Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Har heller aldri sett en Akito uten integrert arm-stett. Det er jo på denne utkragerer at du stiller anti-scating. Ser ut som arm-heve/senke mekanismen mangler også og arm-stetten som er festet til armbrettet ser temmelig hjemmelaget ut.
    Og som Vidar er inne på. Overflaten på armrøret til Akito 2 (og 3) er ruglete og ikke glatt.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Linn Akito.jpg

    Det står Akito på den, og den er ruglete. Jeg har tatt den fram nå, og kikka nøye på den. Det kan synes som om den utriggeren er knekt av. Det står igjen en rest som så vidt kan ses ved skruen. Det ser ut som om utriggeren skal være festet med 3 skruer hvorav en synes på bildet.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Utkrageren er nok knekt av ja. Den armen er etter mine begreper moden for søpla. Håper du ikke betalte mye for dette vraket. Noen har et forklaringsproblem her. Triste greier......
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg har snakket med selger, og jeg er gitt full mulighet til å heve kjøpet om jeg vil. Ingen problemer der altså. Gode råd er vel dyre nå regner jeg med?
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har snakket med selger, og jeg er gitt full mulighet til å heve kjøpet om jeg vil. Ingen problemer der altså. Gode råd er vel dyre nå regner jeg med?
    Nei,da. Gode råd er gratis.

    Du har PM.
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Da denne ble lagt ut for salg ble det også lagt med bilde av som viser at armlift og anti-skate mangler. Dette er er reperajon til snaue 4000kr og det ble også tatt meg i prisen. Armen er en Akito 2 med ruglete overflate og armens lager er i utmerket stand i følge pendeltesten. Ingen bassproblemer med spilleren den tid den har vert i mitt eie, så her tror jeg nok det er andre problemer som spiller inn.
    At armliften var fjernet og ble også forklart ved salg.

    Om annonsen er mangelfull kan drøftes om noen føler for det: Linn Sondek LP12 - Torget

    Salget blir nå reversjert uten noen som helst trøbbel og både jeg og kjøper har hele veien hatt en fin tone.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Da denne ble lagt ut for salg ble det også lagt med bilde av som viser at armlift og anti-skate mangler. Dette er er reperajon til snaue 4000kr og det ble også tatt meg i prisen. Armen er en Akito 2 med ruglete overflate og armens lager er i utmerket stand i følge pendeltesten. Ingen bassproblemer med spilleren den tid den har vert i mitt eie, så her tror jeg nok det er andre problemer som spiller inn.
    At armliften var fjernet og ble også forklart ved salg.

    Om annonsen er mangelfull kan drøftes om noen føler for det: Linn Sondek LP12 - Torget

    Salget blir nå reversjert uten noen som helst trøbbel og både jeg og kjøper har hele veien hatt en fin tone.
    Det er vel naturlig at jeg kommenterer dette siden jeg fikk en PM fra kjøper og har gitt ham råd angående denne spilleren:

    For en som kjenner produktet er det lett å se at her er det snakk om en arm som er ødelagt. For en novise derimot er det ikke så opplagt. Greit at det opplyses om at hevemekanismen mangler, men at hele konsollen er brukket av budre selvsagt vært opplyst i annonsen. Det er jo en defekt arm hvor det blant annet ikke er mulig å justere anti-skating. For det reparasjonen koster +frakt begge veier+ moms på reparasjonsfakturaen + frakt fra UK kommer man nok mye bedre ut av det med å kjøpe en annen brukt Akito2. De har ikke høy annenhåndsverdi. Den Akito som nå selges fra Linn er forøvrig en oppgradert versjon som også inkluderer en Silver armkabel, samme som Ekos SE opprinnelig ble levert med.
    Uansett er det hyggelig at salget blir reversert og at ingen blir skadelidende for å ha kjøpt noe som ikke svarte helt til forventningene.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 157252

    Takk skal du ha MaKi! Du oppsummerer mine følelser med denne spilleren på en fantastisk god måte. Som du ser av bildet FZ, så er det ikke slik på denne armen. Jeg kan ikke forstå annet enn at noe er fjernet her?
    Vet det er hakk i plata: Slik skal en platespiller se ut, enkel og funksjonell, og med en LP12 så er jo ytelsen udiskutabel, så stort bedre blir det jo ikke!
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg vil med en gang ile til å si at Arne hele tiden har oppført seg ordentlig her, og at dialogen mellom oss hele tiden har vært god. Vi skal helt sikkert komme til enighet. Når det gjelder denne armen, så spiller den fantastisk bra etter mine ører, ett poeng som xerxes så riktig påpeker. For hva det er verdt; så har jeg hatt en CD-spiller i huset i dette oppsettet som har kostet 35000 kr, og denne platespilleren spiller rett og slett skjorta av den etter alle de parametre jeg kjenner til. Det hersker det ingen tvil om. Så, det vi her snakker om er følelsen av at den ikke er 100%. Jeg har også snakket med Kontrapunkt i dag, og de sier at denne brekkasjen skjer om en strammer skruen som fester konsollen for hardt. Dette kan kanskje være mitt bidrag til lærdom i dette forumet :) Dette har skjedd med flere, men ikke veldig mange. Dermed er ikke spilleren utsatt for overgrep av typen herjing. Kontrapunkt mente også at prisen var grei så langt som jeg fikk et ordentlig svar på det spørsmålet. Ellers vil jeg også si at jeg burde ha satt meg bedre inn i hvordan spilleren var bygd opp, for da ville jeg ha sett at anti skatingen manglet, selv om dette ikke var oppgitt i annonsen. Med dette som utgangspunkt synes jeg Arne har kommet meg i møte på en meget god måte. Det er nå opp til meg hva jeg vil gjøre.
     
    Sist redigert:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er meget flott å kjøpe brukte ting fra skikkelig folk. All ære til Arne for det. Hvis arma fungerer godt, og den manglende antiskate-mekanisme reflekteres i prisen, og du er fornøyd med lyden, så er vel antiskating noe omdiskutert, det er slett ikke noe "must" iflg mange. Akito 2 er forresten en meget vellydende arm, som også kan bære fine mc-pu'er i fremtiden. I mine ører er den like god som en Ittok, og ofte bedre fordi mange gamle Ittok'er har skader i lagre (tik-tok).
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Det er meget flott å kjøpe brukte ting fra skikkelig folk. All ære til Arne for det. Hvis arma fungerer godt, og den manglende antiskate-mekanisme reflekteres i prisen, og du er fornøyd med lyden, så er vel antiskating noe omdiskutert, det er slett ikke noe "must" iflg mange. Akito 2 er forresten en meget vellydende arm, som også kan bære fine mc-pu'er i fremtiden. I mine ører er den like god som en Ittok, og ofte bedre fordi mange gamle Ittok'er har skader i lagre (tik-tok).
    Med all respekt, dette er tull. Skating er et kjent fenomen og noe man kompenserer for. Dessuten er armen så godt som verdiløs å regne ved et eventuelt videresalg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvil om skating-effekten. Det som noen derimot fremholder er at antiskating-mekanismer ikke medfører bedre lyd. Det er ikke min mening, jeg har forresten ingen mening om det annet enn at jeg ikke klarer høre merkbar bedre lyd ved antiskate eller ei på min arm. Du kan gjerne synes "dette er tull" er et valid og godt motargument, det tar jeg ikke stilling til, bare gjør oppmerksom på at en slik debatt fins og har eksistert i nær sagt årtier.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    På min Ekos SE, og med min PU, er det klart hørbar forskjell. Linn ble forøvrig gjort klar over at anti-skatingen på Ekos SE var noen prosent for lav og var enige med de som gjorde dem klar over det og endret innstillingen. Det var, ikke overraskende, Peter Swain som fikk dem til å endre dette.
    Det blir jo også hevdet at slitasjen på diamant og plater blir høyere pga. skatingeffekten. Og det er jo høyst trolig med en skjev belastning som skatingkreftene vil gi.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skjevhet på diamant (og cantilever) er imo en god grunn til å bruke antiskating. Noen pu'er (f.eks Denon DL304 i særklasse, og noen dyre DV-modeller) er særlig touchy for slikt imo.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Da har jeg og Arne blitt enige om å heve kjøpet uten noen form for problemer. Jeg skal bruke litt mer tid på det neste kjøpet for å si det enkelt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dersom dette er en spiller du skal beholde i lang tid så er min anbefaling å kjøpe så nytt som mulig, helst helt nytt.
    Tenker da på selve spilleren, men i særdeleshet arm. Slikt er sårbart og kan fort skades med misskjøtsel (ingen hentydning til ditt kjøp, men generelt).

    Da har jeg og Arne blitt enige om å heve kjøpet uten noen form for problemer. Jeg skal bruke litt mer tid på det neste kjøpet for å si det enkelt.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg har kommet fram til den samme erkjennelsen Stover. Jeg kommer nok til å kjøpe så nytt som mulig eller helt nytt iht det økonomien tillater. Jeg har etterhvert skjønt at spilleren bør ha Sircus, og en noenlunde grei arm (Akito-nivå). Jeg vurderer også Majik, men er litt usikker på den PSUen, da det er den som senker prisen på spilleren mest. Uansett så kan den skiftes ut når økonomien tillater det. Jeg har et greit budsjett på dette, og tar imot råd der jeg kan få dem :)
     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    For min egen del kontaktet jeg Cymbiosis og Peter Twain. Jeg forklarte hva ønsket var og hva jeg hadde av budsjett. Han har spillere innom til enhver tid og de går gjennom jig-en hans for service og/eller ombygging før ny kunde arver. Meget ryddig kar som setter sammen det du trenger. Kan trygt anbefales. Frakt på ca 1000-lappen kommer i tillegg til toll, naturligvis.




    Jeg har kommet fram til den samme erkjennelsen Stover. Jeg kommer nok til å kjøpe så nytt som mulig eller helt nytt iht det økonomien tillater. Jeg har etterhvert skjønt at spilleren bør ha Sircus, og en noenlunde grei arm (Akito-nivå). Jeg vurderer også Majik, men er litt usikker på den PSUen, da det er den som senker prisen på spilleren mest. Uansett så kan den skiftes ut når økonomien tillater det. Jeg har et greit budsjett på dette, og tar imot råd der jeg kan få dem :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg gjorde som MaKi og fikk min "custom" fra Peter på Cymbiosis. Han er meget kjapp på mail og hyggelig å handle med. Bruktmarkedet er mildt sagt større i UK enn det det er her. MaKi og meg endte opp med ganske identisk oppsett bestående av Linn lp12, Roksan Nima arm og Hercules2 strømforsyning.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Takk skal dere ha. Jeg synes det dere foreslår er meget interessant, og jeg kommer til å følge det opp. Hva skal prisen sånn omtrent være inkludert Circus? jeg ser at de har en Akito mk2 svært billig der nå. Ellers har jeg lagt inn bud på denne spilleren bare sånn at jeg skal følge med :) Linn LP12 Sondek turntable | eBay Hva tror dere om det?
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.538
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Siste utgave av Ekos SE
    P1010356.jpg



    Værd og merke seg er lengre kabling og bittelitegranne lenger "shell", m.a.o står man litt friere til valg av pickup enn tidligere.
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut det der, men mangler sKale. Det er prikken over i'en.....og en stor prikk også
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Takk skal dere ha. Jeg synes det dere foreslår er meget interessant, og jeg kommer til å følge det opp. Hva skal prisen sånn omtrent være inkludert Circus? jeg ser at de har en Akito mk2 svært billig der nå. Ellers har jeg lagt inn bud på denne spilleren bare sånn at jeg skal følge med :) Linn LP12 Sondek turntable | eBay Hva tror dere om det?
    Jeg ville nok ikke kjøpt en LP12 på ebay. Da kan du få mye rart selv om det ser bra ut på bilder. Hadde heller tatt en telefon/email til Peter Swain, +44 116 262 3754 / [email]shop@cymbiosis.com[/EMAIL], og spurt hva han har inne eller forventer inn. Da får du en spiller som er garantert riktig satt opp og pakket korrekt. Siden du ikke har så mye kjenskap til spilleren ville jeg kjøpt en komplett spiller av ham, hvis du skal handle fra UK. Ulempen er jo fraktkostnader og moms. Blir fort dyrere enn hva du kunne finne her på berget, men som sagt, du er garantert en optimalt oppsatt spiller.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.538
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ser bra ut det der, men mangler sKale. Det er prikken over i'en.....og en stor prikk også



    Jeg ser på det slik at den ikke "mangler" noe som helst pr i dag, om jeg kommer til og prøve ut en sKale på et tidspunkt skal dog være usagt, men allt som har med LP12 og gjøre skal testes ut på sikt........ nå den neste måneden er det om og gjøre og spille mest mulig på den slik at det hele går seg til.
    Vedr montering av Keel'en så er hele spilleren satt opp av Kontrapunkt her hjemme hos meg og for meg ser det hele rimelig bra ut og bounce'ingen er perfekt, så jeg tror den ganske i nærheten av hva den skal være.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser på det slik at den ikke "mangler" noe som helst pr i dag, om jeg kommer til og prøve ut en sKale på et tidspunkt skal dog være usagt, men allt som har med LP12 og gjøre skal testes ut på sikt........
    Slapp av Rudi, den "mangler" ikke noe som helst. Jeg har spilt på Ekos SE i over 4 år og vært veldig fornøyd med det, men etter å ha prøvd sKale er det ingen vei tilbake. Den gir mye bedre lyd enn standard Linn CW og det til en brøkdel av hva en bra PU koster.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva er sKale?
    sKale er et alternativt motvektslodd til Linn armer, som Ittok og Ekos.
    Leveres av tiger-paw
    Tiger-Paw - Products

