Linkwitz LXmini - DIY og byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Enig med du i det, nysgjerrigper, men føler meg litt truffet selv. Tegningene ligger nå her hos meg og vedlikehold av huset er fullført for sesongen så....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Stereophile har lyttet til dem på messe:

    "As usual, he was right. The sound was so good that I am now about to go against my whole belief system and state: In the 4th and 5th Atrium floors that I covered, the best sound I heard was the in room with the lowest price system! The Linkwitz Lab's LXmini loudspeakers (a $472 kit from Madisound) produced the most musically enjoyable, naturally balanced, properly toned, correctly detailed, music I experienced in any room on my beat. How good was the sound? Well, to start, it didn't sound like a wood box filled with dynamic drivers at all. It sounded like a high quality electrostatic loudspeaker driven by its perfect matching amplifier. In this case the "perfect amp" was an Emotiva XPA 200 ($399). This combo accomplished so many of the things I admire (but rarely experience). Music was lively and joyfully articulated—with nary a belch, fart or squeak. So many systems have all these good audiophile traits but play music in a woeful joyless manner—the LXmini + Emotiva system did the audiophile stuff but it also did joy and abandon! Quick, solid, rich, and transparent are the adjectives that come to mind. Tone color was very close to spot on. I heard all sorts of real music."

    RMAF 2014: Reichert on Sunday | Stereophile.com
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, da har jeg innsett at som trådstarter må jeg ta ansvar og alle deler til LXmini er nå bestilt. Kan ikke skyve andre utfor stupet uten å prøve selv. :)

    Forsterkermessig vurderer jeg å prøve ut en Yamaha-reciever jeg har liggende, min teori er at det må være mulig å kjøre signal inn fra miniDSP til multichannel analog inn og dermed kunne bruke dens volumkontroll for å justere nivå.
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Slenger inn et abonnentsinnlegg. Dette virker veldig spennende :)

    Hvordan er bassgjengivelsen og dynamikken fra noe så smått?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det vil tiden vise for min del, men de får jo veldig gode omtaler. Har man først lyttet til LX521 og hørt lydbildet, plassering, nøytralitet, transparens osv osv... er det meste av normale høyttalere helt uinterressant.

    Jeg har jo hatt LX521 som jeg solgte pga at de krever store rom og luft rundt seg, LXmini skal jo gi mye av det samme, men spredningsmønsteret bakover tillater mindre rom og plassering mot bakvegg.

    Jeg er mest spent på basskvaliteten med lukket rør sammenliknet med LX521s dipole løsning (som låter helt fabelaktig)

    Det at de koster lite er jo bare en bonus.
     
    C

    Cyber

    Gjest

    Ikke akkurat det jeg ser for meg å spille mest på dem, men legger den inn uansett.
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Det vil tiden vise for min del, men de får jo veldig gode omtaler. Har man først lyttet til LX521 og hørt lydbildet, plassering, nøytralitet, transparens osv osv... er det meste av normale høyttalere helt uinterressant.

    Jeg har jo hatt LX521 som jeg solgte pga at de krever store rom og luft rundt seg, LXmini skal jo gi mye av det samme, men spredningsmønsteret bakover tillater mindre rom og plassering mot bakvegg.

    Jeg er mest spent på basskvaliteten med lukket rør sammenliknet med LX521s dipole løsning (som låter helt fabelaktig)

    Det at de koster lite er jo bare en bonus.
    Takk for utfyllende info. Skal følge byggeprosjektet ditt, ser spennende ut.
    Hva slags elektronikk behøver du til noe slik?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jaggu har jeg disse elementene liggende selv. Skal bygge utover høsten, og følger med deg Cyber. Jeg innbiller meg at det ikke er så kritisk med helt nøyaktige rørdimensjoner, så lenge internt volum er tilsvarende byggebeskrivelse. Veldig mye enklere og billigere å gjøre dette med Biltema-biter i stedet for å bestille opp Fernco og tommerør fra "over there"

    Av forsterkeri tenker jeg Anaview moduler.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Det vil tiden vise for min del, men de får jo veldig gode omtaler. Har man først lyttet til LX521 og hørt lydbildet, plassering, nøytralitet, transparens osv osv... er det meste av normale høyttalere helt uinterressant.

    Jeg har jo hatt LX521 som jeg solgte pga at de krever store rom og luft rundt seg, LXmini skal jo gi mye av det samme, men spredningsmønsteret bakover tillater mindre rom og plassering mot bakvegg.

    Jeg er mest spent på basskvaliteten med lukket rør sammenliknet med LX521s dipole løsning (som låter helt fabelaktig)

    Det at de koster lite er jo bare en bonus.
    Takk for utfyllende info. Skal følge byggeprosjektet ditt, ser spennende ut.
    Hva slags elektronikk behøver du til noe slik?
    4 kanaler på minst 50 W.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jaggu har jeg disse elementene liggende selv. Skal bygge utover høsten, og følger med deg Cyber. Jeg innbiller meg at det ikke er så kritisk med helt nøyaktige rørdimensjoner, så lenge internt volum er tilsvarende byggebeskrivelse. Veldig mye enklere og billigere å gjøre dette med Biltema-biter i stedet for å bestille opp Fernco og tommerør fra "over there"

    Av forsterkeri tenker jeg Anaview moduler.
    Jeg har hatt 2 stk. LX521 gjennomført - denne gang kjøpes endel ferdig. Jeg bestiller fra magiclx521.com

    Lander på sirkus 7-8 lapper med alt hvis jeg bruker receiver i starten.

    JohHoo: Kjekt å ha følgesvenner på ferden. Jeg håper dog å ha lyd før vi kaller høsten setter inn når jeg kjøper det ferdig kutta og CNC'a.

    Jeg har 2 ekstra Fernco i kjeller'n dog.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    Slenger inn et abonnentsinnlegg. Dette virker veldig spennende :)

    Hvordan er bassgjengivelsen og dynamikken fra noe så smått?
    syns fulltonen mangler litt kapasitet oppover, men så er jeg vant til kompresjonsdrivere og da. bassen er det ikke noe å si på for størrelsen.

    "This is a driver from Seas with a unique flange designed to get the most radiating area into a 15cm basket. Typically 25% more Sd than most others in this group. Great harmonic distortion below 200hz, with good extension and good Xmax to back it up. Harsh harmonic distortion on the high end requires a very low crossover when used in a normal 2-way, at least 1400 Hz LR4. Minor issue in the response curve at 500 Hz. As used in a normal 2-way speaker, a few points are lost in usability and value. This driver is best used in special bass/midbass applications where it's small size and great bass performance can be put use. Tested October 2007."
    Zaph|Audio
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Når det gjelder bass fra LXmini, her er en måling fra stuen min.
    Her er det god hjelp ved 20 Hz og de små tassene varter opp med en imponerende bass.
    lxmini h+v lytteposisjon.jpg

    Ikke så mye at jeg kunne unngå å kjøpe 4 stk. L26R04Y på selvbyggsalget til Dynabel da, så her blir det snart LX-studio.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Men kan ikke dere gutter legge ut bilder av herlighetene. Slikt setter mange pris på!
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Her er bilder av mine LXmini.
    Jeg kjøpte byggesett fra magiclx.com, utrolig enkelt bygg, og det ser bra ut.
    hvis jeg ikke hadde vært nødt til å vente til limet var tørt hadde de vært bygget på en kveld.
    DSC_0010.jpg

    DSC_0008.jpg

    DSC_0007.jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Noe så kult. Har selv titta på disse, men kvinnen vil desverre helst ha Cervin, så vi har en liten interessekonflikt :)
    Veldig morro å se att disse blir brukt i vårt langstrakte land!
    Mer bilder :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser bra ut E.H. var litt usikker på den sorte finishen, men tror jeg også går for den. Vurderte neon-gul, men tror denne glir lettere inn.

    Eneste jeg la merke til var at HDFen så litt bob-bob ut, men den kan muligens lakkes?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    De sorte rørene har en veldig fin finish synes jeg, men treplatene er ikke like fine nei.
    De kan sikkert lakkes, oljes eller males til den finishen en vil ha, men jeg smørte bare på noe voks.
    De er heller grå enn sorte og det er lyse flekker her og der, endene er heller ikke særlig flotte.
    Jeg synes egentlig det funker greit sammen med det noe industrielle utseendet ellers, så jeg lot det bare være slik.

    DSC_0004.jpg

    DSC_0005.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    jeg brukte soudal fix all, fordi vi hadde det i sort på jobben.
    Den bruker lang tid på å herde og jeg hadde nok sett etter noe annet om jeg ikke hadde tatt med fra jobben :)
    Kanskje Casco superfix er greiere, eller en annen polyurethan basert sak.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Målingen er tatt med mikrofonen på stativ i godstolen, sånn cirka der jeg har hodet når jeg lytter.
    Enkelt 1M sweep med begge kanaler drevet, 12 dB glatting.
    For ordens skyld kan jeg nevne at jeg har dratt ned nivået på fulltonen omtrent 1,5 dB.
    Jeg bruker for tiden forsterkere med litt forskjellig gain, så det måtte uansett justeres, jeg bruker Audiolab 8000P til bass, og hjemmelaget chipamp til fulltonen.
    Seks Hypex UcD180 moduler er bestilt, og jeg håper på enda bedre resultat med identiske forsterkere.
    Det skal også bli godt å få erstattet minidsp 2x4 med Hypex dlcp, jeg synes 2x4en suser for mye, og er skeptisk til ytelsen ellers.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser ut som noe som må prøves. Hvordan er det enklest å få tak i tegninger og minidsp oppsett til dette?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Målingen er tatt med mikrofonen på stativ i godstolen, sånn cirka der jeg har hodet når jeg lytter.
    Enkelt 1M sweep med begge kanaler drevet, 12 dB glatting.
    For ordens skyld kan jeg nevne at jeg har dratt ned nivået på fulltonen omtrent 1,5 dB.
    Jeg bruker for tiden forsterkere med litt forskjellig gain, så det måtte uansett justeres, jeg bruker Audiolab 8000P til bass, og hjemmelaget chipamp til fulltonen.
    Seks Hypex UcD180 moduler er bestilt, og jeg håper på enda bedre resultat med identiske forsterkere.
    Det skal også bli godt å få erstattet minidsp 2x4 med Hypex dlcp, jeg synes 2x4en suser for mye, og er skeptisk til ytelsen ellers.
    Hvis du kjører miniDSP på strøm fra USB fra PC suser det mye mer, det opplevde jeg på 4x10HD også.
     

    hipster

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Målingen er tatt med mikrofonen på stativ i godstolen, sånn cirka der jeg har hodet når jeg lytter.
    Enkelt 1M sweep med begge kanaler drevet, 12 dB glatting.
    For ordens skyld kan jeg nevne at jeg har dratt ned nivået på fulltonen omtrent 1,5 dB.
    Jeg bruker for tiden forsterkere med litt forskjellig gain, så det måtte uansett justeres, jeg bruker Audiolab 8000P til bass, og hjemmelaget chipamp til fulltonen.
    Seks Hypex UcD180 moduler er bestilt, og jeg håper på enda bedre resultat med identiske forsterkere.
    Det skal også bli godt å få erstattet minidsp 2x4 med Hypex dlcp, jeg synes 2x4en suser for mye, og er skeptisk til ytelsen ellers.
    Hmm.. Jeg får gjøre noen målinger av mine og sammenligne. Alle skryter lxmini opp i skyene, men jeg blir ikke venn med lyden i mine. Jeg opplever at ting ikke henger helt sammen, og jeg savner litt trøkk. Vet ikke om det er meg eller høyttalerne, men jeg tenker å gjøre stuffingen i røret på nytt for å se om det gjør noen forskjell.
     

    dagfaune

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2005
    Innlegg
    74
    Antall liker
    36
    Sted
    Trondheim
    DSC02630 crop.jpg


    Har startet med prosjektet.
    Har valgt å feste diskanten med patentbånd fra Biltema. Synes det ble enklere å få elementet i posisjon og det ble veldig robust.
    Som rør bruker jeg 90 mm vannledningsrør som har tykkere vegg enn avløpsrør.
    Skal bruke fire små gummibiter mellom magneten og røret med tanke på å gjøre det hele mer dødt i forhold til vibrasjoner.

    Bruker 160 mm avløpsrør, det er en smaksak men jeg synes det tar seg bedre ut. Må lage en skillevegg med tanke på riktig volum.

    Nå er det ikke LXmini vi snakker om lenger, men det blir det mye ledig volum nederst i et 160 mm rør ... hva skjer om en monterer et lite (sub) element i bunnen av røret og hever det hele litt opp fra gulvet? Deling blir selvfølgelig et prosjekt for seg selv.
    Dette har jeg ikke greie på - er jeg helt ute å kjører eller :)
     
    Sist redigert:

    dagfaune

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2005
    Innlegg
    74
    Antall liker
    36
    Sted
    Trondheim
    Er det noen som har erfaring med med bruk av Akustilux (fra Dynabel) vs Acousta-Stuf som beskives i planene. Samme menge (200 gr.)?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Take their demo system: a pair of assembled Linwitz LXMini kits with the optional MiniDSP 4×10 crossover ($895 total cost) was fed by Madisound’s usual Benchmark DAC1 HDR ($1295) and an Emotiva XPA-5 five-channel poweramp ($999) for one of the lowest total system prices at the show.
    Merkelig å ha en separat DAC i et oppsett med MiniDSP, er det ikke? Da blir det vel D/A -> A/D -> D/A, etter hva jeg kan forstå. Snodig.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Da står alt på SEAS, som sliter med å levere L26R04Y.
    Ellers er alt klart for oppgradering til LX-studio.

    DSC_0017.jpg


    Hypex DLCP og 6 ganger UcD180.
    Jeg venter på en pakke fra elfa for å få den helt ferdig, men den står og spiller nå.
    Baflene for bassdelen er også klare, men står foreløpig tomme og triste på gulvet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nå har jeg eid både 521 og LXmini og jeg vil si rommet har alt å si. LX521 krever luft og plass. Mitt rom er ca 4 meter bredt og var vanskelig å hente ut potensialet fra 521 i. LXmini funker 100% og er veldig enkle å få til. LX521 var mye bedre på loftstua der jeg har 7 meter bredde. 4.5 meter fra hverandre og 1.5 meter ut fra bakvegg slapp de lyden på en helt annen måte.

    LXstudio gir det potensialet til en mer voldsom bass, men det vil funke i mindre rom.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det er det jeg håper å oppnå Cyber, LXmini går ekstremt dypt i min stue men nivået i bassen er litt lavt.
    Med LXstudio kan jeg enkelt justere bassnivået slik jeg vil ha det, sikkert også med en helt annen følelse av bassen i forhold til miniene.
    Dessuten er jeg sikker på at 6-tommeren i miniene vil ha godt av å slippe 7dB boost i bunn.

    Når det gjelder prisen Cruiser så er det litt vanskelig å si da det er mange måter å gjøre dette på.
    Det er jo ikke noe man får kjøpt i butikken, og forsterkere inngår i systemet.
    Jeg ligger i den dyre enden av spekteret her med fullt LXmini kit fra magiclx, og full Hypex løsning, regnskap settes opp litt senere når alt er klart.
    LX521 kan sikkert lages billigere enn mitt system hvis man legger ned mer innsats selv og satser på billigere prosessor og forsterkere.
    Men de passer neppe i min stue og det håper jeg LXstudio gjør.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    I tilfelle noen fikk et dårlig inntrykk av minienes evner til å reprodusere høyfrekvent lyd,
    tenkte jeg å legge inn et bilde av nyere måling med hypex boksen.

    mindsp2x4 vs hypex.jpg


    Den røde målingen er gjort i mai den blå er gjort nå.
    De fleste uoverenstemmelsene her skyldes nok akustiske forskjeller men det er tydelig å se at hypex boksen går nesten en oktav lenger opp enn forrige oppsett.
    Jeg setter mine penger på at det skyldes minidsp2x4.
    Ved første lytt trodde jeg den økte diskanten skyldtes at jeg ikke hadde dempet fulltonen noe ekstra, men det er nok bare halve forklaringen ser det ut til.
    Den økte diskanten la man greit merke til men foreløpig har jeg ikke noe inntrykk av et kjempeløft i lyden, hypexen suser mindre da, det er jo greit.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Opplevde du sus fra miniDSP 2x4. Jeg kan ikke høre nesten noe fra min - kjørte du den fra PC eller veggvorte?

    Jeg har opplevd med både 4x10HD og 2x4 at de suser markant ved å kople dem mot USB på PCen når den også er koplet til nettstrøm.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg brukte den medfølgende veggvorten, det suste så jeg kunne høre det fra lytteposisjon uten musikk.
    Det er mulig at strømmen her kan gjøre at den suser, trodde SMPS var temmelig immun mot strømforurensing men det var kanskje feil.
    Alle trafoer durer hos meg - spesielt ringkjernetrafoer - men jeg har DC-filter på gang, kanskje det tar knekken på sus og dur.

    Jeg kjøpte først 2x4en for å prøve å temme et par OBL11 - som har 95-96 dB følsomhet, da ble det så mye sus at jeg ikke gadd å prøve noen korreksjoner engang.
    Så da begynte hele dette Linkwitz styret.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det er dessverre 1/12 Orso, slik ser det ut her hjemme:)

    Enkelt 1M sweep i lytteposisjon med begge kanaler drevet, samme som forrige.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn