Linkwitz LXmini - DIY og byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    du mener OMF sine 521 datafrest i tyskland? lol. nei, men har hørt de også.
    brukte både 2x4 og 2x4HD. men ok jeg gir meg, en 3-4" seas fulltone er skikkelig high-end ;)

    (config er forresten ikke lik i 2x4 og HD selv om linkwitz og co påstår det, grafen i programvaren viser tydelige avvik.)
    Da har du sikkert funnet noe annet du synes låter bedre, helt topp det.

    Seas-elementene er meget bra så jeg tror ikke det er noe svakt punkt.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    så minidsp er en svakere komponent enn en ynkelig fulltone? lol dette blir for dumt....

    *poff*
     

    Knutik

    Fersking
    Ble medlem
    06.01.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    LXmini bygges

    God kveld til alle.

    Ble veldig stille i denne tråden.......? Okkesom, jeg har bestilt et sett drivere fra Dynabel og skal på Biltema på mandag og få tak i diverse rørdeler, så har man noe å tukle med utover vinteren :p

    Det jeg lurte på er om noen har erfaring med LXmini og IB sub, kan ikke se at noen har prøvd dette på OP forumet heller. Synspunkter i alle avskygninger er velkomne :)

    Jeg har nemlig muligheten til ha IB sub i mitt nye lytterom (yngstemann har flytta ut så gutterommet hans blir mitt nye lytterom), og jeg har 2 stk JBL 2245 på hylla som støver ned, er ikke ideelle IB drivere men med relativt lavt lyttevolum på LXmini`ene burde de kunne spille bra sammen uten at Xmax blir nådd i en IB konfigurasjon. Er bare litt redd for at de blir treige i forhold til LXmini.......

    Som sagt, gode og dårlige råd er hjertelig velkomne!

    Ha en fiiiin kveld :)

    Knutik
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    satt i buret og fikk plutselig et innfall 10.september om at Siegfried var dau,helt utav det blå.. merkelige greier. han burde fått en statue et sted?

    lxmini virker ikke annerledes nedover i frekvens enn andre høyttalere så om IB bass virker eller ikke er hipp som happ.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    har eid de i 3-4år da, og har ingen problemer med å høre at det er en fulltone som spiller. bryter opp med et hardt slør oppover og så har man beamingen naturlig nok. høyttaleren er generelt god den, men omtrent hva som helst av rimelige diskanter slår de på den biten. samme for et par gamle dynaudio jeg har i boden..det er iallefall min erfaring:)
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    60
    Hei ufo - selv Linkwitz er klar over at en dedikert diskant er bedre. Således bruker han en diskant i kombinasjon med fulltonen i LX521. Fikk du lest reviewet av miniDSP?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    merkelig test da, ingen av de kraftige funksjonene til apparatet er nevnt lissom. om du mener målingene tilsir dårlig diskant og de lett moddede mellomtonene er bedre enn minidsp i ytelse så har jeg litt vanskelig for å tro det.. har brukt den innimellom som dac og pre på andre høyttalere uten at jeg har merket noe "fulltone problem" der. er sikkert noe mer å hente om man vil gå "all out" på lxmini. men da syns jeg penga blir litt bortkastet..
    samme fyr skrev forresten en lite flatterende kommentar på lxmini i en annen tråd, der han åpenbart ikke forstod hvordan de virket akustisk.
     

    Sjeggefjes

    Fersking
    Ble medlem
    17.04.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Hei, jeg hiver meg på her jeg. Har planer om å bygge et par lxmini med dagfaunes' sub-løsning med 2 x L16rnx. Tenker og å prøve å 3d printe overgang mellom rør og woofer, har forstått det sånn at det er volumet som er viktig og at gummikoblingen ikke i utgangspunktet har noe å si for lyden ( selv om SL ikke vil avvise at det har noe å si). SL selv har jo for Pluto foreslått å bruke trespiler i stedet for denne gummiovergangen. Men tiden vil vise og jeg tenker å gjøre det slik at det er greit å endre det til orginal.
     

    Sjeggefjes

    Fersking
    Ble medlem
    17.04.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Bjerre: Jeg har fått høytalerelementer og 110mm rør i hus og har startet med 3d printingen. Jeg er litt usikker på røra jeg har kjøpt da de ikke er helt rette men kjører på og ser hvordan det ender opp. Enn så lenge mangler jeg dsp,forsterker og 160 mm rør til suben.
     

    Vedlegg

    Bjerre

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Innlegg
    37
    Antall liker
    303
    Jeg er litt usikker på røra jeg har kjøpt da de ikke er helt rette men kjører på
    Ser ut som rørene Du har er koniske. Går nok fint lydmessig, så lenge fulltonen blir posisjonert riktig i forhold til bassen.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er være flere måter å lage denne på. Hvis man lytter til hele foredraget til mester Linkwitz ved Burning Amp 2017, så får man essensen i bygget.
    "Den beste baffel er ingen baffel."
    Vertikal omni opptil ca 800 hz, i grenselandet hvor wooferen faller av i alle vinkler. (Pluto var 1 k?) og direktestrålene fulltone over denne.
    Direktestråleren er plassert i wooferens rand for å unngå refleksjoner fra direktestrålerens front på bekostning av akustisk senter (offset).
    Offset (horisontal avstand fra senter woofer) ble kompensert elektronisk.
    Røret bak direktestråleren er kun ment for diffusjon.
    En variant i lignende oppstilling med utstrakt bass og klarere diskantforløp kan f.eks være Dayton RS225-4 i vertikal TL og Fountek FR 59 EXE som "frontlys".
    Muligens dreie bort flensen på FR59.
    Konstruksjonen betinger uansett DSP.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn