Linn LP12 eller VPI Classic eller Wilson Benesch Full Circle?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikkje hatt Wilsonspelar i hus, så denne vil eg ikkje meine så mykje om. Men han har eit godt rykte. VPI er eit fantastisk drivverk, som er lett å jobbe med. Men armane er "litt slitsame" som Sluket seier det. LP 12 er ein god, kostbar spelar, som vert betre om du brukar veldig mykje pengar. Men du får etter mitt syn endå betre lyd om du har ein VPI med platekrans og tung tallerken, om du spelar allslags LPar. Om du berre kjøper 180 og 200 gramsplater treng du ikkje krans & strammar, og kan ha det bra med ein LP 12.
Så kan eg tipse om Clearaudio og NAS-drivverka. Veldig gode.
Alternative armar har eg skrive litt om på www.audiophile.no. Stort sett er det mykje å hente ved å gå for annan arm enn standard. Og så bør du ha ein pickup som passar til armen. Og eit riaatrinn som passar til pickupen....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Jeg kunne fått en VPI HRX, nesten ny, inkl. den store motorstyringen, krans og alt av utstyr, for$ 5.200.00 - da var dollaren rundt 5.00 drøyt. Altså nesten givandes. Hadde kjøpt den hadde jeg ikke nettopp erfart det armfikleriet. Burde ha vært klar over det allikevel, har hatt flere unipivot armer før. I ettertid ser jeg jo at jeg skulle ha slått til, og dersom armen irriterte for mye så kunne man jo alltids amputert og funnet en protese.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har ikkje hatt Wilsonspelar i hus, så denne vil eg ikkje meine så mykje om. Men han har eit godt rykte. VPI er eit fantastisk drivverk, som er lett å jobbe med. Men armane er "litt slitsame" som Sluket seier det. LP 12 er ein god, kostbar spelar, som vert betre om du brukar veldig mykje pengar. Men du får etter mitt syn endå betre lyd om du har ein VPI med platekrans og tung tallerken, om du spelar allslags LPar. Om du berre kjøper 180 og 200 gramsplater treng du ikkje krans & strammar, og kan ha det bra med ein LP 12.
Så kan eg tipse om Clearaudio og NAS-drivverka. Veldig gode.
Alternative armar har eg skrive litt om på www.audiophile.no. Stort sett er det mykje å hente ved å gå for annan arm enn standard. Og så bør du ha ein pickup som passar til armen. Og eit riaatrinn som passar til pickupen....
Platekrans? Que? Jeg spiller veldig mye forskjellig, gammelt og nytt, så ser jo helst at platespilleren er alt-etende. Når det gjelder armer, pickup, riaa osv så vet jeg at det alltid er mye å hente, men jeg kan for lite til å faktisk hente det ut:) Derfor ser jeg etter et best mulig utgangspunkt, som kan gjøres bedre etter hvert. På deg høres VPI Classic ut som et godt alternativ, men skulle jeg eventuelt gått for en annen arm? Har du noen tips til eventuell arm og pickup? :)
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Jeg synes folk overdriver dette med armen til VPI Classic (unipivot). Hvis man ikke skal justere pickupen selv, spiller det jo ingen rolle hvor vanskelig det er å montere/justere pickup. Jeg fikk meget god hjelp hos forhandler av pickupen, og alt ble satt opp perfekt. Var bare å reise hjem å sette på armen. Hvis man er usikker på egen kompetanse er det like greit å la andre gjøre justeringsjobben. Er kjedelig å sitte og lure på om lyden er slik den skal være fordi man er usikker på om justeringsjobben er gjort korrekt. Hvis man skal bytte pickup i hytt og pine stiller det seg kanskje litt annerledes.

Husker ikke hvem det var på forumet som slet med å treffe spor litt lenger inn på platen med unipivot armen. Var visst helt umulig å treffe nøyaktig. Selv om jeg ikke har særskilt stabil hånd, synes jeg dette går helt uten problem. Armen kan beveges helt jevnt uten at den vingler, men som med alt annet innen "tung hi-fi" synes jeg forsiktig fremferd er en fordel.

Kan på slutten legge til at jeg gikk fra RP3 til VPI Classic selv. Synes dette var en kraftig oppgradering. Hadde for øvrig oppgradert RP3 med ekstern strømforsyning og ortofon 2M bronze pickup.

Følte bare for å fortelle litt om erfaringene med VPI Classic fra et nybegynnerperspektiv.

Lykke til med platespillerjakten!

borglein
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Platekrans er eit slags lodd. Det brukast på same måte som ein platestrammar, men er utforma som ein sirkel med ca 30 cm diameter, og leggjast på ytterkanten av vinylplata, som vert pressa ned også her. Det er eit presisjonsprodukt, fordi det må liggje med nokre få mm innpå plata, utan å vere så høg at pickupen kjem borti, og vere like godt balansert som ein platetallerken. Dette systemet har stor innverknad på plater som har litt kast i seg, eller slike som er tynne (typisk frå slutten av 70-/starten av 80-talet). Det finnest ulike produsentar, til dømes frå Clearaudio, men VPI har den som er lettast å bruke. Han sentrerar seg sjølv, når du vert fortruleg med bruken, og passar som hand i hanske til tallerkenen. (Dei andre eg har prøvd, må sentrerast med ein mal). Det seier seg sjølv at det vert problem om dette ikkje er perfekt sentrert.

Tallerkenane til VPI er også gode. Mange har akryltallerk, også VPI. Desse har innverknad på lyden - greitt, men ikkje heilt rett. Så kan ein leggje på ymse matter som fører til demping/forsterkning av støy i vinylen, oppklaring/tåkelegging av perspektiv, understreking/utflating av dynamikk. Eg har brukt matte, spesielt på direktedrivne platespelarar, men synest det er betre utan.
I starten hadde VPI aluminiumstallerk på sin beste spelar HR-X, noko som var endå betre enn akryl. Så fann dei på å lage ein spesialtallerk på ca 10 kg, laga av ulikt materiale. Denne hadde svært positiv innverknad på lyden, så dei laga ein som du kunne kjøpe som ekstrautstyr også til dei andre platespelarane. Eg fekk prøve ein slik, og måtte berre ha han, trass i ein pris på $ 1000 (litt billegare når han kom saman med platespelaren). Stor lydforbetring. Diverre hadde visstnok VPI ein skrotingsprosent på over 50, så dei har no slutta å lage denne. I staden har dei gått attende til dei gode aluminiumstallerkane. Men eg trur HR-X framleis har "supertallerkenen" som standard. Classic har to tommar tjukke og 20 pund tunge aluminumstallerkar, noko som bør vere bra.
Ein tung tallerken krev eit omfattande oppheng, om du vil ha det flytande. Flytande oppheng har visse positive sider om du ikkje kan ha vegghylle, men er ikkje så frie av påverknad frå underlaget som ein skulle tru. Her kunne det vore forska meir. Dei beste flytande opphenga som er å få, er frå dei utgamle Dualspelarane. Thorens er bra, og Linn endå betre. Men den beste er nok Avid sin toppmodell. Noko eg finn relativt uinteressant, då eg meiner at fast oppheng er mykje lettare å arbeide med. Men du bør altså ha ei skikkeleg vegghylle.

Drivverk er ikkje så vanskeleg når du har ein tallerken som er så tung at momentet får spelaren til å gå rundt utan å bry seg om krefter frå pickup m.m. Du må berre vere trygg på at motoren er stabil. Her har eg høyrt mykje rart som er veldig bra. Linn har utmerka motor, og det same skal gjelde for Wilson, sjølv om eg ikkje har personlege erfaringar her. Det beste eg har vore bort i, er frå NAS og Clearaudio (dei store). Desse motorane kan du halde i handa, og ikkje greie avgjere om dei står i ro eller er i gang. Eg trur dei vart laga av Pabst. Men NAS-spelarane er designa for å skubbast i gong pr hand. Ein motor som ikkje er overdimensjonert har mindre fare for å skape interferens og støy enn eit digert beist, slikt som VPI har. Heilt greitt om du spør meg, men mange finn det merkeleg og lite tilfredsstillande å ha ein spelar til fleire tusen som ikkje greier dette.
VPI løyste dette problemet til gagns. Dei har fleire motoralternativ, og det aller beste (på HR-X og min gamle Super Scoutmaster er det standard) består av to svært kraftige motorar som med reimdrift får eit svinghjul på ca 8 kg til å gå rundt. Dette driv så i neste omgang tallerkenen rundt. To svært kraftige motorar kan skape trøbbel, og kan fange opp elendigheit frå straumnettet. Difor har VPI laga SDS - ein straumforsyningsboks som kan ta "kva som helst" av nettspenning og gjere det om til akkurat dei Volt og Hertz motorane skal ha, fullstendig støyfritt. Men sjølve motoren treng eit par hundre timars "innbrenning" før han er støyfri.
Når det gjeld drifta, kan du skifte ut svinghjul til eit som har anlegg direkte mot platetallerkenen, slik at du får ei slags mellomhjulsløysing. Dette verkar positivt inn på dynamikken, men berre dersom du brukar rett type pakning, og berre dersom avstanden mellom motor og tallerk er rett Eg berre måtte ha dette og, noko som har ført til ekstra mykje på passe på. Reimdrift på klassisk vis er lettare å få til, sjølv om du ikkje får så god dynamikk som meg...

Det er ulemper med VPI. Drivreimene kan slitne, og dei må haldast reine for å unngå støy. Men det aller verste er armane. Den einaste armen eg vil kalle "god", er 12"-versjonen. Unipivoterande armar er av natur daldrete, og dei vil alltid balansere som ein linedansar i rilla, sjølv om det finnest mange måtar å kompensere for dei medfødde problema. Når du kjøper ein 12", brukar du såpass med pengar at det er andre alternativ.

Eg likar armar der ein kan ta av pickupshellet. Då går monteringa mykje lettare. For det er dillete å passe på skruar og mutrar i miniformat, spesielt om du må gjere dette på den staden der platespelaren står, på vegghylla, bortgøymd frå resonansar og barnefingrar. Det å kunne løyse shellet, eventuelt ha eit par-tre ferdigmonterte som berre kan pluggast inn, gjer livet enkelt. VPI har gjort det svært enkelt, men du må då kjøpe eit heilt ekstra armrør. Det kostar, men til gjengjeld tek eit pickupskift under halvminuttet. Eit stort pluss.
Unipivoterande armar balanserar på ei kvass nål. Dette er lett og billeg å få til, men om konstruktøren er flink, kan det bli endå betre med gode lager. Eg har skrive mykje om dette på www.audiophile.no, og har også gått grundig inn på kvifor eg etter kvart har valgt ein Kuzma 313 Reference. Sannsynlegvis hadde den nye 14" 4point frå same leverandør vore eit godt hakk betre. Men prisen vart for høg for meg. Dessutan burde eg hatt ein VPI HR-X til å få plass til armen, og eg orkar ikkje oppgradere.
Spelaren min er gått ut av produksjon, og eg trur at det berre er HR-X som kan levere betre lydkvalitet av det VPI produserer i dag. Eg trur at også denne fasast ut no. Men dei nye Avenger skal vissnok vere ekstremt gode, og har plass til fleire pickuparmar.

Råd: det er vanskeleg, ettersom VPI har fasa ut dei drivverka eg kjenner best, og at det no leverast vanlege motorar, SDS-straumforsyninga ikkje lenger står lista opp på sidene deira. Heller ikkje den verkeleg gode platetallerkenen står der. "Rimdrive" svinghjulet er også borte. Fabrikken har hatt eit generasjonsskifte. Så håpar eg at dei nye drivverka er like gode som dei eg kjenner.
Armane er eg ikkje så glad i. Men no lagar VPI også konvensjonelle armar til fornuftige prisar. Det finnest også andre produsentar. Går du t.d. for Jelco, får du ein utmerka, lettvint arm med standard pickupshell som kan takast av. Og om du har høgre ambisjonar, finnest det utruleg gode armar der ute, som kan ha enorm innverknad på lyden. Eg vart forbausa då eg (etter mykje erfaring i utgangspunktet) opplevde kor mykje betre lyd eg fekk med den nye Kuzma-armen.
Alternative drivverk - det er vanskeleg ettersom Euro og Dollar har vorte så dyrt no. Men dei austeuropeiske produkta er veldig spennande. I dag hadde eg kika på Kuzma og European Audio Team sine modellar for å sjå om gunstige prisar kunne oppnåast.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Borglein, du har vore svært fornuftig med val av pickup. Denne passar VPI JMW som hand i hanske. Og eg skjønar at du ikkje er der pickup skal skiftast eller justerast ofte. Om så skulle skje, må du kjøpe eit ekstra armrør til ny pickup.

Eg greidde meg lenge med ein DV 10x5 til kvardagsbruk, men etter å ha testa ut nokre pickupar med langt høgre ambisjonar, vart eg klar over avgrensingane til JMW 9. Dette er rett og slett ein arm som er svært selektiv på kva pickup han brukast saman med. Her bør alternative konstellasjonar prøvast ut før det kjøpat noko. Men Dynavector og Benz går heilt fint (av det eg har prøvd).

10" og 12"-utgåvene er betre armar, der dessutan VTA kan justerast medan du spelar.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg synes folk overdriver dette med armen til VPI Classic (unipivot). Hvis man ikke skal justere pickupen selv, spiller det jo ingen rolle hvor vanskelig det er å montere/justere pickup. Jeg fikk meget god hjelp hos forhandler av pickupen, og alt ble satt opp perfekt. Var bare å reise hjem å sette på armen. Hvis man er usikker på egen kompetanse er det like greit å la andre gjøre justeringsjobben. Er kjedelig å sitte og lure på om lyden er slik den skal være fordi man er usikker på om justeringsjobben er gjort korrekt. Hvis man skal bytte pickup i hytt og pine stiller det seg kanskje litt annerledes.

Husker ikke hvem det var på forumet som slet med å treffe spor litt lenger inn på platen med unipivot armen. Var visst helt umulig å treffe nøyaktig. Selv om jeg ikke har særskilt stabil hånd, synes jeg dette går helt uten problem. Armen kan beveges helt jevnt uten at den vingler, men som med alt annet innen "tung hi-fi" synes jeg forsiktig fremferd er en fordel.

Kan på slutten legge til at jeg gikk fra RP3 til VPI Classic selv. Synes dette var en kraftig oppgradering. Hadde for øvrig oppgradert RP3 med ekstern strømforsyning og ortofon 2M bronze pickup.

Følte bare for å fortelle litt om erfaringene med VPI Classic fra et nybegynnerperspektiv.

Lykke til med platespillerjakten!

borglein
Jeg har hatt 2 ulike unipivot og har heller aldri opplevd noe problem med sporing o.l
Den ene satt på en vpi scout og den andre var en roksan nima arm på en lp12.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Man kan jo bli ydmyk av mindre, Audiophile-Arve. Kunnskapen din om dette er omfattende. Jeg kjenner jeg er glad for at jeg ikke besitter kunnskapen din per i dag. Da hadde jeg nok hatt problemer med å leve med dagens vinylrigg :)

borglein
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Man kan jo bli ydmyk av mindre, Audiophile-Arve. Kunnskapen din om dette er omfattende. Jeg kjenner jeg er glad for at jeg ikke besitter kunnskapen din per i dag. Da hadde jeg nok hatt problemer med å leve med dagens vinylrigg :)

borglein
Arve kan sin "vinyl ABC":). Flott at han deler her og på audiophile.no


mvh
 

Perfect sense

Bransjeaktør
Ble medlem
13.05.2010
Innlegg
332
Antall liker
202
Sted
Stockholm / Sverige
Kanskje det...Har iaf lagt kraftig på seg ift vanlig The Circle, dvs doble prisen.

Wilson Benesch - (prisliste nederst)

Men enig i at Dazed sitt glimrende forslag om å lytte litt rundt først er - som alltid - lurt.
Den äldre modellen av Wilson Benesch The Circle - vilken funnits på marknaden sedan 1998 - var helt korrekt mindre kostsam, men med en ny och uppdaterad modell kommer också som så ofta ett högre pris. Lägg där till inflation och ett starkt Brittiskt pund, vilket också påverkar exportpriserna.

/ Marcus
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Fordi jeg klarer å vedlikeholde og justere en platespiller, men ikke lp12. Selvom jeg bare bor mellom 2 og 4 timer unna Oslo så blir det knotete å reise inn dit når platespilleren trenger en justering.

En klassisk og bra justert lp12 gir kjempe høy eierglede og det spiller som rakkern og har du noen kr til overs så er det alltid noe å kjøpe til den for å oppgradere, men så er det det med justering og vedlikehold da..
Hvilke (tydeligvis vesentlig) greie er det som må ha gått meg totalt hus forbi når det gjelder LP12?

Det er mange meninger, synsinger og noe i nærheten av "myter" om denne spilleren, og tidvis skapes det et inntrykk at denne omtrent må/bør inn og serves av ekspertise flere ganger i året.

Nå har jeg hatt min i drøyt 2 år, og den har ikke vært på noe klinikk for verken diagnose eller inngrep. Spilleren har stått på samme plassen siden den gang den kom i hus, og den har fått sine tilmålte spilletimer. Bounchen, som vel er den primære greia, er fortsatt godt innenfor det jeg karakteriserer som tilfredsstillende. Dvs uten at jeg brukte stoppeklokke på den da den kom i hus og har logget noen evt endring fra da til nå.

Om/når den evt skulle ha behov for justering så finnes det jo flere greie beskrivelser på hvordan man går frem for å utføre dette. Så langt jeg kan se utfra slike, så burde det være en fullt overkommelig oppgave å utføre.

Mulig jeg er naivt uvitende her, men...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er jo synd om The Circle har gått ut, men er den aktuell, finnes det kanskje en å oppdrive fra fabrikk eller importør? Selvfølgelig er den nye 25th en svært oppgradert versjon, og som Perfect Sense nevner over her, et uhyre sterkt pund og en like uhyre svak krone gjør sitt.
Som bruker av en Wilsom Benesch selv, er det vel ikke rart at jeg liker å anbefale Circle. Designmessig er den et ikon, armkvaliteten er ganske så utrolig til prisen, det ligger mye arbeid rundt konstruksjonene, og Circle har en lydkvalitet som ligger langt over det prisklassen skulle tilsi. Jeg testet i sin tid Circle for Fidelity, og den omtalen kan lastes ned gratis fra audiofidelity.no, samt fra Wilson Benesch´egne nettsider.
Personlig synes jeg innstegsmodellen i Linns LP 12-rekke er altfor dyr. LP 12 er en god spiller, det er ikke det,men her mener jeg prisen er litt vel optimistisk. Den kan jo oppgraderes in absurdum, men så koster det også en hel del. Helt subjektivt, selvfølgelig. HFS og verden for øvrig er sikkert full av folk som mener noe annet.
VPI har alltid laget gode spillere, og de er ikke vanskelige å anbefale som sådan, men armen kan være en utfordring for noen. Samtidig er det nok noe man fort venner seg til.
Ellers er jeg enig med de som trekker fram Nottingham. Evighetsmaskiner med superb lydkvalitet. Det programmet bør nok også kikkes på.
En aktuell outsider med strålande produkter er Funk Firm. Når det gjelder lydkvalitet pr. krone, er dette også helt der oppe på toppen av lista.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Personlig synes jeg innstegsmodellen i Linns LP 12-rekke er altfor dyr. LP 12 er en god spiller, det er ikke det,men her mener jeg prisen er litt vel optimistisk. Den kan jo oppgraderes in absurdum, men så koster det også en hel del.
Deler din mening om det. Ny LP12 (både Majik og Akurate) er (for) dyre sett opp mot alternativer i samme prisklasse(r)
 
U

utgatt25555

Gjest
Ang WB så kan man jo helt enkelt ringe importøren Pilar (Eric Finsaas) og spørre; 901 54 916 :)

mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Man kan jo bli ydmyk av mindre, Audiophile-Arve. Kunnskapen din om dette er omfattende. Jeg kjenner jeg er glad for at jeg ikke besitter kunnskapen din per i dag. Da hadde jeg nok hatt problemer med å leve med dagens vinylrigg :)

borglein
Ja, huff...fyrst no vart eg klar over at eg ikkje hadde det så bra med meg sjølv....;D
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Fordi jeg klarer å vedlikeholde og justere en platespiller, men ikke lp12. Selvom jeg bare bor mellom 2 og 4 timer unna Oslo så blir det knotete å reise inn dit når platespilleren trenger en justering.

En klassisk og bra justert lp12 gir kjempe høy eierglede og det spiller som rakkern og har du noen kr til overs så er det alltid noe å kjøpe til den for å oppgradere, men så er det det med justering og vedlikehold da..
Hvilke (tydeligvis vesentlig) greie er det som må ha gått meg totalt hus forbi når det gjelder LP12?

Det er mange meninger, synsinger og noe i nærheten av "myter" om denne spilleren, og tidvis skapes det et inntrykk at denne omtrent må/bør inn og serves av ekspertise flere ganger i året.

Nå har jeg hatt min i drøyt 2 år, og den har ikke vært på noe klinikk for verken diagnose eller inngrep. Spilleren har stått på samme plassen siden den gang den kom i hus, og den har fått sine tilmålte spilletimer. Bounchen, som vel er den primære greia, er fortsatt godt innenfor det jeg karakteriserer som tilfredsstillende. Dvs uten at jeg brukte stoppeklokke på den da den kom i hus og har logget noen evt endring fra da til nå.

Om/når den evt skulle ha behov for justering så finnes det jo flere greie beskrivelser på hvordan man går frem for å utføre dette. Så langt jeg kan se utfra slike, så burde det være en fullt overkommelig oppgave å utføre.

Mulig jeg er naivt uvitende her, men...
Hva andre mener om service og justeringer " opptil flere ganger i året" vet ikke jeg noe om.
Jeg har prøvd å justere bouncen på den jeg hadde og la meg si det slik..Det er stor forskjell på å lese om det og faktisk skulle gjøre det. Helst bør man ha en jigg for å få den løftet opp for å få tilgang til den og en ting er å få til bounce, en annen ting er å få det til samtidig som armbasen ligger 100% i flukt med platen under tallerken og i tillegg få lik avstand til alle hjørner. Det er ikke like lett som det evt høres ut.
Jeg svartmaler ikke det å eie en lp12 og man kan leve i mange år med spilleren uten å bytte olje i lageret eller justere fjærer. Jeg solgte min fordi jeg nedgraderte hele anlegget og for å være helt ærlig så angrer jeg ikke på det.
 

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Innlegg
154
Antall liker
107
Torget vurderinger
12
Har hatt VPI Classic - flott spiller mm., men stor og tung. For min del gikk det greit med armen og bias- men den er følsom. Tar sin plass - ikke undervurderer det! Byttet ut med Rega P9 (utgått modell). Har også hatt hele Rega-rekken fra Planar til RP8 og P9 (som jeg valgte fremfor RP10 pga. fikk en flott PU med). Avviklet all vinyl inkl. P9 - men ble "vinyl-syk" igjen og kjøpte nettopp Rega RP3 for at ha en fot innafor. Er klart ikke objektiv - men Rega er uansett enkel å ha med å gjøre, driftssikker og meget god lyd ( dog avhengig av PU m.m), og de fleste modeller kan lett oppgraderes. Lett å få service, deler etc. om noe skulle skje, og lettsolgt. Anbefaler å kikke på disse også.
Som overskriften sier vurderer jeg anskaffelse av en ny platesnurrer. Jeg er ganske ny både her på forumet og innen vinyl-verdenen, som kan være ganske overveldende til tider. Jeg har en platespiller fra før, en Rega RP3, som jeg har hatt i noen år og som jeg egentlig bare har latt gjøre jobben sin uten å tenke for mye på den, men etter en del oppgraderinger i resten av anlegget fant jeg ut at det var på tide å gi den analoge delen litt (mye) oppmerksomhet.
Det er jo uhorvelig mange platespillere i alle prisklasser der ute, men jeg tenker jeg får gå for noe velprøvd og ikke alt for dyrt.

Jeg har snevret inn søket til Linn LP12, VPI Classic og WB Full Circle, men er selvfølgelig åpen for andre alternativer. Jeg må jo prøve dem i eget anlegg så er avhengig av tilgjengelighet i Bergensområdet.

Det jeg lurer på er:
Er det en av disse spillerne som skiller seg ut som spesiellt egnet?
Sikter jeg for høyt? Jeg er redd for å kjøpe noe jeg strengt tatt ikke trenger i forhold til resten av anlegget. Jeg får ut fin lyd her hjemme, men det er jo ikke ultra-high-end:) men jeg er jo ikke akkurat ferdig med denne hobbyen så det er kanskje ikke noe godt argument?
Er det en annen spiller du mener vil passe meg bedre?

Anlegget består forøvrig av Gallo Ref. 3.1, Hegel H300, Gallo SA Amp, Hegel HD25, Primare CD21, Cambride 640P og *kremt* Chromecast Audio som streamer. Kabler er hovedsakelig Nordost Blue Heaven og Chord Clearway.

Når det gjelder nytt phono-trinn så får jeg komme tilbake til det seinere, og kommer sikkert til å opprette en tråd for dette og etter hvert:)

Hvis det er noen der ute som har noen råd eller innspill å komme med så mottas det med takk!
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Kikk gjerne på hjemsiden til WB, så vet du mer...

En unipiviotarm er egentlig ikke noe hokus-pokus. Krever muligens litt tilvenning, men ikke verre enn at alle får det til, hvis de legger godviljen til. Kan ikke påberope meg å være mer stødig i handa eller har større baller enn andre, men fikser det greit ;)
Om man sammenligner mine to Unipivot-armer VPI 10.5i og Graham Phantom så er Graham stødig og lett justert. VPI er betydligt mer nervøs i lagringen, men ingen problem for meg så er det sagt!

God Jul:)
 
M

medlem215396

Gjest
Jeg har ingen formening om hva du skal velge, men kanskje hvordan du skal velge. Ta alternative spillere i nærmere øyesyn, se den tekniske løsningen og hvordan den bør følges opp. I tillegg, om du får lyttet til dem. Forslaget om å spore dem opp i området der du bor bør forfølges.

En annen ting er hva du foretrekker av lydgjengivelse, eller skal vi si musikkgjengivelse. Min erfaring er at en relativt enkelt spec`et LP12 kan gi deg musikkopplevelser du aldri vil glemme. Det trenger ikke koste, men muligheten for å oppgradere er der for dem som ønsker.
Andre spillere kan sikkert gi samme opplevelse, jeg vet ikke for jeg har ikke hørt så mange, derfor bør du sjekke ut hva DU liker.
 
M

medlem215396

Gjest
Med all respekt, men dersom man ser på en Unipivot arm at armkabelen er feil justert, at armen ikke beveger seg fritt. Vil ikke da sjansen for at armkabelen er feiljustert ved en annen armdesign enn Unipivot også være tilstede? Det betyr da at du ikke ser feilen og i verste fall hører du den ikke heller, og går glipp av potensialet i arm, pu osv. Bare en digresjon fra min side, dersom det stemmer, så lurer en jo bare seg sjøl.

Antar at Sluket mener en ny fullspec LP12 er for dyr i forhold til konkurrentene. Slitsom arm er nok unipiviot arm.
Ja at du må påregne en del oppgraderinger på en LP12 før den låter på sitt beste? Hva er grunnen til at en unipivot arm er slitsomt? Jeg kan som du sikkert skjønner alt for lite om platespillere:)
Vinglete, frustrerende å skue, angstbiters når pickupen heller en eller annen vei og det må fikles og stilles inn... dessuten har jeg ved tre forskjellige anledninger/anlegg opplevd at armkabelen har holdt igjen armen som da skipper en rille etc.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Platekrans er eit slags lodd. Det brukast på same måte som ein platestrammar, men er utforma som ein sirkel med ca 30 cm diameter, og leggjast på ytterkanten av vinylplata, som vert pressa ned også her. Det er eit presisjonsprodukt, fordi det må liggje med nokre få mm innpå plata, utan å vere så høg at pickupen kjem borti, og vere like godt balansert som ein platetallerken. Dette systemet har stor innverknad på plater som har litt kast i seg, eller slike som er tynne (typisk frå slutten av 70-/starten av 80-talet). Det finnest ulike produsentar, til dømes frå Clearaudio, men VPI har den som er lettast å bruke. Han sentrerar seg sjølv, når du vert fortruleg med bruken, og passar som hand i hanske til tallerkenen. (Dei andre eg har prøvd, må sentrerast med ein mal). Det seier seg sjølv at det vert problem om dette ikkje er perfekt sentrert.

Tallerkenane til VPI er også gode. Mange har akryltallerk, også VPI. Desse har innverknad på lyden - greitt, men ikkje heilt rett. Så kan ein leggje på ymse matter som fører til demping/forsterkning av støy i vinylen, oppklaring/tåkelegging av perspektiv, understreking/utflating av dynamikk. Eg har brukt matte, spesielt på direktedrivne platespelarar, men synest det er betre utan.
I starten hadde VPI aluminiumstallerk på sin beste spelar HR-X, noko som var endå betre enn akryl. Så fann dei på å lage ein spesialtallerk på ca 10 kg, laga av ulikt materiale. Denne hadde svært positiv innverknad på lyden, så dei laga ein som du kunne kjøpe som ekstrautstyr også til dei andre platespelarane. Eg fekk prøve ein slik, og måtte berre ha han, trass i ein pris på $ 1000 (litt billegare når han kom saman med platespelaren). Stor lydforbetring. Diverre hadde visstnok VPI ein skrotingsprosent på over 50, så dei har no slutta å lage denne. I staden har dei gått attende til dei gode aluminiumstallerkane. Men eg trur HR-X framleis har "supertallerkenen" som standard. Classic har to tommar tjukke og 20 pund tunge aluminumstallerkar, noko som bør vere bra.
Ein tung tallerken krev eit omfattande oppheng, om du vil ha det flytande. Flytande oppheng har visse positive sider om du ikkje kan ha vegghylle, men er ikkje så frie av påverknad frå underlaget som ein skulle tru. Her kunne det vore forska meir. Dei beste flytande opphenga som er å få, er frå dei utgamle Dualspelarane. Thorens er bra, og Linn endå betre. Men den beste er nok Avid sin toppmodell. Noko eg finn relativt uinteressant, då eg meiner at fast oppheng er mykje lettare å arbeide med. Men du bør altså ha ei skikkeleg vegghylle.

Drivverk er ikkje så vanskeleg når du har ein tallerken som er så tung at momentet får spelaren til å gå rundt utan å bry seg om krefter frå pickup m.m. Du må berre vere trygg på at motoren er stabil. Her har eg høyrt mykje rart som er veldig bra. Linn har utmerka motor, og det same skal gjelde for Wilson, sjølv om eg ikkje har personlege erfaringar her. Det beste eg har vore bort i, er frå NAS og Clearaudio (dei store). Desse motorane kan du halde i handa, og ikkje greie avgjere om dei står i ro eller er i gang. Eg trur dei vart laga av Pabst. Men NAS-spelarane er designa for å skubbast i gong pr hand. Ein motor som ikkje er overdimensjonert har mindre fare for å skape interferens og støy enn eit digert beist, slikt som VPI har. Heilt greitt om du spør meg, men mange finn det merkeleg og lite tilfredsstillande å ha ein spelar til fleire tusen som ikkje greier dette.
VPI løyste dette problemet til gagns. Dei har fleire motoralternativ, og det aller beste (på HR-X og min gamle Super Scoutmaster er det standard) består av to svært kraftige motorar som med reimdrift får eit svinghjul på ca 8 kg til å gå rundt. Dette driv så i neste omgang tallerkenen rundt. To svært kraftige motorar kan skape trøbbel, og kan fange opp elendigheit frå straumnettet. Difor har VPI laga SDS - ein straumforsyningsboks som kan ta "kva som helst" av nettspenning og gjere det om til akkurat dei Volt og Hertz motorane skal ha, fullstendig støyfritt. Men sjølve motoren treng eit par hundre timars "innbrenning" før han er støyfri.
Når det gjeld drifta, kan du skifte ut svinghjul til eit som har anlegg direkte mot platetallerkenen, slik at du får ei slags mellomhjulsløysing. Dette verkar positivt inn på dynamikken, men berre dersom du brukar rett type pakning, og berre dersom avstanden mellom motor og tallerk er rett Eg berre måtte ha dette og, noko som har ført til ekstra mykje på passe på. Reimdrift på klassisk vis er lettare å få til, sjølv om du ikkje får så god dynamikk som meg...

Det er ulemper med VPI. Drivreimene kan slitne, og dei må haldast reine for å unngå støy. Men det aller verste er armane. Den einaste armen eg vil kalle "god", er 12"-versjonen. Unipivoterande armar er av natur daldrete, og dei vil alltid balansere som ein linedansar i rilla, sjølv om det finnest mange måtar å kompensere for dei medfødde problema. Når du kjøper ein 12", brukar du såpass med pengar at det er andre alternativ.

Eg likar armar der ein kan ta av pickupshellet. Då går monteringa mykje lettare. For det er dillete å passe på skruar og mutrar i miniformat, spesielt om du må gjere dette på den staden der platespelaren står, på vegghylla, bortgøymd frå resonansar og barnefingrar. Det å kunne løyse shellet, eventuelt ha eit par-tre ferdigmonterte som berre kan pluggast inn, gjer livet enkelt. VPI har gjort det svært enkelt, men du må då kjøpe eit heilt ekstra armrør. Det kostar, men til gjengjeld tek eit pickupskift under halvminuttet. Eit stort pluss.
Unipivoterande armar balanserar på ei kvass nål. Dette er lett og billeg å få til, men om konstruktøren er flink, kan det bli endå betre med gode lager. Eg har skrive mykje om dette på www.audiophile.no, og har også gått grundig inn på kvifor eg etter kvart har valgt ein Kuzma 313 Reference. Sannsynlegvis hadde den nye 14" 4point frå same leverandør vore eit godt hakk betre. Men prisen vart for høg for meg. Dessutan burde eg hatt ein VPI HR-X til å få plass til armen, og eg orkar ikkje oppgradere.
Spelaren min er gått ut av produksjon, og eg trur at det berre er HR-X som kan levere betre lydkvalitet av det VPI produserer i dag. Eg trur at også denne fasast ut no. Men dei nye Avenger skal vissnok vere ekstremt gode, og har plass til fleire pickuparmar.

Råd: det er vanskeleg, ettersom VPI har fasa ut dei drivverka eg kjenner best, og at det no leverast vanlege motorar, SDS-straumforsyninga ikkje lenger står lista opp på sidene deira. Heller ikkje den verkeleg gode platetallerkenen står der. "Rimdrive" svinghjulet er også borte. Fabrikken har hatt eit generasjonsskifte. Så håpar eg at dei nye drivverka er like gode som dei eg kjenner.
Armane er eg ikkje så glad i. Men no lagar VPI også konvensjonelle armar til fornuftige prisar. Det finnest også andre produsentar. Går du t.d. for Jelco, får du ein utmerka, lettvint arm med standard pickupshell som kan takast av. Og om du har høgre ambisjonar, finnest det utruleg gode armar der ute, som kan ha enorm innverknad på lyden. Eg vart forbausa då eg (etter mykje erfaring i utgangspunktet) opplevde kor mykje betre lyd eg fekk med den nye Kuzma-armen.
Alternative drivverk - det er vanskeleg ettersom Euro og Dollar har vorte så dyrt no. Men dei austeuropeiske produkta er veldig spennande. I dag hadde eg kika på Kuzma og European Audio Team sine modellar for å sjå om gunstige prisar kunne oppnåast.
Her må jeg bare bøye meg i støvet:) Fabelaktig svar! Men det bidrar kanskje til enda mer tvil. Jeg skjønner jo at for å få maksimalt ut av platespiller, som med alt annet forøvrig, skal man ha ganske omfattende kunnskaper. Det er rett og slett ganske skremmende å gå inn i fordi jeg føler det er så mange fallgruver, og ettersom det er ganske mye penger det er snakk om så vil jeg ikke trå feil.
Så langt høres det ut som at Linn kanskje er overpriset, og trenger litt vel mange justeringer og oppgraderinger for å fungere optimalt. VPI er mange svært positive til, men armene er problematiske. En løsning der er å skaffe en annen arm. Særlig en der man kan bytte ut pickupshell høres ut som en smart investering. Jeg har selv lurt litt på dette med hurtigbytte av flere ulike pickuper og hvordan det effektiviseres. Den eneste av de jeg nevnte som for uforbeholdent positive tilbakemeldinger er WB Full circle, men det er og den som færrest har erfaring med... I tillegg har den gått ut av produksjon, så her må det nok handles kjapt hvis den skal inn, noe som hindrer nennsom utprøving av alternativer. Til sist er det en del som foreslår Nottingham og Clearaudio sine produkter. Nottingham føler jeg har en forholdsvis oversiktlig katalog, mens Clearaudio er litt over alt. Av de to er det vel Nottingham som gir størst tiltro, uten at jeg helt vet hvorfor. Det er nesten sånn at jeg ønsker at noen skal si til meg: "Kjøp denne, med denne og denne og dette. Da har du et perfekt utgangspunkt." Jaja. Takk for et serdeles utfyllende svar uansett:)
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er jo synd om The Circle har gått ut, men er den aktuell, finnes det kanskje en å oppdrive fra fabrikk eller importør? Selvfølgelig er den nye 25th en svært oppgradert versjon, og som Perfect Sense nevner over her, et uhyre sterkt pund og en like uhyre svak krone gjør sitt.
Som bruker av en Wilsom Benesch selv, er det vel ikke rart at jeg liker å anbefale Circle. Designmessig er den et ikon, armkvaliteten er ganske så utrolig til prisen, det ligger mye arbeid rundt konstruksjonene, og Circle har en lydkvalitet som ligger langt over det prisklassen skulle tilsi. Jeg testet i sin tid Circle for Fidelity, og den omtalen kan lastes ned gratis fra audiofidelity.no, samt fra Wilson Benesch´egne nettsider.
Personlig synes jeg innstegsmodellen i Linns LP 12-rekke er altfor dyr. LP 12 er en god spiller, det er ikke det,men her mener jeg prisen er litt vel optimistisk. Den kan jo oppgraderes in absurdum, men så koster det også en hel del. Helt subjektivt, selvfølgelig. HFS og verden for øvrig er sikkert full av folk som mener noe annet.
VPI har alltid laget gode spillere, og de er ikke vanskelige å anbefale som sådan, men armen kan være en utfordring for noen. Samtidig er det nok noe man fort venner seg til.
Ellers er jeg enig med de som trekker fram Nottingham. Evighetsmaskiner med superb lydkvalitet. Det programmet bør nok også kikkes på.
En aktuell outsider med strålande produkter er Funk Firm. Når det gjelder lydkvalitet pr. krone, er dette også helt der oppe på toppen av lista.
Jeg sitter faktisk med det aktuelle nummeret av Fidelity i fanget:) Det var vel den artikkelen som først fikk meg til å vurdere Circle. Når det gjelder Funk så er eneste erfaring med dem en achromat, men den fikk faktisk lyden opp på et nytt nivå så det er ingen dårlig erfaring. Hvilke modell/er ville du anbefalt å se nærmere på fra den kanten?
Noe jeg synes er vanskelig, og dumt, er at man gjerne bruker pris for å finne produkter å sammenligne. Hvis noe koster halvparten så mye kan det jo ikke være like bra! Men det kan det jo, og det gjør alt så meget vanskeligere:)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Senk skuldrene og sjekk ut om du kan få tak i en WB Circle, så har du en problemfri spiller i all overskuelig fremtid, som ikke minst er "set and forget". Den er ikke nevrosefremkallende, den låter fenomenalt og kan oppgraderes med bedre føtter og matte. Dessuten kommer den komplett med en uhyre god pickup som er optimalisert for armen. Når du trenger riaatrinn, går du for en asr, og du har en strålende kombinasjon. Joda, vinyl kan være utfordrende, men det TRENGER IKKE være det. Går man dypt nok inn i komplekse greier, kan det skremme vannet av hvem som helst, og jeg synes nok denne tråden har dreid noe mot hvor vanskelig alt kan være. Pust med magen, det finnes utrolig nok problemfrie løsninger. At det ikke er så mange med WB-erfaring er et mysterium, men hører nok sammen med markedets Rega-dominans, en produsent uten de store markedsføringsbudsjettene, og ikke minst en importør som ikke er særlig aktiv. Se heller på hvilke erfaringer folk har! Personlig vet jeg ikke om mye jeg heller ville hatt under 50', men det er meg.
Sånn! Nå tok jeg utfordringen din!!
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Senk skuldrene og sjekk ut om du kan få tak i en WB Circle, så har du en problemfri spiller i all overskuelig fremtid, som ikke minst er "set and forget". Den er ikke nevrosefremkallende, den låter fenomenalt og kan oppgraderes med bedre føtter og matte. Dessuten kommer den komplett med en uhyre god pickup som er optimalisert for armen. Når du trenger riaatrinn, går du for en asr, og du har en strålende kombinasjon. Joda, vinyl kan være utfordrende, men det TRENGER IKKE være det. Går man dypt nok inn i komplekse greier, kan det skremme vannet av hvem som helst, og jeg synes nok denne tråden har dreid noe mot hvor vanskelig alt kan være. Pust med magen, det finnes utrolig nok problemfrie løsninger. At det ikke er så mange med WB-erfaring er et mysterium, men hører nok sammen med markedets Rega-dominans, en produsent uten de store markedsføringsbudsjettene, og ikke minst en importør som ikke er særlig aktiv. Se heller på hvilke erfaringer folk har! Personlig vet jeg ikke om mye jeg heller ville hatt under 50', men det er meg.
Sånn! Nå tok jeg utfordringen din!!
Takk:)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
'Kort' innpå med noen betraktninger og 'lessons learned' fra min tid med VPI.

Armene til VPI er vinglete. De fleste unipivotarmer er vinglete i en viss grad, uten at det nødvendigvis er noe problem ut over den lett nervøse betjeningen.

På det helt grunnleggende er armene til VPI typiske. Balansen ivaretas av at armrørets tyngdepunkt ligger lavere enn lagerpunktet/piggen. Dermed balanserer den seg fint og greit. Dog medfører dette en ting som må vies oppmerksomhet. Når man løfter headshell opp, så flytter man det samme mer av armens masse foran lagerpunktet og får høyere nåltrykk. Når man deretter senker headshell igjen blir det lavere. På VPI skal man ikke måle nåltrykket med nåltrykksvekt på tallerkenen. Det kunne bli så mye som 0,2 g feil på min JMW9 signature. For å måle riktig er man nødt til å måle i samme høyde som man skal bruke den. Det vil si å bygge en rigg som plasserer nåltrykksvektens overflate i platehøyde, og sette den på plintet ved siden av tallerkenen. Dette vil gjelde de fleste unipivoter som er balansert på samme måte, ved hjelp av lavt tyngdepunkt.

Graham, som Cash nevner, er balansert på en annen, og så langt jeg vet, unik måte. På denne armen er armrørets tyngdepunkt i samme høyde som lagerpunktet. Dette gjør at armen ville tippet alle mulige veier, og dermed være ubrukelig. Løsningen er at man har montert en sleide på fast lager ved siden av. På denne og lagerhuset er det satt inn magneter som tiltrekker hverandre. Dermed er armen stabilisert i asimutretningen. På toppen av det hele kan man justere asimut ved å skru magneten på sleiden opp og ned. Elegant ingeniørarbeid, rett og slett. VPI har ingen annen mulighet til justering av asimut enn å rotere motvektsloddet om aksen (hullet sitter ikke i senter av loddet). Dette er vrient å repetere, for å si det mildt.

En detalj som er unik for VPI er at de opprinnelig ikke benyttet seg av tradisjonelle lodd og snorer til antiskate. I stedet lot de armkabelen mellom armrøret og koblingsboksen være stivere enn det som er vanlig. Den er festet foran lagerpunktet på oversiden av lagerhuset, og går opp i en bue mot koblingsboksen. Etterhvert som armen beveger seg innover plata presses buen sammen. Dette gir antiskate, men er i svært liten grad justerbar og kontrollerbar (man kan i en viss grad justere ved å tvinne kabelen mer eller mindre, men ikke prøv dette med de armene som har Nordost). I en test av Michael Fremer i Stereophile kom det også fram at det ble for lite antiskate. Kritikken førte til at VPI begynte å levere tradisjonelt snor og lodd til armene sine. Men de stive kablene er fortsatt med.

Disse stive kablene er i mine øyne en vesentlig svakhet med designet til VPI. Problemet ligger i at kabelen er festet over lagerpunktet, og går i en bue oppover derfra. Dette gjør at kabelen legger en kraft på armrøret i asimutretningen, etterhvert som armen beveger seg innover plata reduseres kabelbuens radius, og kraften øker. Dette gjør at asimut varierer innover plata. Med dette får man også varierende crosstalk mens man spiller seg gjennom en plateside. Beste kompromiss her er nok å sjekke og justere asimut midt på området med innspilt musikk.

Alt i alt synes jeg både spillerne og armene til VPI yter godt. Men armene er fiklete. Mer enn det meste annet jeg har fikla med av platespillerutstyr.

Jeg elsker min SME 312S....
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Helst bør man ha en jigg for å få den løftet opp for å få tilgang til den og en ting er å få til bounce, en annen ting er å få det til samtidig som armbasen ligger 100% i flukt med platen under tallerken og i tillegg få lik avstand til alle hjørner. Det er ikke like lett som det evt høres ut.
Mitt spm og kommentar var av generell karakter, selvom jeg siterte ditt innlegg.

Ja, man bør (må) ha en "jigg" hvilket er meget enkelt å lage. Ja, det er flere forhold å ta hensyn til ved justeringene, så litt tålmodighet må man ha når man først setter i gang. Men så umulig, som enkelte til tider får det til å høres ut som, det skal være å eie en LP12, finner jeg vanskelig å forstå.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Z

Zomby_Woof

Gjest
Akkurat det må jeg si jeg synes er temmelig frekk markedsføring. Men, meg om det.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Akkurat det må jeg si jeg synes er temmelig frekk markedsføring. Men, meg om det.
Jeg følte litt på det samme. Gjerne velment, men det var kanskje i overkant frempå. Mail puttet den i junk da:)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Senk skuldrene og sjekk ut om du kan få tak i en WB Circle, så har du en problemfri spiller i all overskuelig fremtid, som ikke minst er "set and forget". Den er ikke nevrosefremkallende, den låter fenomenalt og kan oppgraderes med bedre føtter og matte. Dessuten kommer den komplett med en uhyre god pickup som er optimalisert for armen. Når du trenger riaatrinn, går du for en asr, og du har en strålende kombinasjon. Joda, vinyl kan være utfordrende, men det TRENGER IKKE være det. Går man dypt nok inn i komplekse greier, kan det skremme vannet av hvem som helst, og jeg synes nok denne tråden har dreid noe mot hvor vanskelig alt kan være. Pust med magen, det finnes utrolig nok problemfrie løsninger. At det ikke er så mange med WB-erfaring er et mysterium, men hører nok sammen med markedets Rega-dominans, en produsent uten de store markedsføringsbudsjettene, og ikke minst en importør som ikke er særlig aktiv. Se heller på hvilke erfaringer folk har! Personlig vet jeg ikke om mye jeg heller ville hatt under 50', men det er meg.
Sånn! Nå tok jeg utfordringen din!!
La meg henge meg på skribentkollega Impulse her. Fidelity-staben er rørende enige! :)
Vi deler ovenstående oppfatning omtrent 95%. På min side angrer jeg nesten litt på at jeg valgte noe annet enn Full Circle da jeg handlet min endelige(?) platespiller for noen år tilbake, men det var en del utenforstående årsaker til at det ble som det ble...

Mvh
Håkon Rognlien
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Helst bør man ha en jigg for å få den løftet opp for å få tilgang til den og en ting er å få til bounce, en annen ting er å få det til samtidig som armbasen ligger 100% i flukt med platen under tallerken og i tillegg få lik avstand til alle hjørner. Det er ikke like lett som det evt høres ut.
Mitt spm og kommentar var av generell karakter, selvom jeg siterte ditt innlegg.

Ja, man bør (må) ha en "jigg" hvilket er meget enkelt å lage. Ja, det er flere forhold å ta hensyn til ved justeringene, så litt tålmodighet må man ha når man først setter i gang. Men så umulig, som enkelte til tider får det til å høres ut som, det skal være å eie en LP12, finner jeg vanskelig å forstå.
For meg dreier seg om å ikke gidde å bruke ekstra tid og energi på noe med mindre det låter klart bedre til samme pris. Hvis to kabler er jevnbyrdige, så velger jeg den som er mykest og tynnest. Er to forsterkere like gode, så velger jeg den som avgir minst varme og tar minst benkplass. Kjører to biler like godt, så velges den som trenger minst vedlikehold. Osv...

Men klart, noen synes vel at det er mer spennende og givende (lydmessig) å velge motsatt, og det er helt greit, det.:)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det var litt av en innrømmelse, HR - all den tid det er mer vanlig å forsvare sine kjøp.:)

Mye tyder på at The Circle er min siste spiller også. Men det er, som alltid, rom for forbedring feks i forn av WB Nanotube arm og The Carbon PU, for de som har penger å bruke.:rolleyes:


Senk skuldrene og sjekk ut om du kan få tak i en WB Circle, så har du en problemfri spiller i all overskuelig fremtid, som ikke minst er "set and forget". Den er ikke nevrosefremkallende, den låter fenomenalt og kan oppgraderes med bedre føtter og matte. Dessuten kommer den komplett med en uhyre god pickup som er optimalisert for armen. Når du trenger riaatrinn, går du for en asr, og du har en strålende kombinasjon. Joda, vinyl kan være utfordrende, men det TRENGER IKKE være det. Går man dypt nok inn i komplekse greier, kan det skremme vannet av hvem som helst, og jeg synes nok denne tråden har dreid noe mot hvor vanskelig alt kan være. Pust med magen, det finnes utrolig nok problemfrie løsninger. At det ikke er så mange med WB-erfaring er et mysterium, men hører nok sammen med markedets Rega-dominans, en produsent uten de store markedsføringsbudsjettene, og ikke minst en importør som ikke er særlig aktiv. Se heller på hvilke erfaringer folk har! Personlig vet jeg ikke om mye jeg heller ville hatt under 50', men det er meg.
Sånn! Nå tok jeg utfordringen din!!
La meg henge meg på skribentkollega Impulse her. Fidelity-staben er rørende enige! :)
Vi deler ovenstående oppfatning omtrent 95%. På min side angrer jeg nesten litt på at jeg valgte noe annet enn Full Circle da jeg handlet min endelige(?) platespiller for noen år tilbake, men det var en del utenforstående årsaker til at det ble som det ble...

Mvh
Håkon Rognlien
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Senk skuldrene og sjekk ut om du kan få tak i en WB Circle, så har du en problemfri spiller i all overskuelig fremtid, som ikke minst er "set and forget". Den er ikke nevrosefremkallende, den låter fenomenalt og kan oppgraderes med bedre føtter og matte. Dessuten kommer den komplett med en uhyre god pickup som er optimalisert for armen. Når du trenger riaatrinn, går du for en asr, og du har en strålende kombinasjon. Joda, vinyl kan være utfordrende, men det TRENGER IKKE være det. Går man dypt nok inn i komplekse greier, kan det skremme vannet av hvem som helst, og jeg synes nok denne tråden har dreid noe mot hvor vanskelig alt kan være. Pust med magen, det finnes utrolig nok problemfrie løsninger. At det ikke er så mange med WB-erfaring er et mysterium, men hører nok sammen med markedets Rega-dominans, en produsent uten de store markedsføringsbudsjettene, og ikke minst en importør som ikke er særlig aktiv. Se heller på hvilke erfaringer folk har! Personlig vet jeg ikke om mye jeg heller ville hatt under 50', men det er meg.
Sånn! Nå tok jeg utfordringen din!!
La meg henge meg på skribentkollega Impulse her. Fidelity-staben er rørende enige! :)
Vi deler ovenstående oppfatning omtrent 95%. På min side angrer jeg nesten litt på at jeg valgte noe annet enn Full Circle da jeg handlet min endelige(?) platespiller for noen år tilbake, men det var en del utenforstående årsaker til at det ble som det ble...

Mvh
Håkon Rognlien
Takk for input:) Nå ser det ut til at det fremdeles går an å skaffe drivverk og arm, men ikke ply pickup. Altså selges ikke lengre Full Circle. Det hele har blitt litt dyrere og, prisen på drivverk og arm kommer på ca 25k, og da må jo prisen av en god pickup legges til. Det jeg ble anbefalt var en pu fra Zyx, jeg husker ikke modellen akkurat nå, men han mente den var et godt alternativ. Zyx er ikke noe jeg har så god kjennskap til men de ser nå ut til å bli ganske godt mottatt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mulig? Jeg har vel ikke vært der at jeg har startet tråder om fremtidige kjøp, så det kan jeg ikke si.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk for input:) Nå ser det ut til at det fremdeles går an å skaffe drivverk og arm, men ikke ply pickup. Altså selges ikke lengre Full Circle. Det hele har blitt litt dyrere og, prisen på drivverk og arm kommer på ca 25k, og da må jo prisen av en god pickup legges til. Det jeg ble anbefalt var en pu fra Zyx, jeg husker ikke modellen akkurat nå, men han mente den var et godt alternativ. Zyx er ikke noe jeg har så god kjennskap til men de ser nå ut til å bli ganske godt mottatt.
Hørt mye godt om The Circle og DV 20X2 (Jeg har førstnevnte, og har eid sistnevnte, men dessverre ikke samtidig). En kombo som mange kjører, de som har WB. Men her er det mange som har langt bedre erfaringer enn meg.

Uansett, ligger det an til The Circle da?
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Senk skuldrene og sjekk ut om du kan få tak i en WB Circle, så har du en problemfri spiller i all overskuelig fremtid, som ikke minst er "set and forget". Den er ikke nevrosefremkallende, den låter fenomenalt og kan oppgraderes med bedre føtter og matte. Dessuten kommer den komplett med en uhyre god pickup som er optimalisert for armen. Når du trenger riaatrinn, går du for en asr, og du har en strålende kombinasjon. Joda, vinyl kan være utfordrende, men det TRENGER IKKE være det. Går man dypt nok inn i komplekse greier, kan det skremme vannet av hvem som helst, og jeg synes nok denne tråden har dreid noe mot hvor vanskelig alt kan være. Pust med magen, det finnes utrolig nok problemfrie løsninger. At det ikke er så mange med WB-erfaring er et mysterium, men hører nok sammen med markedets Rega-dominans, en produsent uten de store markedsføringsbudsjettene, og ikke minst en importør som ikke er særlig aktiv. Se heller på hvilke erfaringer folk har! Personlig vet jeg ikke om mye jeg heller ville hatt under 50', men det er meg.
Sånn! Nå tok jeg utfordringen din!!
Igjen takk for svar! Supert at noen tok utfordringen:) Jeg tok kontakt med importøren som kunne fortelle at full circle ikke lengre selges. De selger drivverket og armen, men ply pickup er borte. Har du noen tanker om en pickup som ville fungere bra sammen med circle?
 
Topp Bunn