    Jeg skulle gjerne likt å vite hva folk hos Linn mener om effekten sKale har på lyden fra Ekos SE.
    sKale er et ganske enkelt produkt, koster ikke allverden heller, og jeg syns det er underlig hvis ikke Linn er istand til å matche dette i kvalitet i Ekos SE, en arm som koster 40000 kroner.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skulle gjerne likt å vite hva folk hos Linn mener om effekten sKale har på lyden fra Ekos SE.
    sKale er et ganske enkelt produkt, koster ikke allverden heller, og jeg syns det er underlig hvis ikke Linn er istand til å matche dette i kvalitet i Ekos SE, en arm som koster 40000 kroner.
    Du får nok aldri vite hva Linn mener om effekten av sKale og er det så veldig interesant egentlig? Det interesante er vel hvordan det lyder og det er bare å prøve. Som du sier koster det ikke allverden så den saken burde være grei.
    Tiger Paw har en annen tilnærming til hvordan motvektsloddet skal utformes enn Linn og jeg var skeptisk helt til jeg testet det ut. Nå er motvektsloddet som fulgte med Ekos SE pakket ned i esken for godt......
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar!
    Da trenger ikke vi Aro-brukere å tenke mer på denne oppgraderingen!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tiger Paw har en finfin armløft for Aro. Slikt er veldig velkomment. Etter sigende er det lansert, eller det skal lanseres, en sKale for Aro også.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Elevator gjør jo ikke så mye med lyden, men jeg har fatisk vært inne på taken å skaffe meg den. Det sikrer utvilsomt pu-ene!
    Interessant med nytt lodd. Med de prisene denne produsenten opererer med (som jeg synes ersympatiske), kan nok dette være aktuelt, i alle fall hvis loddet virkelig gjør Aro bedre (om det er mulig!)! Fint om noen av Aro-entusiastene skriver om dette når det kommer noen tester!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Elevator ser genial ut. Herlig at de har samme drillepunkt som den opprinnelige AroMatic-liften, godt tenkt! Passer dermed enkelt til Keel/A. Jeg har AroMatic, så ikke aktuelt for meg, men hadde jeg ikke hatt det så hadde det ikke vært tvil. Livet blir sååå mye enklere og tryggere.

    Loddene på Aro er jo allerede bygd etter mye av de samme prinsippene; det er "low slung" dvs ligger i et plan godt under armrørsplanet (som også er noe av poenget med dette eksentriske hullet på sKale), leveres i forskjellige størrelser slik at man skal kunne holde det så langt inntil pivoten som mulig med sin pu, og det er intern dempemekanisme i koblingen mellom lodd og arm. Mao disse tre punktene som også Tiger Paw fremholder på sine hjemmesider.

    Min erfaring tyder på at det er veldig viktig å ha et lodd som er så tungt som mulig for pu'en, slik at det blir minst mulig avstand fra pivot ut til loddet. Dette for å redusere treghet i armen, og bedre sporing. Men dette vil jo variere med hvilken pu man bruker, så man må ha flere vektmuligheter.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    sKale for Aro er lansert og Peter Swain sier den gir en like stor, om ikke større, forbedring enn sKale for Ittok/Ekos. Den er eksentrisk slik at den balanserer ut PU'en både i det vertikale og horisontale planet. Dermed kan loddet på Aro som balanserer ut det horisontale planet fjernes.
    Som sKale for Linn armer leveres denne også med tilleggslodd, som skrues fast bak på motvektsloddet, slik at treghetsmomentet til arm/PU kan endres. Lavere treghetsmoment vil normalt gi PU'en bedre arbeidsbetingelser og dermed bedre lyd.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Må man ikke påregne en justering også ved slike kjøp på ebay, spesielt med en slik som denne som ikke har arm? Husk også at et LP12-drivverk ikke er fryktelig dyrt i forhold til ekstrautstyret, rundt 18-19k nytt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Nei, ikke foreløpig, men ebay er ikke alltid så billig som man får inntrykk av ved starten av en auksjon. Noen ganger kan man legge på noen tusen og får helt nytt med norsk reklamasjonsrett og knirkefri transaksjon. Dette er jo heller ikke en komplett spiller så den løser jo ikke problemet fullt ut.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    UK and EC auction? Betyr det ikke at vi i Norge er utenfor? Eller er vi med under EC?
    Drivverket koster 18.900,- flunkende nytt hos Kontrapunkt. Selger sier ikke hvor gammelt det er annet enn at han kjøpte det for 3 år siden (han spesifiserer ikke at han kjøpte det nytt?), men serienummeret er tydelig på baksiden for de som måtte vite om link til slikt hos Linn (ie FZ vil jeg tro). Så må man ha arm, psu, pu og bunnplate. Sammensatt regnestykke, men blir det mye dyrere enn det der så (ca 10k med frakt, mva og gebyr) så tror jeg at jeg hadde tatt en prat med Kontrapunkt om fabrikknytt med ferdig alt jeg, først som sist.

    EDIT; enig med Bach_Man i dette ser jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn