Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Imponerende arbeid må jeg si;D

    Ble veldig pent! Jeg regner med det er den som lå en god stund på finn, vurderte den selv. Gratulerer med flott spiller:)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med ny spiller. Den får du sikkert mye glede av og vil du ta den til nye høyder er det det bare å kjøpe oppgraderinger.

    Hvis spilleren er 11 år gammel har den Cirkus subchassis som ny. Alle spillere produsert etter 1993 har Cirkus så det virker noe rart hvis forrige eier sier den er oppgradert med Cirkus.

    Jeg ville anbefalt deg å prøve Trampolin2 på spilleren. Det bør være en forbedring slik du har plassert den, men kanskje ikke samtidig med ballene du har under Ikea hylla. Det optimale etter min mening er en god vegghylle på en bærevegg.

    Hvis det står serienummer på spilleren går det greit å finne ut riktig alder.
     

    Ivers

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Takk folkens! Stussa litt på dette selv, men jeg tenkte at det kanskje bare var lageret spilleren ble oppgradert med i 93. Men det ham sa gir jo ikke mening da, når det også var chassis. Han sa først at den var oppgradert med keel chassis også spurte han seg selv etterpå om det ikke var cirkus det het. Han hadde bare levert den til kontrapunkt for oppgradering uten noe særlig research virka det som. Jeg får se på serienummeret. Vet du hvor det pleier å stå, FZ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Serienr. skal fremgå på et merke bak på plinth.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Som ptb skriver står det bak på plinthet. Er plintet byttet senere er denne informasjonen borte. På eldre spillere er serienummeret ripet inn på undersiden av topplata, men det er det neppe på en så ny spiller som du har.
    Plintet har også stemplet inn produksjonsdato på innsiden.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Chris lager en del fine plinth, men jeg synes noen av dem har for blank lakk og blir litt bling.
    Mange hevder at de også gir bedre lyd enn Linn's egne plinth.
    Ellers har du Booplinth som er frest ut av bambus i et stykke (bambus/lim) og som får god omtale. Chris påstår at de sannsynligvis vil vri seg over tid, men han er vel redd for konkurranse.
    Disse plinthene blir spesielt dyre i disse tider med lav kronekurs.
    Linn's leverandør lager fine plinth de også, men også de er blitt dyre etterhvert. Var jo inntil nylig rørende billige, men Linn doblet prisen over natta, dessverre, pluss at pundet spratt fra 9 NOK til 13 NOK.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Jeg må bare si at du har gjort en sabla pen jobb ut i fra hva jeg kan se på bildene og inspirerer til å teste om ikke fusesaga mi kan brukes til annet en å snekre hus.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Chris lager en del fine plinth, men jeg synes noen av dem har for blank lakk og blir litt bling....osv
    Du kan velge selv om du vil ha lakk, olje eller ubehandlet.
    Bambus ville jeg i utgangspunktet også være litt skeptisk/betenkt over. Min erfaring hittil med produkter av bambus er at det er et materiale som "går" relativt mye i forhold til temperatur og luftfuktighet.

    Ja, plinth`s fra Linn har dessverre blitt dyre - og du vet jo heller ikke hvordan det du bestiller vil se ut. Det kan være fantastisk fint med mye spill i treverket osv, men kan også være trist/kjedelig. Dette gjelder kanskje spesielt valnøtt.

    Kontrapunkt har forøvrig kontakt med et snekkerverksted som kan lage plinth på bestilling
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Enig angående valnøtt-plinth fra Linn. Kan være veldig fine, men noen jeg har sett er temmelig kjedelige.

    Jeg kjøpte mitt fra Cymbiosis som stort sett alltid har minst 5 valnøtt på lager og så kan du velge fra dem.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk folkens! Stussa litt på dette selv, men jeg tenkte at det kanskje bare var lageret spilleren ble oppgradert med i 93. Men det ham sa gir jo ikke mening da, når det også var chassis. Han sa først at den var oppgradert med keel chassis også spurte han seg selv etterpå om det ikke var cirkus det het. Han hadde bare levert den til kontrapunkt for oppgradering uten noe særlig research virka det som. Jeg får se på serienummeret. Vet du hvor det pleier å stå, FZ?
    Gratulerer med fin spiller, og flott utført egeninnsats!

    Oppgraderingen hos Kontrapunkt kan ha vært bare Cirkus, eller Cirkus pluss Keel. Kanskje også en Trampolin bunnplate?
    Om du har Keel ser du med en gang hvis du åpner bunnplata.
    Her ser du hvordan disse ser ut:
    LP12 Sub-Chassis and Main Bearing | Cymbiosis
    Det er i trygge hender når det er Kontrapunkt som har utført det, men det er alltid greit å vite eksakt hva man har i en LP12. Samme med serienummer.
    Min spiller er/var så gammel at serienummeret er borte, og nå er den oppgradert så bare plinth og lokk er igjen av originalen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .................. På eldre spillere er serienummeret ripet inn på undersiden av topplata, men det er det neppe på en så ny spiller som du har.
    Plintet har også stemplet inn produksjonsdato på innsiden.
    Interessant. Dette kunne kanskje gjelde min, selv om jeg har lett og ikke funnet noen nummer. Vet du noe om hvilke år det ble gjort slik?
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Er nok ikke Keel her. Hadde den hatt Keel, ville den ikke hatt gammelt armbord.
    Edit: Ser ikke ut som Trampolin heller.
     

    Ivers

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Okai, sjekka bak plinth og der var den metallplate tatt vekk. Rart. Sjekka deretter under og følgene var gravert inn i stålplata: 61372. Under dette igjen stod det: 537. Altså: 61372
    537
    Noen som har greier på serienummer/årstall?
    Om den er aldre enn han sa spiller forsåvidt ingen rolle, eneste som er betenkelig er hvorfor man skulle lyve om det.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Okai, sjekka bak plinth og der var den metallplate tatt vekk. Rart. Sjekka deretter under og følgene var gravert inn i stålplata: 61372. Under dette igjen stod det: 537. Altså: 61372
    537
    Noen som har greier på serienummer/årstall?
    Om den er aldre enn han sa spiller forsåvidt ingen rolle, eneste som er betenkelig er hvorfor man skulle lyve om det.
    Serienummer 54100 kom i 1984 og nr. 70000 kom i 1988. Det kan tyde på at spilleren din er rundt 30 år gammel og ikke 11 år som oppgitt. Hvis det stemmer ville jeg konfrontert forrige eier og bedt om prisavslag.

    Hva med Ekos-armen. Er den Ekos2 som du skrev? Det kan du sjekke på serienummeret. Er det over 6600 er det Ekos2. ER den under kan den også være en Ekos1 som er oppgradert til Ekos2. Da skal pillaren ikke ha slot,men være helt rund.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    .................. På eldre spillere er serienummeret ripet inn på undersiden av topplata, men det er det neppe på en så ny spiller som du har.
    Plintet har også stemplet inn produksjonsdato på innsiden.
    Interessant. Dette kunne kanskje gjelde min, selv om jeg har lett og ikke funnet noen nummer. Vet du noe om hvilke år det ble gjort slik?
    Nei, dessverre. Har sett en del som har det, men vet ikke når de sluttet med det. Uansett, har du originalt plinth er det stemplet dato på det.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Okai, sjekka bak plinth og der var den metallplate tatt vekk. Rart. Sjekka deretter under og følgene var gravert inn i stålplata: 61372. Under dette igjen stod det: 537. Altså: 61372
    537
    Noen som har greier på serienummer/årstall?
    Om den er aldre enn han sa spiller forsåvidt ingen rolle, eneste som er betenkelig er hvorfor man skulle lyve om det.
    Den er fra 1986, eller sent 1985.
    Den kan ha forsterkning i hjørnene på plinth, noe som kom i desember 1985.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Linn_Sondek_LP12
    Har din innvendig forsterkete hjørner?
    Bortsett fra det er alle forbedringene som ble gjort på standardutaven fram til 1993 dekket i en Cirkus oppgradering.
    For meg ser det ut som en 1986-modell med Cirkus teknisk sett tilsvarer en spiller fra 1993-94. Men jeg er slett ikke sikker.
    Uansett er det vel ikke helt greit å oppgi feil alder når man selger så fine ting.
     
    Sist redigert:

    Ivers

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Hmm.. Han sa at armen var 4 år, men da kan man jo begynne å lure på dette og. Jeg skal kontakte han uansett. Hvor ser man serienummer på armen? Under?
     

    Ivers

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Så det nå! 5423. Han har aldri sagt at det er en ekos 2 arm. Han sa bare at den ble kjøpt ny for 4 år siden. Og ekos 2 kom da før 4 år siden? Stemmer serienummer med at armen er 4 år tro?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Så det nå! 5423. Han har aldri sagt at det er en ekos 2 arm. Han sa bare at den ble kjøpt ny for 4 år siden. Og ekos 2 kom da før 4 år siden? Stemmer serienummer med at armen er 4 år tro?
    Linn sluttet å produsere Ekos2 armen i 2006/2007 så selgeren din har nok noe dårlig hukommelse. Ekos kom i 1988 og Ekos2 i 1991. Din er altså produsert tidligere, tipper ca. 1990. Litt forskjell på 4 år og 25 år...........
     

    Ivers

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Snakket med han nå. Han virket faktisk overrasket over dette, selvom det kan være skuespill. Var redd for at han ikke skulle svare på tlf i utgangspunktet. Da jeg hentet spilleren, insisterte han til og med på at han skulle få lov å komme til meg opptil to ganger i året, ta med en flaske rødvin og noen plater og ha en helkveld med musikk. Fordi han overhodet ikke ønsket å selge. Litt vanskelig å se for seg at han hadde vært komfortabel med dette dersom han hadde lurt meg med overlegg. At spilleren er gammel gjør meg egentlig ingenting. Det er verre med armen. Hadde aldri kjøpt for den summen jeg kjøpte for hvis jeg hadde visst at armen var 25 år gammel. Takk for hjelp her folkens! Litt dårlig følelse her nå, men han skulle sjekke opp ting og ringe meg opp, så vi får se hva det blir til.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg kjøpte en lp12 fra en seriøs HFS bruker i sommer. Den ble opprinnelig kjøpt fra og satt sammen av Cymbiosis i England og siden knapt rørt. Kvitteringen viset klart hva som er hva mht alder osv. Var det ikke for denne historikken ville jeg ikke kjøpt en brukt lp12, så mye har jeg lært fra tidligere. Når det er sagt, har man ikke betalt for mye så kan man sanke deler og skifte ut/ oppgradere.
     

    Ivers

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Sant, jeg var nok litt naiv.. Jeg synes bare det er utrolig at man kan oppgi så feil alder på ting. Også når det er såpass dyre og fine ting. Kan ikke stole på folk selvom de er aldri så hyggelig.
    I forhold til en annen lp
    12 som ligger ute på finn har jeg ikke gjort et dårlig kjøp, men aner jo ikke om han får det han forlanger. Det er mere det med tilliten som forsvinner.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Sant, jeg var nok litt naiv.. Jeg synes bare det er utrolig at man kan oppgi så feil alder på ting. Også når det er såpass dyre og fine ting. Kan ikke stole på folk selvom de er aldri så hyggelig.
    I forhold til en annen lp
    12 som ligger ute på finn har jeg ikke gjort et dårlig kjøp, men aner jo ikke om han får det han forlanger. Det er mere det med tilliten som forsvinner.
    Nå har ikke jeg peiling på Linn, men det er vel ofte oppgraderingene som bestemmer prisen på disse? Så å sammenlikne med en annen LP-12 er vel lite matnyttig dersom de ikke innehar de samme oppgraderingene?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Eneste som er "feil" med spilleren er at plinthen svart. Skulle vært i valnøtt, Kanskje jeg bytter plinth etter hvert. Vis vedlegget 351811
    Utfra dette bildet og den jobben du har her har gjort, så gis det jo et inntykk av at du kan være fullt ut kapabel til å lage et nytt plinth i valnøtt selv.
    Aberet er at det ikke bare er å gå på plankebutikken å kjøpe valnøtt. Man må nok bestille gjennom en møbelsnekker.
     

    Ivers

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Oppgraderingene den har vært gjennom er selvfølgelig med i regnestykket.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.701
    Torget vurderinger
    14
    Et alterativ er jo å gjøre en henvendelse til desygn and sound i Wien om de kan lage et plinth i "nussbaum" til deg.
    Jeg har kjøpt et par stk av dem til Thorens-spillere (ett i valnøtt - bilde på "Gunnar's greier" linken).
    Ser de lager til Linn også. Prisen blir ca 1500,- inkl. mva og frakt.
    Det de har ute på Ebay nå til LP12 er i Kirsebær
    s-l1600.jpg

    Dette plintet er "oversized" og det er kanskje en ulempe hvis man tenker å bruke orginalt lokk/hengsler. Det kan jo tenkes at de lager ett i orginalstørrelse også.
    Ellers er jo "Ziricote" ganske fint
    20150803_114141.jpg

    Dette har jeg kjøpt fra Russ Collins "Layers of beauty" i England
    GunnarS
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Oppgraderingene den har vært gjennom er selvfølgelig med i regnestykket.
    Ja, så poenget mitt var bare at det vel vil være de (oppgraderingene) som er mest avgjørende for pris; men selvfølgelig, hvor gammel spilleren er i utgangspunktet er en viktig faktor å ta med i vurderingen av spilleren som sådan. Jeg vet ikke hvor mye som er igjen av original spiller etter alle oppgraderinger, men jeg har inntrykk av at det nødvendigvis ikke trenger å være så mye? At spilleren i tillegg er i god stand, behandlet pent osv er også et poeng når pris vurderes.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Da er vi to naive, dvs jeg liker også å tenke at folk har ærlige hensikter, tenker og handler som meg.
    Selv om min lp12 er håndtert av en ekspert så er det mindre sannsynlig at man kan tenke likeledes etter at jeg har hatt fingrene i den :)
     

    Ivers

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Fine plinths det der GunnarS! 1500,- var ikke mye. Så er det dette med å bytte plinth selv da. Litt skummelt kanskje, selvom lp12 tilsynelatende er en enkel konstruksjon. Jeg skal forresten ta med spilleren til kontrapunkt i mårra, de har jo gratis sjekk og justering:) Nå vet jeg ikke hva det blir enighet om med han som solgte meg spilleren ennå, han er litt vrien å få en ordentlig dialog med, ikke så uventet. Siden ekos armen jeg nå har er gammel, vil jeg sikkert bytte den ut etterhvert. Tenker da kanskje å gå for rega rb808. Noen synspunkter her? Den kan jeg få mellom 25 og 30% avslag på hos Mono, - altså til litt over 5 lapper. Tenker at man får ganske mye mere arm for penga da enn med linnarmer..? Selvom det sikkert er et flertall her som vil anbefale linn arm til lp12. Kult å være litt gæ'ærn og da.

    Mvh Ivers
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine plinths det der GunnarS! 1500,- var ikke mye. Så er det dette med å bytte plinth selv da. Litt skummelt kanskje, selvom lp12 tilsynelatende er en enkel konstruksjon. Jeg skal forresten ta med spilleren til kontrapunkt i mårra, de har jo gratis sjekk og justering:) Nå vet jeg ikke hva det blir enighet om med han som solgte meg spilleren ennå, han er litt vrien å få en ordentlig dialog med, ikke så uventet. Siden ekos armen jeg nå har er gammel, vil jeg sikkert bytte den ut etterhvert. Tenker da kanskje å gå for rega rb808. Noen synspunkter her? Den kan jeg få mellom 25 og 30% avslag på hos Mono, - altså til litt over 5 lapper. Tenker at man får ganske mye mere arm for penga da enn med linnarmer..? Selvom det sikkert er et flertall her som vil anbefale linn arm til lp12. Kult å være litt gæ'ærn og da.

    Mvh Ivers
    Linn-armer eldre enn din annonseres for over 5000 kr, og hvis du er svinheldig og får mer enn det for din Ekos sparer du kanskje noen hundre på å kjøpe en ny Rega på tilbud.
    En god arm taper seg ikke bare med alder, og hvis den ikke er slitt i lageret eller skadet ville jeg ikke tatt det for gitt at en rb808 låter bedre eller like bra som en Linn Ekos på LP12.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.515
    Antall liker
    7.563
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg var borte i et amerikansk firma som drev og laget et stort utvalg av plinth bla til LP12 som hadde helt fantastisk finish i mange forskjellige tre sorter, enkelte av de hadde finish vel så bra som de dyre Sonus Faber høytalerne, kanskje bedre....... MEN jeg klarer ikke og finne igjen hva de het. Kanskje noen her som vet ?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    http://woodsongaudio.com/

    Tipper det var denne du var borti. Lager plinth til 301/401 også. Synd dollaren har så pepra pris om dagen...........

    ~http://woodsongaudio.com

     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Skal ikke mene noe på andres vegne, men jeg personlig synes noen av disse 3. parts plinthene er til de grader "over the top".
    De er pene isolert sett, men har ingenting med lp12 å gjøre... i mine øyne :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Enig i at en del av dem er bling bling, men andre er ganske fine..........og så påstås det at LP12 med CH plinth låter bedre enn standard Linn plinth.

    Ellers synes jeg Chris kan være noe ufin mot andre snekkere som lager plinth..... dvs han er ufin mot dem alle. Det burde han spart seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn