Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.537
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    VdH 501 silver-hybrid = perfekt match til LP12....... hvorfor ? Jo fordi den er veldig myk og forstyrrer ikke fjæringsveien samtidig som den låter meget bra når den vel er tilspillt. Den er et klart skritt i riktig rettning og jeg vil påstå at den er mer nøytral enn Linn's egne kabler og og har lik eller mindre filter-effekt....... spiller i allefall meget bra hjemme hos meg, men er ikke testet mot den nyeste ballanserte Linn kablen enda....... men det vil skje med det første. ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Har Linn en balansert armkabel i sortimentet? Vet at de leverer en balansert kabel for bruk på Urika, men det er en signalkabel og ikke en tonearmskabel.
    Er det Linn Silver tonearmskabel du sammenligner med VdH eller Linn Black?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.537
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Den nyeste utgaven av Ekos SE blir kun levert med ballansert kabel, ikke med rca.

    Jeg sammenligner med de vanlige kabelene som er standard på forrige utgave av Ekos SE og Akito 2b.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Den nyeste utgaven av Ekos SE blir kun levert med ballansert kabel, ikke med rca.
    Vet at den nyeste Ekos SE har fått litt lengre hus og sølv-farge på de stedene som var sorte før, men at den ikke leveres med RCA kontakter har jeg ikke hørt. Og det forundrer meg om det er tilfelle. Men mye rart skjer i verden for tiden...............
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.537
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Vel....... jeg har bestilt en ny Ekos SE og fikk beskjed om at den nå ville bli levert med ballanserte kontakter........ blir jo spennende og åpne esken da og se om det stemmer........ snakket med Kontrapunkt tidligere i dag og den er visst ikke på vei enda så det kan fort gå en uke eller to til før jeg får svaret :cool:
    En av grunnene til at den leveres sånn er sikkert at bestiller man en såpass dyr arm så har man sikkert en Euphorik riia og den har ballansert inn så ergo......... man skal aldri forsøke seg på og forstå Skotsk logik eller tankegang ;);)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Ja, Euphorik har vel både XLR og RCA kontakter. Alikevel litt snodig at man ikke kan få valget mellom RCA og XLR all den tid majoriteten av RIAA-trinn i verden har kun RCA innganger. Men da må man vel kjøpe seg et sett Linn Silver med RCA i tillegg da.....
    Har du den forrige Ekos SE'n din for sammenligning?
    Min Ekos SE er fire år nå, men jeg overveier ikke å bytte så lenge jeg får plassert den foretrukne PU'en i huset med riktig overheng.
    Uansett, gratulerer med en super arm.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.537
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Når jeg tenker meg om så mener jeg at det et eller annet sted ble nevnt at man kunne få overganger XLR til Rca........ men hvor var det jeg leste eller hørte det montro ??............ alzheimeren slår til igjen :p
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Spurte om armkabel til ny Ekos SE på Linn forum og fikk svar fra en kjent amerikansk forhandler at de SE/1 han har fått levert så langt har vært levert med RCA kontakter.
    Du får se når den dukker opp......

    Edit: Peter Swain (Cymbiosis) sier at man kan bestille Ekos SE/1 (som han kaller den reviderte armen) med enten RCA eller XLR-kontakter. Så i henhold til det burde valget vært ditt.
     
    Sist redigert:

    bardamu

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2010
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    LP12-en min knitrer når jeg starter motoren. Det hender også at det kommer noe av de samme ulydene bare litt svakere når jeg beveger armen over platen. Hvis jeg fikler litt med ledningene bak på spilleren hender det at det forsvinner for en kort periode, men det vender alltid tilbake. Noen teorier om hva det kan være?
    Spilleren er 25 år og har tidligere i år fått ny PU, ny motor og ny strømforsyning, samt service og justering hos Kontrapunkt.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.537
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Skru av bunnplata og sjekk alle jordingspunkter at de er fastskrudde og ikke irret, sjekk også loddingene i pluggene.
     

    Kontrapunkt

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.03.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    1
    Armkabel Ekos SE

    Spurte om armkabel til ny Ekos SE på Linn forum og fikk svar fra en kjent amerikansk forhandler at de SE/1 han har fått levert så langt har vært levert med RCA kontakter.
    Du får se når den dukker opp......

    Edit: Peter Swain (Cymbiosis) sier at man kan bestille Ekos SE/1 (som han kaller den reviderte armen) med enten RCA eller XLR-kontakter. Så i henhold til det burde valget vært ditt.
    Linn Ekos SE blir levert med Mogami kabel og RCA kontakter.
    Linn leverer også kabelen med XLR kontakter - denne må da bestilles separat.

    mvh
    Simen
    Kontrapunkt
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Da må Rudi ha misforstått dere siden han skrev i en tidligere post at Ekos SE/1 kun ble levert med balanserte kabler. Bra å få oppklart dette da jeg synes det hadde vært uhensikstmessig all den tid majoriteten av målgruppen sannsynligvis kjører single-ended.

    FZ
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.537
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Var nok en liten feilopplysning et sted i utgangspunktet.. (ikke fra Simen ;)).... men så ble det innhentet nye opplysninger i går av Simen fra Linn.... men for og gjøre en lang historie kort, så ordner Kontrapunkt opp i det hele (som vanlig) og jeg får min ballanserte kabel og allt blir bare fryd og gammen :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Det blir bra. Har du bestilt det nye, tyngre, motvektsloddet også? Du kan vel få bruk for det på noen av alle PU'ene du tester.................
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.537
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Odd Rune på Kontrapunkt har allerede hintet frempå om det nye motvektsloddet til Tiger Paw........ men jeg får nå først få den nye armen i hus før den skal oppgraderes ;)
    En annen ting er at Ekos SE armen i utgangspunktet er tiltenkt en Ortofon Windfeld hjemme hos meg....... har jo et par andre spillere jeg bruker også, men den første pickupen som skal på Ekos armen er en Ortofon Cadenza Bronze bare for og få noen inntrykk av den sammen med Ekos armen kontra Akito 2b armen før den testen avsluttes.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Kommer nok til å sjekke ut Tiger Paw loddet på min Ekos SE, men vil prøve det tyngre Linn loddet også. Så får vi se hvilket som gir best resultat her i huset......
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Da er sKale fra Tiger Paw testet ut på min Ekos SE. Ut fra det jeg hadde lest om loddet hadde jeg forhåpninger om at dette skulle gi en gevinst, men hadde ikke regnet med at det skulle spille så mye bedre enn Linns standardlodd. Alle som har en Ekos SE skylder seg selv å prøve ut denne. Har ikke testet den på min Ekos2 arm enda, men regner med at den gir samme løft der.....og sannsynligvis på Ittok også for den saks skyld.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Ligger vel et bilde av den et eller annet sted i tråden. Sikkert 4-5 år siden og muligens med Ekos2 arm og ikke Ekos SE?
    Vet ikke om jeg har noen nyere bilder av den, men kan vel knipse et bilde en dag lyset er fint............
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Etter 30 års venting skal jeg hente min LP-12 i morgen :cool: Dere skjønner helt sikkert følelsen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Etter 30 års venting skal jeg hente min LP-12 i morgen :cool: Dere skjønner helt sikkert følelsen.
    30 års venting.........da bør det bli bra. Har du fått den enda? Ser at innlegget ditt ble skrevet 1/2 2 i natt, så i morgen er vel i dag? Du får fortelle mer når den er i hus.............
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Tusen takk!! Møtte Arne Justad i Trondheim i dag. Trivelig kar:) Han hadde med seg en Linn Sondek LP12 til meg. Den har nå spilt seg gjennom alt som tenkes kan fra blues, heftig rock, folkemusikk og Jazz. Den fungerer fortreffelig:cool:, så fortreffelig at jeg er på grensen til å si at jeg ikke har hørt noe bedre, selv om den er plassert rett på kubene til Ikea, og bare 10cm fra den ene Infinityen. Jeg må nok jobbe litt med bassen, da rommet den står i er nesten 90 kvm med gips på veggene og eik på golvet. Arne ga meg råd om å anskaffe meg 2 glasplater med mynter imellom, så dette skal jeg teste ut med det første. Jeg visste at dette ville bli et problem, da jeg har hatt det hele tiden siden vi bygde huset. Det morsomste med dette er at kona som ikke kunne forstå denne investeringen smiler bredere enn meg ;) Freden er opprettet for å si det sånn. Så mitt råd er, ikke vent med å kjøpe en Linn Sondek etter at du har fortalt kona at du har tenkt å gjøre det. Jeg fikk på dette viset bare 2 sure dager grunnet min resolutte handlemåte:) Hun sitter og gliser og hører på Sheer heart attack nå.
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flott spiller og bra kona likte investeringen. Jeg har tre av dem og kona har aldri klaget, men derimot vært helt med når jeg oppgraderer :)
    Underlaget er viktig for en LP12, slik det er for stort sett alle platespillere. Jeg har min på vegghylle som står på en bærevegg i betong. Har du en kraftig bærevegg kan nok det være tingen. Har aldri prøvd glass under, men med mindre optimale plaseringer kan Trampolin 2 være en løsning (hvis du ikke allerede har det).
    Hva består LP12'en du kjøpte av (regner med at A.J. ikke slapp den råeste ut av huset)......
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Tusen takk :) Jeg så mørkt på oppgradering av spilleren, men når jeg ser gliset på kona, så begynner det å fortone seg som adskillig lettere. Med spilleren er det en Akito 2 tonearm og en Linn K9 mm Pu. I følge AJ er den nesten ikke brukt. Spilleren er fra 1987, og den er nok original. AJ slapp ikke den råeste ut av huset nei :) Den har vært på service for ett år siden, hvor fjærene og reima ble skiftet, samt at den ble justert opp selvfølgelig. Jeg har en Goldring G1042, og har tenkt å prøve denne etterhvert om den passer da. Trampoline 2 kan fort bli en opsjon, da det er vel optimistisk å tro at jeg skal få lov til å ta ned maleriet som henger på veggen. Jeg skal flytte den mot sentrum i racket, og dermed vekk fra Infinityene etterhvert.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    '87 modell er bra for da har plinthet ditt de store hjørneavstivningene og sannsynligvis passer Trampolin 2 til plinthet uten modifikasjoner. De eldre plinthene har litt mindre plass i bunnen av plinthet og da passer ikke Trampolin uten videre.
    Akito 2 kom i 1994 så da har du en arm som ikke er så gammel. Har ikke hørt den, men har hørt mye bra om den.
    K9 har jo noen år på baken, men er den lite brukt spiller den sikkert OK fremdeles.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Da var den altså ikke original som jeg trodde. Jeg tror nok at den blir med til Oslo for en oppgradering til Trampoline 2 etterhvert, for jeg har egentlig ikke andre opsjoner om ikke glassplatene gjør susen når det gjelder bassen. Jeg har et par modifiserte Infinity RS IIB (Fredriksen), og det kan jo være omgivelsene de står i som gjør at bassen ikke blir fremtredende nok, og at det slik ikke er Linn sin feil. Ellers er det trivelig å høre at komboen er bra, og at den gir et resultat verdig spilleren. Jeg sitter jo her med bakoversveis og et stort glis, men jeg vet jo ikke om det gliset kunne ha vært bredere:) Jeg har ellers kommet tilside 16 i denne tråden, og visste at plintet var bra. Dermed burde jeg ha et godt utgangspunkt, spesielt når kona fortsatt sitter der å gliser :)
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Har du sjekket at stifttrykk og anti-scating er riktig innstilt? Kan være årsak til dårlig bass. Ellers vil eventuelt slark i armlageret også kunne gi dårlig bassgjengivelse, men hvis den nylig er ettersett bør jo det være i orden.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Stifttrykket er 1,8 gram nå. Når det gjelder antiskating, så vet jeg ikke hvordan dette stilles på denne armen. Jeg noterte meg imidlertid at den var helt nøytral i det jeg stilte stifttrykket.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer, FrodeR.

    Tror jeg forstår følelsen, for min egen spiller er endelig i gang ikveld. Det blir litt vanskelig å bruke ett vanlig vokabular til å beskrive dette. Til tross for at jeg opplevde veldig mye autentisk med min Townshend Rock3, er dette bare noe helt annet. Det er som ett virkelig godt armbåndsur, alt er mye mer lesbart og man forstår alt med en gang. Det er som ei god lesepære istedet for en halvgod spotpære. Alt henger sammen, man tror på det man hører, alt "makes sense".

    Samtidig er spilleren saftig, spretten, fyldig, klangrik og veldig god på drama. Den involverer så inn i hampen.

    Som når man har funnet en sko, jakke eller jeansmodell man bare vet man alltid kommer til å bruke for alltid. En Barbour voksjakke, Ray Ban Wayfarer, Harris tweed. Man vet man har kommet hjem. Alt annet kan også være veldig bra, men ikke det samme.
     
    Sist redigert:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra sagt Maki! Mye det samme som jeg også kan si (om jeg hadde kunne uttrykt det like bra) om første gang jeg hørte LP12. Det var bare "it". Det jeg ville ha. Alt annet kunne gjerne være like bra og gjerne bedre på alle områder de er bra på, det betydde ingenting for meg; hearing is believing, og der var LP12 så til de grader i en egen liga at selv som student for snart 20 år siden så valgte jeg å jepardisere hele semesterøkonomien på å rett og slett bare bestille en ny slik (fra Kontrapunkt). Jeg bare måtte ha en etter å ha fått de under huden. De gjorde bare at hifihobbyen ble så mye mer morsom, og at musikkhobbyen gav mye mer mening.

    Kjøpte forresten dengang de kom en Akito2 og har en K9 som jeg har hatt i den. Med Lingo dengang. Husker godt forskjellen mellom Lingo og ikke-Lingo, det var saker det.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Stifttrykket er 1,8 gram nå. Når det gjelder antiskating, så vet jeg ikke hvordan dette stilles på denne armen. Jeg noterte meg imidlertid at den var helt nøytral i det jeg stilte stifttrykket.
    Anti-skating stiller du på utkrageren som også benyttes som stett for armen når den ikke spiller plater. Ytterst på denne utkrageren sitter et hjul som du stiller anti-skating med.

    Som du ser på linken http://www.linn.co.uk/all-products/turntables/akito er hjulet for innstillingen av anti-skating ytterst på konsollen/utkrageren som også virker som stett for armen.
     
    Sist redigert:

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Herlig lesning MaKi og Vidar P !! Dette er i min ånd, lyspære beskrivelsen var fantastisk :) Så enig,så enig..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer, FrodeR.

    Tror jeg forstår følelsen, for min egen spiller er endelig i gang ikveld. Det blir litt vanskelig å bruke ett vanlig vokabular til å beskrive dette. Til tross for at jeg opplevde veldig mye autentisk med min Townshend Rock3, er dette bare noe helt annet. Det er som ett virkelig godt armbåndsur, alt er mye mer lesbart og man forstår alt med en gang. Det er som ei god lesepære istedet for en halvgod spotpære. Alt henger sammen, man tror på det man hører, alt "makes sense".

    Samtidig er spilleren saftig, spretten, fyldig, klangrik og veldig god på drama. Den involverer så inn i hampen.

    Som når man har funnet en sko, jakke eller jeansmodell man bare vet man alltid kommer til å bruke for alltid. En Barbour voksjakke, Ray Ban Wayfarer, Harris tweed. Man vet man har kommet hjem. Alt annet kan også være veldig bra, men ikke det samme.

    Selv om jeg ikke eier en LP12, men har eid noen før i verden og stiftet nært bekjentskap med en fullrigget en for en tid siden, ser (og hører!) hva du mener her. Elegant formulert !:)
    Det er noe grenseløst umekanisk og lettflytende over en god LP12.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Linn Sondek LP12.jpg


    Takk skal du ha MaKi! Du oppsummerer mine følelser med denne spilleren på en fantastisk god måte. Som du ser av bildet FZ, så er det ikke slik på denne armen. Jeg kan ikke forstå annet enn at noe er fjernet her?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det der en Akito 2 da? Likner ikke på min iallefall, som hadde denne utriggeren med antiskate og armhvile.
    Er overflaten glatt eller er den ruglete Frode?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn