Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.345
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Takk for svar. Selger mener den er fra sent 70 til tidlig 80-tall. Dette høres jo korrekt ut.
    Nei, den kom uten arm eller lokk.
    Har ikke tenk så mye på hva jeg gjør med denne. Har ett par SME armer (3009 SII og SIII) i tillegg til en Grace G-747 arm.
    Mulig Grace armen passer rett i. Får se på onsdag :)
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Vær forberedt på litt utgifter:)
    Jeg kjøpte en lignende for noen år siden. Innen kort tid var ikke så rent lite byttet ut. Er lett å få LP12-syken;)
    Ny ramme, Trampolin, subchassis, fjærer, armboard, motor, motorstyring....

    Forsvant siden småbarn og fjæroppheng ikke helt gikk sammen i heimen.

    Hvis du vil beholde den uendret vet jeg egentlig ikke om det er noe stor forskjell til f.eks en TD 160 Super. Men absolutt et morsomt prosjekt.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.345
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, hvem vet hva det blir. Den er på listen over ting jeg vil eie en gang. Om det blir lenge vil tiden vise...
    Usikker på om jeg kommer til å koste på den så mye til å begynne med. Kanskje det blir en litt etter litt spiller som nummer to i heimen. :)
    En arm og ett lokk får jeg vel spandere på den :)
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    196
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Uphorik problemer

    Etter å koblet opp Uphorik Riaa igjen, så spiller det bare på en kanal. Er det en utgang som er gått ?. Noen som har opplevd det samme.
    Eller har ide om hva som er feilen ?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter å koblet opp Uphorik Riaa igjen, så spiller det bare på en kanal. Er det en utgang som er gått ?. Noen som har opplevd det samme.
    Eller har ide om hva som er feilen ?
    Du har kanskje gjort det, men for sikkerhets skyld:
    Sjekk om det faktisk er RIAA ved å bytte om på kanalene inn fra spilleren.
    Hvis det fremdeles er samme kanal bytter du om på tilsvarende ut fra RIAA. Hvis det er RIAAen det er noe galt med flytter lyden seg over i andre kanalen.
    Hvis ikke ligger feilen videre ned i kjeden.

    Jeg hadde tilsvarende problem en periode, og problemet lå faktisk i arm/armkabel.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Tiger Paw Vulkan beregnet for Trampolin 2, kostet meg NOK 3650,- pluss frakt. Selve rammeverket i metall har et forseg gjort uttrykk. Hylle platen er i tre utførelse. Forsendelsen inneholdt også en nyinnkjøpt Trampolin 2.

    Spiller eller hylle er fremdeles ikke montert da det er flere meter fra vegg der den kan stå, til forsterker. Enten må jeg akseptere lang kabel mellon riaa eller rett og slett vente å se om det naturlig gir seg endringer i innredningen.



    Jeg venter på et prisestimat, men KP sa at prisen er den samme som i UK, omregnet i NOK.
    229 pund +29 for hylle tilpasset Trampolin.

    Tiden er moden for en vegghylle for LP12 her nå. Det glemte je å nevne i den utførlige praten jeg hadde med Rune i butikken forleden. Jeg ser ikke Tiger Paw Vulkan nevnt på kontrapunkt.no, hva koster denne i butikken?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Spiller eller hylle er fremdeles ikke montert da det er flere meter fra vegg der den kan stå, til forsterker. Enten må jeg akseptere lang kabel mellon riaa eller rett og slett vente å se om det naturlig gir seg endringer i innredningen.
    Mener du lang kabel mellom RIAA og forsterker, eller mellom platespiller og RIAA? Uansett ville jeg nok satse på endringer i innredningen. Lange kabler som skal overføre lave signaler er sjelden av det gode. Uansett ville jeg hatt RIAA såpass nær at det holdt med kabel fra arm på 1,2m ihverfall hvis du ikke kjører balansert.

    Ellers, gratulerer med vegghylle. Har du en skikkelig bærevegg bør det bli bra.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for innspill FZ, mente lang kabel mellom riaa og forsterker, kanskje 6m. Jeg innser at det ikke er noen god løsning og derfor er ikke spilleren montert heller. Den må opp på veggen i dette rommet grunnet gulvet. Rommet skal oppgraderes riktignok, men det er et stykke frem i tid.

    image.jpg


    image.jpg


    Spiller eller hylle er fremdeles ikke montert da det er flere meter fra vegg der den kan stå, til forsterker. Enten må jeg akseptere lang kabel mellon riaa eller rett og slett vente å se om det naturlig gir seg endringer i innredningen.
    Mener du lang kabel mellom RIAA og forsterker, eller mellom platespiller og RIAA? Uansett ville jeg nok satse på endringer i innredningen. Lange kabler som skal overføre lave signaler er sjelden av det gode. Uansett ville jeg hatt RIAA såpass nær at det holdt med kabel fra arm på 1,2m ihverfall hvis du ikke kjører balansert.

    Ellers, gratulerer med vegghylle. Har du en skikkelig bærevegg bør det bli bra.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Til dem som måtte føle for å bestille en slik.
    Min Tiger Paw Vulkan vegghylle er kjøpt fra Kontrapunkt og skal være super for Linn lp12... ifølge Naim- forumet i hvertfall.

    Hele konseptet er først og fremst beregnet for montasje på murvegg. Det har Tiger Paw bekreftet via mail i går.
    Medfølgende bolter/ ekspansjonsplugger må i så tilfelle erstattes med kraftige treskruer. Pga det store hullet inn mot veggen synes ikke jeg hyllen festes like tillitsvekkende. Jeg treffer stender med 2 skruer, og tenker å finne et type anker for de 2 øvrige. Det er i tråd med Tiger Paw`s anbefaling til alternativt feste.

    De 2 justerbare skruene på hver side er kun sikring for hylleplaten. Selve hyllen hviler på 3 eller 4 spikes. Disse har et lite hull i spissen for justering samt medfølgende låsemuttere. Hvorfor i allverden ikke lage et spike system som kan justeres fra undersiden? TP sier de vil vurdere å legge ved et tynt verktøy for ettertiden slik at en enkelt kan justere dem.

    Når alt er på plass er dette sikkert en kjempefin hylle:)
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Har lagt ut min LP12 til salgs på torget om noen er interessert :)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Nei. Jeg er lat og bruker tipset til Tiefenbrun om å bruke pickupnåla som plog.

    Vasker du platene dine ?
    Det er forskjell på å mene at det bare er tull og at en ikke klarer å høre forskjell.
    Hos meg blir for øvrig filtmatte med opp hver bidige gang så jeg antar at jeg har riktig siden opp (eller ned) ca femti prosent av tiden.


    Filtmatta blir med opp en sjelden gang, men som regel blir den liggende. Har prøvd et par andre matter opp gjennom årene, men filtmatta gir best lyd. Prøv begge sidene, den ene av dem låter best :cool: Noen mener dette er bare tull og klarer ikke å høre forskjell, men dem om det..............
    De nyere mattene til Linn er tynnere enn de eldre og låter helt klart bedre.

    Beste måten å unngå statiske plater er å rense dem. Etter en omgang med min VPI er all statisk elektrisitet borte. Eller virker Zerostat OK også.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Ser at Ekos2 er lagt ut som demomodell, er snart 10 år siden den gikk ut av produksjon.............:rolleyes:
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Takker for info. Får ta kontakt med de en dag tenker jeg og høre om de kan sende bilde av aktuelle plinth. Skal ha et i valnøtt - og det treverket kan være alt fra ni-trist til lekkert:)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Sjansespill å kjøpe et valnøtt-plinth usett. Jeg kjøpte mitt av Cymbiosis i Leicester etter å ha valgt det ut fra 4-5 valnøtt-plinth de hadde på lager og som Peter sendte bilder av til meg.
    De beste plinthene av tre er nok de Chris Harban lager, men de er dyre (og bedre blir det ikke med lav kronekurs vs dollar)

    Ellers lager Tangerine Audio plinth inkl. topplate som er frest ut av et stykke aluminium til 5000 pund..........

    http://www.tangerineaudio.com/products.html
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har kjørt samme runden med Cymbiosis, men ingen av de 5 de hadde inne falt i smak. CH synes jeg (pr dato) blir i overkant dyrt.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg regner med at dette er den offisielle Linn LP12-tråden:) Jeg får melde min ankomst, da, og håper at en gammel DD-fan er velkommen:)

    Jeg har ikke kommet igjennom hele tråden ennå, men nærmer meg halvveis. Mye godt stoff å lese. Har skjønt at fjæringen skal hoppe opp og ned og ikke skjelve. Min skjelver nok litt og trengs nok en justering fra Kontrapunkt. Armsenkeren på Ittok går litt fort ned ser jeg, og er det noen mulighet å fikse dette?

    Ellers må jeg si at den låter veldig veldig bra. Lyra Delos gjør nok sitt, og jeg kan vel si at jeg digger lyden. Og det er før jeg har skjønt noen ting om oppsett og hvilket underlag jeg bør ha. Nå står den på et 2 m bredt stereobord, og der skal den stå. Jeg får ikke plass til noen vegghylle.

    Utrolig morsomt å eie:)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jøss! Har DU fått deg strikkspiller??? Som atpå til låter bra? Velkommen i Linn-klubben!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hehehe, og forresten; det heter ikke strikk men rem:):)
    Takk takk. Ja, jeg er ingen ett-produkt-fan, men liker å utforske alt fra transistor til rør, vinyl-teknologier til DAC;)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Litt stemningsrapport fra i kveld...Oppdaget ved en tilfeldighet at jeg kan kjøre balansert ut fra Phono Box RS og XLR inn i Hegel:) Det ble jo SÅ mye bedre!! Det var blant annet det som gjorde sammenligningen med 1210M5G litt vanskelig, fordi der kjører jeg XLR DIN ut fra Jelco og XLR hele veien til Hegel. Men nå kom dynamikken jeg savnet litt, og det enda mer oppløsning og sort bakgrunn! Og dette er en spiller fra 1984 uten Circus og med Valhalla psu. Helt kanon-begeistret akkurat nå:)

    Jeg så på sidene til Origin Live at de skryter veldig av sin PSU til LP12 i DC-drift. Ikke gal pris heller. Noen som kjenner denne? Synes Lingo 3 blir litt dyrt for PSU.

    Og litt stemningsbilder før jeg tar kvelden...Musikk er George Benson "Inspiration"....

    Lyra Delos i aksjon; og jeg må bare si at Delos er en forrykende pickup:)

    IMG_4858.JPG
    IMG_4859.JPG
    IMG_4860.JPG
    IMG_4861.JPG
    IMG_4862.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så fint at du er fornøyd med lyd-karakteristikken til LP12. Må si jeg var litt usikker på hvordan du ville oppleve den mht hvordan du verdsetter din hardt moddede 1210:).

    I grove trekk så er det slik at alle oppgraderinger (fra Linn) i etterkant av din spec i større, eller mindre grad gir senket støygulv, bedre dynamikk, åpnere lydbilde, dypere og strammere bass og jevnere gange. Parallelt reduseres vintage-karakteristikken, om det går an å bruke det inntrykket. Tror de fleste vet hva jeg legger i uttrykket. Hva og hvilke oppgraderinger man vil gjøre avhenger da også av hva man ønsker - og litt av lommeboken:).

    Mht "bounche" så er det riktig at den, ved direkte vertikal kompresjon, skal gynge pent opp og ned, og ikke i alle himmelretninger. Men, når man tester dette så er det lett for at det blir litt sideveis kompresjon, og da vil den naturlig nok "skjelve" litt. Ikke sikkert at det er noe behov for justering. Det finnes forøvrig en meget god beskrivelse på oppsett av LP12. Mener at den er skrevet av Peter på Cymbiosis, og om jeg ikke husker helt feil, så ligger det link et sted i denne tråden.

    Usikker på om det finnes noe rep-sett til armliften, men det går garantert an å få tak i ny.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Virkelig flott oppsett Chris...det må jeg si! Jeg har samme spiller (4 år eldre, dog) med mørkt lokk, samme arm også. Må bare si at det er noe fundamentalt riktig i måten denne spilleren presenterer musikken, av de spillerne jeg har hatt tror jeg kanskje denne er blant de mest "riktige" i mine ører (jeg har hatt bl.a. Nad sin kultspiller med "flat" arm, Lenco L85, Rega Planar 3 (ble modifisert opp igjennom årene til det nesten ugjenkjennbare), V.Y.G.E.R Baltic M pluss noen Mid-fi DD spillere (noen andre spillere har vært innom heimen i kortere perioder, men disse er de som av en eller annen grunn har fått oppholdstillatelse form mer enn noen få uker/måneder)).
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg får spørre dere med god kjennskap til LP12... Når jeg starter opp tallerkenen og legger øret nærme tallerkenen mens den går rundt, så hører jeg litt mekanisk støy. Gjør jeg det samme på SL1210M5G så er det totalt tyst. Ikke en eneste lyd. Noen forslag her? Er det remma som bør byttes? Er re-olje lager eller er den eneste veien å gå med fullt Circus Kit?

    Og neste spørsmål:
    Hva er forskjellen på Trampolin og Solid Base? Har skjønt at begge er bunnplater?
    Dersom jeg skal bytte tonearmkabel, hvilken bør en gå for? Noen anbefaler Nordost(?), men så ser jeg den som heter T-Kable...
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så fint at du er fornøyd med lyd-karakteristikken til LP12. Må si jeg var litt usikker på hvordan du ville oppleve den mht hvordan du verdsetter din hardt moddede 1210:).

    I grove trekk så er det slik at alle oppgraderinger (fra Linn) i etterkant av din spec i større, eller mindre grad gir senket støygulv, bedre dynamikk, åpnere lydbilde, dypere og strammere bass og jevnere gange. Parallelt reduseres vintage-karakteristikken, om det går an å bruke det inntrykket. Tror de fleste vet hva jeg legger i uttrykket. Hva og hvilke oppgraderinger man vil gjøre avhenger da også av hva man ønsker - og litt av lommeboken:).

    Mht "bounche" så er det riktig at den, ved direkte vertikal kompresjon, skal gynge pent opp og ned, og ikke i alle himmelretninger. Men, når man tester dette så er det lett for at det blir litt sideveis kompresjon, og da vil den naturlig nok "skjelve" litt. Ikke sikkert at det er noe behov for justering. Det finnes forøvrig en meget god beskrivelse på oppsett av LP12. Mener at den er skrevet av Peter på Cymbiosis, og om jeg ikke husker helt feil, så ligger det link et sted i denne tråden.

    Usikker på om det finnes noe rep-sett til armliften, men det går garantert an å få tak i ny.
    Jeg verdsetter begge, og lyden fra LP12 appellerer til mine ører:) Den låter veldig bra nå, og det selv om den ikke er oppgradert på noen som helst måte. 1210 spiller med mer trøkk i øvre mellomtone. Det er liksom en snert og et tempo som ikke er der helt hos LP12. Men LP12 på sin side spiller og med snert og tempo, men mer i nedre mellomtone føler jeg. Lyra Delos gjør mye her også, men totalt sett så spilles det med mer kropp. Brystklang og røsten til mannlige sangere høres mer troverdig ut.

    Så lurer jeg på hva jeg ville ha fått av lyd med Cirkus Kit og finjustering av fjærer... Noen steder leser jeg at man anbefaler å IKKE oppgradere til Cirkus, fordi LP12-signaturen forsvinner...
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Får slenge ut et par formiddagsbilder av min LP12 med "ny"pickup, jeg spilte en stund med den Picekering'en som stod montert når jeg kjøpte spilleren. Nå er den imidlertid lagt i skuffen, og jeg forsøkte med noen av de andre jeg har liggende...endte opp med Audioquest AQ T-7M som foreløpig pickup. Den spiller meget godt (oppløst uten å bli slitsom, med veldefinert bass og meget fin og innsmigrende mellomtone). Spilleren leverer mye godlyd med denne pickupen.

    AQ.jpg

    Audioquest AQ T-7M


    WP_20160616_12_09_37_Pro.jpg

    Og et litt mer oversiktlig bilde over "riggen".

    Litt dårlig kvalitet, men sånn er det når man ikke har annet enn elendig mobilkamera...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så lurer jeg på hva jeg ville ha fått av lyd med Cirkus Kit og finjustering av fjærer... Noen steder leser jeg at man anbefaler å IKKE oppgradere til Cirkus, fordi LP12-signaturen forsvinner...
    Her får noen av de som har oppgradert til Circus (det må da være noen her på HFS...?) komme på banen.

    Min LP12 er 2013 mod. så jeg har ikke erfart oppgraderingen selv. Så fra min side ville det bare bli å gjengi ekstrakter av det andre har skrevet - og det leser du deg jo opp på selv:).

    Ja - pre-cirkus har sin tilhengerskare.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med ny spiller. Appropo Lingo 3 som "dyr" (vet ikke hva den ble etter prishoppet i vår men før det så var det helt ok). I forhold til Valhalla som du har nå så vil det bli vesentlig bedre om du selger Lyra'en monterer på noe høvelig til 2000 kroner. Noe jeg selfølgelig ikke ville gjort siden du har Lyraen men PSU'en er mye viktigere enn pickup. Husker jeg hørte demo (flere steder) da Lingo 1 kom i ca 1993 mot Valhalla. LP12 med Akito 1, K9 og Lingo 1 var mye bedre enn LP12 med Ekos, Valhalla og Troika. Beder i form av at det var flere detaljer som kom frem, mer engasjerende etc. Litt overfet bass som gamle LP12'er hadde minskes med Lingo 1 og videre med circus, uten at kjennetegnet med "trampe-foten" forsvinner.
    Ps, husk for all del å løsne armen i bakkant eller ta den av når dere bytter pickup så ikke lagrene blir skadet.
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Når det gjelder Cirkus så er jeg ikke i tvil. Jeg kjøpte for noen år siden en gammel LP12 med Valhalla, satte på en Grace 707 arm med Benz Silver og spilte musikk. Bedre enn min gamle Rega Planar 3 var det helt klart.
    Etter hvert ble den levert inn til Kontrapunkt for montering av Cirkus og justering av spilleren. Oppgraderingen var formidabel. Nesten som å få en ny spiller i hus. I så måte kan jeg forstå de som hevder at LP12-signaturen forsvinner. Men jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Litt vanskelig å beskrive hva som skjedde lydmessig, men diskanten ble luftigere og bassen mer presis og mellomtonen kom mye mer til sin rett i mitt system. Jeg fikk følelsen av at nå fikk hele LP12 gode arbeidsbetingelser.
    Jeg har fortsatt samme spilleren, men har oppgradert til Naim Armageddon strømforsyning og Rega RB600 arm med AT OC9 II. Fine oppgraderinger det også, men ikke i nærheten av betydningen til Cirkus-oppgraderingen. Det blir en stor overraskelse for meg hvis du monterer Cirkus uten å bli storfornøyd.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Lingo 1 – 2 – 3
    Etter det jeg har lest, så var de første Lingo 2 bare en Lingo 1 i ny kasse.
    Etter en stund ble Lingo 2 oppgradert med «surface mount» komponenter.
    Lingo 3 er en sen Lingo 2 i nytt kabinett.
    Noen mener det er store lydforskjeller, men andre er mer skeptiske.
    I linken under diskuteres det om det er intern kabelføring, selve kassa eller om det er loddetinnet som varierer i kvalitet.
    Linn Lingo 3

    Lingo 3 har også utelatt LEDlampa iflg. denne linken. Kanskje jeg må nappe ut ledningen til den på min Lingo 2.
    Noen som har erfaring med tweaking av Lingo?
    Vh GunnarS
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ps, husk for all del å løsne armen i bakkant eller ta den av når dere bytter pickup så ikke lagrene blir skadet.
    Viktig info det du kommer med her. Løsne skruen for VTA justering i armbasen. Men, mht å ta armen av - kan noen da gi et godt tips på hvordan man retter inn PU og monterer den korrekt når armen ligger på bordet:confused:

    Jeg monterte og rettet inn PU med protraktor, strammet såpass at den ikke flyttet seg, løsnet skruen i armbasen for så å dra til og montere armkablene.
     
    Sist redigert:

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Pick-upen monteres på og siktes inn med armen på. Stramme litt. Løfte av. Stramme mye. Arm tilbake og sjekke innstilling. Alt ok, juster høyde på arm og sjekk. Ferdig = spill musikk.
    Jeg vil tippe at noe av risikoen er mindre nå enn før da men på 90 tallet (eh lenge siden) fulgte en prosedyre: dra til så hard du klarer uten å deformere metallet. Ble nok noe ødelagte lagre da hvis man ikke tok av armen.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Ps, husk for all del å løsne armen i bakkant eller ta den av når dere bytter pickup så ikke lagrene blir skadet.
    Viktig info det du kommer med her. Løsne skruen for VTA justering i armbasen. Men, mht å ta armen av - kan noen da gi et godt tips på hvordan man retter inn PU og monterer den korrekt når armen ligger på bordet:confused:

    Jeg monterte og rettet inn PU med protraktor, strammet såpass at den ikke flyttet seg, løsnet skruen i armbasen for så å dra til og montere armkablene.
    Samme prosedyre jeg fulgte. Har hatt dette som normal prosedyre etter første armen jeg skaffet meg med mulighet for vta justering. En Micro Sieki MA 505 Mk III.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Har gått fra Valhalla til Hercules 2 til Lingo 2 og til Radikal. Hver oppgradering var lett hørbar. Spesielt med Radikal.
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Har gått fra Valhalla til Hercules 2 til Lingo 2 og til Radikal. Hver oppgradering var lett hørbar. Spesielt med Radikal.
    Det tror jeg så gjerne, McLaren. Armageddon mot gamle Valhalla var hørbart her også. Tviler ikke på at Radikal ville løftet ytterligere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn