Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Om han ikke har ansatt noen som har peiling på platespillere så tror jeg ikke du kan forvente så mye derfra. Jeg prøvde å få litt hjelp til min Rega (som de og forhandler) men det eneste de kunne hjelpe med var å sende den til England. (Cobra2 fikset det på 5 minutter for meg)
    Takk for tips, jeg forventer heller ikke allverden. Men siden de er Linn forhandler får de av og til besøk av representanter for Linn. Linn Clinic kalles det av og til. Linn liker å følge opp forhandlerene sine, og det liker jeg.
    Da kan jeg ta med spilleren og få en sjekk og gode råd. Kommer om et par uker, faktisk.
    Samme spørsmål har vi vel i Bergen, der Musik-Magazinet er forhandler.
    For å få utført fullt oppsett og justering ville jeg fremdeles ta til Kontrapunkt i Oslo.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte på det selv, og det er jo positivt for dem med Linn spiller her i distriktet.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Er det noen av dere heldige linn eiere som kan fortelle meg hva høyden på selve tallerkenen er? Og er originalplinthen bygd med 22mm bredt treverk?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Plinthet (mitt) måler 22,3mm. Tallerkentykkelsen er 23mm i ytterkant, men det er en forhøyning i ytterkanten (rundt platematten) på ca. 1mm, så tykkelsen er 22mm.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen her som har erfaring med XLR balansert ut fra LP12?
    Jeg ser at det nå tilbys T-Kable med XLR.
    Uphorik RIAA har XLR inn/ut en stund, og balansert hele veien er da innen rekkevidde.
    Noe å satse på, når resten av systemet kjører balansert?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Ingen erfaring med balansert da jeg bruker SE pre.
    Linn anbefaler XLR til Uphorik.
    Har du Silver T-kable? Den nyere Mogami armkabelen skal være bedre i følge de (fleste) som har prøvd. Har en i bestilling til min Ekos SE.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ingen erfaring med balansert da jeg bruker SE pre.
    Linn anbefaler XLR til Uphorik.
    Har du Silver T-kable? Den nyere Mogami armkabelen skal være bedre i følge de (fleste) som har prøvd. Har en i bestilling til min Ekos SE.
    Nå vet ikke jeg om det er riktig forstått, men nyere T-Kable er vel laget av Mogami kabel?
    Min er levert av Kontrapunkt mid 2013.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hvis kabelen din er sort er det Mogami.

    Den lyse kabelen som tidligere ble levert med Ekos SE og nå blir levert med Akito er ikke Mogami.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Noen her som har et godt tips til arm? Jeg lurer litt på å bytte arm på min Lp12,har en Roksan Nima nå. Kun MC pu i bruk her :)

    Fredrik
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen her som har et godt tips til arm? Jeg lurer litt på å bytte arm på min Lp12,har en Roksan Nima nå. Kun MC pu i bruk her :)

    Fredrik
    Jeg er i alle fall svært tilfreds med Jelco SA750D på min LP12. Siden den ikke er spesielt tung er den en grei match for spilleren og stort bedre arm er det vel også vanskelig å finne til prisen.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Noen her som har et godt tips til arm? Jeg lurer litt på å bytte arm på min Lp12,har en Roksan Nima nå. Kun MC pu i bruk her :)

    Fredrik
    Jeg er i alle fall svært tilfreds med Jelco SA750D på min LP12. Siden den ikke er spesielt tung er den en grei match for spilleren og stort bedre arm er det vel også vanskelig å finne til prisen.
    Takker:) Jelco armen er helt klart noe å tenke på. Er vel mye for pengene i den armen! Hvilken pu har du på den?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen her som har et godt tips til arm? Jeg lurer litt på å bytte arm på min Lp12,har en Roksan Nima nå. Kun MC pu i bruk her :)

    Fredrik
    Jeg er i alle fall svært tilfreds med Jelco SA750D på min LP12. Siden den ikke er spesielt tung er den en grei match for spilleren og stort bedre arm er det vel også vanskelig å finne til prisen.
    Takker:) Jelco armen er helt klart noe å tenke på. Er vel mye for pengene i den armen! Hvilken pu har du på den?
    Dynavector DV xx2 MkII
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Noen her som har et godt tips til arm? Jeg lurer litt på å bytte arm på min Lp12,har en Roksan Nima nå. Kun MC pu i bruk her :)

    Fredrik
    Jeg er i alle fall svært tilfreds med Jelco SA750D på min LP12. Siden den ikke er spesielt tung er den en grei match for spilleren og stort bedre arm er det vel også vanskelig å finne til prisen.
    Takker:) Jelco armen er helt klart noe å tenke på. Er vel mye for pengene i den armen! Hvilken pu har du på den?
    Dynavector DV xx2 MkII
    Okei :) Dynavector DV20x2L her hos meg
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Noen her som har et godt tips til arm? Jeg lurer litt på å bytte arm på min Lp12,har en Roksan Nima nå. Kun MC pu i bruk her :)

    Fredrik
    Naim Aro, Ekos2, Ekos SE eller SE/1 er vel de vanligste. Av disse er bare SE/1 å få kjøpt ny.

