyroDec i mine ungdomsdager. Fikk må ha følelsen med en gang så jeg skjønner argumentet ang. WB tidligere i tråden;) Lykke til med valg av platespiller!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Akkurat kva tid ein bør kjøpe dei ulike komponentane, kan diskuterast så lenge vi snakkar om vinylriggen åleine. Aller helst ville eg hatt på plass

1. høgtalarar som passar til rommet
2. effektforsterkar som er i stand til å drive høgtalarane på skikkeleg vis
3. og ein forforsterkar som har dei fasilitetane eg treng, og som dessutan har dei lydlege kvalitetane eg føler er viktigast.

Deretter kjem det an på vinylriggen. Startar du med pickup, er du nøydd til å bruke denne som utgangspunkt. Armen må passe, og riaaen det same. Både teoretisk og i praksis. Eg likar å høyre tinga heime før eg betalar, men av og til må ein ta sjansar. Difor bør ein setje seg inn i dette med komplianse og utsignal frå pickup. Det er godt å kunne, men sjølv om teoriane melder godt ver, bør du likevel høyre kombinasjonen.
Startar du med riaa, må du arbeide innan dei avgrensingar denne har, og det går på innstillingar, støy og nok gain.
Pickuparmar kan også vere krevjande. Vel du t.d. JMW 9 Sig som eg kjenner godt til, er det nokre pickupar som slett ikkje fungerer, medan andre ledsagar armen ganske så fullkome.
Drivverket er kanskje det som er minst avgjerande lydleg sett, men det må gje arm godt feste, så må det gå rett, vere støyfritt og ikkje samle opp støy frå andre stadar, altså isolere frå omgjevnadane. Eventuelt kan du ha ei hylle som gjer akkurat denne jobben.

Komplette løysingar har mykje for seg. I gamle dagar var slikt heilt vanleg, men i dag vert ein gjerne forvirra mellom dei mange gode og velmeinte råda ein kan få. Eg er mykje godt einig med Gunnar Brekke i omtalen av dei ulike spelarane, men med atterhald - opplever dei nok litt ulikt, og så har eg ikkje høyrt like mange av dei Gunnar har kjennskap til.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Akkurat kva tid ein bør kjøpe dei ulike komponentane, kan diskuterast så lenge vi snakkar om vinylriggen åleine. Aller helst ville eg hatt på plass

1. høgtalarar som passar til rommet
2. effektforsterkar som er i stand til å drive høgtalarane på skikkeleg vis
3. og ein forforsterkar som har dei fasilitetane eg treng, og som dessutan har dei lydlege kvalitetane eg føler er viktigast.

Deretter kjem det an på vinylriggen. Startar du med pickup, er du nøydd til å bruke denne som utgangspunkt. Armen må passe, og riaaen det same. Både teoretisk og i praksis. Eg likar å høyre tinga heime før eg betalar, men av og til må ein ta sjansar. Difor bør ein setje seg inn i dette med komplianse og utsignal frå pickup. Det er godt å kunne, men sjølv om teoriane melder godt ver, bør du likevel høyre kombinasjonen.
Startar du med riaa, må du arbeide innan dei avgrensingar denne har, og det går på innstillingar, støy og nok gain.
Pickuparmar kan også vere krevjande. Vel du t.d. JMW 9 Sig som eg kjenner godt til, er det nokre pickupar som slett ikkje fungerer, medan andre ledsagar armen ganske så fullkome.
Drivverket er kanskje det som er minst avgjerande lydleg sett, men det må gje arm godt feste, så må det gå rett, vere støyfritt og ikkje samle opp støy frå andre stadar, altså isolere frå omgjevnadane. Eventuelt kan du ha ei hylle som gjer akkurat denne jobben.

Komplette løysingar har mykje for seg. I gamle dagar var slikt heilt vanleg, men i dag vert ein gjerne forvirra mellom dei mange gode og velmeinte råda ein kan få. Eg er mykje godt einig med Gunnar Brekke i omtalen av dei ulike spelarane, men med atterhald - opplever dei nok litt ulikt, og så har eg ikkje høyrt like mange av dei Gunnar har kjennskap til.
Problemet med en komplett løsning, og som jeg har følt litt på, er at jeg mister litt av lærdommen i å bygge det opp. Dermed er jeg like langt hvis jeg finner ut at jeg ønsker noe mer/annet enn den aktuelle løsningen gir meg. Samtidig kan det være at lyden er mer enn god nok, det er ikke umulig:) Her blir det en avveiing mellom ønsket om å lære og ønsket om å gjøre det så lettvint som mulig, jeg er i utgangspunktet ganske lat av meg:)

Vinyl er vel i det hele tatt ikke den rette veien å gå hvis man vil ha alt så enkelt som mulig?

Når det gjelder resten av anlegget så må jeg si at høyttalerne, Gallo Ref. 3.1, spiller helt fantastisk hjemme i min lille stue. De er relativt tilgivende med et ukurant rom og begrenset plass. På forsterkersiden er jeg ikke helt i mål. Hegel H300 gir meg nok av kraft, men jeg synes kanskje ikke det fenger så mye som jeg kunne ønske. Igjen kommer min begrensede erfaring frem og gjør at jeg mangler begrepene for å forklare nøyaktig hva det er jeg savner, men det er kanskje litt for kaldt? Ikke det, det er veldig god lyd, men jeg kommer nok til å prøve andre alternativ etter hvert. Jeg lurer spesiellt på hvordan noe rørbasert vil høres ut:)
Jeg tror og at det er mye å hente i å se på ulike akustiske tiltak, men det er en verden som er nesten mer skremmende enn vinyl, så jeg har skjøvet det litt fremover i tid.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Veit ikke om G.Brekke har røra litt med sin kategorisering av drivverk her?:rolleyes: Jeg har en annen oppfattning vad gjelder to av spillene! Nottingham og VPI som jeg selv har her side om side.
NAS spiller med ett stort lydbilde, med tung/kraftfull dynamikk og mye "saft" i bunn:eek: klang karraktæren er ikke så knivskarp litt rundere i kantene. Mens VPI er mer skarp i kantene på klang og oppløsningen mer luftig, hvilket merkes godt på Jazz/blues helt klart i VPI.s favør! men savner fundamentet og den sorte bakgrunnen
vilket gjør att den oppleves som litt mer lettviktig i spillestil kontra NAS.

Min favoritt her er Nottingham nesten alle dager i uken:rolleyes: men forandring fryder:)


Fortsatt God Jul
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Veit ikke om G.Brekke har røra litt med sin kategorisering av drivverk her?:rolleyes: Jeg har en annen oppfattning vad gjelder to av spillene! Nottingham og VPI som jeg selv har her side om side.
NAS spiller med ett stort lydbilde, med tung/kraftfull dynamikk og mye "saft" i bunn:eek: klang karraktæren er ikke så knivskarp litt rundere i kantene. Mens VPI er mer skarp i kantene på klang og oppløsningen mer luftig, hvilket merkes godt på Jazz/blues helt klart i VPI.s favør! men savner fundamentet og den sorte bakgrunnen
vilket gjør att den oppleves som litt mer lettviktig i spillestil kontra NAS.

Min favoritt her er Nottingham nesten alle dager i uken:rolleyes: men forandring fryder:)


Fortsatt God Jul
Det er nøjagtig det samme, jeg oplever mellem en NAS Hyperspace og en Micro Seiki RX 1500 :)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Veit ikke om G.Brekke har røra litt med sin kategorisering av drivverk her?:rolleyes: Jeg har en annen oppfattning vad gjelder to av spillene! Nottingham og VPI som jeg selv har her side om side.
NAS spiller med ett stort lydbilde, med tung/kraftfull dynamikk og mye "saft" i bunn:eek: klang karraktæren er ikke så knivskarp litt rundere i kantene. Mens VPI er mer skarp i kantene på klang og oppløsningen mer luftig, hvilket merkes godt på Jazz/blues helt klart i VPI.s favør! men savner fundamentet og den sorte bakgrunnen
vilket gjør att den oppleves som litt mer lettviktig i spillestil kontra NAS.

Min favoritt her er Nottingham nesten alle dager i uken:rolleyes: men forandring fryder:)


Fortsatt God Jul
Hei.

Hovedintensjonen med innlegget mitt var først og fremst å snakke om metodikk og komme med noen rettningslinjer
om sammensetning av en vinylrigg.

Beskrivelsen min av de forskjellige drivverkene (noen ganger med standard tonearm/noen ganger uten), var mer på
generelt grunnlag (uten at det var meningen å legge alt for mye fokus på akkurat det). Det vil selfølgelig alltid være
forskjellige oppfatninger på såpass subjektive vurderinger som dette.

Men, er ikke de forskjellene du beskriver, forskjellen mellom to forskjellige komplette rigger - bestående av forskjellige
pickuper, armer, drivverk og sogar RIAAer? NAS/Graham/ZYX/ASR kontra VPI/VPI/DV/PS Audio? Er beskrivelsen din
da representativt for drivverkene (eventuelt med arm)?

Det er nøjagtig det samme, jeg oplever mellem en NAS Hyperspace og en Micro Seiki RX 1500 :)
Samme spørsmål her. Er ikke de forskjellene du beskriver, forskjellen mellom to forskjellige komplette rigger - bestående
av forskjellige pickuper, armer, drivverk osv.? Eller kanskje ikke?

-

Det var heller ikke min intensjon med de generelle beskrivelsene å rangere noen som "bedre" eller "dårligere", bare å
beskrive forskjeller. Så får det være opp til den enkelte hva man foretrekker.

mvjh
Gunnar Brekke
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er det en grunn til at du ikke vurderer Avid?

Vis vedlegget 355698
Vet du forresten hvor man kan høre Avid her på berget? Enten i butikk, og da helst i nærleiken av Bergen, eller gjennom å bestille en for testing. . Og tenker du på en spesiell Avid-modell?

En Avid Diva m/SME 309 arm kan du høre i Bergen hos et medlem av Bergen Lydlaug. Ellers har Lydlauget mer enn nok vinylsnurrer å vise frem. Ett medlem har vel en 5-6 forskjellige vinylsnurrer og et tosifret antall PUer. Ta kontakt på PM hvis du ønsker å vite mer. :)

mvh
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Befogat spørsmål Brekke! Men har haft NAS i årevis nå og med org Ace-space arm DV 20xl/XX2 tidl, klart att B-44 og Zyx gjør ting bedre! det drar ut enda mer av NAS sine egenskaper som jeg beskriver.
Ang riaa så er VPI/NAS paralell testet genom ASR/PS Audio. PS-A er den riaa som har en mer neutral klang, men forskjellene blir likevel att NAS høres mer fundamental ut med den oppkoblet.
Det skall sies att VPI'n står på en Ginkgo platform som absolutt gir fordeler til drivverket, uten så faller den igenom og låter mere kompakt!

Mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vinyl har vinylen sine pluss og minus, det er klart. Skal du gjere det enkelt, er det best å gå for komplette, kvalifiserte løysingar.

Du har nokre interessante høgtalarar, og får dei godt til i lytterommet, kan det verke som. Då kan det vere lurt å eksperimentere litt med forsterkarar. Når du er inne på rør, trur eg det er ein god ide. Sjølv hadde eg veldig lyst på Manley, men har nokre av dei mest tungdrivne høgtalarar på marknaden, så eg spelar 9 dB lågare enn deg på same wattstyrke. Eg tippar du vil komme langt med 60 Watt rør. Alt etter kvar du bur, må det la seg ordne å låne ein passande forsterkar. Etterpå kan du prøve ulike komponentar i vinylriggen (om du skulle komme over ein integrert rørforsterkar med innebygd riaa, kan du ha denne som eit utgangspunkt for resten av anlegget. Eller du kan sjå etter ein eldre forforsterkar med skikkeleg riaa. Svært mange forforsterkarar frå tidleg 80-tal har svinegode riaatrinn.)
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Veit ikke om G.Brekke har røra litt med sin kategorisering av drivverk her?:rolleyes: Jeg har en annen oppfattning vad gjelder to av spillene! Nottingham og VPI som jeg selv har her side om side.
NAS spiller med ett stort lydbilde, med tung/kraftfull dynamikk og mye "saft" i bunn:eek: klang karraktæren er ikke så knivskarp litt rundere i kantene. Mens VPI er mer skarp i kantene på klang og oppløsningen mer luftig, hvilket merkes godt på Jazz/blues helt klart i VPI.s favør! men savner fundamentet og den sorte bakgrunnen
vilket gjør att den oppleves som litt mer lettviktig i spillestil kontra NAS.

Min favoritt her er Nottingham nesten alle dager i uken:rolleyes: men forandring fryder:)


Fortsatt God Jul
Hei.

Hovedintensjonen med innlegget mitt var først og fremst å snakke om metodikk og komme med noen rettningslinjer
om sammensetning av en vinylrigg.

Beskrivelsen min av de forskjellige drivverkene (noen ganger med standard tonearm/noen ganger uten), var mer på
generelt grunnlag (uten at det var meningen å legge alt for mye fokus på akkurat det). Det vil selfølgelig alltid være
forskjellige oppfatninger på såpass subjektive vurderinger som dette.

Men, er ikke de forskjellene du beskriver, forskjellen mellom to forskjellige komplette rigger - bestående av forskjellige
pickuper, armer, drivverk og sogar RIAAer? NAS/Graham/ZYX/ASR kontra VPI/VPI/DV/PS Audio? Er beskrivelsen din
da representativt for drivverkene (eventuelt med arm)?

Det er nøjagtig det samme, jeg oplever mellem en NAS Hyperspace og en Micro Seiki RX 1500 :)
Samme spørsmål her. Er ikke de forskjellene du beskriver, forskjellen mellom to forskjellige komplette rigger - bestående
av forskjellige pickuper, armer, drivverk osv.? Eller kanskje ikke?

-

Det var heller ikke min intensjon med de generelle beskrivelsene å rangere noen som "bedre" eller "dårligere", bare å
beskrive forskjeller. Så får det være opp til den enkelte hva man foretrekker.

mvjh
Gunnar Brekke
Det er hvad jeg oplever når jeg har sammenlignet min Hyperspace/ Mørch DP6/ Mørch UP4/ Transfiguration Phoenix/ Ortofon Rohman, med min Micro Seiki RX1500 / Mørch DP6/ Mørch UP4/ Transfiguration Phoenix/ Ortofon Rohman.

Med Venlig hilsen
Frank
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Ta deg en Oslo-tur utpå nyåret så skal jeg sette sammen en demo-dag for deg. Kjenner mange med habile platespillere og når jeg får opp Garrarden så blir det litt forskjellig å låne øre til her hos meg også.

Det å bedømmer spiller bestående av drivverk, arm, pickup, stepup og riaa er vanskelig nok om du ikke skal forholde deg til ulike anlegg, rom og mengder av tid imellom.
 
Topp Bunn