    Den siste utgaven av Akito 2B skal også være bra, i følge Linn såpass mye bedre enn at de angret på at de ikke skiftet navn på den for å få opp salget.

    Ellers har Audio Origami noen som visstnok skal passe til LP12, men disse kjenner jeg bare av omtale.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Kanskje mest nærliggende med en av Linns egen armer ja. Må se litt på de :) Den Naim armen er en unipiviot arm noe lik den Roksan armen jeg har nå?
    Takker så mye for tips :)

    fredrik
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Naim armen er uni-pivot, ja. Hvis du bytter om litt på bokstavene på din Nima arm ser du hvor inspirasjonen kommer fra :)
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Har fått med meg den koblingen Naim-Nima ja :) Mulig den får gjøre nytte for seg litt til men,Linns egene arme skal jeg se litt på :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis kabelen din er sort er det Mogami.

    Den lyse kabelen som tidligere ble levert med Ekos SE og nå blir levert med Akito er ikke Mogami.
    Min er svart, altså Mogami.

    Ellers planlegger jeg litt fram i tid. Hvis min gamle LP12 går i arv ut av huset, og jeg kjøper en ny, da er spørsmålet om jeg skal flytte over Ittok-armen på et nytt LP12 drivverk og sette på noe brukt/rimelig på den gamle, eller om en ny Akito vil være bedre på en ny spiller?
    (Gammelspilleren er plinth fra 80-tallet opgradert med Ittok LVII, Cirkus, Trampolin, den nevnte kabelen, og Lingo I.
    Ny Ekos er for drøy prismessig for en komponent, der putter jeg heller pengene i en ny Lingo og Uphorik RIAA. For eksempel.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Fant fort ut at Ekos er et godt stykke utenfor budsjett her også ! Akito er nok mer i gata her :)
    Riaa er også på "høyt ønsket/må ha" lista :)
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    2.235
    Torget vurderinger
    5
    forslag til platematte Linn lp12

    Jeg har fått meg en Linn LP 12 Majik for ca. 2 mnd. siden og er godt fornøyd. Det eneste som irriterer er filtmatten som må rettes på hele tiden. Er det noen platematter som kan anbefales ? Gjerne korkkmatte.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Fant fort ut at Ekos er et godt stykke utenfor budsjett her også ! Akito er nok mer i gata her :)
    Riaa er også på "høyt ønsket/må ha" lista :)
    dps og AMG har også alternativer det er verdt å se på.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har fått meg en Linn LP 12 Majik for ca. 2 mnd. siden og er godt fornøyd. Det eneste som irriterer er filtmatten som må rettes på hele tiden. Er det noen platematter som kan anbefales ? Gjerne korkkmatte.
    Nei. Filt er det du må ha. Mange har forsøkt mye, alle konkluderer med filtmatten ??????
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har fått meg en Linn LP 12 Majik for ca. 2 mnd. siden og er godt fornøyd. Det eneste som irriterer er filtmatten som må rettes på hele tiden. Er det noen platematter som kan anbefales ? Gjerne korkkmatte.
    Hei!
    "Ringmat" har vore den matta eg har tykt best om på min LP-12 I mange kombinasjoner. Som Dynavektor 231RS, Audio Technica ART1 og Transfiguration på Ekos ll . No brukar eg Van den Hul Colibri og syns at filtmatta er den som gjer best lyd.
    Prøv deg fram og ikkje lytt til absolute råd!
    MVH
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har fått meg en Linn LP 12 Majik for ca. 2 mnd. siden og er godt fornøyd. Det eneste som irriterer er filtmatten som må rettes på hele tiden. Er det noen platematter som kan anbefales ? Gjerne korkkmatte.
    Hei!
    "Ringmat" har vore den matta eg har tykt best om på min LP-12 I mange kombinasjoner. Som Dynavektor 231RS, Audio Technica ART1 og Transfiguration på Ekos ll . No brukar eg Van den Hul Colibri og syns at filtmatta er den som gjer best lyd.
    Prøv deg fram og ikkje lytt til absolute råd!
    MVH
    Jeg bruker ei fastere og noe tykkere antistatisk filtmatte. Aldri noe problem. Følger heller ikke med når du tar av plata.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Filtmatta blir med opp en sjelden gang, men som regel blir den liggende. Har prøvd et par andre matter opp gjennom årene, men filtmatta gir best lyd. Prøv begge sidene, den ene av dem låter best :cool: Noen mener dette er bare tull og klarer ikke å høre forskjell, men dem om det..............
    De nyere mattene til Linn er tynnere enn de eldre og låter helt klart bedre.

    Beste måten å unngå statiske plater er å rense dem. Etter en omgang med min VPI er all statisk elektrisitet borte. Eller virker Zerostat OK også.
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    2.235
    Torget vurderinger
    5
    Hei til alle som har svart meg.
    Får vel bare prøve en stund til, minn matte er veldig tynn, hadde tidligere en Thorens spiller med mye tykkere filtmatte, da var det aldri noe problem.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.547
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Er det noen her som har erfaring med XLR balansert ut fra LP12?
    Jeg ser at det nå tilbys T-Kable med XLR.
    Uphorik RIAA har XLR inn/ut en stund, og balansert hele veien er da innen rekkevidde.
    Noe å satse på, når resten av systemet kjører balansert?


    Ja det er absolutt noe og satse på, lavere støygulv hjelper på betraktelig.
    Bruker Linn sin "orginale" Mogami kabel rett inn i Uphorik og det fungerer veldig bra... bra nok til at jeg ikke går tilbake til "vanlig" kabling i allfall :)
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Ser at det er mye LP12-erfaring/visdom her. Har selv akkurat skaffet meg en lp12 fra 80-tallet. Den har en nyere akito arm og adikt stift. Ellers kjører jeg med Naim. Har Stageline N i 202-200-hicap-napsc til SBL. Jeg byttet ut den gamle Valhalla med en fattigmanns-Lingo, Heed Orbit 1. Leser at de fleste har Lingo, Armageddon eller også Hercules. Jeg opplevde Heed som en enorm oppgradering fra gamle valhalla. Den er ikke så kjent, men har fått veldig gode anmeldelser i tester og av privatpersoner. Er veldig fornøyd med platespilleren. MEN, er redd jeg var litt rask med å kjøpe Stageline. Tenker at jeg heller burde kjøpt Lejonkolu Gaio til nesten samme pris. Lurer på om det er noen her med tanker om Lejonklou vil være bedre enn Stageline N med dedikert hicap? Er ikke interessert i Superline. Er også redd for å miste PRAT med Lejonklou, dog. Tanker? Erfaringer?
    God kveld videre til alle Lp12-lovers!
    Fred
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Lejonklou Gaio er bygget med tanke på Adikt. Det er umulig å vite hva som vil fungere best for deg, uten å prøve. Min tanke er at et kombinert MM/MC phonosteg vil være en god løsning for å avdekke hva jeg liker og hva som fungerer best i min kjede.

    Hei! Ser at det er mye LP12-erfaring/visdom her. Har selv akkurat skaffet meg en lp12 fra 80-tallet. Den har en nyere akito arm og adikt stift. Ellers kjører jeg med Naim. Har Stageline N i 202-200-hicap-napsc til SBL. Jeg byttet ut den gamle Valhalla med en fattigmanns-Lingo, Heed Orbit 1. Leser at de fleste har Lingo, Armageddon eller også Hercules. Jeg opplevde Heed som en enorm oppgradering fra gamle valhalla. Den er ikke så kjent, men har fått veldig gode anmeldelser i tester og av privatpersoner. Er veldig fornøyd med platespilleren. MEN, er redd jeg var litt rask med å kjøpe Stageline. Tenker at jeg heller burde kjøpt Lejonkolu Gaio til nesten samme pris. Lurer på om det er noen her med tanker om Lejonklou vil være bedre enn Stageline N med dedikert hicap? Er ikke interessert i Superline. Er også redd for å miste PRAT med Lejonklou, dog. Tanker? Erfaringer?
    God kveld videre til alle Lp12-lovers!
    Fred
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Etter noe frem og tilbake, selge, beholde, selge..... beholder jeg min nyervervede lp12. Det naturlige valg av riaa burde ha vært Naim selvfølgelig, men et ønske om kombinert MM/ MC vant frem. Har investert i en Lehmann Black Cube riaa fra PM Audio. Den har fått mye fin omtale når brukt sammen med Linn Adikt eller pickup`er fra Dynavector og Audio Technica (som jeg nok også kommer til å prøve seinere). Gjenstår bare å få satt den opp og spille musikk.

    Lejonklou Gaio er bygget med tanke på Adikt. Det er umulig å vite hva som vil fungere best for deg, uten å prøve. Min tanke er at et kombinert MM/MC phonosteg vil være en god løsning for å avdekke hva jeg liker og hva som fungerer best i min kjede.

    Hei! Ser at det er mye LP12-erfaring/visdom her. Har selv akkurat skaffet meg en lp12 fra 80-tallet. Den har en nyere akito arm og adikt stift. Ellers kjører jeg med Naim. Har Stageline N i 202-200-hicap-napsc til SBL. Jeg byttet ut den gamle Valhalla med en fattigmanns-Lingo, Heed Orbit 1. Leser at de fleste har Lingo, Armageddon eller også Hercules. Jeg opplevde Heed som en enorm oppgradering fra gamle valhalla. Den er ikke så kjent, men har fått veldig gode anmeldelser i tester og av privatpersoner. Er veldig fornøyd med platespilleren. MEN, er redd jeg var litt rask med å kjøpe Stageline. Tenker at jeg heller burde kjøpt Lejonkolu Gaio til nesten samme pris. Lurer på om det er noen her med tanker om Lejonklou vil være bedre enn Stageline N med dedikert hicap? Er ikke interessert i Superline. Er også redd for å miste PRAT med Lejonklou, dog. Tanker? Erfaringer?
    God kveld videre til alle Lp12-lovers!
    Fred
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Det er forskjell på å mene at det bare er tull og at en ikke klarer å høre forskjell.
    Hos meg blir for øvrig filtmatte med opp hver bidige gang så jeg antar at jeg har riktig siden opp (eller ned) ca femti prosent av tiden.


    Filtmatta blir med opp en sjelden gang, men som regel blir den liggende. Har prøvd et par andre matter opp gjennom årene, men filtmatta gir best lyd. Prøv begge sidene, den ene av dem låter best :cool: Noen mener dette er bare tull og klarer ikke å høre forskjell, men dem om det..............
    De nyere mattene til Linn er tynnere enn de eldre og låter helt klart bedre.

    Beste måten å unngå statiske plater er å rense dem. Etter en omgang med min VPI er all statisk elektrisitet borte. Eller virker Zerostat OK også.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Vasker du platene dine ?
    Det er forskjell på å mene at det bare er tull og at en ikke klarer å høre forskjell.
    Hos meg blir for øvrig filtmatte med opp hver bidige gang så jeg antar at jeg har riktig siden opp (eller ned) ca femti prosent av tiden.


    Filtmatta blir med opp en sjelden gang, men som regel blir den liggende. Har prøvd et par andre matter opp gjennom årene, men filtmatta gir best lyd. Prøv begge sidene, den ene av dem låter best :cool: Noen mener dette er bare tull og klarer ikke å høre forskjell, men dem om det..............
    De nyere mattene til Linn er tynnere enn de eldre og låter helt klart bedre.

    Beste måten å unngå statiske plater er å rense dem. Etter en omgang med min VPI er all statisk elektrisitet borte. Eller virker Zerostat OK også.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hehe.
    Jeg vasker plater hele veien, og det motvirker ikke at filtmatta henger seg på platene.
    Varmekabler i godt drenert kjeller fører til tørr luft, spesielt i kald årstid, og dette er ikke til å unngå.
    Personlig har jeg utviklet en egen teknikk for å unngå at filtmatta følger med helt av.

    Holder den ekslusivt for meg selv inntil videre, men oppfordrer andre LP12ere til å bruke fantasien.
    Ser for meg en potensiell youtube-suksess her, en "How to avoid the fucking LP12 felt mat sticking to my vinyl"
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Hehe.
    Jeg vasker plater hele veien, og det motvirker ikke at filtmatta henger seg på platene.
    Varmekabler i godt drenert kjeller fører til tørr luft, spesielt i kald årstid, og dette er ikke til å unngå.
    Personlig har jeg utviklet en egen teknikk for å unngå at filtmatta følger med helt av.

    Holder den ekslusivt for meg selv inntil videre, men oppfordrer andre LP12ere til å bruke fantasien.
    Ser for meg en potensiell youtube-suksess her, en "How to avoid the fucking LP12 felt mat sticking to my vinyl"
    Venter i spenning på YouTube video :) jeg vet fint lite om toriamos sin luft fuktighet i huset. Her hjemme henger ingen plater i filtmatten etter en runde i vpi vaskeren.
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å bytte ut filtmatten med en Ringmate som selges bl.a hos Audioaktøren.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Hva med å bytte ut filtmatten med en Ringmate som selges bl.a hos Audioaktøren.
    Flere her som har prøvd ringmatte, fungerer vel fint det, har en liggende jeg også et sted ..
    At filtmatten henger fast på plater som ikke er vasket fungerer som en fin kontroll for hvilken plater jeg har vasket og ikke :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hehe.
    Jeg vasker plater hele veien, og det motvirker ikke at filtmatta henger seg på platene.
    Varmekabler i godt drenert kjeller fører til tørr luft, spesielt i kald årstid, og dette er ikke til å unngå.
    Personlig har jeg utviklet en egen teknikk for å unngå at filtmatta følger med helt av.

    Holder den ekslusivt for meg selv inntil videre, men oppfordrer andre LP12ere til å bruke fantasien.
    Ser for meg en potensiell youtube-suksess her, en "How to avoid the fucking LP12 felt mat sticking to my vinyl"
    Venter i spenning på YouTube video :) jeg vet fint lite om toriamos sin luft fuktighet i huset. Her hjemme henger ingen plater i filtmatten etter en runde i vpi vaskeren.
    Heh. Jeg går nok ikke til filmen helt ennå. Må i så fall kanskje skaffe meg en litt viktigere rolle.

    Min enkle work-around på plater som er statiske er:
    Jeg kjenner når jeg løfter platen litt fra tallerken om den henger, i så fall stopper jeg løftet rett over spindelen, flytter plata litt sidelengs så spindelen berører plata rett ved hullet. Derfra skyver jeg plata forsiktig sidelengs mens den berører spindelen, til spindelen nærmer seg kanten av etiketten (label) og ikke lengre. Ikke dra ut så spindelen berører rillene!!
    Derfra kan jeg løfte plata skrått av uten at matta følger med. Hvis den er ekstra klengete setter jeg en finger ned på matta utenfor plata mens jeg løfter sidelengs av, men det er sjelden nødvendig. Vanligvis er et lite skyv sidelengs nok til å få den til å slippe.

    Rene fingre er en selvfølge når man håndterer vinyl, husk det også når man berører filtmatta. En LP12 har en tendes til å vare noen år, så det kan bli litt fingerfett tilsammen hvis man fikler.

    Ellers deler jeg faktisk din erfaring at nyvaskete plater ikke er så statiske. Unntak er hvis jeg tørker dem med klut etter vask, og det hender ofte når jeg går manuelt til verks.
    ed: jeg gjorde det også oftere tidligere, etter en runde i Moth'en. Skal slutte med det, har lovet meg selv, og planlegger et alternativ til det hylende udyret.
     
    Sist redigert:

    Ivers

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Hei!
    Jeg er ny her på forumet. Jeg kjøpte meg en brukt lp12 for en ukes tid siden. Veldig lærerikt og interessant å lese i denne tråden.
    Hadde egentlig tenkt til å kjøpe en ny Linn majik, men kommer over en 11 år gammel spiller med litt oppgraderinger og måtte slå til. Spilleren er oppgradert med cirkus chassis, ekos2 arm, lingo2 og linto. En lite brukt Ortofon rohmann fulgte med. Spilleren låter helt fantastisk! Hører flere detaljer og er varmere i klangen enn med dacen som sitter i parasound p5n min.
    Eneste som er "feil" med spilleren er at plinthen svart. Skulle vært i valnøtt, Kanskje jeg bytter plinth etter hvert. Som en midlertidig løsning lagde jeg et slags coverplinth av glattkant eik. Den er 2 cm tykk, men fuset den ned til 1 cm tykkelse nesten helt gjennom, bare untatt helt på toppen. Lot den være 2 cm tykk helt i topp slik at den da hviler på plinthen til spilleren. slenger ved et par bilder. Olja treverket til slutt. Synes egentlig det ble såppas bra at det er mere enn midlertidig verdig. Ellers virker bouncen ganske bra (uten at jeg har erfaring til å mene noe om det) , til tross for at fjerene ikke har blitt justert på lang tid. Jeg skal sette den opp på vegghylle etterhvert men det blir ikke i husstanden den befinner seg i i dag. Jeg satte spilleren på en ikea bordplate, som er veldig lett og stiv. Kuttet 2 squashballer i 4 halve og la under. Har hørt at dette kan være en grei løsning. Har ellers noen noe annen erfaring med bra uderlag utenom vegghylle? (Uten trampolin og vel og merke).
    lp12fem.jpg
    lp12en.jpg
    lp12to.jpg
    lp12tre.jpg
    lp12fire.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn